سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز ایران

مصباحی مقدم در گفت و گو با «انتخاب»:

وی با بیان این مطلب که «احمدی‌نژاد لیاقت اینکه یکبار دیگر به صحنه قدرت بیاید را ندارد»، افزود: او چهره خود در قبال خیلی از افراد و چهره های موجه را خراب کرد که همین موضوع باعث شد به خواست خود به جاشیه برود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احمدی‌نژاد گزارشی به رهبری داد که ما به آخر خط رسیدیم، باید قعطنامه‌های شورای امنیت را امضا کنیم تا از تحریم‌ها دور شویم/ احمدی نژاد به رهبری گفت «اگر این دیدگاه را قبول ندارید، من دیگر مسئول پرونده نیستم» / رهبری قاطعانه فرمودند خودم مسئولیت را قبول می‌کنم»/ یقیناً شورای نگهبان احمدی نژاد را تایید نمی کند/ احمدی نژآد لیافت بازگشت به قدرت را ندارد

حجت‌السلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت تهران در گفت‌و‌گو با «انتخاب»، در پاسخ به این سوال که احمدی‌نژاد بعد از عید به شهرهای مختلف تردد داشته است و برخی معتقدند او کاندیدای ریاست جمهوری 96 خواهد شد، گفت: تصور نمی‌کنم احمدی‌نژاد بخواهد وارد گود انتخابات شود، علتش هم اقداماتی است که او در دوره دوم ریاست‌جمهوری خود، انجام داد.

وی با بیان این مطلب که «احمدی‌نژاد لیاقت اینکه یکبار دیگر به صحنه قدرت بیاید را ندارد»، افزود: او چهره خود در قبال خیلی از افراد و چهره های موجه را خراب کرد که همین موضوع باعث شد به خواست خود به جاشیه برود. 

مصباحی مقدم ادامه داد: وقتی کارنامه مدیریت احمدی‌نژاد را رصد میکنیم نمی توانیم به این نتیجه برسیم که کشوری چون ایران را مدیریت کند.

 حجت‌السلام مصباحی مقدم تصریح کرد: اولین چهره‌ ی متفاوتی که احمدی‌نژاد ازخود نشان داد به معاون اولی مشایی برمی‌گردد که با مخالفت کتبی و محرمانه رهبری مواجه شد که وی تا یک هفته به این مخالفت هیچ اعتنایی نکرد ، بعد از یک هفته مجلس وارد کار شد و ابوترابی‌فرد از طریق تریبون مجلس این نامه محرمانه را علنی کرد که باز هم ترتیب اثر نکرد، تا اینکه مشایی خودش داوطلبانه استعفاء داد که وی این استعفا را به نامه رهبری ترجیح داد.

وی در ادامه با اشاره به «خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد که برای اولین بار یک توسط یک رئیس جمهور در ایران انجام شد» گفت: این اقدام وی که در قبال دستور رهبری برای ادامه خدمت مصلحی وزیر اطلاعات بود ، موضع‌گیری‌های خیلی ناپسندی را موجب شد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران ادامه داد: با توجه به خانه نشینی وی که اداره کشور روی هوای بود دولت بحث استیضاح را مطرح کرد که بعد از آن به پاستور رفت.

حجت‌السلام مصباحی مقدم با اشاره به ستاد تدابیر ویژه اقتصادی گفت: با توجه به این اقدامات ستاد که می خواستند تحریم‌ها را دور بزنند «احمدی‌نژاد گزارشی به رهبری داد که ما به آخر خط رسیدیم و با توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره انرژی هسته‌ایی باید‌ ، آن را امضا کنیم»، ولی رهبری با این گزارش مخالفت کردند که بعد از این مخالفت احمدی‌نژاد با رهبری دیدار کردند و گفت اگر شما این دیدگاه را قبول ندارید، من دیگر مسئول این پرونده نیستم و رهبری با صراحت و قاطعانه فرمودند خودم این مسئولیت را قبول می‌کنم.

وی با اشاره به واکنش شورای نگهبان درباره ورود احمدی‌نژاد گفت: به طور یقین می‌توانم بگویم که شورای نگهبان تایید صلاحیت نمی‌کند.

احمدی‌نژاد گزارشی به رهبری داد که ما به آخر خط رسیدیم، باید قعطنامه‌های شورای امنیت را امضا کنیم تا از تحریم‌ها دور شویم/ احمدی نژاد به رهبری گفت «اگر این دیدگاه را قبول ندارید، من دیگر مسئول پرونده نیستم» / رهبری قاطعانه فرمودند خودم مسئولیت را قبول می‌کنم»/ یقیناً شورای نگهبان احمدی نژاد را تایید نمی کند/ احمدی نژآد لیافت بازگشت به قدرت را ندارد

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران در پاسخ به این سوال که اگر احمدی‌نژاد دست دوستی جلوی شما جامعه دراز کند ایا جامعه این دست دوستی را قبول می کند؟گفت: یقینا جامعه روحانیت، دست دوستی ایشان را رد می کند.وی درباره ریاست مجلس دهم اظهار کرد: به نظر من، زمینه برای لاریجانی بهتر دیده می شود تا عارف.
انتخاب گزارش می دهد؛
مجلس در واپسین روزهای عمر خود قصد دارد قانون حفظ اراضی کشاورزی را تصویب کند. قانونی که بر خلاف نامش قرار نیست هیچ حفاظتی از اراضی داشته باشد و برعکس با دریافت مبالغی به زمین‌خواران مجوز می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مجلس در واپسین روزهای عمر خود قصد دارد قانون حفظ اراضی کشاورزی را تصویب کند. قانونی که بر خلاف نامش قرار نیست هیچ حفاظتی از اراضی داشته باشد و برعکس با دریافت مبالغی به زمین‌خواران مجوز می‌دهد.

به گزارش خبرنگار انتخاب اقتصادی، این قانون که با تلاش عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و قباد افشاری رئیس سازمان امور اراضی کشور در مرحله پایانی تصویب قرار دارد، پیش‌بینی کرده در ازای دریافت 20 درصد تا سه برابر عوارض تغییر کاربری، برای زمین‌خواران سند صادر کند.

این اتفاق یعنی علاوه بر مجوزی که به زمین خواران گذشته داده می شود، شرایط را برای تخریب بیشتر اراضی و انگیزه برای ساخت بیشتر در اراضی کشاورزی را فراهم می‌کند. در قانون دریافت مبالغی بین 20 درصد تا سه برابر هزینه تغییر کاربری اراضی، از متخلف دریافت و به مجرم اجازه ساخت داده می‌شود.

همچنین در این طرح ساخت دو ساختمان هر یک با متراژ 300 متر در دو طبقه در اراضی کشاورزی اجازه داده خواهد شد. موضوعی که تا پیش از این سابقه نداشته و تنها افراد در حریم اراضی کشاورزی خود می توانستند یک اتاق نگهبانی بنا کنند. با تصویب این طرح دست دولت از نظارت بر داخل حریم و بیرون حریم، داخل شهر و بیرون شهر بسته خواهد شد.

سازمان امور اراضی نیز یکی از طرفداران پر و پا قرص این طرح است، چرا که هم منابع سرشاری از این محل عایدش خواهد شد و هم اینکه دیگر خود را با افراد زمین‌خوار بعضا ذینفوذ درگیر نمی‌کند.

پیش از این سازمان امور اراضی لازم بود برای زمین‌خواران تشکیل پرونده داده، بعد از طی مراحل قانونی در دادگاه و گرفتن حکم نسبت به قلع و قمع اقدام کند که این پروسه طولانی دست آخر به دلیل نفوذی که بعضا این افراد متخلف داشتند با مشکلات زیادی روبرو می شد. بنابراین سازمان امور اراضی بهتر دیده است به جای برخورد با این متخلفان، با آنها راه بیاید و منابع مالی قابل توجهی هم برای خود کسب کند.

از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس نهم آنقدر در تصمیمشان قاطعیت دارند که به‌رغم مخالفت دستگاه‌هایی چون وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تمام قد مقابل اعتراضات ایستاده و خواستار قانونی شدن این تصمیم شده‌اند.

در این طرح آمده است: «مستحدثات فاقد مجوز کمیسیون تبصره (1) ماده (1) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب 31/3/1374 و اصلاحیه بعد آن مصوب 1/8/1385 مجلس در اراضی کشاورزی واقع در خارج از محدود شهرها و شهرک ها به شرح زیر تعیین تکلیف می‌شوند.

سازمان امور اراضی کشور مکلف است حداکثر ظرف مدت سه سال از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به پذیرش درخواست برای تعیین تکلیف این مستحدثات اقدام کند. در صورت عدم مراجعه مالکان یا متصرفان قانونی مستحدثات در این مدت یا عدم تایید درخواست متقاضی در کمیسیون بند (الف) این ماده، مستحدثات غیرمجاز محسوب و مطابق ماده (3) این قانون اقدام خواهد شد و تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله ارایه‌کنندگان خدمات زیربنایی و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها حسب اعلام اداره امور اراضی شهرستان ذیربط موظف به قطع خدمات انشعاب و ابطال پروانه صادر شده هستند.

الف) برای مالکان و صاحبان مستحدثاتی که بنا به تشخیص کمیسیونی در هر شهرستان مرکب از مدیر جهاد کشاورزی، رئیس اداره امور اراضی، دادستان، رئیس اداره راه و شهرسازی و اخذ عوارض تغییر کاربری موضوع این قانون، مجوز لازم توسط اداره امور اراضی شهرستان صادر می‌شود.

ب) برای مالکان و صاحبان مستحدثاتی که بنا به تشخیص کمیسیون بند (الف) این ماده، مستحدثات خود را از تاریخ 31/3/1374 تا 1/8/1385احداث کرده‌اند مشروط بر آنکه ضوابط ااخذ دو برابر عوارض تغییر کاربری موضوع ماده (2) این قانون، مجوز لازم توسط اداره امور اراضی شهرستان صادر می‌شود.

پ) برای مالکان و صاحبان مستحدثاتی که بنا به تشخیص کمیسیون بند (الف) این ماده، مستحدثات خود را بعد از تاریخ 1/8/1385 تا پایان سال 1393 احداث کرده‌اند؛ مشروط بر آنکه ضوابط احداث بنا و ضوابط طرح‌های کالبدی منطقه‌ای و ناحیه‌ای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را رعایت کرده باشند؛ پس از تایید در کمیسیون تبصره (1) ماده (1) این قانون با اخذ سه برابر عوارض تغییر کاربری موضوع ماده (2) این قانون، مجوز لازم توسط اداره کل امور اراضی استان صادر می‌شود. مستحدثات بعد از سال 1393 و همچنین مواردی که به تایید کمیسیون بند (الف) و کمیسیون تبصره (1) ماده (1) این قانون نمی‌رسد مشمول قلع و قمع می‌شود.

ت) برای مالکان و صاحبان مستحدثاتی که بنا به تشخیص کمیسیون بند (الف) این ماده، روستایی مقیم دایم روستا یا کانون اسکان عشایر تلقی می‌شوند و از تاریخ 31/3/1374 تا پایان سال 1393 احداث مستحدثات کرده‌اند؛ مشروط بر آنکه ضوابط احداث را بنا را رعایت کرده باشند؛ پس از تایید در کمیسیون تبصره (1) ماده (1) این قانون با اخذ 20 درصد عوارض تغییر کاربری موضوع ماده (2) این قانون، مجوز لازم توسط اداره امور اراضی شهرستان صادر می‌شود.

ث)وزارت جهادکشاورزی مجاز است حداکثر تا دو سال پس از ابلاغ این قانون نسبت به تعیین تکلیف حق بهره‌برداری یا حق انتفاع از اراضی ملی و دولتی که فاقد ممنوعیت واگذاری مصرح در ماده (2) آیین‌نامه اجرایی لایحه واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران مصوب31/2/1359 شورای انقلاب بوده و یا در محدوده طرح‌های جنگلداری یا ذخیره‌گاه‌های جنگلی واقع نشده باشد و تا پایان سال 1374 به باغ یا زراعت چوب تبدیل شده و به تولید رسیده و در حال حاضر به صورت باغ یا زراعت چوب تحت بهره‌برداری است؛ در صورت عدم احراز تداخل اراضی موضوع (54) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 و با رعایت تبصره (2) ماده (9) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب 24/5/1389 مجلس شورای اسلامی با حفظ مالکیت دولت و دریافت دو برابر حقوق دولتی معوقه بر اساس نظر هیات تقویم و ارزیابی موضوع ماده (23) این قانون به قیمت روز و با عقد قرارداد اجاره به قیمت کارشناسی روز و رعایت قوانین مربوط اقدام کند. هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اجاره به اشخاص ثالث از سوی مستاجر در این اراضی ممنوع است. در صورت تخلف از مفاد قرارداد اجاره و یا این قانون قرارداد اجاره به صورت یکجانبه فسخ و این اراضی به دولت مسترد می‌شود.

تبصره 1- کمیسیون‌های موضوع این ماده موظفند در تعیین تکلیف اینگونهمستحدثات، ضوابط زیست‌محیطی و حریم‌های قانونی و ضوابط تبصره (3) ماده (2) این قانون را رعایت کنند. همچنین در موارد تغییر کاربری انجام شده که از نظر زیست محیطی ممنوعیت داشته و یا مستحدثات واقع در بستر و حریم رودخانه‌ها، دریاها و دریاچه‌ها، خطوط انتقال نیرو، راه و راه‌آهن و سایر مستحدثاتی که دارای حریم بوده و تغییر کاربری آنها به موجب قانون تحت هیچ شرایطی مجاز نیست از شمول این ماده مستثنی بوده و با حکم مرجع قضایی نسبت به قلع و قمع مستحدثات و اعاده وضع به حال سابق اقدام خواهد شد.

تبصره 2- در تمامی موارد موضوع این ماده که مستحدثات در محدوده روستاها بوده یا مربوط به مسکن روستایی است؛ رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ذیربط جایگزین رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان در کمیسیون بند (الف) موضوع این ماده می‌شود.»

رئیس قوه قضاییه امنیت و اقتدار امروز جمهوری اسلامی ایران را مرهون جانفشانی های سپاه پاسداران، سایر نیروهای مسلح و امنیتی کشور دانست و گفت: امنیتی که هم اینک در جمهوری اسلامی ایران برقرار است حتی در قلب اروپا نیز وجود ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسئولان از سخنانی که مقابله با فرمایش‌های مقام معظم رهبری تلقی شود اجتناب کنند

رئیس قوه قضاییه امنیت و اقتدار امروز جمهوری اسلامی ایران را مرهون جانفشانی های سپاه پاسداران، سایر نیروهای مسلح و امنیتی کشور دانست و گفت: امنیتی که هم اینک در جمهوری اسلامی ایران برقرار است حتی در قلب اروپا نیز وجود ندارد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تبریک فرارسیدن ماه شعبان و اعیاد شعبانیه، همچنین تبریک روز پاسدار و روز جانباز گفت: پاسداران جمهوری اسلامی ایران افتخار نظام و مردم بوده و هستند و در طول سال های دفاع مقدس و در تمام جبهه های جهادی حتی در بیرون از مرزهای جمهوری اسلامی همواره به دفاع از مظلومان و محرومان پرداخته اند و همه ما باید قدردان این نعمت باشیم.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه امنیت جمهوری اسلامی ایران به سبب جانفشانی های نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی به دست آمده است افزود: امنیت امروز کشور ما نه فقط در کشورهای همسایه که در کشورهای اروپایی و آمریکا نیز یافت نمی شود.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه «متاسفانه برخی ها امنیت کشور را منکر می شوند و کفران نعمت می کنند»، به نقش جانبازان در برقراری امنیت نیز اشاره کرد و گفت: از جانبازان گرانقدری که از بذل جان و مال خود برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران مایه گذاشتند تشکر می کنیم و توفیق این عزیزان را از خداوند متعال مسئلت داریم.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان هفته ها و ماه های اخیر مقام معظم رهبری و روشنگری های ایشان در خصوص راههای نفود دشمن و استحاله فرهنگی و سیاسی اظهار کرد: سخنان و رهنمودهای هفته ها و ماه های اخیر مقام معظم رهبری نسبت به استقلال جمهوری اسلامی ایران، راه های نفوذ دشمن و استحاله فرهنگی و سیاسی هشدارهایی جدی برای تمام مسئولان نظام است و باید به آن توجه کنند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه «متاسفانه برخی ها با غفلت و یا تعمّد مسیری را می روند که احساس می شود در تقابل با تفکرات و اصول اسلامیت و انقلابیت نظام است» گفت: اسلام همواره خواهان عزت مسلمین است و هر قدمی که در مقابل این عزت برداشته شود خلاف محتوای اسلام است.

مدعیان حقوق بشر، داعش را خلق کردند

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری با تیز بینی مجاری نفود دشمن را نشان داده اند به تلاش دشمنان در استیلای جاهلیت مدرن بر جهان اشاره کرد و افزود: اگر در دوران جاهلیت تاریخی دختران را زنده به گور می کردند؛ امروز کشورهای مدعی حقوق بشر صدها نفر را در یک کاروان عروسی و یا در یک بیمارستان زنده به گور می کنند و در عین حال مدعی دلسوزی برای بشریت هستند.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: مدعیان حقوق بشر خودشان داعش را خلق کردند و سلاح ها و موشک های پیشرفته به آنها می فروشند و از همین طریق نیز اسلام هراسی را در جهان گسترش می‌دهند. مقام معظم رهبری با روشن بینی خاص خود اهداف و مقاصد سوء کشورهای سلطه را تبیین می‌کنند و هشدار می دهند و ما مسئولان عقلاً و شرعاً موظفیم این هشدارها را جدی بگیریم.

مسئولان از سخنانی که مقابله با فرمایش‌های مقام معظم رهبری تلقی شود اجتناب کنند
رئیس قوه قضاییه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص آموزش زبان انگلیسی درکشور اشاره کرد و با تاکید بر اینکه تلاش غربی ها برای هجوم و نفوذ فرهنگی از طریق استحاله فرهنگی و مظاهر آن و ابزارهای رسانه ای امروز بر همه روشن است گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ما با فراگیری زبان مخالفتی نداریم اما باید دقت کنیم که گاهی همین یادگیری زبان چهره نفوذ پیدا می‌کند و ممکن است برخی زبان را راهی برای استحاله فرهنگی قرار دهند.
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه «مسئولان باید از سخنانی که بوی عدم وحدت از آن به مشام می رسد و یا مقابله با فرمایش‌های مقام معظم رهبری تلقی شود اجتناب کنند» گفت: لازم است همه مسئولان به فهم مشترک و اقدام مشترک در قبال تلاش های دشمن برای نفوذ برسند.این گزارش حاکی است در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی درباره طرح کاهش جمعیت کیفری زندان ها پایان یافت و به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.
سعید جلیلی:
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه اولین تحریم‌ها در زمینه دفاعی بود اما بیشترین پیشرفت ها هم در همان عرصه اتفاق افتاد گفت: بند 37 برجام تلاش دشمن برای نگه داشتن سایه تحریم بر سر ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لبخند به گرگ جواب نمی‌دهد / عین سند را برایتان می گویم / براساس برجام، اگر به 1+5 شکایت کنیم که چرا تعهدات خود را انجام نمی دهید، تنها می گویند «خیلی ممنون»

سعید جلیلی مذاکره کننده سابق هسته ای، از برجام انتقاد کرد.

به گزارش «انتخاب»؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه اولین تحریم‌ها در زمینه دفاعی بود اما بیشترین پیشرفت ها هم در همان عرصه اتفاق افتاد گفت: بند 37 برجام تلاش دشمن برای نگه داشتن سایه تحریم بر سر ایران است.

متن کامل سخنان جلیلی در زیر می آید:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین. و صلی الله علی سیدنا محمد(ع) [صلوات حضار] و آله الطاهرین. 

به تک‌تک عزیزان حاضر در این جمع سلام عرض و خدا را شکر می‌کنم که توفیق پیدا کرده‌ام امروز در این شهر عزیز و دوست‌داشتنی در جمع صمیمی شما دانشجویان گرامی و محترم حضور یابم. شهادت امام موسی کاظم(ع) را تسلیت می‌گویم و بحث‌ام را با حدیثی از این امام بزرگوار شروع می‌کنم و امیدوارم این‌گونه مباحث در یک محفل دانشجویی بتواند کمک کند به درک صحیح‌تری از حقیقت برسیم.

نشانه شیعه واقعی، فهم صحیح از داشته های خود است برخلاف همه تبلیغات 

یکی از تعابیر امام موسی کاظم(ع) در بحث مفصل‌شان راجع به حدود عقل خطاب به یکی از شاگردان‌شان، هشام چنین است: «یَا هِشَامُ لَوْ کَانَ فِی یَدِکَ جَوْزَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ فِی یَدِکَ لُؤْلُؤَةٌ مَا کَانَ یَنْفَعُکَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا جَوْزَةٌ وَ لَوْ کَانَ فِی یَدِکَ لُؤْلُؤَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ إِنَّهَا جَوْزَةٌ مَا ضَرَّکَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ‏ أَنَّهَا لُؤْلُؤَةٌ.»

 به صراحت بیان می‌کنند اگر در دست‌ات گردویی باشد، چنانچه همه مردم، رسانه‌ها و وسایل تبلیغاتی بگویند این یک جواهر ارزشمند است و این‌گونه نشان بدهند ماهیت این گردو عوض نمی‌شود و همچنان گردوست و بیش از یک گردو به تو نفعی نمی‌رساند. برعکس‌اش اگر جواهری در دست‌ات باشد و همه آنها تلاش کنند بگویند این گردویی بیشتر نیست باز هم ضرری به تو نمی‌رساند، چون آن همچنان جواهر است.

فهم صحیح از آنچه که دارید یکی از بحث‌های مهم در جهان امروز است. یکی از تلاش‌های زیادی که نظام سلطه می‌کند این است که توانمندی‌ها، سرمایه‌ها و قدرت شما را کوچک و بی‌ارزش نشان بدهد، بالعکس آنچه را که در اختیار خودش دارد خیلی بزرگ نشان بدهد. او نگران است در این عرصه نگاه واقع‌بینانه و درک صحیح از واقعیت‌ها داشته باشید. او نگران است به اهمیت جواهری که در دست‌تان هست پی ببرید، برای همین تمام تلاش‌اش این است که آن را بی‌ارزش نشان بدهد. وجه عمده مواجهه بسیاری از قدرت‌ها با ملت‌ها که آن را تحمیق می‌کنند و در غفلت نگاه می‌دارند همین است و دارند این روند را دنبال می‌کنند. 

درک درست ملت ایران از مناسبات جهانی و داشته‌های خود 

امروز می‌خواهم وارد این بحث شوم که ما در رویارویی جدی با این قدرت‌ها هستیم. آنها بر اساس همان نگاهی که برای خودشان تعریف کرده‌اند حرکت می‌کنند و حتی قبل از انقلاب اسلامی دنیا را برای خودشان تقسیم کرده و قدرت‌هایی را برای خودشان شکل داده‌‌اند. آنها بر همان مبنا مناسباتی را شکل داده بودند، قبل از اینکه انقلاب کنید و به قول بعضی‌ها حرف‌های تند بزنید و شعارهای تند بدهید هر جا احساس می‌کردند منافع‌شان به خطر می‌افتد اقدام می‌کردند. در کشور خودمان کودتای 28 مرداد را راه انداختند. چرا؟ چون منافع‌شان را در خطر دیدند. حالا در این میان قدرت و ملتی ایستاده است و دارد از منافع خودش در برابر کسانی دفاع می‌کند که مدعی قدرت‌اند. حرف‌شان چیست؟ اینکه ما باید بر سر قدرت باشیم. حالا می‌بینیم ملتی ایستاده است و آنها یک چیز می‌گویند و این ملت چیز دیگری می‌گوید. 

سلاح اول آمریکا؛ گزینه نظامی

عرضم این است که آنچه که در این مقطع شکل می‌گیرد و مهم است به آن توجه کنیم چیست؟ صحنه رویارویی است. اینکه دشمن می‌گوید گزینه نظامی روی میز است، در هر رویارویی گزینه نظامی اولین سلاح‌شان است، چون منطق‌شان استکباری است. استکبار منطق قابل دفاع ندارد. اگر به او بگویید چرا تو باید حق وتو داشته باشی؟ یا اگر سلاح هسته‌ای نامشروع است، چرا فقط تو باید داشته باشی؟ «فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَکْبَرُوا فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ قَالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً»(1) می‌گوید چون زورم بیشتر است. همه جا باید همین منطق زور را به کار ببرد. منطقی در آن نیست و منطق‌اش زور است. به همین دلیل وقتی ملتی به پا می‌خیزد و می‌خواهد نفت ملی شود، او بهترین راه را برای مقابله با این خیزش کودتا می‌داند. نه فقط در سال 1332 بلکه 50، 60 سال بعد هم به همین صورت است. 

تکرار کودتای 28 مرداد علیه مرسی در مصر

در مصر ملتی قیام دیکتاتوری را سرنگون می‌کند و طبق ساز و کارهایی که آنها می‌گویند یکی را انتخاب می‌کند. کودتا می‌شود و کنار می‌رود. یعنی همان منطق جایی که زمینه‌اش باشد دو باره ادامه پیدا می‌کند. اولین گزینه و سلاحی که به کار می‌گیرد این است که با زور کار را تمام کند. اینکه در ابتدای انقلاب یک جنگ سنگین هشت ساله به ما تحمیل شد، با همین نگاه بود. خودتان را جای کسانی بگذارید که آن جنگ را علیه ما طراحی را کردند. با خودشان گفتند هر آنچه را که نیاز هست از اسلحه و پول گرفته تا پشتیبانی سیاسی در اختیار عروسکی مثل صدام قرار می‌دهیم و کارمان را پیش می‌بریم و بعد از چند ماه یا نهایتاً یک سال کار تمام می‌شود، اما ناگهان به دیوار سختی خوردند. 

سلاح دوم آمریکا؛ تحریم

 دشمنی که مستأصل شده است و می‌بیند دیگر سلاح نظامی و آشوب‌ها و بحران‌های داخلی چه در اول انقلاب از سال 1358 تا سال 1388 جواب نداده‌اند و با ملت منسجم و فهیمی روبه‌روست که با وحدت و انسجام دارد اهداف‌اش را پیش می‌برد، لذا سلاحی به اسم تحریم‌های فلج‌کننده را مطرح می‌کند که باید از این سلاح استفاده کنیم. مهم‌ترین و ضروری‌ترین ملتی که این حماسه‌های بزرگ را چه در عرصه نظامی و سیاسی پشت سر گذاشته است چیست؟ بی‌اثر کردن سلاح‌ تحریم. باید این را از کار بیندازد و نباید اجازه بدهد که او دو باره بخواهد این حربه را دست بگیرد و بگوید می‌خواهم با این سلاح هدف‌ام را محقق کنم.

تهدید به تحریم یعنی حفظ آرایش جنگی

سلاح تحریم چگونه بی‌اثر می‌شود؟ وقتی دشمن شما صحبت از تهدید به تحریم می‌کند، یعنی آرایش جنگی‌اش را حفظ کرده است و از سر استیصال فکر می‌کند این آخرین سلاح‌اش هست و باید از این استفاده کند و آن را به کار بگیرد تا به اهداف‌اش برسد. در اینجا باید آن را به یک سلاح ناکارآمد و بی‌اثر تبدیل کرد، وگرنه فکر می‌کند این همان اسلحه‌ای است که جواب می‌دهد. اگر کسی با سلاحی تهدید کرد که مثلاً کتاب‌ات را برمی‌دارم و شما هم می‌بینید سلاح دست‌اش هست و می‌گویید این کتاب را بگیر و برو، با همان حربه می‌گوید این لیوان را هم برمی‌دارم. بعدها ممکن است چیز دیگری هم بخواهد. راهش چیست؟ این نیست که بگوییم این کتاب را دادیم رفت، الحمدلله فقط کتاب را برد! او به همان دلیل چیز دیگری را می‌برد، چون معلوم می‌شود این سلاح جواب می‌دهد و می‌تواند بقیه چیزها را هم از ما بگیرد. یکی از بحث‌های مهم و جدی این است که باید این سلاح را که آخرین سلاح دست اوست و از سر استیصال و نتیجه نگرفتن از گزینه نظامی بدان روی آورده است، بی‌اثر کنید. 

امید آمریکا برای کارآمدی سلاح تحریم علیه ایران

 در اسناد موجود می‌بینید او امید بسته است که کماکان از این سلاح می‌تواند استفاده کند. مثلاً درباره برجام می‌گوید فقط تحریم‌های هسته‌ای، آن هم تحریم‌های مالی ـ اقتصادی را برمی‌دارم، ولی تحریم‌های اولیه و غیر هسته‌ای باقی می‌مانند. چرا این حرف‌ها را می‌زند؟ چون فکر می‌کند سلاحی در دست دارد که با آن می‌تواند به هدف‌اش برسد که هر اتفاقی بیفتد سلاح تحریم را به کار می‌بریم. حالا چه کسی دارد بحث تحریم را می‌کند؟ همان کسی که شعار و ادعای بازار آزاد و اقتصاد آزاد در جهان و (WTO)اش گوش فلک را کر کرده است! بعد می‌گوید راجع به تراکنش بانکی فلان جا من باید نظر بدهم. با این نگاه وارد می‌شود و به این مهم تأکید می‌کند که وقتی می‌گویم تحریم‌ها را برمی‌دارم منظورم فقط تحریم‌های هسته‌ای است. می‌پرسیم تحریم‌های هسته‌ای را لغو و تعلیق می‌کنید؟ می‌گوید نه، بعضی‌های‌اش را اصطلاحاً waive و از اجرای‌اش اغماض می‌کنم. می‌خواهد این سلاح را دست خودش نگه دارد. شما می‌گویید پس تمام شده است؟ می‌گوید نه! در موضوعات دیگر به قوت خودش باقی است. چرا؟ چون اگر این سلاح جواب داده است در موضوعات دیگر هم جواب می‌دهد. 

مثل دزدی که به منزل شما آمده است و در اتاق با او بحث می‌کنید که حالا می‌خواهید چه کار کنید باید بیرون بروید و او هم می‌گوید نه من هستم. بعد از کلی صحبت که پای‌اش را از در اتاق بیرون بگذارد، می‌گوید حالا از این اتاق بیرون رفتم اما اتاق‌های دیگر به قوت خودش هست! الان هم هنوز قضیه هسته‌ای تمام نشده است که در صحبت‌های‌شان می‌گویند تحریم‌های موشکی ایران در پیش است! مثلاً در فلان موضوع تروریسم به تحریم‌های بعدی ایران می‌پردازند. آن هم با تعریفی که از مفهوم تروریسم دارند و کسانی هستند که بیشترین پشتیبانی را از تروریسم در منطقه می‌کنند، چه تروریسم دولتی مثل رژیم صهیونیستی و چه پیاده نظام‌هایی که امروز دارند از طرف آنها جنگ نیابتی می‌کنند. وقتی هم اعتراض می‌کنید از تروریسم منطقه حمایت می‌کنید می‌گویند نه ما روی این بحث داریم! 

اذعان دشمن به ناکارآمدی گزینه نظامی و امید به سلاح تحریم

خودشان اذعان دارند اگر رو به تحریم آورده‌ایم به خاطر استیصال در گزینه نظامی بود. آقای جو بایدن در جلسه‌ای با خاخام‌های یهودی گفت ما هر آنچه توانستیم علیه ایران به کار بردیم. این‌طور نبود که می‌توانستیم کاری کنیم و نکردیم. یعنی او به این نتیجه رسیده است که جواب نمی‌دهد و حالا سراغ تحریم‌ها آمده است. 

ترساندن و ایجاد تردید برای کارآمد کردن سلاح تحریم

چه چیزی سلاح را بی‌اثر می‌کند؟ اقدام و عمل. رفتار چند ماه اخیر نشان داده است که سلاح تحریم با اقدام و عمل بی‌اثر می‌شود نه با لبخند. نشان داده است لبخند به گرگ جواب نمی‌دهد. لبخند به کسانی که ماهیت استکباری دارند سلاح مؤثری برای کنترل اسلحه آنها نیست. اقدام و عملی که مدام بدان تأکید می‌شود اینجا خودش را نشان می‌دهد. او باید بفهمد شما واقعاً این را بی‌اثر می‌کنید. وقتی او برخی تمهیدات و ساز و کارها را ایجاد می‌کند برای این است که بتواند سایه این سلاح را نگه دارد. 

تحریم‌ها همانند سلاح شیمیایی

یادگاران دفاع مقدس بهتر خاطرشان هست که برخی اوقات دشمن سلاحی را به کار می‌برد و گلوله، موشک یا توپی را می‌زد که دفاع خاص خودش را دارد، ولی بعضی اوقات سلاح شیمیایی به کار می‌برد که فقط منحصر به از بین بردن تأسیسات نبود، بلکه فضای تنفسی را آلوده می‌کرد. نیرویی که می‌خواست در آنجا اقدام کند در آن فضای تنفسی دچار مشکل می‌شد. امروز تحریم از این جنس است. او بیشتر از همه می‌فهمد که الان جنگ نمی‌تواند شکل بگیرد. بیش از آن نیاز به این دارد تا فضایی را ایجاد کند که در آن دچار تردید و سستی شوید. اینکه می‌بینید همراه تحریم در یک مقطع زمانی کوتاه نزدیک به 170 شبکه ماهواره‌ای راه می‌افتند، برای چیست؟ ما با نظامی با این همه امکانات روی هم 20 شبکه داریم. این‌طور نیست که چهار نفر دور هم جمع شده و شبکه‌ای را راه انداخته‌اند. 170 شبکه ماهواره‌ای برای فضای ایران برنامه پخش می‌کند. چرا؟ تا فضا را به‌گونه‌ای آلوده سازند که در شما اخلال ایجاد کند. نیروی شما را که توانسته است آن حماسه‌های بزرگ را ایجاد کند دچار تردید و سستی کند. یک راه‌اش همین است که اجازه ندهند واقعیت‌ها را بفهمید، به سرمایه‌های‌تان واقف شوید و با تلاش و عمل سرمایه‌تان را مضاعف کنید.

یک بار در یکی از خیابان‌های تهران آقایی جلوی‌ام را گرفت و گفت دیشب در یکی از کانال‌های ماهواره‌ای برنامه یک ساعته‌ای پخش شد که می‌گفت هسته‌ای چیست که مردم ایران این‌قدر دنبال‌اش هستند؟ هزینه‌های زیادی دارد؛ فایده‌ای هم ندارد؛ نمی‌شود هیچ کاری با آن کرد، همه دنیا هسته‌ای را کنار گذاشته‌اند و ایران تازه شروع کرده است! پرسیدم: «این برنامه از کجا پخش می‌شد؟» جواب داد: «از امریکا.» گفتم: «نگفت امریکا با اقتصاد به اصطلاح کلانی که دارد بیش از 19 درصد انرژی‌اش هسته‌ای است؟ او که می‌گفت چرا دنبال نیروگاه هسته‌ای رفته‌اید، نگفت الان بیش از 100 نیروگاه هسته‌ای دارد؟»

باطل السحر تردید؛ نترسیدن و ایستادن است

امریکا هدف‌اش این است که در مسیری که می‌روید تردید ایجاد کند. بعد باید بترساند. باطل‌السحر این چیست؟ نترسیدن، شجاعت و جسارت در اقدام. او باید بفهمد «ذَلِکُمُ الشَّیْطَانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیَاءهُ»(2) ابزار شیطان ترساندن است. چه وقت از بین می‌رود؟ وقتی که نترسید. «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَه أَلَّا تَخَافُوا وَ لَا تَحْزَنُوا»(3) نترسید و نگران نباشید. «لَن یَضُرُّوکُمْ إِلاَّ أَذًى»‌(4) آنها نمی‌توانند آسیب جدی به شما برسانند، البته تا آنجا که می‌توانند شما را اذیت می‌کنند و به شما آزار می‌رسانند. این سنت الهی است. او باید این تردید را ایجاد کند، از یک طرف داشته‌ها و توانمندی‌های‌تان را ناچیز و بی‌اهمیت نشان می‌دهد و از طرف دیگر بزرگنمایی می‌کند و در خلاف واقع قدرت‌اش را نشان می‌دهد که اگر تحریم‌ باشد هیچ کار دیگری نمی‌شود کرد و روی پیشرفت را دید.

اولین تحریم‌ها در زمینه دفاعی بود، بیشترین پیشرفت‌ها هم در همان عرصه بود!

مگر اولین تحریم‌ها را در زمینه دفاعی اعمال نکردند؟ مگر بیشترین موفقیت‌های ما در آن عرصه نبود؟ همان‌جا نشان داد وقتی راهبرد تحریم سلاح علیه ملت ما جواب نداد، راهبرد سلاح تحریم هم علیه ملت ما جواب نخواهد داد، ولی با این نگاه که دچار تردید و ترس از بیان تهدیدهای‌اش نشوید. او می‌خواهد این سلاح را نگه دارد. 

بند 37 برجام؛ تلاش دشمن برای نگه داشتن سایه تحریم بر سر ایران

در بند 37 برجام نقشه دشمن را ببینید. در اینجاست که وحدت و انسجام ملی باید وجود داشته باشد تا این سلاح را بی‌اثر کند. امروز همگی باید آگاه باشیم تا بتوانیم به‌خوبی از آن تهدیدها عبور کنیم و لازمه‌اش وحدت و انسجام ملی است. طرفین با همه بحث‌هایی که گذشته است سندی را نوشته و توافقی کرده‌اند. در هر سند و قراردادی این‌گونه است که ممکن است یکی نسبت به رفتار طرف دیگر اعتراض داشته باشد و بگوید حالا که برای همکاری در موضوعی سندی را امضا کرده‌ایم، اگر در این سند طرفی خلاف توافق عمل کند، در اینجا چه باید کرد؟ یکی می‌گوید من در این سند تعهدات‌ام را انجام داده‌ام، حالا طرف مقابل انجام نداد، بعد چه باید کرد؟ باید راه‌حلی وجود داشته باشد. یکی از طرفین شکایت می‌کند و اصلاً ممکن است طرف مقابل از شما شکایت داشته باشد و بگوید ایران فلان مورد را عمل نکرد. ممکن است شاکی او باشد یا شما باشید.

بند 37 برجام می‌گوید: «متعاقب دریافت ابلاغِ طرف شاکی به نفع مشروح در فوق همراه توضیحی از تلاش‌های توأم با حسن نیت آن طرف برای طی فرآیند حل و فصل اختلاف پیش‌بینی شده در برجام.» اگر با خوش‌بینی برطرف شد که هیچ، اما اگر یک طرف کماکان شاکی بود و گفت من همه تعهدات‌ام را انجام داده‌ام، چرا تو انجام نمی‌دهی؟ بند 37 کلی می‌گوید که «متعاقب آن شورای امنیت سازمان ملل می‌بایست منطبق با رویه‌های خود در خصوص قطعنامه‌ای برای تداوم لغو تحریم‌ها رأی‌گیری کند.» یعنی اگر شکایت کردید که رفتم تعهدات‌ام را انجام دادم، او انجام نمی‌دهد. در اینجا چه کار باید کرد؟ آنها می‌گویند خیلی ممنون که آمدید شکایت کردید که آنها انجام نمی‌دهند، چون شکایت کرده‌اید باید یک قطعنامه تصویب کنیم که لغو تحریم‌ها به همان میزان ادامه یابند یا نیابند!

اگر از همان یک نفری که شکایت داشتید مثلاً امریکا، به شما گفته می‌شود حالا که از او شکایت دارید باید قطعنامه‌ای بگذرانیم که آیا لغو تحریم‌هایی که تاکنون داشته‌ایم ادامه پیدا کنند یا نکنند. اگر کشوری که از او شکایت کرده‌اید وتو کند یعنی همین لغو ناچیز هم نباید ادامه یابد. عین سند را برای‌تان خواندم. می‌خواهد سایه اهرم و سلاح تحریم را بر سر یک ملت نگه دارد. 

در ادامه می‌گوید: «چنانچه قطعنامه فوق‌الذکر ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ به تصویب نرسد...» یعنی به شورای امنیت سازمان ملل رفت و قطعنامه برای ادامه لغو تحریم ها تصویب نشد و گفته شد تحریم هایی را که قبلاً لغو کرده‌ایم حالا ادامه یابند. چگونه تصویب نمی‌شود؟ کافی است یکی از کشورهایی که حق وتو دارند مخالفت یا به عبارتی وتو کنند. اگر قطعنامه‌ای برای ادامه لغو تحریم‌ها تصویب نشد آنگاه مفاد قطع‌نامه‌های سابق شورای امنیت سازمان ملل مجدداً اعمال خواهد شد! یعنی هر آنچه قبلاً بوده است دو باره اعمال می‌شود. فرض کنید آن موقع ما بگوییم این همه کار کردیم، در راکتور اراک بتون ریختیم و سانتریفیوژها را جمع کردیم و 10 هزار کیلو مواد را به 300 کیلو تبدیل کردیم، حالا شاکی هستیم چرا طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده است؟ جوابی که به شما می‌دهند این است که شما شاکی هستید و باید یک قطعنامه تصویب شود که اصلاً همان هایی را که عمل کرده‌ایم ادامه پیدا کنند یا نکنند! اگر یکی از کسانی که حق وتو دارند مخالفت کنند آنها هم ادامه پیدا نخواهند کرد. این فضایی است که آنها ایجاد کرده‌اند!

راه بی اثر کردن سلاح تحریم

اگر هم خود او آمد و بهانه گرفت که ایران فلان کار را کرده یا چرا نکرده است، به محض اینکه بخواهد شکایت کند باید چنین روندی طی شود که قطع‌نامه در باره تحریم‌های لغو شده ادامه پیدا کند یا نکند! حالا در این میان فقط کافی است شاکی که حق وتو هم دارد رأی ندهد و دو باره همه تحریم‌ها باید برگردند. پس چگونه این سلاح بی‌تأثیر می‌شود؟ چگونه باید این سلاح را از دست دشمن گرفت؟ وقتی بفهمد ملتی از او نمی‌ترسد. اینکه بگوید ظرف 30 روز این کار را می‌کند و تحریم ها را بر می گرداند، در واقع می‌خواهد سایه سلاحی را بر سر ملتی بیندازد. چه ملتی؟ ملتی را که آزموده که در هر صحنه مبارزه‌ای که شکل گرفته وقتی آمده اراده‌اش را بر او تحمیل کرده است. 

اگر نیروی انسانی کشور از بیکاری خارج شود، سلاح تحریم از بین خواهد رفت

ما ملتی هستیم که امروز به لطف خداوند متعال منابع عظیم خدادادی را در معدن، نفت و گاز داریم. در برخی زمینه‌ها رتبه اول جهان را داریم. ما بالاترین مخازن گاز جهان را در اختیار داریم. در نفت و معادن‌مان همین‌طور. علاوه بر اینها نیروی انسانی ارزشمندی داریم که بالاترین نیروی انسانی به لحاظ کمّی و کیفی در منطقه است. اگر نیروی انسانی از بیکاری در بیاید سلاح تحریم از دست دشمن خارج خواهد شد. چنانچه از توانمندی‌های نیروی انسانی به موقع استفاده شود متوجه می‌شوید موقعیتی ایجاد خواهد شد که او همان‌طور که در سایر عرصه‌های نظامی و سیاسی نتوانست موفقیتی به دست بیاورد در اینجا هم نمی‌تواند به دست بیاورد. وحدت و انسجام ملی آن موقعیت را ایجاد می‌کند. 

لزوم بکار گیری فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور در عرصه‌های مختلف

فرصت‌هایی که کشور ما در عرصه‌های مختلف دارد اگر نگوییم بی‌نظیر در خیلی از موارد کم‌نظیر است. سازمان حمل و نقل جهانی می‌گوید موقعیت ترانزیتی ایران این فرصت را فراهم می‌کند که 400 میلیون تن کالا از این کشور عبور کند. حق ترانزیت‌اش رقمی در حدود 100 میلیارد دلار در سال می‌شود. مزایای جانبی آن همچون ایجاد اشتغال هم جایگاه خاص خودش را دارد. امروز چنین موقعیتی را در کشور داریم. حالا باید بیایید و از اینها استفاده کنید. 

حالا ممکن است این سوال ایجاد شود که در مقابله با تحریم ها چه می شود کرد؟ در اینجا باید تمام تلاش خود را به‌کار بگیرید که دشمن به هدف خود نرسد و فکر نکند ملتی را ترسانده است، فکر نکند ملتی دچار تشویش شده است، آن‌هم ملتی با این همه توان‌مندی. لذا برخی از آن رفتارهایی که مورد سئوال قرار می‌گیرد این است که ما نباید خودمان به‌گونه‌ای عمل کنیم که دشمن فکر کند عجب ابزاری را در دست گرفته است.

نکته بعدی این است که تمام هدف طرف مقابل برای تحریم چیست؟ این است که می‌گوید می‌خواهم یک  فشار اقتصادی به ملت بیاورم. می‌خواهد کشور را در یک تنگنایی قرار دهد که با آن تنگنا دچار تردید و مجبور به عقب‌نشینی شود. واقعاً باید بررسی کرد که این تنگناها چیست؟ باید کاری کرد که تحریم‌هایی که باید اثر یک‌درصدی داشته باشد، اثر 10 درصدی یا صد درصدی نشان ندهد. 

برخی از مسئولان فعلی قبلا می گفتند مشکلات کشور مدیریتی است نه به خاطر تحریم ها

برخی از خود همین آقایان بیان می‌کردند که مشکلات مدیریتی است. اگر مدیریتی است پس باید آنها را رفع کرد و مانع آنها شد. باید آنها را یکی یکی از میان برداشت.  یکی از بحث‌هایی که امروز وجود دارد این است که باید راه‌حل‌های مختلفی برای حل مشکل پیدا کرد و فکر نکنیم تنها راه‌حل این است که مثلاً اگر زمانی ادبیات ما تند بوده است یا لبخند زده نمی‌شد، پس باید این کار انجام شود. ظاهر همین بحثی که اخیراً مطرح شده این است که توافقی حاصل شده که طی آن باید برخی تحریم‌ها برداشته شود؛ حداقل اروپایی‌ها این کار را کنند. امریکایی‌ها که وعده لغو ندادند، فقط گفته‌اند بعضی‌ها را برای مدتی waive یعنی اغماض می‌کنیم. در این فضا شما وارد کار می‌شوید و هر سرمایه‌گذاری هم می‌خواهد بیاید بحث می‌کنند و می‌گویند U-Turn دلار بسته است، این چرخه دلار چون بحث تحریم‌های اولیه امریکا بوده، باقی مانده است و چون باقی مانده است شما نمی‌توانید با دلار تراکنشی داشته باشید. 

مصادیقی از ظرفیت های اقتصادی کشور

همان‌طور که وزیر محترم خارجه در مصاحبه‌ای بیان کردند، امریکا هم می‌گوید من هیچ قولی برای حل این مشکل ندادم. پس راه این چیست؟ راه‌های جایگزین وجود دارد. امروز خود اروپا که می‌گوید متحد امریکا است با چندین کشور از طریق ارز واسط قراردادهای این‌طوری بسته است. موقعیتی که امروز در کشور داریم -که جزو همان موقعیت‌های ارزشمند جغرافیایی ما است- این است که پانزده کشور پیرامونی ما چیزی نزدیک به 1000 میلیارد دلار ظرفیت صادرات و واردات دارند. همین‌ کشورهایی که پیرامون ایران هستند! با این ظرفیت می‌شود خیلی از این عرصه‌ها را با کارهای جدی دنبال کرد. کشوری داریم که این معادن و عرصه‌های بزرگ را دارد. یک موقع است که می‌گویید من وارد عرصه‌ای می‌شوم که کاری انجام شود و یک موقع هم این است که از همه مزیت‌های نسبی این نیروی بزرگی که در اختیار دارید استفاده می‌کنید. یک مثالی در باره ارزش افزوده در تولیدات فولادی بزنم؛ هر کیلو از سنگ آهن را بر حسب دلار می‌توانید به یک‌دهم یا پانزده صدم دلار بفروشید، یعنی 15 سنت. می‌توانید این را بار کنید و بگویید امسال هم صادرات ما خیلی خوب بوده و این‌قدر فروخته‌ایم، ولی وقتی همین یک کیلو را تبدیل به فولاد ساختمانی می‌کنید، قیمت آن دو دلار می‌شود؛ وقتی تبدیل به ماشین‌آلات صنعتی می‌کنید کیلویی 10 دلار می‌شود؛ تبدیل به خودرو می‌کنید، کیلویی بیست دلار می‌شود؛ تبدیل به ماشین‌آلات پیشرفته شود، قیمت آن می‌شود صد دلار؛ تبدیل به پره توربین شود، 1000  دلار می‌شود؛ اگر وارد فناوری‌های نانو شود، بین 15 تا 20 هزار دلار می‌شود. اینکه ما می‌گوییم نیروی انسانی قوی داریم و در عرصه‌های نانو جزو هفت کشور اصلی دنیا هستیم و دانشمندانی داریم که مقالات مهمی می‌نویسند، بحث این است که ما باید از اینها چگونه استفاده کنیم. آیا با اینها نمی‌شود تحریم‌ها را پاسخ داد؟

اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده از اصل سرمایه نیست!

از عرصه اقتصاد مقاومتی به عنوان اقدام و عمل یاد می‌شود. اقدام و عمل هم این نیست که از سرمایه هزینه کنید و از اصل سرمایه چه مادی و چه معنوی بخورید. کاهش یا فروش سرمایه ملی چه مادی و چه معنوی خسارت است. با یک نگاه ملی و همبستگی جدی این پتانسیل را به کار بگیرید و پیش ببرید. اگر ملتی بخواهد این کار را بکند، او می‌فهمد و بخت‌اش را در این ملت آزموده و بارها دیده است که نمی‌تواند، ولی به یک راه‌حل رسیده است که شما را دچار تردید کند.

تندرو کسی است که مانع اجماع داخلی علیه دشمن خارجی شود

 هفته پیش آقای اوباما صحبت می‌کرد که باید ببینیم تندروها چگونه برخورد می‌کنند. یکی از بحث‌ها همین است که اصلاً افراط و تندروی چیست؟ مفهومی که ابتدای بحث عرض کردم و تعریفی که از مفاهیم داریم یعنی چه؟ آیا آقای اوباما باید تعریف کند که چه کسی تندرو و افراطی است؟ تندرو یعنی کسی که از مرزهایی همچون مرزهای ارزشی و مرزهای حقوق و منافع یک ملت عبور کند. در اینجا چه کسی تندرو و افراطی است؟ کسی که مانع شکل‌گیری اجماع علیه دشمن شود، رفتار دشمن را توجیه کند و بگوید ایراد از او نیست هر چه ایراد است از این طرف است. او تندروست و از مرزها عبور می‌کند. در عرصه جهانی تندرو کیست؟ آیا تندرو حزب‌اللهی است که دارد از منافع و حقوق یک ملت دفاع می‌کند؟

 یک زمانی اسرائیل اراده می‌کرد و یک روزه تا بیروت پیش می‌رفت و در اردوگاه صبرا و شتیلا آن جنایات را انجام می‌داد و برمی‌گشت. در حال حاضر ملت و مقاومتی شکل گرفته است که از منافع‌اش دفاع می‌کند. امروز حزب‌الله لبنان جلوی اسرائیل می‌ایستد و اسرائیل جرئت نمی‌کند تکان بخورد. آیا این تندروی است؟ تندرو اوباماست که همه مرزهای انسانی را پشت سر می‌گذارد و از رژیم کودک‌کش و آدم‌کش صهیونیستی حمایت می‌کند. تندرو اوباماست که در تعریف‌اش از دموکراسی عبور می‌کند. مردم ما مستبدین را در منطقه می‌بینند و امریکا می‌گوید اینها متحدین من هستند. حالا چنین کشوری شعار دموکراسی می‌دهد. تندرو کیست؟ چه کسی می‌تواند امروز این را برای تندروی و افراط تعریف کند؟ تمام تلاش ملت ما در این مسیر موفقی که پیش آمده، دشمن می‌فهمد که امروز یک شجره طیبه‌ای به اسم انقلاب اسلامی در این سرزمین شکل گرفته، «أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ، تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا» (5) این هنوز از نتایج سحر است. در این 37 سال با همه فشارها توانسته این موفقیت‌ها را به دست بیاورد. ان‌شاءالله با آن وحدت و جسارت و شجاعتی که لازمه انقلاب اسلامی است که لازمه همان تفکر انقلابی و اسلام نابی است که ملت ما آن را انتخاب کرد، دعوت خدا و پیامبر را اجابت کرد و با آن یک حیات جدید گرفت، «اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ»(6) این حیات طیبه انقلاب اسلامی روز به روز قوی‌تر و پرشکوه‌تر و بالنده‌تر پیش برود. 

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد