سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

آن‌چه انتقال آب بر سر رودها و تالاب‌های خوزستان می‌آورد

رییس انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان گفت: وزارت نیرو در سکوت خبری و اطلاعاتی در حال قطع آخرین شریان‌های حیاتی رودخانه‌های زهره و جراحی در خوزستان است، رودخانه‌ای که تغذیه‌کننده اصلی تالاب شادگان است.

خالد ربیعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به آثار کم‌آبی بر عرصه‌های زیست‌محیطی و تالاب‌های خوزستان اظهار کرد: مهم‌ترین و بارزترین نتیجه کم‌آبی در استان خوزستان، افزایش کانون‌های گرد و غبار در استان تا میزان 700 هزار هکتار است؛ کانون‌هایی که در گذشته جزو اراضی کشاورزی، مراتع و تالاب‌های استان بوده‌اند و با قطع حق‌آبه آنها در چند سال گذشته رطوبت خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: اکنون با وزش بادی کم‌سرعت، این گرد و غبار محلی به هوا بر می‌خیزد و حیات خوزستانی‌ها را وارد چالشی جدی می‌کند.

ربیعی با اشاره به نیازمندی‌های زیست‌محیطی خوزستان در شرایط کم‌آبی و گرد و غبار گفت: شرایط کم‌آبی در خوزستان، بیشتر معلول عدم مدیریت صحیح آب و محبوس ماندن آن در پشت سدها و همچنین انتقال آب‌های بین‌حوضه‌ای است که در این شرایط ضروری است مسئولان نسبت به رهاسازی آب از دریاچه سدها و تامین حق‌آبه تالاب‌ها  اهتمام ورزند.

وی ادامه داد: طبیعت رودخانه و تالاب به آب شیرین و سالم و رعایت پیوسته آن نیازمند است و همان‌گونه که انسان بدون آب نابود است، زندگی  طبیعت نیز در گروی وجود آب سالم و دوری از آسیب است ولی مشاهده می‌شود که در چند سال گذشته، قطع حق‌آبه طبیعی آنها توسط وزارت نیرو و شرکت‌های نفت و توسعه نیشکر به‌گونه‌ای تیر خلاص را به تالاب‌ها و محیط زیست خوزستان وارد کرده است آن هم به واسطه انتقال مواد شیمیایی و  پساب‌های شور و آلوده به فسفر و ازت.

رییس انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به تاثیر انتقال آب رودخانه‌های خوزستان بر محیط زیست و تالاب‌ها و رودخانه‌های استان اظهار کرد: بی‌شک چالش جدی استان خوزستان در حال حاضر سد‌سازی بی‌رویه و انتقال آب بین‌حوضه‌ای است. هم‌اکنون ده‌ها طرح فاقد ارزیابی محیط زیستی مخل طبیعت و اکوسیستم توسط وزارت نیرو در حال اجرا است؛ طرح‌هایی مانند انتقال آب بهشت‌آباد که در صورت اجرا، ١٦ درصد از حق‌آبه کارون را به کویر منتقل می‌کند.

وی افزود: همچنین طرح بلندترین سد دوقوسی جهان موسوم به "سد بختیاری" در 50 کیلومتری از سد دز از دیگر پروژه‌هایی است که خوزستان را با چالش مواجه می‌کند و در صورت اجرای این پروژه، قطره‌ای آب از رودخانه دز وارد خوزستان نخواهد شد و استان را وارد چالش امنیتی و اجتماعی خواهد کرد.

ربیعی ادامه داد: طرح "سد چم‌شیر" و انتقال آب رودخانه زهره به بوشهر نیز نمونه‌ای دیگر از برنامه‌های وزارت نیرو برای نابودی استان و مهاجرت مردم است.

وی گفت: طرح سد "شش‌پیر" در استان فارس نیز که کمتر کسی درباره آن صحبت می‌کند، از دیگر پروژه‌هایی است که حق‌آبه طبیعی خوزستان را به خطر می‌اندازد.

رییس انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: متاسفانه وزارت نیرو در سکوت خبری و اطلاعاتی در حال قطع آخرین شریان‌های حیاتی رودخانه‌های زهره و جراحی در خوزستان است، رودخانه‌ای که تغذیه‌کننده اصلی تالاب شادگان است.

وی افزود: طولی نخواهد کشید که اقدامات اشتباه وزارت نیرو، حوضه زهره و جراحی را نیز به سرنوشت کارون، دز و کرخه گرفتار کرده و استان خوزستان را وارد شرایط بد اجتماعی و معیشتی خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد