سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

قطعنامه سازمان ملل و درخواست از ایران برای توقف آزمایش های موشکی خود از این جهت اهمیت دارد که نشان می دهد امکان موافقت با خواسته های فراتر از آن وجود نداشت. کشورهای دیگر درباره واقعیت ها تردید دارند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چارلز ناس که بین سال های 1978 و 1979 مشاور وزارت خارجه در سفارت آمریکا در تهران بوده است، در واشنگتن پست نوشت: مقاله اخیر واشنگتن پست در مورد تهران، تلاشی برای تضعیف بهبود احتمالی روابط با ایران، یکی از پرنفوذترین کشورهای منطقه است.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، چارلز ناس در ادامه آورده است: بدون تردید ایران با آزمایش چندین موشک باعث ایجاد سوالاتی درباره اهداف خود از این اقدام شده است، اما هیچ خارجی به دنبال دلایل آن ها نرفته، که بسیار از بالستیکی بودن موشک ها مهم تر است. 
قطعنامه سازمان ملل و درخواست از ایران برای توقف آزمایش های موشکی خود از این جهت اهمیت دارد که نشان می دهد امکان موافقت با خواسته های فراتر از آن وجود نداشت. کشورهای دیگر درباره واقعیت ها تردید دارند.
رسانه ها واقعیت های سیاسی و نظامی منطقه را نادیده گرفته است. بیش از سه دهه تحریم باعث شده مدرن سازی نیروهای نظامی در ایران بسیار دشوار شود.
حمله به ایران توسط عراق و هشت سال جنگ پس از آن قابلیت های نظامی ایران را بسیار تضعیف کرد. در همین دوره، عربستان و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس میلیاردها دلار از مدرن ترین تجهیزات نظامی موجود را خریده اند، تا آنجا که عربستان در هزینه تسلیحات از روسیه هم پیشی گرفته است. همچنین تشکیل ائتلاف کشورهای سنی مذهب نیز برای ایران تهدید آمیز بوده است. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم ایران از خود دفاع نکند.

هیات ایران با تلاش‌های مخرب عربستان سعودی در نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی در استانبول مخالفت قاطع کرد و نسبت به عواقب این رویکرد هشدار داد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 هیات ایران با تلاش‌های مخرب عربستان سعودی در نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی در استانبول مخالفت قاطع کرد و نسبت به عواقب این رویکرد هشدار داد.

به گزارش انتخاب، منابع مطلع خبر دادند در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول (سه‌شنبه ۲۴ فروردین)، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به طرح چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب الله لبنان در پیش‌نویس اعلامیه اجلاس سران کشورهای اسلامی (پنج‌شنبه و جمعه 26 و 27 فروردین) که از سوی عربستان سعودی و با حمایت برخی از هم‌پیمانانش ارایه شده بود، این اقدام را برخلاف روح همبستگی اسلامی و در راستای منافع رژیم صهیونیستی دانسته و نسبت به عواقب این رویکرد مخرب هشدار داده است.
او با اشاره به تجربه سوء استفاده ابزاری از سازمان همکاری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی صدام علیه ایران اظهار کرده است: در آن مقطع آقای طارق عزیز، وزیر خارجه وقت عراق، بندهایی ضد ایرانی را با حمایت تعداد معدودی از کشورهای منطقه به تصویب می‌رساند اما ما اعتنایی به این رویکردهای ضد ایرانی نمی‌کردیم. باید از گذشته درس عبرت گرفت، ببینید الان طارق عزیز کجاست؟
وزیر خارجه تاکید کرده است چرا برخی کشورهای عضو سازمان همان سیاست‌های شکست خورده را تجربه می‌کنند.
وی درباره محکوم کردن حزب الله لبنان نیز اظهار کرد، این اقدام تنها باعث خشنودی رژیم صهیونیستی و تشویق آن می شود.
ظریف در سخنرانی خود در این نشست ضمن تاکید بر این که اجلاس سران باید به‌دنبال تقویت وحدت اسلامی باشد اعلام کرد، مشکلات و اختلافات میان کشورها باید از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه حل شود نه این که مسایل دوجانبه را به نشست‌های چند جانبه کشاند.
وی ضمن اشاره به بهانه‌جویی‌های عربستان سعودی جهت سوء استفاده از حادثه حمله به سفارت و کنسولکری این کشور در ایران به دنبال اقدام تحریک‌آمیز سعودی‌ها، به محکومیت این حملات توسط ایران و برخورد جدی با مرتکبین این حادثه اشاره و تاکید کرد، با وجود اقدامات مخرب برخی کشورهای عضو سازمان علیه ایران، ما همواره بهبودی روابط با کشورهای همسایه و اسلامی را با اولویت دنبال کرده‌ایم. این در حالی است که برخی از این کشورها از صدام حسین در جریان جنگ علیه ایران حمایت کرده و در جنایات صدام علیه مردم ایران شریک بودند.بر اساس برخی اخبار دریافتی، هیات عربستان در اجلاس با همراهی تعدادی از کشورها مانع از باز شدن بحث در خصوص این بندهای اعلامیه سازمان شده‌اند.
لازم به ذکر است پیش‌نویس سند فوق الذکر در جریان نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو در اسفندماه سال گذشته در جده تدوین شده و هیات رسمی کشورمان به دلیل اعطا نکردن روادید از سوی دولت عربستان امکان حضور و مشارکت در این نشست را پیدا نکرده بود.
تصویب بندهای ضد ایرانی و ضد حزب الله لبنان نشان دهنده سوء استفاده ابزاری عربستان و برخی کشورهای هم‌سو از سازمان همکاری اسلامی برای اهداف سیاسی مخرب خود است که تنها باعث تضعیف جایگاه سازمان در عرصه بین‌المللی و از میان رفتن اعتبار آن نزد افکار عمومی در جهان اسلام و ایجاد و گسترش تفرقه میان کشورهای اسلامی می‌شود.
رسانه‌های محلی گزارش دادند که تمام اتاق‌های هتل پنج ستاره ماریوت رزرو شد. پنجره‌‌های سوئیت بزرگ محل اقامت ملک سلمان با شیشه‌های ضدگلوله پوشانده شد، و لایه سیمانی مقاوم در برابر انفجار با هزینه ۱۰ میلیون دلار روی دیوارها کشیده شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پادشاه عربستان سعودی برای دیداری سه روزه به ترکیه رفته است. روزنامه گاردین در گزارشی به بررسی این رویداد پرداخته و می‌نویسد، ملک سلمان بن عبدالعزیز و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مشترکات زیادی دارند، و این سفر مقطع مهمی در روابط دو دو قدرت مسلمان سنی منطقه تلقی می‌شود.
به گزارش «انتخاب»، پیشتر، یک هیات ۳۰۰ نفری از مقام‌های امنیتی عربستان برای آماده سازی مقدمات سفر پادشاه سعودی به آنکارا اعزام شد، شهری که در هفته‌های اخیر هدف بمب‌گذاری‌های تروریستی بوده است. آقای اردوغان گروه داعش و تندروهای کرد را مسئول خشونت‌‌ها دانسته است.
رسانه‌های محلی گزارش دادند که تمام اتاق‌های هتل پنج ستاره ماریوت رزرو شد. پنجره‌‌های سوئیت بزرگ محل اقامت ملک سلمان با شیشه‌های ضدگلوله پوشانده شد، و لایه سیمانی مقاوم در برابر انفجار با هزینه ۱۰ میلیون دلار روی دیوارها کشیده شد.
حدود ۵۰۰ خودرو لوکس و رانندگانی برای آمد و شد هیات همراه پادشاه عربستان از سراسر ترکیه استخدام شدند. لوازم شخصی ملک سلمان، از جمله لباس و همچنین مواد خوراکی، با ناوگانی از هواپیماهای باری به آنکارا منتقل شده است.
پس از پایان برنامه سفر او در آنکارا در روز چهارشنبه، تمام این امکانات و عملیات مربوطه به استانبول منتقل می‌شود.  ملک سلمان در این شهر قرار است در اجلاس دو روزه سازمان همکاری اسلامی شرکت کند.روزنامه گاردین می‌نویسد ملک سلمان و رجب طیب اردوغان، که سلطان ترکیه مدرن توصیف می‌شود و زندگی شاهانه‌ای دارد، نقاط مشترک زیادی دارند. هر دو می‌خواهند بشار اسد رئیس جمهوری سوریه سرنگون شود.
عربستان سعودی برای حمایت از عملیات ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه گروه افراطی داعش، هواپیماهای جنگی در پایگاه اینجرلیک ترکیه مستقر کرده است.

اردوغان، یک سنی مومن که از سنت سکولار جمهوری ترکیه گسسته است، از سعودی‌ها در رقابت با ایران بر سر قدرت و نفوذ منطقه‌ای حمایت می‌کند. او اخیرا از تهران به دلیل بکارگیری مجازات اعدام انتقاد کرد، اما چنین انتقادی را در مورد عربستان سعودی وقتی یک روحانی ارشد شیعه را اعدام کرد، مطرح نکرد.
به نوشته گاردین اردوغان، همانند ملک سلمان، به دلیل رفتار خودکامه و نقض گسترده حقوق انسانی و مدنی مردم ترکیه، با انتقاد سیاستمداران اروپایی و آمریکایی و فشار برخی گروه‌های فعال قرار دارد. در مقابل، اردوغان منظما اتحادیه اروپا را متهم می‌کند که ترکیه را مسئول مشکلات آوارگان می‌داند.
هر دو نفر از آمریکا انتقاد کرده‌اند؛ از جمله در ماجرا توافق جامع اتمی سال گذشته بین تهران و واشنگتن. در نتیجه، به نظر می‌رسد در حال دور شدن از اتحاد سنتی خود با غرب هستند.گاردین می‌نویسد اجلاس سازمان همکاری اسلامی که قراراست در آن درباره تروریسم، فلسطین و مناقشات منطقه‌ای مانند بحران یمن بحث شود، احتمالا تلاش ملک سلمان برای ترغیب جهان سنی به حمایت از رهبری او را شامل خواهد شد. وی همچنین تلاش خواهد کرد اردوغان را با دولت جدید مصر آشتی دهد.
تحلیلگران ترکیه بر این نظر هستند که رابطه نزدیکتر نظامی، سرمایه گذاری و تجارت با عربستان سعودی می‌تواند اسلامگرایی جدید اردوغان، رفتار غیردموکراتیک و سرکش او در برابر اتحادیه اروپا و غرب را در حالی که خواهان ایجاد یک پست ریاست جمهوری اجرایی است، تقویت کند.
به عقیده نورای مرت، تحلیلگر سیاسی، ترکیه از نظر چشم انداز سکولار پساعثمانی طرفدار غرب، در یک نقطه عطف قرار گرفته و ممکن است بسته تر و سرکوبگرتر شود.
او در روزنامه حریت نوشت "تحت شرایط گوناگون، محافل دولت فعلی در تعریف متحدان خود به عنوان توطئه گر و حتی دشمنان ترکیه درنگ نکرده‌اند. این آخرین شانس است. اگر آنها بر سر عقل نیایند و بازتاب های از دست دادن شریکان و دوستان قدیمی ترکیه را تشخیص ندهند، کشور محکوم به زوال خواهد بود."
صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود که سه شنبه منتشر شد، از خروج اقتصاد ایران از رکود و بازگشت رشد ۴ درصدی به اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود که سه شنبه منتشر شد، از خروج اقتصاد ایران از رکود و بازگشت رشد ۴ درصدی به اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی خبر داد. براساس این نهاد بین المللی اقتصاد ایران که در سال گذشته در رکود کامل بوده است، روند رشد اقتصادی را بازمییابد.

به گزارش «انتخاب»، بر اساس برآوردهای این صندوق، بازگشت رشد اقتصادی به ایران با افزایش اشتغال همراه نبوده و نرخ بیکاری در ایران در سال 2016 به 11.3 درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که نرخ تورم درایران به پائین ترین سطح خود، یعنی به 8.9 درصد کاهش خواهد یافت.
صندوق بین المللی پول نرخ تورم ایران در سال 2015 میلادی را 12 درصد و نرخ بیکاری در این سال را 10.8 درصد اعلام کرده بود.
صندوق بین المللی پول در گزارش بازبینی چشم انداز اقتصادی جهان که امروز، سه شنبه منتشر شد پیش بینی کرد که رشد اقتصادی ایران در سال 2016 که نخستین سال اجرای توافق هسته ای است‌ به 4 درصد برسد. این در حالی است که پیش بینی های گذشته، رشد اقتصادی ایران در سال 2016 را بین 4.5 تا 5 در صد برآورد کرده بودند و برای سال میلادی 2015 یک رشد اقتصادی 1 درصدی برای ایران برآورد شده بود.


صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی، تورم و نرخ بیکاری ایران در سال 2017 را به ترتیب 3.7 درصد، 8.2 درصد و 11.6 درصد پیش بینی کرده است.
بر اساس برآورد این نهاد بین المللی، رشد اقتصادی به ایران بازمیگردد، اما این رشد نمیتواند در کوتاه مدت مشکلات و معضلات بیکاری را حل کند. در همین حال، روند کاهشی نرخ تورم ادامه خواهد یافت.

کاهش رشد اقتصادی جهان

صندوق بین المللی پول در گزارش تازه خود برآورد کرده است که رشد اقتصادی در جهان در سال های 2016 و 2017 میلادی روندی کاهش خواهد داشت.

بر اساس پیش بینی های این صندوق، رشد اقتصادی جهان در سال 2016 به 3.2 درصد کاهش خواهد یافت و در سال 2017 به 3.5 درصد خواهد رسید. این نهاد بین المللی اعلام میکند که هر چند اقتصاد جهانی رشد خواهد داشت، اما این رشد نسبت به دوره های گذشته ضعیف بوده و این موضوع میتواند اقتصاد جهانی را بیش از گذشته در معرض مخاطرات و بحران قرار دهد.کارشناسان ارشد این نهاد بین المللی برای پرهیز از بروز بحران های مالی و اقتصادی به کشورهای جهان توصیه میکنند تا به سرعت اقدام به رفورم های ساختاری در اقتصاد های خود کرده و استراتژی های مالی و پولی و بودجه ای مناسبی را برای مقابله با بحران های احتمالی به موقع اجرا گذارند.

رشد اقتصادی بهینه در آمریکا

صندوق بین المللی پول از تثبیت رشد اقتصادی درامریکا خبر میدهد. بر اساس این صندوق، رشد اقتصادی آمریکا در سال 2016 معادل 2.4 درصد خواهد بود و نسبت به سال 2015 تغییری نخواهد کرد. این صندوق یک رشد ملایم برای اقتصاد آمریکا در سال 2017 پیش بینی می کند.

رشد اقتصادی کند و بطئی در منطقه یورو

صندوق بین المللی پول برای منطقه یورو یک رشد اقتصادی بسیار کند و بطئی را برآورد میکند. بر اساس این صندوق، کاهش سرمایه گذاری، نرخ بیکاری بسیار بالا و شکننده بودن موازنه پرداخت ها در بسیاری از کشورهای منطقه یورو، موجب کندی رشد اقتصادی در این منطقه میباشد. این صندوق برای منطقه یورو، یک رشد 1.5 درصدی برای سال 2016 و یک رشد 1.6 درصد برای سال 2017 برآورد می کند.

تداوم رکود در اقتصاد ژاپن

صندوق بین المللی پول برای ژاپن، رشد اقتصادی بسیار کم 0.5 درصدی در سال 2016 و رشد منفی 0.01 در سال 2017 برآورد کرده است.

کاهش روند افزایشی رشد اقتصادی در کشورهای نوخاسته
این صندوق برای کشورهای نوخاسته صنعتی و در حال توسعه جهان، کاهش روند افزایشی رشد اقتصادی را برآورد می کند.
این نهاد بین المللی اعلام میکند، رشد اقتصادی این کشورها که با رشد پویای خود طی دو دهه گذشته به عنوان موتور رشد اقتصادی در جهان عمل کرده اند، رو به کندی گرائیده و در سال 2016 میلادی با رشد بسیار اندک، حداکثر به 4.1 در صد خواهد رسید. رشد اقتصادی آنها به طور متوسط با کمی افزایش در سال 2017 میلادی به میزان 4.6 درصد برآورد شده است.

دلایل کند شدن رشد اقتصادی کشورهای نوخاسته و در حال توسعه

صندوق بین المللی پول دلایل به کندی گرائیدن رشد متوسط اقتصادی در کشورهای نوخاسته صنعتی و کشورهای در حال توسعه جهان را عوامل زیر دانسته است.
نخست، کاهش رشد اقتصادی در کشورهای صادر کننده نفت جهان که ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت خام است. 
دوم، چشم انداز کاهش بسیار شدید رشد اقتصادی در کشورهای غیر نفتی و صادر کننده مواد خام و اولیه، از جمله کشورهای آمریکای لاتین.
سوم، به کندی گرائیدن رشد اقتصادی در چین. اقتصاد چین از یک اقتصاد صنعتی و تولیدی با رویکرد بسیار گسترده صادراتی به سوی یک اقتصاد مبتنی بر افزایش مصرف داخلی و گسترش خدمات جهت گیری کرده است.چهارم، تداوم شرایط رکود اقتصادی در برزیل و روسیه و برخی از کشورهای آمریکای لاتین و خاورمیانه و نتایج بسیار زیان آور سقوط قیمت نفت خام و افزایش خشونت ها و درگیری ها در خاک برخی از این کشورها.پنجم، چشم انداز کاهش رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای آفریقایی به لحاظ روند کاهش رشد اقتصادی در جهان.

اقتصاد هند، قهرمان آینده رشد اقتصادی پایدار در جهان

و اما، در کنار عوامل منفی که موجب کاهش روند رشد اقتصادی در کشورهای نوخاسته صنعتی و در حال توسعه جهان شده اند، صندوق بین المللی پول بر اقتصاد پویا و رو به رشد کشور هند انگشت میگذارد و آنرا نقطه مثبتی برای تأمین رشد اقتصاد جهانی توصیف میکند.بر اساس این صندوق، در هند، تداوم رشد اقتصادی پایدار و افزایش واقعی قدرت خرید مردم، از آینده اقتصادی درخشانی برای این کشور خبر میدهد.صندوق بین المللی پول گزارش میدهد که کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام در مسیر خوبی از نظر رشد اقتصادی گام بر میدارند.در همین حال، کارشناسان این صندوق میگویند که کشورهای مکزیک، آمریکای مرکزی و کارائیب از تداوم رشد اقتصادی در آمریکا بهره مند شده و به سطح قابل قبولی در زمینه رشد اقتصادی دست خواهند یافت.
این درخواست که از مدتها پیش ارائه شده از سوی مقامات ایرانی همچنان بدون پاسخ باقی مانده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
3 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا که در ماه فوریه درخواست سفر به ایران کرده طی نامه ای به وزیر خارجه کشورمان پیگیر درخواست خود شده اند.

به گزارش انتخاب، پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن براساس اسنادی که به دستش رسیده گزارش داد که 3 نماینده کنگره آمریکا از مقامات ایرانی خواسته اند که برای بازدید از سایتهای هسته ای و دیدار با زندانیان آمریکایی به آنها ویزای سفر به ایران اعطا شود.

فری بیکن نوشت: این درخواست که از مدتها پیش ارائه شده از سوی مقامات ایرانی همچنان بدون پاسخ باقی مانده است. 

 لی زلدین نماینده نیویورک، مایکل پمپئو نماینده کانزاس و فرانک لوبی یندو نماینده ایالت نیوجرسی در مجلس نمایندگان آمریکا که هر سه جمهوریخواه و از مخالفان توافق هسته ای با ایران هستند با اشاره به سفر ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران به آمریکا و سخنرانی وی در این کشور در روز جمعه هفته جاری، از مقامات ایرانی خواسته اند، همانطور که دولت باراک اوباما به مقامات ایرانی اجازه سفر به آمریکا را می دهد ایرانیها هم به مقامات آمریکایی ویزا بدهند.

این پایگاه آمریکایی نوشت: این سه نماینده همچنین در نامه ای به محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران بر تصمیم و درخواست خود تاکید کرده و نوشته اند که اگر شما درخواست ویزای ما را رد کرده اید دلیل آن را توضیخ دهید.

واشنگتن فری بیکن افزود: این 3 نماینده آمریکایی در ماه فوریه به دفتر حافظ منافع ایران مراجعه کرده و درخواست ویزای خود را به مقامات ایرانی تحویل داده اند.

آنها می گویند که هنگام ارائه درخواست خود، ابولفضل مهرآبادی از مقامات دفتر حافظ منافع ایران به آنها گفته است که به این درخواست پاسخ داده می شود اما تاکنون چندبار مراحعه کرده و هیچ پاسخی دریافت نکرده اند.
منبع: فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد