سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

گفتگوی سرکیس النعوم با مقام ارشد آمریکایی:

یک مقام ارشد أمریکایی که در حوزه خاورمیانه فعال است، می گوید: «در حال حاضر اتفاقات انتخابات در آمریکا مهم و نگران کننده است. ترامب از سوی حزب جمهوریخواه حذف نخواهد شد، چراکه که چشم پوشی کردن از میلیون ها رای دهندگانی که در انتخابات مقدماتی به او رای دادند، امکان پذیر نیست.»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرانی ها می خواهند پارس بزرگ را در قلب جهان عرب برپا کنند / سئوال مقام آمریکایی: ایرانِ 80 میلیونی چطور بر یک میلیارد عرب پیروز شد؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ سرکیس النعوم در روزنامه النهار نوشت: یک مقام ارشد أمریکایی که در حوزه خاورمیانه فعال است، می گوید: «در حال حاضر اتفاقات انتخابات در آمریکا مهم و نگران کننده است. ترامب از سوی حزب جمهوریخواه حذف نخواهد شد، چراکه که چشم پوشی کردن از میلیون ها رای دهندگانی که در انتخابات مقدماتی به او رای دادند، امکان پذیر نیست.»به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ این مقام ارشد آمریکایی سپس در مورد ایران صحبت کرد و گفت: ایران زرنگ و باهوش است، زیرا توانسته است بین چیزی که در واقع آن را ندارد، یعنی انرژی هسته ای پیشرفته(چیزی که اسرائیل و آمریکا و سرویس های اطلاعاتی شان از آن آگاهند) و بین چیزهایی که برای خود مهم است مانند لغو تحریم ها و بازگشت به جامعه بین الملل و غیر آن معامله کند.
مقام آمریکایی از سرکیس النعوم می پرسد: «طرح ایران چیست؟» النعوم در پاسخ می گوید: از نظر اکثریت در جهان عرب و اسلام، دو پروژه ایرانی، یکی ملی و دیگری شیعی دارد که هدف از آن دو، برپایی مجدد پارس بزرگ است.
مقام آمریکایی می پرسد: "شواهد این موضوع چیست؟" النعوم پاسخ می دهد: هر پروژه ای باید طرح عملیاتی داشته باشد. این پروژه اجرا شد و نزیک بود انجام شود. اگر برخی رخدادها که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد اتفاق نمی افتاد. مقتضای طرح اجرایی ایران شامل کنترل عراق، سوریه، لبنان و نهایتا تبدیل ایران به یک ابر قدرت با نفوذ در قلب جهان عرب و خاورمیانه، بلکه بر شرق مدیترانه و در مرز اسرائیل و در عراق (به غیر از کردها که متحدان ایران هستند و یا بهتر است بگویم رابطه خوبی با آن دارند،) بود. 

مقام آمریکایی می گوید: "اما جهان اسلام عمدتا سنی مذهب هستند. 85درصد از مسلمان های جهان از اهل تسنن هستند. چگونه کشوری شیعی مثل ایران، که مردم آن کمی بیش از 80میلیون و یا 90 میلیون هستند در برابر یک میلیارد و 400 میلیون عرب، آن موفقیت هایی را که ذکر کردین بدست می آورد؟"

النعوم پاسخ می دهد: ایران پرچم فلسطین را بالا برد. اعراب در بازگرداندن فلسطین از اسرائیل شکست خوردند. و همینطور در جلوگیری از اشغال مابقی آن و بازگرداندن آن ها ناکام ماندند. در سال 1979 هنگامی که مردم ایران به رهبری امام خمینی انقلاب کردند، دیپلمات های اسرائیل از تهران اخراج شدند و مقر سفارت مصادره شد و به یاسر عرفات، بزرگترین رهبر فلسطینی تحویل داده شد.
وی افزود: ایران با این اقدام، حامیان بسیاری بدست آورد."حزب الله" لبنان شکوه و عظمت این کشور را باز گرداند و توانست اسرائیل را دوبار شکست داد. اولین بار در سال 2000 زمانی که این رژیم را وادار به عقب نشینی از خاک لبنان کرد و دوم در سال 2006 زمانی که  با پایداری در مقابل ارتش و سلاح های اسرائیل به مدت 33 روز، مانع دستیابی این رژیم به اهداف جنگ علیه لبنان شد. بعلاوه، ایران اتحاد و همکاری با "حماس" فلسطین و سپس با "جهاد" برقرار کرد. این چنین، تهران توانست تایید و حمایت مسلمانانی که "ملی گرایان" با شکست های پیاپی در برابر اسرائیل آن ها را ناامید کرده بودند را جلب کند.

الحیات:

اعلام طرح افزایش حجم همکاری های نظامی مسکو - تهران پرسش هایی را درباره آینده روابط میان دو کشور از سوی دو گروه برانگیخت. یکی از این دو گروه، اعتقاد دارد ایران «متحد راهبردی» روسیه است و دیگری منافع موقت و گذرا را پایه های یک شراکت مهم می داند، منافعی که نمی تواند به ائتلاف منجر شود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
الحیات نوشت: اعلام طرح افزایش حجم همکاری های نظامی مسکو - تهران پرسش هایی را درباره آینده روابط میان دو کشور از سوی دو گروه برانگیخت. یکی از این دو گروه، اعتقاد دارد ایران «متحد راهبردی» روسیه است و دیگری منافع موقت و گذرا را پایه های یک شراکت مهم می داند، منافعی که نمی تواند به ائتلاف منجر شود. 

به گزارش «انتخاب»، این نشریه آورده است: با وجود این که مسکو تأیید می کند ماهیت همکاری های نظامی با تهران «نمی تواند موازنه قدرت در منطقه را برهم زند» بر این اساس که صادرات سلاح و ساز و برگ نظامی همگی در چارچوب فن آوری های دفاعی است و حداقل در حال حاضر درباره تجهیز ایران به سلاح ها یا تجهیزات تهاجمی سخنی در میان نیست، اما بخش بزرگی از کارشناسان روس اتفاق نظر دارند که تقویت توانمندی های دفاعی عامل تعیین کننده ای در تضمین برتری ایران در منطقه است به ویژه این که این کشور منابع مهم دیگری برای تجهیز شدن به تسلیحات دارد از جمله صنایع داخلی واردات از چین و کره شمالی و به تازگی کره جنوبی پس از امضای قراردادی مهم که مبلغ آن حدود دو میلیارد دلار است. 
همچنین در مقابل این تأیید، بحثی میان مسکو و تهران درباره تجهیز ایران به جنگ افزارهای نوین جریان دارد که برخی از کارشناسا اعتقاد دارند هدف آن تغییر موازنه قدرت در منطقه به نفع ایرانی ها است. از جمله این جنگ افزارها جنگنده های جدید از نوع «سوخو» و تانک های «تی ٩٠ »است که پیشرفته ترین نسل تانک ها در روسیه به شمار می رود. این مسئله پس از اجرای قرارداد سامانه موشک های اس ٣٠٠ و آغاز گفتگو درباره قراردادهای مشابه احتمالی در زمینه دفاعی است.
نظر کارشناسان در روسیه همیشه واقعیت آنچه را که اتفاق می افتد بازتاب نمی دهد و در بسیاری از موارد مانند مورد سوریه، کرملین به روشی کاملاً متفاوت با تمام پیش بینی های مراکز تحقیقاتی از جمله مراکز نزدیک به خود عمل کرد.
شرکت های روسی که تجارت اسلحه را در انحصار خود دارند این مسئله را پنهان نمی کنند که حساب های زیادی را روی شراکت با تهران باز کرده اند و اعتقاد دارند زمان و فضای «بین المللی و منطقه ای» برای هجوم به بازار ایران برای فروش جنگ افزار مناسب است. حجم کنونی بازار ایران طبق برآوردها ١٥ میلیارد دلار است و مسکو می خواهد از آن بیشترین سهم را داشته باشد. 
در حقیقت، بر روی این گرایش در محافل کارشناسان مذکور روسی، توافق وجود دارد. با این حال تضاد در مواضع میان دو گروه زمانی بروز می کند که از ماهیت اهداف کرملین درباره ایران بحث و گفتگو می شود. گروهی از آنان بر ائتلاف راهبردی تأکید می کنند که امکان دارد در بلندمدت به توافق درباره برپایی پایگاه های نظامی روسی یا مشترک در سرزمین ایران بی انجامد که هدف آن تقویت توانمندی های روسیه است به ویژه در زمینه تضمین تحرکات نیروها از طریق دریای خزر بدون مجبور شدن به عبور از قلمرو ترکیه از طریق تنگه بسفور یا داردانل. در حالی که گروه دیگر به توصیف روابط راهبردی دو کشور عنایت و اعتقاد دارند ایران شریک مهم روسیه است اما نمی تواند متحدی پایدار باشد به حکم این که روابط دو جانبه دو کشور بسیار به روابط میان مسکو و پکن شباهت دارد، از نظر اشترک منافع و سودهای متقابل با وجود اختلاف در دیدگاه ها در بلندمدت. 
میان این دو موضع، مسکو وارد نبرد کنونی خود برای کسب بیشترین قراردادهای ممکن با ایران شده است که آن ها فقط در سطح همکاری نظامی نیستند و زمینه های فضا، انرژی هسته ای و راهن آهن و غیره را شامل می شود. 
به گفته ایوان کونووالوف، مدیر مرکز مطالعات راهبردی، ایران از زمان سبقت می گیرد تا به عنوان قدرت اصلی در خاورمیانه و جنوب آسیا نفوذ خود را اعمال کند. این یعنی فراهم آوردن فرصت تاریخی برای روسیه به عنوان شریک اصلی ایران است. با وجود این، به نظر نمی رسد درس های تاریخ به نفع روس ها باشد. کسانی که «شریک» را دوباره تنها گذاشتند یک بار در سال ١٩٩٥ هنگامی که یادداشت تفاهم گور – چرنومیردین امضا شد و تمامی همکاری های نظامی دهه نود قرن گذشته میان مسکو و تهران را به حال تعیلق درآورد و دومی در سال ٢٠١٠ هنگامی که مسکو از اجرای قرارداد اس ٣٠٠ عقب نشینی کرد. این مسئله دستیابی ایران را به این موشک ها شش سال به تعویق انداخت.
اما مسئله جدید در نظر کارشناسان بالا این است که ایران دیگر «یکی از کارت های بازی میان مسکو و واشنگتن نیست» این امر بیشترین فرصت را برای مانور فراهم می کند. 
میدل ایست مانیتور:
ماه گذشته در رژه سالانه روز ملی ارتش جمهوری اسلامی ایران سامانه اس 300 به نمایش گذاشته شد. این سامانه موشکی زمین به هوا یکی از پیچیده ترین سامانه ها از نوع خود در میدان نبرد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چرا عربستان و اسرائیل نگران S300 های تحویل شده به ایران هستند؟ / هدیه ی اخیر ژنرال سیسی به ملک سلمان، تهدیدی برای تهران است

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ میدل ایست مانیتور نوشت: ماه گذشته در رژه سالانه روز ملی ارتش جمهوری اسلامی ایران سامانه اس 300 به نمایش گذاشته شد. این سامانه موشکی زمین به هوا یکی از پیچیده ترین سامانه ها از نوع خود در میدان نبرد است.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این نشریه آنلاین در ادامه آورده است: دستیابی ایران به سامانه اس 300 روسی باعث ایجاد نگرانی های بین المللی شده، و تعادل کنونی قدرت در خاورمیانه را تهدید می کند. این باعث تقویت قابلیت های دفاع هوایی ایران و همچنین کاهش برتری نظامی رقبای منطقه ای آن از جمله عربستان و اسرائیل می شود که در چند دهه گذشته از توانایی نظامی خود برای بازدارندگی از رویارویی مستقیم با ایران استفاده کرده اند.
در نوامبر و اکتبر 2015 و همچنین بار دیگر در مارس امسال، ایران مجموعه ای از آزمایش های موشکی را ترتیب داد. تردیدهای بین المللی در متعهد بودن ایران به اجرای برجام در زمان آتی، پس از دستیابی آن به سامانه دفاع هوایی روسی بیشتر شده است، زیرا می تواند از تاسیسات اتمی ایران دربرابر حملات پیشگیرانه محافظت کند. جامعه جهانی با مشکلات بسیاری برای از کار انداختن تاسیسات اتمی محافظت شده با اس 300 در ایران خواهد داشت؛ این سامانه برای اف 16 و اف/ای 18 منطقه پرواز ممنوع ایجاد می کند، و بی 2 و ف 22 تنها برای زمان محدودی می توانند در مناطق محافظت شده با اس 300 فعالیت کنند.
همچنین اگر ایران تصمیم بگیرد سامانه های اس 300 را در خاک سوریه یا لبنان قرار دهد، اسرائیل با تهدید نظامی جدی در مرزهای خود روبرو می شود.
در آن سوی خلیج فارس هم کشورهای عربی و متحدان منطقه شان به همراه اسرائیل ائتلافی را بر اساس همکاری منطقه ای برای منافع مشترک به رهبری عربستان و علیه ایران تشکیل دادند.عربستان علاوه بر کنترل خلیج مندب که خلیج عدن را به دریای سرخ متصل می کند، اخیر کنترل خلیج تیران را هم به دست گرفت که خلیج عقبه را به دریای سرخ متصل می کند. در 8 آوریل سیسی، رئیس جمهور مصر با امضای قراردادی با سلمان، کنترل جزایر تیران و سنافیر را که هر دو در خلیج تیران قرار دارند را به عربستان منتقل کرد. این آبراه اهمیت ژئواستراتژیک بسیاری برای دولت اطراف خلیج عقبه دارد. اسرائیل نیز که متحد عربستان در برابر دشمن مشترکشان ایران است از این توافق سهم می برد.
هدف عربستان این بود که کنترل تمام راه های آبی در دریای سرخ را در اختیار بگیرد تا اگر ایران تصمیم به بستن تنگه هرمز بگیرد، بتواند مسیرهای تجاری جایگزینی داشته باشد. عربستان و مصر همچنین توافق کردند پلی در میان این تنگه بسازند تا کشورهای عربی خاورمیانه را به کشورهای عربی در شمال آفریقا متصل کند و 17 قرارداد سرمایه گذاری و تفاهم نامه هم امضا کردند که به رشد اقتصادی مصر کمک می کند که نقش مهمی در ثبات این کشور دارد. مبنای این استراتژی همکاری منطقه ای برای منافع مشترک با متحدان خود علیه ایران است. احتمال انجام حرکت های مشابه در آینده بسیار است.
شمخانی:
نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر یک‌شنبه با حضور در همایش فرآیند قانون‌گذاری، الزامات و راهکارها در مجمع منتخبین دهمین دوره مجلس شورای اسلامی سخنرانی کرد و به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رخداد «خان طومان» نشان داد که نگرانی‌های مطرح شده از سوی ایران کاملاً درست بود

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر یک‌شنبه با حضور در همایش فرآیند قانون‌گذاری، الزامات و راهکارها در مجمع منتخبین دهمین دوره مجلس شورای اسلامی سخنرانی کرد و به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت.
به گزارش «انتخاب»، علی شمخانی در این همایش که در ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی و با حضور 272 نفر از منتخبان از سراسر کشور برگزار شد اولویت‌های اصلی کشور در حوزه امنیت ملی و کارکردهای انحصاری مجلس برای دستیابی به اهداف کشور در بخش‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را تشریح کرد.
او با اشاره به تأثیرات مستقیم بحران‌های اقتصادی بر تحولات سیاسی، امنیتی و اجتماعی اظهار کرد: مهم‌ترین اولویت کشور که می‌بایست در فضای مبتنی بر مفاهمه و همکاری ملی مورد توجه، اقدام و عمل مجموعه دستگاه‌های کشور قرار بگیرد رسیدگی به مشکلات اقتصادی و معیشتی است.
شمخانی با تبیین چالش‌های اصلی در بخش اقتصاد، مدیریت هوشمندانه تهدیدات و بهره‌گیری از فرصت‌هایی که به دلیل تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی پیش روی کشور قرار گرفته است را مورد تأکید قرار داد و افزود: اقتصاد مقاومتی که بر اساس ساز و کاری علمی و با بهره‌گیری از نظرات کارشناسی مجموعه ظرفیت‌های علمی و اجرایی کشور تدوین و ابلاغ شده نقشه راه منحصر به فرد عبور از شرایط نابسامان اقتصادی است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ضرورت حمایت همه‌جانبه از دولت در مسیر پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و هدایت کشور به سوی توسعه درون‌زا اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با تدوین قوانین مناسب می‌تواند معضلات مهمی که مانع تأثیرگذاری تلاش‌های دولت برای سرعت بخشیدن به روند توسعه است را از میان بردارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح شرایط سیاسی و امنیتی حوزه پیرامونی کشور و جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه افزود: تغییر ماهیت تهدیدات و ورود بازیگران جدید به این عرصه فضای بسیار پیچیده‌ای را بر محیط امنیتی جمهوری اسلامی حاکم کرده است.
شمخانی تلاش کشورهای فرامنطقه‌ای و متحدان منطقه‌ای آنان برای بهره‌گیری از گروه‌های تروریستی و جریانات تکفیری به منظور تغییر اولویت‌های اصلی جهان اسلام به نفع امنیت رژیم صهیونیستی را ریشه تداوم بحران در منطقه عنوان کرد و گفت: نیروهای مسلح مقتدر و دستگاه‌های امنیتی کارآزموده جمهوری اسلامی ایران با رصد مستمر تهدیدات امنیت ملی با هوشیاری کامل، شناسایی و مقابله سخت و نرم با تهدیدات را در دستور کار داشته و تاکنون هرگونه شیطنت دشمن را قبل از فعلیت یافتن سرکوب کرده‌اند.دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سوءاستفاده گروه‌های تروریستی از شرایط آتش‌بس در سوریه و انجام تحرکات محدود در جنوب حلب افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مطرح شدن طرح آتش بس ضمن مخالفت نکردن با اصل آن، اشکالات ساختاری را متوجه این طرح می‌دانست.
وی افزود: رخداد خان طومان نشان داد که نگرانی‌های مطرح شده از سوی ایران کاملاً درست و متناسب با واقعیت‌های صحنه بوده و آتش‌بس صرفاً فرصتی برای بازسازی گروه‌های تروریستی از سوی دولت‌های حامی آنان خواهد بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین دراین باره به باشگاه خبرنگاران گفت: قطعا ایران با متحدین خود یعنی روسیه، سوریه و حزب‌الله، اتفاقات اخیر حلب را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت.وی افزود: آنچه در این میان رخ داد، استفاده هدفمند از یک حُسن نیت در ایجاد آتش‌بس در منطقه عمومی حلب بود. آمریکایی‌ها به همراه متحدین منطقه‌ای و تروریستی خود با پشتیبانی لجستیکی ممتد، محور این کار هستند. اتفاقات اخیر خان طومان در قالب جیش‌الفتح نبود بلکه در حقیقت جبهه‌النصره بود. 
اکونومیست:
جایی که داعش خون ریخته، روسیه موسیقی می نوازد. هنگامیکه نوای موسیقی گروه ارکستر مارینسکی آمفی تئاتر رومی، فضای پالمیرا را پر می کرد، یک پیام روشن با خود داشت: در یک سو تمدن هست و در سوی دیگری بربریت؛ در کنار روسیه بایستید تا با خوب ها باشید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چرا پوتین بر روی ویرانه های پالمیرا کنسرت برگزار کرد؟ روس ها چه پیامی به دنیا ارسال کردند؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ اکونومیست نوشت: جایی که داعش خون ریخته، روسیه موسیقی می نوازد. هنگامیکه نوای موسیقی گروه ارکستر مارینسکی آمفی تئاتر رومی، فضای پالمیرا را پر می کرد، یک پیام روشن با خود داشت: در یک سو تمدن هست و در سوی دیگری بربریت؛ در کنار روسیه بایستید تا با خوب ها باشید. 

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ این نشریه در ادامه آورده است: دولت روسیه یکی از برترین ارکسترهای کشورش را از سن پطرزبورگ به صحرایی در سوریه فرستاد تا این پیام را منتقل کند؛ وزارت دفاع بیش از 100 روزنامه نگار را دعوت کرد تا مطمئن شود پیامش به همگان می رسد.
خبرنگاران در پنج اتوبوس جهانگردی با اسکورت سنگین نظامی به پالمیرا برده شدند. آن ها آنچه روس ها می خواستند را دیدند: پایگاه هوایی پر از جنگنده، شهر کوچکی که با میانجی گری روسیه توافق صلح را امضا می کند، سوری های گرسنه که کمک های انسان دوستانه ای با برچسب «روسیه با شما است» دریافت می کنند، و ویرانه های پالمیرا که با کمک نیروی هوایی روسیه آزاد شد.لحظه اوج ماجرا اجرای کنسرت در چنان منظره جسارت آمیزی بود که شنونده به سختی می توانست لبخند لذت را از صورتش پاک کند. والری جرجیف، رهبر سرشناس ارکستر میرینسکی هدایت اجرای اثر شاکن باخ را به عهده داشت. تک نوازی این اجرا توسط سرگی رولدوگین انجام شد که از دوستان نزدیک پوتین و از شخصیت های اصلی در اوراق افشا شده پاناما در ماه گذشته است. صحنه اجرا همان جایی بود که داعش سال گذشته در آن ده ها نفر را اعدام کرد. وزیر فرهنگ روسیه، ولادمیر مدینسکی با لحنی حماسی گفت، این سرنوشت سربازان روسی در همه زمان ها است که فرهنگ را از نابودی به دست فاشیست ها حفظ کند.پوتین مداخله خود در سوریه را در قالب نبرد با تروریسم طرح کرد و از کشورهای دیگر خواست با روسیه علیه داعش متحد شوند، چنان که بسیاری علیه هیتلر چنین کردند. با وجود آتش بس اخیر با میانجی گری روسیه و آمریکا، اهداف این کشور در سوریه باهم متناقض است.
روس ها می گویند غرب اثر مثبت آن ها در سوریه را نادیده گرفته. سرلشگر ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه مدعی است، اینجا کارهای عظیمی در حال انجام است. با آغاز حملات و بمباران های روسیه در سپتامبر گذشته، دولت سوریه توانست خود را حفظ کند. تروریسم بین المللی ضربه بزرگی خورده. بیش از 700 تن کمک های انسان دوستانه توزیع شده . کوناشنکف می گوید روسیه برای آتش بس در ده ها روستا میانجی شده و هزاران شبه نظامی را متقاعد کرده سلاحشان را زمین بگزارند.

هرچند پوتین در ماه مارس عقب نشینی نیروها از سوریه را اعلام کرد، اما همچنان حضور روسیه قوی مانده است. ارتش روسیه قصد دارد تا هر زمان که برای "شکست تروریسم" لازم باشد در سوریه بماند. که مدتی طول می کشد. نبردها به ویژه در اطراف شهر حلب همچنان شدید است. پایگاه هوایی روسی خمیمیم همچنان پر از صدای جنگنده های سوخو 24 و سوخو 35 اس درحال برخواستن یا به زمین نشستن است. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که در انگلیس مستقر است، می گوید حملات هوایی جان هزاران شهروند غیر نظامی را گرفته است (کوناشنکو می گوید بمب های روسی جان حتی یک شهروند را نگرفته ).
این کنسرت تضاد سو رئالی در پهنه سوریه نقش کرد. لاذقیه پر از صحنه های زندگی عادی بود: زن جوان خوش پوشی که هنگام صبح در خیابان قدم می زد، و فروشندگان کنار خیابان، میوه های خاک گرفته عرضه می کردند. اما ایستگاه های بازرسی بیشمار است، و اسد از تابلوهای بیلبورد بیشماری در حال لبخند با نگاهی جدی در پس عینکی دودی دیده می شود. با نزدیک شدن به پالمیرا نشانه هایی از نبردهای اخیر پیدا می شود؛ خودروهای سوخته در روستاهای زخمی از ترکش، خطوط برق قطع شده و آویزان در کنار صندوق خالی مهمات. بالن های نظارتی بر فراز پالمیرا در حرکتند؛ گفته می شود داعش در 15 کیلومتری است.

پوتین هر کاری توانست کرد که نشان دهد پیام این کنسرت این است که روسیه رهبری جنگ برای تمدن غربی را به عهده گرفته. پیش از آغاز موسیقی، او بر پرده پخش زنده تصویرش بر روی صحنه آمد تا بگوید "امیدوار است تمدن معاصر ما از بیماری تروریسم بین المللی خلاص شود". مخاطبان داخلی او به نظر کاملا خرسند می رسیدند؛ در توئیترهای روسی حتی لیبرال ها هم سرشار از شوق بودند.
این نمایش تاثیر کمتری بر مخاطبان مورد نظر دیگر، اروپا و غرب داشت. افراد حاضر شامل مسئولانی از هلال احمر سوریه، رهبران مذهبی و شخصیت های بلندپایه سراسر این کشور، هیات نمایندگی از وزارت فرهنگ روسیه، و تعدادی از سفیران یونسکو می شد. جای خالی نمایندگانی از کشورهای غربی به خوبی پیدا بود. الئونورا میتروفونوا، نماینده روسیه در یونسکو گفت، من همه آن ها را دعوت کردم، اما آن ها فکر کردند اگر بیایند به معنی حمایت از اسد است. در همین حال، به هنگام بازگشت خبرنگاران گزارش شد که حملات هوایی در اردوگاه پناهندگان نزدیک شهر ادلیب دست کم 28 نفر را کشت.

ترجمه: محمد صفری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد