سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

شوکل در اندیکا روستای هدف صنایع دستی خوزستان شد

ایرنا ـ اهواز ـ سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اندیکا از معرفی روستای شوکل از توابع این شهرستان به تازگی، به عنوان روستای هدف و پایلوت صنایع دستی خوزستان خبر داد.

ایوب سلطانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: روستای شوکل اندیکا از لحاظ داشتن مولفه‌های غنی صنایع دستی بویژه دست‌ ‎باف‌های عشایری که ریشه زیست‌شان همپای با تمدن بشری است، یکی از برترین روستاهای خوزستان است.
وی افزود: هنرمندان بختیاری فارغ از قید و بند سبک و مکتب‌های مرسوم دارای الگویی ذهنی و موروثی هستند. استفاده از مواد خام ارگانیک و ترسیم نقوش انتزاعی، مرغوبیت و ظرافت از ویژگی‌های بارز هنرمندان روستای شوکل اندیکا است.
سلطانی گفت: بالا بودن نرخ اشتغال در حوزه صنایع دستی در شوکل، حمایت و ساماندهی چرخه تهیه، تولید، عرضه و تقاضا از مهم‌ترین دلایل انتخاب این روستا به عنوان روستای هدف صنایع دستی خوزستان به شمار می‌رود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اندیکا افزود:در 2 سال گذشته چهار اثر شاخص این روستا حایز اخذ درجه نشان اصالت و مرغوبیت ملی شدند. این در حالی است که استان بوشهر موفق به کسب سه نشان در این زمینه در هیات داوری و کارشناسی شد.
وی با اشاره به اهداف این انتخاب بیان کرد: ایجاد روستای هدف صنایع دستی که اهدافش در راستای اقتصاد مقاومتی است می‌تواند در حوزه اعطای تسهیلات کم بهره و بدون عوض، بسته بندی، ایجاد کارگاه عرضه و نمایشگاه و سایر بسته‌های مشوقانه باشد.
سلطانی ادامه داد: از استان خوزستان تاکنون سه روستا به عنوان هدف صنایع دستی مصوب شدند که بطور قطع با حادث شدن این رخداد، نگاه بین بخشی و فرابخشی به مقوله تقویت و حمایت از صنایع دستی این شهرستان مطلوب‌تر و اثر بخش‌تر خواهد بود.
روستای شوکل در دهستان آبژدان از توابع اندیکا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۸۶نفر (۱۳۴خانوار) بوده‌است.
ج / 6037

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد