سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

10 میلیون ایرانی فشار خون بالا دارند، 24 میلیون نفر اضافه وزن

تهران-ایرنا- معاون بهداشت وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: 10 میلیون نفر در ایران فشار خون بالا دارند، 24 میلیون نفر یا چاق هستند و علاوه بر این موارد مصرف سیگار،الکل، مواد مخدر و کم تحرکی عامل 70 درصد بیماریها هستند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، علی اکبر سیاری روز دوشنبه در نشست سخنگوی وزارت بهداشت، افزود: 50 درصد افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند از این مسئله آگاهی ندارند و 83 هزار مرگ سالانه در ایران به فشار خون بالا مرتبط است.

** کمتر از150 دقیقه ورزش در هفته، کم تحرکی است
وی ادامه داد: کم تحرکی نیز یکی از عوامل بیماریهای غیر واگیر در کشور است و هر فردی که کمتر از 150 دقیقه در هفته ورزش و تحرک داشته باشد، کم تحرک محسوب می شود و برآورد وزارت بهداشت نشان می دهد که 19 میلیون نفر در ایران کم تحرک هستند.
سیاری گفت: از 24 میلیون نفری که در کشور اضافه وزن دارند، هشت میلیون نفر چاق هستند، شاخص توده بدنی آنها بالای 30 است یا دور کمر بالای 90 سانتی متر دارند.

**علایم دیابت
وی افزود: افرادی که حداقل یکی از عوامل خطر اضافه وزن، چربی بالا، کم تحرکی، مصرف سیگار یا الکل یا سابقه فامیلی دیابت داشته باشند، در معرض بیماری دیابت قرار دارند.
معاون وزیر بهداشت علامت خطر دیابت را قند خون ناشتای بالا 126 بعد از دوبار آزمایش یا قند خون بالای 200 در یک بار آزمایش اعلام کرد و تکررادرار، پرنوشی؛ احساس خستگی و ضعف و کاهش وزن ناخواسته را از علایم این بیماری معرفی کرد.
وی گفت: افرادی که قند خون ناشتای آنها بین 100 تا 126 است نیز جزو افراد در معرض خطر دیابت محسوب می شوند.
سیای افزود: برنامه پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر در چهار شهر کشور شروع شده است و امسال به تمام کشور گسترش پیدا می کند، در این برنامه که مطابق الگوی سازمان بهداشت جهانی اجرا می شود به صورت اختصاصی کنترل و کاهش چهار عامل حوادث و سوانح از جمله حوادث رانندگی، کاهش اعتیاد به مواد مخدر و رونگردان،کاهش اختلالات روانپزشکی و کاهش حجم مصرف اسید چرب ترانس به صورت اختصاصی به برنامه سازمان بهداشت جهانی اضافه شده است.

**کاهش سن مصرف مواد مخدر در کشور
معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: 23درصد مردم حداقل به یکی از اختلالات روانپزشکی مبتلا هستند و استرس، اضطراب و افسردگی شایعترین بیماریهای روانی در کشور است که در بین زنان شیوع بیشتری دارد.
وی افزود: سن مصرف مواد مخدر نیز در کشور پایین آمده و الگوی مصرف این مواد از مواد سنتی به سمت مواد روانگردان در حال تغییر است.
وی اضافه کرد: اسید چرب ترانس خطرناکترین نوع چربی است که با هیدروژنه و جامد کردن روغن های مایع وارداتی ایجاد می شود، این نوع چربی باعث ایجاد کلسترول بد (LDL) و رسوب آن در رگها می شود و مهمترین عامل بیماریهای قلبی و سکته است.
اجتمام(4)**3063 ** 11418

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد