سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

لایحه بودجه دفاعی آمریکا با چند ماده ضد ایرانی و واژه جعلی به جای «خلیج فارس» تصویب شد

خبرگزاری فارس: لایحه بودجه دفاعی آمریکا با چند ماده ضد ایرانی و واژه جعلی به جای «خلیج فارس» تصویب شد

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه بودجه دفاعی این کشور را بعد از اضافه شدن چند ماده ضد ایرانی به آن به تصویب رساند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مجلس نمایندگان آمریکا با 277 رأی موافق در برابر 147 رأی مخالف پیش‌نویس اخیر «قانون اختیارات دفاعی ملی» که حاوی چند ماده الحاقی ضد ایران است را به تصویب رساندند. 

«قانون اختیارات دفاع ملی» یا لایحه بودجه دفاعی آمریکا لایحه‌ای لازم‌التصویب است که به تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت دفاع آمریکا می‌پردازد. قانونگذاران آمریکایی معمولاً این لایحه را ابزاری مناسب جهت معرفی طرح‌های ضد ایرانی و تحریم‌ علیه این کشور می‌بینند.

لایجه بودجه دفاعی آمریکا برای سال 2017، از لحنی بحث‌انگیز در قبال ایران استفاده کرده و نوشته که واشنگتن باید آماده مقابله با ایران در خلیج فارس باشد؛ البته در این لایحه از واژه مجعول و ساختگی خلیج «ع‌ر‌ب‌ی» به جای خلیج فارس استفاده شده است.

این لایحه اکنون به سنا فرستاده شده و در صورت تصویب در آن نهاد، با امضای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به قانون تبدیل خواهد شد.

ماده‌های ضد ایرانی الحاقی به این لایحه به شرح زیر هستند: 

«پیتر روسکام»، قانونگذار جمهوری‌خواه، با اضافه کردن یک ماده الحاقی از دولت آمریکا خواسته برای مقابله با «تأسیسات هسته‌ای و بالیستیک ایران»، سلاح‌ها و تجهیزات جنگی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد.

علاوه بر این، «روسکام» و «والروسکی»، نمایندگان جمهوری‌خواه پیشنهاد اضافه شدن یک ماده الحاقی دیگر به این طرح را مطرح کرده بودند که خواستار منع عقد قرارداد با شرکت‌های دارای ارتباط تجاری با ایران، از جمله بوئینگ بود. این ماده الحاقی بررسی نشد، اما «روسکام» موفق شد ماده‌ دیگری را اضافه کند که در صورت تبدیل شدن به قانون، دولت آمریکا را ملزم به ارائه گزارشی درباره ادعای استفاده ایران از هواپیماهای تجاری برای مقاصد نظامی است.

ماده الحاقی دیگر که از حمایت فراحزبی برخوردار است از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد ظرف 48 ساعت کنگره را در جریان هر گونه پرتاب موشک بالیستیک توسط ایران قرار دهد. رئیس‌جمهور، به علاوه بایستی ظرف مدت کوتاهی بعد برنامه‌های آمریکا برای پاسخ به این اقدام را تشریح کند. 

«اسکات پیترز»، یک قانونگذار دموکرات، نیز ماده‌ای را اضافه کرد که از واشنگتن می‌خواهد با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای راه‌اندازی یک سامانه پدافند موشکی یکپارچه علیه برنامه موشکی ایران همکاری کند. برخی از دیگر ماده‌های اضافه شده، به واشنگتن اجازه فراهم آوردن کمک و آموزش به کشورهای حوزه خلیج فارس جهت آنچه مقابله با فعالیت‌های قاچاق ایران خوانده شده را می‌دهد، ضمن اینکه خواستار گزارش‌دهی درباره همکاری‌های ایران و روسیه و فعالیت‌های ایران در بنادر دریایی و فرودگاه‌های خارجی است. 

توهین بی‌شرمانه جان کری به محمدجواد ظریف+عکس

جان کری وزیر خارجه آمریکا در دیدار ب کارکنان سفارت کشورش در اتریش ضمن توهین به محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش، مدعی شد که ایالات متحده توانسته ظریف را شکست داده و آنچه که می‌خواستند از او گرفتند.
به گزارش مشرق، به نوشته وبگاه نشریه ویکلی استاندارد (weekly standard) کری با تشکر از تلاش‌های پشت پرده کارکنان این سفارتخانه که بیشتر کارهای طرف آمریکایی توافق هسته‌ای را انجام دادند، پیشنهاد کرد که داستان شکست خوردن ظریف در امتیاز گرفتن از آمریکا را برای نوه‌هایشان تعریف کنند.

کری در نشستی که دو روز پیش با آنها داشت، گفت: «ما سال گذشته و سال قبل از آن، با نشست‌های بیشماری که اینجا برگزار شد، شما را تحت فشار گذاشتیم. بنابر این شما به واقع بخشی از یک سفر عجیب بودید که به یک نتیجه تاریخی منتهی شد، شما می‌توانید آن را همیشه با خود همراه داشته باشید.»

وزیر خارجه آمریکا با لحنی تمسخرآمیز و بی‌ادبانه افزود: «حتی می‌توانید کمی پیاز داغ قضیه را زیاد کنید و برای نوه‌هایتان تعریف کنید که چگونه در یک اتاق نشستید و ظریف را مجبور کردید که در برابر قدرت متقاعدکننده شما، تسلیم شود. هرچه شما خواستید.»

به گزارش جام، این توهین آشکار دو روز پیش جان کری به ظریف در حالی بی‌پاسخ مانده است که جناب وزیر برای دست دادن با کری کیلومترها راه را با عجله پشت سر می‌گذارد و لحظاتی را با خنده و شادی با همتای آمریکایی که اینگونه او را شکست خورده خطاب می‌کند، طی می‌کند. مفاهیم بصیرت و دشمن شناسی اینجا معنا پیدا می‌کند.

ابهام در آمار غربی‌ها؛
با اظهارات اخیر کارشناس ارشد انرژی، برآوردهایی که منابع خارجی در سال‌های اخیر درباره دوام 100 ساله ذخایر نفت و گاز ایران با ابهام روبرو شد.
هدف از پیش‌بینی اغراق‌آمیز غربی‌ها درباره عمر ذخایر نفت و گاز ایران چیست؟
گروه اقتصادی مشرق - در سال‌های اخیر منابع خارجی در گزارش‌های مختلفی با محاسبه ذخایر نفت و گاز ایران و میزان تولید آنها اعلام کرده‌اند که ایران از لحاظ دوام ذخایر نفت و گاز در رتبه‌های بالای جهان قرار دارد.
به عنوان مثال، سال گذشته شرکت ایتالیایی «اِنی»،  سومین غول نفتی دنیا در گزارش خود اعلام کرد، ایران به لحاظ دوام ذخایر نفت و گاز ، میزان کنونی استخراج و با فرض حفظ ذخایر، تا 200 سال دیگر گاز و تا 125 سال دیگر نفت دارد و از این نظر در رتبه نخست جهان قرار گرفته است.این شرکت میزان ذخایر گازی ایران در پایان سال 2014 را 34 تریلیون و 20 میلیارد مترمکعب و میزان تولید گاز را 170.08 میلیارد مترمکعب اعلام کرده است.
همچنین بر اساس برآوردهای این شرکت، میزان ذخایر نفتی ایران در پایان سال 2014 معادل 157 میلیارد و 530 میلیون بشکه و میزان تولید نفت روزانه 3 میلیون و 442 هزار بشکه نفت بوده است.بر اساس این گزارش، کشورهای دیگر با فاصله زیاد پس از ایران قرار گرفته اند به طوری که در مورد گاز قطر به عنوان نزدیک‌ترین کشور به ایران تنها تا 144 سال دیگر گاز دارد. ترکمنستان با 117 سال و عربستان با 104 سال در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند.
ذخایر گازی روسیه 79 سال، الجزایر 56 سال، چین 26 سال، نروژ 22 سال، آمریکا 14 سال و کانادا 13 سال دیگر دوام می آورد و این کشورها از نظر میزان دوام ذخایر گازی خود به ترتیب در رتبه های پنجم تا دهم قرار گرفته‌اند.
به لحاظ دوام ذخایر نفتی، عراق 115 سال، کانادا 112 سال، کویت 90 سال، امارات 75 سال، عربستان 63، روسیه 20 سال، چین 16 سال، آمریکا 10 سال و مکزیک نیز 10 سال دیگر نفت دارند.همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی شرکت انگلیسی BP (بریتیش پترولیوم) در سال‌های اخیر، عمر ذخایر گازی ایران   با تداوم روند کنونی تولید حدود 202 سال خواهد بود که از تمام کشورهای نفتی همچون عربستان و روسیه بالاتر است.

* ابهام در آمار منابع غربی

این محاسبات خوش‌بینانه در حالی از جانب منابع غربی مطرح می‌شود که در داخل کشور نسبت به دوام ذخایر نفت و گاز، محاسبات شفافی انجام نشده است.
منطق کارشناسی ایجاب می‌کند که به جای اکتفا به برآوردهای غربی‌ها، در داخل کشور محاسبات دقیقی درباره مدت زمان دوام ذخایر نفت و گاز کشورمان صورت گیرد. در اختیار داشتن چنین محاسباتی، باید مبنای تصمیمات کلان اقتصادی کشور در حوزه نفت و گاز قرار گیرد. فرضا اگر مشخص شود که ذخایر قابل استخراج نفت یا گاز ایران برخلاف تبلیغات غربی‌ها محدود خواهد بود، آنگاه مطمئنا باید در بسیاری از تصمیمات کلان کشور همچون صادرات نفت خام و گاز، تجدیدنظر کرد.
این موضوعی است که اخیرا دکتر مسعود درخشان متخصص ارشد انرژی کشور مطرح کرده است.
هدف از پیش‌بینی اغراق‌آمیز غربی‌ها درباره عمر ذخایر نفت و گاز ایران چیست؟عضو هیئت‌علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی هفته گذشته در همایش ملی «اقتصاد مقاومتی؛ الزامات و چالش‌ها» برآوردی کاملا متفاوت از محاسبات غربی‌ها درباره ذخایر نفت و گاز ایران ارائه کرد.
وی درباره بحران انرژی در ایران آینده، گفت: وجه غالب انرژی‌های ما از نفت و گاز طبیعی است و سایر منابع انرژی از جمله برق، آب، خورشید و هسته‌ای حدود ۱ درصد است.وی هشدار داد: اگر پارس جنوبی کشف نمی‌شد اکنون صادرات ما در حوزه ذخایر انرژی در پایان برنامه ششم به صفر می‌رسید. 
وی در ادامه به دو پیش‌فرض اشاره کرد و گفت: پیش‌فرض اول این است که منتظر بمانیم «یک پارس جنوبی دیگر» کشف کنیم! و دیگری اینکه به فکر راه چاره برای آینده باشیم.
دکتر مسعود درخشان خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات ما، ایران حداکثر تا ۳۰ سال دیگر، مشکل نفت خواهد داشت و دیگر نفت برای فروش نداریم.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی در رابطه با حجم گاز طبیعی نیروگاه پارس جنوبی بیان کرد: مدیران این عرصه از ۱۵۰ سال عمر این نیروگاه می‌گویند درحالی‌که تخمین‌های ما نشان می‌دهد عمر بهره‌وری استخراج از این منابع کمتر از ۲۰ سال است.
دکتر درخشان در ادامه به راه‌های پیش رو اشاره کرد و گفت: باید در صادرات نفت خام و گاز طبیعی تجدیدنظر صورت گیرد؛ چراکه با اقدامات شتاب‌زده، قراردادهایی بسته‌شده صرفه اقتصادی ندارد و ما باید در مجموع در مورد صادرات این منابع، قراردادها را منتفی کنیم.
وی کسب رتبه در اوپک را بچگانه دانست و عنوان کرد: این بازی کودکانه است که هر بار خوشحال شویم رتبه صادرات ما در اوپک بالا رفته است یا نه!
درخشان تأکید کرد: ما باید بررسی کنیم که از صادرات یک ماده به کشوری مثل ترکیه چه دستاوردی خواهیم داشت چرا که با هزینه‌های زیاد و عواید کم فقط ذخایر گازی‌مان را از دست می‌دهیم.پژوهشگر حوزه اقتصاد دانش‌بنیان یادآور شد: بارها گفته‌ایم که عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی در حوزه نفت و گاز برخلاف اقتصاد مقاومتی است.
وی در ادامه به «صرفه‌جویی در مصرف انرژی» پرداخت و اظهار کرد: علاوه بر افزایش بهره‌وری باید با قیمت‌گذاری مردم را وادار به مصرف درست کرد.
دکتر درخشان با بیان این نکته که اگر به این مسائل توجه نکنیم در آینده با بحران انرژی مواجه خواهیم بود، به ذکر مثال‌هایی در این‌باره اشاره کرد و اظهار داشت: پالایشگاه آبادان هر روز ضرر می‌دهد، به این معنا که فعالیت آن صرفه اقتصادی ندارد و اگر همین‌الان آن را تعطیل کنیم، سود کرده‌ایم.
وی افزود: اکنون وزارت نیرو، بزرگ‌ترین بدهکار کشور است و بخش خصوصی هم در این حوزه ورود پیدا کرده است اما وزارت نیرو نمی‌تواند بدهی‌های خود را به بخش خصوصی تولیدکننده انرژی پرداخت کند.
عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در پایان با تأکید بر لزوم توجه به بهره‌وری انرژی به‌صورت استراتژیک هشدار داد: کشور در فاصله ۲۰ سال آینده با بحران وحشتناک انرژی روبرو خواهد شد؛ اگر برق نباشد، آب نیست؛ شهرها خاموش می‌شوند و کشور در یک «بحران ملی» گرفتار خواهد شد.
اظهارات هشدارآمیز دکتر درخشان را باید تلنگری به تصمیم‌گیران اقتصادی کشور دانست. اگر محاسباتی که دکتر درخشان به آنها استناد کرده مدنظر قرار گیرد، عمر ذخایر نفت و گاز کشورمان دو سه دهه بیشتر نخواهد بود. در این شرایط، قطعا تلاش برای افزایش خام‌فروشی نفت و گاز، اقدامی اشتباه و خلاف منافع ملی کشور است. خصوصا آن که با توقف انرژی هسته‌ای، ایران در دهه‌های آتی هیچ جایگزینی برای نفت و گاز ندارد و مجبور خواهد شد که نفت و گاز وارد کند. مطمئنا در آن زمان، نفت و گاز را به قیمت کلان به ایران خواهند فروخت، نه قیمت مفت این روزها.
به نظر می‌رسد باید از این پس به گزارش منابع غربی درباره برآورد عمر ذخایر نفت و گاز کشورمان با نگاهی محتاطانه و امنیتی نگریست. از یاد نبریم که یکی از استدلال‌های همیشگی آمریکایی‌ها برای مخالفت با دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای، ذخایر بالای نفت و گاز کشورمان و دوام بالای 100 سال آن است. آیا برآوردهای اغراق‌آمیز منابع غربی درباره ذخایر نفت و گاز ایران با تلاش برای محدود کردن انرژی هسته‌ای کشورمان، مرتبط نیست؟
گزارشی از کمبودهای ارتش آمریکا؛
خبرنگاران فاکس‌نیوز بسیاری از پرسنل نیروی هوایی آمریکا را «خسته» و «فرسوده» از روند کنونی عملیات‌ها و منابع محدود برای پشتیبانی توصیف کرده‌اند. تنها نیمی از ناوگان «شاخه بمب افکن 28 ام» قادر به پرواز هستند.

گروه بین‌الملل مشرق - شبکه خبری فاکس نیوز، وابسته به جناح تندرو جمهوری‌خواهان آمریکا (موسوم به بازها)، اخیرا گزارشی تصویری از دو پایگاه نیروی هوایی آمریکا پخش کرد. در این گزارش، از زبان پرسنل این پایگاه‌ها، ابعاد جدیدی از مشکلات و کمبودهای نیروی هوایی آمریکا آشکار می‌گردد. کاهش بودجه در بخش‌های مختلف در قالب پروژه صرفه‌جویی سراسری، طبق این گزارش، نمود خود را در بخش نظامی آمریکا هم نشان می‌دهد. این گزارش، در پی گزارش قبلی این شبکه از وضعیت نیروی تفنگداران دریایی آمریکا و مشکلات مالی و فنی آن تهیه شده و هدف اصلی آن نشان دادن عملکرد ناموفق دولت اوباما در تقویت نیروهای مسلح این کشور بوده است. با این حال، در آن نکات و آمار بسیار جالب و قابل توجهی، درباره سویه کم تر گفته شده ای از وضعیت نیروهای مسلح آمریکا در حال حاضر وجود دارد که خواندن آن خالی از فایده نیست.

از دست دادن خلبان و هواپیما؛ کش‌رفتن قطعات یدکی از موزه‌ها

همین چند سال قبل، در مارچ 2011، وقتی دو بمب افکن B1 نیروی هوایی آمریکا، در میانه یک طوفان شدید زمستانی، از پایگاه خود در داکوتای جنوبی برخاستند و به قصد انجام ماموریت به سوی لیبی پرواز کردند. فاصله بین ابلاغ دستور و انجام ماموریت تنها 16 ساعت بود.

آیا برتری نیروی هوایی آمریکا رو به افول است؟

امروز، بسیاری از پرسنل نیروی هوایی این سوال را می‌پرسند که آیا چنین ماموریت‌هایی همچنان قابل انجام است. بعد از چند سال کاهش مستمر بودجه که اثرات غیرقابل انکاری بر کارایی نیروی هوایی گذاشته است، آمریکا اکنون 4000 پرسنل نیروی هوایی برای حفظ ناوگان خود کم دارد، که شامل 700خلبان می شود. کمبود قابل توجه قطعات یدکی را هم به این اثرات اضافه کنید. کمبود آن قدر وخیم است که بعضی اوقات، پرسنل نگهداری و تعمیرات مجبورند برای تامین قطعات، به گورستان هواپیماهای از کار افتاده در صحرایی دورافتاده مراجعه کنند.

سرگروهبان «بروس فومر»، که تجربه دو دهه کار در نیروی هایی روی بمب افکن های B1 را دارد، می گوید:

«نه تنها پرسنل خسته‌اند، که هواپیماها هم خسته‌اند.»


آیا برتری نیروی هوایی آمریکا رو به افول است؟

گزارشگران فاکس نیوز برای بررسی مشکلات کمبود منابع و مشکلات فنی از نزدیک، از دو پایگاه هوایی بازدید کرده‌اند که یکی از آن‌ها پایگاه هوایی «الز ورث»Ellsworth، واقع در داکوتای جنوبی در 35 مایلی کوه راشمور است. ماه قبل هم فاکس نیوز گزارشی از پایگاه هوایی تفنگداران دریایی تهیه کرده بود.

خبرنگاران فاکس نیوز بسیاری از پرسنل نیروی هوایی مستقر در این پایگاه ها را «خسته» و «فرسوده» از روند کنونی عملیات‌ها و منابع محدود برای پشتیبانی توصیف کرده‌اند. بنا بر اظهارات پرسنل پایگاه الزورث، تنها نیمی از ناوگان بمب افکن‌های «شاخه بمب افکن 28 ام»28th Bomb Wing نیروی هوایی آمریکا قادر به پرواز هستند. سرگروهبان فومر به فاکس نیوز گفت:

«ما در حال حاضر، تنها 20 هواپیمای عملیاتی در پایگاه داریم. از این تعداد، تنها 9 فروند قابلیت پرواز دارند. بی-1 ای که من روی آن کار می‌کردم، 20 سال پیش حدود 1000 ساعت پرواز داشت. اکنون برخی از بمب افکن‌های ما 10000 ساعت را هم رد کرده‌اند.»


آیا برتری نیروی هوایی آمریکا رو به افول است؟
عکس ماهواره ای پایگاه الزورث

کاپیتان «الیزابت یاردینگ»، خلبان B1 در الزورث، که ماه ژانویه گذشته از ماموریتی 6 ماهه از غرب آسیا بازگشته است از «کم شدن 50 درصدی برنامه های پروازی ظرف 10 سال گذشته» خبر داد.در اواسط ماه می، در روزی کاملا ابری، قرار بود دو بمب افکن B1 در ساعت 9 صبح از پایگاه بلند شوند و بعد از طی 1000 مایل مسافت به سوی جنوب، به یک تمرین نظامی از نوع «شرایط واقعی» در صحرای نیومکزیکو بپیوندند.با این حال، در این روز تنها یکی از دو B1تعیین‌شده، توانست پرواز کند و سر وقت به ماموریت تمرینی خود برسد. دومی حدود 2 ساعت نزدیک باند متوقف بود تا در نهایت از زمین برخاست ولی به موقع به تمرین نرسید و خدمه آن یک تمرین نظامی ارزشمند را از دست دادند. هواپیمای ذخیره هم قادر به پرواز و پر کردن جای آن نبود.

بمب افکن‌های B1، در صورت آماده بودن شرایط عملیات، یکی از مرگبارترین هواپیماهای نیروی هوایی آمریکاست. این بمب افکن‌ها برای پرواز در ارتفاع کم برای بمباران عمقی خاک اتحاد شوروی با بمب اتمی طراحی شده بود در دهه 1980، به سطح یک بمب افکن پشتیبانی نیروهای پیاده ارتقاء یافت. بی-1 10 الی 12 ساعت بر فراز میدان نبرد پرواز می‌کند و قابلیت حمل 50000 پاوند مهمات، عمدتا بمب‌های هدایت ماهواره ای، را دارد. سرهنگ «جنتری بازوِل»، فرمانده شاخه بمب افکن 28 ام، درباره ویژگی اساسی بی-1 می گوید:

« B1می تواند یک دستگیره در را از 15 مایلی در تاریکی شب، در آب و هوای بد، هدف قرار دهد، ولی حالا فقط نیمی از از این بمب افکن‌های فراصوت می‌توانند عملا پرواز کنند.»

فومر هم حرف او را چنین تکمیل می کند: «قطعا جت‌ها نسبت به 20 سال قبل فرسوده شده‌اند.»

مساله B1ها فقط جلوه‌ای از اثرات کاهش منابع مالی است. از زمان پایان جنگ خلیج فارس، نیروی هوایی 30 درصد کاهش پرسنل داشته است، 40 درصد کاهش هواپیما و 60 درصد کاهش در اسکادران جنگی. در 1991، نیروی هوایی 134 اسکادران جنگنده داشت. اکنون این رقم به 50 رسیده است. میانگین عمر هواپیماهای این نیرو حدود 27 سال است.بعد از 25 سال ماموریت بی وقفه در غرب آسیا، خلبانان خسته شده‌اند.

سرگروهبان «تایلر میلر»، از اسکادران نگهداری هواپیما در الزورث، معتقد است:

«نمره نگهداری و احیای ما بسیار پایین است. پرسنل خسته شده‌اند. من 8 سال پیش که به این جا آمدم، برای هر هواپیما 6 خدمه داشتیم و پایین رتبه‌ترین خدمه ما 6 یا 7 سال سابقه کار داشت. امروز ما تیم های سه نفره داریم که متوسط سابقه هر کدام از آن‌ها 3 سال است.»

کاهش سراسری بودجه در دولت اوباما که به عنوان «صرفه جویی» شناخته می شود و سه سال پیش کلید خورد، باعث اخراج شمار زیادی از پرسنل نیروی هوایی شد، یعنی کسانی که به عنوان شیفت کار می‌کردند. اکنون خلبانان و خدمه پرواز به جای پریدن به امور اداری مشغولند که قبلا توسط غیرنظامیان انجام می‌گرفت که به خاطر صرفه جویی اخراج شده‌اند.

کاپیتان یاردینگ با صراحت بیشتری واقعیت موجود را بیان می کند:

«صادقانه باید گفت، از نظر من به عنوان یک خلبان، اسکادران محو شده است.»

از سوی دیگر، مشکل قطعات یدکی هم هست که کارکنان را وادار می‌کند که برای عملیاتی نگه داشتن هواپیماها خلاقیت به خرج دهند. آن‌ها مجبورند در بین هواپیماهای از کار افتاده واقع در قبرستان هواپیماها موسوم به «بونیارد» در صحرای آریزونا به دنبال قطعات یدکی بگردند. با این حال، دیگر در این قبرستان هم قطعات زیادی برای استفاده نیروی هوایی پیدا نمی‌شود.پرسنل این پایگاه ها، شبیه همتایان خود در نیروی تفنگداران دریایی، حتی موزه‌های صنعت هوایی را هم به دنبال قطعات یدکی می‌گردند تا جنگنده‌ها را قابل پرواز نگه دارند. کاپیتان «تراویس لیتون»، یک هواپیمای متعلق به یک موزه را نشان می‌دهد اعضای اسکادران نگه داری قطعه‌ای را از آن پیاده کردند تا روی یکی از بی-1 های خود سوار کنند.«ما از 6 جت موزه‌ای دیگر از سرتاسر آمریکا برای تامین قطعات استفاده کرده‌ایم.»

همین مساله درباره «شاخه جنگنده 20 ام» 20th Fighter Wingنیروی هوایی در پایگاه «شاو» در کارولاینای جنوبی هم صدق می کند که مقر اسکادران های اف16 ارتش آمریکاست.از 79 اف-16 مستقر در پایگاه شاو، تنها 42 درصد می توانند همین حالا به کار گرفته شوند. به گفته سرهنگ «استفن اف.جوست» علت اصلی، کمبود قطعات است. یکی از اسکادران ها در ماه گذشته از ماموریت غرب آسیا برگشته، دچار مشکلات تعمیر و نگهداری شده است. سروان «جیمی جردن» هم قضیه را این گونه توضیح می دهد:


آیا برتری نیروی هوایی آمریکا رو به افول است؟
اف16 متعلق به پایگاه شاو

« اولین هواپیمای ما که از این ماموریت برگشت، 41 قطعه کم داشتیم. پرسنل ما برای تامین قطعات باید از جت دیگری استفاده می‌کردند، و در نهایت یکی از اف-16 ها از ماموریت مبارزه با داعش حذف شد.»گویا مهندسان این پایگاه یک بار برای تامین قطعات یک جت مجبور شدند از قطعات سه جت دیگر استفاده کنند. علاوه بر هزینه بالای جستجو برای قطعات در سراسر آمریکا، و به علاوه باز کردن قطعات بسیار گرانقیمت یک جت برای عملیاتی کردن جت دیگر، میزان زیادی وقت و انرژی پرسنل هم صرف این کار می شود.واقعیت این است که دغدغه اصلی پرسنل نیروی هوایی تنها مربوط به بلند شدن یا نشدن پرنده هایشان نیست. مساله اصلی این است که آیا آمریکا که دهه هاست قدرت برتر هوایی را بین قدرت های نظامی جهان در اختیار دارد، اکنون برای یک جنگ متعارف با یک قدرت جهانی دیگر آماده است؟ سرهنگ جوست هشدار می‌دهد که ورود آمریکا به چنین جنگی برای آن «خسارت‌بار» خواهد بود. هشدار بازول صریح و روشن است:

«فاصله (نیروی هوایی آمریکا با سایر قدرت های جهانی) در حال کم شدن است و این همه ما را نگران می‌کند.»
شکار افسران اطلاعاتی فرانسوی و آمریکایی توسط حزب الله
بر اساس اطلاعات موثق امنیتی چند افسر سازمان‌های اطلاعات فرانسه و آمریکا طی یک علمیات پیچیده در حومه حلب به دام رزمندگان حزب الله افتاد ند.
 به گزارش مشرق، پایگاه خبری تیار لبنان با استناد به اطلاعات امنیتی موثق تاکید کرد یکی از بزرگترین سرکردگان گروه موسوم به معارضه ریاض(معارضان مورد حمایت رژیم آل سعود) و چند افسر سازمان‌های اطلاعات فرانسه و آمریکا به دام رزمندگان حزب الله افتاده‌اند که این افراد طی یک  عملیات  امنیتی پیچیده تکاوران حزب الله دستگیر شده‌اند.
این عملیات پیچیده در منطقه‌ای که مشخص نشده، ولی تحت سیطره جبهه تروریستی النصره بود، رخ داده است. سازمان‌های اطلاعاتی عربستان، آمریکا و فرانسه به تازگی اتاق عملیاتی را برای مدیریت تروریست‌های تکفیری در این مناطق ایجاد کرده‌اند.
بر اساس اطلاعات به دست آمده، عملیات پیچیده اخیر حزب الله به عملیاتی که رزمندگان این جنبش در مارس 2014 انجام دادند، تشبیه شده است، در آن عملیات، گروهی از رزمندگان تکاور به عمق منطقه قلمون که تحت سیطره تروریست‌های تکفیری بود، نفوذ کردند و توانستند پنج نفر از سرکردگان تروریست‌ها که کارشناس بمب‌گذاری خودرو بودند، به هلاکت برسانند. سازمان اطلاعات آمریکا از احتمال انتقال اسیران(نیروهای اطلاعاتی آمریکایی و فرانسوی) به لبنان خبر داده است.
بر اساس  این گزارش، عملیات امنیتی حزب الله در مقر جبهه النصره در حلب در واکنش به حمله اخیر تکفیری‌ها به خان طومان صورت گرفته است.
منبع: تسنیم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد