سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

سناتور کاتن: قانون تحریم‌های ایران را امسال هم تمدید می‌کنیم

خبرگزاری فارس: سناتور کاتن: قانون تحریم‌های ایران را امسال هم تمدید می‌کنیم

سناتور کاتن می‌گوید سیاست اوباما در برابر ایران و انعقاد توافق هسته‌ای، سیاستی شکست‌خورده بوده و کنگره با اقداماتی از جمله تمدید قانون تحریم‌های ایران، جلوی امتیازدهی بیشتر به ایرانیان را خواهد گرفت.

    

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سناتور «تام کاتن» از جمهوری‌خواهان کنگره که در رسانه‌های ایرانی به دلیل مخالفت با توافق هسته‌ای شهرتی یافته، امروز بار دیگر به شدت بر نحوه تعامل اوباما با ایران تاخت.

بر اساس گزارش نیوزمکس، سناتور کاتن در نطق هفتگی شنبه خود، موضع «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در برابر تروریست‌های خاورمیانه و ایران را در یک قالب بررسی کرد و گفت: «در دنیای خطرناکی زندگی می‌کنیم، مخاطرات بیشتر و بیشتر هم می‌شود علی‌الخصوص خطر تروریسم اسلام رادیکال.»

وی ادامه داد: «هیچ شکی نیست که سیاست ضعیف و شکست‌خوره اوباما در مواجهه با اسلام رادیکال، نباید به توافق هسته‌ای هم تسری یابد.»توافق منعقد شده میان ایران و 1+5 که به توافق هسته‌ای و یا برجام مشهور شده، در آمریکا به عنوان یک قانون مصوب مجلس (Statutory) نیست زیرا با کمک دموکرات‌های کنگره، سنای اکثراً جمهوری‌خواه نتوانست آن را تصویب کند و با قاعده فیلی‌باستر یعنی جلوگیری از شروع رأی‌گیری، اوباما توانست آن را با عنوان فرمان اجرایی (Executive Action) به تصویب برساند؛ مخالفان آمریکایی برجام می‌گویند دولت بعدی می‌تواند بر همین اساس، توافق را کان‌لم‌یکن تلقی کند.

سناتور کاتن به این مطب هم نیم‌اشاره‌ای داشت و گفت: «توافق هسته‌ای ارزش این را که یک توافق خوانده شود ندارد زیرا هیچ‌گاه (جزئیات آن) آشکار نشد، هیچ‌گاه (توسط اعضای کنگره) امضاء نشد و هیچ‌گاه هم به عنوان یک معاهده مورد تأیید کنگره قرار نگرفت.»

کاتن در ادامه انتقاد از عملکرد دولت فعلی کشورش گفت: «امتیازدهی‌های اوباما ادامه دارد حتی با وجود اینکه ایران ملوانان ما را ربود، آمریکایی‌ها را گروگان گرفت، از نقشه‌های ترور علیه متحدان آمریکا حمایت کرد، هیزم به آتش درگیری‌ها در سوریه و یمن ریخت و حتی موشک‌های بالستیکی شلیک کرد که روی آن نوشته شده بود "اسرائیل باید (از صفحه روزگار) محو شود.»

سناتور کاتن در اینجای نطق خود، تمرکز را روی آزمایش موشکی اخیر ایران و موضع دولت اوباما در قبال آن گذاشت؛ دولت اوباما پس از این آزمایش، ضمن اعلام مخالفت‌ها و محکومیت‌های همیشگی، رسماً تأیید کرد که شلیک موشک ارتباطی به مفاد سند حقوقی برجام ندارد.کاتن گفت: «رئیس جمهور از محکومیت آزمایش موشک بالستیک (ایران) خودداری کرد و حالا هم می‌خواهد برای ایران، دسترسی به دلار ایجاد کند.»سناتور جمهوری‌خواه پس از سیل انتقادات، به اقدامات در برابر توافق هسته‌ای پرداخت و گفت: «اواخر امسال، قانون تحریم‌های ایران را تمدید می‌کنیم تا مطمئن شویم که ایالات‌متحده می‌تواند هرگاه که ایران از توافق هسته‌ای عدول کرد، مجدداً تحریم‌های سختی اعمال کند.»

کاتن به اقدامات کنگره در برابر برنامه موشکی ایران هم پرداخت و گفت: «ما طرح تحریم‌های موشکی بالستیکی ایران را نیز به سنا ارائه داده‌ایم، این قانون، مقامات ایرانی را بخاطر طراحی موشک‌هایی که می‌تواند با کلاهک هسته‌ای به آمریکا برسد، تنبیه خواهد کرد.»سناتور تام کاتن در خصوص دیگر اقدامات کنگره برای رویارویی تحریمی با ایران گفت که طرح تحریم‌های تروریسم و حقوق‌بشری ایران هم روی میز اعضای کنگره است و «اگر ایران به دلار دسترسی پیدا کرد، اقدامی متناسب خواهیم کرد.»

کنگره آمریکا سه طرح برای جلوگیری از دسترسی ایران به چرخه دلار در دست بررسی دارد

خبرگزاری فارس: کنگره آمریکا سه طرح برای جلوگیری از دسترسی ایران به چرخه دلار در دست بررسی دارد

کنگره آمریکا دستکم سه طرح را برای اطمینان از عدم دسترسی ایران به چرخه دلاری و نظام مالی ایالات متحده، در دست بررسی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با گذشت چند ماه از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 و روشن شدن یکی از مهمترین نقاط ضعف این سند، یعنی عدم دسترسی ایران به چرخه دلاری، گزارش‌هایی از رایزنی مقامات ایرانی و آمریکایی برای اعطای دسترسی محدود به مبادلات دلاری منتشر شده است.

چرخه دلاری، اصطلاحا به فرآیند انتقال پول از خارج از آمریکا به داخل نظام مالی این کشور و پس از آن خروج از آمریکا گفته می‌شود. به دلیل نقش دلار به عنوان ارز مرجع بین‌المللی، در جریان بسیاری از معاملات بین‌المللی، از جمله برای تبدیل واحدهای ارزی به یکدیگر، باید این دسترسی وجود داشته باشد.

دسترسی ایران به چرخه دلاری تا سال 2008 برقرار بود، اما در آن سال دولت آمریکا این دسترسی را قطع کرد. در حالی که بر اساس توافق هسته‌ای قرار بود مبادلات خارجی ایران تسهیل شود، این تحریم همچنان پابرجا مانده است. 

کارشناسان غربی می‌گویند ممنوعیت استفاده از دلار در جریان مبادلات تجاری با ایران و بیم از جریمه شدن از سوی واشنگتن، موجب بی‌میلی شرکت‌های خارجی برای معامله با ایران شده و همین امر اصل توافق هسته‌ای را در معرض تهدید قرار داده است.

در حالی که دولت آمریکا با وجود فشار تهران تأکید کرده دسترسی ایران به چرخه دلاری را بار دیگر برقرار نمی‌کند، اما ممکن است تغییراتی را در قوانین تحریمی اعمال کند، نمایندگان کنگره این کشور تصریح کرده‌اند که نباید با درخواست ایران موافقت کرد.

در همین راستا، نمایندگان کنگره در مجلس نمایندگان و سنا، سه طرح را برای کسب اطمینان از عدم دسترسی ایران به دلار مطرح کرده‌اند.

 

نه به دلار برای ایران

تازه‌ترین برای جلوگیری از دسترسی ایران به دلار را «دیوید تروت» نماینده جمهوری‌خواه ایالت میشیگان آمریکا مطرح کرده است.

طرح شماره 4898 موسوم به «قانون ممنوعیت دلار برای ایران» که به کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان ارائه شده و از سوی «رندی وبر» و «دن بنیشک» دو نماینده جمهوری‌خواه دیگر هم امضا شده و مورد حمایت قرار گرفته است. 

هدف از این طرح «منع وزارت خزانه‌داری از صدور مجوزهایی که امکان تهاتر برون مرزی دلار خارج از سیستم مالی ایالات متحده را برای تراکنش‌هایی که ایران در آن‌ها دخیل است یا از آن‌ها نفع می‌برد، فراهم کند»، اعلام شده است. 

در متن مشروح این سند هم آمده است که در صورت تبدیل این طرح به قانون، «وزیر خزانه‌داری هیچ مجوزی ذیل مقررات "تراکنش‌ها و تحریم‌های ایران" یا هر قانون دیگری صادر نمی‌کند که به اشخاص اجازه دهد برای تراکنش‌هایی که دولت ایران یا هر شخص ایرانی‌ای به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در آن‌ها دخیل است یا از آن‌ها نفع می‌برد، تهاتر دلاری برون مرزی خارجه از نظام مالی ایالات متحده انجام دهد.» این طرح روز 11 آوریل به کنگره ارائه شده و در نوبت بررسی در کمیته مربوطه قرار دارد. 

 

جلوگیری از دسترسی ایران به دلار

در سنا هم طرح مشابهی با عنوان «قانون جلوگیری از دسترسی ایران به دلار ایالات متحده» از سوی «مایک روندز» سناتور جمهوری‌خواه داکوتای جنوبی ارائه شده و از سوی پنج سناتور جمهوری‌خواه دیگر از جمله «مارک کرک» و «کلی ایوت» هم مورد حمایت قرار گرفته است. نسخه اولیه این طرح از سوی «مارک کرک» و «مارکو روبیو» از نمایندگان ارشد سنا تدوین شده است. 

هدف از طرح شماره 2752، «ممنوعیت تسهیل تراکنش‌های مالی مشخص که دولت ایران یا هر شخص ایرانی در آن‌ها دخیل است و اعمال تحریم در ارتباط با تسهیل این تراکنش‌ها و اهداف دیگر» اعلام شده است.

این طرح در صورت تصویب نهایی و تبدیل شدن به قانون، رئیس‌جمهور آمریکا را از صدور مجوزهایی که اقدامات زیر را مقدور کند، منع می‌کند:

  • انجام تهاتر برون مرزی دلار ایالات متحده برای تراکنش‌هایی که دولت ایران یا هر شخص ایرانی دیگر در آن‌ها دخیل است؛
  • فراهم کردن دلار ایالات متحده برای هرگونه سیستم تهاتر برون مرزی دلار ایالات متحده که توسط یک دولت یا موسسه مالی خارجی برای تراکنش‌هایی که دولت ایران یا هر شخص ایرانی در آن‌ها دخیل است؛

علاوه بر این، وزارت خزانه‌داری آمریکا هم باید فهرستی را از موسسات مالی را که برای تراکنش‌های مرتبط با دولت ایران یا اشخاص ایرانی تهاتر دلاری برون مرزی انجام می‌دهد و همچنین گزارشی از تلاش‌های خود مقابله با این تراکنش‌ها را به کنگره ارائه دهد.

این طرح در صورت تبدیل شدن به قانون، رئیس‌جمهور آمریکا را موظف می‌کند که موسسات مالی خارجی را که برای ایران تهاتر دلاری انجام دهند، تحریم کند. 

این طرح روز 6 آوریل به کمیته بانکداری، مسکن و امور شهری ارائه شده و در نوبت بررسی قرار دارد. ()

 

محدودسازی دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا

طرح سوم هم از سوی «دن سالیوان» سناتور جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس با عنوان «قانون محدودیت دسترسی نظام مالی ایران» به سنا ارائه شده است.هدف از این طرح «ممنوعیت تراکنش‌های مشخص با ایران و اعمال تحریم در ارتباط با موسسات مالی خارجی که چنین تراکنش‌هایی را تسهیل می‌کنند»، اعلام شده است. این طرح در صورت تبدیل شدن به قانون، هرگونه تهاتر دلاری برون مرزی مرتبط با ایران را منع و رئیس‌جمهور را ملزم می‌کند که موسسات خارجی دخیل در این فرآیند را تحریم کرده و دارایی‌های آن‌ها در آمریکا را مسدود کند. طرح شماره 2757 هم روز 6 آوریل به کنگره ارائه شده و در نوبت بررسی است. تمامی این طرح‌ها برای تبدیل شدن به قانون باید علاوه بر کمیته مربوطه، در هر دو مجلس نمایندگان و سنا به تصویب رسیده و نهایتا از سوی رئیس‌جمهور آمریکا امضا شوند. 

اشتون کارتر: نیروهای آمریکایی برای مقابله با ایران در امارات مستقر شده‌اند


وزیر دفاع آمریکا به سربازان تحت امرش در ابوظبی گفته که شما برای ایجاد بازدارندگی در برابر اقدامات مخرب ایران در خاورمیانه در این مکان مستقر شده‌اید.
به گزارش فارس، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا که برای دیدار با مقامات سیاسی و نظامی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به منطقه آمده، امروز در جمع نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی حومه ابوظبی در خصوص وظایف و مأموریت‌هایشان با آنها سخن گفت.
پایگاه هوایی «الظفره» که امروز کارتر از آن دیدار کرد، پایگاهی است که اعلام شده برای بلند شدن پروازهای ضدداعش از آن استفاده می‌شود.
بر اساس گزارش رویترز، کارتر در این پایگاه هوایی خطاب به نیروهای آمریکایی گفت: «شما به عنوان بخشی از نظام بازدارندگی و مقابله با نفوذ ایران در منطقه، در اینجا مستقر شده‌اید.»وزیر دفاع به نیروهای آمریکایی گوشزد کرد: «شما دوشادوش دوستان ما در منطقه (در برابر ایران) خواهید ایستاد.»
کارتر در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+5 هم نظر داد و گفت: «توافقی که با ایران منعقد کردیم، از این جهت که احتمال استفاده ایران از سلاح هسته‌ای را از بین برد، توافق خوبی است.»وزیر دفاع آمریکا به جنبه‌های نه‌چندان خوب توافق هسته‌ای از نظر خود هم پرداخت و گفت: «این توافق اما احتمال حمله آشکار ایران و اقدامات شرورانه این کشور در منطقه را از بین نبرده است ... و دوستان ما و کشور میزبان (امارات) نگران این نکته هستند.»

اهداف سفر موگرینی به تهران چیست؟

به گارش جهان، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز شنبه ۲۸ فروردین به همراه یک هیأت سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد که به گفته تحلیلگران، سفر وی و هیأت همراه در راستای ادامه برنامه‌های برجام و گسترش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی و علمی اتحادیه اروپایی با تهران به شمار می‌رود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این سفر با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دیدار و گفت‌وگو کرده و سپس قرار است هر دو در نشست خبری مشترکی حاضر شوند.
به گزارش «تابناک»، این سفر ۲۴ ساعته درست چند روز پس از آن صورت گرفته که ماتیو رنزی، نخست وزیر ایتالیا به بلندپایه‌ترین رهبر اروپایی دیدار کننده از تهران از زمان توافق هسته‌ای تبدیل شد. موگرینی در بیانیه‌ای گفت: «این دیدار یک گام مهم به سمت تقویت روابط اتحادیه اروپا و ایران از طریق تعاون و همکاری است».
خانم موگرینی روز شنبه در حساب توئیتر خود نوشت: «برای بار دوم بعد از توافق هسته‌ای به ایران می‌روم؛ این بار به ریاست یک هیأت متشکل هفت کمیسیونر برای آغاز همکاری‌های ایران و اروپا».
در بیانیه اتحادیه اروپا گفته شده که تجارت، کمک‌های بشردوستانه، همکاری هسته‌ای غیر نظامی و حقوق بشر در دستور کار این دیدار قرار خواهد داشت.
از سوی دیگر، به گفته منابع آگاه، اتحادیه اروپا همچنین در صدد جلب کمک تهران برای کاهش بحران مهاجرت به اروپاست، زیرا ایران میزبان میلیون‌ها پناهنده افغان بوده است. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که مهاجرت، موضوع بسیار مهم برای بحث است.
این مقام ارشد اروپایی افزود: این سفر برای اطمینان بخشی دوباره به همه و ممکن بودن همکاری با ایران طراحی شده است.
وی ادامه داد: «بانک‌های بین المللی به علت نگرانی‌های قانونی و سابقه‌ای در ارتباط با شبکه پیچیده تحریم‌های اعمالی اتحادیه اروپا و آمریکا در سال‌های اخیر، نسبت به بازگشت به ایران اکراه دارند. در حالی تاکنون سه بانک ایرانی به سوئیفت وصل شده‌اند که بانک‌های بزرگ همکاری مجدد با ایران را راه اندازی نکرده‌اند و بازسازی اعتماد و اطمینان زمان بر است. در این میان، ایران می‌خواهد به سازمان تجارت جهانی بپیوندد و ما تمایل داریم در این زمینه نقش حمایتی داشته باشیم».
این مقام اروپایی در ادامه افزود: «موگرینی که شخصا به مذاکره در مورد توافق هسته‌ای کمک کرده، همچنین در صدد پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک در مورد سوریه و یمن دو مناقشه منطقه‌ای است».
در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «موگرینی با محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه، علی لاریجانی رئیس مجلس و علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ملاقات خواهد کرد».
با نگاهی به همراهان وی در این سفر نیز می‌توان به این تفاوت‌ها پی برد. حضور هفت کمیسینور از کمیسیونر انرژی و آب و هوا تا کمیسیونر محیط‌ زیست، نشان دهنده گسترده این مذاکرات است. موضوعات مورد بحث بین دو طرف، زمینه‌های متنوعی از جمله انرژی، تجارت، همکاری‌های بانکی و مالی، محیط زیست، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و بحران‌های منطقه‌ای را شامل خواهد شد. در همین زمینه، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت، این تعداد کمیسیونر «پیام منسجم ویکپارچه» مشارکت دوباره (با ایران) را به همراه دارد.

حال باید به این پرسش پاسخ داد که سفر موگرینی به تهران تا چه اندازه مهم است؟

..
نگاهی گذرا به دستاوردهای سفر هیأت ایتالیایی به ایران، زمان سفر و نوع قراردادهای منعقد شده میان طرفین و همچنین سفر قریب الوقوع مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خوبی نشان می‌دهد که دولت‌های اروپایی درصدد ارسال پیام واضحی به شبکه بانکی این کشور‌ها هستند. پیامی با این مضمون مشخص که در فضای پسا برجام روابط اقتصادی میان ایران و این کشور‌ها وارد مرحله‌ای تازه شده است که در آن نشانی از ریسک بالای سرمایه گذاری وجود نخواهد داشت. شیوه قرارداد‌های منعقد شده میان ایران و ایتالیا و پیشتر از آن میان ایران فرانسه به خوبی نشان داد که دولت اروپایی نسبت به ایجاد گشایش در روابط اقتصادی با ایران مصمم بوده و البته درصدد جبران منافع از دست رفته خود در دوران تحریم‌ها هستند. در این بین همراهی شبکه بانکی کشور‌های اروپایی با فعالین اقتصادی و دولت‌های اروپایی اقدامی ناگزیر به منظور تأمین منافع آن‌ها خواهد بود.

در ‌‌نهایت به جرأت می‌توان گفت، سفر موگرینی می‌تواند کلید قفل برجام پس از گذشت چند ماه از مرحله اجرای آن باشد. پس از دوازده سال تحریم همه جانبه علیه ایران، این سفر می‌تواند روابط ایران و اروپا را وارد مرحله جدیدی از تعاملات و روابط گسترده اقتصادی و سیاسی کند و به کشور‌ها و شرکت‌های اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران و همکاری‌های متقابل اطمینان خاطر دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد