سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ادعای ساخت پایگاه نظامی ایران در مرز عراق و عربستان

روحانی مخالف ایران و حزب الله در مصاحبه با آژانس خبری AKI ایتالیا مدعی ساخت پایگاه های نظامی از سوی سپاه در مناطق مرزی عراق با عربستان و کویت شده است.یک روحانی شیعه لبنانی ادعا کرده است ایران قصد ساخت چند پایگاه نظامی در مرز عراق و عربستان به منظور نفوذ احتمالی به داخل خاک عربستان را دارد.
به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت " میدل ایست مانیتور" سید محمد علی حسینی روحانی شیعه لبنانی در مصاحبه با آژانس خبری "AKI" ایتالیا با ادعای این موضوع گفته است او از منابع موثقی که روابط ایران و عراق را از نزدیک دنبال می کنند اطلاع یافته است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال ساخت پایگاه هایی نظامی در مرز عراق و عربستان است.
بنا به ادعای این روحانی لبنانی ایران با ساخت این پایگاه های نظامی در صدد نفوذ به مناطق داخل عربستان است.
او همچنین مدعی ساخت پایگاه هایی مشابه در مرز عراق و کویت نیز شده است.
علی الحسینی که دبیر کل تشکلی موسوم به "شورای عربی- اسلامی " است در ادامه ادعاهای خود ، اظهارات وزیر امور خارجه عراق مبنی بر اینکه سردار قاسم سلیمانی تنها نقش یک مشاور نظامی برای جنگ با داعش برای دولت عراق را دارد، رد کرده و مدعی شد عملیات فلوجه به طور کامل تحت هدایت و فرماندهی نیروهای قدس سپاه پاسداران تحت فرماندهی سلیمانی انجام می شود که در آن جنگجویانی از کشورهایی چون لبنان، افغانستان و بحرین حضور دارند.
او مدعی شد نفوذ ایران در عراق و عملیات های نظامی برای مقابله با داعش در عراق در چارچوب هدف و استراتژی بزرگ تر جمهوری اسلامی ایران به منظور نفوذ و دخالت در تمامی کشورهای عرب منطقه است.
این ادعاها در حالی مطرح شده است که عملیات فلوجه با فرماندهی و تحت نظارت مستقیم حیدر العبادی نخست وزیر قانونی عراق در حال انجام بوده است و نیروهای ارتش عراق و برخی گروه های شبه نظامی شیعه با هماهنگی و در چارچوب یک فرماندهی واحد در این عملیات حضور دارند.
گفتنی است علی حسینی مواضعی به شدت ضد ایرانی و ضد حزب الله دارد و از این حیث مورد علاقه و توجه محافل خبری سعودی و برخی رسانه های غربی و اسراییلی است.
او همزمان در سال های گذشته تلاش کرده است با تشکیل یک گروه شبه نظامی به نام " مقاومت اسلامی عربی " نهادی موازی با حزب الله لبنان تشکیل داده و از نفوذ و محبوبیت حزب الله میان شیعیان لبنانی بکاهد.او روابط نزدیکی با دولت عربستان سعودی دارد.
در سال 1390 برخی رسانه ها از دستگیری علی حسینی به اتهام جاسوسی برای اسراییل خبر دادند. بر اساس این گزارش ها او که خود را در نقش سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان جا می زده است، از سوی اطلاعت ارتش لبنان و با اتهام جاسوسی برای اسراییل دستگیر شده بود.
بویینگ: به ایران هواپیما می‌فروشیم
پس از اجرای برجام مذاکرات ایران با غول‌های هوایی جهان آغاز شد تا کار خیلی زود به پیش قرارداد خرید 118 ایرباس جدید برسد، پیش قراردادی که در طول هفته‌های گذشته تلاش های زیادی برای اجرایی شدن آن انجام گرفته و هنوز به سر منزل مقصود نرسیده است.بعد از هفته ها صحبت و گمانه زنی درباره احتمال ورود بویینگ به صنعت هوایی ایران و فروش هواپیماهای جدید به ایرلاین‌های ایرانی، حالا مسولان این شرکت شرایط دقیق خود برای حضور در ایران را مشخص کرده‌اند، شرایطی که باز هم یک شرط بزرگ در دل آن قرار دارد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، حمل و نقل و  به خصوص صنعت هواپیمایی ایران یکی از بخش‌هایی بود که پس از لغو تحریم ها خود را آماده کرد تا تغییراتی جدی را تجربه کند. تغییراتی که قطعا واردات هواپیماهای جدید جز اصلی آن بود.
پس از اجرای برجام مذاکرات ایران با غول‌های هوایی جهان آغاز شد تا کار خیلی زود به پیش قرارداد خرید 118 ایرباس جدید برسد، پیش قراردادی که در طول هفته‌های گذشته تلاش های زیادی برای اجرایی شدن آن انجام گرفته و هنوز به سر منزل مقصود نرسیده است.
در کنار ایرباس، بویینگ نیز صحبت‌هایی برای ورود به ایران کرده و هرچند در چند مرحله مجوزهایی دریافت کرده است اما هنوز نتوانسته راه به جایی ببرد. در این بین هرچند بحث‌های فنی و کارشناسی از یک سو و بحث تبادلات مالی با ایران از سوی دیگر مسائلی زمان بر هستند که باید حل شوند، اما یک شرط مهم بر جای خود باقی است که این بار مسولان بویینگ به شکلی شفاف آن را بیان کرده‌اند.بویینگ اعلام کرده مجوز فروش به ایرالاین‌های ایرانی را دریافت کرده است اما رفع نیازهای ایرلاین‌های ایرانی را منوط به تایید دولت آمریکا کرده است.
موضوعی که چند روز قبل دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در گفت و گو با ایسنا آن را تایید کرده و گفته بود آمریکا به شکل خاص تمام معاملات ایرلاین‌های ایرانی را منوط به مجوز خود کرده و تا تایید نکند که این هواپیماها به تحریم‌های باقی مانده ضربه نمی زند مجوز صادر نمی‌کند.
اعلام آمادگی بویینگ برای ورود به بازار ایران آن هم در شرایطی که یک شریط بزرگ هنوز بر جای خود باقی است نشان از آن دارد که معاملات آینده ایرلاین‌های ایرانی باید با تغییری جدی روبه رو شوند و یا آمریکا فرایند زمان بر و مشکل ساز صدور مجوز را لغو کند و یا راهی جدید پیش روی ایرلاین‌های ایرانی و البته هواپیماسازان بزرگ قرار گیرد.
برجام همچنان نا آشنا برای عموم
حمیدرضا عسگری در سرمقاله روزنامه آفرینش نوشت: علیرغم گفته‌ها و مستندات مقامات عالی رتبه کشور بر تایید و صلاحیت اجرای برجام و مفید بودن برای وضعیت فعلی کشور، اما همچنان شاهد تخریب‌ها و دست اندازی‌های سیاسی به این توافق هستیم. سیاه نمایی نسبت به عملکرد تیم مذاکره کننده که از سوی رهبری معظم انقلاب بارها مورد تایید و تقدیر قرار گرفتند، به گونه‌ای است که گویا کلاهی بزرگ در قضیه برجام بر سر ملت رفته و مقامات به پنهان کاری در این مورد دست برده‌اند!

تکراراین ادعاهای نابجا از سوی بلندگوها و رسانه‌هایی که مخالفان دراختیار دارند، موجب نوعی دلسردی و ناامیدی نسبت به دستاوردهای برجام گردیده است. این رویه نه با اخلاق و نه با رسالت حرفه ای رسانه ای نسبتی ندارد وحتی مخالف با فعالیت های سالم سیاسی و رقابت های بین جناحی است.

این مسئله بیانگر دو موضوع است: ابتدا اینکه جناح های سیاسی در کشور برای شکست مخالفان خود حاضرند به هر روشی متوسل شوند. دوم اینکه مسئولان متصدی برجام نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید، محتوا، چگونگی اجرا، دستاوردها و فرصت‌های برجام را برای مردم شفاف سازی و اطلاع رسانی کنند.

وقتی موضوعی هرچند درست و به حق، برای افکار عمومی به وضوح و عینیت نرسیده باشد، فرصت برای ابهام آفرینی درمورد آن و وارونه جلوه دادن محتوایش، برای مخالفان فراهم می‌شود و زمینه تخریب اعتماد جامعه را به وجود می‌آورد.

وزارت امور خارجه ایران مسئول بوده و باید در راستای تنویر افکار عمومی در خصوص برجام بیشتر تلاش کند. به نظر می رسد، مساله برجام برای افکار عمومی به خصوص نخبگان به خوبی واکاوی نشده است. این وظیفه‌ای اصلی برای مذاکره کنندگان و دستگاه دیپلماسی کشور بود تا چنین توافق مهمی را برای افکارعمومی به شکل گسترده شرح و بسط دهند. بیان مطالب و مفاد برجام به زبان ساده و قابل فهم برای جامعه می‌توانست جلوی بسیاری از ابهام تراشی‌ها را بگیرد و بیهوده مردم را نسبت به عملکرد هسته‌ای کشور بد بین نکند.

رسانه‌ها و مخالفان برجام شبهات متعددی را نسبت به این موضوع مطرح می‌کنند و آن را به طور گسترده به سمع و نظر مردم می‌رسانند، درحالی که هرکدام از این شبهات پاسخی دقیق و مشخص شده در سند برجام دارد. اما ملاحظات بی مورد مسئولان در مورد این مسائل موجب سواستفاده بعضی ازجریانات سیاسی گردیده است.

مخالفان تلاش می‌کنند به هر شکلی برجام را زیر سوال ببرند و آن را خیانت به ملت ایران تلقی کنند. چراکه جنبه‌ها و زوایای مختلف برجام برای جامعه شکافته نشده و فرصتی برای تفاسیر غلط و مسموم به دست آمده است. به عنوان مثال این تفسیر و طرز بیان نسبت به برجام را گسترش داده‌اند که اگر برجام اجرایی شود، تمام مشکلات حل یا کاهش پیدا می کند، پس باید همه مشکلات اقتصادی ایران با برجام برطرف شود. در حالی که خود مخالفان و کارشناسان اقتصادی می‌دانند که مشکلات اقتصادی ایران ساختاری بوده و از دهه‌های پیش تا کنون این مشکلات تغییر نکرده است.

این وظیفه وزارت خارجه است تا با بیان جنبه‌ها و اهداف برجام، برای مردم روشن شود که هدف از توافق هسته‌ای، جلوگیری از یک بحران بزرگ برای کشور بود. بحران بزرگی که از سوی کشورهای علیه ایران ساخته شده بود. کشورهایی که علیه ایران توطئه و پرونده سازی کرده بودند.

باید شفاف سازی کنند که برجام پرونده سازی علیه ایران را متوقف کرد. طی سال های گذشته، 6 قطعنامه ذیل فصل هفتم منشور شورای امنیت سازمان ملل، 12 قطعنامه از سوی شورای حکام، و حدود 50 گزارش از سوی آژانس انرژی اتمی علیه ایران تنظیم شده بود. اما در داخل کشور به این مساله توجه نمی شود و صرفا بر مساله اقتصاد تمرکز کرده اند. درحالی که بخشی از دستاوردهای برجام مربوط به مسائل اقتصادی، همچون تحریم‌های نفتی، تعاملات بانکی، حمل و نقل بین المللی و واردات و صادرات و... می‌باشد.

مسلماً سکوت رسانه ای وزارت خارجه و عدم شرح و بسط برجام به لحاظ ملاحظات مختلف، موجب نگاه منفی و سلب اعتماد مردم نسبت به دستاوردها و تلاش مذاکره‌کنندگان و کلیت دولت خواهد شد. با رفع ابهامات موجود از برجام می‌توان آرامش خاطر جامعه را نسبت به دستاوردهای هسته‌ای فراهم ساخت و ازسوی دیگر مانع از هزینه‌تراشی مخالفان سیاسی برای کشور گردید.

العبیدی: جنگ به مرکز شهر نزدیک شده است/نبرد سنگین در جنوب فلوجه

فلوجه
شناسهٔ خبر: 3682933 -
نیروهای عراقی در ادامه عملیات آزاد سازی فلوجه موفق به آزاد سازی به پیشروی های خود در جبهه های غربی و جنوبی این شهر ادامه می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه السومریه، اسماعیل المحلاوی فرمانده عملیات الانبار اعلام کرد: نیروهای امنیتی بعد از ظهر امروز به وقت محلی در جریان عملیات پاکسازی کامل مناطق الفلاحات و الصبیحات در محور جنوبی موفق به هلاکت دهها داعشی و انفجار دو خودرو بمبگذاری شده و موتور سیکلت بمبگذاری شده و سکوی موشکی شدند و دو کمربند انفجاری ضبط کردند.

وی افزود: نبرد پاکسازی بخش جنوبی ادامه دارد و داعشی ها در مناطق الحلابسه و البوعلوان در غرب فلوجه زیر آتش هستند تا طی ساعات آینده نیروها به ورودی غربی فلوجه برسند.

وزیر دفاع عراق: جنگ به مرکز شهر نزدیک شده است

خالد العبیدی وزیر دفاع عراق بیان کرد: جنگ به مرکز شهر نزدیک شده است.ارتش عراق تمام توان خود را برای حفظ جان غیرنظامیان بی گناه به کار گرفته است.نیروهای ارتش در آستانه آزاد سازی مرکز فلوجه هستند.

وی از ساکنان فلوجه خواست یا از طریق گذرگاه های امن از این شهر خارج شوند تا در منازل خود بمانند.

نیروها در ۲ کیلومتر ساختمان های دولتی فلوجه

هادی رزیج رئیس پلیس الانبار گفت: نیروهای عراقی از همه محورها در حال پیشروی هستند.فقط ۲ کیلومتر از مراکز دولتی در فلوجه شامل اداره پلیس و ساختمان شورای محلی فاصله است و نیروها در خیابان چهلم در جنوب شهر متمرکز شده اند.

وی افزود: محورهای فلوجه به ویژه محور جنوبی از خیابان ۴۰ که نیروهای ارتش و مبارزه با تروریسم و پلیس در آن مستقر هستند و شرقی و شمالی فلوجه شاهد پیشروی های خوب نیروهای عراقی است.داعشی ها از جنگ فرار می کنند و دهها تن از آنها کشته شده اند.

نبرد سنگین در جنوب فلوجه

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: درگیری های و نبرد سنگینی میان نیروهای عراقی و داعش در جنوب فلوجه در جریان است که در جریان آن یک افسر پلیس با درجه سرگرد کشته شده است.در این درگیری ها شمار زیادی از داعشی ها کشته و زخمی شدند.

انهدام یک شبکه تونل در جنوب فلوجه

رائد شاکر جودت رئیس پلیس عراق گفت: نیروهای امنیتی موفق به انهدام یک شبکه تونل داعش در منطقه البوعیسی در ناحیه العامریه در جنوب فلوجه که داعشی ها از آن برای تحرکات خود و فرار از منطقه ای به منطقه دیگر در جنوب فلوجه استفاده می کردند، شدند.

وی افزود: داعشی ها در منطقه تحت سلطه خود تونل حفر می کنند تا تحرکات آنها مشاهده نشود اما نیروهای امنیتی آنها را منهدم می کنند.

آزاد سازی پل البوعلوان در ۱۰ کیلومتری غرب فلوجه

سرهنگ اورنس محمد العیساوی از فرماندهان تیپ سپر فلوجه گفت: نیروهای امنیتی موفق به پاکسازی پل البوعلوان در ۱۰ کیلومتری غرب فلوجه و نصب پرچم عراق بر بالای آن شدند.۱۵ داعشی در جریان این عملیات کشته شدند.

نیروهای عراقی مناطق اطراف پل البو علوان را برای عبور و مرور یگانها و تانک ها و دیگر ادوات زرهی به سوی منطقه الحلابسه پاکسازی کردند تا الحلابسه را از داعش آزاد کنند.

پاکسازی منطقه النساف در غرب فلوجه

راجع برکات العیساوی رئیس کمیته امنیتی در شورای الانبار اعلام کرد: نیروهای امنیتی موفق به پاکسازی منطقه النساف در غرب فلوجه از داعش شدند.

وی بیان کرد: در جریان این عملیات دهها داعشی به هلاکت رسیدند و سه خودرو بمبگذاری شده و یک کامیون حامل سلاح و موشک و بمب منفجر شد.

آزاد سازی منطقه البوصناع

خضیر الراشد رئیس کمیته امنیتی عامریه الفلوجه گفت: نیروهای عراقی ظهر امروز به وقت محلی موفق به پاکسازی منطقه البوصناع شدند و پرچم عراق را بر بالای آن نصب کردند.در این عملیات ۱۲ داعشی به هلاکت رسیدند.

وی افزود: نیروهای ارتش و پلیس به شکل گسترده ای به سوی مناطق جنوبی فلوجه پیشروی کردند تا به نیروهای مستقر در غرب فلوجه ملحق شوند و عملیات حمله به مرکز طی ساعات آینده آغاز شود.

آزاد سازی چند منطقه در غرب فلوجه

منابع عراقی بیان کردند: نیروهای عراقی بعد ظهر امروز به وقت محلی موفق به آزاد سازی منطقه سن ذبان در ۱۴ کیلومتری غرب فلوجه از داعش شدند و پرچم عراق را بر بالای ساختمان های آن نصب کردند.

به گفته این منابع، داعشی ها از منطقه سن ذبان به شکل ناگهانی به سوی الحلابسه در غرب فلوجه عقب نشینی کردند.

این منابع همچنین گزارش دادند: داعش به شکل ناگهانی و به طور کامل از برخی مناطق در غرب فلوجه عقب نشینی کرده است.نیروهای امنیتی و عشایری موفق به آزاد سازی مناطق الفلاحات، الحلابسه، الجفه و النساف در غرب فلوجه شده اند.نیروهای امنیتی شمار زیادی از داعشی ها را به هلاکت رسانده اند.

در همین حال برخی منابع از پیشروی نیروهای عراقی و رسیدن آنها به پل البوعلوان در غرب فلوجه خبر می دهند.

داعش درهم شکسته است

این منابع اعلام کردند: نیروها طی ساعات آینده به سوی بیمارستان فلوجه قدیم و ورودی اصلی بازار مردمی پیشروی خواهند کرد.داعش درهم شکسته است و هیچ عملیاتی برای مقابله با نیروهای عراقی انجام نمی دهد که نشانه ضعف آنهاست و این عملیات در داخل فلوجه طی ساعات آینده را هموار می کند.

آزاد سازی ۲ منطقه در غرب فلوجه

خالد العبیدی وزیر دفاع عراق اعلام کرد: ساعاتی پس از عملیات در محور جنوبی غربی شهر فلوجه مناطق الصبیحات و الفلاحات از داعش آزاد شده است.

 از سوی دیگر منابع نظامی عراقی گزارش دادند: عملیات نیروهای عراقی از سه محور جنوبی و محور شرقی و محور جنوب غرب فلوجه به سوی الفلاحات و الصبیحات صورت گرفت.

عملیات آزاد سازی فلوجه مطابق برنامه به پیش می رود

یحیی رسول الزبیدی سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک نیز اعلام کرد: نیروهای عراقی عملیات آزاد سازی مناطق مرکز شهر فلوجه از داعش را مطابق طرح های از پیش تعیین شده به پیش می برند.

وی افزود: عملیات با حمله نیروهای مبارزه با تروریسم در داخل مرکز شهر صورت می گیرد.

الزبیدی تاکید کرد: نیروهای ارتش و عشایر به منطقه الصبیحات و الفلاحات حمله ور شدند و قبل از آن توپخانه عراق با پشتیبانی نیروی هوایی مواضع دشمن را زیر آتش گرفتند.

این فرمانده عراقی اظهار داشت: در همین حال نیروهای مبارزه از تروریسم و ارتش و پلیس در کوی الشهداء اول پس از پاکسازی کوی شهداء دوم در حال پیشروی هستند.

وی بیان کرد: دهها تروریست کشته و تعداد زیادی خودروهای بمبگذاری شده منهدم شده است.

عملیات در منطقه النساف

همزمان نیروهای عراقی عملیات حمله به منطقه النساف در غرب فلوجه را آغاز کردند.

نیروها در سه کیلومتری شهر فلوجه

سفیان العیثاوی مشاور فرماندار الانبار گفت: عملیات آزاد سازی شهر مطابق طرح های از پیش تعیین شده پیش می رود و نیروهای مبارزه با تروریسم در سه کیلومتری مرکز شهر هستند.

وی افزود: عملیات آزاد سازی فلوجه مطابق طرح های از پیش تعیین شده جلو می رود و فقط وجود خانواده ها در داخل شهر و ترس از جان باختن غیرنظامیان این عملیات مانع است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد