سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

رضایی: حلب برای عربستان و ترکیه حیثیتی شده است

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: موضوع حلب برای عربستان و ترکیه حیثیتی شده بنابراین با تمام توان در آنجا دخالت می‌کنند، در واقع حلب آخرین زورآزمایی مقاومت و متجاوزین است.

به گزارش مشرق، سرلشکر پاسدار محسن رضایی طی یادداشتی کوتاه جزئیاتی از وضعیت فعلی شهر حلب و نحوه تجهیز تسلیحاتی، لجستیکی و اطلاعاتی تروریست‌های تکفیری را افشا کرد.

وی در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: اسلحه، مهمات، پول و غذا از مرزهای جنوبی و از بندر اسکندرون ترکیه به دست آن‌ها می‌رسد. همچنین از طریق کشتی از عربستان و قطر به آن‌ها کمک می‌شود.

اخیراً منابع خبری تائید کرده‌اند که تعدادی از ژنرال‌های ترکیه، عربستان و آمریکا که متخصص در جنگ‌های ویژه هستند به تکفیری‌ها اضافه‌شده‌اند و درواقع عملیات خان طومان را آن‌ها هدایت کردند.اکنون موضوع حلب برای عربستان و ترکیه حیثیتی شده بنابراین با تمام توان در آنجا دخالت می‌کنند. در واقع حلب آخرین زورآزمایی مقاومت و متجاوزین است.

در مقابل آن‌ها، ارتش سوریه تنها با کمک مستشاران ایرانی در حال مقاومت است . حمایت‌های روسیه مدت کمی یعنی مدت شش ماه انجام شد و بعداً هم عمدتاً به کشور خود برگشتند، ولی خدای متعال پشتیبان مظلوم است و پیروزی از آن ملت و دولت سوریه و جبهه مقاومت خواهد بود

تضعیف غرب در برابر ایران و روسیه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

مقامات آمریکایی نگران آن هستند که با خروج انگلیس، این کشور قادر نباشد همچون گذشته اعضای اتحادیه اروپا را به وضع تحریمها علیه روسیه و ایران ترغیب نماید.
به گزارش مشرق، انگلیس، این متحد دیرینه آمریکا، روز بیست و سوم ماه ژوئن تکلیف عضویت خود در اتحادیه اروپا را برای همیشه مشخص خواهد کرد؛ تصمیمی سرنوشت ساز با تبعات داخلی و خارجی در حوزه های تجاری، سرمایه گذاری،‌ دفاعی وسیاسی.

پیش از پرداختن به دلایل مخالفت آمریکا با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نگاهی می اندازیم به پیشینه روابط آمریکا و انگلیس از پایان جنگ جهانی دوم و چگونگی شکل گیری و تقویت روندهای داخلی انگلیس به سمت جریان هوادار خروج این کشور از اتحادیه اروپا.

از زمان پایان جنگ جهانی دوم،‌ آمریکا همواره یکی از حامیان ادغام سیاسی و اقتصادی اروپای غربی بود، بطوریکه  با اضمحلال بلوک شرق از سال ۱۹۸۹ این سیاست حمایتگرانه آمریکا شکل وسیعتری بخود گرفت و حتی تا جایی پیش رفت که از الحاق کشورهای سابقاً کمونیستی در یک اجتماع سیاسی پان اروپایی نیز به شدت استقبال کرد. در این میان، آمریکا‌ بخش اعظم حمایتهای قدرتمندانه خود از کشورهای اروپایی را نثار انگلیس، این متحد قدیمی، کرد.

دلایل چندی برای این رجحان آمریکا وجود دارد: نخست،‌ وجود مشابهت در اولویتهای سیاستگذاری آمریکا و انگلیس در مقام مقایسه با سایر کشورهای اروپایی به ویژه مبدعان تاریخی ادغام اروپا- فرانسه و آلمان-. دوم، فلسفه اقتصادی «آنگلو-ساکسون» انگلیس، سوم زبان انگلیسی و چهارم پیوندهای تاریخی و فرهنگی دو کشور که بعدها با ادغام سیاستهای خارجی خود در عرصه هایی همچون مشارکت اطلاعاتی، فنآوری هسته ای و نبرد در میدان جنگ ابعاد وسیعتری نیز به خود گرفت.

ترکیب دلایل ذکر شده سبب شد که آمریکا از انگلیس به مثابه یک مجرای طبیعی برای اعمال نفوذ بر سیاستهای اروپا استفاده کند. اما این ارتباط نزدیک برای انگلیس نیز خالی از لطف نبود. این کشور که پس از جنگ جهانی دوم شاهد افول قدرت جهانی خود بود، حال میتوانست با بهره گیری از رابطه ای نزدیک با قدرتمندترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان و به مثابه «پل پیوند دهنده اروپا و آمریکا» نقش و دامنه تأثیرگذاری خود بر امور جهان را تا حدودی حفظ نماید.

طی دوران جنگ سرد انگلیس در نظم غربی به رهبری آمریکا نقش نائب اصلی را بازی می کرد: از مشارکت مشتاقانه آن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی  (ناتو) گرفته تا عضویت در نهادهای مالی برتون وودز و پشتیبانی خلل ناپذیرش از ادغام اقتصادی اروپا برای موازنه سازی در برابر بلوک شرق در اوراسیا.

اما پس از جنگ سرد،‌ چالش اصلی انگلیس در صف نگه داشتن آمریکا و اتحادیه اروپا در یک بافت ژئوپلتیکی بود که به دلیل حذف تهدید اتحاد جماهیر شوروی در عرصه جهانی، بیش از گذشته دشوار می نمود. نکته جالب آنست که این امرخطیر نقش ژئوپلتیکی انگلیس را به عنوان پلی میان دو قاره در دو سوی آبهای اطلس برجسته تر ساخت.

اما ایفای این نقش تنها برای قشر نخبه انگلیس از جاذبه برخوردار بود. شهروندان عادی انگلیس از اینکه کشورشان تنها سخنگوی آمریکا در بروکسل باشد، رضایت نداشتند و برای اکثر آنها عضویت در اتحادیه اروپا تنها بر مبانی عملگرایانه و مصالح ملی کشورشان قابل دفاع بود.

رفته رفته این اعتقاد که چرخ سیاستهای اتحادیه اروپا در جهت منافع و مصالح مردم عادی انگلیس نمی چرخد، با اقبال بیشتر توده مردم روبرو شد. از سوی دیگر، افزایش مهاجرت به اروپا و دوره طولانی ریاضت اقتصادی نیز اشتیاق و تمایل انگلیس برای عضویت در اتحادیه اروپا را تضعیف نمود.

مجموع این عوامل سبب شد احساسات ضد و مخالف با عضویت در اتحادیه اروپا از بستری مناسب برای رشد برخوردار شوند و در این میان،‌ سیاستمدارانی بویژه از حزب محافظه کار انگلیس بتوانند اذهان عمومی را به سمت و سوی خروج این کشور از اتحادیه اروپا هدایت نمایند.

با افزایش فشارها از جانب مخالفان عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا،‌ »دیوید کامرون» نخست وزیر این کشور مجبور شد برغم میل باطنی خود و فقدان دلیل موجه برای برگزاری زودهنگام یک همه پرسی، تصمیم گیری در خصوص ادامه عضویت یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را بر عهده مردم بگذارد و حال این مردم انگلیس هستند که تصمیم می گیرند آیا منافع استراتژیک ناشی از عضویت در اتحادیه اروپا بر بوروکراسی پرهزینه آن و امحای تدریجی حاکمیت ملی می چربد یا خیر.

واکنش حاکی از نگرانی آمریکا به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

اما گذشته از آنکه نظر نهایی مردم انگلیس چه سرنوشتی را برای این کشور در عرصه منطقه ای و بین المللی رقم زند،‌ تمایل رهبرانی همچون کامرون برای پذیرش بی چون و چرای نتیجه این همه پرسی از یک عارضه کهنه در سیاست خارجی انگلیس حکایت می کند که زنگ خطر را بویژه برای استراتژیستهای مقیم واشنگتن به صدا در می آورد: تأثیرگذاری روندهای سیاست داخلی بر نحوه پاسخگویی به پرسشهای راهبردی بلند مدت در عرصه خارجی؛ عارضه ای که هم اکنون بروز یک بیماری سخت را برای این متحد دیرینه آمریکا پیش بینی می کند.

اخیراً علائم فراوانی از این عارضه در عرصه سیاست داخلی انگلیس به چشم می خورد. نخستین علامت در آگوست ۲۰۱۳ و در رأی منفی پارلمان انگلیس به طرح حملات نظامی مشترک به رهبری آمریکا علیه سوریه خود را نشان داد. علیرغم آنکه نخست وزیر انگلیس می توانست بدون کسب اجازه از پارلمان این کشور دستور عملیات نظامی را صادر نماید؛ اما دیوید کامرون شکست این طرح در مجلس عوام را به بهره برداری های سیاسی حزب کارگر و قانونگذاران مخالف دولت از این حمله نظامی مشترک ترجیح داد.

در نتیجه این ترجیح سیاسی،‌ سیاست خارجی اوباما با مانعی روبرو شد که روند تشکیل یک ائتلاف بین المللی علیه بشار اسد را مختل می نمود. درنهایت،‌ طرح این حملات با عقب نشینی کاخ سفید جنبه عملی نیافت.

نمونه دوم، اشتیاق سوزان صدراعظم جورج آزبورن برای سرمایه گذاری چین در اقتصاد انگلیس بود. در صورت انجام این سرمایه گذاری،‌ انگلیس نخستین کشور غربی بود که به لبانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا» تحت نظارت چین می پیوست؛ امری که با مخالفت آشکار ایالات متحده روبرو شد. در این مورد نیز حزب محافظه کار انگلیس تحت رهبری کامرون و آزبورن اهداف داخلی- و گاه جاه طلبیهای انتخاباتی خود- را بر پیامدهای ژئوپلتیک این صف بندی مختصر با چین در مقابل آمریکا ترجیح می دادند. در واقع در هر دو محاسبات ژئواستراتژیکی فرع بر بحث و جدلهای رسمی و داخلی قرار گرفت.

به عبارت دیگر لندن توجه خود را-هرچند موقت- از تلاش برای حفظ موقعیت خود در جهان و بهره مندی بیشتر از منافع حاصل از ائتلاف با آمریکا به رفع و حل بحرانهای داخلی و جلب رضایت رأی دهندگان خود معطوف کرده است؛‌ امری که می تواند برای مقامات کاخ سفید نگران کننده باشد.

از اینرو مقامات کاخ سفید تلاش می کنند تا با بهره گیری از سیاست «هویج و چماق» انگلیس را به ماندن در اردوگاه اتحادیه اروپا راضی نمایند. در راستای همین سیاست بود که اوباما در جریان سفر خود به لندن در هفته گذشته به انگلیس هشدار داد که در صورت خروج از اتحادیه اروپا ناچار خواهد شد که برای انجام مراودات تجاری با آمریکا در «ته صف» قرار بگیرد.

اما «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه با ادبیاتی متفاوت و توسل به حافظه تاریخی مردم انگلیس سعی داشت که منافع حاصل از عضویت در اتحادیه اروپا اعم از افزایش تأثیرگذاری بر امور جهانی و تداوم نقش نیمه رهبر خود را بار دیگر به این کشور اروپایی گوشزد نماید.

تبعات این خروج برای آمریکا را می توان از چند منظر مورد بررسی قرار داد:

1. مبارزه علیه تروریسم: آمریکا حامی یک اروپای باثبات و قدرتمند است. زیرا موفقیت اقدامات ضد تروریستی این کشور تا حد زیادی درگرو همکاری- بویژه مشارکت اطلاعاتی- با اتحادیه اروپا در کنار عضویت انگلیس است.

2. ثبات در اروپا: برخی ناظران بیم آن دارند که با خروج انگلستان،‌ بدنه اتحادیه اروپا شروع به اضمحلال کند و در اینصورت، بی ثباتی بر اروپا حاکم شود. همچنین این نگرانی وجود دارد که خروج انگلیس دارای تبعات «دومینو وار» بوده و سایر کشورهای اروپایی را به خروج از این اتحادیه ترغیب نماید.

3. تأثیر بر انتخابات آمریکا: انحلال اتحادیه اروپا می تواند دیدگاه انزواگرایانه بسیاری از محافظه کاران آمریکایی بویژه در جناح راست را تقویت نماید. سیاستمدارانی همچون دونالد ترامپ احتمالاً خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به منزله تأیید این دیدگاه خود می دانند که اروپا ضعیف است و نهادهای آن ناتوان از تطبیق دهی خود با واقعیتهای جهان مدرن هستند و اینکه کنترل مرزها،‌ سیاستهای تجاری حمایتی و اثبات مجدد حاکمیت ملی برای مقابله با آشوب جهان خارج لازم هستند. این درحالیست که بین الملل گرایان که اکثرا در جناح چپ قرار دارند، خروج انگلیس را یک تحول دلسرد کننده ارزیابی خواهند کرد.

4. امنیت و صلح جهانی: تعدادی از فرماندهان ناتو و مقامات امور خارجه آمریکا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را عاملی می دانند که هم به جایگاه این کشور در صحنه جهانی و هم به وضعیت امنیت لطمه خواهد زد و معتقد هستند که این امر «یاری رساندن به جبهه دشمنان غرب» است.

5. تحریمها علیه ایران و روسیه: مقامات آمریکایی نگران آن هستند که با خروج انگلیس، این کشور قادر نباشد همچون گذشته اعضای اتحادیه اروپا را به وضع تحریمها علیه روسیه و ایران ترغیب نماید.

6. مشارکت ترانس آتلانتیک: در شرایطی که انگلیس همواره مانند پلی میان آمریکا و اروپا عمل می کرده و قاصد پیامهای واشنگتن به بروکسل و یا بالعکس بوده است؛ خروج این کشور از اتحادیه اروپا می تواند به مثابه واژگونی این پل و در نتیجه بروز اختلال در برقراری تماسهای خالی از تنش و اختلاف میان آمریکا و مقامات اتحادیه اروپا باشد.

7. اقتصاد: خروج انگلستان می تواند بر اقتصاد جهانی اثرات منفی بگذارد به ویژه در شرایطی که هنوز بسیاری از کشورها در حال سربلند کردن از زیر بار سنگین بحران مالی سال ۲۰۰۸ هستند.منبع: مهر

جدیدترین خبرها از «خان‌ طومان»

رزمندگان مقاومت در ادامه اقدامات زمینه‌ساز برای عملیات اصلی آزادسازی شهرک خان طومان، مجتمع‌های شرق شهرک را بمب‌گذاری کردند تا آمدوشد تروریست‌ها کاملا در تیرس باشد.
به گزارش مشرق، جدیدترین خبر از محور عملیاتی خان طومان در جنوب غرب استان حلب (شمال غرب سوریه) حاکیست، دیشب و بامداد امروز جنگنده‌های روسی با حملات شدید، مواضع تروریست‌ها در شهرک خان طومان و حومه آن از جمله منطقه الخالدیه را با شدت دو سه روز اخیر هدف قرار دادند. همزمان با حملات جنگنده‌های روسی، نیروهای سوری و مقاومت، با آتش سنگین توپخانه و حملات راکتی تحرکات تروریست‌ها را فلج کردند.در ادامه، نیروهای سوری و جبهه مقاومت حمله‌ محدود زمینی از محور «معراته» و جنوب به سمت مناطق شرقی شهرک آغاز کردند و پس از درگیری‌ شدید موفق شدند مجتمع‌های مرتفع شرق شهرک خان طومان از جمله ساختمان تجهیزات سلاح را تصرف کنند.

 جدیدترین خبرها از «خان‌ طومان»

پس از عقب‌نشینی افراد مسلح از برخی مجتمع‌های شرق شهرک خان طومان، یگان‌های مهندسی ارتش سوریه این مجتمع‌ها را مین‌گذاری و بمب‌گذاری کردند.

یک منبع میدانی با یادآوری اینکه «هنوز عملیات آزادسازی خان طومان آغاز نشده» به «بین‌الملل فارس» گفت: در عملیات شب گذشته تنها تصرف و تخریب تعدادی از مجتمع‌های شرق شهرک از طریق بمب‌گذاری آن در دستور کار بود و مأموریت با موفقیت انجام شد.

این منبع میدانی تصریح کرد: با تخریب مجتمع‌ها، شرق شهرک خان طومان به وضوح دیده می‌شود و نیروهای سوری می‌توانند تحرک تروریست‌ها را رصد کنند.

به گزارش بین‌الملل فارس، عناصر تروریستی با سوء استفاده از تراکم ساختمان‌های شرق شهرک خان‌طومان اقدام به کمین و هدف قرار دادن نیروهای ارتش سوریه می‌کردند.

شهرک خان طومان به دلیل موقعیت آن در نزدیکی به حلب (10 تا 15 کیلومتر) و نزدیک به شهرک بسیار مهم «الحاضر» اهمیت بالایی در تسلط بر منطقه ریف جنوبی حلب دارد.

پس از عملیات سنگین ناکام تروریست‌های جبهة النصره و متحدانش در ماه گذشته میلادی در حمله به خان ‌طومان، سرانجام جبهة النصره با تقویت خود از طریق ترکیه و عربستان و دریافت تجهیزات بیشتر و جدیدتر، موفق شد، جمعه گذشته این شهرک را تصرف کند اما تسلط آتش‌باری ارتش سوریه و مقاومت همچنان بر آن وجود دارد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران:
بالگردهای ما بالای سر آنها حاضر بودند و عناصر اطلاعاتی ما تا نزدیکی آنها رفته و شناسایی‌ها را کامل کردند و مسیرها نیز با سامانه‌های موقعیت‌یاب ثبت شد...فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: وقتی داعش قصد نزدیکی به مرزهای غربی کشور را داشت، یگانهای نزاجا آماده نبرد سنگین با تروریستها بوده وبالگردهای هوانیروز نیز در بالای سر آنها به پرواز درآمده بود.
به گزارش عصر ایران به نقل از مهر، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اخیرا در گفت‌وگویی با نشریه ارتش (صف) به برخی موضوعات از قبیل تجهیزات نزاجا، ورود این نیرو به موضوعات موشکی، مقابله با تهدیدات مرزی و وضعیت معاش نیروها پرداخته است:

حتی بعد از برجام هم تجهیزات نظامی وارد نخواهد شد

فرمانده نیروی زمینی در بخشی از این گفتگو به موضوع تحریم‌ها، تامین نیازهای تجهیزاتی و تاثیر برجام در این حوزه پرداخت و افزود: ما همچنان در فضای تحریم هستیم و چیزی از خارج وارد نمی‌شود. درست است که در برجام، صحبت‌ها و اقداماتی در جهت رفع تحریم‌ها شده اما اگر فضایی باز شود، قطعا تجهیزات نظامی ورود پیدا نخواهند کرد، لذا ما متناسب با نیازها، تسلیحات مورد نیازمان را تعریف کرده و ساخته‌ایم که یکی از موارد مورد نیاز اصلی و ضروری ما، توجه به یگان‌های تک‌تیرانداز و سلاح‌های تک‌تیرانداز بود که توانستیم در تمامی رده‌ها از کالیبر ۷.۶۲، ۱۲.۷، ۱۴.۵ گرفته تا اولین سلاح تک‌تیرانداز ۲۳ میلیمتری دنیا را تولید کنیم.

نصب اخلال‌گر موشکی بر روی تانک M۶۰

پوردستان در ادامه این بحث، به ورود تعداد زیادی از خودروهای روز دنیا به سازمان رزم نیروی زمینی اشاره کرده و گفته است که این خودروهای یک چهارم و سه چهارم و ... تحرک قابل ملاحظه‌ای به نزاجا داده است.وی همچنین افزود: بر روی تانک M۶۰ سامانه واپایش آتش و اخلالگرهایی نصب شده که بتواند موشک‌های «تاو» و سایر موشک‌های ضد زره را منحرف کند.
«امسال سال ورود نزاجا به حوزه موشکی است» این نکته را امیر پوردستان در حالی گفته است که نیروی زمینی در گذشته به راکت‌هایی نظیر زلزال و نازعات مجهز بوده و در برخی مقاطع نیز رزمایش‌هایی تخصصی در حوزه موشکی برگزار کرده است ولی اینکه وی از ورود نزاجا به حوزه موشکی در سال ۹۵ سخن گفته است، باید صبر کرد و دید آیا سامانه‌های جدیدتر و قابل هدایت نیز به نیروی زمینی اضافه خواهد شد؟

کنار گذاشتن ژ-۳ به صلاح نیست

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه «در خصوص تغییر سلاح انفرادی مشکلی نداریم»، به اسلحه ژ-۳ اشاره کرده و گفت: «سلاح ژ-۳ یک سلاح کارآمد و متناسب با نیاز ماست که کارایی خود را در جنگ نیز نشان داده و ما یک انبار بسیار عظیم از این سلاح و مهمات آن در اختیار داریم.
وی برای همین معتقد است «از دور خارج کردن این سرمایه عظیم، برای کشور معقول نیست.»
امیر پوردستان خاطرنشان کرد: دوربین‌هایی پیش‌بینی کرده‌ایم که تا فاصله ۵۰۰ تا هزار متر را در معرض دید و تیر قرار می‌دهند و کاربر می‌تواند از این سلاح به عنوان تک تیرانداز نیز استفاده کند.

 تشکیل قرارگاه واکنش سریع در نزاجا

فرمانده نیروی زمینی ارتش در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تهدیدات پیرامونی و اطراف کشور اشاره کرد و اظهار داشت: هیچ گاه مرزهای کشور ما خالی از تهدید نبوده است و ما در عرصه جنگ‌های نیابتی به عنوان بازوی مسلح نظام وظیفه داریم متناسب با تهدید، ظرفیت‌های نظامی و دفاعی لازم را ایجاد کنیم که یکی از آنها رصد تهدیدات است.
به گفته پوردستان، تمام نقاط ضعف، قوت، برجستگی‌ها، قابلیت عملیاتی، فنون، راهکنش‌ها، تسلیحات و جنگ‌افزارهای دشمن به طور کامل رصد و نتایج نیز به صورت یک کتابچه درآورده شده و متناسب با آنها، ظرفیت‌های دفاعی خودی نیز را ایجاد شده است که یکی از آنها تشکیل تیپ‌های واکنش‌سریع است.
وی ادامه داد: برخی از این تیپ‌ها آماده شده و برخی نیز در حال شکل‌گیری هستند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش، از تشکیل قرارگاه مرکزی واکنش سریع در نزاجا خبر داد و افزود: این قرارگاه تیپ‌های واکنش سریع را هدایت و متناسب با ماموریت‌ها آماده نبرد می‌کند و تیپ‌ها نیز این آمادگی را دارند تا در کمترین زمان ممکن وارد عمل شوند.

ناگفته‌هایی از برنامه داعش برای نزدیکی به مرزهای ایران

پوردستان تعیین خط قرمز ۴۰ کیلومتری مرزها را به عنوان مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح برای مقابله با تدیدات گروهک‌های تکفیری مورد اشاره قرار داده و گفت: اگر احساس کنیم نیروهای تکفیری قصد عبور از این خط را دارند، این حق را برای خود قائل هستیم که وارد میدان شده و به مقابله با آنها بپردازیم.
فرمانده نیروی زمینی ارتش اظهار داشت:‌ در سال ۹۳، داعش در یک فاصله زمانی کوتاه خود را از استان الانبار عراق به استان دیالی که هم‌مرز استان کرمانشاه و ایلام است، رساند. از طرف دیگر به سعدیه و جلولا آمدند و می‌خواستند در گام بعدی تا خانقین که در ۱۲ کیلومتری مرز ماست، برسند که یگان‌های نیروی زمینی با قدرت وارد عمل شدند.
وی ادامه داد: برای مقابله با این تهدید، ۵ تیپ عملیاتی وارد میدان شده و بر اساس مصوبه ستاد کل، شناسایی‌ها در آن سوی مرز شروع شد و ما آماده بودیم که اگر از خط ۴۰ کیلومتر گذشتند با این ها درگیر شویم و همه سازوکارها نیز برای یک درگیری سنگین فراهم بود.
ورود بالگردهای جنگی ایران به عراق برای جنگ با داعشپوردستان خاطرنشان کرد: بالگردهای ما بالای سر آنها حاضر بودند و عناصر اطلاعاتی ما تا نزدیکی آنها رفته و شناسایی‌ها را کامل کردند و مسیرها نیز با سامانه‌های موقعیت‌یاب ثبت شد تا در صورت نزدیکی، آنها را زیر باران سنگین توپخانه و آتشبار خود قرار دهیم که البته این مسائل خیلی رسانه‌ای نشد اما موجب شد تا داعش از این اقدام منصرف شود.
به گفته فرمانده نیروی زمینی، هنوز هم رگه‌هایی از هواداری داعش در استان دیالی عراق وجود دارد.
وی تصریح کرد: این تهدیدات امروز در شرق کشور نیز به واسطه حضور داعش در مرزهای افغانستان و پاکستان وجود دارد و آنها علاقمند هستند خودشان را به مرزهای ما برسانند اما ما خود را متناسب با تهدیدات خود را آماده کردیم.
ورود بالگردهای جنگی ایران به عراق برای جنگ با داعش

درگیری یگان‌های نیروی زمینی ارتش با پژاک


پوردستان اضافه کرد که یگان‌های نیروی زمینی ارتش مدتی قبل با یک گروه از پژاک نیز درگیر شده اند.

انتقاد از عملکرد بنیاد تعاون ارتش

فرمانده نیروی زمینی در ادامه این گفتگو، به موضوع رسیدگی به وضعیت معاش کارکنان پرداخت و افزود: بخش عمده این اقدامات بر عهده بنیادهای تعاون گذاشته شده اما متاسفانه بنیاد تعاون ارتش در این حوزه توفیقی نداشته و عمده اقداماتش ناموفق یا کم‌توفیق بوده است. برای مثال در حوزه مسکن، وام و تولید ثروت، هر چند کارهایی صورت گرفته، اما متاسفانه توفیقی حاصل نشده است.
وی خاطرنشان کرد: البته ما در حوزه نیروی زمینی، کارهای زیادی انجام داده‌ایم. به عنوان مثال مصوبه‌ای را از فرمانده معظم کل قوا در خصوص فروش اراضی مازاد اخذ کردیم که در روزنامه‌ها هم آگهی شد. به یگان‌های منطقه‌ای هم ابلاغ کردیم که حتما یک تعاونی تشکیل داده و در مزایده شرکت کنند. همچنین با ارتباطاتی که با مسکن وشهرسازی و استانداران داشتیم کمک‌هایی در اختیار تعاونی‌های مسکن قرار گرفت.
به گفته امیر پوردستان، در ۲ سال گذشته بالغ بر ۳۰ هزار نفر صاحب زمین شده و بسیاری از این نفرات، با فروش این زمین‌ها، در شهرهای خودشان صاحب مسکن شدند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: ما این موضوع را به استحضار مقام معظم رهبری نیز رساندیم که این اقدامات در حال انجام است و به یک منبع مالی برای خانه‌دار کردن کارکنان نیاز است که باید بنیاد تعاون پول در اختیار قرار دهد اما بنیاد تعاون در این زمینه ناموفق بوده و ما فکر نمی‌کنیم هیچ نیرویی به اندازه نزاجا به کارکنانش زمین داده باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد