سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

وزارت خارجه آمریکا: اطلاعی از توقف خرید آب سنگین ایران نداریم

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه آمریکا: اطلاعی از توقف خرید آب سنگین ایران نداریم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید فروش آب سنگین به آمریکای بدعهد متوقف شده ولی سخنگوی وزارت خارجه کشور خریدار می گوید اصلاً اطلاعی در خصوص توقف این خرید ندارد.

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری، «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری امشب وزارت متبوعه خود، موضع واشنگتن در خصوص مسائل بین‌الملل را با خبرنگاران در میان گذاشت.

کربی ابتدا به مسائل بحرین و افزایش مدت بازداشت «شیخ علی سلمان» دبیرکل جنبش الوفاق این کشور اشاره کرد و گفت که آمریکا از وقایع بحرین نگرانی دارد و از دولتمردان جزیره، آزادی شیخ سلمان، احترام به پلورالیسم و پایبندی به استانداردهای بین‌المللی در حوزه آزادی بیان را خواستار است.

جان کربی در کمک ایران به مبارزه دولت عراق با تروریست‌ها هم نظراتی داشت.

سخنگو ابتدا گفت که طبیعتاً کشورهای همسایه عراق، منافعی در این کشور دارند ولی حفظ منافع ملی نباید باعث خدشه‌دار شدن حاکمیت دولت مستقر در بغداد شود.جان کربی ادامه داد: «می‌دانیم که ایران در عراق حضور دارد؛ ایرانی‌ها در مبارزه با داعش حضور داشتند و می‌دانیم که ایران در عراق اعمال نفوذ می‌کند.»وی ادامه داد: «اگر ایران می‌خواهد در حوادث عراق دخیل شود، نباید حاکمیت ملی این کشور نقض شود، شعله‌های قوم‌گرایی هم نباید برافروخته شود.»

یکی از خبرنگاران در ادامه به سخنان اخیر «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص متوقف شدن فروش آب سنگین به آمریکا به دلیل دستبرد واشنگتن به 2 میلیارد دلار از اموال ایران اشاره کرد و واکنش رسمی دولت آمریکا را جویا شد.

جان کری گفت: «اطلاعی ندارم، باید بررسی کنم.»

پارلمان عربی از ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه حمایت کرد

پارلمان عربی، روز سه‌شنبه با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده قبلی، از ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی حمایت کرد.

به گزارش مشرق، پارلمان عربی، روز سه‌شنبه بار دیگر حمایت قاطع خود را از ادعای امارات درباره مالکیت جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج فارس اعلام کرد.به گزارش بخش انگلیسی‌زبان خبرگزاری امارات، این پارلمان بار دیگر ایران را به «اشغال» این جزایر متهم کرد و رویکرد امارات برای بررسی این مسئله را «صلح‌آمیز» و مبتنی بر حسن همجواری خواند. «احمد الجروان»، رئیس پارلمان کشورهای عربی، این اظهارات را در پنجمین جلسه اولین دوره قانونگذاری این پارلمان عنوان کرد. وی از ایران خواست به «اشغال» سه جزیره  «ابوموسی»، «تنب کوچک» و «تنب بزرگ» پایان دهد.

در نشست اندیشکده «بروکینز» مطرح شد

ایران هیچ زمانی توان افزایش غنی‌سازی نخواهد داشت/ برجام حمله نظامی را ساده‌تر می‌کند

خبرگزاری فارس: ایران هیچ زمانی توان افزایش غنی‌سازی نخواهد داشت/ برجام حمله نظامی را ساده‌تر می‌کند

دو چهره سیاسی آمریکایی و سفیر امارات متحده عربی در نشست اندیشکده «بروکینز» به مسأله توافق هسته‌ای با ایران پرداختند و مسائل قابل توجهی را به زبان آوردند.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روز گذشته (سه شنبه) نشستی با موضوع توافق هسته‌ای با ایران در اندیشکده «بروکینگز» در آمریکا برگزار شد که «رابرت اینهورن» عضو سابق وزارت خارجه آمریکا، «ریچارد نفیو» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا و «یوسف العطیبه» سفیر امارات در این کشور، مهم‌ترین سخنرانان آن بودند.در این نشست در ابتدا «رابرت اینهورن» عضو سابق وزارت خارجه آمریکا به بیان نظراتش درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پرداخت و گفت: بعد از 15 سال که عمر توافق هسته‌ای به پایان می‌رسد هم، تهران قادر به افزایش توان غنی‌سازی خود نخواهد بود.

او سپس افزود: «آن‌ها امروز می‌گویند که در آینده غنی‌سازی صنعتی خواهند داشت تا نیاز رآکتورهای خود را تأمین کنند. اما واقعیت این است که ایران برای دهه‌ها رآکتورهای خود را نخواهد داشت و نیازمند خارجی‌ها خواهد ماند».

عضو سابق وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «در این مسیر احتمالا روسیه اصلی‌ترین تأمین کننده آن‌ها خواهد بود. روس‌ها هم همواره بر فروش سوخت برای تأمین نیاز رآکتورها تأکید کرده‌اند، که همین امر منطق داشتن برنامه صنعتی را از بین می‌برد و آن‌ها هیچ توجیه مشروعی نخواهند داشت. به همین جهت ایران هرگز «توجیه مشروعی» برای حرکت به سمت افزایش ظرفیت غنی‌سازی نخواهد داشت»

در ادامه «یوسف العطیبه» سفیر امارات در آمریکا به تکرار اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و گفت توافق هسته‌ای تنها در صورتی توافق خوبی است که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را متوقف کند.وی در پاسخ به این سوال که آیا امارات توافق هسته‌ای با ایران را توافق خوبی می‌داند، گفت: «در صورتی که توافق جنبه دیگر رفتارهای ایران، یعنی حمایت ایران از حزب‌الله، فعالیت این کشور در عراق، حمایت آن‌ها از حوثی‌های یمن و اقداماتشان در شرق عربستان و بحرین را متوقف کند، در آینده از این توافق با عنوان توافقی خوب یاد خواهد شد.»

وی افزود: «اما اگر از کنار این جنبه عبور شود، آن وقت از این توافق با عنوان یک توافق بد یاد می‌شود. به همین خاطر بر خلاف کسانی که می‌گویند اکنون باید توافق را قضاوت کرد، من می‌گویم که قضاوت در مورد این توافق تازه آغاز شده است.»

سفیر امارات در واشنگتن که به نوشته رسانه‌های آمریکایی پیش از توافق هسته‌ای لابی گسترده‌ای را برای سخت‌گیرانه‌تر کردن برجام انجام داده بود، در ادامه با اشاره به یادداشتی که علیه ایران در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال منتشر کرده، مدعی شد که در این یادداشت حقایق را بیان کرده است.

عطیبه دولت باراک اوباما را هم به ارسال پیام‌های متناقض متهم کرد و گفت کاخ سفید از سویی برای محدود کردن ایران تلاش می‌کند و از سوی دیگر اروپایی‌ها را به تجارت با ایران تشویق می‌کند.«ریچارد نفیو» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا نیز یکی از سخنرانان این نشست بود و درباره حمله نظامی به ایران سخن گفت.او در ابتدا گفت: «حتی بعد از اتمام عمر توافق هسته‌ای، واشنگتن ابزارهای کنونی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار خواهد داشت و اگر ایران به سمت سلاح اتمی حرکت کند، آمریکا می‌تواند به تحریم یا حمله نظامی متوسل شود».

وی به مورد قابل توجه دیگری نیز اشاره کرد و ادامه داد: «بازگشت ایران به بازارهای جهانی و درگیر شدن این کشور در تجارت خارجی، آسیب‌پذیری این کشور در برابر تحریم‌ها را افزایش خواهد داد.»ریچارد نفیو افزود:«در پاسخ به کسانی که امکان بازگشت تحریم‌ها را زیر سوال می‌برند، روسیه را مثال می‌زنم. روسیه تولیدکننده به مراتب مهم‌تر نفت است، با این حال ما توانسته‌ایم تحریم‌ها را علیه این کشور حفظ کند.»

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن حتی می‌تواند از حمله نظامی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند. به گفته وی، در آن صورت هم برجام به واشنگتن کمک خواهد کرد تا بداند که «آن‌ها چه دارند و تأسیساتشان کجا است.»

نفیو در این نشست بار دیگر تأکید کرد که واشنگتن باید همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی خود با کشورهای منطقه را علیه ایران افزایش دهد.

توانمندی ریاض در تامین امنیت زائران بعدا مشخص می‌شود/ عربستان به دنبال بیرون نگه داشتن ایران از جهان اسلام است

خبرگزاری فارس: توانمندی ریاض در تامین امنیت زائران بعدا مشخص می‌شود/ عربستان به دنبال بیرون نگه داشتن ایران از جهان اسلام است

رسانه‌ آمریکایی با زیر سئوال بردن توانمندی عربستان در تامین امنیت جانی زائران خانه خدا در مراسم امسال حج نوشت: ریاض سعی در سلب مشروعیت و نفوذ ایران در منطقه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» در تحلیلی پیرامون آخرین فعل و انفعال بین ایران و عربستان به ویژه در زمینه برگزاری مناسک حج نوشت: تصمیم عربستان در عدم اجازه ورود به زائران ایران بر تنش موجود خواهد افزود و در سرتاسر منطقه گسترش می‌یابد اما این که آیا عربستان می‌تواند امنیت زائران حج را بعد از فاجعه سال گذشته که صدها و شاید هزاران زائر زیر دست و پا کشته شدند تامین کند یا خیر،  موردی است که بعدا مشخص می‌شود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با مطرح کردن موضوع امنیت زائران نوشت: موارد امنیتی موجب دردسر زائران شده است. در پی  هجوم مردم در مراسم سال گذشته، آن مراسم به کشنده‌ترین رویداد مذهبی در نوع خود مبدل شد و بنابر تخمین‌های رسانه‌ای 2400 زائر در این حادثه جان باختند که از این تعداد بیش از 450 زائر ایرانی بودند. هرچند که شاهزاده «محمد بن نائف» که مسئولیت امنیت حج را بر عهده دارد، در ماه مه از انجام تدابیر جدید چون تسلط ماموران به زبان انگلیسی (!)  و توجه ویژه به ناتوانان جسمی خبر داد و ولی هیچ اشاره‌ای  به فاجعه سال گذشته نکرد.

 ممنوعیت در مراسم حج البته ضررهای اقتصادی نیز برای عربستان دارد و ایرانیان نیز یکی از بهترین کشورهای حاضر در حج بوده‌اند اما هزینه کردن عربستان  ممکن است برای این کشور که هدفش انزوای ایران است ارزش داشته باشد.

 «بروس ریدل» مدیر اندیشکده «بروکینگز» در این زمینه معتقد است: « عربستان سعودی در حال شدت بخشیدن به تنش خود با ایران جهت سلب مشروعیت این کشور و محدود ساختن نفوذ ایران در جهان اسلام است. هرچند بیشتر کشورهای اسلامی روابط خود را با ایران بحرانی نمی‌کنند اما دنباله روی حتی تعدادی کشور نیز از عربستان باعث ایجاد مواردی برای ایران می شود و با وجودی که ایران با توافق هسته‌ای به کشوری منفور پایان داد اما با این اقدام عربستان، ایران از جریان اصلی مسلمین باز هم بیرون خواهند ماند.»وبگاه شبکه خبری «سی.‌ان.‌ان» در تحلیلی پیرامون آخرین تنش‌های ایران و عربستان نوشت: عدم حضور زائران ایران در مناسک حج به اقتصاد عربستان سعودی آسیب وارد می‌نماید زیرا عربستان سعودی از مسیر جهانگردی مذهبی حدود 18 میلیارد دلار در سال درآمد دارد و ایرانیان نیز یکی از بزرگترین گروه‌های زائران را با جمعیتی حدود 60 هزار نفر شکل می‌دهند.

 سی. ان . ان در ادامه گزارش خود نوشته است: تنش بین ایران و عربستان سعودی به عنوان دو رقیب منطقه‌ای،بعد از قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران که به دنبال حمله به سفارتخانه‌اش در ایران و نیز اعدام روحانی شیعه برجسته در عربستان رو به وخامت گرویده است.در این بین سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌و‌گوی تلویزیونی مقام‌های سعودی را متهم نمود که از ارائه حمایت‌های کنسولی و امنیتی به زائران ایرانی خوداری کردند اما مقام‌های سعودی نیز در واکنش اعلام کردند این ایران بود که از امضا پیش‌نویس توافق برای حج امسال سرباز زد و این امر  نشان از تمایل این کشور در سیاسی کردن قضیه دارد.شبکه خبری آمریکایی در خاتمه گزارش خود با اشاره به کشته شدن زائران کشورهای مسلمان در مراسم حج سال گذشته نوشت: آخرین تنش عمده بین دو کشور ایران و عربستان در مکان‌های مقدس عربستان در سال 1987به زمانی بر می‌گردد که بیش از 400 نفر زائر که عمدتا شیعیان ایرانی بودند، در برخورد با نیروهای امنیتی سعودی و در پی تظاهرات ضد غربی در مکه کشته شدند.

امریکن اینترست :

«هویت شیعه» اقشار ایرانیان را متحد نموده/رویکرد ضدصهیونیستی و ضدآمریکایی ایران اهالی منطقه را جذب کرده است

خبرگزاری فارس: «هویت شیعه» اقشار ایرانیان را متحد نموده/رویکرد ضدصهیونیستی و ضدآمریکایی ایران اهالی منطقه را جذب کرده است

نشریه آمریکایی نوشت: مواضع ایران به عنوان تنها کشور مقاوم برابر آمریکا و صهیونیسم موجب بی اعتباری قدرت‌های سنی بی‌تاثیر یا متحدان سازگار با آمریکا چون عربستان می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه «امریکن اینترست» در گزارشی تحت عنوان به «تعویق افتادن تغییر رفتار ایران» نوشت: به نظر نمی‌رسد که انتخاب شدن میانه‌روها در ایران تاثیر زیادی بر تصمیم گیرندگان واقعی چون «آیت الله احمد جنتی» روحانی فوق اصولگرا که هفته جاری به سمت ریاست شورای خبرگان رهبری انتخاب شد، بگذارد.بر اساس این گزارش، آن چه که اینک در ایران انجام می‌پذیرد نشان می‌دهد که تقریبا نمی‌توان از این کشور رفتار صلح جویانه انتظار داشت و متاسفانه ارزش‌های اصولگرایانه و تندروی در بطن حکومت و سیاست خارجی ایران وجود دارد.

نشریه یاد شده نوشت: ایران کشوری چند قومیتی با اقوام کرد، عرب، آذری، بلوچی و برخی دیگر است که در قلمرو کشور با فارس‌ها که 60 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند اشتراک دارند اما در کل بخش عمده جمعیت ایران شیعه هستند. در این بین این کشور نیاز به هویت عقیدتی برای اتحاد کشورش دارد و «هویت شیعه» این ویژگی را دارد. هویت شیعه پیوند عقیدتی است که کشور را بیش از ملیت گرایی فارسی با هم متحد نگه داشته است و اگر ایران تعصب سفت و سختش به شیعه را قربانی نماید،‌ آنگاه با شبه نیرویی مواجه می‌شود که بسیاری دیگر از کشورهای چند قومیتی چون اتحاد جماهیر شوروی و یوگسلاوی سابق  را در دهه‌های گذشته چند تکه نمود.رسانه یاد شده سپس می‌نویسد: اگر چه اتحاد در ایران با سیاست‌های تندروی شیعه در هم آمیخته و مواضع بین‌المللی‌ این کشور در نفرت از اسرائیل یا آمریکا است و حتی شدیدتر شده، اما ایران می‌خواهد مبدل به یک قدرت بزرگ جهانی مسلط بر خاورمیانه غنی از نفت شود و متحدان و شرکای شیعه‌‌اش که درصد زیادی را از جمعیت ساکن  اطراف خلیج فارس را شکل می‌دهند سربازان این کشور در این برنامه هستند که می‌توان به علوی‌های سوریه و حزب‌الله لبنان اشاره کرد که این آخری به حوثی‌های یمنی حامی ایران نیز کمک می‌کند اما باید گفت این امر (نفوذ ایران در منطقه) تنها با تعامل با شیعیان میسر نمی‌شود و در این میان ایران نیاز دارد تا حضورش در منطقه و کشورهای عمدتا سنی جهان عرب را مشروعیت بخشد و این البته مکانی است که رویکرد خشم نسبت به آمریکا و اسرائیل کارایی پیدا خواهد کرد.

مواضع ایران در ذات خود به عنوان «تنها کشور مقاوم در برابر امپریالیسم آمریکا و صهیونیسم تجاوز کار» مطرح است. موردی که موجب بی اعتبار شدن و از سکه افتادن قدرت‌های سنی و روحانیونی می‌شود که یا بی‌تاثیرند یا متحدان سازگار با آمریکا هستند و این اتهامی است که ایران به عربستان سعودی نسبت می‌دهد. اگر این کشور رویکرد ضد صهیونیست و ضد آمریکا را از سیاست خارجی خود دور کند، آنگاه مشروعیت لازم در تلاش برای جلب قلوب و اذهان مردم در خاورمیانه نوین را نخواهد داشت. بدون ایده‌های شیعه، ساختار سلسله مراتبی شیعه و ایده مقاومت اسلامی که بر پایه نفرت از آمریکا و اسرائیل بنا شده‌اند، ایران قدرت توانمند فرامرزی نخواهد شد. در  خاتمه این مطلب آمده است: البته این حقایق بدین مفهوم نیستند که باید از جنبه‌های تغییرات در ایران ناامید و سرخورده شویم و یا از نبرد اجتناب ناپذیر بین ایران و آمریکا صرف نظر نماییم. البته ما در دوره جنگ سرد یاد گرفتیم که می‌توانیم برخی اوقات توافق واقع بینانه با رقبای راهبردی خود داشته باشیم و دلایل موجهی برای آمریکا و ایران وجود دارد که می‌توانند از نبرد اجتناب نمایند حتی در صورتی‌که ما به سوی محدود کردن رویکردهای تجاوزکارانه منطقه‌ای ایران پیش ‌رویم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد