سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

سعودی ها نبرد مهمی را برای تضعیف متحد ایران، حزب الله آغاز کرده اند، البته آنها نمی توانند انتظار پیروزی داشته باشند، چراکه استراتژی خطرناکی را انتخاب کرده اند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استراتژی ملک سلمان علیه ایران چیست؟

نیوزویک نوشت: سعودی ها نبرد مهمی را برای تضعیف متحد ایران، حزب الله آغاز کرده اند، البته آنها نمی توانند انتظار پیروزی داشته باشند، چراکه استراتژی خطرناکی را انتخاب کرده اند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ این نشریه در ادامه آورده است: اوایل امسال سعودی ها حزب الله را سازمانی تروریستی نامیدند، و سپس متحدان خود در شورای همکاری خلیج فارس را قانع کردند در 2 مارس اقدام مشابهی انجام دهند. ولیعهد پادشاه عربستان محمد بن نایف وزرای داخلی کشورهای عرب را به شرکت در اجلاسی در تونس دعوت کرد تا به آن ها در محکومیت حزب الله بپیوندند. اتحادیه عرب در اواخر همان ماه با تروریست نامیدن حزب الله موافقت کرد. تنها عراق و لبنان از آن خودداری کردند.

از آن موقع که حزب الله به عنوان نماد مقاومت اعراب برای اسرائیل ستایش می شد یک دهه می گذرد. شاید رهبران سعودی به طور خصوصی در جنگ 2006 حزب الله با اسرائیل از آن ها انتقاد داشتند، اما به دلیل محبوبیت بالای حزب الله برای جنگیدن با اسرائیل با حملات موشکی کوبنده، نمی توانست به طور عمومی آن را ابراز کند.

این نشریه در بخش دیگری آورده است: با مداخله نظامی روسیه در حمایت از اسد در زمستان گذشته، سعودی ها برای ضربه به حزب الله که جزئی از ائتلاف سوریه-ایران-روسیه است، مصمم تر شدند.

یکی از دلایلی که از یک سال پیش عربستان عملیات نظامی علیه یمن را ادامه داد، هراس آن ها از کابوس تبدیل شدن حوثی ها به ورژن یمنی حزب الله بود، که در این صورت یک متحد ایران کنترل کشوری در مرز جنوبی عربستان را در دست می گرفت.

پس از اعلامیه اتحادیه عرب در قرار دادن حزب الله در فهرست گروه های تروریستی، سعودی ها متحدان خود در خلیج فارس را تشویق به اخراج مهاجران لبنانی کرده اند. این می تواند باعث دو قطبی شدن بیشتر جامعه لبنانی های خلیج فارس میان شیعه ها و دیگر فرقه ها، سنی ها و مسیحی ها شود.

احتمالا ریاض قصد اعمال فشار بر اروپایی ها برای قرار دادن حزب الله در فهرست گروه های تروریستی را دارد. اروپایی ها مدت ها گفته اند حزب سیاسی حزب الله از تحریم ها معاف است. اسرائیل می گوید این تقسیم بندی کارآمد نیست، زیرا این حزب است که مبارزان را کنترل می کند.

ریاض نفوذ بیشتری در اروپا نسبت به اسرائیل دارد. لندن و پاریس مشتاق حفظ قراردادهای پر منفعت فروش تسلیحات به ریاض هستند. اگر ریاض زیاد اصرار کند، مقاومت برای اروپایی ها سخت خواهد شد.

رهبری کنونی عربستان نسبت به پیشینیانش ریسک پذیری بالایی داشته و بسیار غیرقابل پیش بینی است. ملک سلمان و مشاوران ارشدش می خواهند ضربه سنگینی به تهران وارد کنند. آنها برای این هدف، ضربه و حمله به حزب الله را انتخاب کرده اند.

نویسنده: بروس ریدل

گزارش رویترز از فعالیت های انتخاباتی رئیس جمهور سابق؛

احمدی نژاد دوباره آفتابی می شود

محمود احمدی نژاد در پشت تریبونی که به شکل سنگر جنگ ایران و عراق تزئین شده برای جمعیت چند صد نفری ابراز احساسات می کند و با سخنرانی غرب ستیزانه اش نطق های آتشین دوران ریاستش بر دولت ایران را یادآور می شود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
احمدی نژاد دوباره آفتابی می شود


رویترز نوشت: محمود احمدی نژاد در پشت تریبونی که به شکل سنگر جنگ ایران و عراق تزئین شده برای جمعیت چند صد نفری ابراز احساسات می کند و با سخنرانی غرب ستیزانه اش نطق های آتشین دوران ریاستش بر دولت ایران را یادآور می شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ این خبرگزاری در ادامه آورده است: در پایان این مراسم که از سویی برای ادای احترام به شهدای جنگ هشت ساله ایران در جیرفت برگزار شده بود، جمعیت شعار می داد : ... هرچی مرده، احمدی برمی گرده

احمدی نژاد پس از نزدیک به سه سال دوری از انظار عمومی، در چند هفته گذشته در چند مراسم حضور پیدا کرده، که یکی از آن ها سخنرانی هفته گذشته او در جیرفت بود که باعث تقویت گمانه زنی بازگشت سیاسی او شد.

این محافظه کار و پوپولیست 59 ساله تا کنون اظهارنظری درباره قصدش برای حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری در 2017 نداشته است. 

اما در صورت ورود او به این کارزار، می تواند مشکلاتی برای جانشین عملگرای خود، حسن روحانی، ایجاد کند که پس از توافق هسته ای محبوبیت زیادی در ایران به دست آورد.

مسعود میرکاظمی، وزیر نفت در دوره احمدی نژاد، در مصاحبه ای گفت: «در ریاست جمهوری، این فرد است که مهم است. گروه های سیاسی مهم نیستند. در عمل، یک فرد می تواند موجی را به راه بیاندازد. هر کسی اول این موج را آغاز کند، رای ها را کسب می کند. احمدی نژاد کارش را شروع کرده، و می تواند این موج را آغاز کند». او همچنین پیش بینی کرد متحد سیاسیش در صورت حضور در این انتخابات بر روحانی غلبه کند.

تخمین شانس موفقیت احمدی نژاد دشوار است.

او به دلیل محدودیت موجود در قانون اساسی ایران نتوانست در انتخابات ریاست جمهوری 2013 حضور داشته باشد. اما احمدی نژاد می تواند بهترین امید برخی از اصولگرایان برای بازگشت قوی آن ها در انتخابات سال آتی باشد، هرچند رابطه اش با برخی از آن ها تیره است.

سعید لیلاز، تحلیلگر سیاسی و مشاور اسبق رئیس جمهور اصلاحات می گوید: « تندروها احمدی نژاد را به عنوان تنها کسی می شناسند که می تواند در برابر اصلاح طلبان و نامزدهایشان بایستد. فعالیت او بسیار بیشتر شده و باعث ایجاد نگرانی هایی در بخش های متعددی در ایران شده است».

احمدی نژاد در 8 سال [آزگار] ریاست جمهوریش، به کرات با لفاظی های تند خود و موضع مبارزه طلبانه اش درباره برنامه هسته ای ایران و زیر سوال بردن پیاپی هولوکاست، باعث ایجاد تنش در روابط ایران با جامعه بین المللی شد.

حامیانش از احمدی نژاد به خاطر ایستادن برابر غرب تمجید می کنند. مخالفانش از کارنامه اقتصادی و اتهامات فساد در سطوح بالای دولتی در دوره او انتقاد می کنند. 

هرچند سخنرانی هفته گذشته احمدی نژاد در جیرفت بیشتر حول موضوع آزادی و دموکراسی بود، اما شامل تم آشنای محکوم کردن استکبار و حمله به غرب و به ویژه آمریکا نیز می شد.

او رو به جمعیت گفت: «من می گویم شما چرا عملیات نظامی علیه عراق و افغانستان را شروع کردید و یک میلیون نفر را کشتید؟ آن ها می گویند می خواهند دموکراسی بیاورند. دموکراسی یعنی مردم حق انتخاب آزادی خودشان را داشته باشند. این ها مردم را برای آزادی می کشند و به خودشان تبریک می گویند».

احمدی نژاد اولین بار در سال 2005 به ریاست جمهوری انتخاب شد. 

با آفتابی شدن دوباره احمدی نژاد، حامیان او از اینترنت استفاده کرده اند تا بر دستاوردهای او تاکید کنند.

یک وبلاگ حامی احمدی نژاد آماری منتشر کرده که به او جلوه خوبی می دهد. مثلا بر اساس این آمار تعداد جاده های روستایی ساخته شده در دوره او بیشتر از دوره روحانی بوده، اما این وبلاگ منبعی برای اطلاعات خود ذکر نکرده.

منتقدان احمدی نژاد هم در فضای مجازی فعال بوده اند. عکس کنایه آمیزی از او در تلگرام او را به شکل معلمی نشان می دهد که در حال درس دادن است و می گوید: «از طریق عوام فریبی مجبورشان می کنیم خاطرات هشت سال مصیبت را فراموش کنند».

همچنین مخالفان او به اتهامات حقوقی اشاره می کنند که احمدی نژاد با آن ها روبرو است. ماهیت این اتهامات تا کنون اعلام نشده، اما رسانه های داخلی ایران می گویند درباره نحوه مدیریت بر دولت است که به درستی انجام نشده. این رئیس جمهور اسبق در سال 2013 به دادگاه فراخوانده شد، اما در آن حضور پیدا نکرد.

به نظر مخالفان احمدی نژاد او پیش از آنکه به فکر حضور در انتخابات باشد، باید از مانع اتهامات حقوقی خود گذر کند.

علی مطهری، عضو میانه رو مجلس ایران در این باره گفته است: «احمدی نژاد اول باید محاکمه شود، بعد تقاضای نامزدی برای انتخابات را بدهد».

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به برگزاری نمایشگاهی با موضوع هولوکاست در ایران از وزیر امور خارجه آمریکا خواست تا این رویداد را محکوم کند.
 
به گزارش انتخاب، به نوشته روزنامه تایمزاوسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل شب گذشته در تماس تلفنی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره‌ی برگزاری یک نمایشگاه در ایران با موضوع هولوکاست گفت و گو کرده و از وی خواسته تا چنین اقدامی را محکوم کند.
 
نتانیاهو همچنین روز یکشنبه ( امروز ) در جلسه کابینه خود از جهان خواسته است تا ایران را برای زیر سوال بردن هولوکاست محکوم کند و به آن واکنش نشان دهد.
 
وی گفت که مشکل اسراییل با ایران تنها بر سر سیاست های این کشور در منطقه نیست، بلکه اساسا به دلیل ارزشهایی است که جمهوری اسلامی روی آنها بنا شده است.
 
نتانیاهو که از برگزاری این نمایشگاه به خشم آمده است، در ادامه ایران را به آماده کردن یک هولوکاست دیگر علیه یهودیان متهم کرد.

منبع: ایسنا

تروریست های سوری در اظهاراتی پوچ اعلام کردند به هرگونه حمله از جانب نیروهای ایرانی و روسی به منطقه خان طومان سوریه، واکنشی شدید و غافلگیرکننده نشان می‌دهند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه سعودی الشرق الاوسط نوشت: مخالفان سوری تهدید کردند به حمله نیروهای ایرانی و روسیه به منطقه خان طومان در حومه جنوبی حلب واکنشی شدید و غافلگیرکننده نشان می‌دهند.

به گزارش انتخاب، این روزنامه در گزارشی نوشت: عبدالقادر علاف، معارض سوری فعال در حلب در گفتگو با این روزنامه در اظهاراتی واهی مدعی شد: «گروه‌های مسلح در چند ساعت گذشته موفق شدند تلاش‌های نیروهای ایرانی را برای خارج کردن پیکرهای جنگجویان خود ناکام بگذارند.»

وی افزود: «طبق اطلاعاتی که در اختیار مخالفان قرار گرفته است، ایران و روسیه در حال جمع کردن نیروی زمینی برای حمله به خان طومان هستند. واکنش مخالفان به هرگونه حمله، شدید و غافلگیر کننده خواهد بود. گروه‌های مستقر در جنوب حلب حمایت تسلیحاتی و انسانی دریافت کرده‌اند و برای هر احتمالی آماده هستند.»

گفته می‌شود روز جمعه ۱۷ اردیبهشت به فاصلۀ دو ساعت از اعلام رسمی آتش بس فراگیر در حلبِ سوریه، تروریست‌های گروه جبهه النصره، وابسته به القاعده روستای خان‌طومان را نزدیک شهر حلب تصرف کردند.

جبهه النصره پس از عملیات ناکام ماه گذشته، این بار با دادن بیش از ۷۰ کشته، مجددا خان طومان را تصرف کرد.

نیروهای مقاومت و مدافع حرم با مستقر شدن در حومه شهرک حمیره در جنوب شرق حلب، خود را آماده بازپس گیری منطقه خان طومان کرده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
توجه خود را برای لحظه‌ای از خاورمیانه دور کنید. در حالی که سیاست‌گذاران روی طرح بازار نفت عربستان متمرکز شده‌اند، اتفاقات اصلی در بازار نفت، سه‌هزار مایل آن‌طرف‌تر در جلگه رود نیجر در حال رخ دادن است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از بلومبرگ، نیجریه که تاکنون بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا بوده، به یک هرج‌ومرج داخلی سقوط کرده است. موجی از حملات و حوادث به زیرساخت‌های این کشور لطمه زده و تولید نفت نیجریه را به پایین‌ترین سطح 20 سال اخیر رسانده است.
 
مشکلات تولید نیجریه
قیمت نفت در حال بازگشت از بالاترین سطح شش ماه اخیر خود است. بخشی از این موضوع با برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی درباره افزایش تقاضا در این هفته توضیح داده می‌شود. اما با درنظر گرفتن تمامی موارد، تردید در خصوص پایدار ماندن عرضه مازاد نفت وجود دارد.
 
با توجه به اینکه راه‌حلی برای مشکلات ایجاد شده در این جلگه پیدا نشده است، تولید در خشکی و دریا آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد. اگر آخرین گروه مبارزان آزادی به دنبال عملکرد بهتری از پیشینیان خود باشند، آنگاه تجهیزات آب‌های عمیق نیز با خطر مواجه خواهد شد.
نیروهای انتقامجوی جلگه نیجر باعث تعطیلی ترمینال فورکادو شل و کاهش 250 هزار بشکه در روز از صادرات این کشور شده است. این تعطیلی فقط مختص شل نبوده و واحدهای تولید شورون نیز با نشتی 160 هزار بشکه‌ای در روز مواجه شده است. در ماه آوریل، شرکت انی، وضعیت فورس ماژور در صادرات اعلام کرد.
 
حل مشکل نیجریه در بلندمدت نیز سخت به نظر می‌رسد. دور قبلی نارضایتی که در سال 2009 به اوج خود رسید تنها زمانی به پایان رسید که رئیس‌جمهور یارآدوا پیشنهاد عفو عمومی، برنامه‌های تمرینی و پرداخت نقدی ماهانه به نزدیک به 30 هزار نظامی داد که چیزی در حدود 500 میلیون دلار برای دولت نیجریه خرج در بر داشت.
 
در تازه‌ترین گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی ابراز داشت نیاز جهان به نفت خام اوپک در سه‌ماهه جاری 31.9 میلیون بشکه در روز خواهد بود و این در حالی است که سهم نیجریه در تولید روزانه 32.76 میلیون بشکه‌ای گروه در ماه آوریل 1.62 میلیون بشکه بوده است.
 
گروه تحقیقات نفتی پتروماتریکس معتقد است تولید نیجریه در حال حاضر ممکن است اندکی بالاتر از یک میلیون بشکه در روز باشد. اختلالات بیشتر در تولید نفت نیجریه ممکن است تراز نفت جهانی را از عرضه مازاد به سمت کسری عرضه جابجا کند.

منبع: اقتصاد نیوز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد