سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

واکنش واشنگتن به تحویل اس-300 به ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: با تحویل تجهیزات دفاعی پیشرفته به ایران مخالفیم

کد خبر: ۵۸۰۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۶ - 12 April 2016
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به خبر پیشرفت پروژه تحویل اس-300 به ایران می‌گوید کشورش با تحویل سامانه‌های دفاعی پیچیده به این کشور مخالف است.

به گزارش فارس، «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امشب در میان خبرنگاران روایتی «صادقانه» از روابط ایران و آمریکا و واکنشی به خبر پیشرفت پروژه تحویل اس-300 به ایران داشت.
در ابتدای بخش ایرانی کنفرانس خبری امشب وزارت خارجه آمریکا، یکی از خبرنگاران از تونر پرسید که آیا برنامه‌ای برای تبادل مجدد زندانی با ایران در حال اجراست؟
سخنگو پاسخ داد: «تنها می‌توانم بگویم که ما مجدداً از ایران می‌خواهیم که امکان دسترسی حافظ منافع ما یعنی سفارت سوئیس به شهروندان آمریکایی را ایجاد کند و شهروندان ما را آزاد کند.»
خبرنگار در ادامه سوال خود پرسید: «آیا در کنار برجام، بر سر مسائل دیگر هم با ایران تماس دارید؟»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا لبخندی زد و پس از چند ثانیه مکث گفت: «اگر بخواهم صادقانه بگویم، اطلاعی از این قضیه ندارم.» تونر در ادامه تصریح کرد که آخرین ارتباطی که وی در جریان آن قرار گرفته، همان ماجرای آزادی 7 آمریکایی بوده است.
امروز «جابری انصاری» سخنگوی وزارت خارجه ایران از طی شدن مسیر اجرایی مرحله نخست قرارداد تحویل سامانه پدافندی اس-300 به ایران خبر داده بود؛ از سمت‌ها روس‌ها اما سخنگوی کرملین گفته بود «در این خصوص نظری ندارم.»مارک تونر به گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه ایران واکنش نشان داد و گفت: «از پیشرفت‌های حاصله در تحویل سامانه اس-300 به ایران اطلاع داریم ولی ما کماکان مخالف تحویل امکانات دفاعی پیشرفته به ایران هستیم.»

فرمانده جدید هوانیروز سپاه منصوب شد

سردار رحمانی قهرودی با حکم سرلشکر جعفری به فرماندهی یگان تازه تاسیس هوانیروز سپاه منصوب شده است.

کد خبر: ۵۸۰۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ - 12 April 2016
سردار رحمانی قهرودی با حکم سرلشکر جعفری به فرماندهی یگان تازه تاسیس هوانیروز سپاه منصوب شده است.
به گزارش فارس، با حکم سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، سردار «رحمانی قهرودی» به فرماندهی یگان تازه تاسیس هوانیروز منصوب شده است.
این یگان که زیرمجموعه نیروی زمینی سپاه محسوب می‌شود، به تازگی و با تدبیر فرماندهی معظم کل قوا تشکیل شده است.

داوود اوغلو: حلب و دمشق روزی آزاد می‌شوند!

نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: شهرهای سوریه روزی آزاد می‌شوند!

کد خبر: ۵۸۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ - 12 April 2016
نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: شهرهای سوریه روزی آزاد می‌شوند!

به گزارش ایسنا نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی مداخله جویانه با طرح این ادعا که ساکنان شهرهای سوریه از جمله حلب، حمص، رقه و دمشق "نمی‌توانند با عشق استقلال صد سال گذشته خود زندگی کنند" گفت: شهرهای سوریه روزی آزاد می‌شوند!

به گزارش روزنامه حریت، احمد داووداوغلو نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی مداخله جویانه در استان "شانلی اورفا" در جنوب شرق این کشور، مدعی شد: "دلیل اینکه چرا هنوز در شهرهایی مانند حلب، رقه، دیر الزور، حمص شاهد ریخته شدن خون و اشک هستیم و مردم این شهر ها خارج از سرزمین خود به سر می‌برند، این است که آنها نمی‌توانند با عشق استقلال صد سال گذشته خود زندگی کنند. "

وی در سخنرانی خود در مراسمی به مناسبت اعطای مدال استقلال در جنگ به استان شانلی اورفا در نود و ششمین سالگرد آزادی این استان ادامه داد: شهرهای "ما" از یکدیگر جدا شدند. تل ابیض از آک چاله، سوروچ از کوبانی، راس العین از جیلان پینار جدا شده، اما استقلال استان شانلی اورفا هرگز باعث قطع روابط نشده است.

داووداوغلو در ادامه افزود: در حال حاضر این استان میزبان 520 هزار پناهجوی سوری است.

ترکیه میزبان 7 /2 میلیون پناهجوی سوری است که از خانه‌های خود در سوریه به دلیل جنگ داخلی در طول شش سال گذشته مهاجرت کرده‌اند. تعداد کلی پناهجویان سوریه در سراسر این کشور سه میلیون نفر است.

این در حالی است که تنها 250 هزار از این پناهجویان در داخل کمپ‌ها زندگی می‌کنند و سایر آنها خارج از کمپ ها به سر می‌برند.

تلاش آنکارا برای یارگیری منطقه‌ای علیه ایران

عدم همراهی ایالات متحده با سیاست های ترکیه در قبال کردهای سوریه و تغییر رویکرد این قدرت جهانی در قبال ایران و پذیرش نقش منطقه ای ایران، باعث شده آنکارا خود را به دیگرانی نزدیک کند که به رغم اختلافاتی که با یکدیگر دارند، در بدبینی نسبت به سیاست های جدید آمریکا در منطقه به ویژه در قبال ایران، با یکدیگر اشتراک منافع و اشتراک در تصور تهدید دارند.

کد خبر: ۵۸۰۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸ - 11 April 2016
تلاش آنکارا برای یارگیری منطقه‌ای علیه ایراندوستی و دشمنی و دوری و نزدیکی بازیگران و قدرت های منطقه ای خاورمیانه به یکدیگر، ارتباط نزدیکی نیز با رویکردها وسیاست های قدرت های بزرگ دارد. خاورمیانه همواره صحنه جنگ، بحران و منازعه بوده است و قدرت های بزرگ جهانی و از جمله ایالات متحده نیز در راستای منافع و راهبردهای بین المللی خود، در نظم امنیتی خاورمیانه ایفای نقش کرده اند. با این حال، تغییر رویکرد هر یک از قدرت های جهانی در قبال خاورمیانه و متحدان خود در منطقه، رویکرد و راهبردهای منطقه ای بازیگران منطقه ای را نیز تغییر می دهد.

به گزارش «تابناک»، در همین راستا، روزنامه ترکیه ای «دیلی صباح» در مطلبی مدعی شده، پس از شکاف و اختلاف عمیق ترکیه با واشنگنتن بر سر مسأله کردهای سوریه (حزب اتحاد دموکراتیک و شاخه نظامی آن یعنی واحدهای مدافع خلق)، آنکارا به دنبال تقویت و بازسازی روابط خود با دولت های مختلف منطقه، به ویژه دولت هایی است که سابقاً با آن ها اختلاف پیدا کرده بود.ایالات متحده اعلام کرده حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه، آنچنان که مقامات ترکیه بدان معتقد هستند، گروه تروریستی نیست که این موضوع باعث اختلاف و شکاف عمیق میان دو کشور شده است. این موضوعی است که باعث شده، مقامات ترکیه به سمت تقویت و بازسازی پیوندهای خود با دولت هایی نظیر عربستان سعودی و اسرائیل بروند. در همین راستا، بعد از سفر داود اغلو نخست وزیر ترکیه به ریاض، ملک سلمان نیز قرار است به زودی طی سفری سه روزه برای تقویت پیوندهای میان دو کشور به آنکارا سفر کند.
از سوی دیگر، ترک ها در حال مذاکره با اسرائیلی ها برای بازسازی روابط گذشته و تقویت روابط هستند؛ مذاکراتی که به گفته مقامات دو طرف، در نهایت منجر به رفع اختلافات فی مابین و بهبود روابط دو کشور خواهد شد، به طوری که داود اغلو در جریان سفر اخیر خود به فنلاند، در پاسخ به خبرنگاری در ارتباط با مذاکرات جاری میان آنکارا- تل آویو گفت، دو طرف برای رفع اختلافات در حال پیشرفت هستند. روز جمعه نیز وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد، انتظار می رود یک توافق با رژیم اسرائیل به زودی نهایی شود.
شابان کارداش، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک ترکیه (اورسام) گفته است: «دیگر بازیگران در منطقه نیز آلترناتیوهای مختلفی را دنبال می کنند و ترکیه نیز باید مسیرهای جایگزین را دنبال کند».او خاطرنشان کرد، عربستان سعودی و رژیم اسرائیل نیز به دنبال یک استراتژی آشتی متقابل هستند. تلاش پیشین عربستان برای منزوی کردن ترکیه و اخوان المسلمین کاهش یافته و آن ها به دنبال ایجاد رابطه و مصالحه با ترکیه هستند.شابان کارداش بر این باور است که چشم انداز و نگاه آمریکایی ها به منطقه تغییر یافته و واشنگتن دیگر به دنبال ایفای نقش ضروری و مؤثر در خاورمیانه نیست.
از سوی دیگر، دیوید سردبیر پایگاه چشم انداز خاورمیانه می گوید که عربستان سعودی تلاش های خود را برای بازسازی روابط میان آنکارا و قاهره از سر گرفته و مکالمات زیادی میان ملک سلمان و اردوغان در این زمینه صورت گرفته است.با توجه به این مباحث، می توان گفت، آن عاملی که باعث شده ترکیه تلاش کند روابط خود با رژیم اسرائیل را بازسازی کند، به تقویت روابط با عربستان مبادرت ورزد و میانجی گری برای بهبود روابط با مصر را بپذیرد و در عوض، رژیم اسرائیل و عربستان نیز از این رویکرد ترکیه استقبال کنند، به ترس این کشورها از راهبردهای جدید ایالات متحده در قبال منطقه و به ویژه ایران ارتباط پیدا می کند.هرچند به دلیل منافع اقتصادی و تجاری ترک ها در ایران، تقابل آن ها با ایران بعد از برجام حداقل آشکار نیست، عربستان و رژیم اسرائیل بازیگرانی هستند که از رویکرد ایالات متحده در قبال ایران دچار سرخوردگی، ترس و آشفتگی شدیدی شده اند و تلاش دارند با بدبین کردن آنکارا نسبت به سیاست های جدید خاورمیانه ای واشنگنتن، ترکیه را وارد دسته بندی جدیدی در منطقه کنند و آن را با خود همراه سازند.
لذا عدم همراهی ایالات متحده با سیاست های ترکیه در قبال کردهای سوریه و تغییر رویکرد این قدرت جهانی در قبال ایران و پذیرش نقش منطقه ای ایران، باعث شده آنکارا خود را به دیگرانی نزدیک کند که به رغم اختلافاتی که با یکدیگر دارند، در بدبینی نسبت به سیاست های جدید آمریکا در منطقه به ویژه در قبال ایران، با یکدیگر اشتراک منافع و اشتراک در تصور تهدید دارند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد