سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اقدام روسیه در تامین وام ۲.۵ میلیارد یورویی به ایران نشان می دهد که حتی تحریمهای ضد روسی نیز نمی تواند مسکو را از گسترش روابط اقتصادی با همسایه جنوبی خود بازدارد. 
 به گزارش انتخاب،  امید شکری کاله سر تحلیلگر مسائل انرژی در دانشگاه یالووا آمریکا در مصاحبه با اسپوتنیک ضمن استقبال از اقدام روسیه در تامین وام 2.5 میلیارد یورویی به ایران، تاکید کرد: این مساله نشان می دهد که مسکو حتی با مواجه شدن با تحریمهای ضد روسی، مصمم به گسترش همکاری های اقتصادی دوجانبه با ایران است. 
 سرگئی استورشاک معاون وزیر دارایی روسیه چند روز قبل اعلام کرده بود که مسکو آماده اعطای وام 2.5 میلیارد یورویی به ایران برای اجرای پروژه های ساختاری است.
 
کاله سر افزود: مسکو هم اکنون در حال احداث یک پل است تا شبه جزیره کریمه را با روسیه متصل کند، ارزش این پروژه 4.5 میلیارد دلار برآورد شده است، این پروژه علی رغم تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا در حال اجرا شدن است. 
 وی اظهار داشت: روسیه حاضر است تا علی رغم این تحریمها، تصمیم های سخت و مهمی را اتخاذ کند، از جمله تصمیم مربوط به اعطای وام به ایران. در هر صورت، همه چیز مبتنی بر همکاری سودمند دو جانبه است. وام 2.5 میلیارد یورویی نشانگر تمایل روسیه برای توسعه روابط اقتصادی و بالا بردن این روابط به سطح جدیدی است.
 
این تحلیلگر مسائل انرژی یادآور شد: بسیاری از شرکتهای روسی مثل لوک اویل، گازپروم و روس اتم در حال بازگشت به بازار ایران هستند تا همکاری های دوجانبه را در بخش انرژی ادامه دهند. در شرایط کنونی، طرف ها در حال مذاکره در خصوص قراردادهای مهم جدیدی هستند.
 
کاله سر افزود: حتی تحریم‌های بین المللی نیز نتوانسته است مانع توسعه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه شود.
منبع: تسنیم

بی‌اعتنایی آمریکا، روسیه را بار دیگر متوجه ایران کرد

بعد از عدم موافقت آمریکا با پیشنهاد روس ها برای ایجاد یک ائتلاف مشترک و بی توجهی واشنگتن به خواسته های مسکو، به نظر می رسد روس ها قصد بازگشت به استراتژی قبلی و هماهنگی مجدد گسترده با ایران و دولت سوریه برای یک پیروزی چشمگیر نظامی در سوریه را دارند.
کد خبر: ۵۹۷۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵ - 12 June 2016
بی‌اعتنایی آمریکا، روسیه را بار دیگر متوجه ایران کردآیا روس ها به دنبال همکاری مجدد با ایران در سوریه در عملیات های میدانی هستند؟ این پرسشی است که شبکه خبری «الجزیره» مطرح کرده و بدان ها پاسخ داده است.

به گزارش «تابناک»، این شبکه خبری در سایت خود به سخنان اخیر بشار اسد اشاره کرده و گفته است: «بشار اسد دو مرتبه در دو ماه اخیر مدعی شده است که برای پس گرفتن وجب به وجب سوریه مبارزه خواهد کرد».
hخرین باری که بشار اسد در بهمن ماه بیانیه ای مشابه با این را صادر کرد با واکنش روسیه مواجه شده بود. در آن زمان، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد به بشار اسد هشدار داد که نباید جنگ را به هر ترتیب ادامه دهد. با این که سفیر روسیه این سخنان را به عنوان «عقیده شخصی» اظهار کرد، در خلال آن گفته شده است که صلح و حتی سرنوشت بشار اسد بستگی به پذیرش محوریت روسیه در حل بحران دارد.
در این مدت، روسیه برای حل و فصل سیاسی بحران تلاش کرده و با همکاری آمریکا سعی در قطع مخاصمات جهت ایجاد یک فضای مساعد برای مذاکرات صلح برآمد. با این حال، روسیه نسبت به مواضع اخیر بشار اسد واکنش نشان نداده و در عوض، روسیه وزیر دفاع خود را برای دیدار با همتایان ایرانی و سوری خود به تهران فرستاد.
قبل از نشست که با ابتکار ایران برگزار شد، وزیر دفاع روسیه گفت: «محور این نشست موضوع مبارزه با داعش و گروه های تروریستی دیگر در سوریه است».
ایران و روسیه با یکدیگر در یک اتحاد اسمی (صوری) در سوریه به سر می برند و منافع استراتژیک همگرایی با یکدیگر ندارند. با این حال، به نظر می رسد آن ها زمینه های مشترک با هم بودن را پیدا کرده اند؛ به خصوص در زمانی که اختلافات زیادی بین مسکو و واشنگتن وجود دارد.
سرگی استورکان، یک تحلیلگر سیاسی در مسکو گفته است: «روسیه چندین مرتبه پیشنهاد یک ائتلاف جهانی برای مبارزه با داعش که شامل ائتلاف به رهبری آمریکا و ائتلاف به رهبری روسیه بود را به آمریکایی ها پیشنهاد دادند و تلاش کردند آمریکا را برای مبارزه با یک دشمن مشترک، برای افزایش وزن سیاسی و بین المللی روسیه با خود همراه کنند. اما آمریکایی ها نپذیرفتند و به نظر می رسد باید شاهد کاهش همکاری های این دو قدرت جهانی در سوریه باشیم».
در مقابل تلاش روس ها برای همکاری با ایالات متحده، واشنگتن مسکو را به تمرکز حملات بر «مخالفان میانه رو» بشار اسد به جای داعش متهم کرده است.
در حال حاضر به نظر می رسد کرملین در جستجوی یک پیروزی استراتژیک در سوریه باشد. در همین راستا، روسیه در حال پشتیبانی هوایی سنگین از نیروهای ارتش سوریه و ایران برای تصرف پایتخت داعش در رقه است. تصرف رقه برای روس ها به دولت این کشور برای ائتلاف علیه تروریسمش و بهبود روابط با غرب مشروعیت می بخشد و برای دولت های ایران و سوریه حکم بقا و جلوگیری از تجزیه سوریه را دارد.در همین زمینه، وزیر دفاع ایران گفت، او و همتایان روسی و سوری اش در یک سرنوشت مشترک برای مبارزه با گروه ای تروریستی در سوریه قرار دارند و نتایج حاصل از همکاری ما در روزهای آینده دیده خواهد شد.چندی پیش، سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه گفت، روسیه آماده ارائه فعال ترین پشتیبانی هوایی برای نیروهای زمینی سوریه است. به طور کلی لحن روس ها در دو هفته اخیر نسبت به ماه گذشته که با آمریکایی ها ارتباط نزدیک تری داشتند، بسیار متفاوت بوده است و به نظر می رسد همکاری بین واشنگتن و مسکو برای قطع مخاصمات رو به زوال رفته است و روس ها رویکرد جدیدی را در سوریه می خواهند در پیش خواهند گرفت.
ولادیمیر پوتین بعد از خروج بخشی از نیروهایش از سوریه اعلام کرده بود ما به اهداف خود در این کشور دست پیدا کردیم. با این حال، روسیه همواره سعی در ایجاد توازنی بین اهداف سیاسی و نظامی خود داشته است. به همین دلیل، بعد از عدم موافقت آمریکا با پیشنهاد روس ها برای ایجاد یک ائتلاف مشترک و بی توجهی واشنگتن به خواسته های مسکو، به نظر می رسد روس ها قصد بازگشت به استراتژی قبلی و هماهنگی مجدد گسترده با ایران و دولت سوریه برای یک پیروزی چشمگیر نظامی در سوریه را دارند.
شب گذشته، نهاد United Launch Alliance یا ULA بزرگترین ماهواره تحقیقاتی اکتشافی با نام NROL 37 را که بسیاری عقیده دارند، احتمالا کاربردهای نظامی و جاسوسی دارد، با موشک غول پیکر Delta IV (دلتا چهار) از پایگاه هوایی Cap Canaveral به مقصد مدار زمین پرتاب کرد.
شب گذشته، نهاد United Launch Alliance یا ULA بزرگترین ماهواره تحقیقاتی اکتشافی با نام NROL 37 را که بسیاری عقیده دارند، احتمالا کاربردهای نظامی و جاسوسی دارد، با موشک غول پیکر Delta IV (دلتا چهار) از پایگاه هوایی Cap Canaveral به مقصد مدار زمین پرتاب کرد.به گزارش «تابناک» اهمیت پرتاب این ماهواره از دو جهت است؛ نخست اینکه این یکی از بزرگترین ماهواره های تحقیقاتی و اکتشافی است که تاکنون به فضا پرتاب شده و بسیاری بر این باور هستند که ایالات متحده، هدف های جاسوسی و استراق سمع و احتمالا کاربردهای نظامی – برای سلاح های لیزری – را از پرتاب آن مد نظر دارد، و از سوی دیگر موضوع خود پرتاب این ماهواره و موشک غول پیکری است که آن را تا مدار زمین حمل کرده است.نهاد ULA یا United Launch Alliance در سال 2006 از همکاری دو شرکت Lockheed Martin Space و Boeing Defense, Space & Security به وجود آمد که هدف آن، فراهم آوردن تسهیلات و خدمات پرتاب ماهواره به دولت آمریکا و مشتریان اصلی آن یعنی وزارت دفاع و ناساست.


آمریکا بزرگترین و سنگین ترین ماهواره جاسوسی دنیا را به فضا فرستاد

پیرامون ویژگی های موشک و ماهواره

موشک دلتا چهار که یک موشک غول پیکر محسوب می شود، حدود 72 متر ارتفاع دارد و از سه بوستر که با یکدیگر ترکیب شده اند بهره می برد تا قدرت پرتابی برابر با 2 میلیون پوند یا بیش از 900 هزار کیلوگرم را فراهم آورد. البته چنین پیشرانه قدرتمندی هم برای بزرگترین ماهواره تحقیقاتی که گفته می شود مسئولین آن استراق سمع و جاسوسی است و حدود 15 هزار پوند یا 6 هزار و 800 کیلوگرم وزن دارد و قرار است در فاصله 22 هزا مایل بالای خط استوا مستفر شود، لازم به نظر می رسد.
برخی کارشناسان که پیش از این با مأموریت های ماهواره های NRO یا National Reconnaissance Office آشنایی دارند، بر این باور هستند این ماهواره هفتمین نسل از Advanced Orion است. کلاسی از ماهواره های جاسوسی آمریکا که سیگنال های ارتباطی و اطلاعاتی را از فضا دریافت و ضبط می کند.
«تد مولکزان» متخصص علوم فضایی در دانشگاه تورنتو در این باره گفته است: ماهواره های جاسوسی اطلاعاتی جزو درخشنده ترین ماهواره های ژئوسینکرونوس – ماهواره هایی که با همان سرعت چرخش زمین حرکت می کنند – در مدار زمین هستند. دلیل اصلی این موضوع از نظر وی داشتن یک آنتن فوق العاده بزرگ است. وی بیان کرده که هنوز کسی نمیداند، این ماهواره قرار است چه کار کند؛ اما شواهد نشان می دهد، یک ماهواره جاسوسی است.نکته جالب تر در این میان، نمادی است که برای این ماهواره در نظر گرفته شده است؛ نمادی که نشان دهنده یک شوالیه است که در یک حالت دفاعی مقابل پرچم آمریکا ایستاده و روی زره وی، نشان یک عقاب طراحی شده. NRO گفته که این عقاب نمادی از آزادی است. به جز این مورد NRO که خود را چشم و گوش ایالات متحده در فضا می داند، در مورد مأموریت ماهواره NROL 37 هیچ اظهار نظری نکرده است.
اما وب سایت این نهاد مستقیم اشاره کرده است که تکنولوژی های در اختیار آن این امکان را می دهد که حساس ترین مناطق اطلاعات و داده های منحصر به فردی که از هیچ منبع دیگری در دسترس نیست، به دست آورد.

تحلیل روزنامه «حریت» ترکیه؛

اتحاد بشار اسد و اردوغان اجتناب ناپذیر است!

آیا ترکیه به آرامی شروع به همکاری با دولت سوریه برای مقابله با حزب اتحاد دموکراتیک خواهد کرد؟ آیا این مسأله منجر به همکاری غیرمستقیم و گفت وگوی ترکیه با دولت اسد می شود؟ آیا ترکیه برای کوتاه مدت گسست استراتژیک با آمریکا و تعامل و نزدیکی با ایران و روسیه را امتحان خواهد کرد؟ به نظر می رسد، ترکیه باید به سوی همکاری با ایران، روسیه و دولت بشار اسد پیش برود.به نظر می رسد، ترکیه وارد مرحله حساس و پیچیده ای برای تصمیم گیری مناسب در قبال بحران سوریه شده است. در همین زمینه، روزنامه «حریت» ترکیه معتقد است، آنکارا باید استراتژی جدیدی در سوریه اتخاذ کند.
به گزارش «تابناک»؛ نویسنده رونامه حریت می نوسد: از ابتدای جنگ داخلی سوریه، مشکل اصلی هم از سوی آمریکا و هم ترکیه، بشار اسد بود. آنان معتقد بودند او باید سرنگون شود، ولی در این دوران، پیشروی های عمده داعش باعث شد تا ائتلافی از سوی ایالات متحده برای مقابله با این گروه تروریستی تشکیل شود. در این مدت، واشنگنتن به پیشنهادهای ترکیه برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع و یک منطقه امن توجهی نکرد. گروه های معارض سوری نیز حمایت های ترکیه، قطر و عربستان سعودی را میان یکدیگر تقسیم کردند.
همه این ها به نوبه خود راه را برای داعش هموار کرد و توجه آمریکا از بشار اسد به این سازمان تروریستی معطوف شد. واشنگتن با این توجیه، ماندن اسد را پذیرفت که از بین بردن داعش در اولویت بیشتری برای رفع تهدیدات امنیتی قرار دارد. به گفته «دیوید ایگناتیوس» تحلیلگر ارشد روزنامه واشنگتن پست، استراتژی ایالات متحده تغییر کرده است؛ «در حال حاضر در استراتژی آمریکا، نابود کردن داعش در اولویت است و نگرانی در مورد آینده سوریه به بعد از نابودی داعش موکول شده است. از سوی دیگر، ترکیه هنوز اصرار دارد که اسد باید برود؛ موضوعی که در کوتاه مدت باعث دور شدن و فاصله بیشتر آمریکا و ترکیه شده است».
از طرف دیگر، آمریکا تحت تأثیر امضای توافق هسته ای با ایران چشم خود را به روی نقش و نفوذ این کشور در عراق و سوریه بسته است.
مداخله غیرمنتظره روسیه در سوریه در اکتبر 2015 نیز بیش از پیش توازن قدرت را تغییر داد. مسکو با همراهی با محور ایران، حریم هوایی سوریه را تحت کنترل خود درآورد و با گذشت زمان محور ایران، روسیه و اسد بیش از هر زمان دیگری تثبیت شد.
همچنین ایالات متحده نیز به صورت فزاینده ای همکاری های خود با روسیه را افزایش داد، به طوری که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هفته گذشته گفته بود، مسکو و واشنگتن در حال حاضر دو بار در روز با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
هم اکنون نیز نیروهای حزب دموکراتیک و واحدهای مدافع خلق کرد با پشتیبانی آمریکا حمله گسترده ای علیه داعش در رقه-پایتخت این گروه- راه اندازی کرده اند. از سوی دیگر، نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی ایران و روسیه در حال حرکت به سمت رقه از مناطق جنوبی آن هستند. این رقابتی است بین روسیه و آمریکا که قصد دارند نقش اصلی را در شکست داعش در سوریه ایفا کنند.
علاوه بر این، مسیر تحولات تا به امروز بیانگر این است که همکاری غیرمستقیم بین ایالات متحده و محور روسیه و ایران در حال تکامل به یک مسیر شفاف و مستقیم است.
ایالات متحده نیز  برای مبارزه با داعش در سوریه با حزب اتحاد دموکراتیک کردی متحد شده که از نظر ترکیه وابسته به حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) است و ترکیه با آن مبارزه می کند. با وجود این، آمریکا همکاری خود را با این حزب کردی بدون توجه به هشدارهای ترکیه مبنی بر اینکه «حزب اتحاد دموکراتیک نباید به سمت غرب فرات حرکت کند»، افزایش داده است. این مسأله از سوی ترکیه به دلیل اینکه می تواند راه را برای ایجاد یک کردستان مستقل در مرزهای جنوبی ترکیه هموار کند، به عنوان یک خط قرمز معرفی شد. در مقابل، ایالات متحده پیشنهاد ترکیه برای رها کردن کردها و همکاری با یکدیگر برای مبارزه با داعش در سوریه را نپذیرفت و هم اکنون این نیروهای کرد نماینده آمریکا در سوریه، دشمن اصلی ترکیه در سوریه محسوب می شوند و باعث شده روابط بین ترکیه و آمریکا دچار نوسان شود.
در این میان، تلاش حزب اتحاد دموکراتیک برای ایجاد یک فدراسیون کردی در شمال سوریه، واقع گرایانه تر و جدی تر شده است. هم اکنون واحدهای مدافع خلق با پشتیبانی هوایی ایالات متحده، باریکه حیاتی «منبج» در شمال سوریه را در اختیار گرفتند. اگر پس از آن، نیروهای حزب اتحاد دکوکراتیک از منبج عقب نشینی نکنند، ممکن است کانتون های عفرین و کوبانی به سوی تشکیل یک فدراسیون مستقل پیش بروند. فراتر از این، در صورت در اختیار گرفتن رقه توسط نیروهای کرد، ممکن است آن ها رقه را به روژاوا ملحق کنند.
فراتر از همه این ها، برت مک گورک، فرستاده ویژه باراک اوباما در مبارزه با داعش در حساب توییتر خود نوشت: « مرز بین اقلیم کردستان عراق و شمال سوریه دادوستد و تجارت بشردوستانه باز شده است»؛ بنابراین می توان مشاهده کرد که سطح تهدیدات در برابر ترکیه به میزان زیادی افزایش یافته است.
تنها بازیگری که مانند ترکیه از «توسعه غیرقابل کنترل» حزب اتحاد دموکراتیک نگران است، بشار اسد است. این مسأله به زودی ترکیه را در معرض یک پیوند استراتژیک جدید قرار خواهد داد. در همین راستا، آیا ترکیه به آرامی شروع به همکاری با دولت سوریه برای مقابله با حزب اتحاد دموکراتیک خواهد کرد؟  آیا این مسأله منجر به همکاری غیرمستقیم و گفت وگوی ترکیه با دولت اسد می شود؟ آیا ترکیه برای کوتاه مدت گسست استراتژیک با آمریکا و تعامل و نزدیکی با ایران و روسیه را امتحان خواهد کرد؟ به نظر می رسد ترکیه باید به سوی همکاری با ایران، روسیه و دولت بشار اسد پیش برود.
ترکیه هر روز با تهدیدات زیادی در مرزهای جنوبی خود از سوی داعش و نیروهای کرد مواجه می شود. تنها راه برای مقابله با این تهدیدات، پیدا کردن و ایجاد شرکای جدید است.
تفاوت بین مواضع آمریکا هم اکنون نسبت به پنج سال پیش مشهود است. علاوه بر این، واشنگتن موفق شد دشمنان خود در سوریه یعنی ایران و روسیه را به همکاران خود تبدیل کند. کشورهای بزرگ قطعا آن هایی هستند که بتوانند در صورت تغییر توازن قدرت، با مانورهای استراتژیک وضعیت را به نفع خود تغییر دهند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در این گزارش مواضع دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در شش عرصه مهم از سیاست خارجی مقایسه می‌شود.

مواضع هیلاری کلینتون
در مورد روسیه:

هیلاری کلینتون می‌گوید: برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مسائل ژئوپلیتیک رقابتی است که در آن اگر یک طرف برنده شود طرف مقابل حتماً باید ببازد. آمریکا در برابر روسیه باید هم قاطعیت و هم بردباری نشان دهد. در عرصه‌هایی که امکان‌پذیر است باید با روسیه همکاری کنیم و در عین حال در موارد لزوم باید سایر کشورها را برای پیشگیری از سیاست‌های منفی روسیه و محدود کردن تأثیرات آنها بسیج کنیم. این یک تعادل دشوار ولی حیاتی در سیاست ما در قبال روسیه است.

از نگاه خانم کلینتون:
-ولادیمیر پوتین «یک زورگو» است که باید «همواره در برابر او ایستاد چون هر آنچه را که بتواند خواهد گرفت.»
- استفاده حساب شده از قدرت نظامی آمریکا برای دفاع از منافع ملی کشور.
- تشدید تحریم‌ها با هدف «افزایش هزینه‌های» اقدامات تعرضی روسیه.
- کمک به اروپا برای کاستن از وابستگی به نفت و گاز روسیه.

در مورد ناتو:

هیلاری کلینتون تأکید می‌کند بر: تعمق در این نکته که اگر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی عضو ناتو نبودند بحران اوکراین و مهار تعرض‌های بیشتر روسیه در منطقه چقدر دشوارتر می‌شد. درهای پیمان ناتو برای پذیرش کشورهای جدید باید باز بماند.

از نگاه خانم کلینتون:
- ناتو «یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که آمریکا انجام داده‌است.»
- این اتحاد و پیمان میان آمریکا و کشورهای دیگر منبع قدرت ماست.
- ناتو و همکاری با کشورهای عضو را باید تقویت کرد.
- باید در اروپا، خاورمیانه و آسیا اتحادهای جدیدی ساخت.
- تقویت روابط با اسرائیل و حمایت از سامانه‌های دفاعی آن کشور.

در مورد ایران:

هیلاری کلینتون می‌گوید: «آمریکا هیچگاه اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. بعنوان رئیس جمهور، برای حفاظت از آمریکا و متحدان ما هر اقدامی که لازم باشد انجام خواهم داد. در صورت تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در اقدام نظامی تردید نخواهم کرد.»

خانم کلینتون:
- از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی حمایت می‌کند.
- موافق اجرای دقیق و سختگیرانه مفاد این توافق‌نامه است که عدم دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را تضمین می‌کند.
- موافق کاربست استراتژی فراگیرتر در سطح منطقه برای مقابله با «رفتارهای بد» ایران است.
- موافق تعقیب سیاست «عدم اعتماد و تحقیق» در مورد ایران است که اشاره‌ای است به عبارت مشهور «اعتماد ولی تحقیق» که رونالد ریگان در برخورد با اتحاد شوروی سابق آن را بکار می‌برد.

در مورد چین:

هیلاری کلینتون می‌گوید: چین یکی از چالش برانگیزترین عرصه‌های سیاست خارجی ماست. برای ایالات متحده آمریکا مثل هر کشور دیگری آزادی کشتیرانی، دسترسی آزادانه به قلمروهای دریایی مشترک در آسیا و احترام به قوانین بین‌المللی در آب‌های دریای جنوبی چین، منافع ملی تلقی می‌شوند. ما برای بهبود مناسبات با چین ارزش‌ها و یا متحدان قدیمی خود در منطقه را فدا نخواهیم کرد.»

دیدگاه هیلاری کلینتون:
- تداوم سیاست استراتژیک آمریکا برای «الویت دادن» به آسیا و از آن طریق مقابله با توسعه‌طلبی نظامی چین.
- چین باید در مورد اقدامات تعرضی در مناطق و حریم‌های دریایی مورد اختلاف و همین‌طور در مورد حملات سایبری مسئول شناخته شده و پاسخگو باشد.
- بنای اعتماد در زمینه‌هایی مثل همکاری در عرصه تغییرات جوی زمین و مهار حکومت کره شمالی.
- اعمال فشار به حکومت چین برای پذیرش مسئولیت و پاسخگویی در عرصه‌هایی مثل حقوق بشر، تجارت و حملات سایبری.

در مورد گروه تروریستی «داعش»

او می‌گوید: زمان آن فرارسیده تا حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی با مشارکت تعداد بیشتری از هواپیماهای کشورهای متحد و حمله به اهداف گسترده‌تر تشدید شود. حملات هوایی را باید با عملیات نیروهای زمینی ترکیب کرد ولی این به معنای اعزام نظامیان آمریکایی نیست. ساکنان این مناطق و کشورهای منطقه باید از مردم خود محافظت کنند. ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم و باید کمک کنیم ولی نمی‌توانیم جایگزین آنها باشیم.»

دیدگاه هیلاری کلینتون:
- مبارزه و شکست دادن گروه «خلافت اسلامی» بدون گرفتار کردن نظامیان آمریکا در یک «جنگ زمینی حساب نشده و غلط».
- بازسازی ارتش و قابلیت‌های حکومتی عراق.
- ادامه حمایت از دمکراسی و امنیت در افغانستان.
- کمک به بازگرداندن ثبات به یمن و لیبی.

در مورد محیط زیست:

هیلاری کلینتون می‌گوید: اجازه نخواهیم داد ما را به عقب برگردانند، اقتصاد ما را از فواید منابع انرژی پاکیزه‌تر در آینده محروم کنند و یا فرزندان ما را مجبور کنند که فجایع ناشی از عدم کنترل تغییرات جوی و پیامدهای آن را تحمل کنند.»

دیدگاه‌ها:
- تغییرات جوی زمین یک موضوع اخلاقی و اقتصادی و یک «چالش مهم و سرنوشت ساز برای امنیت ملی» است.
- رهبری کردن حرکت جهان به سوی منابع انرژی پاکیزه و قابل بازیافت از طریق «همکاریهای فعال جهانی» و توسعه آن در داخل کشور.
- راه اندازی یک طرح سراسری از طریق همکاری نهادهای فدرال و دولت‌های محلی در زمینه انرژی‌های قابل بازیافت، بهبود شبکه توزیع انرژی و کنترل آلودگی هوا.
- نصب بیش از نیم میلیارد صفحه‌های تولید انرژی خورشیدی تا سال ۲۰۲۰.
- تولید انرژی قابل بازیافت کافی برای تأمین نیازهای تمامی خانه‌های آمریکا تا سال ۲۰۲۶.

مواضع دونالد ترامپ
در مورد روسیه:

دونالد ترامپ می‌گوید: ما لزوماً نباید دشمن یکدیگر باشیم. باید زمینه‌های مشترکی را براساس منافع مشترک پیدا کنیم. به عنوان مثال، روسیه نیز از تروریسم اسلامی ضربه خورده‌است. من معتقدم که کاهش تنش و بهبود مناسبات با روسیه فقط از یک موضع قدرتمند عملی است. تعقل حکم می‌کند که این دور خصومت باید پایان یابد. برخی می‌گویند روسها برخورد درستی نخواهند کرد. هدف من این است که آنرا بسنجم.»

- او ولادیمیر پوتین را «رهبری مقتدر و بسیار هوشمند» توصیف کرده‌است.
- از حملات هوایی روسیه به مخالفان رژیم در سوریه حمایت می‌کند.
- طرفدار مناسباتی آشتی‌جویانه با روسیه ولی فقط از «موضع قدرت» است.
- روی تهدیدها و منافع مشترک دو کشور مثل مبارزه با تروریسم و کنترل مهاجرت تأکید می‌کند.

در مورد ناتو:

او می‌گوید: «متحدان ما در تأمین هزینه‌های مالی، سیاسی و انسانی و سبک کردن بار سنگین امنیتی که بر دوش آمریکاست باید مشارکت بکنند؛ ولی بسیاری از آنها این کار را نمی‌کنند. من در جلسه‌ای با متحدان آمریکا در ناتو و متحدان ما در آسیا در مورد متعادل کردن تعهد مالی این کشورها مذاکره خواهم کرد ولی نحوه اجرا و پیشبرد استراتژی‌های جدیدی را نیز بررسی خواهم کرد.»

- ناتو «منسوخ» است.
- آمریکا برای دفاع از متحدان خود بار سنگینی به دوش گرفته‌است.
- از متحدان خواهد خواست تا هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند و در غیر اینصورت حمایت آمریکا از آنها را متوقف خواهد کرد.
- «وظایف و ساختار کهنه» ناتو را برای مقابله با تروریسم اسلامی و بحران مهاجرت ارتقاء خواهد داد.
- مناسبات با اسرائیل را تقویت خواهد کرد.

در مورد ایران:

به گفته دونالد ترامپ: ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و در دوران ریاست جمهوری ترامپ هیچگاه اجازه نخواهد یافت سلاح اتمی داشته باشد. در هر مذاکره‌ای باید برای قطع گفتگو آماده بود. توافق هسته‌ای با ایران، مثل بسیای از بدترین قراردادهای ما، نتیجه عدم آمادگی برای ترک مذاکرات است.

دیدگاه‌های ترامپ:

- این توافق «فاجعه‌بار» در مقابل دریافت امتیازات ناچیزی به ایران امتیازات فراوانی داده‌است.
- تجدید مذاکره برای تغییر توافق هسته‌ای.
- دوبرابر و سه برابر کردن تحریم‌های فعلی آمریکا برای مجبور ساختن ایران به بازگشت به میز مذاکره.

در مورد چین:

آقای ترامپ می‌گوید: ترمیم مناسبات با چین یکی دیگر از گام‌های مهم در راستای یک قرن موفق و کامیاب است. چین به قدرت احترام می‌گذارد و با اجازه دادن به چین برای بهره‌برداری اقتصادی از ما، احترام خود نزد آنها را از دست داده‌ایم. کسری موازنه تجاری ما با چین عظیم است و باید برای ایجاد تعادل در این زمینه بسرعت راهی پیدا کنیم. آمریکای نیرومند و هوشمند می‌تواند مناسبات دوستانه تری با چین داشته باشد.

دیدگاه‌های ترامپ در این خصوص:
- ترمیم مناسبات با چین از طریق ایجاد تعادل در موازنه تجاری دو کشور.
- وضع ۴۵ درصد مالیات گمرگی به واردات محصولات چینی.
- مقابله با جاسوسی سایبری چین.
- فشار به چین برای وفادار ماندن به سازمان تجارت جهانی و مقررات دیگر تجارت بین‌المللی.
- دادن امتیاز به چین برای مهار برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی

در مورد گروه تروریستی «داعش»:

دونالد ترامپ می‌گوید: ما باید با هر کشوری در منطقه که با قدرت‌گیری «خلافت اسلامی» به خطر افتاده همکاری کنیم؛ ولی این باید یک همکاری دو طرفه باشد. در مقابل آنها باید کمک‌های ما را به خاطر بسپارند و با ما خوب باشند. مبارزه با اسلام تندرو در داخل کشور نیز جریان دارد. تعداد زیادی از مهاجران که اکنون در کشور ما زندگی می‌کنند به جرایم تروریستی متهم شده‌اند.

دیدگاه‌ها:
- شکست دادن گروه «خلافت اسلامی» از طریق همکاری با کشورهایی که از رشد اسلام رادیکال به خطر افتاده‌اند ولی خواستار کمک متقابل است.
- حفظ نیروهای آمریکایی در افغانستان.
- سخت کردن کنترل مهاجرت از جمله «ممنوعیت کامل و همه‌جانبه ورود مسلمانان به آمریکا»
- از بکارگیری روش... در مورد مظنونان به فعالیت تروریستی حمایت کرده‌است. این روش بازجویی هم اکنون در آمریکا غیرقانونی است.

در مورد محیط زیست:

از نظر دونالد ترامپ: مفهوم گرمایش زمین توسط چینی‌ها و برای چینی‌ها خلق شده تا صنایع تولیدی آمریکا را تضعیف کند. دولت فدرال باید به مزاحمت‌های خود پایان دهد و برخی از مقررات مربوط به انرژی را لغو کند. این دخالت‌ها از کنترل خارج شده‌است.

چشم‌انداز اقدامات او: 
- لغو اقدامات دولت باراک اوباما در زمینه مقابله با گرمایش زمین.
- خارج کردن آمریکا از معاهدات کنفرانس محیط زیست سازمان ملل متحد که سال ۲۰۱۵ در پاریس برگزار شد.
- کاستن از مقررات فدرال در زمینه محیط زیست.
- حفظ مشاغل در صنعت معدن آمریکا.
- توسعه پالایشگاه‌های نفتی و احیا طرح احداث خط لوله کیستون اکس‌ال با هدف افزایش ناوابستگی آمریکا در زمینه انرژی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد