سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

فرمانده نظامیان آمریکایی متجاوز به آب‌های سرزمینی ایران اخراج شد

خبرگزاری فارس: فرمانده نظامیان آمریکایی متجاوز به آب‌های سرزمینی ایران اخراج شد

نیروی دریایی آمریکا در حکمی افسری که فرماندهی قایق‌های متجاوز به آب‌های سرزمینی ایران را به عهده داشت، اخراج کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،نیروی دریایی آمریکا روز جمعه طی حکمی فرمانده 10 نیروی آمریکایی متجاوز به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس را اخراج کرد.نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای که «واشنگتن‌تایمز» آن را گزارش کرده نوشته است: «سروان کایل موزز، فرمانده کارگروه 56 فرماندهی مرکزی نیروی دریایی، به دلیل از دست رفتن اطمینان به توانمندیش در فرماندهی، از سمتش برکنار شده است.»«کوین دونگان»، رئیس فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکایی گفت که این تصمیم بعد از بررسی یافته‌هایی تحقیقات انجام شده درباره ورود 10 نظامی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در سال گذشته انجام شده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز 23 دی‌ماه اعلام کرد 10 نظامی متجاوز آمریکایی که با دو فروند قایق به صورت غیر مجاز وارد آب‌های ایران در جزیره فارسی در خلیج فارس شده بودند را بازداشت کرده است. این نظامیان روز بعد، آزاد شدند. 

علاوه بر این، یک مقام آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته برای 7 نظامی دیگر که در ایران بازداشت شده‌اند نیز تنبیه‌هایی در دست بررسی است. تصمیم‌ها در این باره، هفته آینده اعلام خواهند شد. 

مقام خزانه‌داری آمریکا: ایران اگر رفع تحریم می‌خواهد رفتارش را تغییر بدهد

خبرگزاری فارس: مقام خزانه‌داری آمریکا: ایران اگر رفع تحریم می‌خواهد رفتارش را تغییر بدهد

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته ایران برای برخورداری از امتیاز رفع تحریم‌ها باید رفتارش را تغییر بدهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آدام زوبین»، معاون موقت وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه درباره رفع تحریم‌های ضد ایرانی به عنوان یکی از تعهدات واشنگتن در برجام گفت: ««اگر ایران می‌خواهد که این تحریم‌ها رفع بشوند، بایستی رفتارهایی که به آن تحریم‌ها منجر شده است را عوض کند.»

وی علی‌رغم این گفت که آمریکا به «تک تک تعهداتش در برجام» پایبند مانده است.

«زوبین» این اظهارات را در حالی مطرح کرد که در ماه‌های گذشته بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی بارها از مانع‌تراشی واشنگتن در عادی‌سازی تجارت با ایران که جزء تعهدات این کشور در اجرای «برجام» است، شکایت کرده‌اند.جریمه‌های سنگینی که آمریکا در سال‌های گذشته به بهانه نقض تحریم‌های ایران علیه بانک‌های بین‌المللی وضع کرده، موجب شده است که این بانک‌ها از انجام هر تراکنش مربوط به ایران هراس داشته باشند- این امر به نوبه خود موجب محدود شدن گزینه‌های مالی برای شرکت‌های اروپایی خواستار تجارت با ایران می‌شود. مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد توسعه تجارت، نفعی است که ایرانی‌ها از برجام به دست می‌آورند. وی به رغم این گفت: «اگر ایران می‌خواهد که این تحریم‌ها رفع بشوند، بایستی رفتارهایی که به آن تحریم‌ها منجر شده است را تغییر بدهد.»«زوبین» در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که رفع تحریم‌ها علیه ایران، اقدامی است که برای موفقیت استفاده از روش تحریم علیه کشورهای دیگر در آینده اهمیت دارد. «زوبین» گفت: «لازم است ما به تعهدمان در برجام برای برداشتن تحریم‌های ایران پایبند باشیم. برجام برای آینده استفاده از تحریم علیه دیگران هم مهم است؛ لازم است ما همان‌طور که برای اعمال تحریم آماده‌ایم برای برداشتن آنها هم آماده باشیم.»

 معاون موقت وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر این به تصمیم «کارگروه اقدام مالی»، نهاد بین‌المللی مبارزه پولشویی، برای نگاه داشتن ایران در لیست سیاه خود واکنش نشان داد و گفت: «من می‌بینم که ایران شروع به درک این پیام کرده که شرکت‌های تجاری جایی می‌روند که امن باشد. کارگروه اقدام مالی، این را می‌داند.»او گفت که ایران فرصت‌های زیادی دارد، اما جزء فهرست کشورهای پرخطر پولشویی است. 

مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا در اظهاراتی که به اعتراضات قانونگذاران آمریکایی منتقد برجام اشاره داشت گفت: «این ایده که ایران برنامه هسته‌ایش را به عقب نمی‌راند و یا به 100 میلیون دلار پول دست پیدا کرده و آنها را برای گروه‌های تروریستی می‌فرستد، نادرست از آب درآمده است.»

قانونگذاران آمریکایی به دنبال بازگشایی پرونده PMD ایران هستند

خبرگزاری فارس: قانونگذاران آمریکایی به دنبال بازگشایی پرونده PMD ایران هستند

نمایندگان کنگره آمریکا دنبال بازگشایی پرونده مربوط به موضوع ادعایی «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران» هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قانونگذاران آمریکایی از محافل بین‌المللی خواسته‌اند بار دیگر پرونده تحقیقات درباره فعالیت‌های ادعایی گذشته ایران برای ساخت سلاح‌های اتمی (یا «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران؛ PMD) گشوده شود.واشنگتن‌فری‌بیکن، وابسته به نومحافظه‌کاران آمریکایی این خبر را روز جمعه بر اساس گفت‌وگو با منابع متعدد منتشر کرده است. درخواست‌ها در این باره بعد از آن مطرح می‌شود که هفته گذشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقامات فعلی و پیشین آمریکایی مدعی شد که آژانس در نمونه‌برداری‌های محیطی سال گذشته از سایت نظامی پارچین، ذرات اورانیومی کشف کرده که با فعالیت‌های ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای مرتبط بوده‌اند.  

این ادعا موجب شده قانونگذاران آمریکایی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهند پرونده PMD که اکنون خاتمه‌یافته اعلام شده را بار دیگر به جریان بیندازند. 

مایک پامپئو، عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به واشنگتن فری‌بیکن گفت: «تناقض‌های دولت اوباما درباره ایران و آژانس در این موضوع اورانیوم، مستلزم بررسی مجدد گزارش ابعاد نظامی احتمالی است.«یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آذرماه سال گذشته گزارش خود را درباره موضوع ادعایی «جنبه‌های نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرد. کشورهای عضو شورای حکام آژانس پس از آن با تصویب قطعنامه‌ای از گروه 1+5 پرونده مربوط به این موضوع را مختومه اعلام کرد.

منظور از «ابعاد نظامی احتمالی» ادعاهایی هستند مبنی بر اینکه ایران قبل از سال 2003 اقدام به انجام آزمایش‌هایی در زمینه سلاح‌های هسته‌ای در برخی از سایت‌های خود کرده است. کشورهای غربی ادعا می‌کنند شواهد مربوط به این تحقیقات از اسنادی به دست آمده‌اند که در لپ‌تاپی متعلق به یکی از فعالان برنامه هسته‌ای ایران وجود داشته است.

بسیاری از کارشناسان از جمله «محمد البرادعی»، مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در صحت و اعتبار این اسناد ادعایی تردید وارد کرده‌اند.

پامپئو گفت: «آژانس نمی‌تواند وقتی که درباره ذرات هسته‌ای تحقیق نشده ادعا کند که شناخت دقیقی از وضعیت دارد.»

این نماینده کنگره اضافه کرد: «حتی مقام‌های دولت اوباما هم حالا که 6 ماه گذشته با نتیجه‌گیری‌های گزارش آژانس مخالفند. عقل سلیم حکم می‌کند وقتی مشکلی پیدا می‌شود درباره آن تا زمان پیدا شدن راه حل تحقیق شود. حالا همه موافق هستند که یک واقعیت جدید پیدا شده. عدم تحقیق درباره آنچه در برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران رخ داده، رویه خطرناکی را پی‌ریزی می‌کند.»ماکر کرک، یکی دیگر از سناتورهای مخالف برجام هم در اظهاراتی مشابه مدعی شده که تحقیقات آژانس به دلیل فشارهای وارد شده بر این نهاد از جانب «نیروهای طرفدار ایران»، کامل نبوده است.وی گفت: «بسیار تأسف‌بار است که نهاد دیده‌بان هسته‌ای جهان، یعنی آژانس استقلالش را به خاطر توافق هسته‌ای ایران از دست داده باشد.» 

 یک منبع که در حال همکاری با کنگره بر سر موضوع ایران است به واشنگتن فری‌بیکن گفته که مسائل جدیداً مطرح شده درباره PMD گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران تمامی فعالیت‌های هسته‌ای را متوقف کرده را زیر سوال می‌برد.وی همچنین گفت: «اکنون وقت آن است که پرونده PMD را یک بار دیگر باز کنیم تا متوجه شویم ایران روی چه سلاح‌هایی کار می‌کرده است.» 

لابی صهیونیستی آیپک:

آمریکا هشدار به بانک‌ها درباره خطرات تجارت با ایران را ادامه دهد

خبرگزاری فارس: آمریکا هشدار به بانک‌ها درباره خطرات تجارت با ایران را ادامه دهد

لابی صهیونیستی آیپک در بیانیه‌ای از دولت آمریکا خواست هشدار به بانک‌های بین‌المللی درباره خطرات تجارت با ایران را ادامه دهد.

    

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، لابی صهیونیستی آیپک در بیانیه‌ای بامداد شنبه از آمریکا خواسته هشدار به بانک‌های بین‌المللی درباره خطرات تجارت با ایران را ادامه بدهد. این بیانیه که نسخه‌ای از آن روی وب‌سایت رسمی «آیپک» قرار گرفته، در واکنش به اقدام «کارگروه اقدام مالی»، نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی برای نگاه داشتن نام ایران در فهرست سیاه این گروه صادر شده است. 

«کارگروه اقدام مالی» روز جمعه اعلام کرده بود که نام ایران را همچنان در فهرست کشورهای پرخطر این نهاد بین‌المللی نگاه داشته است. 

 علی‌رغم این تصمیم، این گروه اعلام کرد که اقدامات تقابل‌جویانه و تنبیهی علیه ایران را به مدت 12 ماه به حالت تعلیق در‌می‌آورد. «آیپک» در بیانیه بامداد شنبه این تصمیم را «عجیب» توصیف کرده و به علاوه نوشته است: «تصمیم کارگروه اقدام مالی خطرناک است.»

«آیپک» نوشته است: «تعهد ایران برای بهبود بخشیدن به عملکردش آشکارا سازمان‌هایی مانند حزب‌الله و حماس که ایران کماکان آنها را حمایت مالی می‌کند را مستثنی می‌کند.»در ادامه این بیانیه آمده است: «حتی اگر تصور شود که ایران پشتیبانی مالی از این سازمان‌ها را متوقف کند، تعهد ایران به کارگروه اقدام مالی کماکان یک وعده است. نتیجه این می‌شود که کارگروه اقدام مالی اقدامات تقابلی علیه ایران را در ازای وعده‌ای معیوب از اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم کنار گذاشته است.»آیپک در پایان، از ایالات متحده ایرانخواسته هشدار به بانک‌های بین‌المللی درباره خطرات تجارت با ایران را «ادامه بدهد.»

سناریوی جدید آمریکا برای تجزیه سوریه؛ مسکو زنگ خطر را به صدا درآورد

خبرگزاری فارس: سناریوی جدید آمریکا برای تجزیه سوریه؛ مسکو زنگ خطر را به صدا درآورد

پیشروی مبارزان کُرد سوریه با حمایت آمریکا در استان رقه و شمال حلب و پشتیبانی ترکیه از ترکمن‌های سوریه خطر تجزیه سوریه را جدی تر کرده و واکنش روسیه در این باره را نیز به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، سخن از تجزیه سوریه یک رویا نیست بلکه نقشه‌ای است که سال‌هاست نه تنها برای سوریه بلکه همه منطقه طراحی شده است.

در پی موفقیت رژیم آل سعود در شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی و طائفه‌ای با حمایت مالی از گروه‎های تندرو که همه آنها افکار سلفی تکفیری دارند، سخن از تجزیه سوریه جدی‌تر شد.

از نخستین سال آغاز بحران سوریه شعارهای طائفه‌ای در سوریه سر داده شد و همین امر هسته‌های اختلافات مذهبی و دینی را تشکیل داد.

جنایات گروه‌های تروریستی در کشتار جمعی شهروندان سوریه بخصوص در مناطق عدرا، ریف شمالی لاذقیه و جرمانا و همچنین حملات آنها به روستاها و مناطق مسیحی نشین سخن‌ها از تجزیه سوریه را جدی‌تر کرد تا جایی که غربی‌ها از این بهانه خواستار حفاظت از حضور مسیحیان در سوریه شدند.

عربستان نیز با سوء استفاده از جو اعتراضات در سوریه فرصت را غنیمت شمرد تا به ادعای حمایت از طیف گسترده از مسلمانان سنی مذهب مداخله در سوریه را آغاز کرده و به موازات آن جنگ سیاسی و دیپلماتیک علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت.

با پیشرفت بحران سوریه و پس ازاینکه واشنگتن در گزینش معارضان میانه رو از مسلمانان عرب ناکام ماند، کُردها را ابزار قابل اعتمادی برای رسیدن به اهداف خود در سوریه دید.

مبارزان کُرد قدرت بزرگ خود را در مبارزه با داعش ثابت کردند و به همین منظور آنها و بخصوص حزب اتحاد دموکراتیک و شبه نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه که هم اینک در منبج با داعش جنگ می کنند یا به موازات آن برای نزدیک شدن به پایتخت داعش در رقه سوریه تلاش می کنند مورد حمایت کامل آمریکا قرار دارند.

حمایت آمریکا از کُردها نگرانی‌ها برای اجرای نقشه فدرالی شدن سوریه و تشکیل حکومت خودگردان کردستان در سوریه را تقویت کرده است، در حالی که ترکیه نیز از تشکیل اقلیم کردستان سوریه در مرزهای خود هراس شدیدی دارد.

هم اینک روس‌ها هشدارهای خود را در خصوص نقشه تجزیه سوریه تکرار می‌کنند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هشدار داده که ادامه بحران کنونی در سوریه تجزیه این کشور را اجتناب ناپذیر می‌کند و هدف اصلی روسیه ممانعت از اجرای چنین سناریویی است.

«میخائیل بوگدانوف»، معاون وزیر خارجه روسیه نیز بار دیگر تاکید کرد که مسکو با تقسیم یا تجزیه سوریه مخالف است و سوری‌ها خودشان باید ابعاد مرحله انتقالی آتی را مشخص کنند.

هشدارهای مقامات روسیه درباره تجزیه سوریه در برهه کنونی  احتمال اطلاع مسکو از آمادگی‌های غربی و آمریکا برای تجزیه سوریه توسط کُردهای این کشور را قوت بخشیده است.

آیا روس‌ها پیش‌بینی می‌کنند که ترکیه با بهره‌برداری‌ از مولفه‌های قومی در سوریه از ترکمن‌ها در ریف شمالی لاذقیه و مناطق حضور آنها در شمال سوریه حمایت کند.

اگر واشنگتن به حمایت از کُردها و ترکیه از ترکمن‌ها ادامه داده و اروپایی‌ها هم که خواهان احیای حاکمیت کلیسایی قرون وسطی به ادعای حمایت از مسیحیان و آواره ساختن آنها هستند همه این‌ها می‌تواند شدید اللحن شدن اظهارات روس‌ها را توجیه کند.

مرکز  «راند کورپوریشن»  آمریکا از یک طرح پیشنهادی برای فدرالی کردن سوریه، براساس اراضی تحت کنترل دولت سوریه و گروه های مسلح و تکفیری، پرده برداشت.

طرحی که راند کورپوریشن جزئیاتی از آن را منتشر کرده است، پیشنهاد ‌می‌کند که نظام فدرال در سوریه با حضور نیروهای کلاه آبی سازمان ملل، متشکل از آمریکا و هم پیمانانش، تشکیل شود.

بر اساس این طرح، منطقه غرب سوریه در دست دولت سوریه خواهد بود، درحالی که مناطق شرقی واقع نزدیک مرزهای عراق تحت کنترل نیروهای بین المللی حافظ صلح به رهبری آمریکا و هم پیمانانش خواهد بود.

اما هدف اصلی از اجرای طرح فدرالیسم در سوریه، قطع ارتباط ایران و لبنان و درنتیجه منزوی کردن حزب الله و تضعیف آن است که این اقدام در وهله اول درجهت خدمت به اسرائیل و آمریکا است؛ چرا که اسرائیل طی سال‌های گذشته و همچنان برای تقویت جبهه النصره درمنطقه اشغال شده جولان در سوریه تلاش کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد