سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار تالاب شادگان

تالاب شادگان
شناسهٔ خبر: 3620323 -
اهواز - رئیس شبکه سمن های زیست محیطی خوزستان گفت: تالاب شادگان به سبب سیاست های غلط جهاد کشاورزی و نیشکر تالاب شادگان در حال تبدیل شدن به یک دریاچه ارومیه جدید است.

به گزارش خبرنگار مهر، هژیر کیانی شامگاه یکشنبه در همایش وضعیت حمکرانی منابع آبی در ایران در سینما هلال اهواز اظهار کرد: صنایع نیشکر به توسعه شوره زارها در خوزستان ادامه می دهد و مدیر یکی از کشت و صنعت ها به جای عذرخواهی و شجاعت پذیرش اشتباه چندین ساله و اصلاح شیوه های نادرست بهره برداری از منابع آبی استان اعلام می کند اگر بخواهید آب را بر تالاب شادگان می بندیم، انگار شادگان از قبل با شورابه های نیشکر آبیاری و تغذیه می شده است.

وی افزود: معیشت مردم و حیات تالاب شادگان به دلیل شیوه ها و سیاست های نادرست وزارت جهاد کشاورزی و شرکت های کشت و صنعت نیشکر در حال تبدیل شدن به یک ارومیه جدید است.

رئیس شبکه سمن های زیست محیطی خوزستان تصریح کرد: حتی گاومیش های جامعه محلی و بومی شادگان دیگر از این آب استفاده نمی کنند و در عجب و تاسفم که یک مدیر به جای احساس مسئولیت اینگونه سخنانی را به زبان می آورد.

کیانی با بیان اینکه صنایع فولاد فقط به فکر درآمدزایی است نه مردم و شهرداری و آبفا در ساماندهی فاضلاب های کلانشهر و آلوده ترین شهر جهان یعنی اهواز و همه شهرهای استان ناتوان هستند، ادامه داد: آنها دست در دست هم با یک اراده جمعی برای کشتار جوان ترین رودخانه جهان یعنی کارون با هم شرکت می کنند و وزارت نیرو نیز همچنان به مدیریت غلط و غیر انسانی خود در کشور و خوزستان ادامه می دهد.

وی عنوان کرد: وزارتخانه عریض و طویل جهاد کشاورزی به بی تفاوتی نسبت به هدررفت آب های این سرزمین ادامه می دهد و فاجعه سد گتوند هم نتوانست آیینه عبرت مدیران آبی کشور شود و خشکاندن تالاب های هشت گانه و بی مسئولتی آنها ادامه دارد.

کلنگ زنی تونل بهشت آباد در کرمان

این فعال زیست محیطی با اشاره به اینکه در مزایده های سیاسی در هر دولت عضوی از آن کارون قطع می شود، اضافه کرد: تونل بهشت آباد در یک تناقض گویی آشکار زیست محیطی در ۲۱ اردیبهشت ماه جاری قرار است در کرمان کلنگ زنی شود که مصداق آشکار رفتار و گفتار متناقض دولت و تیر خلاصی بر پیکره کارون است.

کیانی بیان کرد: رئیس سازمان محیط زیست کشور نامه می دهد و در سه مکاتبه مجزا اعلام می کند که تونل بهشت آباد در چهار محال و بختیاری که یکی از سرشاخه های کارون است ارزیایی زیست محیطی ندارد و باید متوقف شود اما رئیس جمهور قرار است به کرمان برود و طرح ضد محیط زیستی انتقال آب کارون را که ارزیابی زیست محیطی ندارد، کلنگ زنی کند.

وی یادآو شد: جالب است که با هشدار رئیس سازمان محیط زیست هم آب سالاران و کسانی که منفعت شان در اجرای طرح های انتقال آب است باز به این کار ادامه می دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایذه با بیان اینکه خوزستان کلکسیونی از مشکلات و مصائب زیست محیطی است، گفت: نمی شود با مسایل فانتزی زیست محیطی سایر استان ها به خوزستان نگاه کرد.

کیانی تصریح کرد: خوزستان قلب تپنده اقتصاد کشور که شریان های اقتصادی را تغذیه می کند نیازمند تدوین یک برنامه جامع و عملیاتی و ملی نه برای بهبود بلکه نجات بخشی است.

وی ادامه داد: چون در وضعیت عادی نیستیم که بخواهیم برای بهبود آن تلاش کنیم و خوزستان نیازمند یک برنامه نجات بخشی و علاج بخشی برای خروج از وضعیت موجود است وگرنه مهاجرت و کوچ از این سرزمین در آینده در انتظار همه ما است.

رئیس شبکه سمن های زیست محیطی خوزستان با بیان اینکه چه منطق توجیه و عقلانیتی قبول می کند که در جریان به اصطلاح افتخار ملی در سد کارون ۳ تعداد ۱۶ هزار نفر با معیشت پایدار بدون هیچ امنیتی آواره شوند.

کیانی گلایه کرد: کدام وجدانی قبول می کند که ۲۰۰ هزار اصله درخت بلوط در جریان سد کارون سه که اگر ارزش اکولوژیکی این درختان را محاسبه کنیم به هیچ وجه قابل مقابسه نیست خشک شود و از بین برود.

وی بیان کرد: کدام وجدان قبول می کند که بیش از ۱۱۰ اثر ثبت شده باستانی و تاریخی در جریان آبگیری سد کارون سه غرق شد و متاسفانه در سانسور خبری هیچ کس هیچ فریادی نزد و اعتراضی نکرد.

به گفته این فعال زیست محیطی باید قبول کنیم که پروژه سیل هراسی سد دز که ناشی از سوء مدیریت و تنها برای رهاسازی رسوبات کف این سد بود طرحی جدید برای کلید زدن طرح های جدید بهشت آباد و سد بختیاری بود و این چرخه هنوز ادامه دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد