سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

پلیس و منابع پزشکی می‌گویند که هم‌زمان با آغاز فاز جدید عملیات فلوجه، سه انفجار در بغداد روی داد که دستکم ۲۴ کشته و ۵۰ زخمی برجای گذاشت.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ارتش عراق دوشنبه دهم خرداد، عملیات یورش به شهر فلوجه به منظور آزادسازی آن از تصرف شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» را با پشتیبانی هوایی ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا آغاز کرد.
به گزارش «انتخاب» به نقل از رویترز، پلیس و منابع پزشکی می‌گویند که هم‌زمان با آغاز فاز جدید عملیات فلوجه، سه انفجار در بغداد روی داد که دستکم ۲۴ کشته و ۵۰ زخمی برجای گذاشت.عملیات فلوجه سوم خرداد آغاز شده بود و طی آن ارتش عراق با پشتیبانیحشد الشعبی و جنگجویان داوطلب عشایر سنی، اقدام به تشدید محاصره شهر کردند که در ۵۰ کیلومتری غرب بغداد واقع است.فلوجه نخستین شهر بزرگ عراق بود که دو سال پیش به تصرف شبه‌نظامیان داعش در آمد. چند ماه پس از آن، تروریست ها، با حمله‌ای گسترده، مناطق وسیعی از شمال عراق را تصرف کردند. آنها در مناطق تحت تصرف خود در عراق و سوریه، برپایی «داعش» اعلام کردند.

کشته شدن ده ها تروریست داعشی در عملیات آزادسازی فلوجه

تهران – ایرنا – «عبد الوهاب ساعدی» فرمانده عملیات آزادسازی فلوجه روز سه شنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق، حملات تروریست های داعش در منطقه النعیمیه واقع در جنوب فلوجه را دفع کردند و درگیری میان طرفین ده ها تروریست کشته شدند.

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز، وی افزود: بیش از صد تروریست مسلح داعش از مرکز فلوجه حملاتی را علیه نیروهای امینتی عراق در منطقه النعیمیه شروع کردند که نیروهای امنیتی عراق حمله های آنها را خنثی کردند.ساعدی عنوان کرد: نیروهای امنیتی با حمایت جنگنده های عراقی و ائتلاف بین المللی ضد داعش، توانستند حمله تروریست ها را دفع کنند و در درگیری نیروهای عراقی با تروریست ها 75 داعشی کشته شدند.وی ادامه داد: نیروهای عراقی به پیشروی خود به سمت مرکز فلوجه ادامه می دهند.
نیروهای امنیتی برای هشتمین روز متولی عملیات آزادی سازی فلوجه از اشغال تروریست های داعش را ادامه می دهند که در این عملیات نیروهای عراقی در جبهه های سمت شمالی، شرقی و جنوبی پیشروی های چشمگیری داشته اند.عملیات آزادسازی فلوجه از روز دوشنبه هفته گذشته به دستور «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق آغاز شد.
نیروهای نظامی، نیروهای مردمی (الحشد الشعبی) و عشایر عراق در عملیات آزاد سازی فلوجه مشارکت دارند.شهر فلوجه در 69 کیلومتری غرب بغداد، اولین شهر عراق است که زمستان سال 2014 به اشغال تروریست های داعش درآمد و یکی از دو پایگاه اصلی باقی مانده این گروه تروریستی در عراق است.نیروهای عراقی تاکنون موفق شده اند مناطقی از جمله شهر الکرمه در شرق فلوجه را آزاد کنند.
خاورم**9364**1144

ارتش عراق روز دوشنبه با حمایت هوایی آمریکا به گوشه جنوبی فلوجه حمله برد و یک ایستگاه پلیس در داخل این شهر را به تصرف خود در آورد و حمله مستقیم برای باز پس گیری یکی از سنگرهای اصلی شبه نظامیان داعشی را آغاز کرد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ بیزنس اینسایدر نوشت: ارتش عراق روز دوشنبه با حمایت هوایی آمریکا به گوشه جنوبی فلوجه حمله برد و یک ایستگاه پلیس در داخل این شهر را به تصرف خود در آورد و حمله مستقیم برای باز پس گیری یکی از سنگرهای اصلی شبه نظامیان داعشی را آغاز کرد.
به گزارش «انتخاب»، یکی از اعضای شبکه تلویزیونی رویترز در فاصله حدود یک و نیم کیلومتری با کناره های شهر گفت، صدای شلیک های پیاپی گلوله و رگبار از نایمیا، یکی از بخش های عموما روستایی فلوجه در حاشیه جنوبی آن، شنیده می شود.
 یک واحد نظامی زبده، گروه واکنش سریع، در هنگام روز ایستگاه پلیس این منطقه را به کنترل خود در آورد.
به گفته افسران ارتش عراق، این واحد سپس  کمتر از دو کیلومتر دیگر به سوی شمال پیش رفت، و در فاصله 500 متری منطقه الشهدا، بخش جنوب شرقی توقف کرد.

فلوجه نزدیکترین محل استحکامات نظامی داعشی ها به بغداد بوده و باور بر این است که طراحی حملات انتحاری افزایش یافته در پایتخت عراق و کشتار [وحشیانه] شهروندان شیعه و مسئولان دولتی از این شهر صورت گرفته.
به گفته پلیس و منابع بیمارستانی، همزمان با افزایش فشار حملات نیروهای دولتی، بمب گذاران انتحاری سوار بر خودرو و یک موتور خود را در پایتخت عراق منفجر منفجر کردند. علاوه بر آن بمب دیگری نیز در یک خودرو جاسازی شده بود، و به کشته شدن 20 نفر و زخمی شدن بیش از 50 نفر در سه منطقه بغداد انجامید.

از سویی دیگر، نیروهای امنیتی کرد پیشروی خود در مناطق تحت تصرف داعش در شمال شرقی عراق را اعلام کرده، و روستاهایی در بیرون شهر موصل را از چنگال شبه نظامیان خارج کردند. موصل بزرگترین شهر تحت اشغال داعش است.
 ارتش عراق عملیات خود برای به کنترل در آوردن فلوجه را هفته پیش آغاز کرد، و در اولین قدم محاصره شش ماهه این شهر که در 50 کیلومتری غرب بغداد واقع شده را تنگ تر کرد.

فلوجه که محل زندگی چندین قبلیه سنی است، اولین شهر در عراق بود که در ژانویه 2014 به دست داعش افتاد. این قبیله ها از تسلط شیعیان بر قدرت در عراق ناراضی بودند. چند ماه بعد، این گروه بخش های بزرگی از شمال و غرب عراق را تصرف کرد و با ضمیه کردن بخش هایی از سوریه اعلام خلافت کرد. 
بر اساس تخمین نظامیان آمریکایی بین 500 تا 700 شبه نظامی داعشی در فلوجه هستند. 
حملات اخیر به فلوجه موجب ایجاد نگرانی هایی در میان سازمانهای AID بین المللی در مورد وضعیت انسانی این شهر شده که در آن بیش از 50,000 فرد عادی در آن گرفتار هستند که دسترسی محدودی به آب، غذا، و خدمات درمانی دارند.
فلوجه از لحاظ وسعت در رده دوم شهرهای تحت کنترل شبه نظامیان داعشی پس از موصل است، که داعش آن را پایتخت فعلی خود نامیده و قرار گرفته در شمال عراق، دارای 2 میلیون نفر جمعیت پیش از جنگ بود.
پس از زادگاه صدام، تکریت و رمادی، مرکز استان غربی بزرگ الانبار، فلوجه سومین شهر اصلی در عراق است که دولت این کشور قصد دارد از چنگال داعش رها کند.
علی لاریجانی، از قانون گذاران با نفوذ که از حامیان توافق هسته ای با قدرت های جهان بود، برای بار سوم به ریاست مجلس ایران رسید، و در جایگاهی تاثیرگذار قرار گرفت تا چنان که به نظر می رسد به روحانی در جذب سرمایه گذاری کمک کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لاریجانی مردی است که راه را برای پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 هموار می کند

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ بلومبرگ نوشت: علی لاریجانی، از قانون گذاران با نفوذ که از حامیان توافق هسته ای با قدرت های جهان بود، برای بار سوم به ریاست مجلس ایران رسید، و در جایگاهی تاثیرگذار قرار گرفت تا چنان که به نظر می رسد به روحانی در جذب سرمایه گذاری کمک کند.
به گزارش «انتخاب»؛ لاریجانی، اصولگرای عمل گرایی که به روحانی کمک کرد با وجود مجلسی متخاصم برابر توافق هسته ای، آن را به سرانجام برساند، او با کسب 173 رای از 281 رای  توانست جایگاه خود در ریاست مجلس را حفظ کند. تنها رقیب لاریجانی، محمدرضا عارف، 103 رای به دست آورد.
به گفته ی یک تحلیلگر ارشد حوزه ایران، انتخاب مجدد لاریجانی می تواند با همراهی با دولت روحانی رشد اقتصادی ایران را با ورود میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی به شدت بالا ببرد، و از سوی دیگر زمینه را برای انتخاب مجدد روحانی در دور بعدی ریاست جمهوری فراهم کند.
وی گفت: «او رابطه کاری خوبی با رئیس جمهور دارد، و حمایت بی اندازه ای از توافق هسته ای داشت. او فرصت بهتری برای کمک به دولت در ایجاد اجماع نظر میان طیف ها و لابی های مختلف دارد».مجلس اخیر که روز شنبه آغاز به کار کرد، میانه رو ترین مجلس از سال 2008  است که لاریجانی به ریاست آن رسید. ائتلافی از اصطلاح طلبان طرفدار روحانی و عملگرا ها به ناکام ماندن تندروهای منتقد توافق هسته ای در کسب کرسی مجلس در انتخابات 26 فوریه کمک شایانی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه روسیه جنایات و پیامدهای جنگ جهانی دوم را فراموش نشدنی دانست.  
به گزارش انتخاب، به نقل از راشا تودی،  سرگئی لاوروف --وزیر امور خارجه روسیه-- در سخنانی وقوع جنگ جهانی سوم را امری بعید دانست.  
لاوروف با بیان اینکه کشورهای جهان همچنان جنایات و پیامدهای منفی جنگ جهانی دوم را فراموش نکرده اند، در گفتگو با یک روزنامه روسی اظهار داشت: "کشورهای غربی اجازه نمی دهند یک جنگ جهانی دیگر رخ دهد."  لاوروف در ادامه با اشاره به توسعه نظامی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از آمادگی کشورش برای مقابله با این اقدامات خطرناک غرب خبر داد. 
وزیر امور خارجه روسیه در این باره اظهار داشت: "کشورهای غربی مجموعه ای از سیاست های هدفمند را برای ارعاب روسیه و ممانعت از اجرای فرآیند یکپارچه سازی اورآسیا در پیش گرفته اند."  وی افزود: "پس از دوران حکومت "ایوان مخوف"دیگر هیچ کس نمی خواهد روسیه قدرتمند و متکی به خود شود."  
 "ایوان چهارم واسیلیویچ" یکی از تزارهای روسیه بود. وی به دلیل ارتکاب جنایات بی‌شمار به ایوان مخوف ملقب شد. منبع: باشگاه خبرنگاران
کشورهای خلیج فارس این روزها فقط به دنبال متنوع کردن منابع درآمد خود به علت کاهش چشمگیر قیمت نفت و کاهش درآمدهایشان نیستند بلکه برای متنوع کردن متحدانشان نیز تلاش می کنند، چراکه امریکا ترجیح داد از حمایت از آنها دست بردارد و به سراغ تهران به عنوان هم پیمان آینده برود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رای الیوم نوشت: کشورهای خلیج فارس این روزها فقط به دنبال متنوع کردن منابع درآمد خود به علت کاهش چشمگیر قیمت نفت و کاهش درآمدهایشان نیستند بلکه برای متنوع کردن متحدانشان نیز تلاش می کنند، چراکه امریکا ترجیح داد از حمایت از آنها دست بردارد و به سراغ تهران به عنوان هم پیمان آینده برود. 
به گزارش «انتخاب»، چهارمین دور گفتگوی راهبردی بین روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که در سطح وزیران امور خارجه در مسکو برگزار شد، در چارچوب اجرای تحول راهبردی جدید کشورهای خلیج فارس صورت گرفت. دو طرف در زمینه نفت و تولید و صدور آن وجه اشتراک دارند و زمینه هایی برای همکاری در بخش های سرمایه گذاری و تأمین تسلیحات و امور سیاسی مشترک به ویژه در پرونده سوریه نیز بین آنها وجود دارد. 
اختلاف نظر اصلی در نشست یاد شده، بین دو طرف روسی و عربستانی در خصوص پرونده سوریه و آینده رئیس جمهور این کشور بشار اسد بود. عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان همچنان بر ضرورت کناره گیری بشار اسد به محض آغاز روند انتقالی اصرار دارد در حالی که همتای روس او بر این دیدگاه خود پافشاری می کند که این مسئله ای داخلی است و فقط مردم سوریه می توانند در این باره تصمیم بگیرند. 
در این موضع الجبیر تناقض بزرگی وجودی دارد. او در حالی که از مداخله ایران در امور کشورهای عربی و کشورهای خلیج فارس گلایه دارد و از مسکو می خواهد این موضع او را تأیید کند، در میان سرگرم بودنش به پرونده سوریه فراموش می کند که کشورش نیز همین کار را در سوریه و یمن و عراق و لیبی انجام می دهد. به نظر می رسد او و دولتش این واقعیت را فراموش می کنند و نیاز به کسی دارند که آن را گاه و بی‌گاه به آنان یادآوری کند. 
عجیب این که موضع عربستان در خصوص سرنوشت بشار اسد از رویدادها و تحولات کنونی در همه زمینه ها در سوریه - اعم از تحولات سیاسی یا نظامی - عقب مانده است. روند سیاسی که قرار است آغازگر مرحله انتقالی باشد و چارچوب حل سیاسی بحران سوریه را مشخض کند اکنون متوقف شده یا در وضع اضطرار به سر می برد. در صحنه نظامی نیز اکنون دو حمله علیه «داعش» آغاز شده است که عملیات اول را نیروهای ارتش عراق با پشتیبانی «بسیج مردمی» با هدف بازپس گیری فلوجه به عنوان مقدمه ای برای بازپس گیری موصل انجام می دهند و عملیات دوم به فرماندهی نیروهای کُرد «سوریه دموکراتیک» برای بیرون راندن داعش از مرکز حکومت آن در رقه اجرا می شود. کشورهای خلیج [فارس] هیچ گونه نقشی در این دو حمله ندارند غیر از این که در رسانه های خود بر ویرانه های این دو شهر بگریند و در صفحه های تلویزیون های خود به شیوخ خود اجازه دهند فتوا صادر کنند یا اشک بریزند. 
تغییر جدید و قابل توجهی که می توان در لابلای دیدارهای مسکو مشاهده کرد، موافقت سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره های کشورهای خلیج [فارس] برای ایفای نقش میانجی به منظور حل اختلافات با ایران است. عادل الجبیر بعد از آن که از مداخله ایران در امور کشورهای منطقه ابراز نگرانی کرد بر «استقبال کشورهای خلیج [فارس] از تلاش مسکو برای عادی سازی روابط ایران و کشورهای خلیج [فارس]» تأکید کرد. 
طرف روس به علت هم پیمانی با تهران، بیشترین شایستگی را برای باز کردن کانال های گفتگو بین ایران و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان دارد. اگر دیپلماسی روسیه سرپرستی چنین گفتگویی را در پشت پرده یا به طور علنی بر عهده بگیرد، با این کار به پیشرفت بزرگی در اکثر بحران های منطقه از جمله بحران سوریه دست خواهد یافت. تمایل عربستان به گفتگو با ایران فقط در اعلام آمادگی لاوروف برای کمک به حل اختلافات بین کشورهای خلیج [فارس] و ایران بازتاب پیدا نکرد بلکه در نرمش ایجاد شده در موضع عربستان در روزها و هفته های اخیر در این زمینه نمایان شد. کسانی که گشایش بزرگ در مسئله حجاج ایرانی و دستیابی عربستان به توافق با مقامات ایرانی برای پایان دادن به تحریم مراسم حج را پس از دست برداشتن عربستان از شروط خود در این زمینه - از جمله صدور روادید حجاج ایرانی در کشور ثالث - دنبال کرده‌اند، رویکرد مثبت عربستان را برای گسترش کانال های گفتگو با ایران درک می کنند. 
عادل الجبیر گفت آنچه که بیش از همه کشورش را آزار می دهد، احترام نگذاشتن ایران به اصل حسن همجواری است و به طور قطع مسکو به علت روابط خوبی که با ایران دارد، چه بسا برای تغییر موضع ایران در این زمینه تلاش کند. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر ایران در عراق از سفر مسعود بارزانی، رییس جمهور اقلیم کردستان به تهران خبر داد.
 
به گزارش انتخاب، حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق اعلام کرد که هنوز تاریخ دقیق سفر رییس اقلیم کردستان عراق به تهران مشخص نشده است، اما این سفر به زودی انجام می‌شود.
 
به گفته سفیر ایران در بغداد این سفر در چارچوب روابط دو جانبه و با همراهی هیاتی سیاسی و اقتصادی از اقلیم کردستان انجام می‌شود.
 
از اوایل سال جاری زمزمه‌های سفر رییس اقلیم کردستان به ایران در بین رسانةهای کردی، خارجی و ایرانی شنیده شده است. در یکی دو هفته اخیر احتمالات برای انجام این سفر پررنگ‌تر شد اما سفر مسعود بارزانی تاکنون به تعویق افتاده است.
 
ناظم دباغ مسوول دفتر نمایندگی اقلیم کردستان در ایران نیز در تماس خبرنگار ایسنا، اعلام کرد که هنوز تاریخ دقیق سفر مسعود بارزانی به تهران مشخص نشده است.
 
در عین حال برخی منابع از انجام سفر رییس اقلیم کردستان به تهران در اوایل هفته آینده خبر می‌دهند.
 
بنا بر این گزارش، سید محمود علوی وزیر اطلاعات کشور اواخر اردیبهشت در سفری از پیش اعلام نشده به اقلیم کردستان سفر کرد و با مسعود بارزانی دیدار کرد.
 
بر اساس بیانیه دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق؛ بارزانی در اربیل با سیدمحمود علوی و هیات همراه وی متشکل از شماری از دستیاران و مشاوران وزارت اطلاعات ایران دیدار کرد.
 
در این دیدار که با حضور "مسرور بارزانی،" مشاور شورای امنیت اقلیم کردستان و "فؤاد حسین،" رئیس دیوان ریاست این اقلیم برگزار شد، وزیر اطلاعات کشورمان نظر خود را در خصوص اوضاع سیاسی عراق و منطقه ارائه و بر ادامه حمایت ایران از اقلیم کردستان تأکید کرد.
 
در این بیانیه هم‌چنین آمده است، وزیر اطلاعات کشورمان از بارزانی خواست تا انتظارات و نظرات خود را در خصوص تحولات منطقه بیان کند.
 
این بیانیه می‌افزاید: بارزانی با اشاره مختصری در خصوص اوضاع میدانی جبهه‌های جنگ علیه گروه تروریستی داعش و اوضاع سیاسی عراق برای هیات مهمان، تأکید کرد جنگ علیه داعش مستلزم همکاری و مساعدت جدی جامعه جهانی است.
 
بارزانی گفته است که به منظور از میان بردن کامل داعش و تفکر افراطی تنها نباید با آن مقابله نظامی کرد.
 
وی همچنین بر ضرورت مقابله فکری، اقتصادی و سیاسی با داعش تآکید کرد.
 
بنا بر این گزارش با توجه به تحولات داخلی در عراق، از یک سو تلاش دولت برای اجرای برنامه اصلاحات و از سوی دیگر مقابله همه‌جانبه با نیروهای تکفیری و داعش امروز بیش از هر چیز عراق یک‌پارچه به وحدت میان گروه‌ها، احزاب سیاسی نیاز دارد.
منبع: ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد