سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ شرکت تحلیل اطلاعات آمریکایی استراتفور نوشت، توافق میان احزاب سیاسی کرد در دولت اقلیم کردستان عراق می تواند نشان از تغییر روابط این منطقه با آنکارا و تهران داشته باشد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ روز دوشنبه یک از رهبران اتحاد میهنی کردستان اعلام کرد حزبش در انتخابات پیش رو با حزب جنبش تغییر (گوران) ائتلاف کرده که به طور بالقوه حزب حاکم دموکرات کردستان را تضعیف می کند.

استراتفور در توضیح این مسئله چنین عنوان کرده که حزب دموکرات کردستان روابط امنیتی و اقتصادی قوی با رئیس جمهور ترکیه اردوغان و حزب عدالت و توسعه ترکیه دارد، در حالیکه  حزب اتحاد میهنی کردستان بیشتر به ایران نزدیک است. علاوه بر این، این ائتلاف می تواند مانع از انتخاب مجدد مسعود بارزانی به ریاست جمهوری اقلیم کردستان عراق شود.

هرچند گوران در واکنش به اتحاد میهنی کردستان تشکیل شد، بیشترین اعتراضاتش نسبت به حزب دموکرات کردستان و به ویژه بارزانی بود.

همچنین در این گزارش آمده، با آنکه گوران دارای کرسی های بیشتری در پارلمان این اقلیم است، وابستگی زیادی به اتحاد میهنی کردستان دارد، زیرا اتحاد میهنی کردستان دارای روابط نزدیکی با نیروهای امنیتی پیشمرگه کرد است که از لحاظ سیاسی در دو حزب اتحاد میهنی و حزب دموکرات کردستان حضور دارند.

استراتفور اضافه می مکند، بی ثباتی سیاسی حاصله می تواند تلاش بارزانی برای رفراندوم استقلال در پارلمان عراق در بغداد را با مشکل مواجه کند، که در آن نمایندگانی از اقلیم کردستان حضور دارند.استراتفور در ادامه می آورد، اگر حزب دموکرات کردستان تسلطش بر دولت را از دست بدهد، ممکن است ترکیه به سرمایه گذاری بیشتر و ارائه کمک های اقتصادی جدید تمایل پیدا کند. با این وجود، ترکیه می داند کاهش حمایت آن باعث می شود ایرانی که  بغداد را در تسلط خود دارد، قدرت نفوذ بیشتری در منطقه پیدا کند.
گزارش المانیتور از
محمد بن نایف، ولیعهد عربستان در حال فراهم سازی برگزاری حج امسال همراه با امنیت است تا از تکرار فاجعه کشتار منا جلوگیری کند. از آنجا که ایران از دغدغه های اصلی عربستان است، ریاض با منع حضور مردم ایران در حج به دنبال آن است که مواضع تهران غیرموجه جلوه پیدا کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پشت پرده طرح عربستان برای جلوگیری از حضور ایرانیان در حج / اوضاع روابط تهران و ریاض از این هم بدتر خواهد شد

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: محمد بن نایف، ولیعهد عربستان در حال فراهم سازی برگزاری حج امسال همراه با امنیت است تا از تکرار فاجعه کشتار منا جلوگیری کند. از آنجا که ایران از دغدغه های اصلی عربستان است، ریاض با منع حضور مردم ایران در حج به دنبال آن است که مواضع تهران غیرموجه جلوه پیدا کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این نشریه در ادامه آورده است: ولیعهد عربستان همچنین وزیر کشور عربستان هم هست و مسئولیت امنیت حج را به عهده دارد. فاجعه سال گذشته و کشته شدن بیش از 2200 نفر باعث سرشکستگی حکومت سعودی و به ویژه ولیعهد شد. سعودی ها اصرار داشتند تعداد کشته شدگان کمتر از این بود. نظام وهابی عربستان ولیعهد را از هر مسئولیتی مبرا اعلام کرد و گفت این کشتار دسته جمعی حادثه ای ورای توان کنترل بشری بود. در آن زمان شابع شده بود یکی از اعضای خانواده سلطنتی سعودی قصد استفاده از مسیر ویژه را داشته (و یکی از مسیرهای حاجیان را بسته بود) که مورد اثبات قرار نگرفت.

نایف این ماه اعلام کرد وزارت کشور عربستان پیچیده ترین اتاق کنترل عملیات در خاورمیانه را ایجاد کرده تا آنچه در مکه می گذرد را تحت نظر داشته باشد. 18000 دوربین مداربسته توسط 1600 نیروی امنیتی بر حج امسال نظارت می کنند. به ادعای این ولیعهد در این سیستم کنترل از جدیدترین فناوری ها برای افزایش امنیت استفاده شده.

سعودی ها در 1987 در زمان جنگ ایران و عراق، بسیاری از ایرانیان را در حج به کشتن دادند. 

عربستان روز 3 ژانویه پس از حمله معترضان اعدام شیخ نمر به سفارت عربستان رابطه خود با ایران را قطع کرد. حالا سعودی ها از قطع روابط با ایران برای اخلال در دسترسی ایرانیان به مکه بهره می برند.

عربستان در حال افزایش تلاش های خود برای محدود ساختن نفوذ ایران در جهان اسلام است. عدم ارائه دسترسی به حج یکی از راه ها برای حصول این هدف است. اما حکومت سعودی نمی خواهد چنین به نظر برسد که مومنان ایرانی را به دلایل سیاسی جریمه می کند. ریاض می خواهد ایران را برای عدم دنبال کردن روندهای مناسب برای دریافت ویزای حج محکوم کند. این درحالیست که با وجود قطع روابط دیلماتیک، صدور ویزا بسیار دشوارتر از پیش است.

ایران بیش از هر کشور دیگری از عربستان به دلیل خطاهای امنیتی در حج سال گذشته انتقاد کرد. تهران گفت حکومت عربستان متولی ضعیفی برای مکه و مدینه بوده و باید اداره مراسم حج از آن ها گرفته شود. اختلافات درباره روند صدور ویزا به این معنا است که ایرانی ها نمی تواند در حج امسال شرکت کنند، که سال گذشته 61000 ایرانی در آن حضور داشتند. بدون شک مسئولان ریاض کاملا از این بابت رضایت دارند.

ریاض از زمان قطع روابط با تهران از دیگر کشورهای مسلمان خواسته با آن همراه شوند. بحرین و سودان سریعا همراه شدند، و امارات و کویت سفرای خود را فرا خواندند. اردن پس از سفر جانشین ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان به این کشور در ماه آوریل سفیر خود را از تهران فرا خواند. این هفته، مالدیو هم که وابستگی زیادی به کمک عربستان دارد، به آن ها ملحق شد و روابطش با ایران را قطع کرد.

با این حال، عربستان می داند اکثر کشورهای اسلامی حاضر نیستند روابط خود با ایران را قطع کنند.

رقابت بین عربستان و ایران در حال افزایش بوده، و باعث تنش هایی در منطقه شده است. منازعات همین حالا هم به سطح پیش بینی نشده ای در عصر مدرن رسیده. تقریبا شکی نیست که اوضاع از این هم بدتر خواهد شد.

نویسنده: بروس ریدل
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم نوشت دفاتر امنیتی باید گزارش دهند که بمب منفجر شده در هواپیمای خطوط هوایی مصر در بار مسافران بوده یا اینکه یکی از مسافران آن را با خود حمل کرده و به داخل هواپیما برده و سپس منفجر کرده است.
 
به گزارش انتخاب، روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم به‌دنبال تاکید مقام‌های مصری درباره حمله تروریستی به هواپیمای سقوط‌کرده در دریای مدیترانه، در گزارشی به بررسی ابعاد پشت‌پرده این حادثه پرداخت.
 
این روزنامه نوشت: «به‌دنبال سقوط هواپیمای خطوط هوایی مصر در جنوب جزیره کرت یونان، احتمال اقدام تروریستی به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه مطرح شد؛ موضوعی که سوالات زیادی را درباره چگونگی سقوط و طرف مسئول در پشت‌پرده این فاجعه به‌وجود آورده است. چرا حادثه باید در شرکت هواپیمایی مصر رخ می‌داد؟»
 
رای‌الیوم می‌نویسد: «از آنجایی که هواپیما از صفحه رادار ناوبری یونانی محو شد و آن‌ها تاکید کردند که این هواپیما بعد از ورود به حریم هوایی مصر سقوط کرده است؛ تقریبا به‌طور قطع می‌شود اقدام تروریستی را در پشت‌پرده ناپدید شدن هواپیما دانست. چنانکه الکساندر پورتینکوف، رئیس دستگاه امنیت فدراسیون روسیه نخستین فردی بود که بر این احتمال تاکید کرد؛ این در حالی بود که همتایانش در پاریس و قاهره ترجیح دادند به‌طور گام به گام و تدریجی اطلاعات واقعی را منتشر کنند. مشابه این عملکرد را پیشتر آن‌ها 31 اکتبر 2015 (9 آبان 1394) در حادثه سقوط هواپیمای خطوط هوایی روسیه که از شرم‌الشیخ عازم مسکو بود و در جزیره سینا سقوط کرد از خود نشان داده بودند.»
 
این روزنامه فرامنطقه‌ای نوشت:‌ «دفتر تحقیقات امنیتی به‌زودی ناچار خواهد شد درباره چگونگی رسیدن بمب احتمالی به قلب هواپیما و منفجر شدن آن در ارتفاع 37 هزار پایی گزارشی ارائه کند؛ گزارشی که باید نشان دهد آیا این بمب در بار مسافران بوده و یا اینکه یکی از مسافران آن را با خود حمل کرده و به داخل هواپیما برده و سپس منفجر کرده است، آن هم نیم ساعت پیش از فرود (در فرودگاه قاهره)؟ در هر صورت تا پیش از یافته شدن جعبه سیاه هواپیما و تجزیه و تحلیل داده‌های آن که مدت زمان زیادی طول خواهد کشید، زود است بتوان قضاوت قطعی کرد.»
 
رای‌الیوم می‌نویسد: «اگر بر فرضیه انفجار تاکید کنیم آن وقت باید گفت که دولت فرانسه و بازوی امنیتی آن در فرودگاه شارل دوگل باید پیش از پرواز هواپیما به خود سختی می‌دادند و به‌دنبال حوادث پاریس، انفجارهای فرودگاه بروکسل و تهدیدات زیاد گروه‌های تروریستی درباره عملیات انتقامی در خاک فرانسه، احتمالا تدابیر امنیتی لازم را در فرودگاه‌های این کشور اتخاذ می‌کردند.»
 
به‌نوشته این روزنامه فرامنطقه‌ای، طرف مسئول این انفجار که بیشترین انگشت اتهام را به سوی گروه‌های وابسته به گروه داعش نشانه رفته است، نقص امنیتی بزرگی در یکی از امن‌ترین فرودگاه‌های جهان را آشکار کردند؛ موضوعی که چند حقیقت کلیدی را آشکار می‌کند:
 
نخست: گروه داعش شبکه‌ای از فعالان را در اختیار دارد که به‌طور عالی آموزش دیده‌اند و فعالیت‌های اخیر آن‌ها رعب و وحشت را در سراسر اروپا گسترانده است. فرانسه در نوک پیکان تهدید قرار دارد؛ کشوری که مشارکت خود را در جنگ علیه داعش در عراق و سوریه در ماه اخیر افزایش داده است تا انتقام کشته‌شدگان خود در بروکسل، رقه و موصل را بگیرد.
 
دوم: این فرایند ممکن است هشداری به کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه باشد که در حال حاضر آماده اعزام نیروهای خود برای گسترش حمله علیه گروه داعش در لیبی و نابودی مرکز فرمانروایی آن‌ها در شهر سرت هستند. فرانسه از جمله مشتاقان بازگشت ناتو به لیبی در پنج سال گذشته بوده است.
 
سوم: انتقال جنگ به پایتخت‌ها، شهرها و فرودگاه‌های اروپایی به‌عنوان حملات پیشگیرانه؛ آن هم در سایه آمادگی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برای بازپس‌گیری دو شهر موصل و رقه که نحت تسلط گروه داعش قرار دارند و از آنجا به شهرهای دیگر حمله می‌کنند.
 
چهارم: افزایش جنگ فرسایشی علیه حکومت مصر و تمرکز بر هدف قرار دادن صنعت گردشگری این کشور که بخش‌هایی از آن در حال قوت گرفتن است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که هم‌زمان با برخی انفجارها و حملات تروریستی در قلب قاهره، تدابیر امنیتی در فرودگاه‌های مصر افزایش یافته است. این حملات با هدف تخریب وجهه امنیتی، سیاسی و اقتصادی مصر انجام می‌شود.
 
رای‌الیوم نوشت: «مقام‌های امنیتی فرانسه پس از وقوع این انفجار دریافتند که حمله‌ای قوی و اثربخش برای ضربه زدن به اقدامات امنیتی در حال شکل‌گیری است. ازجمله این اقدامات، بازداشتن بسیاری از مسلمانان به‌ویژه کارگران بیگانه (خارجی) از نزدیک شدن به مکان‌های حساس و مخصوصا فرودگاه‌ها است.»
 
این روزنامه فرامنطقه‌ای در پایان گزارش می‌‌نویسد: «جنگ علیه تروریسم، جنگی طولانی سخت و پیچیده است و دولت‌ها در اینکه تدابیر خود را منحصر به موضوع امنیتی کرده‌اند، مرتکب اشتباه شده‌اند؛ باید در عرصه‌های دیگر همچون اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز تدابیری اتخاذ کرد که معتقدیم این زمینه‌ها بسیار مهم هستند.»

منبع: آنا
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان ملل متحد در ماه دسامبر گذشته، آغاز رقابت برای تصدی این سمت را اعلام کرد و از 193 عضو این سازمان خواست یک زن را برای تصدی این سمت معرفی کنند.
 
وزیر خارجه آرژانتین کاندیدای جانشینی بان کی مون در سمت دبیر کل سازمان ملل متحد می شود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری ها، ماریسیو ماکری رئیس جمهوری آرژانتین اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور یعنی "سوزانا مالکورا" را برای تصدی سمت دبیر کل سازمان ملل متحد کاندیدا می کند.
 
برای نخستین بار قرار است دبیرکلی سازمان ملل متحد به یک زن سپرده شود.
 
گزینه دبیرکلی سازمان ملل متحد در ابتدا از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید می شود و سپس در رای گیری مجمع عمومی این سازمان انتخاب خواهد شد.
 
 
سازمان ملل متحد در ماه دسامبر گذشته، آغاز رقابت برای تصدی این سمت را اعلام کرد و از 193 عضو این سازمان خواست یک زن را برای تصدی این سمت معرفی کنند.  
از زمان تشکیل سازمان ملل متحد در 70 سال قبل تاکنون همیشه سمت دبیرکلی این سازمان از آن مردان بوده است.
 
خانم ماکورا 61 ساله وزیر خارجه آرژانتین است. او قبل از این سمت های مهمی را در برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد داشت. وی قبلا هم سمت رئیس دفتر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد را برعهده داشت.  
وی همچنین مدیرعامل شرکت مخابراتی "تلکام ارجیتنا" بود.
 
نخست وزیر زن سابق نیوزبلند هم قبلا برای تصدی سمت دبیرکلی سازمان ملل متحد کاندیدا شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنیم نوشت: آسوشیتدپرس گزارش جدیدی از تلاش کاخ سفید برای رشوه به رسانه‌ها با هدف جلب حمایت عمومی از توافق هسته‌ای را منتشر کرد. 

به گزارش خبرآنلاین، آسوشیتدپرس در گزارشی تازه جزئیات بیشتری از تلاش کاخ سفید برای جلب حمایت عمومی از توافق هسته‌ای را منتشر کرد.

طبق این گزارش گروهی که دولت آمریکا اخیرا برای موفقیت‌آمیز بودن توافق هسته‌ای مورد استفاده قرار داده بود سال گذشته 100 هزار دلار را در اختیار رادیو ملی عمومی قرار داد تا گزارشی را در مورد این توافق و موضوعات مرتبط با آن منتشر کند. این گروه همچنین هزینه خبرنگاران و همکاری با دیگر رسانه ها را نیز پرداخت کرد.

ماموریت صندوق پلاگشیر ایجاد دنیایی امن با ابداع و سرمایه‌گذاری بر روی راه‌حل‌هایی به منظور کاهش و در نهایت از بین بردن زرادخانه‌های هسته‌ای در دنیا اعلام شده است. اما پس از اظهارات بن رودز، مشاورامنیت ملی اوباما تلاش‌های این صندوق برای تعریف و تمجید از توافق هسته‌ای ایران در ماه جاری میلادی توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.به گفته رودز تمام پروسه معامله با ایران مصنوعی بود. وی دراین باره گفت: «ما یک اتاق پژواک درست کردیم. آنها چیزهایی را می گفتند که ما تایید می کردیم. ما یک تست گرفتیم تا بدانیم که چه کسی می تواند پیام ما را به طور موثر منتقل کند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گفته مقام‌های پنتاگون، ارتش آمریکا به ساکنان پایتخت خلافت خودخوانده داعش هشدار داده تا این شهر را ترک کنند چرا که حملات به رقه‌ قریب‌الوقوع است. درخواستی که با ممانعت سفت و سخت داعش از خروج اهالی، به نظر می‌رسد شدنی نیست.
 
به گزارش انتخاب، به نقل از پایگاه خبری دیلی بیست، ساکنان رقه در چند روز گذشته از طریق توئیتر اعلام کرده‌اند که ائتلاف تحت امر آمریکا اعلامیه‌هایی از طریق هواپیما بر فراز شهر پخش کرده و در آنها خواستار خروج ساکنان شده است. دو تن از مقام‌های دفاعی آمریکا با تایید این مساله گفته‌اند که نیروهای ائتلاف این کار را کرده‌اند.
 
در یکی از اعلامیه‌ها که تصویر آن منتشر شده، آمده است «زمان آن فرا رسیده است. زمان ترک رقه است.»
 
این بیانیه‌ها در حالی منتشر شده که اهالی رقه می‌گویند به شدت از سوی داعش تحت نظر هستند و اصولا هیچ کس امکان خروج از شهر را ندارد. داعش در واقع از ساکنان غیر نظامی شهر به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. تروریست‌های داعش خروج ساکنان شهر رقه را در آستانه حملات کردها ممنوع اعلام کرده‌اند اما در عوض دست به تخلیه اقوام و نزدیکان خود از این شهر به سمت شهر دیرالزور زده‌اند.
 
به گفته شاهدان و منابع محلی، خانواده مزدوران خارجی جزو اولین گروه‌هایی بودند که عصر جمعه از رقه خارج شدند و زندانیان هم از زندان‌های رقه آزاد شده‌اند.
 
با این حال دیلی بیست می‌نویسد: حمله هوایی و یا زمینی قریب‌الوقوعی دست‌کم از سوی ائتلاف تحت امر آمریکا وجود ندارد. بیشتر به نظر می‌رسد که ائتلاف حملات روانی را آغاز کرده باشد. به نظر می‌رسد که توزیع اعلامیه تازه‌ترین روش ارتش آمریکا باشد و احتمالا اولین بار از زمان آغاز جنگ با داعش است که آنها تهدیدات غیر واقعی علیه این گروه تروریستی صورت می‌دهند.
 
البته تحرکات اخیر گروه شبه نظامی موسوم به "نیروهای سوریه دموکرات" که از سوی آمریکا حمایت و تجهیز شده‌اند، می‌تواند تا حدودی ناقض نظر دیلی بیست باشد. نیروهای سوریه دموکرات که بیشتر اعضای آن را کردها تشکیل می‌دهند و تنها با داعش می‌جنگند، اخیرا پیشروی‌های چشمگیری در مصاف با این گروه تروریستی برای خود محقق کرده‌اند و گفته می‌شود تا 30 کیلومتری شهر رقه رسیده‌اند.
 
شهر رقه سوریه به عنوان مقر اصلی گروه تروریستی داعش در سوریه شمرده می‌شود و سقوط آن ضربه‌ای مهلک به تروریست‌ها وارد می‌آورد. رقه دو سال است در دست داعشی‌هاست و از زمانی که آنها رقه را در دست گرفتند پیشروی‌های گسترده خود در سوریه و عراق را رقم زدند.
منبع: ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد