سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

استقبال آمریکا از قرارداد بوئینگ - ایران ایر / بوئینگ: 100 هواپیما می فروشیم 25 میلیارد دلار

این بزرگترین قرارداد اقتصادی میان ایران و آمریکا بعد از انقلاب سال 1357 ایران است.
وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد از قرارداد امضا شده میان بوئینگ و شرکت ایران ایر استقبال می کند.
به گزارش عصرایران به نقل از ایتارتاس، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری گفت: وزارت خارجه آمریکا از اطلاعیه مجموعه بوئینگ درباره امضای قرارداد با شرکت هواپیمایی ایران که در چارچوب فعالیت های ثبت شده در توافق جامع هسته ای ایران است استقبال می کند.
بوئینگ آمریکا و ایرباس اروپا دو غول بزرگ هواپیماسازی جهان هستند.
گروه هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ گفته است با شرکت هواپیمایی ایران ایر برای فروش 100 هواپیما در قراردادی به ارزش 25 میلیارد دلار، قرارداد امضا کرده است. 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: گروه هواپیماسازی بوئینگ آمریکا درباره این توافق با طرف ایرانی، در ارتباط تنگاتنگ با وزارت خارجه آمریکا قرار دارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که واشنگتن آماده اعطای مجوز درباره قراردادهای مربوط به هواپیماهای غیرنظامی (تجاری) با ایران است. برجام به شرکت های آمریکایی سازنده هواپیماهای غیرنظامی اجازه می دهد تولیدات خود را به صورت قانونی به ایران بفروشند.همزمان، وزارت خزانه داری آمریکا از واکنش به قرارداد فروش هواپیمای بوئینگ به تهران خودداری کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس قبل از این خبر داده بود که گروه هواپیماسازی بوئینگ یادداشت تفاهمی را درباره فروش هواپیماهای غیرنظامی به شرکت ایران ایر امضا کرده است. این اتفاق پس از موافقت دولت آمریکا با این معامله صورت گرفت.
شرکت ایران ایر هم گفته است که توافقنامه ای را با شرکت بوئینگ برای خرید هواپیما از این شرکت امضا کرده است.این بزرگترین قرارداد اقتصادی میان ایران و آمریکا بعد از انقلاب سال 1357 ایران است.
ایران برای بیش از 30 سال تحت تحریم های آمریکا قرار داد و یکی از مهمترین تحریم ها، ممنوعیت فروش هواپیما یا قطعات و خدمات از سوی شرکت های آمریکایی به ایران است.
بوئینگ گفته بود که در حال فعالیت برای کسب موافقت های دولتی و ضروری از دولت آمریکاست.شرکت ایران ایر هم گفته است که این معامله شامل خرید بوئینگ هایی از نوع 737 و 777  است.تاکنون شماری از اعضای کنگره آمریکا با این قرارداد مخالفت کرده اند.
ایران قصد دارد با خرید 400 تا 500 فروند هواپیما در 10 سال آینده، ناوگان هواپیمایی خود را نوسازی کند.
قبل از این هم شرکت اروپایی ایرباس اعلام کرده بود قراردادی را با ایران برای فروش 114 فروند هواپیما به ایران ایر امضا کرده است.

کاخ سفید: ایران برای خرید هواپیما، هزاران سانتریفیوژ را از کار انداخت/تحریم‌های موشکی را تشدید می‌کنیم

خبرگزاری فارس: کاخ سفید: ایران برای خرید هواپیما، هزاران سانتریفیوژ را از کار انداخت/تحریم‌های موشکی را تشدید می‌کنیم

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید آمریکا توانست تمایل دولت ایران برای خرید هواپیما را به اهرمی برای مجبور کردن تهران به دادن تعهدات هسته‌ای تبدیل کند.

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امشب در خصوص فروش 25 میلیارد دلار هواپیمای بوئینگ به ایران و دلیل تصمیم دولت آمریکا به صدور مجوز این فروش با نمایندگان رسانه‌های جمعی سخن گفت.

این بحث پس از آن مطرح شد که یکی از خبرنگاران پرسید: «چگونه به یک شرکت آمریکایی مجوز می‌دهید که به کشوری که امنیت متحدان ما و حتی خود ما را به مخاطره انداخته، هواپیما بفروشد.»جاش ارنست پاسخ مفصل خود را اینگونه آغاز کرد: «فکر کنم شما به مورد بوئینگ اشاره می‌کنید. این نتیجه برجام است؛ برجام همان توافقی است که سال گذشته منعقد شد و ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع کرد.»سخنگو پس از اشاره به برطرف شدن نگرانی هسته‌ای آمریکا ادامه داد: «دولت ایران هم نگران بالا رفتن شدید سن ناوگان هوایی خود بود؛ ناوگانی که امنیت مردم این کشور را به خطر انداخته بود. این یک نمونه خوب است که نشان می‌دهد چگونه تمایل آنها (دولتمردان ایران) برای تعامل مجدد با جامعه جهانی، به آمریکا و جامعه جهانی اهرمی داد که ایران را مجبور کند تعهداتی را در خصوص برنامه هسته‌ای خود بپذیرد.»

جاش ارنست تعهدات دیگری را که دولت ایران برای هواپیما خریدن قبول و اجرا کرده را اینگونه برشمرد: «ایران تنها زمانی توانست به این منفعت برسد که ثابت شد به توافق هسته‌ای پایبند بوده؛ آنگاه که راکتور پلوتنیوم خود را بی‌ضرر کرد؛ آنگاه که هزاران سانتریفیوژ را از کار انداخت و پس از آنکه با رژیم مستقل راستی‌آزمایی‌ها همکاری کرد.»دولت اوباما پیش از این برای  راکتور آب سنگین اراک از واژه «راکتوری که قلبش با سیمان پر شده» استفاده می‌کرد.سخنگوی کاخ سفید در ادامه به مسائلی که تعهدات هسته‌‌ای ایران اثری بر آن ندارد پرداخت.

جاش ارنست گفت: «اینها همه اما یک چیز را عوض نمی‌کند و آن تحریم‌هایی است که بخاطر برنامه موشکی بر ایران اعمال شده؛ آن تحریم‌ها پابرجا هستند و هرازچندگاهی به تشخیص وزارت خزانه‌داری، تشدید می‌شود.»وی ادامه داد: «این روند تا هنگامی که ایران به تعهدات بین‌المللی در خصوص موشک‌های بالستیک پایبند نباشد، ادامه دارد.»

بررسی سناریوی جدید آمریکا برای تجزیه سوریه

اندیشکده رند اخیرا طی گزارشی خواستار تقسیم سوریه میان دولت و مخالفان شد که با حضور کلاه آبی‌های سازمان ملل متشکل از نیروهای ویژه ارتش آمریکا و کشورهای هم پیمان آن باشد.
سرویس جهان مشرق- مرکز تحقیقاتی راندکور پوریشن وابسته به وزارت جنگ آمریکا اخیرا طی گزارشی خواستار تقسیم سوریه میان دولت سوریه و نیروهای مخالف دولت شد که دارای سیستم دولتی غیر متمرکز با حضور کلاه آبی های سازمان ملل متشکل از نیروهای ویژه ارتش آمریکا و کشورهای هم پیمان آن باشد. 
بنابر این گزارش، در این طرح غرب کشور سوریه (دمشق، لاذقیه و طرطوس) تحت حاکمیت دولت فعلی باقی مانده اما مناطق شرقی (دیرالزور و حمص) در نزدیکی مرز عراق تحت سیطره صلح بانان قرار خواهد داشت. در این طرح تجزیه طلبانه که به نام "طرح صلح" نامیده می شود، هدف اصلی قطع راه ارتباطی - تدارکاتی ایران با لبنان و به تبع آن منزوی کردن و ناتوان ساختن مقاومت اسلامی لبنان "حزب الله" است. مشخص است که در صورت اجرا منتفعین اصلی این طرح آمریکا و اسراییل خواهند بود. 

توطئه آمریکا برای تجزیه سوریه

چرا که تداوم شرایط فعلی منطقه و حفظ توان نظامی محور مقاومت برای منافع بلند مدت آمریکا و حیات سیاسی اسراییل خطرناک خواهد بود. لازم به ذکر است که از ابتدای بحران سوریه در سال 2011 میلادی، رژیم غاصب صهیونیستی یکی از مهمترین حامیان گروه های تروریستی تکفیری فعالل بویژه در استان های جنوبی آن شامل "درعا، دمشق، سویداء و قنیطره بوده است. این کمک ها در قالب ارسال سلاح، مهمات، تدارکات غذایی و دارویی و در نهایت تاسیس بیمارستان های میدانی در خاک فلسطین اشغالی با هدف درمان تروریستهای مجروح شده گروه های القاعده، ارتش آزاد و داعش بوده است. 
این طرح کل منطقه غرب آسیا را حوزه کشمکش روسیه، ایران، سوریه و حزب الله از سویی و آمریکا، رژیم صهیونیستی و هم پیمانان عربی و غربی آنها از دیگر سو می داند. امری که امریکا با علم به آن در صدد شکستن تواز نظامی قدرت های مخالف آن در منطقه و حفظ امنیت اسراییل برآمده است. طی روزهای گذشته گروهی از نمایندگان کنگره و دیپلمات های سابق آمریکا با ارسال نامه ای به اوباما ضمن انتقاد از رویکرد دولت وی در منطقه خاورمیانه، خواستار تحرکات ویژه برای تغییر روند پرونده بحران سوریه شده اند. 
در این نامه رسما درخواست مداخله آمریکا در سوریه و حمله به مواضع نیروهای دولتی و نظامی آن اقدام نمود موضوعی که نه تنها باعث هراس روسیه نشد بلکه آن کشور را وادار کرد تا وزیر دفاع خود را به سوریه گسل دارد و نشست دو جانبه با دکتر بشار اسد رئیس جمهور این کشور با هدف هماهنگی های نهایی جهت عملیات های مشترک برای نابودی گروه های تروریستی تکفیری برگزار نماید. در طرح آمریکا برای سوریه چهار آیتم اساسی برای تجزیه این کشور در نظر گرفته شده که از جمله آن ایجاد مناطق فدرالی در شمال برای اقلیت قومی کرد است. در همین راستا طی دو ماه گذشته شاهد قدرت گیری شبه نظامیان چند ملیتی کرد در استان های شمالی سوریه شامل حسکه، رقه و حلب، تشکیل مراکز فدرالی در شهرهای "جزیره و عفرین" و حملات گسترده آنها برای سیطره بر نوار مرزی سوریه با ترکیه بوده ایم. از دیگر بندهای این طرح به تقسیم سوریه بر مبنای فرقه ای و نژادی میان سنی ها و علویان - عرب و کرد اشاره شده است. 
در این گزارش که از طرف موسسه رند نزدیک به پنتاگون منتشر شده است، اشاره دارد که هشدار های ایران به روسیه به مسکو در ارتباط با اهداف آمریکا از طرح آتش بس های مکرر یکی از دلایل اصلی ایران برای برگزاری نشست تهران با حضور وزرای دفاع روسیه ایران وسوریه در هفته گذشته بود. به نظر می رسد قصد آمریکا برای ایجاد مناطق فدرال در سوریه، موجب طراحی عملیات قریب الوقوع نیروهای ارتش سوریه و هم‌پیمانان روس، ایرانی و حزب‌الله در دیر الزور جهت تضمین باز ماندن مسیر عراق به سوریه و لبنان خواهد بود تا طرح "ب" آمریکا را به شکست بکشاند.

توطئه آمریکا برای تجزیه سوریه

 بر همین اساس طی دو روز گذشته منابع رسانه ای از آمادگی های گسترده رزمندگان محور مقاومت برای آزادسازی استان های دیرالزور و رقه و ادامه پیشروی ها به سوی مرزهای مشترک سوریه با عراق تا گذرگاه مرزی القائم - آلبوکمال خبر داده اند. از سوی دیگر منابع دیپلماتیک گفته‌اند که رهبران سوریه و ایران در وضعیت فعلی به ویژه پس از آزادسازی فلوجه و پیشروی نیروهای عراقی به سوی موصل، دیرالزور (شرق سوریه) را اولویت نخست برای اجرای عملیات آزادسازی دانسته و با توجه به اینکه داعش پس از آغاز عملیات آزادسازی مقر خلافت این گروه در موصل عراق اقدام به نقل و انتقال گسترده نیرو از سوریه به این کشور خواهد کرد، عملیات پاکسازی دیرالزور نیز تسهیل خواهد شد. چرا که گشوده شدن همزمان جبهه های مختلف موجب شکسته‌شدن توان نظامی و عملیاتی این گروه خواهد شد.
رهبران محور مقاومت بازگشایی راه عراق به لبنان از طریق استانهای دیرالزور و حمص سوریه را موجب تقویت موقعیت موقعیت دولت مرکزی این کشور و بالتبع آن مقاومت اسلامی در لبنان ارزیابی کرده و همزمان موجب شکست تلاشهای سیاسی و نظامی امریکا برای تقسیم سوریه می دانند. به ویژه آنکه علی رغم اعلام طرح آتش بس فراگیر در این کشور، گروه های تروریستی تکفیری فعال در سوریه همچون جبهه النصره، احرار الشام و ارتش آزاد هیچگونه پایبندی به آتش بسی  که به صورت دوجانبه از طرف امریکا، روسیه و یا به صورت یکجانبه از طرف روسیه اعلام شده، نداشته‌اند.در پایان مجددا تاکید می شود که با بررسی تحولات منطقه در ماه های اخیر احتمالا عرصه جدید نبردها در سوریه به استان دیرالزور و رقه آن منتقل خواهد شد و به احتمال قوی با توجه به پیچیده بودن اوضاع میدانی در جبهه حلب، وضعیت این استان شاهد تغییرات عمده میدانی نخواهد بود. این امری است که از حمایت ضمنی دولت های روسیه و امریکا نیز برخوردار است که خواهان تغییر شرایط میدانی در آن نیستند.
نیویورک تایمز: سخنان ژنرال سلیمانی تند و آتشین بود
روزنامه آمریکایی در گزارشی از تهران سخنان سردار سلیمانی را «تند و آتشین» نامید و عنوان داشت که ایران بردباری خود را نسبت به اقدام‌های بحرین از دست می‌دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در مطلبی به قلم «توماس اردبرینک» تحلیلگر خود در تهران با اشاره به سخنان سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران نوشت: قاسم سلیمانی فرمانده معروف و بسیار  مورد توجه ایرانی سپاه پاسداران برخورد نامناسب با روحانی شیعه بحرین را سرزنش کرد.

اردبرینک در ادامه گزارش خود خاطر نشان ساخت: اظهار نظرهای آتشین گونه ژنرال سلیمانی مبین این نکته است که ایران بردباری خود را در باره (اقدام‌های) بحرین از دست می‌دهد. سخنان ژنرال سلیمانی به طور گسترده‌ای «تهدید جدی ایران» تلقی شد.یک تحلیلگر سیاسی مقیم ایران نیز در این زمینه اظهار داشت: «این امر نشان می‌دهد که ما راهبرد جدیدی را در مسیر انتفاضه بحرین پیش گرفته‌ایم.»این تحلیلگر ایرانی همچنین مدعی شد که سخنان سردار سلیمانی مخالفت با برکناری «حسین امیر عبداللهیان» مشاور عرب، آفریقای وزارت خارجه ایران را نشان می‌دهد زیرا او نزدیک به جناح سپاه پاسداران ایران است.وبگاه تحلیلی «المانیتور» نیز در این مورد نوشت، هیچ بیانیه‌ای به اندازه بیانیه سردار سلیمانی رسانه‌های ایرانی و منطقه را شگفت‌زده نکرد .

در این بیانیه آمده است: «آن‌ها به یقین می‌دانند که آیت‌الله شیخ عیسی قاسم خط قرمز ماست و عبور از آن منجر به آتش کشیده شدن منطقه خواهد شد.»

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه به آل‌خلیفه هشدار داده شده است، آن‌ها بهای اقدام خود را خواهد پرداخت.منبع: فارس

اعضای یک تیم جاسوسی تجزیه طلب در تبریز دستگیر شدند

دستگیری
شناسهٔ خبر: 3693315 -
تبریز - رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: یک تیم جاسوسی تجزیه طلب امروز در تبریز دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی مظفری شامگاه چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: این باند جاسوسی گروهک تجزیه طلب بودند که توسط نهادهای امنیتی دستگیر شدند.

رئیس کل دادگستری استان سپس با اشاره به اینکه این تیم شش نفر بودند، ادامه داد: این تیم جاسوسی موسوم به «گامو» بودند که اسناد طبقه بندی شده نظامی و اقتصادی را جمع آوری می کردند و در اختیار دشمنان کوردل نظام جمهوری اسلامی قرار می دادند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد