سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

اندیشکده صهیونیستی: نبرد نیابتی ترکیه با ایران برایش خطرناک است

اندیشکده صهیونیستی نوشت: استحکام سنگر ایران در دمشق همراه با گشایش جبهه دیگر در بلندی‌های جولان تهدیدهای امنیتی علیه اسرائیل هستند.

به گزارش مشرق، اندیشکده صهیونیستی «بگین -سادات» در گزارشی به قلم «افرایم انبار» در زمینه «آخرین تحولات سوریه» نوشت: میل جامعه بین‌المللی در خاتمه دادن به نبرد داخلی سوریه با ناتوانی هرکدام از طرف‌های درگیری در اجرای راه حل‌های مرجع خنثی شده است. این درگیری که احتمالا تا مدت زمانی ادامه می‌یابد، مرکز ثقل روسیه و ایران را در امور منطقه‌ای تحکیم بخشیده و در مقابل نیز گزینه‌های اسرائیل را محدود کرده است.

*ضعف عربستان و بهره برداری ایران

نویسنده عنوان داشت: به نظر نمی‌رسد که هیچ کسی به طور کامل قادر به اجرای راه حل خود در حل بحران سوریه باشد. قدرت‌های سنی چون عربستان سعودی و ترکیه سعی نمودند تا «بشار اسد» رییس جمهور سوریه، متحد شیعه ایران را برکنار کنند اما با ضعفی که از خود نشان دادند موجب شدند سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله لبنان از آن بهره برداری کنند. حتی کمک‌های آمریکا نیز به شورشیان سوری موثر نبود. ترس بسیار از داعش که در نتیجه فروپاشی عراق و سوریه بود نیز به اندازه کافی برای مقابله با حکومت اسد مستحکم نبود. البته در حالی که مداخله نظامی روسیه قادر شد نفوذ نیروهای اسد در سوریه را تقویت بخشد به اندازه کافی نیز برای بازگرداندن حکومت وی در سطح کشور موثر نبوده است.

 

*بغداد،دمشق، بیروت محور دلخواه ایران

در ادامه این مطلب آمده است: این عرصه موقعیت مبهمی را برای برندگان و بازندگان ایجاد می‌کند اما این ایران است که دست بالا را در امور سوریه دارد زیرا اسد هنوز در قدرت است و این بدان مفهوم است که ایران از نفوذ خود در دمشق استفاد کرده است. دمشق نیز کماکان محور اصلی به سوی بیروت است، مکانی‌که حزب‌الله لبنان ،عامل نبردهای نیابتی ایران حضور موثر قدرتمندی دارد. از این گذشته، بحران سوریه که موجب تهدیدهای داعش در غرب شده است، باعث گشته ایران متحد بالقوه غرب در تلاش برای مهار اسلام‌گراهای سنی منطقه باشد. چنین برداشت‌هایی به ایران در نظارت بر اوضاع عراق  کمک کرده و این کشور هم توانسته با موفقیت مسیر شیعی عراق را که هدف کلیدی این کشور در سلطه بر منطقه و برنامه ریزی برای حضور نیروهای بیشتر است را حفظ کند.

 

*ساز و کار روسیه و عدم تبحر آمریکا در تقابل با واقعیات

 اندیشکده یاد شده نوشت: روسیه نیز به عنوان دیگر نفع برنده بحران سوریه حتی فراتر از مداخله نظامی خود در این کشور که در سپتامبر 2015 رخ داد، سود برد. این کشور موفق شد با فراهم آوردن ساز و کار دیپلماتیک موجب شود تا اوباما نیز نسبت به هشدارهایش علیه بشار اسد و استفاده وی در سلاح‌های شیمیایی دبه درآورد. از سویی دیگر مداخله نظامی روسیه در سوریه علامتی مبنی بر این بود که مسکو متحد قابل اطمینان است. از سویی دیگر آشوب‌های سوریه گواهی فراوان دال بر این بود که آمریکای تحت ریاست «باراک اوباما» در برخورد با  واقعیات خاورمیانه تبحری ندارد.

 

*اقدام نابخردانه ترکیه و حمایت احتمالی ایران از کردها

این اندیشکده محافظه کار رژیم صهیونیستی در جایی دیگر با اشاره به ترکیه و  و خسارت‌های این کشور در ماجرای سوریه بعد از سال‌ها حمایت از  شورشیان این کشور نوشت: بی ثباتی سوریه تاکیدی بر مرزهای نامطمئن طولانی ترکیه داشت، به طوری‌که این کشور را در معرض حملات خرابکارانه قرار می‌دهد و همزمان نیز سیل فراوان آوارگان بهای اقتصادی را برای ترکیه داشت و حمایت این کشور از داعش به تدریج آشکار شد.

از سویی، در حالی‌که ترکیه آمادگی خود را برای مواجهه با ایران از طریق سوریه و جنگی نیابتی نشان می‌دهد، که تاکیدی بر خطوط نقصان‌دار شیعه و سنی و نیز رقابت منطقه‌ای فارس و ترک است، این شاید منجر به تسریع حمایت ایرانیان از شبه نظامیان کرد که تهدید امنیتی را علیه ترکیه برپا می‌‌دارند، شود. این کشور همچنین در جریان سرنگونی جنگنده روسیه در نوامبر سال 2015 اشتباه محاسباتی نمود زیرا موجب وخامت در موقعیت راهبردی ترکیه با احیا خصومت دیرینه عثمانی و روسیه شد.

 

*اسرائیل در امور سوریه دخالت دارد

در خاتمه این گزارش تحلیلی آمده است: اسرائیل کماکان ناظر فاجعه سوریه همراه با با مداخله دقیق و گاه به گاه هنگامی که منافع امنیتی در خطر باشند، است هرچند که از بین رفتن تهدید نظامی ارتش سوریه علیه اسرائیل موردی ناپسند نیست اما سنگر ایران در دمشق با کمک‌های قابل توجه روسیه تداوم تهدید امنیتی علیه اسرائیل است زیرا موجب تقویت محور متحدی می‌شود که ایران آن را در خاورمیانه هدایت می‌کند. گشایش جبهه دیگر در ارتفاعات جولان دومین موضوعی است که نیاز است تا ارتش اسرائیل بدان توجه کند.

منبع: فارس
الجبیر: ایران یکی از مهم‌ترین چالش‌های عربستان است
وزیر خارجه سعودی اظهار داشت، تمام دولت‌های مصری این موضوع را که جزایر تیران و صنافیر متعلق به عربستان است را به رسمیت شناختند.
 به گزارش مشرق به نقل از «الشروق»، «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی، روز یکشنبه در دیدار با روزنامه‌نگاران مصری در قاهره درخصوص برخی موضوعات از جمله جزایری مصری واگذار شده به عربستان (تیران و صنافیر)، روابط عربستان با «اخوان‌المسلمین»، جنگ یمن و نیز موضوع ایران اظهارنظر کرد.
الجبیر درخصوص جزایر تیران و صنافیر، که مصر مالکیت آنها را به عربستان واگذار کرده است، تصریح کرد، صنافیر و تیران بعد از جنگ 1967 در پارپوب پیمان «کمپ دیوید» گنجانده شدند. عربستان مانند هر کشور دیگر خواستار ترسیم مرزهای خود است و این کار قبلا با امارات، عراق، بحرین، عمان و یمن نیز انجام شده است.
وزیر خارجه سعودی گفت: پس از سال 1967 اشغال این دو جزیره و سپس توافق کمپ دیوید به وقوع پیوست. اسرائیل با جدا شدن این دو جزیره از پیمان مخالفت کرد به‌ویژه که بخشی از اراضی اشغالی توسط آن بود و بدین ترتیب وارد کمپ دیوید شد و پس از آن مصر و عربستان کمیته‌ای برای استرداد این جزایر تشکیل دادند ولی رویدادهای منطقه و سرگرم شدن جهان عرب ترسیم مرزهای دریایی را به تعویق انداخت. همه دولت‌های مصر از زمان دولت «ملک فاروق» و حتی دولت کنونی «عبدالفتاح السیسی» مالکیت عربستان بر جزایر صنافیر و تیران را به رسمیت شناختند.
وی افزود، مصر این جزایر را اشغال نکرد ولی بنا به درخواست سعودی، وارد این جزایر شد و بررسی‌های عمیق و مفصلی، که از سوی وزارت خارجه مصر انجام شد، این واقعیت را تأکید می‌کند.عادل الجبیر خاطرنشان کرد، وقایع و اسناد دو کشور هیچ اختلافی میان دو دولت بر سر سعودی بودن این جزایر نشان نمی‌دهد. مصر کشوری محترم است و اسناد این مسأله را دارد. قاهره اصلا به این مسأله اعتراض نکرد اما عده‌ای می خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.وزیر سعودی امضای توافقنامه بین ریاض و تل‌آویو درخصوص جزایر مذکور را رد کرد.

وزیر خارجه سعودی در بخشی دیگر از سخنانش، به ایران اشاره و ادعاهای خود را تکرار کرد. وی مدعی شد: مداخله‌های ایران در امور عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین چالش‌های فراروی ریاض است. ایران در راستای ایجاد فتنه مذهبی در منطقه تلاش می‌کند.
الجبیر ادعا کرد: عربستان به همراه همپیمانان خود در شورای همکاری خلیج‌فارس توانستند نفوذ ایران در منطقه از یمن گرفته تا بحرین، سوریه، لبنان و نیز سودان و آفریقا را کاهش دهند.وی در ادامه عنوان داشت، مصر و  عربستان درخصوص موضوع سوریه اختلافی ندارند؛ هدف یکی است و آن تشکیل دولتی ملی، دموکرات و یکپارچه. همگان توافق کرده‌اند که «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در سوریه جدید جایگاهی نخواهد داشت.منبع: تسنیم

توصیه‌های «نشنال‌اینترست» به آمریکا برای تداوم فشار به ایران پس از برجام

خبرگزاری فارس: توصیه‌های «نشنال‌اینترست» به آمریکا برای تداوم فشار به ایران پس از برجام

پایگاه «نشنال‌اینترست» در گزارشی به مناسبت سالگرد توافق لوزان، به دولت آمریکا توصیه کرده است که به طرق مختلف برای تداوم فشار به ایران ادامه دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه آمریکایی «نشنال‌اینترست» به مناسبت اولین سالگرد توافق اولیه ایران و گروه 1+5 در شهر لوزان سوئیس بر سر مولفه‌های توافق هسته‌ای، در یادداشتی به ارائه چند راهکار به واشنگتن برای چگونگی رفتار با جمهوری‌اسلامی در عرصه‌های مختلف از حقوق بشر گرفته تا آزمایش‌های موشک بالستیک پرداخت.

در ذیل توصیه‌های «الیزا کاتالانو» مدیر سابق تیم خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی و مشاور ارشد سابق سفیر آمریکا در سازمان‌ملل و همچنین «ایلان گلدنبرگ» مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در «مرکز امنیت نوین آمریکایی» و رییس سابق تیم ایران در وزارت دفاع آمریکا آمده است:

توافق لوزان بیان‌کننده پارامترهای وسیعی از توافق هسته‌ای احتمالی میان اعضای 5+1 و ایران بود؛ بخصوص در زمینه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران، تاسیسات بازفرآوری و غنی‌سازی ویژه، نظارت، بازرسی و شفافیت و همچنین لغو تحریم‌ها. این امکان وجود دارد که بدون تضعیف برجام، به تحریکات مستمر ایران پاسخ مناسب و درخور بدهیم. رویکردی مسئولانه می‌تواند شامل مراحلی معدود، متناسب و کوتاه‌مدت باشد که با ایجاد فعالیت‌هایی نشان دهد آمریکا به تعهدات خود در مقابله با رفتارهای تهاجمی ایران پایبند است. نکته قابل‌تامل دیگر این است که اگر ایران مانع اجرای برجام شود، خود بیشتر یا دستکم به اندازه آمریکا متضرر می‌شود. ما باید بدانیم که ایران در محاسبات خود چنین ریسک مهمی را نیز مدنظر خواهد داشت. آمریکا (در مقایسه با ایران) از توانایی بیشتری برای اجرای سیاست‌های خود علیه عملکرد تهاجمی ایران برخوردار است.

 

* تمرکز بر هنجارهای بین المللی و پاسخ‌های چندجانبه: قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان‌ملل تاکید می‌کند که فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران جزو موارد نقض توافق دستکم تا هشت سال آینده می‌باشد. آمریکا در واکنش به آخرین آزمایشات موشکی بالستیک ایران باید مشخص کند که آیا این موارد نقض ارزش انجام بحثی جدی در نیویورک را دارد یا خیر. واشنگتن با تشخیص چالش‌های اقدام سازمان ملل بخصوص در مورد فعالیت‌هایی که موارد مستقیم نقض عناصر اصلی توافق هسته‌ای از سوی ایران محسوب نمی‌شود، باید دستکم بدنبال طولانی‌تر کردن لیست تحریمی اعلام‌شده در 17 ژانویه از اشخاص به شرکت‌های مهم‌تری باشد که در برنامه موشکی بالستیک ایران درگیر هستند. بعلاوه باید بر شرکای اروپایی آمریکا به منظور مشارکت در این تحریم‌ها اعمال فشار شود.در خصوص مشارکت آمریکا با شورای همکاری خلیج‌فارس در نشست آتی آن‌ها در ریاض که در اواخر ماه جاری برگزار می‌شود نیز وعده‌دهی به شرکا درباره افزایش توان دفاع موشکی بالستیک می‌تواند حائز اهمیت باشد. باتوجه به اینکه چندجانبه‌گرایی در امور تدافعی با چالش‌هایی همراه است، توجه و اقدام برابر باید بر امور تدافعی دوجانبه متمرکز شود؛ چراکه این کار می‌تواند هم مکمل چندجانبه‌گرایی بوده و هم در کوتاه‌مدت بسوی آن پیش رود.

در مورد دستگیری و بازداشت ملوانان آمریکایی، آمریکا باید از نتایج تحقیقات برای مقابله با تصویر ایجاد شده مبنی بر اینکه واشنگتن به سرعت از ایران تقدیر کرد، استفاده کرد؛ تحقیقاتی که احتمالا نشان خواهد داد که ملوانان ما عبوری بدون‌خطر (یکی از قواعد دریانوردی) داشته‌اند. اگر در نتیجه تحقیقات به قانونی‌بودن اقدام ایران اذعان شود، احتمال ایجاد سابقه‌ای دردسرساز وجود دارد. همچنین نباید به ایران اجازه داد اینگونه استدلال کند که می‌تواند به ظن جاسوسی اقدام به بازداشت آمریکایی‌ها کند، آن هم در حالی که خود پهپادهایش را بر فراز ناوهای آمریکایی به پرواز درمی‌آورد. فراتر از مساله عبور بی‌خطر ملوانان، استفاده ایران از بازداشت آنها بعنوان ابزاری تبلیغاتی است که احساس مسئولیت بازیگران بین‌المللی را می‌طلبد.

 

* پاسخ به رفتارهای تحریک‌آمیز منطقه‌ای: قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل شامل ممنوعیت صادرات تسلیحات متعارف به ایران تا 5 سال پس از اجرای توافق می‌باشد. بی‌شک بزرگترین نمایش اقدامات تهاجمی ایران، ارائه مستمر تسلیحات غیرقانونی به نیروهای نیابتی خود در منطقه است. یکی از مناسب‌ترین ابزارهای در اختیار ایالات‌متحده، امکان رهگیری و ممانعت از به مقصد رسیدن چنین محموله‌هایی است. آمریکا باید فعالیت‌های خود در این زمینه را تقویت نماید. باتوجه به حساسیت موجود در اقدامات ممانعتی و یک‌جانبه ایالات‌متحده، کار با شرکای کلیدی در منطقه برای اجرای چنین عملیات‌هایی باید در اولویت قرار گیرد. غالبا نمایش قدرت در این خصوص کفایت می‌کند همانگونه که سال گذشته کشتی‌های آمریکایی در خلیج یمن مستقر شده و علنا ایران را وادار کرد که کشتی‌های خود را از این منطقه به عقب بازگرداند. نمایش عمومی اقدامات مقابله‌ای فاکتوری مهم محسوب می‌شود البته اگر امکان چنین نمایشی وجود داشته باشد.ایالات‌متحده همچنین باید با تقویت اتحاد خود با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و نیز اسرائیل در زمینه مبارزه علیه حمایت ایران از پروکسی‌هایش در غرب آسیا، توافق را مستحکم‌تر نماید. واشنگتن و متحدانش باید نیروی کار مشترک و چندملیتی تشکیل داده تا با تهدیدات سپاه پاسداران ایران و نیروهای نیابتی آن و نیز افراط‌گرایان سنی مبارزه نمایند. چنین تلاشی باید شامل یک مرکز اشتراک اطلاعاتی، آموزش و تمرینات مشترک باشد تا بتواند در جنگ نامتعارف شرکت کرده و در صورت لزوم، عملیات‌های مشترک را مورد هدف قرار دهد. چنین رویکردی می‌تواند با برگزاری گفتگوهای اطلاعاتی و دفاعی مستمر و عمومی و همچنین نشست‌های استراتژیک میان واشنگتن و تعدادی از شرکای منطقه‌ای درباره مبارزه با حمایت ایران از حزب‌الله، شبه‌نظامیان شیعه در عراق و حکومت بشار اسد تکمیل گردد. چنین اقداماتی پس از برگزاری اجلاس سال گذشته کمپ‌دیوید، پیش بینی شده بود.

باتوجه به ثروت بادآورده برای ایران از لغو تحریم‌ها جریان ثابتی از تجارت که در پی ورود به اقتصاد ایران هستند، ایالات‌متحده باید به وضع تحریم‌های هدفمند بخصوص در موارد مهمتر از جمله مقامات درگیر در مسائل مربوط به تروریسم بپردازد. نهادهای آمریکایی باید با شناسایی درست شرکت‌های همکاری‌کننده با سپاه پاسداران ایران و شرکت‌های وابسته به آن در بخش‌هایی نظیر نفت، ساخت و ساز و بانکی و نیز موارد بالقوه جدید مانند حمایت از برنامه موشکی بالستیک که در معرض تحریم‌های جدی آمریکا قرار دارند، وارد عمل شوند. اگر آمریکا این مقامات (و شرکت‌های همکاری‌کننده با ایران) را در زمان مناسب، هوشمندانه و تهاجمی مورد هدف قرار ندهد، شرکای واشنگتن نیز این ابزارها را تهدیداتی توخالی می‌پندارند.

 

* استمرار نظارت بر حقوق بشر و شهروندی: نهایتا اینکه، اتمام انتخابات اخیر در ایران باب فرصت جدیدی را برای ایالات‌متحده گشود که با استفاده از آن می‌توان علیه «اقدامات ظالمانه» ایران، روایت تازه‌ای آغاز کرد. آمریکا همواره علیه این نوع سرکوب در سراسر دنیا صحبت کرده و در دوره پس از انتخابات ایران و بدلیل بوجود آمدن وضعیت کنونی، نباید از تکرار چنین کاری خودداری کند.نویسنده در انتها خاطرنشان کرد: توافق هسته‌ای محقق‌شده در لوزان یک توافق تاریخی بود. اجرای برجام در این سطح، نیز دور از انتظار می‌نمود و حتی برخی تردیدات در خصوص تلاش‌های انجام‌گرفته در ماه اول اجرای توافق مطرح گردید؛ اما این فرآیند تا حال حاضر نیز در حال اجرا می‌باشد. بااین‌حال، عملکرد تهاجمی تهران نسبت به همسایگانش و همچنین آمریکا تغییر چندانی نداشته و به احتمال فراوان تا سال آینده نیز ادامه داشته باشد. این چالش توازن صحیح قوا را بر هم می‌زند. واشنگتن باید اقدامات مثبت خود همانند سال‌های گذشته را ادامه داده تا اجرایی قابل‌اثبات و کامل از توافق هسته‌ای را پی‌ریزی نماید. در عین حال، پاسخ به اقدامات تحریک‌آمیز با واکنش‌های متقابل، مناسب و معنادار به ایران و جهان نشان خواهد داد که برای نقض هنجارهای بین‌‌المللی باید هزینه پرداخت کرد.انفعال آمریکا در این زمینه موجب تضعیف اصول (توافق) شده؛ اصولی که انتظار اجرای مسئولانه آن وجود دارد. تغافل واشنگتن در قبال اقدامات خصمانه ایران در اجرای توافق در راستای منافع آمریکا نیست.

آشنایی با استان‌های عربستان/4
استان الشرقیه در شرق عربستان محل اصلی زندگی شیعیان این کشور است. این استان به دلیل نفت‌خیز بودن و نیز سکونت اکثریت شیعیان، از جمله استان‌های مهم شبه‌جزیره است.
گروه بین‌الملل مشرق - عربستان یکی از کشورهای بزرگ و ثروتمند در منطقه خاورمیانه می‌باشد که در بسیاری از تحولات این منطقه تاثیرگذار است.
رژیم سعودی سعی کرده که از طریق رسانه‌ها، عربستان را کشوری پیشرفته نشان بدهد که هیچ مشکلی درآن وجود ندارد، اما از نظر بسیاری از کارشناسان متخصص در حوزه عربستان، این مساله درست نیست. اهمیت این کشور ما را بر آن داشته است تا در سلسله مطالبی با معرفی استان های این کشور، به بررسی، وضعیت اقتصادی، اجتماعی،مذهبی و سیاسی عربستان از داخل بپردازیم و تصویری روشن و دقیق از این کشور نشان بدهیم.
** استان الشرقیه **

استان الشرقیه در شرق عربستان محل اصلی زندگی شیعیان این کشور می باشد، این استان به دلیل نفت خیز بودن و نیز سکونت شیعیان از اهمیت زیادی برخوردار است.

چرا ثروتمند‌ترین استان عربستان مردمی فقیر دارد/ نفت عربستان زیر پای شیعیان +عکس و نقشه
موقعیت استان الشرقیه در نقشه عربستان
الشرقیه؛ بزرگترین استان عربستان

استان الشرقیه بزرگترین استان عربستان از لحاظ مساحت است و در این استان بیشترین حجم ذخایر نفت جهان وجود دارد. استان الشرقیه یک چهارم مساحت عربستان را تشکیل می دهد و حدود دو میلیون و نهصد هزار نفر از مردم عربستان در 540 هزار کیلومتر مربع مساحت استان الشرقیه زندگی می کنند.
استان الشرقیه از ابعاد مختلف دارای اهمیت استراتژیک است، این استان قطب اصلی تولید نفت عربستان است و روزانه میلیون ها بشکه نفت از استان الشرقیه استخراج می شود، همچنین این استان دروازه شرقی عربستان محسوب می شود و این کشور از طریق این استان به چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس متصل می شود.
استان الشرقیه 700 کیلومتر ساحل با خلیج فارس دارد و بنادر متعددی برای صادرات و واردات در این استان وجود دارد. همچنین قطب تولید خرمای عربستان در استان الشرقیه می باشد و بیشتر خرمای عربستان در این استان تولید می شود.

چرا ثروتمند‌ترین استان عربستان مردمی فقیر دارد/ نفت عربستان زیر پای شیعیان +عکس و نقشه
چاه نفتی الغوار
نفت عربستان زیر پای شیعیان

تمام تاسیسات استخراج، پالایش و پایانه های صادراتی نفت در استان الشرقیه وجود دارد، علاوه بر این هم بسیاری از تاسیسات پتروشیمی و صنایع وابسته به آن در این استان وجود دارد. به همین دلیل استان الشرقیه بدون هیچ شکی، یک قطب انرژی در عربستان و در سطح منطقه می باشد.
شهر احساء یکی از مهم ترین مراکز اصلی در حوزه های نفت و گاز در جهان است، در این شهر بزرگترین چاه نفت جهان که چاه الغوار نام دارد، واقع است. عربستان هم اکنون به صورت روزانه از این چاه 5.2 میلیون بشکه نفت تولید می کند که این میزان حدودا 55 تا 60 درصد تولید نفت عربستان و شش درصد کل تولید نفت جهان را شامل می شود.

چرا ثروتمند‌ترین استان عربستان مردمی فقیر دارد/ نفت عربستان زیر پای شیعیان +عکس و نقشه
تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در عربستان
بین سال های 1948 تا 2000، 60 تا 65 درصد تولید نفت عربستان فقط از همین چاه الغوار بود. تا سال 2005 شصت میلیارد بشکه نفت از این چاه استخراج شد و کارشناسان پیش بینی می کنند که در چاه الغوار، 71 میلیارد بشکه نفت دیگر هم باشد.استان الشرقیه همچنین شرکت نفتی آرامکو را در خود جای داده است. این شرکت، بزرگترین شرکت نفتی در جهان می باشد و به صورت روزانه در شرکت آرامکو ده میلیون بشکه نفت تولید و چهار میلیون بشکه نفت پالایش می شود. مقر شرکت آرامکو در شهر الظهران در استان الشرقیه است و ارزش این شرکت براساس برآوردها بین هفت تا ده هزار میلیارد دلار می باشد.

اهمیت استان الشرقیه در زمینه حمل و نقل

شهر الدمام مرکز استان الشرقیه در زمینه حمل و نقل دریایی و هوایی از اهمیت زیادی برخوردار است، این شهر صاحب یکی از بنادر بزرگ در سواحل خلج فارس است. بندر الدمام یکی از بزرگترین بنادر عربستان و منطقه خلیج فارس می باشد و بسیاری از کالاهای مورد نیاز شهرهای شرقی و مرکزی عربستان از طریق این بندر وارد می شود.

چرا ثروتمند‌ترین استان عربستان مردمی فقیر دارد/ نفت عربستان زیر پای شیعیان +عکس و نقشه
بندر الدمام در استان الشرقیه عربستان
هم چنین یکی از فرودگاه های بزرگ عربستان هم در شهر الدمام است. فرودگاه ملک فهد شهر الدمام یک فرودگاه بین المللی است که به صورت روزانه به ده ها مقصد داخلی و خارجی پرواز دارد و این فرودگاه، فرودگاه اصلی منطقه شرق عربستان می باشد.

پایگاه نظامی عربستان در کنار خلیج فارس

یکی از پایگاه های نظامی بزرگ ارتش عربستان در استان الشرقیه می باشد. پایگاه هوایی ملک عبدالعزیز پایگاه اصلی نیروهای نظامی رژیم سعودی در شرق عربستان است. البته جزئیات چندانی در خصوص این پایگاه نظامی مهم که در نزدیکی شهر الظهران و سواحل خلیج فارس قرار دارد، منتشر نشده است.

چرا ثروتمند‌ترین استان عربستان مردمی فقیر دارد/ نفت عربستان زیر پای شیعیان +عکس و نقشه
نقشه استان الشرقیه
استان الشرقیه؛ پایتخت شیعیان عربستان

عربستان به خصوص شرق این کشور از همان قرون اولیه دوره اسلامی محل زندگی شیعیان بود و به این مطلب در بسیاری از کتاب های تاریخی و سفرنامه ها اشاره شده است.
آمار رسمی که از تعداد شیعیان عربستان وجود ندارد، اما براساس برآوردها ده تا پانزده درد جمعیت بیست میلیونی عربستان از شیعیان اثنی عشری هستند که بیشتر آنها در استان الشرقیه زندگی می کنند.
شهرهای قطیف، احساء، سیهات، صفوی و العوامیه و مناطق و روستاهای اطراف آن از جمله مناطق شیعه نشین استان الشرقیه است که اغلب ساکنان این مناطق از شیعیان می باشند. اما در شهرهای دیگر استان الشرقیه همچون الدمام، الظهران و الخبر، شیعیان در اقلیت هستند.

چرا ثروتمند‌ترین استان عربستان مردمی فقیر دارد/ نفت عربستان زیر پای شیعیان +عکس و نقشه
عزاداری شیعیان عربستان در استان الشرقیه

تبعیض رژیم سعودی در حق شیعیان عربستان

شیعیان استان الشرقیه از تبعیض های زیادی رنج می برند، آنها علاوه بر اینکه از بسیاری از آزادی های مذهبی برخوردار نیستند، از سوی شخصیت های وابسته به حکومت به عنوان کافر و جاسوس معرفی می شوند و شیعیان در مناصب نظامی و دولتی عربستان جایی ندارند.
وهابی ها تندترین مواضع را نسبت به شیعیان دارند و پیروان این فرقه تکفیری در کشورهای مختلف دست به کشتار شیعیان می زنند، به همین دلیل عجیب نیست که رژیم سعودی هم که جریان وهابیت بر آن سیطره دارد، در حق شیعیان عربستان ظلم کند.عربستان کشوری است که نهادهای مختلف حکومتی آن بر ضد شیعیان فعالیت می کنند، مطبوعات و رسانه های این کشور هم به صورت روزانه مطالبی را برای ضربه زدن به اعتقادات شیعیان منتشر و آنها را گروهی کافر معرفی می کنند.

چرا ثروتمند‌ترین استان عربستان مردمی فقیر دارد/ نفت عربستان زیر پای شیعیان +عکس و نقشه
موقعیت استان الشرقیه در نقشه عربستان
مشکلات اقتصادی شیعیان عربستان

شیعیان عربستان از لحاظ اقتصادی وضعیتی پایین تر نسبت به دیگر ساکنان این کشور دارند و این به دلیل تبعیضی است که رژیم سعودی در حق آنها روا می دارد.
این در حالی است که در مناطق شیعه نشین عربستان تاسیسات بزرگ نفتی وجود دارد که این تاسیسات روزانه میلیاردها دلار برای رژیم سعودی درآمد دارد، اما از این درآمدهای نفتی مبلغ مناسبی برای ایجاد زیرساخت های مناطق شیعه نشین عربستان تخصیص داده نمی شود.

چرا ثروتمند‌ترین استان عربستان مردمی فقیر دارد/ نفت عربستان زیر پای شیعیان +عکس و نقشه
فقر در شهر شیعه نشین العوامیه در استان الشرقیه عربستان
در مناطق شیعه نشین عربستان زیرساخت های کافی وجود ندارد و این مناطق از بسیاری از امکانات محروم هستند. بسیاری از شیعیان عربستان در خانه های قدیمی زندگی می کنند، بیشتر محلات شیعه نشین عربستان هم به دلیل بی توجهی رژیم سعودی شبیه محلات فقیرنشین در کشورهای دیگر است.

شیعیان عربستان محروم از آزادی های مذهبی

شیعیان عربستان حتی در استان الشرقیه هم از آزادی های کمی در حوزه مذهب و فرهنگ برخوردار هستند، رژیم سعودی به شیعیان در مناطقی از استان الشرقیه اجازه تاسیس مسجد یا حسینیه جدید را نمی دهد، این رژیم حتی منازلی که در آن نماز جماعت برگزار می شود را هم پلمپ می کند و صاحبان این منازل را به جرم برپایی نماز بازداشت می نماید.
رژیم سعودی همچنین مانع از ورود کتاب ها، مجلات و محصولات فرهنگی شیعی به مناطق شیعه نشین این کشور می شود، البته شیعیان عربستان در کنار تمام این محدودیت ها در مدارس این کشور هم مجبور هستند که تعالیم فرقه وهابیت را بیاموزند، اما با این وجود آنها شدیدا به مذهب خود پایبند هستند.


رژیم سعودی علاوه بر این طی برنامه ای مستمر به دنبال تغییر بافت جمعیتی استان الشرقیه است تا شیعیان در این استان را از اکثریت به یک اقلیت تبدیل کند.
این رژیم برای این هدف سعی کرده کارگران و کارمندان سنی را از مناطق دیگر به استان الشرقیه بیاورد تا بافت جمیعتی این استان تغییر دهد و شیعیان در استان الشرقیه به یک اقلیت تبدیل شوند.

چرا ثروتمند‌ترین استان عربستان مردمی فقیر دارد/ نفت عربستان زیر پای شیعیان +عکس و نقشه
شهید آیت الله نمر باقر النمر
گلوله؛ جواب رژیم سعودی به اعتراضات شیعیان

پس از پیروزی انقلاب اسلامی روند اعتراضات شیعیان عربستان به اقدامات رژیم سعودی شدت گرفت، اعتراضاتی که البته به صورت مسالمت آمیز و با هدف بهبود وضعیت شیعیان عربستان بود، اما رژیم سعودی به این اعتراضات با شدت پاسخ داد.
هر گونه اعتراض خیابانی از سوی شیعیان عربستان با سرکوب شدید رژیم سعودی و گلوله باران مردم مواجه می شود و تاکنون ده ها از شهروندان شیعه عربستان طی تظاهرات های مسالمت آمیز به ضرب گلوله نیروهای رژیم سعودی به شهادت رسیدند.

چرا ثروتمند‌ترین استان عربستان مردمی فقیر دارد/ نفت عربستان زیر پای شیعیان +عکس و نقشه
تظاهرات شیعیان عربستان بر ضد رژیم سعودی
رژیم سعودی حتی تاب اعتراضات زبانی شیعیان عربستان را هم ندارد و شیخ نمر باقر النمر از روحانیون برجسته عربستان را به جرم درخواست بهبود وضعیت شیعیان این کشور اعدام کرد. البته تا زمانی که رژیم سعودی به دنبال پاسخ دادن به خواسته های به حق شیعیان عربستان نباشد و نگاه تبعیض آمیز این رژیم نسبت به شیعیان این کشور ادامه یابد، اعتراضات مردم شیعه عربستان به شکل های مختلف ادامه خواهد داشت، اعتراضاتی که حتی می تواند بخش انرژی عربستان را تحت الشعاع قرار دهد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد