سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تجمع اعتراضی برای موزه هنرهای معاصر در اهواز


فرهنگی و هنری  15:50:10 1395/01/28
951-16780-5 کد خبر

یک هفته پس از آن‌که گروهی از هنرمندان در مقابل موزه معاصر تهران تجمع کردند، حالا هنرمندان و فعالان فرهنگی اهواز می‌خواهند در اعتراض به نحوه‌ی مدیریت جدید موزه هنرهای معاصر این شهر تجمع کنند تا حرف‌هاشان را به گوش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانند.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، یک هفته پیش (شنبه، 21 فروردین) جمعی از هنرمندان و هنردوستان در اعتراض به بحث واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی، در مقابل ساختمان این موزه در تهران تجمع کردند، البته همان زمان اعلام شد که بحث واگذاری این موزه به‌طور کامل از دستور کار خارج شده است؛ اما موزه هنرهای معاصر اهواز یکی از مراکزی فرهنگی در کشور است که به‌دلیل مشکلات مالی به بخش خصوصی واگذار شده است.

این موزه به‌عنوان تنها مرکز هنری معتبر استان خوزستان برای برگزاری برنامه‌ها و نمایشگاه‌های هنری، چندی پیش به بخش خصوصی واگذار شد. اتفاقی که به گفته برخی هنرمندان، برای جبران کسری بودجه این موزه و ادامه‌ی فعالیت‌هایش باید رخ می‌داد، اما نحوه‌ی این واگذاری و بی‌توجهی به خواست هنرمندان باعث اعتراض آن‌ها شده است؛ اما اعتراض‌ها با وجود برگزاری جلسه‌هایی با مسوولان اداره ارشاد استان خوزستان به نتیجه نرسید و هنرمندان تصمیم گرفته‌اند در مقابل موزه هنرهای معاصر تجمع اعتراضی داشته باشند.

به گفته‌ی برخی هنرمندان، پس از واگذاری مدیریت موزه، این مکان از حالت موزه‌ای و هنری خود خارج شده و بیشتر به رستورانی که آنجاست توجه می‌شود تا موقعیت فرهنگی آن. با این حال، مدیرکل ارشاد خوزستان این موارد را تکذیب می‌کند و معتقد است، موزه به دست کسانی سپرده شده که حوزه‌ی فرهنگ و هنر را خوب می‌شناسند و موزه در این مدت فعالیت خوبی داشته است.

قرار است در این تجمع که ساعت 17 امروز (شنبه، 28 فروردین‌ماه) مقابل موزه هنرهای معاصر اهواز برگزار خواهد شد، بیانیه‌ای توسط معترضان به نحوه‌ی مدیریت موزه امضا شود و به دست وزیر ارشاد برسد. در این بیانیه موارد اعتراضی و خواسته‌های هنرمندان برای مدیریت صحیح موزه عنوان شده است.

رضا دیلمی - از فعالان حوزه فرهنگ در اهواز - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بعد از واگذاری مدیریت موزه، با وجود تمام اعتراض‌های ما، تغییری در روند مدیریت آن ایجاد نشده است. ما در صحبت‌های‌مان به این جمع‌بندی رسیده‌ بودیم که به اداره ارشاد خوزستان فرصت بدهیم تا اوضاع را سروسامان بدهد، چون می‌دانستیم وضعیت مالی ارشاد بغرنج است.

او ادامه داد: ما مخالف حضور بخش خصوصی نیستیم. بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند و سودش را ببرد، اما قرار نیست مدیر یک رستوران، مدیریت موزه هنرهای معاصر اهواز را هم برعهده داشته باشد. ما چند جلسه با کارشناسان و مدیرکل ارشاد داشتیم که در این جلسات قرار شد با حضور انجمن هنرهای تجسمی اهواز، شورایی تشکیل شود تا به‌صورت راهبردی نوع فعالیت‌های موزه توسط این شورا پیش‌بینی شود که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و هرچه گذشت، اوضاع بدتر شد.

دیلمی همچنین بیان کرد: موزه اکنون از حالت و شکل و شمایل موزه‌ای خود خارج شده است. کسانی که در موزه فعالیت دارند، هیچ سابقه‌ی فرهنگی ندارند و حوزه فرهنگ و هنر را نمی‌شناسند. ما در اهواز همین یک موزه را داریم که آن هم تبدیل به رستوران شده است. از نمایشگاه‌هایی که پس از این واگذاری در موزه برگزار شد، استقبال خوبی صورت نگرفت. به‌عنوان مثال در افتتاحیه نمایشگاه «آبی ایرانی» فقط حدود 70 نفر آمده بودند، یعنی این برنامه رسما شکست خورده است. گروهی از هنرمندان در مدت یک هفته، نمایشگاهی را روی کشتی برگزار کردند که بیش از 800 نفر بازدیدکننده داشت. اهواز 200‌ تا 300 نفر هنرمند شاخص دارد که بیشتر آن‌ها حاضر به همکاری با موزه نیستند.

او افزود: ما تلاش کردیم مشکلات را با گفت‌وگو و صحبت حل کنیم، اما متأسفانه تغییری حاصل نشد. امروز قرار است یک تجمع اعتراضی در مقابل موزه هنرهای معاصر داشته باشیم. قرار نیست در این تجمع شلوغ‌بازی شود، فقط جمع کردن امضا برای بیانیه‌ای است که نوشته شده و قرار است به گوش وزیر ارشاد برسد.

اما در این‌باره، همایون قنواتی - مدیر کل اداره ارشاد استان خوزستان - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بحث تغییر مدیریت موزه در راستای واسپاری فعالیت‌های فضای فرهنگی بوده و براساس سیر مراحل اداری و قانونی انجام شده است. از زمانی که این اتفاق افتاده، موزه فعالیت بسیار خوبی داشته و دو نمایشگاه «آبی ایرانی» و «art nation» در آن برگزار شده است. این نمایشگاه‌ها با استقبال خوب مخاطبان مواجه شدند.

او ادامه داد: تیمی که اکنون در موزه حضور دارند علاقه‌مند و تحصیل‌کرده در فضای فرهنگی - هنری است. مخالفان این بحث تعدادی از هنرمندان هستند که با آن‌ها صحبت هم شده است. مواردی که آن‌ها مطرح کرده‌اند، مواردی نیست که آسیبی به جامعه فرهنگی هنری بزند. موزه هنرهای معاصر اهواز حدود هشت سال بود که هیچ فعالیت ملی نداشت و حالا با حضور دوستان و سرمایه‌گذاری و مدیریت جدید، این نمایشگاه‌ها برپا شده است.

قنواتی همچنین گفت: به‌نظر می‌رسد بخشی از اعتراض‌های هنرمندان غیرواقعی است و آنچه مطرح می‌کنند اصلا امکان ندارد. آنچه صورت گرفته براساس تفاهم‌نامه بوده و جنس فعالیت‌های موزه به هیچ عنوان غیرموزه‌ای نیست، بلکه تمام اتفاقات فرهنگی - هنری با نظارت کامل وزارت ارشاد صورت می‌گیرد. ما علاقه‌مند هستیم بخش خصوصی و نیروهای علاقه‌مند به فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر بتوانند در این عرصه حضور پیدا کنند.

مدیرکل اداره ارشاد خوزستان ادامه داد: این واگذاری به آدم‌های غیرفرهنگی نبوده و انجمن‌های خود ما هستند که به فعالیت در فضاهای فرهنگی مشغول‌اند. سیاست دولت این است تا جایی که امکان دارد، بخش‌های فرهنگی - هنری را به خود هنرمندان واگذار کند و دولت نظارت عالیه بر آن داشته باشد. من به هیچ‌وجه این موضوع را تأیید نمی‌کنم که در حال حاضر افراد موزه به‌دنبال کارهای تجاری هستند.

قنواتی اضافه کرد: برنامه‌هایی که تا کنون برگزار شده برنامه‌های خوبی بوده است؛ به‌عنوان نمونه رایزن فرهنگی ژاپن از حضور در نمایشگاه «آبی ایرانی» بسیار خوشحال شد و دوست داشت همکاری دو جانبه‌ای بین اهواز و ژاپن صورت گیرد. ما از هنرمندان استانی حمایت می‌کنیم و معتقدیم نباید فضایی به‌وجود آید که باعث شود علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ میل خود را برای حضور در این فضا از دست بدهند، بلکه باید فضایی ایجاد شود که آن‌ها ترغیب و تشویق شوند تا در این عرصه‌ها حضور پیدا کنند و این حضور باعث رشد و اعتلای فرهنگ و هنر شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد