سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

سازمان اطلاعات انگلیس:‌ کودتای ترکیه "ساختگی" بود
یک روزنامه ترکیه‌ای نوشت، مرکز اطلاعات انگلیس به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد، کودتای اخیر در این کشور ساختگی بوده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه "زمان"‌ چاپ ترکیه در نسخه عربی خود نوشت، مرکز اطلاعات انگلیس به  مکالمه‌های تلفنی و ایمیل‌های رمزگذاری‌شده برخی از مسئولان آنکارا در جریان کودتای اخیر دست یافته است.
این روزنامه به نقل از مرکز اطلاعات انگلیس نوشت،‌ مسئولان برجسته ترکیه برنامه‌ریزی‌ کردند که این کودتای ناکام را به ارتش نسبت دهند تا بهانه‌ای برای آغاز پاکسازی گسترده در دستگاه‌های دولتی بیابند.مجله فوکوس آلمان نیز نوشت، مرکز اطلاعات انگلیس از همان ابتدای کودتا مکالمات رمزگذاری‌شده دولت ترکیه و درخواستش برای تحویل فتح‌الله گولن را دنبال کرد و معتقد است در واقع هدف از اینها آغاز عملیات پاکسازی علیه برخی اشخاص در ارتش بود.
منبع: ایسنا

بیانیه عربستان، مصر، امارات و بحرین: ایران دست از اقدامات بر ضد کشورهای عربی بردارد / حمایت از گروه های تروریستی را متوقف کنید

رسانه‌های عربی می‌گویند در جریان دیدار وزیران خارجه عربستان، بحرین، امارات متحده و مصر و نیز دبیر کل اتحادیه کشورهای عرب، در نواکشوت، پایتخت موریتانی، بیانیه‌ای علیه تهران صادر شده که ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای عربی و حمایت از «گروه‌های تروریستی» می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسانه‌های عربی می‌گویند در جریان دیدار وزیران خارجه عربستان، بحرین، امارات متحده و مصر و نیز دبیر کل اتحادیه کشورهای عرب، در نواکشوت، پایتخت موریتانی، بیانیه‌ای علیه تهران صادر شده که ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای عربی و حمایت از «گروه‌های تروریستی» می‌کند.
به گزارش «انتخاب» به نقل از روزنامه الشرق‌الاوسط در بیانیه گروه چهارگانه گفته شده که ایران «باید دست از اقدامات ضد [کشورهای عربی] برداشته، حمایت خود از گروه‌های تروریستی و خرابکار را متوقف کرده و به صدور بیانیه‌های تهاجمی و تحریک‌کننده خاتمه دهد.»
به گفته روزنامه «سعودی گازت» کمیته چهارگانه گفته روابط طرف‌های عربی و ایران باید بر پایه «احترام متقابل، احترام به تمامیت ارضی و حسن هم‌جواری» باشد.
وزیران خارجه مصر، عربستان، امارات و بحرین، می‌گویند، تهران در بحران‌های بحرین، یمن و سوریه دخالت می‌کند.
این چهار وزیر بار دیگر از ادعاهای ارضی امارات متحده عربی در مورد جزایر خلیج فارس حمایت کرده‌اند.
ایران این ادعاهای ارضی را همواره رد کرده‌است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رضا هاکان‌تکین سفیر ترکیه در ایران در پاسخ به سؤالی درباره صحبت‌های روحانی و اردوغان در رابطه با اینکه ترکیه می‌خواهد همکاری‌های بیشتری با ایران و روسیه در منطقه داشته باشد و این از تغییر سیاست خارجی ترکیه پس از کودتا حکایت دارد، گفت: «آقایان اردوغان و روحانی مکالمه‌ای سازنده داشتند. آقای روحانی به رئیس‌جمهور ما گفت همان‌گونه که شب کودتا شما تا صبح بیدار بودید، ما نیز در ایران نخوابیده و تحولات ترکیه را بررسی می‌کردیم.
به گزارش انتخاب، در این مکالمه اردوغان بر لزوم همکاری بیشتر ترکیه، روسیه و ایران درباره منطقه تأکید کرد و در این رابطه دو مقام ایرانی و ترک هم‌نظر بودند».
او در پاسخ به سؤالی در رابطه با ادعای «روزنامه ینی شفق» درباره اعزام ٥٠‌ هزار جنگجوی شیعه به ترکیه برای همکاری در کودتا گفت: «بعد از کودتا آن‌قدر اخبار غیرواقعی منتشر شده که ما دیگر نمی‌دانیم کدام را تکذیب کنیم، اما ما به‌عنوان مقام‌های رسمی ترکیه قطعا این خبر را باور نداریم و مهم‌تر اینکه سندی هم در این رابطه وجود ندارد و این خبر غیرواقعی است. از ساعات اولیه کودتا تا صبح همان روز وزیر خارجه ایران سه بار با وزیر خارجه ترکیه تماس داشت و ایران جزء اولین کشورهایی بود که علیه کودتا موضع گرفت و در کنار دولت قانونی ترکیه قرار گرفت و ما هیچ شکی دراین‌خصوص درباره ایران نداریم».

*شرق

راشا دایرکت:

دلایل ژئوپلتیکی و اقتصادی زیادی وجود دارد که ثابت میکند چرا روسیه به دنبال ائتلاف گسترده با ایران است و از همه این دلایل مهم تر تمایل روسیه به کنترل تاثیر آمریکا در جهان است.

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ راشا دایرت در گزارشی با عنوان «اغاز اتحاد ایران و روسیه» نوشت: دلایل ژئوپلتیکی و اقتصادی زیادی وجود دارد که ثابت میکند چرا روسیه به دنبال ائتلاف گسترده با ایران است و از همه این دلایل مهم تر تمایل روسیه به کنترل تاثیر آمریکا در جهان است.به گزارش «انتخاب»، روسیه در یک سال اخیر سوریه را بمباران کرده و حضور نیرویی هوایی روسیه در آسمان سوریه و نیروی زمینی ایران در این کشور سوالات زیادی را در باره روابط این دو کشور در ذهن ها ایجاد کرده است.جنگیدن در یک جبهه به طور معمول کاری است که هم پیمانان میکنند اما تعداد زیادی از تحلیل گران از اعتراف به این مساله سرباز میزنند.

آنها اصرار دارد بگویند این رابطه تقویت شده یک امر موقتی است که به واسطه همپوشانی مقطعی منافع رخ داده است . دیدگاه و استدلال آنها در دو دسته عمده قرار میگیرد : تاریخی و واقع گرا.در بعد تاریخی ، روسیه و ایران در قرن 19 و 20 مشاجره هایی با هم داشته اند که از نظر برخی تحلیل گران، این الگوی تاریخی محکوم به تکرار است . قرارداد 1828 ترکمانچای که بخش های زیادی از ارمنستان و آذربایجان به واسطه آن از ایران جدا شده و به امپراطوری روسیه پیوست ، هنوز از خاطر تهران پاک نشده است و قاعدتا تاثیر مخربی در روابط عصر حاضر آنها با روسیه خواهد داشتدر یک استدلال قانع کننده تر در عصر معاصر می توان گفت هر زمان دو کشور ایران و روسیه روابط نزدیک تری با آمریکا داشتند متعاقبا نسبت به منافع مشترکشان با هم بی میل تر شده اند

روابط سابق این دو کشور نیز قطعا منوط به جنس روابط نسبی آنها با آمریکا بوده است اما در هر دو مورد این روابط به جایی نرسیده است . روسیه به واسطه الحاق کریمه و اشغال اوکراین برای مدت زیادی روابطش را با غرب از بین برده استدر همین زمان ، دولت اوباما به تازگی در مورد ایران سخت گیر تر شده به ویژه از زمانی که به نرمی بیش از حد در مذاکره با ایران متهم شده است. هر دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا اذعان داشته اند که در رابطه با توافق ایران سخت گیر تر خواهند بود چرا که نمیتوانند روابط حسنه ایران و روسیه را تحمل کننداخیرا شنیده می شود که ایران و روسیه رقبای آشتی ناپذیرند . آنها در تاثیر گذاری و نفوذ در آسیای مرکزی با هم رقابت می کنند. به ویژه در منطقه غنی خزر و به عنوان اولین و دومین کشور دارای ذخایر گازی جهان، مطمئنا با برداشته شدن تحریمهای ایران و تلاش ایران برای بازگشت به بازارهای جهانی رقابت تلخ تری خواهند داشت که این ادعا نیاز به بررسی بیشتر داردهر دو کشور سودای هژمونی در منطقه آسیایی مرکزی دارند اما این مساله واقعیت همکاری دو کشور در جاهای دیگر را از بین نمی برد.منطقه انتخابی روسیه، اروپاست در حالی که منطقه انتخابی ایران خاورمیانه است و آنها هنوز با به چالش کشیدن یک دیگر در ترجیحات منطقه ای شان فاصله دارند

ممکن است هر دو کشور در سوریه دخالت داشته باشند اما در منطقه خاورمیانه روسیه تنها به دنبال مشتری کالا و خدمات است در حالی که ایران به دنبال مشتری خدمات ویژه تری است . علاوه بر این در مورد پتانسیل ایران برای شکست تجارت انرژی روسیه با اروپا اغراق شده استعلاوه بر این ، دو قدرت برای ضرورت های استراتژیک مهم تری با هم متحد شده ا ند و آن حفاظت از آسیای مرکزی و حوزه دریای خزر در برابر نفوذ آمریکاست . ممکن است دو کشور نیروهای دریایی شان را در منطقه خزر تقویت کرده باشند اما برگزاری تمرینات نظامی مشترک شبیه آنچه در ماه اکتبر اتفاق افتاد رفتاری است که کمتر کسی از دو قدرت رقیب انتظار دارد.

تغییر پارادایم در تهران و مسکو

یک اشتباه بنیادی در این دست تحلیل ها به تقلیل یا بی اهمیت جلوه دادن تغییرات مهم در ایران و روسیه بر میگردد . تغییرات در ایران در دهه های تحریم و منزوی بودن آغاز شد و در روسیه به تحولات پس از پایان جنگ سرد باز میگردد . روسیه پلهای پشت سرش را با غرب با مداخله در اکراین خراب کرد و همین باعث شد سود کمی از چرخش به سمت چین عایدش شود . چین از ضعف روسیه در جهت حفظ قیمت های ارزان گاز بهره برد . از این رو روسیه با دنبال شریک استراتژیک دیگری بود و این نیرو محرکه پشت پرده روسیه برای روابط با ایران بود

روسیه با وجود اینکه وسط پیگرد قانونی جنگ هیبریدی در اوکراین بود به طور خستگی ناپذیری برای حفظ توافق هسته ای ایران که هم اکنون از سوی رئیس جمهوری آمریکا به عنوان یک دستاورد مهم مورد ستایش قرار میگیرد تلاش کردشرکت انرژی اتمی رساتوم روسیه همچنین داوطلب شد تا مبادله 8.5 تن ذخیره ارورانیوم کمتر غنی شده را با 140 تن اورانیوم طبیعی مدیریت کنددر حالی که دولت اوباما به طور جدی نسبت یه توافق با ایران سرد شده است. روسیه چنین نظری ندارد چرا که این تازه اول خواستگاری روسیه از ایران است . آنها نه تنها برای منافع ایران به لابی هایشان در میز مذاکرات ادامه میدهند بلکه به طور جدی برای حل مشاجرات در روابط یا ایران تلاش میکنند.برای مثال مساله مرزبندی دریای خزر از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به بعد بین کشورهای حاشیه این دریا یعنی روسیه، ایران، آذربایجان ، ترکمنستان و قزاقستان ، همه کشورها را یه ستوه آورده است . اما وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاورف انتظار دارد این معضل به زودی در نشست دو ماه آینده طی یک کار فشرده حل و فصل شود

به گفته دیمیتری روگوزین معاون نخست وزیر روسیه یکی از مسائل دردناک تر روابط دو کشور، اجتناب روسیه از ارسال محموله اس 300 خریداری شده توسط ایران در سال 2010 تحت فشار غرب بود . ایران متعاقبا دادخواستی علیه روسیه ترتیب داد ولی با دریافت اولین محموله از این سامانه موشکی زمین به هوای روسیه ، به اصطلاح مساله در سطح سیاسی حل و فصل شددر مورد سوریه روشن است که روسیه بنا با دلایل خودش در این کشور دخالت میکند اما این ایده که روسیه تا اندازه ای به واسطه منافع ایران برای دخالت در سوریه انگیزه پیدا کرده است چیزی است که هنوز کشف نشده است . بدون شک ایران از دخالت روسیه در سوریه خوشحال است و برای مدت طولانی این ادعا مطرح میشد که مداخله روسیه در سوریه به دستور ایران میگرفته استاهداف روسیه در سوریه مبهم است . به گفته برخی ، ایران هم اکنون کنترل بسیاری از بخش های ارتش سوریه را در دست دارد و شبه نظامیان ایران شامل نیروهای دفاع ملی و حزب الله حملات نظامی اخیر را فرماندهی می کردند. حزب الله اخیرا برای تامین اطلاعاتی در جهت حمایت از پروازهای روس به خود افتخار کرد

روسیه چه می خواهد

روسیه به دنبال حفظ میزان تجارت موجود در رقابت سخت با اروپا و در عین حال گسترش تجارت در منطقه ای است که دیگر توسط تحریم ها محدود نشده و از این طریق قادر است از 30 تا 100 میلیارد دلار سرمایه آزاد شده ایران پس از توافق هسته ای سود ببرداین اهداف روسیه یعنی سود بردن از لغو تحریم های ایران منوط به علاقه کمپانی های غربی در سرمایه گذاری در ایران است و یه توانایی ایران در ایجاد اصلاحات لازم برای پذیرش غرب بستگی داردرساتوم قول ساخت دو نیروگاه اتمی دیگر در بوشهر و بازطراحی نیروگاه های غنی سازی اورانیوم فوردو را تحت توافق هسته ای ایران داده است

فروش اس 300 سیستم موشکی زمین به هوای روسیه به ایران یه تنهایی به طور خالص ارزش 800 میلیون دلاری دارد و ایران امیدوار است 8میلیارد دلار در تجهیزات نظامی روسیه در حوزه هلیکوپتر های mi8 و mi17، سیستم های دفاعی اقیانوسی و جت های چند کاره و همچنین su-30sm سرمایه گذاری کنداین درحالی است که هیچ یک از این صنایع به اندازه انرژی برای روسیه اهمیت ندارد اما چنین توافق هایی به بهتر شدن شرایط کمک میکند .

در پایان روسیه امیدوار است که بازی را در آینده سیاسی ایران به نفع خودش به پایان ببرد و به این ترتیب ائتلاف قدرتمندی ضدغرب توسط روسیه در این سالها تشکیل شود . برخلاف بسیاری از کشورها نظیر چین و هند و قدرتهای درحال توسعه که از قدرت درحال رشد آمریکا ناراضی اند، ایران در مقایله با غرب در سیستم ضد غرب روسیه جای می گیرد.پاسخ روسیه به اتحادیه اروپا، تلاش آن برای عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای و توافقات را اتحادیه اقتصادی اوراسیایی است . اما حتی در صورتی که این اهداف محقق نشود این به معنی شکل گیری یک جبهه متحد از اروپا تا آسیا با هدف کنترل نفوذ آمریکا در جهان استاین هدف روسیه برای سالهای طولانی وجود داشت و در ایران به دنبال ایجاد یک همپیمان قدرتمند است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ظرف تعطیلات هفته قبل تمامی اطلاعات پیشین مبنی بر رویکرد جبهه تروریستی النصره به رهبری ابو محمد الجولانی جهت قطع ارتباط با القاعده به رهبری ایمن الظواهری تایید شد. این امر پس از آن صورت گرفته است که النصره سند "َشرعی" لازم برای این اقدام را از فتوای ابو محمد المقدسی، نظریه پرداز "جریان سلفی جهادی" به دست آورده است.
 
به گزارش انتخاب، به نقل از سایت لبنانی النشره، این تصمیم تعیین کننده که در نتیجه رایزنی‌های طولانی مدت صادر شده است، از طریق اخبار نشت شده از طریق صفحه‌های وابسته به النصره در پایگاه‌های اجتماعی فاش شده و صحبت‌هایی در مورد این امر مطرح شده است که ابو محمد الجولانی در ساعات آتی خود رسما این مساله را اعلام می‌کند. این امر در سایه فشارهای بسیار برخی از طرف‌های منطقه‌ای بر جبهه النصره صورت گرفته است. همزمان با این امر، صحبت‌هایی در مورد توافق میان روسیه و آمریکا مطرح شده که در آن تاکید شده است که پایگاه‌های النصره هدف قرار می‌گیرند و در مقابل به پایگاه‌های سایر گروه‌هایی که "میانه رو" خوانده می‌شوند، حمله نمی‌شود. اما پیامدهای این امور چه خواهد بود؟
 
در صورتی که این اخبار درز کرده درست باشد، النصره در مقابل دشوارترین امتحان قرار خواهد گرفت. النصره پیش از این نیز امتحان دشواری را پشت سر گذاشته بود که در آن اختلافاتی با ابو بکر البغدادی، سرکرده داعش در مورد "رهبری" بر سوریه شکل گرفت و البغدادی در آن مرحله خواست تا جبهه النصره را منحل کند و "دولت اسلامی در عراق و شام" را اعلام کند، اما الجولانی با قرار گرفتن در آغوش الظواهری این امر را پشت سر گذاشت؛ ظواهری در آن هنگام با دیدگاه النصره موافقت کرد که به جدایی نهایی از داعش و وقوع درگیری‌ها میان دو طرف انجامید، اما در حال حاضر الجولانی می‌خواهد با اعلام جدایی از القاعده، از حملات روسیه و آمریکا فرار کند.
 
آنچه که مطرح شد، بدین معناست که النصره احتمالا با بحران داخلی مواجه خواهد شد، چراکه بخشی از نیروهای جبهه النصره صرف نظر از تعداد و جایگاه‌های رهبری‌شان با این تصمیم مخالف هستند و این مساله در گرو نظر الظواهری در مورد این امر خواهد ماند؛ آیا او موافقت خواهد کرد یا چشم پوشی خواهد نمود و یا مخالفت می‌کند؟ این مساله را باید یادآور شد که سرکرده القاعده در گذشته در مورد این مساله صحبت کرده بود و توپ را در زمین جبهه النصره انداخته و گفته بود: "آنچه که آنها انتخاب می‌کنند همان تصمیم و انتخاب ماست." اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده است و وی تلاش می‌کند وارد نبردی برای "رهبری" و "مشروعیت" با داعش در سطح جهان شود.
 
در حالی که پیش‌بینی می‌شد بیشتر گروه‌های مخالف سوری به ویژه هم‌پیمان با جبهه النصره همچون احرار الشام از این تصمیم در صورت صدور آن استقبال کنند و همچنین برخی از قدرت‌های منطقه‌ای حامی جبهه النصره به این تصمیم روی خوش نشان دهند، چندین علامت سوال در مورد موضع آمریکا در قبال این امر مطرح می‌شود، به ویژه این که آمریکا جبهه النصره را یک گروه تروریستی به شمار آورده است و آیا اعلام لغو اتباط برای این امر کافی است تا آمریکا موضع خود را تغییر دهد؟ قطعنامه‌های سازمان ملل در این خصوص نیز چه خواهد شد؟ آیا این اقدام جبهه النصره برای لغو ارتباط با القاعده باعث می‌شود تا از آنچه که در طول سال‌های گذشته در جنگ سوریه انجام داده است، چشم پوشی شود. آیا این امر بدین معناست که توافق با روسیه زمانش گذشته است؟
 
پاسخ به تمامی این سوال‌ها برای آگاهی از اوضاع واقعی که جبهه النصره در مرحله آتی در آن قرار می‌گیرد، کافی خواهد بود به ویژه از ناحیه نقش سیاسی که می‌تواند پس از دوری از القاعده ایفا کند با توجه به این که اطلاعات موجود در حال حاضر اشاره به این امر دارد که النصره احتمالا از شکل گیری هیات جدیدی خبر می‌دهد که در آن گروه‌های دیگری نیز حضور دارند که در گذشته با آن مخالف بوده اما در حال حاضر با آن متحد شده‌اند. چه بسا این نهاد جدید در قابل یک "دولت اسلامی" در مناطق تحت تصرف این جبهه به ویژه در ادلب باشد. تا آن زمان همگان باید منتظر موضع رسمی این جبهه باشند، با توجه به این که النصره برای این امر از زبان ابو عمار الشامی، سخنگوی خود مقدمه چینی کرده بود. الشامی تاکید کرده بود که تمایلی برای این امر وجود ندارد که حملاتی علیه آمریکا یا کشورهای غربی صورت بگیرد هرچند که او گفته بود این‌ها "اقداماتی مطلوب" است. اما آیا او با صرف یک بیانیه‌ای رسانه‌ای که ممکن است هدف از آن دور ماندن از هدف قرار گرفتن باشد، به  همه چیز پایان داده است؟ 
این‌ها رویکردهای اصولی شاخه القاعده در سوریه است که تلاش می‌کند از یک سازمان تروریستی به یک گروه میانه‌رویی تبدیل شود که از حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است که این امور چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که "میانه روها" یک کودک را در حلب سربریدند؛ بنابراین آیا النصره یک جبهه میانه رو خوانده خواهد شد بدون آنکه کسی در مورد اعتقادات النصره بپرسد؟ و آیا مشکل با آن فقط سازمانی بوده است نه چیز بیشتری؟منبع: ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد