سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

المانیتور: بیانیه‌ ژنرال سلیمانی همه را شگفت زده کرد

خبرگزاری فارس: المانیتور: بیانیه‌ ژنرال سلیمانی همه را شگفت زده کرد

یک پایگاه تحلیلی آمریکایی نوشت که بیانیه‌ای که سردار سلیمانی به منظور هشدار به رژیم‌ آل‌خلیفه منتشر کرده همه را شگفت زده کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سیاستمداران ایرانی و فرماندهان نظامی اقدام بحرین مبنی بر لغو تابعیت آیت‌الله «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین واکنش نشان داده‌اند و چنین اقدامی را محکوم کرده‌اند اما آنچه در این زمینه اهمیت دارد، اقدام سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران است.

پایگاه تحلیلی «المانیتور» در این مورد نوشت که هیچ بیانیه‌ای به اندازه بیانیه سردار سلیمانی رسانه‌های ایرانی و منطقه را شگفت‌زده نکرد در این بیانیه آمده است: «آنها قطعا می‌دانند که آیت‌الله شیخ عیسی قاسم خط قرمز ماست و عبور از آن منجر به آتش کشیده شدن منطقه خواهد شد.» همچنین در بخش دیگری از این بیانیه به آل‌خلیفه هشدار داده شده است مبنی بر اینکه بهای اقدام خود را خواهد پرداخت.

سلیمانی همچنین به هم‌پیمان بحرینی‌ها هم هشدار داده و در این بیانیه نوشته است که حامیان آل خلیفه باید بدانند که آزار آیت‌الله شیخ عیسی قاسم و ادامه اعمال فشارها بر مردم بحرین  آغاز قیامی خونین خواهد بود. در واقع عربستان به عنوان رقیب منطقه‌ای ایران و آمریکا که ناوگان پنجم خود را در بحرین مستقر کرده است، مهمترین هم‌پیمانان بحرین هستند و به این کشور کمک کرده‌اند که با تظاهرات‌های شیعیان که بیشتر کشور را فراگرفته است، برخورد کنند.

در این گزارش آمده است که بیانیه سلیمانی بیانیه‌ای سیاسی بسیار تند است که اقدامی نادر برای یک ژنرال محسوب می‌شود. وی هم‌اکنون در سوریه با نیروهای ایران،‌سوریه،حزب‌الله و روسیه علیه نیروهای عربستان، قطر و ترکیه مبارزه می‌کند. روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» از این اقدام با عنوان  هشداری بی سابقه یاد کرده است. روزنامه اصول‌گرای «وطن امروز» هم این بیانیه رو «اولتیماتومی به حاکمیت بحرین» دانسته است. صدور این بیانیه مطلب صفحه نخست نیمی از روزنامه‌های ایرانی بود.

شیخ قاسم پدرمعنوی گروه الوفاق در بحرین است. فعالیت‌های این گروه در بحرین ممنوع است.شیخ قاسم در سال 1937 در بحرین به دنیا آمده است و در نجف، عراق و قم درس خوانده است. «شیخ علی سلمان» رهبر این گروه به 9 ماه حبس محکوم شده است.

در این بین «حمید ابوطالبی» موضع معتدل‌تری اتخاذ کرده است و با پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که راه برای حل بحران بحرین، مسالمت‌آمیز است. «مهدی محمدی» که مشاور «سعید جلیلی» بود هم نوشت: «بیانیه سلیمانی آغاز حرکتی بود که در راستای راهبرد ایران در منطقه است.»

همه اینها در حالی است که محکومیت اقدام بحرین در لغو شهروندی شیخ قاسم نه فقط واکنش سپاه در ایران را به دنبال داشته بلکه حمایت مجلس این کشور و هم‌پیمانان تهران از جمله حزب‌الله و در عراق «هادی‌العامری» و «قیس خزعلی» را به دنبال داشته است.

چه کسی پیروز جنگ سرد خاورمیانه است؟ / ایرانی ها در مقابل سعودی ها دست بالا را دارند

جنگ سردی در منطقه ای بسیار گرم در جریان است. بخش اصلی رقابت میان ریاض وتهران در خاور میانه ماهیتی ژئوپولتیک دارد، که در آن ایران برای تسلط منطقه ای در مقابل عربستان و متحدانش در خلیج فارس قرار گرفته است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ پروجکت سیندیکیت نوشت: جنگ سردی در منطقه ای بسیار گرم در جریان است. بخش اصلی رقابت میان ریاض وتهران در خاور میانه ماهیتی ژئوپولتیک دارد، که در آن ایران برای تسلط منطقه ای در مقابل عربستان و متحدانش در خلیج فارس قرار گرفته است.به گزارش «انتخاب»؛ همانند جنگ سرد اصلی میان آمریکا و شوروی سابق، این درگیری دست کم تا کنون وارد مرحله رویارویی مستقیم نظامی نشده است. این جنگ به طرق دیپلماتیک، ایدئولوژیک و اقتصادی – به ویژه در بازار نفت – و با استفاده از مبارزان نیابتی، انجام می شود. تنها چند مساله در خاورمیانه بزرگتر وجود دارد که ریشه اش به مبارزه قدرت میان ایران و عربستان بر نمی گردد.در حال حاضر به نظر می رسد ایرانی ها دست بالا را داشته باشند. پس از انکه توافق هسته ای امضا شد، تحریم های غربی هم برداشته شدند. حالا که بار دیگر معامله با ایران قانونی شده، اقتصاد بیمار این کشور در حال احیا و یافتن جانی تازه است. در همین حال نفوذ ایران در عراق نیز همواره در حال افزایش است و بدون آنکه با مخالفتی از سوی آمریکا روبرو شود، انگاری تنها داعش است که نمی تواند این مساله را بپذیرد.

از لحاظ نیروی کار، ایران با داشت جمعیت حدود 77 میلیون نفری در مقایسه با عربستانی که 28 میلیون نفر جمعیت دارد، کاملا در موقعیت قوی تری قرار می گیرد. و هرچند نیروهای نظامی ایران نسبت به رقبایش تکنولوژی قدیمی تری دارند، اما از لحاظ تعداد باز هم کفه ترازو به نفع ایران است. علاوه بر آن، متحد عرب اصلی ایران در منطقه، رئیس جمهور بشار اسد همچنان در مقام خود باقی مانده است، هرچند درگیری ها در این کشور کماکان بدون نتیجه ادامه دارد.همه این ها باعث شده عربستان احساس کند به حال خود تنها گذاشته شده و در موقعیت آسیب پذیری قرار گرفته است. آن ها معتقدند متحد اصلی قدیمی آن ها، آمریکا، با انجام توافق هسته ای با ایران به آن ها خیانت کرده است. در همین حال، سعودی ها از این واهمه دارند که آشوب در گرفته در کشورهمسایه شان، عراق آن ها را با مخاطرات راهبردی بلندمدتی روبرو کرده است.

از آن گذشته سعودی ها با انتقادات سختی از تفکرات وهابی خود از اسلام روبرو هستند که به طور گسترده برای کاشتن تخم افراط گرایی و اشاعع تروریسم، متهم شمرده می شوند. در عین حال پیشینه حقوق بشری عربستان – از جمله عدم اجازه رانندگی به زنان – نیز به تندی زیر تیغ انتقاد قرار دارد.حاکمیت پادشاهی عربستان با قرار داشتن در این موقعیت در حال بردن مبارزه به میدان حریفان خود است. شاه سلمان بن عبدالعزیز بن آل سعود حاکم رسمی عربستان است، اما پسرش، شاهزاده محمد بن سلمان آل سعود در حال حاضر قدرتمندترین فرد در این کشور است.او که وزارت دفاع را هم به عهده دارد به سیاست عربستان برای تقویت شورشیان مخالف اسد و همکاری خود با ترکیه در این زمینه ادامه داده، و از سوی دیگر (با پرداخت هزینه انسانی بسیار سنگینی) به جنگ قبایل یمنی رفته که مورد حمایت ایران هستند. او از افزایش سرکوب های داخلی حمایت کرده و نبردی اقتصادی را نیز علیه ایران آغاز کرده است – که یکی از پیامدهای آن تا کنون افت شدید قیمت نفت بوده است.در اوایل ماه می، وزیر نقت پرسابقه عربستان، علی النعیمی، جای خود را به خالد الفلیح، یکی از متحدان محمد بن سلمان داد. این تغییرات نشان می دهد عربستان قصد دارد از نفت به عنوان سلاح علیه ایران و متحدش روسیه استفاده کند. عربستان با داشتن منابع هنگفت نفت ارزان قیمت می تواند هر زمان که اراده کند بازار را از نفت انباشته کند یا با کاهش فروش نفت بازار را تحت تاثیر سیاست های خود قرار دهد.در حال حاضر سعودی ها درحال پر کردن بازار از نفت هستند. هدف از آن ها کسب برتری برابر ایران و روسیه است که برای رشد اقتصادی نیاز به قیمت بالاتر نفت دارند. و آن ها امیدوارند باعث ورشکستگی نفت شیل آمریکا شوند که باعث کاهش وابستگی آمریکا به نفت خاورمیانه شده. همان طور که محمد اخیرا گفته: «حکومت سعودی اهمیتی به قیمت نفت نمی دهد؛ 30 دلار، یا 70 دلار، هر دو برای ما یکسان هستند». اما از آن طرف، ایران و روسیه نیاز دارند قیمت نفت حداقل 70 دلار باشد.

صنعت نفت آمریکا بیش از آنچه انتظار می رفت توانست خود را با شرایط تطبیق داده و بقایش را حفظ کند؛ با بسته شدن میدان های نفتی شیل قدیمی، میدان های نفتی شیل ارزان تری شروع به کار کرد. برنامه اقتصادی جدید محمد، چشم انداز 2030، که در ماه می از آن پرده برداری شد، جبهه دیگر در جنگ اقتصادی است، چنان که عربستان قصد دارد خود را از نوسانات نفتی که بر ایران و روسیه تاثیر می گذارد، ایمن کند. این برنامه شامل ایجاد تنوع در اقتصاد و در نظر داشت ایجاد صندوق عظیم ذخیره ارزی می شود، تا از این طریق تاثیر درآمد کمتر نفتی را کاهش دهد که حاکمان عربستان به طور سنتی از آن برای خرید صلح و ثبات مردمی استفاده کرده اند.استراتژی عربستان هزینه های خاص خود را دارد. مصر که در گذشته سالانه 10 میلیارد دلار کمک از شورای خلیج فارس دریافت می کرد، حالا و در شرایطی که با مشکلات تروریستی نیز دست و پنجه نرم می کند، دریافتیش به 3 میلیارد دلار کاهش یافته است. و کمک مالی به لبنان تقریبا کاملا قطع شده.سعودی ها می توانند عاقلانه تر تصمیم بگیرند و تردیدشان به متحدانشان را کاهش دهند. آمریکا می تواند قدم هایی در جهت اطمینان سازی برای آن ها بردارد – و در عین حال فشار خود بر عربستان برای بهبود وضعیت حقوق بشری و اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی را همچنان افزایش دهد.نویسنده: رابرت هاروی، عضو سابق کمیته سیاست خارجه مجلس عوام مترجم: محمد صفری

یکی از مسئولان ایرانی در مصاحبه ای تلفنی به المانیتور گفت، شمخانی که زمانی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، مستقیما به رهبر معظم ایران آیت الله خامنه ای گزارش می دهد. این مسئول که خواست نامی از او برده نشود، گفت شمخانی به خوبی از خطوط قرمز ایران آگاه بوده و مستقیما با رهبر ایران در تماس است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چه شد که تهران باعث افزایش حضور مسکو در سوریه شد؟ / هفته آینده  سربازان روسی وارد سوریه خواهند شد

المانیتور در گزارشی نوشت: برای ایران جنگ ادامه دار سوریه دیگر فقط یک مساله امنیتی منطقه ای نیست. حالا این بحران تاثیرات و پیامدهای مستقیمی بر امنیت ملی ایران دارد. اظهارات و بیانیه هایی که هر روزه از تهران به گوش می رسد، تصاویر سربازان به شهادت رسیده و فرماندهان عالی رتبه به خاک سپرده شده در پایتخت ایران و انتصاب اخیر دریادار علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، به عنوان هماهنگ کننده نظامی و امنیتی گروه همکاری مشترک در سوریه با همراهی مسکو و دمشق، گواهی بر این مدعا است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب؛ انتصاب شمخانی پس از برگزاری اجلاس اخیر تهران صورت گرفت که وزرای دفاع سوریه، ایران و روسیه را گرد هم آورد. این اجلاس به روشنی نشان می داد که سه کشور پس از مواجهه با تلفات سنگین در هفته های گذشته تصمیم گرفته اند همکاری های سه جانبه خود را به شدت افزایش دهند.

یکی از مسئولان سوری که خواست نامش برده نشود به المانیتور گفت علت اصلی ناکامی های اخیر عدم هماهنگی های کافی و اختلافات مهم بر سر اهداف بوده است. این مسئول سوری گفت: « روسیه به عنوان یک قدرت جهانی از موضع خود به اوضاع نگاه می کرد ... و گمان می کرد دادن فرصتی برای صلح می تواند جان افراد بسیاری را نجات دهد. طرف دیگر – به طور خاص آمریکا – نسبت به تعهدات خود جدیت نداشت. به همین خاطر حملات شبه نظامیان وحشیانه تر از پیش ادامه پیدا کرد و باعث از دست رفتن مناطق تازه ای در میدان نبرد شد».

یکی از مسئولان ایرانی در مصاحبه ای تلفنی به المانیتور گفت، شمخانی که زمانی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، مستقیما به رهبر معظم ایران آیت الله خامنه ای گزارش می دهد. این مسئول که خواست نامی از او برده نشود، گفت شمخانی به خوبی از خطوط قرمز ایران آگاه بوده و مستقیما با رهبر ایران در تماس است. او گفت: «مقام معظم رهبری رویدادهای سوریه را با دقت به تمام جزئیات دنبال می کند، زیرا معتقد است این جنگ در اصل نه فقط با دولت سوریه که به همان میزان علیه ایران است».

او همچنین از هرگونه همکاری با طرف های دوست و متحد در این جنگ حمایت می کند، زیرا این جنگی است که به هرگونه تلاش و همکاری نیاز دارد. این مسئول ایرانی به این نکته اشاره کرد که تهران از هر تلاش با هدف پایان درگیری ها در سوریه استقبال می کند، و گفت: « در ژنو، وین یا هر جای دیگر، دیدن آنکه افرادی دور یک میز به مذاکره می پردازند بهترین چیز است. با این حال، تنها نشستن برای خریدن وقت هیچ فایده ای ندارد. آمریکایی ها در حال خریدن وقت تا تعیین رئیس جمهور بعدی خود هستند، و هزینه آن را کشته شدن افراد بیشماری در سوریه می پردازد. ما نمی توانیم چنین وقت کشی هایی را با دیدن تراژدی مرگ و بدبختی سوری های اسیر این بحران تحمل کنیم».

او اضافه کرد: «دوستان روسی ما حاضر شدند با آمریکایی ها همکاری کنند. ما در موارد بسیاری به آن ها هشدار دادیم این کار درست نیست. ما حتی افسران و مستشاران بسیاری را به دلیل موضع روسیه از دست دادیم، و حالا که آن ها دریافته اند موضع سابقشان حاصلی در چی ندارد، سطح تازه ای از همکاری ها را آغاز می کنیم».

این مسئول ایرانی در پایان چنین نتیجه گرفت: «ایران، روسیه و سوریه بر یک هدف مشترک موافقت کرده اند: مبارزه با تروریسم، که در حال حاضر تهدید اصلی برای تمام منطقه است. همکاری، دیدگاه مشترک و تعهد ما نتایج خوبی به دست می دهد، و در ماه ها و سال های گذشته با وجود برخی پیچیدگی ها که با آن روبرو بوده ایم، نتیجه بخش بوده است. آنچه ما کاملا به آن باور داریم این است که این همکاری امید بسیاری ایجاد خواهد کرد، و تردید نداریم که از این آوردگاه پیروز بیرون خواهیم آمد».

اما این همکاری چه تاثیر میدانی خواهد داشت؟یک فرمانده میدانی سوری به المانیتور گفت انتظار می رود در هفته های آتی حملات علیه تروریست ها در شمال و شرق سوریه تشدید پیدا کند.

او گفت: «ایرانی ها در حال اعزام نیرو هستند. ... هم اکنون بعضی از آن ها وارد سوریه شده اند و روس ها گفته اند برنامه های تازه ای در سوریه اجرا خواهد شد و این ممکن است شامل تغییرات عمده ای در تاکتیک نبرد باشد. آنچه از آن اطمینان داریم این است که هرچه متحدانمان بیشتر هم نظر باشند، امکان پیروزی مان بیشتر خواهد بود». این فرمانده گفت حتی میان ایرانی ها هم درباره چگونگی اقدامات در میدان نبرد اختلافاتی وجود داشته بود.
او گفت: « با گذشتن زمان، آنچه در گذشته رخ داد اهمیت خود را از دست داده است، و امیدواریم از حالا به بعد اوضاع سمت و سوی بعتری پیدا کند».
در حالی که بخش بزرگی از حلب در کنترل ارتش سوریه و متحدان آن است، انتظار می رود نبردهای تازه ای در مناطقی که گروه های مخالف و جبهه النصره به تسلط خود در آوردند آغاز شود. در جبهه ادلیب و رقه نیز حمله ای اصلی از سوی دولت سوریه و متحدانش به معنای اعزام هزاران نفر نیرو و حمایت هوایی جنگنده های روسیه است؛ حرکتی که می تواند آتش بس شکننده در توافق با آمریکا را از بین ببرد.
در 6 ژوئن، یکی از مسئولان روسی در اظهارات غیر رسمی در گفتگو با خبرنگارانی از جمله خبرنگار المانیتور گفت روابط با آمریکا غیر عادی است؛ « یک روز بر سر موضوعی موافقت می کنیم، روز بعد خلاف آن را عمل می کنند. وقتی علتش را می پرسیم آن را به گردن دیگران می اندازند. اعتماد به آن ها مشکل است. حتی وقتی خود را متعهد به اقدامی می کنند، ماه ها زمان می برد تا آن را اجرا کنند».
در حالی که این مسئول روسی تاکید کرد کشورش به دنبال راه حل صلح آمیزی برای پایان این بحران است، این موضوع را مطرح می کند که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس درخال نشان دادن انعطاف بیشتری برای حل بحران سوریه هستند. او گفت: «آن ها موافقت خود را با ماندن بشار اسد برای دوره گذار تا تعیین رئیس جمهور منتخب مردم سوریه نشان داده اند، اما در مقابل خواهان این تضمین هستند که ایران هیچ نقشی نداشته باشد : نه فقط در سوریه، بلکه در تمام منطقه. این ممکن نیست، زیرا ایران قدرت اصلی در منطقه در کنار عربستان است – و هر دو نقشی برای ایفا کردن دارند».
او چنین نتیجه گیری کرد که: « ما نیروهای خودمان، نیروهای ایران، و حزب الله را تنها نیروهای خارجی قانونی در سوریه می دانیم، و به همین دلیل با هم همکاری می کنیم».
در واقع، یک مسئول سوری به شرط ناشناس ماندن، به المانیتور گفت وزیر دفاع روسیه، سرگی شویگو، در ملاقات 18 ژوئن به رئیس جمهور سوریه اطلاع داد " هفته آینده  سربازان روسی وارد سوریه خواهند شد".

نویسنده: علی هاشم
مترجم: محمد صفری

گزارش خبرنگار اعزامی «انتخاب»؛

محمدجواد ظریف با حضور در مجلس سنای فرانسه به سئوالات اعضای کمیسیون روابط خارجی این کشور در مورد روابط دو کشور و مسائل منطقه ای پاسخ داد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدجواد ظریف با حضور در مجلس سنای فرانسه به سئوالات اعضای کمیسیون روابط خارجی این کشور در مورد روابط دو کشور و مسائل منطقه ای پاسخ داد.
 
محمدجواد ظریف با حضور در مجلس سنای فرانسه به سئوالات اعضای کمیسیون روابط خارجی این کشور در مورد روابط دو کشور و مسائل منطقه ای پاسخ داد.
 
به گزارش خبرنگار اعزامی «انتخاب» به پاریس، گزیده سخنان وزیر خارجه در زیر می آید:
 
*در ایران پارلمانی متعادل تشکیل شده و تمامی گروه ها از نتایج خوشحالند و خود را پیروز میدان می دانند.
 
*فجایع پاریس نشان داد که در دنیای کنونی هیچ مشکل محلی وجود ندارد و تمامی مسائل باید با گفتگو بین کشورها حل شود. ما نیز آماده همکاری با فرانسه در زمینه مبارزه تروریسم هستیم. تروریست ها، فرانسوی و انگلیسی را به زبان مادری خود صحبت می کنند.
 
*ما توافق هسته ای را به طور کامل اجر  کرده ایم، اما هنوز فضای روانی وجود دارد که بانکها را از تجارت با ایران منع می کند.  
 
*آمریکا به دنبال از بین بردن توافق نیست و ما نیز بیکار نبودیم دو سال مذاکره کنیم. باید مشکلات باقی مانده و فضای روانی حل شود.
 
*{در رابطه با سخنان دونالد ترامپ در مورد پاره کردن توافق} توافق بین ایران و امریکا نیست و کسی توان پاره کردن آن را ندارید.
 
* در مورد سوریه فقط راهکار سیاسی است که جواب می دهد. ما ناگزیریم که بپذیریم مردم سوریه مشکلات را پشت میز مذاکره کنند. تمرکز روی یک فرد بازی برد-باخت است و ما باید روی روش ها تمرکز کنیم.
 
*ما مانعی نداریم، هم بویینگ خریداری میکنیم، هم ایرباس.  اگر دیپلماتیک بگویم، مشکل خرید از ایرباس، با قرارداد بویینگ حل شد.
 
*بانک های فرانسه برای معاملات با ایران مشکلی ندارند و امریکا در حال حل مشکل روانی در مورد اجرای توافق هسته ای است.
 
*{در پاسخ به سئوالی در مورد حقوق بشر در ایران} در انتخابات های ایران، همیشه فردی که رئیس جمهور بوده کاملا مخالف نفر قبلی بوده است. اقای رئیس دولت اصلاحات بیشترین  فاصله را با احمدی نژاد داشت و اقای احمدی نژاد بیشترین فاصله را با اقای روحانی داشت.
 
* ما پیشنهاد تشکیل مجمعی به شکل مجمع هسلینکی را در خلیج فارس داده ایم.
 
*ما از تعداد اعدام ها در ایران خوشحال نیستمی اما باید بدانید که 90 درصد اعدام ها مربوط به مواد مخدر است. رئیس قوه قضائیه ایران نیز علاقمند است که تعداد اعدام ها کاهش پیدا کند. اما باید راه بازدارنده دیگری به جای اعدام پیدا کنیم.
 
*به عنوان کسی که 30 سال حقوق بشر تدریس کرده ام، مخالف  استفاده سیاسی از حقوق بشر هستیم. اخیرا علیه ایران در سازمان ملل قطعنامه حقوق بشری تصویب شد. کشورهایی رای دادند که هیچ کدام انتخابات و مجلس ندارند. اینها کشورهایی هستند که شهرواندانشان را گردن می زنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد