سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی گفت: این که چرا آمریکایی ها به ما حمله نمی کنند، به خاطر این است که انگشت های روی ماشه، توپخانه ها، موشک ها و سربازان و بسیجیان، اجازه حرکت را از آنان گرفته اند.  به گزارش ایرنا امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان روز یکشنبه در محل رزمایش بیت المقدس 28 در منطقه کویر مرنجاب آران وبیدگل در جمع نیروهای شرکت کننده در این رزمایش افزود: دشمنان عزم خود را برای ضربه زدن به نظام جزم کرده اند و ما با آمادگی کامل نظامی و دفاعی هرگز این اجازه را به آنان نمی دهیم. 
وی گفت: آمریکا در سال 2001 نقشه حمله به ایران را داشت، اما با دیدن این قابلیت ها عقب نشینی و بعد از آن راهبرد خود را عوض کرد و با تقویت گروه های تکفیری که منابع مالی آنها ازطریق برخی کشورهای منطقه تامین می شود، اهداف خود را پیش برد. امیر سرتیپ پوردستان همچنین افزود: آن چه مردم از نیروهای مسلح می خواهند، آمادگی در هر شرایط است و این آمادگی ها سبب اعتماد به نفس ما برای انجام وظیفه و خدمت به ملت ایران به عنوان بازوان مسلح نظام است. وی گفت: ما نه تنها در محدوده جغرافیایی کشور بلکه در ماموریت های مستشاری در کنار سپاه قدس قرار داریم. 
فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: حتی در سالروز میلاد امام زمان (عج) هم در میدان رزمایش دور هم جمع شده ایم تا بگوییم آماده ایم تا پای جان در راه نظام اسلامی و رهبر بایستیم. وی افزود: داعش و گروه های تکفیری دشمن کوچک ما و دشمن اصلی ما آمریکا و اسرائیل غاصب هستند. 
امیر سرتیپ پوردستان گفت: امروز در اوج آمادگی و قدرت هستیم و همه نیروها به عنوان واحد در کنار رهبر خود هستند. 
مرحله اول رزمایش موشکی بیت المقدس 28 نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با عنوان حیدر کرار 3 و با رمز «یا صاحب الزمان (عج)» روز یکشنبه با شلیک موشک های فجر و نازعات و راکت در منطقه کویر مرنجاب آران وبیدگل با موفقیت به پایان رسید. در پایان مرحله اول رزمایش، چهار فروند موشک فجر 5 و 2 موشک نازعات با 14 فروند راکت، اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دادند. این رزمایش در سه مرحله به اجرا درمی آید که مرحله اول و دوم آن امروز در منطقه مرنجاب و آران وبیدگل و مرحله سوم نیز فردا (دوشنبه) در نصرآباد اصفهان برگزار می شود. 

نیویورک تایمز:

به لطف دلارهای عربستان و ایدئولوژی وهابیت، «کوزوو» زمین حاصلخیز داعش شده است

خبرگزاری فارس: به لطف دلارهای عربستان و ایدئولوژی وهابیت، «کوزوو» زمین حاصلخیز داعش شده است

روزنامه نیویورک تایمز براساس تحقیقاتی، از سرمایه گذاری عربستان برای ترویج وهابیت در کوزوو و همچنین سربازگیری برای داعش در این منطقه خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت، هر جمعه صدها نفر از جوانان کوزوو در مسجدی که تنها چند یارد با تندیس بیل کلینتون فاصله دارد برای عبادت جمع می‌شوند.

این مسجد یکی از چندین مسجدی است که توسط دولت عربستان سعودی و به منظور ترویج ایدئولوژی وهابیسم ساخته شده است.

نیویورک تایمز با اشاره به گذشت 17 سال از زمان مداخله نظامی آمریکا در صربستان و پاپس کشیدن این کشور از این منطقه نوشت؛ پولهای عربستان و افزایش نفوذ این کشور، کوزوو را به یک جامعه حاصلخیز برای رشد اسلام گرایی افراطی و یک خط لوله برای پمپاژ تکفیریها به مناطق دیگر تبدیل کرده است.این گزارش با اشاره به اینکه کوزوو دروازه ورود اسلام گرایی افراطی به اروپا است نوشت: جمهوری خودمختار کوزوو اکنون خود را مانند بقیه اروپا در خطر اسلام گرایان افراطی می‌بیند. طی 2 سال گذشته پلیس 314 کوزوویی، از جمله 2 بمبگذار انتحاری، 44 زن و 28 کودک، را شناسایی کرده است که برای پیوستن به داعش به خارج رفته‌اند. این میزان بیشترین تعداد در میان همه کشورهای اروپایی محسوب می‌شود.

محققان در کوزوو می‌گویند که یک انجمن مخفی مذهبی که توسط عربستان سعودی و بعضی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت مالی می‌شود این افراد را افراطی کرده و سپس به خدمت در می‌آورند.«فاتوس ماکولی» رئیس پلیس ضدتروریسم جمهوری کوزوو می‌گوید؛ آنها اسلام سیاسی را ترویج می‌کنند. آنها پول زیادی هزینه کرده تا برنامه‌های خود را عمدتا از طریق جوانان و افراد داوطلب ارتقا و گسترش دهند. آنها ادبیات وهابیت را وارد کوزوو کرده‌اند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه افزود؛ پلیس بعد از 2 سال تحقیق 67 نفر را متهم، 14 امام جماعت را بازداشت و 19 سازمان اسلامی را به جرم مقابله با قانون اساسی، نفرت پراکنی و سربازگیری تعطیل کرد.براساس این گزارش، بعد از پایان جنگ بالکان و برقراری آرامش نسبی در صربستان و کوزوو، عربستان سعودی با میلیونها یورو وارد کوزوو شد تا به مردم فقیر و جنگ زده این کشور کمک کند. اما جاییکه غربیها آن را یک جامعه جدید برای توسعه دموکراسی می‌پنداشتند عربستان سعودی آن را زمینه مساعدی برای گسترش وهابیت می‌دید. 

کوزوو در حال حاضر بیش از 800 مسجد دارد که 240 تا از این مساجد بعد از جنگ ساخته شده و بر اساس گزارشها عمدتا برای ترویج وهابیسم ساخته شده‌اند.fیش از این نیز اسناد فاش شده ویکی لیکس در سال 2015 نشان می‌داد که سعودیها یک سیستم سرمایه گذاری برای مساجد در مناطق مختلف از جمله در آسیا، آفریقا و اروپا ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال تنها در دهلی نو بیش از 140 نفر واعظ مسلمان لیست شده‌اند که از کنسولگری عربستان دستمزد دریافت می‌کنند.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان افغانستان هدف حمله هوایی پهپاد ارتش آن کشور قرار گرفته‌است. مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری‌های گفته‌اند او «احتمالا» در این حمله کشته شده‌است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان افغانستان هدف حمله هوایی پهپاد ارتش آن کشور قرار گرفته‌است. مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری‌های گفته‌اند او «احتمالا» در این حمله کشته شده‌است.
به گزارش «انتخاب»؛ به گفته پنتاگون، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، خود دستور این حمله را صادر کرده‌است.خبرگزاری‌ فرانسه و رویترز به نقل از مقام‌های دولتی که نامشان فاش نشده می‌گویند او احتمالا کشته شده‌است.
فرد دیگری نیز در خودروی حامل ملا منصور در منطقه احمد وال، در پاکستان، حضور داشته که او نیز «کشته شده‌است». در عین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌ دولتی آمریکا می‌گوید «هیچ شهروند غیرنظامی در جریان عملیات کشته نشده‌است».
پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، در بیانیه رسمی آن وزرات‌خانه می‌گوید منصور «رهبر طالبان بود و فعالانه در برنامه‌ریزی حملات در کابل و سراسر افغانستان، تهدید آن کشور، مردم غیرنظامی و نیروهای امنیتی، و نیز نیروهای ما و شرکای ما در ائتلاف، دست داشته‌است».گزارش‌ها حاکی از آن بوده است که ملا منصور در ژوئیه سال ۲۰۱۵ به رهبری طالبان برگزیده شد. اعلام رهبری او پس از آن صورت گرفت که طالبان بالاخره اعلام کرد ملا عمر، بنیانگذار و رهبر مشهورش، دو سال پیش از آن مرده بود.
پیتر کوک گفته است از زمان اعلام مرگ عمر و رهبری منصور «طالبان در حملات بسیاری که انجام داده، ده‌ها هزار نفر از غیرنظامیان افغان، نیروهای امنیتی آن کشور و پرسنل ما و ائتلاف را کشته است».خبر کشته شدن منصور هنوز رسما تائید نشده و مقام‌ها همچنان در حال بررسی ابعاد حمله هوایی هستند. رویترز می‌گوید حمله اخیر به وضوح تمایل اوباما برای هدف قرار دادن دستگاه رهبری طالبان افغانستان در پاکستان را نشان می‌دهد؛ در زمانی که شورشیان از سال ۲۰۰۱ به این سو، به طوری بی‌سابقه‌ای بخش‌های گسترده‌ای از کشور را در کنترل گرفته‌ یا تحت تهاجم قرار داده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه گفت:‌ در سفر نخست‌وزیر هند به ایران در خصوص زمانبندی پرداخت مابقی بدهی نفتی مذاکره می‌شود و بقیه این بدهی در سال جاری میلادی پرداخت خواهد شد.به گزارش انتخاب؛ ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه امشب در گفت‌وگو با خبر 21 با بیان اینکه سفر نخست‌وزیر هند به ایران پس از گذشت 14 سال از سفر قبلی نخست‌وزیر این کشور به ایران انجام می‌شود، اظهار داشت: در شرایط فعلی این سفر ویژه‌ای است. این سفر ابعاد اقتصادی زیادی دارد. ابعاد منطقه‌ای که امنیت منطقه را نیز شامل می‌شود و ابعاد سیاسی و بین‌المللی از دیگر ابعاد این سفر است.  
وی افزود: در این سفر در زمینه اقتصادی سند ویژه‌ای امضا می‌شود. این سند بین هند، ایران و افغانستان امضا خواهد شد و به همین دلیل شاید اولین بار باشد که سران سه کشور برای یک کار منطقه‌ای در تهران دور هم جمع می‌شوند. معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در اطراف ایران هشت کشور محاط در خشکی هستند، عنوان کرد: ما سخاوتمندانه سرزمین خود را برای ترانزیت در اختیار این کشورها قرار داده‌ایم و هر قدرت و کشوری که در منطقه است می‌تواند از این مسیر استفاده کند و طبعا این امر استفاده‌های زیادی را نیز برای خود ما و اقتصاد ما خواهد داشت. رحیم‌پور ادامه داد: سند بندر چابهار که هندی‌ها یک وجهی را برای توسعه این بندر قرار داده‌اند و خط آهنی است که از چابهار به زاهدان وصل می‌شود و هندی‌ها علاقه‌مند هستند که این مسیر را فاینانس کنند و مذاکرات اولیه در این زمینه انجام شده است.  
وی با بیان اینکه هند بزرگترین کشور از جهت خطوط آهن است، تصریح کرد: هند بزرگترین وزارتخانه راه را در دنیا دارد و این کشور دارای 80 هزار کیلومتر راه‌آهن است و از این تخصص و اعتبار مالی این کشور برای خطوط آهن خودمان استفاده می‌کنیم.  
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با بیان اینکه در حال حاضر در خصوص خطوط آهن چین، ژاپن کره و هند وارد بازار شده‌اند، اظهار داشت: این برای کشور ما که ترانزیت آن یکی از نعمت‌های الهی است و تاکنون از آن استفاده نکرده‌ایم، فرصتی است که از آن بهره‌مند شویم. 
رحیم پور با اشاره به پروژه پیشنهادی جاده ابریشم توسط رئیس جمهور چین گفت: حجم صادرات چین در دنیا بی نظیر است و لذا هر چه بتواند در امر توسعه راه‌ها سرمایه گذاری کند، این حمل و نقل کالا برای آنها ارزانتر می‌شود. وی ادامه داد: یک ماه پیش اولین قطار چین از مسیر ترکمنستان به تهران رسید که مسیر 45 روزه دریایی را در عرض 25 روز طی کرده بود که این امر صرفه اقتصادی بالایی دارد و هندی‌ها با چین در زمینه ترانزیت رقابت دارند. 
به گزارش فارس، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه عنوان کرد: ما در مذاکرات هسته‌ای هیچ نوع کارشکنی یا حرکت منفی از هند ندیدیم و در دوران تحریم علیرغم فشارهای آمریکا هند دومین خریدار نفت ما بود.  رحیم‌پور با بیان اینکه در دولت آقای مودی روابط خوبی با هند داشته‌ایم، گفت: در طول سه سال گذشته روابطی که با قدرت‌ها و کشورهای مختلف داشته‌ایم همواره برد - برد بوده و همان سیاستی که در مذاکره با 1+5 داشتیم در مذاکره با کشورهای منطقه دنبال می‌کنیم.  
وی با بیان اینکه امروز 500 میلیون دلار علاوه بر آن 750 میلیون دلاری که در روزهای گذشته از بدهی هند به ایران پرداخت شده بود، کارهای اداری پرداخت آن انجام شد، تصریح کرد: ما سه قسط قبل از سفر آقای مودی به تهران دریافت کردیم که این قسط آخر به دلیل اینکه امروز یکشنبه بود فردا (دوشنبه) واریز می‌شود.  
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با تفاهمات صورت گرفته این بدهی به زودی به حساب ایران واریز می‌شود و در همین سفر در خصوص زمانبندی پرداخت مابقی این بدهی مذاکره خواهد شد و بقیه این بدهی در سال جاری میلادی پرداخت خواهد شد.
در پس ملاقات اخیر اوباما از عربستان، دو مساله داخلی که به روابط آمریکا و عربستان برمی گردد توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیوزویک: سعودی ها چه نقشی در حملات 11 سپتامبر داشتند؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیوزویک نوشت: در پس ملاقات اخیر اوباما از عربستان، دو مساله داخلی که به روابط آمریکا و عربستان برمی گردد توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ این نشریه آورده است: اما این رویدادهای اخیر (لایحه کنگره که به آمریکایی ها اجازه می دهد دولت های خارجی را برای حمایت از گروه های تروریستی جریمه کند، و تقاضا برای علنی ساختن 28 صفحه باقی مانده از گزارش کمسیون 11 سپتامبر) به نظر نمی رسد تاثیر قابل ملاحظه ای بر روابط آمریکا و عربستان داشته باشد، که همین حالا هم به دلیل مسائل حادتری در مسیر افزایش اختلافات قرار دارند.
بدون شک این لایحه تاثیر حقوقی بسیاری برای خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر دارد. با این حال، با وجود امید آن ها به درک بهتری از میزان نقش عربستان در این واقعه در صورت منتشر شدن گزارش محرمانه، نمی توان انتظار افشاگری هایی خیلی تازه ای را داشت.
به مدت مدیدی همه می دانستند عربستان از طریق مدارس و تلاش هایش می خواهد نوعی از فلسفه اسلامی افراط گرایانه را تبلیغ کند که معمولا با نام وهابیت شناخته می شود. آنکه این فلسفه میان بسیاری از گروه های افراطی مانند داعش و القاعده مشترک است هم بر همگان روشن بوده است.
آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته آن است که بسیاری از شهروندان سعودی سال ها حمایت مالی از افراط گراها به عمل آورده اند. آنطور که بن رودز، مشاور ارشد امنیت ملی اوباما در هفته اخیر اشاره کرد، دولت سعودی اغلب به ویژه پیش از 2001 توجه کافی به این حمایت های مالی نکرده است.
هرچند احتمالا در گزارش کمسیون 11 سپتامبر جزئیات کمتری نسبت به مطالعات انجام شده روی این پدیده در یک دهه گذشته وجود دارد، می تواند شامل اطلاعاتی باشد که میزان بی توجهی دولت عربستان به حمایت های مالی از تروریست ها را روشن کند.
نظرات اعلام شده از سوی کسانی که این گزارش و اطلاعاتی که پیشتر علنی شده بود را خوانده اند نیز نشان می دهد، مقامات جوان ترسعودی خود نقشی در حملات 11 سپتامبر داشته بودند.اما باید توجه داشت که هر گونه افشاگری این چنینی موجود در این گزارش در بهترین حالت در سطح ابتدایی و بر اساس اطلاعات تایید نشده است.

دولت عربستان لایحه کنگره را دغدغه بزرگتری می داند که تهدید تلافی جویی اقتصادی را با خود به همراه دارد. احتمالا تهدید فروش دارایی های عربستان در آمریکا توخالی است، اما دغدغه رهبران سعودی درباره تاثیرات بالقوه این پرونده حقوقی را به خوبی نشان می دهد.
احتمالا جالب ترین جنبه همه این داستان این است که بالاخره اتفاق افتاد؛ پیشرفتی که حداقل بخشی از آن بر اثر شکاف در روابط آمریکا و عربستان است. 
نهایتا اتحاد با سعودی ها در حال تغییر است. آنچه به خوبی دیده می شود آن است که منافع مشترک آمریکا و عربستان در حوزه های امنیت انرژی و مقابله با کمونیسم از مسیر خود خارج شده یا به کلی برداشته شده اند. در همین حال، مخالفت ها درباره ثبات منطقه، شرکت عربستان در درگیری های سوریه و یمن و حمایت آن ها از چندین گروه تروریستی موجب تیره شدن روابط دو کشور شده است. 
چه گزارش کمسیون 11 سپتامبر علنی شود یا نه، این تنش های بزرگتر هستند که مانع بزرگی برای هموار کردن روابط آمریکا و عربستان به شمار می روند.

نویسنده: اما اشفورد، محقق مدعو و متخصص امنیت بین المللی در موسسه کاتو

مترجم: محمد صفری
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عملیات آزادسازی شهر «رقه» در روزهای آتی اغاز خواهد شد، عملیاتی که نیروی‌های کرد با حضور و پشتیبانی نیروهای آمریکایی بخشی از آن را در دست دارند.

به گزارش انتخاب، منابع مطلع در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین، جزئیاتی از عملیات نیروهای کرد با پشتیبانی آمریکا برای ازادسازی «رقه» مرکز تروریست‌های داعش، بیان کردند.

بنا به گفته منابع مطلع، نیروهای کرد که بالغ بر 12 هزار نفر خواهند بود ابتدا منطقه «منبج» را آزاد خواهند کرد و اینگونه خط قرمز ترکیه را با عبور از رود فرات با چراغ سبز آمریکا زیر پا خواهند گذاشت.

این عملیات که با نقشه و برنامه‌ریزی نظامیان‌ آمریکایی اجرا خواهد شد از سه محور «سلوک»، «عین عیسی» و حومه «عین العرب» آغاز می‌شود.

به نوشته پایگاه خبری شبکه المیادین، 500 نیروی آمریکایی که پیش از این وارد منطقه شده بودند، به طور مستقیم در عملیات آزادسازی شهر الرقه حضور خواهند داشت.

عملیات مشترک نیروهای کرد و نیروهای آمریکایی در حالی است که از سوی دیگر، یگان‌های ارتش سوریه نیز از چندین محور از جمله از «اثریا»‌ و «ریف شرقی حلب» آماده حمله به رقه هستند.

شواهد حاکی‌ست که ارتش سوریه از دو ماه گذشته در حال آماده شدن برای مبارزه با نیروهای داعش در رقه است ولی گروه‌های «جبهة النصرة» و «احرار الشام» و سایر گروه‌های هم‌پیمان آنان به مواضع ارتش در ریف حلب حمله کردند تا مانع از آغاز عملیات ارتش سوریه به سوی رقه شوند.

ارتش سوریه حملات خود را همزمان با هماهنگی نیروها و جنگنده‌های روس آغاز خواهد کرد؛ جنگنده‌هایی که احتمالا روند عملیات نظامی خود را در هفته آینده افزایش خواهند داد.
منبع: فارس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد