سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

تأیید اطلاعات درباره نفوذ آمریکایی به شبکه پرداخت الکترونیکی

افشای خبر تکان‌دهنده برون‌سپاری تهیه نرم‌افزارهای حیاتی و زیرساختی نظارت و کنترل گردش مالی و شناسایی تقلب (Fraud Detection) در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور توسط زیرمجموعه بانک مرکزی به شرکت آمریکایی SAS تایید شد.
به گزارش مشرق، روزنامه وطن امروز در شماره امروز خود نوشت:

قریب به 10 روز پس از افشای خبر تکان‌دهنده برون‌سپاری تهیه نرم‌افزارهای حیاتی و زیرساختی نظارت و کنترل گردش مالی و شناسایی تقلب (Fraud Detection)  در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور توسط زیرمجموعه بانک مرکزی به شرکت آمریکایی SAS، سرانجام توضیحی کوتاه در این باره از سوی شرکت شاپرک برای روزنامه «وطن امروز» ارسال شد.

شرکت شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) در این توضیح اظهار داشته است: «نرم‌افزار SAS یک نرم‌افزار تحلیل آماری و مدل‌سازی عمومی است که داده‌های آزمایشی و غیرحساس را تحلیل کرده و امکان مدل‌سازی فرآیندهای تشخیص را در محیط ایزوله به کارشناسان مربوط می‌دهد. این نرم‌افزار روی سامانه‌های برخط و داده‌های اصلی نصب نشده و تهدیدی امنیتی را متوجه سامانه‌های حساس بانکی نمی‌کند».

در ادامه آمده است: «در ضمن، قرارداد موصوف با شرکت آمریکایی منعقد نشده و این قرارداد با یکی از نمایندگان رسمی این شرکت که مدیریت و مالکیت صددرصد ‌ایرانی دارد، بسته شده است». «وطن امروز» پاسخگویی هرچند دیرهنگام شاپرک به نگرانی‌های جدی ایجاد شده میان متخصصان، سازمان‌ها، نهادها، رسانه‌ها و عامه مردم به علت خطر نقض جدی «حریم خصوصی» و «امنیت ملی» را به فال نیک می‌گیرد اما آنچه از توضیحات کوتاه و خلاصه یادشده به دست می‌آید متاسفانه موید اطلاعات تخصصی ارائه شده به جامعه مخاطبان در مجموعه گزارش‌های منتشرشده است. علاوه بر آن انتظار این است که نهادهای امنیتی هر چه سریع‌تر گزارشی را پیرامون تخلف و خطای مهم بانک مرکزی به مردم ارائه داده و مسیر بروز ناامنی سایبری را قانونا با «ممنوعیت عقد قرارداد با شرکت‌های آمریکایی» در حوزه‌های حساس مسدود کنند. بسیار مهم است که شرکت شاپرک ضمن تایید اصل قرارداد منعقد شده با شرکت آمریکایی «SAS»، تصریح می‌کند قرارداد با شعبه منطقه‌ای مرکز مذکور منعقد شده و علاوه بر تایید گزارش اولیه «وطن امروز» مبنی بر حضور سریع و بدون فوت وقت نمایندگان دفتر دوبی و پاکستان شرکت آمریکایی در تهران صرفا به «ایرانی‌تبار» بودن مدیریت شعبه استناد می‌کند. در حالی که «ایرانی» یا «غیرایرانی» بودن مدیریت شعبه خاورمیانه شرکت آمریکایی هیچ تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند، چرا که مدیران و کارمندان شعبه مذکور طبیعتا مستقل از دفتر مرکزی نبوده و مستقل از سیاست‌گذاری‌ها و اهداف و برنامه‌های آن نمی‌توانند باشند!

تخصص شرکت آمریکایی SAS مطابق اعلام رسمی در تارنمای شناخته شده آن، تجزیه و تحلیل هوشمند اطلاعات تجاری و مدیریت داده‌هاست. علم «داده‌کاوی» حاصل کنار هم گذاشتن و مدلسازی اطلاعات جزئی و حتی غیرمحرمانه برای رسیدن به نقشه‌ای هوشمند برای تحلیل هدفمند جامعه مبدأ است. با این احتساب دقیقا مشخص نیست منظور شرکت شاپرک از در اختیار گذاشتن «داده‌های آزمایشی و غیرحساس» برای شناسایی عملیات تقلب در شبکه بانکی کشور چیست؟! اصولا همه اطلاعات بانکی موجود در سرورها و بانک‌های اطلاعاتی شرکت شاپرک حیاتی و حساس و ملی است و نه‌تنها شرکت آمریکایی SAS بلکه هیچ شرکت دیگری با تخصص در همین زمینه بدون دریافت سناریوهای قدیمی سیستم قادر به طراحی و ارائه نرم‌افزار اختصاصی نیست! روند مذکور پروسه‌ای کاملا علمی و معین در حوزه مهندسی داده است و هیچ بخشی از آن بر متخصصان داخلی فعال در این زمینه پنهان نیست. کما اینکه شرکت آمریکایی نیز در اطلاعات ارائه شده به مشتریان به انجام عملیات «DATA MINING» برای ارائه نسخه اختصاصی کشف تقلب به صراحت معترف است. بنابراین بدون ارائه اطلاعات مرتبط نیز نمی‌تواند براساس فرضیات تخیلی و توهمی مدلی کارآمد و موثر ارائه دهد.

مشکل مهم بعدی که متاسفانه در پاسخ شاپرک به آن کوچک‌ترین اشاره‌ای نشده، نسبت قرارداد با شرکت «آمریکایی» و فرمان رهبر انقلاب در نفی وابستگی کشور به محصولات «آمریکایی» مطابق با اصول اقتصاد مقاومتی و امنیت ملی است. در شرایطی که به سادگی می‌توان نام چند  شرکت دانش‌بنیان ایرانی و امن فعال در حوزه «داده‌کاوی» با تخصص بر موضوع «کشف تقلب» را در مرور روابط دیگر نهادها و مراکز حساس کشور برای رفع نیازها به دست آورد، به چه علت شرکت زیرمجموعه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با شرکت «آمریکایی» SAS در حوزه‌ای صد در صد مرتبط با امنیت ملی قرارداد امضا کرده است؟ آیا علت حساسیت مضاعف نهادهای امنیتی کشور در موضوع مورد بحث و آغاز تحقیق و تفحص پیرامون اهداف و نیات امضاکنندگان این قرارداد عجیب و غیرقابل توجیه، توجه به همین نکات مهم اما بی‌پاسخ مانده نیست؟

گفتنی است مقامات مسؤول بانک مرکزی در شرایطی خبر انعقاد قرارداد کمپانی آمریکایی SAS با شرکت شبکه الکترونیکی شاپرک را تایید کرده‌اند که چندی پیش نیز خبر اتصال شرکت آمریکایی پیمنت وال (Payment wall) به شبکه شتاب ایران تکذیب شد.
هشدار دستگاه‌های ناظر

شایان ذکر است هنوز تحریم‌های دلاری ایران از طریق دولت آمریکا پابرجاست و بسیاری از مراودات بانکی و بین‌المللی ایران با بانک‌های دنیا و حتی برقراری سوئیفت به صورت ارز دلار امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی طمع شرکت‌های آمریکایی برای دسترسی به شبکه داده بانک مرکزی و شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) قابل تامل است.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تعریف یک پرونده جاسوسی در همین رابطه گفت: آمریکایی‌ها اخیرا اشاره کرده‌اند در عملیات «نیترو زئوس» در زیرساخت‌های سایبری ایران دستگاه‌های الکترونیکی کاشته‌اند که هم می‌توانند جاسوسی و هم در مواقع لزوم تخریب ایجاد کنند، لذا ما در زمینه‌های بانکی به دوستان بانک مرکزی گوشزدهای لازم را داده‌ایم. اگر نرم‌افزارهای داخلی وجود دارد که باید از داخل تهیه شود، اگر نه باید ما آن‌ را ارزیابی دقیق کنیم. سردار جلالی خاطرنشان کرد: در وضع موجود اگر تحریم جدید به وجود‌ آید، حتی امکان یک جابه‌جایی پولی ممکن نخواهد بود از این رو مسؤولان باید به توسعه شبکه‌های زیرساخت ملی سرعت دهند که اگر تحت تأثیر تحریم قرار گرفتیم، مشکل و خللی پیش نیاید.

اندیشکده آمریکایی:
موسسم علم و امنیت که نقش مهمی در سیاستگذاری‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای داشته، به 1+5 توصیه کرده در فرآیند تائید ورود اقلام حساس به ایران، سخت‌گیرانه عمل کند.

به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی «موسسه علم و امنیت بین‌الملل» که یکی از اتاق‌فکرهای ایالات‌متحده و 1+5 طی مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده، در گزارشی مبسوط به ارائه برخی راهکارها برای غلبه بر چالش‌های موجود بر سر راه نظارت گسترده آمریکا بر ورود «اقلام حساس» به ایران، پرداخته است. 

بر اساس یکی از بندهای توافق هسته‌ای، ورود «اقلام حساس و با کاربری دوگانه» به ایران باید تحت نظر کارگروه نظارت بر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و با موافقیت گروه 1+5 انجام شود. 

در گزارش این اندیشکده ضدایرانی که به قلم نویسندگان «دیوید آلبرایت و آندره استریکر» نوشته شده، آمده است: مشخص نیست که آیا کمیسیون مشترک بررسی برجام و شورای امنیت سازمان‌‌ ملل رویکردی جدی نسبت به نهادهای ایرانی یا خارجی فعال در صادرات کالاهای حساس به ایران بدون استفاده از «کانال تدارکات» یا استفاده غیرقانونی از این کانال اتخاذ خواهد کرد یا خیر. بعنوان مثال، اگر یک شرکت چینی کالایی با استفاده دوگانه به ایران بفروشد، آیا این کشور از نحوه استفاده از آن توسط تهران اطمینان حاصل می‌کند؟ اگر کشور غیرعضو «برجام» چنین فروشی را انجام دهد چطور؟ بعلاوه اینکه در بسیاری از موارد شناسایی چنین واردات یا صادراتی نیازمند جمع‌آوری اطلاعات محرمانه است.

 

نویسندگان این گزارش سپس توصیه‌هایی را برای افزایش کارایی کانال تدارکات و بالا رفتن امکان نظارت بر ورود اقلام به ایران، مطرح کرده است:

  • اعمال معافیت (از ممنوعیت ورود اقلام حساس) برای دو رآکتور فردو و اراک باید گزینه‌ای ضعیف تعیین شده و بررسی‌های اضافی و دقیق‌تری در این خصوص انجام گیرد. ایالات‌متحده و اعضای اروپایی برجام باید تاکید کنند که روسیه و چین جزئیات فروش‌ و نقل و انتقالات (کالاهای) درنظرگرفته‌شده خود به ایران را بطور طبقه‌بندی‌شده به کارگروه تدارکات (PWG) کمیسیون مشترک گزارش داده و بپذیرند که این گزارش‌ها باید از سوی 1+5 و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید شود. چنانچه یکی از کشورهای عضو PWG با انتقالی موافق نبوده و یا از یک انتقال اعلام‌نشده خبر دهد، انتقال مذکور باید لغو شده و اگر ارسال شده باید از ایران بازگردانده شود.
  • نباید هیچگونه معافیت اضافی خارج از کانال تدارکات اعطا شود.
  • ارائه اطلاعات پیشنهادی توسط دولت‌ها در قالب فرم‌های الکترونیکی باید از سوی دبیرخانه سازمان‌ ملل به عنوان یکی از ملزومات جدید در فرآیند پیشنهاد تعیین گردد.
  • موارد رد شده پیشین در خصوص هر پیشنهاد باید به وضوح نشان داده شود، از جمله اینکه آیا با کشور ردکننده ارتباط برقرار شده یا خیر.
  • همه کشورها باید تمامی اطلاعات مربوط به رد کالاهای حساس را به سازمان‌ملل و کارگروه تدارکات ارائه دهند.
  • سازمان‌ملل باید نهادی با سرمایه کافی، شایستگی فنی و موجودیت مستقل را برای نظارت بر شبکه تدارکات و ارائه گزارش‌های منظم در مورد عملکرد این کانال تعیین نماید.
  • ایالات‌متحده و متحدانش در کارگروه تدارکات باید بطور ویژه بر شناسایی و ممانعت از احتمال فروش (هرگونه کالایی) به صنایع نظامی ایران، برنامه‌های موشکی، برنامه‌های نظامی متعارف و اشخاص و نهادهایی که پیشتر مورد تحریم بوده‌اند، متمرکز شوند.
  • ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی عضو برجام باید مکررا مساله لزوم چک و بازرسی نهایی اقلام ارسالی به ایران را به کشورهای مبدأ تأکید کنند. آن‌ها باید برای اطمینان از اجرای کامل این کار، بر کشورها فشار وارد کنند و یا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهند که در قالب نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران به این کالاها نیز دسترسی داشته باشند.
  • ارتباط‌گیری سازمان‌ملل (با اعضا) امری حیاتی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه این ارتباطات تاکنون ناچیز بوده، ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی عضو برجام نیاز دارند که با کشورهای عضو سازمان ملل ارتباط برقرار کرده و از جمله آنها را نسبت به ممنوعیت‌های در حال اجرا علیه فروش‌های نظامی و موشکی به ایران مطلع نمایند.
  • در صورتی که بن‌بست‌های اداری سازمان‌ملل در مورد افزایش بودجه اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت ادامه یابد، آمریکا و کشورهای اروپایی عضو برجام باید کمپین افزایش کمک‌های خود را برای ارائه آموزش امور مربوط به کانال تدارکات و سایر تعهدات موجود در قطعنامه 2231 و همچنین حفظ تحریم‌های ملی و منطقه‌ای به سایر کشورهای عضو سازمان ملل ایجاد کنند.
  • پایبندی ایران به قطعنامه 2231 به این معنی است که اگر مشخص شد که کالاهای ممنوعه از جمله کالاهای مربوط به برنامه نظامی یا موشکی وارد این کشور شده، تهران باید این اقلام را بازگرداند.
  • ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی عضو برجام باید تحریم‌های یک‌جانبه بیشتری را علیه برنامه‌های نظامی و موشکی بالستیک ایران اعمال نمایند.
  • ایالات‌متحده و کشورهای عضو کارگروه تدارکات کمیسیون مشترک چنانچه زمان کافی برای بررسی کاربر نهایی اقلام نداشته و یا در مورد هر کدام از این دو مورد تردید دارند باید سیاست رد خودکار پیشنهاد فروش این کالاها را اتخاذ نمایند. بر اساس دستورالعمل کانال تدارکات، دولت‌ها می‌توانند در صورت رد پیشنهادات، آن‌ها را مجدد ارائه دهند تا زمان بیشتری برای بررسی عمیق‌تر آن اختصاص داده شود. به علاوه اینکه ایالات‌متحده و متحدانش در کارگروه تدارکات باید اعلام کنند که فروش هرگونه کالایی به شرکت‌های بازرگانی ایران ممنوع می‌باشد.
  • آمریکا و متحدانش باید لیستی از کالاهای عموما درخواست‌شده (از سوی ایران) را تدوین کرده و آن را در اختیار تمام کشورهای عضو سازمان‌ملل قرار دهند و تاکید نمایند که تمامی کشورها باید برای فروش تمامی این کالاها (به ایران) مجوز کارگروه تدارکات را دریافت کنند.
  • کمیسیون مشترک، ایالات‌متحده و شرکای آن باید روشی را برای ارائه اخطار به "کارگروه مالی" (گروه ناظر بر تبادلات مالی جهانی به خصوص در زمینه پولشویی)، موسسات و هماهنگ‌کنندگان مالی در مورد پذیرش یا رد پیشنهادات ایجاد نمایند. بخش‌های مالی باید با معاملات مربوط به فروش کالاهای با فناوری بالا و کاربری دوگانه به ایران که از سوی کارگروه تدارکات پذیرفته نشده به عنوان مساله‌‌ای برای بررسی و تحقیق دقیق‌تر رفتار نمایند.
  • باتوجه به اینکه تنها فرصت مشخص‌شده در برجام ساز و کار بازگشت کامل تحریم‌های پیشین سازمان‌ملل علیه ایران است، درصورت عدم‌انطباق (عملکرد ایران) با توافقنامه، ایالات‌‌متحده و متحدانش باید در مورد مجازات‌های دیگر و اینکه چگونه مانع ایران و نهادهای خارجی بری انجام معاملات خارج از کانال تدارکات شوند، تصمیم‌گیری نمایند. این مجازات‌ها در مورد ایران می‌تواند شامل کاهش سرعت پذیرش یا حذف پیشنهادات، کاهش مشارکت در امور صلح‌آمیز هسته‌ای، اعمال تحریم‌های بیشتر یا در صورت تداوم نقض اصول کانال تدارکات، اعمال دوباره تحریم‌های مالی باشد.
  • کنگره آمریکا باید قانونی را وضع نماید که بر اساس آن اجرای اصول کانال تدارکات بطور موثر اجرا و نظارت شود.
منبع: فارس

بولتن اطلاعاتی ارتش آمریکا:
نگرانی‌ که قطارهای ترانزیتی بین ایران و چین ایجاد می‌کنند، این است که می‌توانند حامل تسلیحات و تجهیزات نظامی باشند و بدین ترتیب امکان کنترل آنها خیلی سخت‌تر از کنترل کشتی‌هاست.
گروه جنگ نرم مشرق- بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» (OE Watch) متعلق به دفتر مطالعات خارجی نظامی ارتش آمریکا در جدیدترین شماره خود در بخش رصد ایران به سه موضوع عملیات پهپادهای ایران در حلب، تولیدات جدید وزارت دفاع و قطار ترانزیتی راه ابریشم پرداخت.
آغاز عملیات پهپاد ایرانی در حلب
دیده‌بان عملیاتی با پرداختن به خبر عملیات پهپاد ایرانی در جنوب حلب که توسط رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده، نوشت: «از 4 فوریه (15 بهمن ماه) سال میلادی جاری تاکنون، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از هواپیمای شناسایی شاهد 129، مرزهای جنوب شرقی خود با افغانستان و پاکستان را تحت نظارت کامل دارد. بنابر ادعای فارین پالیسی، تصاویر انتشار یافته نشان می‌دهد که این پهپاد به عملیات هوایی علیه مواضع داعش در جنوب حلب سویه را نیز آغاز کرده است. شاهد 129 قابلیت‌های منحصر به فرد و متنوعی دارد؛‌ این پرنده با مداومت پروازی 24 ساعته در شعاع 2000 کیلومتری و سقف پرواز 25000 پا، در نقش رزمی با حمل انواع بمب و موشک‌های هوشمند، دشمنان امنیت کشور را هدف قرار می‌دهد. این پهپاد، با اتکا به انواع سامانه‌های مراقبتی و شناسایی می‌تواند به عنوان "سکوی دیدبانی هواپایه" برای هدف گیری اهداف عمل کند و به مقابله ثابت و متحرک بپردازد. هواپیمای بدون سرنشین شاهد 129 که به دست دانشمندان جوان نیروی هوافضا سپاه در راستای ارتقاء بسترهای امنیتی و قابلیت‌های رزمی نیروهای مدافع انقلاب علیه تهدیدات فراروی کشور تولید شده، قادر است با افزایش گستره عملیاتی خود در فراسوی مرزهای ایران اسلامی، مقاومت اسلامی را یاری کند».

ایران تجهیزات نظامی جدید تولید می‌کند + دانلود /// در حال ویرایش
بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است: «به جرات می‌توان گفت که هیچکدام از تجهیزات نظامی ایرانی‌ها طی چند سال اخیر به اندازه هواپیماهای بی‌سرنشین این کشور پیشرفت نکرده است. در خبر مذکور، سخن از شاهد 129 آمده است که قادر به پوشش وسیع نیروهای زمینی ایران است. از نگاه رسانه‌ها و نیروهای دفاعی ایران، همه گروه‌های مخالف اسد در یک دسته‌بندی و دشمن ایران دیده می‌شوند. جبهه‌النصره، داعش، ارتش آزاد، و چه نیروهای مبارز تحت آموزش آمریکا. از آنجایی که چنین تجهیزاتی در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد، به وضوح می‌توان نفوذ و ارجحیت این نهاد بر ارتش ایران را دریافت. با اینکه ایران به راحتی در عراق و سوریه از پهپادهای خود استفاده می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که بکارگیری این پهپادها با همراهی نیروهای حزب الله در کنار نیروهای سوری و ایرانی رو به افزایش باشد، اما هیچ مدرکی دال بر انتقال ستاد فرماندهی و کنترل ایران به گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به خود (مانند حزب الله لبنان) در منطقه وجود ندارد».

معرفی تولیدات جدید وزارت دفاع ایران
بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» با پرداختن به خبر تولیدات جدید وزارت دفاع به نقل از رسانه‌های ایران نوشت: «با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 5 دستاورد جدید فناورانه دفاعی شامل دستگاه آشکارساز پارس کم، دستگاه آشکارساز مواد منفجره و مخدر، پوشش های پلیمری ضد ضربه و انفجار، نسل جدید لباس های محافظ NBC بر پایه فناوری غشاءهای تراواگزین، رونمایی و خط تولید داروی اوبیدو اکسایم کلراید از محصولات مهم دارویی مقابله با عوامل شیمیایی افتتاح شد. سردار دهقان، در حاشیه رونمایی از این دستاوردهای جدید در جمع خبرنگاران طی سخنانی با اشاره به رویکرد وزارت دفاع در طراحی و ساخت تجهیزات فناورانه و روز آمد در حوزه های مختلف گفت: امروز به همت دانشمندان، متخصصان و محققان زبده و کارآمد وزارت دفاع شاهد دستاوردهای جدیدی هستیم که حقیقتا مصداق عینی فرمایش راهبردی مقام معظم رهبری است».
ایران تجهیزات نظامی جدید تولید می‌کند + دانلود /// در حال ویرایش


بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است: «یکی از درس‌هایی که ایران بخصوص از امتناع از فروش اس 300 توسط روسیه در سال 2010 گرفت، این بود که تجهیزات نظامی را خود در داخل تولید کند و خودکفا باشد. رونمایی از این 5 محصول تولیدی وزارت دفاع ایران نشان می‌دهد که ایران خواستار این است که در مقابل هر گونه حمله اتمی، شیمیایی، بیولوژیکی و مجموعا حملات کشتار جمعی از خود دفاع کند. در حالی که این امر می‌تواند به معنای رویکرد تهاجمی ایران نباشد، اما با توجه به احتمال اینکه داعش علیه سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کند، این رویکرد تهاجمی معنا می‌یابد.معرفی علنی این تسلیحات و تجهیزات نه تروریست‌ها را به عقب می‌راند و نه خیال مردم را راحت می‌کند. به هر حال، این تجهیزات معرفی‌شده در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد. معنایی که می‌توان از این تولیدات استخراج کرد، این است که ایران قصد دارد با آمادگی بیشتر وارد عرصه مبارزه در سوریه و عراق شود».

قطار ترانزیتی راه ابریشم وارد تهران شد
«دیده‌بان عملیاتی» با پرداختن به خبری که رسانه‌های ایرانی از قطار ترانزیتی بین چین و ایران منتشر کردند، نوشت: «نخستین قطار ترانزیتی راه ابریشم پس از طی ۱۰ هزار و ۳۹۹ کیلومتر از کشور چین وارد ایستگاه راه آهن تهران شد.  این قطار 14 روز پیش با 32 کانتینر حامل کالاهای تجاری از ایستگاه راه آهن شهر 'یی وو' در استان 'جه جیانگ' واقع در شرق چین حرکت کرد و برای نخستین بار با عبور از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان از مسیر سرخس وارد ایران شد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان چهار‌‌راه ارتباطی و مسیری مطمئن بین شرق دور و آسیای میانه به غرب آسیا (خاورمیانه) و اروپا قرار گرفته است و چشم انداز قابل توجهی در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی وجود دارد».


بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است: « با پا گذاشتن دوباره ایران در بازار جهانی، روابط بین این کشور و چین احیا و دو چندان شد. چین با شعار «یک کمربند یک جاده» سعی در گسترش تجارت در مسیر جاده ابریشم دارد. ارتباط ریلی چین و ایران، یک علامت نشانه‌دار است. چین خواهان نفوذ دریایی بیشتر خود در حوزه خلیج فارس است و ارتباط ریلی بین جِجیانگ (Zhejiang) و تهران، به معنای فائق آمدن چین بر چالش‌های راه‌های زمینی است. از طرف دیگر، ایران خواستار مدرنیزه کردن زیرساخت‌های راه‌آهن خود است. این آغاز راه است و قطارهای باری بین دو کشور بصورت ماهانه در تردد هستند اما «محسن پورسید آقایی» -مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران- خبر از تردد بیشتر قطار بین ایران و چین داده است. مسافت بین تهران و جِجیانگ از راه قطار در دو هفته طی می‌شود و این زمان 30 روز زودتر از طی همین مسافت از راه دریایی خواهد بود.
یکی از نگرانی‌هایی که قطارهای ترانزیتی بین ایران و چین ایجاد می‌کنند، این است که در ظاهر تجاری‌شان، می‌توانند حامل تسلیحات و تجهیزات نظامی باشند و بدین ترتیب امکان کنترل آنها خیلی سخت‌تر از کنترل کشتی‌هاست. در عین اینکه این تصور را می‌توان داشت که چین به اقدامات احتمالی محرمانه هسته‌ای ایران کمک نخواهد کرد، اما این تصور تقریبا باطل است، چرا که کره شمالی امروز، مرهون کمک‌های مخفیانه چین است. یکی دیگر از وجوه این خط آهن، نفوذ ایران و چین در منطقه غنی از انرژی قزاقستان و ترکمنستان است که هر دو در زمینه عرضه محصولاتشان در بازار انرژی دچار چالش هستند».

رصد فعالیت‌های جمهوری اسلامی از داخل رسانه‌های ایرانی یکی از ماموریت‌های ارتش آمریکا است. «دفتر مطالعات خارجی نظامی» متعلق به ستاد فرماندهی اصول و آموزش ارتش آمریکا به مدت بیش از 25 سال است که پژوهش‌های منابع آشکار مربوط به دیدگاه‌های برون مرزی عرصه دفاع و امنیت را انجام می‌دهد. این دفتر، بر روی موضوعاتی که پتانسیل پژوهش را دارا هستند و یا به آنها پرداخته نشده است، تمرکز دارد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد