سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز ایران و دنیا

سی‌ان‌ان: بعید است تفاهم بوئینگ و ایران پیش از انتخابات آمریکا رسمی شود

خبرگزاری فارس: سی‌ان‌ان: بعید است تفاهم بوئینگ و ایران پیش از انتخابات آمریکا رسمی شود

شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به مخالفت‌های داخلی در آمریکا با فروش هواپیما به ایران، نوشته است که بعید است تفاهم بوئینگ و ایران‌ایر، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به توافقی قرص و محکم تبدیل شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هواپیمایی ایران ماه گذشته تفاهمنامه‌ای را برای خرید 80 فروند هواپیمای مسافربری «بوئینگ» به امضا رساند که در نوع خود نخستین قرارداد مهم میان یک شرکت آمریکایی و ایران از زمان رفع تحریم‌ها به حساب می‌آمد. این توافق ایران با بوئینگ پس از قرارداد گسترده این کشور با رقیب اروپایی این شرکت یعنی ایرباس انجام شده بود.شبکه «سی‌ان‌ان» در گزارشی در این رابطه نوشت: «این دو شرکت و ایران اعلام کردند که مذاکرات درباره این فروش ادامه دارد اما مخالفت سیاسی در داخل آمریکا با این قرارداد، تحویل این هواپیماها به ایران را با تردید مواجه ساخته و به نظر می‌رسد که حتی اگر در نهایت نیز آمریکا اجازه اجرایی شدن این قرارداد را بدهد، تعداد هواپیماهای فروخته شده به ایران را کاهش دهد.»ایران و کشورهای 1+5 سال گذشته به توافقی برای رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران در ازای ایجاد برخی محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای این کشور رسیدند. این توافق، بخش عمده تحریم‌های آمریکا علیه ایران را پابرجا نگاه می‌دارد.این توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد پس از دریافت مجوز اقدام به فروش هواپیماهای تجاری به ایران بکنند. علی رغم این، توافق ایران و بوئینگ در زمینه معامله هواپیما با مخالفت نمایندگان کنگره رو به رو شده است.

بنا بر گزارش «سی‌ان‌ان»، وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز کلی برای فروش هواپیما به ایران را صادر کرده اما نهایی شدن این قراردادها نیازمند این است که دولت آمریکا مجوزهای جداگانه‌ای برای هر یک از این قراردادها صادر کند.بر اساس این گزارش، مجلس نمایندگان آمریکا اوایل ماه جاری میلادی طرحی را به تصویب رساند که مانع از هزینه شدن دلارهای بدست آمده از مالیات‌ها برای صدور مجوزهای اینچنینی می‌شد و بانک‌های آمریکایی را از تأمین اعتبار این قراردادها منع می‌کرد.

«پیتر روزکام» شخصی که متن اصلی این طرح را تنظیم کرده بود اعلام کرد، این طرح پیشنهادی، فروش هواپیماهای «هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس به ایران» را متوقف می‌کند. ایرباس نیز به این دلیل شامل این قانون می‌شود که از فناوری آمریکایی استفاده می‌کند. این طرح هنوز در مجلس سنای آمریکا به تصویب نرسیده است.«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده که هر قانونی که همچون این طرح پیشنهادی مانع از اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران شود، وتو خواهد کرد.این گزارش افزود: «اما مخالفت‌های سیاسی در آمریکا تنها شانس اندکی باقی گذاشته که یادداشت تفاهم بوئینگ با ایران پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر به یک قرارداد قرص و محکم تبدیل شود.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران درز نکرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته‌ نامه‌ای از ایران دریافت کرد که به فاش شدن یک سند و همچنین احتمال درز بخش‌هایی از اعلامیه اولیه‌ای که ایران در اجرای پروتکل الحاقی در اختیار آژانس قرار داده اشاره شده است. نامه اعتراضی ایران روز دوشنبه هفته جاری به آژانس در وین تحویل داده شد.
 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای قویا با موضوع درز اطلاعات مربوط به اعلامیه اولیه ایران در اجرای پروتکل الحاقی مخالفت و آن را رد کرده است.
به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به نامه‌ای که ایران به آژانس تحویل داد عصر روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: آژانس نامه‌ای در پاسخ به نامه ایران فرستاد و قویا با موضوع درز اطلاعات مربوط به اعلامیه اولیه ایران در اجرای پروتکل الحاقی مخالفت و آن را رد کرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته‌ نامه‌ای از ایران دریافت کرد که به فاش شدن یک سند و همچنین احتمال درز بخش‌هایی از اعلامیه اولیه‌ای که ایران در اجرای پروتکل الحاقی در اختیار آژانس قرار داده اشاره شده است. نامه اعتراضی ایران روز دوشنبه هفته جاری به آژانس در وین تحویل داده شد.
بهروز کمالوندی درباره خبر خبرگزاری آسوشیتدپرس که در آن بخش‌هایی از برنامه بلندمدت غنی‌سازی و طرح و توسعه کشورمان که در گذشته در اختیار آژانس قرار گرفته، منتشر شده و گفته بود اصل محرمانه ماندن اسناد برای ما بسیار مهم است.به گفته کمالوندی اگر افشای اطلاعات و اسناد محرمانه باب شود سندهای محرمانه دیگری نیز وجود دارد که انتشار آن از نظر فنی و امنیتی به مصلحت نیست و باید جلو این رویه گرفته شود و به همین علت به آژانس اعتراض می‌کنیم. وی گفت البته کل سند بیرون نیامده اما بخش‌هایی از آن منتشر شده که ٱنچه انتظار می‌رود حفاظت از اسناد محرمانه کشورهای مختلف است که در اختیار آژانس قرار می‌گیرد.
معاون حقوقی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی گفت ما وقتی پروتکل الحاقی را امضا می‌کنیم حتی اگر برجام هم در میان نباشد این اطلاعات باید به آژانس داده شود و آژانس نیز در اقدامی متقابل موظف به حفاظت از این اطلاعات است
اجازه دولت آمریکا به هواپیماهای آمریکایی برای پرواز به ایران/ تنها 72 ساعت حق ماندن دارید
وزارت خزانه داری شروطی را برای صدور این مجوز موقت در نظر گرفته که هواپیماهای ساخت آمریکا بیش از 72 ساعت نمی‌توانند در ایران بمانند، ضمن آن‌که یان مجوز شامل بالگردها نمی‌شود.وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بخشنامه ای به ایرلاین های خارجی اجازه داد تا با استفاده از هواپیماهای ساخت آمریکا یا هواپیماهایی که در آنها قطعات آمریکایی به کار رفته به ایران پرواز کنند.به گزارش تسنیم،  رویترز، آمریکا اعلام کرد به ایرلاین های خارجی اجازه می دهد با استفاده از هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران پرواز کنند. در حالی که ایران در تلاش است پس از لغو تحریم ها تا مبادلات تجاری و اقتصادی بین المللی خود را مجددا برقرار کند، این اقدام اطمینان بیشتری به شرکت های هوایی برای پرواز به ایران می دهد.
اداره کنترل دارایی های خزانه داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد، مجوزی صادر کرده که اجازه می دهد هواپیماهای ساخت آمریکا «اقامتی موقت» در ایران داشته باشند. این بدان معناست که شرکت هایی نظیر لوفتهانزا، ترکیش ایرلاینز و دیگران که به صورت مداوم به ایران پرواز می کنند اجازه دارند در این پروازها از هواپیماهای آمریکایی یا هواپیماهایی که در آنها قطعه های آمریکایی به کار رفته استفاده نمایند.
البته وزارت خزانه داری شروطی را برای صدور این مجوز موقت در نظر گرفته که هواپیماهای ساخت آمریکا بیش از 72 ساعت نمی‌توانند در ایران بمانند، ضمن آن‌که یان مجوز شامل بالگردها نمی‌شود.ایران و قدرت های جهانی در جولای سال گذشته به توافقی دست یافتند که موجب لغو بخشی از تحریم های ایران شد، اما بسیاری از تحریم های دولت آمریکا علیه ایران همچنان به قوت خود باقیست.این توافق به شرکت های آمریکایی اجازه می دهد تا مجوزهایی را برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران کسب کنند. اما در هفته های اخیر، قرارداد پیشنهادی بین ایران و شرکت هواپیماسازی بوئینگ با مخالفت های سرسختانه اعضای کنگره آمریکا مواجه شده و آنها تلاش کرده اند جلوی اجرایی شدن این توافق را بگیرند.
مجوز صادر شده در روز جمعه تاثیری بر قرارداد ایران با شرکت بوئینگ ندارد.
جاناتان اپستین، وکیل حقوقی در موسسه هولند اند نایت در واشنگتن گفت، قبلا به دلیل تغییر قوانین، هواپیماهای آمریکایی مجاز شده بودند به کشورهای دیگر تحت تحریم آمریکا نظیر کوبا، سودان، سوریه و کره شمالی پرواز کنند. ایران از این تغییر قانون مستثنی شده بود.
اپستین گفت: «از نظر فنی راه قانونی ای برای پرواز به ایران وجود نداشت، بنابراین اجاره دهندگان آمریکایی هواپیما در برابر پیشنهادهای ارائه شده می گفتند نه یا این قانون موجب نگرانی زیادی در بین اجاره دهندگان هواپیما در آمریکا می شد که مبادا این هواپیماها به ایران پرواز کنند.»
وی افزود، اگر بخواهیم واقع بینانه صحبت کنیم، ایرلاین های زیادی پیش از این هم با هواپیماهای ساخت آمریکا یا هواپیماهایی که در آنها قطعات آمریکایی به کار رفته به ایران پرواز می کردند. اما بخشنامه روز جمعه برخی ابهامات درباره چنین پروازهایی را حل کرد.
بانک جهانی: آزادسازی 30 میلیارد دلار پول توقیف شده ایران در قالب برجام
 بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد: حدود 30 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران در خارج از کشور در قالب توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 آزاد شد.
به گزارش روز جمعه ایرنا، این نهاد پولی بین المللی در گزارشی درباره واکنش ایران در برابر کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی آورده است: این تحول بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته اما آسیب پذیری این کشور نسبت به دیگر کشورهای تولید کننده نفت در منطقه، کمتر بوده است.
طبق اعلام بانک جهانی، مهم ترین دلیل موفقیت ایران در این زمینه، تنوع بیشتر اقتصاد این کشور و کمتر بودن وابستگی آن به درآمدهای نفتی بوده است به گونه ای که نفت اکنون تنها ٣٠ درصد از درآمدهای دولت ایران را تامین می کند.بر اساس اعلام وزارت نفت، پس از پایان تحریم ها در ماه ژانویه سال جاری میلادی، ایران برای حفظ سهم خود از بازارهای جهانی، تولید روزانه نفت را حدود ٦٠٠ هزار بشکه افزایش داده است و قصد دارد تا پایان فصل تابستان سال ٢٠١٦ میلادی، این افزایش را به ٨٠٠ هزار بشکه برساند.
بانک جهانی در گزارش خود آورده است: در قالب توافق هسته ای، حدود ٣٠ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران در خارج از کشور آزاد شده است ضمن آن که دولت ایران همچنین با برخی تدابیر، از جمله وضع مالیات بر نهادهای شبه دولتی که پیش از این از مالیات معاف بودند، توانسته است بخشی از آسیب های افت قیمت نفت را جبران کند.
ترس شرکت های هواپیمایی برای عبور از آسمان عراق؛ ایران مسیر جایگزین
نخست وزیر استرالیا پنج شنبه گذشته در یک مصاحبه رادیویی از شرکت های هواپی کشورش خواست در صورت عبور در یک مسیر پروازی از مناطق جنگی و نا ایمن این مساله را پیشتر به مسافران اطلاع دهند.به دنبال هشدار "اداره هوانوردی فدرال" آمریکا مبنی بر احتمال خطر برای هواپیماهای مسافربری برای عبور از آسمان عراق شرکت هواپیمایی "QANTAS" استرالیا اعلام کرد مسیر پرواز دبی – لندن خود را به آسمان ایران انتقال داده است.
به گزارش عصر ایران این شرکت هواپیمایی استرالیایی برای نخستین بار در پرواز دبی – لندن خود روز گذشته به جای عبور از آسمان عراق از ایران عبور کرد.
سخنگوی این شرکت هواپیمایی با تایید این موضوع اعلام کرد که این مسیر پروازی جدید مسافت پرواز را 10 دقیقه افزایش داده است.
با این حال شرکت هواپیمایی " QANTAS" اعلام کرده است مسیر های پروازی در ارتفاع 38 تا 41 هزار پایی خود را از آسمان عراق به دلیل پایین بودن احتمال ریسک ادامه خواهد داد.
اقدام این شرکت هواپیمایی استرالیا در پی هشدار اداره هوانوردی فدرال آمریکا مبنی بر خطر مسیر هوایی عراق در ارتفاع 20 تا 30 هزار پایی صورت گرفته است.
این هشدار با توجه به احتمال در اختیار قرار داشتن موشک های ضد هوایی گروه تروریستی داعش و پرتاب آنها صورت می گیرد.
شرکت های هواپیمایی از تکرار فاجعه دو هفته گذشته هواپیمای مالزیایی بر فراز اوکراین در مسیر پروازی در آسمان عراق نگرانی دارند.
شرکت هواپیمایی " کوانتاس" استرالیا گفته است تا زمان در اختیار داشتن گزارش های جدید مبنی بر وضعیت امنیتی مسیر پروازی آسمان عراق، مسیر هوایی ایران را جایگزین عراق می کند.نخست وزیر استرالیا پنج شنبه گذشته در یک مصاحبه رادیویی از شرکت های هواپی کشورش خواست در صورت عبور در یک مسیر پروازی از مناطق جنگی و نا ایمن این مساله را پیشتر به مسافران اطلاع دهند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد