سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یکسال و 9 ماه مدیریت با حمایت، بدون عملکرد!

با هر کسی که حرف میزنی از وضعیت نامناسب فاضلاب یا کیفیت پایین آب در خوزستان گله می‌کند اما انگار مسئولان این وضعیت را نمی‌بینند و دلشان برای مردم نمی‌سوزد؛ باران که می‌آید فاضلاب‌ها کشش جذب ندارند و خیابان‌ها غرق آب می‌شوند، شیر آب را که باز می‌کنی آب گِل‌آلودی را می‌بینی که باید از آن استفاده کنی و این‌ها است که داد مردم را در آورده و آن‌ها را ناراضی می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، استانی که همیشه پرچمدار زندگی مدرن در کشور بوده، این روزها با مشکل فاضلاب و کیفیت پایین آب مواجه است که این مساله از ابتدایی‌ترین نیازها برای زندگی در شهرها است؛ کلانشهر اهواز و شهرهای دیگر استان در حال تجربه این وضعیت نامناسب هستند که باید از سوی شرکت آب و فاضلاب استان پیگیری و به آن رسیدگی شود اما همچنان مردم استان شاهد این وضعیت و بی‌توجهی‌ها هستند.

خوزستان امیدداشت تا با روی کار آمدن مدیرعامل فعلی شرکت آبفا خوزستان که در ابتدای تیرماه سال 93 با حضور حمیدرضا جانباز تودیع شد، شاهد عملکرد مطلوب‌تری از سوی این شرکت در استان باشد و بخشی از مشکلات استان در این زمینه حل شود اما امروز پس از گذشت بیش از یکسال و 9ماه هنوز عملکردی از سوی این شرکت، حداقل به رسانه‌های استان ارائه نشده و این مساله در حالی است که او از سوی برخی مدیران ارشد حمایت می‌شود و در سایه این حمایت‌ها مشکلات آب و فاضلاب استان هم چند برابر شده است.

با نگاهی سطحی به شهرستان‌های استان می‌توان به عمق فاجعه عملکرد شرکت آب و فاضلاب خوزستان پی برد؛ اعتراض‌های کارکنان این شرکت به دلیل مطالبات و پرداخت حقوق‌ها با تاخیر، پروژه‌های نیمه‌کاره و رهاشده، شبکه فاضلاب فرسوده استان و آب گِلی بیشتر شهرهای استان بیانگر این مساله است که خوزستان با فاجعه‌ای به نام شرکت آب و فاضلاب خوزستان مواجه است.

با یک بررسی رسانه‌ای از ارائه عملکرد توسط این شرکت و با نگاهی به آرشیو خبرگزاری ایسنا تنها 10 خبر از زمان تصدی مدیریت فعلی به چشم می‌خورد که 4 خبر به صورت مصاحبه با معاونت شرکت و 6 خبر دیگر که مربوط به مدیرعامل بوده به صورت دریافتی کار شده و این آمار بیانگر عملکرد نادرست مدیریت در ارتباط با رسانه‌ها است.

آبفا وضعیت مناسبی ندارد

احمد سیاحی، معاون امور عمرانی استانداری خوزستان در خصوص ارائه عملکرد شرکت آبفا خوزستان در پاسخ به خبرنگار ایسنا گفت: شرکت آب و فاضلاب خوزستان دارای وضعیت مناسبی نیست و حتی در امور جاری خود نیز دچار مشکلات اساسی است.

وی اظهار کرد: این شرکت بیش از 670 میلیارد تومان به مشاورین، پیمانکاران و فروشندگان کالا بدهکار است و باید این مسأله تعیین تکلیف و بدهی‌های طلبکاران پرداخت شود.

سیاحی افزود: همه شرکت‌های آب و فاضلاب در کشور دارای وضعیت اقتصادی مناسب نیستند اما شدت و ضعف در برخی استان‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرهای تحت پوشش شرکت آبفا خوزستان حتی امکان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارد و در این زمینه مشکلات فراوانی وجود دارد.

سیاحی در خصوص حل برخی مشکلات فاضلاب استان عنوان کرد: طبق مصوبه شورای عالی آب، شهرهایی که حاشیه رودخانه کارون قرار دارند، اعتبار موردنیاز طرح‌های فاضلاب آن‌ها تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث رفع مشکلات فوری آبفای خوزستان، مکاتبات متعددی با وزیر کشور، معاون اول رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این زمینه انجام گرفته و قرار است در اولویت اول 60 میلیارد تومان به این شرکت پرداخت شود.

سیاحی گفت: امیدواریم با اعتباری که به این شرکت در سال جاری تعلق می‌گیرد، بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت و همچنین بخشی از پروژه‌های نیمه کاره را عملی و تکمیل شود.

وی در خصوص ارائه عملکرد از سوی شرکت آب و فاضلاب خوزستان عنوان کرد: تاکنون عملکردی به صورت مکتوب از این شرکت درخواست نشده اما از ریز تمام جزئیات این شرکت اطلاع دارم.

بالاآمدن بدهی‌های فراوان از سوی این شرکت و ریخت و پاش‌های انجام گرفته با وجود مشکلات مالی فراوان در شرکت اندکی تامل برانگیز و غیر منطقی است و این کارها در حالی انجام گرفته و می‌گیرد که دلیل تعطیلی پروژه‌ها از سوی مدیران شرکت، کمبود منابع مالی و عدم تخصیص بودجه عنوان می‌شود.

یکی دیگر از مهمترین انتقاداتی که به این شرکت و به خصوص مدیرعامل آن وارد است راکد بودن پروژه‌های عمرانی و رهاسازی این پروژه‌های ضروری به صورت نیمه کاره در زمانی است که حوزه آب و فاضلاب به عنوان یکی از شاخص‌های رشد در جهان مطرح است و باعث شده تا خوزستان از ایده‌آل‌های رشد و توسعه فاصله فراوانی داشته باشد.

روز به روز وضعیت بدتر می‌شود!

همچنین یکی از مسئولین این شرکت در خصوص آخرین وضعیت آبفا خوزستان معتقد است: با روی کار آمدن مدیرعامل جدید، نیروهای ارزشی کنار گذاشته شده و وضعیت شرکت دگرگون شده است؛ با کنار زدن نیروهای ارزشی و تفکرات ایثارگرانه، شرکت دارای عملکرد ضعیفی شده و روز به روز وضعیت بدتر می‌شود به گونه‌ای که حتی گزارشی برای عملکرد توسط این شرکت وجود ندارد.

وی افزود: اکنون مسئولیت به دست کسانی افتاده است که قبل از این‌که به فکر ارزش‌ها و مردم باشند، به دنبال حق حساب و پرکردن جیب خود هستند و این وضعیت در حالی است که مردم در شهرستان‌های استان از این اوضاع نامساعد گله‌مند هستند و در این زمینه مشکلات فراوانی به آن‌ها تحمیل می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: وضعیت به گونه‌ای نیست که بتوان از مدیریت انتقاد کرد زیرا از مدیرعامل فعلی از سوی تهران و برخی مسئولان در خوزستان حمایت می‌شود و همه کسانی که به این مساله اعتراض دارند، در حال حاضر سکوت کرده‌اند تا فقط بتوانند به معیشت خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: کسانی که در حال حاضر از سوی مدیرعامل فعلی کنار زده شده‌اند، در گذشته در راس مدیریت‌ها قرار داشتند و در دوران فعالیتشان طرح‌های عمرانی فراوانی فعال بود و عملکرد قابل قبولی داشتند که متاسفانه امروز این‌چنین نیست و شرکت هیچ گزارشی از عملکرد خود ارائه نمی‌کند زیرا عملکردی ندارد.

وی گفت: در حال حاضر کسانی در راس کار قرار گرفته‌اند که در گذشته به دنبال مسائل حاشیه‌ای و منافع مالی خود بودند و وضعیت تاسفباری را ایجاد کرده‌اند که عاقبت خوبی نخواهد داشت. برخی از نیروهای به کار گرفته‌شده در راس مدیریت‌های شرکت آب و فاضلاب خوزستان با نیت استفاده از منافع این شرکت جذب شده‌اند و مسبب و پایه‌گذار همه این مسائل مدیرعامل جدید این شرکت است.

وی بیان کرد: شرکت بدهی‌های فراوانی را به بار آورده و وضعیت به گونه‌ای است که بارها و بارها حساب شرکت بسته شده و حتی به سختی حقوق کارکنان به آن‌‌ها پرداخت شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: شرکت آبفای خوزستان می‌تواند برای حل مشکلات مردم از اعتبارات جاری خود استفاده کند؛ همچنین برخی از این مشکلات نیاز به اعتبار ندارند و می‌توان با مدیریت صحیح آن‌ها را عملی کرد.

عزل و نصب‌ها و تعطیلی پروژه‌ها

در صبحت‌های چند تن دیگر از کارکنان شرکت آب و فاضلاب خوزستان به مواردی از جمله این‌که با به روی کار آمدن مدیریت جدید عزل و نصب‌ها و تعطیلی پروژه‌ها اتفاق افتاده است و وی در طول هفته تنها یک یا دو روز در اهواز حضور دارد، اشاره شده که قطعا این امر موجب می‌شود بسیاری از مسائل و مشکلات را نبیند و دلش برای استان نسوزد.

حمایت بدون عملکرد!

خبرنگار ایسنا برای پیگیری وضعیت شرکت آبفای خوزستان به سراغ نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم رفته که البته صحبت‌های یکی از نمایندگان ظن و گمان حمایت از مدیرعامل فعلی آب و فاضلاب خوزستان را بیشتر می‌کند که این نماینده معتقد است: تمام بدهی‌های این شرکت مربوط به مدیریت‌های گذشته بوده و مدیریت فعلی به شدت پای کار و پیگیر همه مشکلات استان در زمینه آب و فاضلاب است!.

وی افزود: مدیران گذشته مشکلاتی را در این شرکت به وجود آورده‌اند و اکنون این مشکلات به مدیریت جدید رسیده است که باید در این شرایط فعالیت کند و به این دلیل است که این مشکلات را به پای مدیریت فعلی می‌بندند.

این نماینده مجلس گفت: تنها مشکل مدیریت فعلی، کمبود نقدینگی است و این مساله باعث شده تا پروژ‌ه‌های نیمه کاره فراوانی باقی بماند و این شرکت نتواند آن‌ها را به اتمام برساند.

صحبت‌های این نماینده در حالی است که حداقل با بررسی اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری استان، می‌توان به عملکرد مدیران گذشته دست یافت در حالی که این موضوع در مورد مدیرعامل فعلی صدق نمی‌کند. لازم به یادآوری است که رسانه واسطه بین مردم و مسئولان است و پاسخگویی به رسانه‌ها به‌نحوی پاسخگویی به مردم که از وظایف مدیران است، می‌باشد.

خوزستان، آب و فاضلاب و مشکلات همیشگی

همچنین در خصوص عملکرد شرکت آبفا خوزستان تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بیان کردند: استان همیشه در بحث آب و فاضلاب دچار مشکلات فراوان بوده است و حتی بسیاری از شهرستان‌های خوزستان در تامین آب به‌خصوص آب آشامیدنی مشکلات فراوانی دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود. همچنین پروژه‌های نیمه‌کاره در بخش آب و فاضلاب استان نیز بسیار زیاد است که باید از سوی این شرکت رسیدگی و به مشکلات مردم در این بخش توجه شود.

موفقیت هر مجموعه ثمره عملکرد مدیریت آن است

با توجه به گفته‌های نماینده خوزستان که مشکلات حال حاضر شرکت آب و فاضلاب خوزستان را نتیجه مدیریت‌های گذشته می‌داند، به سراغ محسن پویا، یکی از مدیرعاملان سابق شرکت آب و فاضلاب خوزستان و معاون عمرانی سابق استاندار خوزستان رفتیم تا صحبت‌های وی را هم در این‌باره بشنویم.

وی در ابتدا با تاکید بر این نکته ‌که موفقیت هر مجموعه ثمره عملکرد مدیریت آن است، به خبرنگار ایسنا گفت: هر استان به کمک مدیران و نخبگان و تلاش آن‌ها می‌تواند به موفقیت و توسعه دست پیدا کند و هر مدیری باید پیگیر مسائل و مشکلات مجموعه خود باشد و در آن زمینه بیلان عملکرد ارائه دهد. یک مدیر وظیفه دارد گزارش عملکرد خود را از طریق رسانه‌ها به مردم ارائه دهد که این گزارش عملکرد بیانگر آن است که این مدیر به فکر مردم بوده و برای آن‌ها کار می‌کند.

پویا افزود: متاسفانه مردم خوزستان بسیار محجوب هستند و خیلی مدیران خود را به چالش نمی‌کشانند و از آن‌ها درخواست حقوق خود را نمی‌کنند. شاید به این دلیل است که بسیاری از مدیران نسبت به آن‌ها بی‌توجه هستند و زمینه‌های نقد در استان ضعیف است.

مدیرعامل سابق شرکت آب و فاضلاب خوزستان در خصوص 6 سال عملکرد مدیریت خود در این مجموعه، عنوان کرد: در مجموعه کاری که طی این مدت در این شرکت انجام گرفت تنها یک هدف مدنظرم بود و آن این‌که مدیر باید کار کند و اگر در اتاق بنشیند، فکر کند، کار استان پیش نمی‌رود و هیچ فایده‌ای ندارد.

وی گفت: در دوره مدیریتی خود توجه به بحث کیفیت و کمیت آب، بخش فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها را بسیار مدنظر داشتم زیرا کمبودهای فاحشی در این زمینه‌ها در خوزستان وجود داشت و اکنون نیز وجود دارد.

پویا تصریح کرد: با توجه به این‌که در دوره مدیریت خود از بحران‌های استان با خبر بودیم، در ابتدا بحث کیفیت آب را پیگیری کردیم که در این خصوص در سال 85 طرح جامع آبرسانی همه شهرهای خوزستان مصوب شد. این طرح یک طرح بسیار عظیم بود که آب تمام شهرهای استانی را از سرمنشا رودخانه‌ها که آب مطلوبی است می‌گرفت و به شهرها تخصیص می‌داد؛ این امر با هدف بهبود کیفیت آب مصرفی در شهرستان‌های استان صورت گرفت.

وی گفت: در طول 6 سال مدیریت، بیش از نیمی از کنتورهای خراب که در استان موجب پرتی آب می‌شدند تعویض شد تا پرتی آب کم شود و بتوان آب را در استان مدیریت کرد. همچنین در این دوره احداث دو تصفیه‌خانه بزرگ در آبادان و خرمشهر اجرایی شد.

وضعیت فاضلاب خوزستان فاجعه است

پویا با اشاره به این نکته که وضعیت فاضلاب در استان فاجعه است، عنوان کرد: اولویت و ضرورت اجرای شبکه فاضلاب در خوزستان از تمام شهرهای کشور بیشتر و واجب‌تر است و یکی از موضوعاتی است که باید به شدت به آن توجه شود. بیش از 70 درصد از زمین‌های شهرستان‌های استان قابلیت جذب آب را ندارند و این مساله باعث می‌شود فاضلاب خوزستان به یک فاجعه تبدیل شود.

وی ادامه داد: در خصوص حل برخی مشکلات فاضلاب خوزستان در دوره مدیریتی خود، 5 فاینانس جهت احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در استان انجام گرفت و منجر به عقد قرارداد شد.

پویا تصریح کرد: معتقدم کسی نمی‌تواند در دوره مدیریتی خود یک‌جا بنشیند و بگوید دیگران نمی‌گذارند که من کار کنم یا پولی برای انجام کار وجود ندارد؛ بلکه وظیفه مدیر این است به دنبال راه‌حلی برای مشکلات مجموعه تحت نظر خود باشد و برای حل آن‌ها تلاش کند. مدیر در دوره مدیریتی خود باید از ترفندهای مدیریتی برای مقابله با کمبود منابع کمک بگیرد تا بتواند مشکلات به وجودآمده را حل کند.

وی ادامه داد: بخشی از بدهی‌های شرکت آب و فاضلاب مربوط به بدهی‌های سنواتی است که به دلیل مابه‌تفاوت نرخ تولید آب و نرخ فروش آن در هر دوره به وجود می‌آید و با گذشت این سال‌ها هر دوره به میزان بدهی گذشته افزوده می‌شود که این بدهی به هیچ دوره مدیریتی ارتباط ندارد و تنها راه‌حل آن، این است که دولت این مابه‌تفاوت نرخ‌ها را به نوعی جبران کند.

پویا با ارائه برخی راه‌حل‌ها برای حل مشکلات حوزه آب و فاضلاب گفت: در کل برای تامین اعتبار در بخش آب و فاضلاب می‌توان از راه‌های مختلف مانند فایناس‌ها که نیازی به اعتبارات دولتی ندارند یا پروژه‌هایی که از گذشته آماده شده‌اند، بهره برد و از این طریق در بحث فاضلاب‌ها، شبکه‌های آب و تصفیه‌خانه‌ها نسبت به حل مشکلات مردم استان اقدام کرد.

 

گفتی است علی‌رغم تلاش بسیار خبرنگار ایسنا برای این‌که پویا نظر خود را در خصوص عملکرد مدیریت فعلی بیان کند اما در نهایت نتیجه‌ای حاصل نشد.

مشکلات آب و فاضلاب همچنان پا برجاست

در خصوص مشکلات آب و فاضلاب در شهرهای استان علیرضا گروئی، فرماندار مسجدسلیمان نیز گفت: مشکلات آب و فاضلاب مسجدسلیمان همچنان پابرجا هستند و شرکت آب و فاضلاب خوزستان به دلیل کمبود منابع مالی هیچ اقدامی که گره‌گشا باشد در زمینه حل این مشکل انجام نداده است.

وی افزود: وضعیت آب و فاضلاب این شهرستان مناسب نیست و باعث بروز مشکلات فراوانی برای مردم شده است که باید از سوی مسوولان و شرکت آبفا خوزستان به آن رسیدگی شود.

گروئی تصریح‌کرد: در حال حاضر فقط 50 درصد از آب شرب مردم به صورت 24 ساعته و شبانه‌روزی است. متأسفانه به دلیل این‌که آب شرب به صورت شبانه‌روزی در کل شهرستان جریان ندارد‏، مردم مجبور هستند آب را در تانکر ذخیره‌سازی کنند که این مساله با توجه به گرمای استان، آن‌ها را دچار مشکل کرده‌ است.

وی عنوان کرد: همچنین در حال حاضر تنها 1.5 کیلومتر شبکه‌گذاری فاضلاب در شهرستان انجام شده که لازم است شرکت آبفای استان در زمینه فاضلاب اقدامات جدی انجام دهد و ما از نظر فاضلاب وضعیت مناسبی نداریم و از دیگر شهرهای استان بسیار عقب هستیم.

مدیرعامل موردنظر پاسخگو نمی‌باشد!؟

پس از تلاش‌های فراوان خبرگزاری ایسنا برای برقراری ارتباط با مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان جهت دریافت گزارش عملکرد و پاسخ به برخی از پرسش‌ها از سوی وی، متاسفانه مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان پاسخگو نبود؛ همچنین بعد از پیگیری‌های چند ماهه این خبرگزاری برای حضور وی در تحریریه و گلایه از روابط عمومی، در نهایت تنها با این پاسخ مواجه شدیم که "اگر مدیریت تمایل به برگزاری نشست داشته باشند حتما خودشان به روابط عمومی اعلام می‌کند و روابط عمومی مشکلی برای حضور در تحریریه ایسنا ندارد".

با این وجود ایسنای خوزستان همچنان در انتظار پاسخگویی مدیرعامل آبفای استان خواهد بود.

لازم به یادآوری است که در هفته گذشته شاهد حضور مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان در مرکز سامد استانداری خوزستان جهت دیدار مردمی بودیم که طی آن اعضای شورای شهر برخی از شهرهای خوزستان از جمله منطقه جنت مکان گتوند مشکلات مربوط به تامین آب شرب شهری و نیز دفع فاضلاب را مطرح و مقرر شد شرکت آبفای خوزستان آن را پیگیری کند.

به نظر می‌رسد استاندار خوزستان نیز از مشکلات شرکت آبفا خوزستان و بعضا مشکلات مدیریتی این شرکت بی‌اطلاع نیست؛ به این استناد ‌که از نیمه دوم سال‌ گذشته برخی جلسات و کارگروه‌های مهم استانی در ادارات و شرکت‌های مربوطه با حضور استاندار برگزار شد اما علی‌رغم وجود مشکلات بسیار در بخش آب و فاضلاب استان، جلسه‌ای در این شرکت با حضور استاندار برگزار نشد.

چالش‌های فراوانی مانند عدم تخصیص اعتبارات دولتی و انباشت بدهی‌هایی که گریبانگیر این شرکت شده، مشکلات فراوانی برای مدیریت آن به وجود آورده است اما مدیریت صحیح زمانی محقق می‌شود که از طریق اعتبارات جاری شرکت، بخشی از مشکلات حل و با تصمیمات صحیح و بهره‌گیری از افراد کارآمد، در مسیر انجام پروژه‌ها و حل مشکلات شرکت گام برداشته شود.

باید دید که آیا تنها مشکل این مدیریت غیر بومی که مورد حمایت بخش‌های مختلف بوده کمبود بودجه تخصیص‌یافته به شرکت است یا دست‌های پشت‌پرده دیگری وجود دارد که به‌راحتی مشکلات بخش آب و فاضلاب را می‌بینند و کک‌شان برای مردم خوزستان نمی‌گزد.

گزارش از: گروه اقتصادی ایسنای خوزستان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد