سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

موافقت روسیه برای فروش جنگنده سوخو ۳۰ به ایران

شناسه خبر: 1044650 سرویس: سیاسی
جنگنده سوخو 30

روسیه با فروش جنگنده سوخو ۳۰ به ایران موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، اواخر بهمن ماه سال گذشته و یک روز پس از سفر سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مسکو بود که خبرگزاری‌های روسیه به نقل از یک مقام بلندپایه در سرویس فدرال روسیه برای همکاری‌های فنی – نظامی که مسئول صادرات تسلیحات مسکو است، از امضای قرارداد فروش جنگنده‌های سوخو 30 میان ایران و روسیه در سال 2016 خبر دادند.

طبق خبری که این مقام روسیه به رسانه‌های روسیه داده بود، مدل جنگنده سوخو30 که ایران قرار است از مسکو خریداری کند، SM یعنی بهترین مدل حال حاضر این جنگنده است.

به گفته وی، ایران در واقع تمایل خود را برای خرید جنگنده‌های سوخو 30 اس ام اعلام کرده است اما دو طرف فقط در حال رایزنی درباره‌ی این موضوع هستند و قرارداد آن در سال جاری (میلادی) امضاء خواهد شد.

حالا با گذشت حدود 2 ماه از انتشار این خبر، علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب طی سخنانی درباره روابط بین ایران و روسیه شب گذشته گفته است: ما طرفدار منافع ملی خودمان هستیم و هر کس منافع ملی ما را تأمین کند و در امور داخلی ما دخالت نکند، خواهان روابط با آن کشور هستیم. برخی کشورهای اروپایی حتی حاضر نیستند یک گلوله توپ یا یک تفنگ به ما بدهند اما روسیه حاضر است جنگنده سوخو 30 را به ما بدهد. (لینک)

ولایتی همچنین گفته است که، در جریان سفرش به مسکو، ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز به وی گفته که، ما به تمام تعهدات خودمان در برابر ایران عمل می‌کنیم.

پیشتر، سردار حسین دهقان وزیر دفاع در سخنانی در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره خرید جنگنده از روسیه گفته بود: در رابطه با خرید جنگنده از روسیه با توجه به نیاز نیروی هوایی ارتش با روس‌ها صحبت‌هایی شده است و در حال حرکت به‌سمت انعقاد قرارداد با روس‌ها هستیم. (لینک)

وی با بیان اینکه جنگنده مورد نظر وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش "سوخو 30" است، تأکید کرده بود: تعداد جنگنده‌های سوخو30 که قصد خرید از روس‌ها داریم مشخص شده ولی فعلاً تعداد این جنگنده‌ها را اعلام نمی‌کنیم.وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین در ادامه ضمن تکذیب اخبار منتشره درباره خرید جنگنده جی10 از کشور چین، اظهار داشت: بنده خودم هم این جنگنده را دیده‌ام ولی قرار نیست این جنگنده چینی را خریداری کنیم.

روابط روسیه و ایران با شروع همکاری در میدان جنگ سوریه وارد مرحله تازه ای شده است. اخیرا مقاله ای در دیلی بیست با مضمون «علاقه» پوتین به ایران چاپ شد، و مقاله ای دیگر در المانیتور پیش بینی کرد که همکاری ها از مرز سوریه فراتر خواهد رفت و «مسکو با همکاری ایران و حزب الله تلاش می کند نقش منطقه ای خود را گسترش دهد.» با این حال همکاری روسیه با ایران در عرصه های مختلفی چندان که به نظر می رسد قوی نیست، و این رابطه در خود محدودیت هایی دارد که حتی شامل مسائلی می شود که به نظر باید باعث تقویت همکاری ها شود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا اتحاد ایران و روسیه آنقدرها هم قوی نیست؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نشنال اینترست نوشت: روابط روسیه و ایران با شروع همکاری در میدان جنگ سوریه وارد مرحله تازه ای شده است. اخیرا مقاله ای در دیلی بیست با مضمون «علاقه» پوتین به ایران چاپ شد، و مقاله ای دیگر در المانیتور پیش بینی کرد که همکاری ها از مرز سوریه فراتر خواهد رفت و «مسکو با همکاری ایران و حزب الله تلاش می کند نقش منطقه ای خود را گسترش دهد.» با این حال همکاری روسیه با ایران در عرصه های مختلفی چندان که به نظر می رسد قوی نیست، و این رابطه در خود محدودیت هایی دارد که حتی شامل مسائلی می شود که به نظر باید باعث تقویت همکاری ها شود.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این نشریه آورده است: ایده اتحاد روسیه-ایران به چهار دلیل برای بسیاری منطقی به نظر می رسد. اول آنکه روسیه و ایران تمایل مشترکی به از بین بردن نظم پس از جنگ سرد و تحت سلطه آمریکا در خاورمیانه دارند. مورد دوم حمایت روسیه از ایران در جریان گفتگوهای هسته ای است، زیرا آن ها با ساخت راکتور در ایران و کمک به برداشتن تحریم ها در گفتگوهای 1+5 نقش مهمی به نفع ایران ایفا کرده اند. سوم آنکه منافع ایران و روسیه در سوریه موجب عملیات نظامی مشترک برای حفظ نظام بشار اسد شد. و چهارمین مورد آنکه روسیه می خواهد از فرصت های اقتصادی جدید پسا تحریم در ایران استفاده کند. اما با نگاه دقیق تر به این منافع ظاهرا مشترک می توان محدودیت ها و اختلافات میان آن ها را مشاهده کرد.با سقوط جماهیر شوروری، برای روسیه جهان تک قطبی زیر سلطه آمریکا در تضاد با منافع ملی اساسی خود قرار گرفت؛ این امر، هم در خاورمیانه و هم در مناطق دیگر صادق بود. از دهه نود میلادی که آمریکا به قدرت مسلط بر منطقه تبدیل شد، ایران و روسیه متحدان معدودی در این میان داشتند. عقل و تاریخ به ما می گوید که ایران و روسیه به همکاری خود در تلاش برای آوردن کشورهای عربی به مدار خود ادامه می دهند. 
اما وقتی روسیه و ایران دوره هایی از روابط نزدیک تر با آمریکا را تجربه می کنند، در برابر آن روابط ایران و روسیه به سردی می رود. اتخاذ این رویکرد از جانب روسیه بسیار بارز بوده است. هدف روسیه در مواجهه با سلطه آمریکا به دست آوردن برابری است که به معنای پذیرش منافع مسکو از سوی واشنگتن است؛ اگر برابری حاصل شود، پس تاکتیک آن ها به هدف خود رسیده. ایران در این تاکتیک برای روس ها فقط یک ابزار است. از این رو در دوره ای که روابط روسیه با آمریکا تقویت می شود، منافع روسیه در تشکیل ائتلاف ضد آمریکایی با ایران از بین می رود.در مورد سوریه تهران طوری عمل کرده که نشان دهد در حال همکاری نزدیک با روسیه است. اما در پس موضع مبهم حفظ اسد، منافع متضادی میان این دو وجود دارد. روسیه تمایل دارد از سقوط  اسد جلوگیری کرده و کشوری که مشتری او حساب می شود را برای خود در منطقه حفظ کند. ایران علاقه دارد با سوریه همچنان همکاری داشته باشد. تفاوت دیدگاه های این دو درباره آینده سوریه منجر به اتخاد رویکردهای متفاوتی بوده است. روسیه در طول  چهار دهه روابط نظامی و فرهنگی خود را با نظام حکومتی و اداری اسد تقویت کرده و می خواهد آن را حفظ کند. به همین دلیل، خود بشار اسد برای مسکو مساله حیاتی به شمار نمی آید. در واقع اگر اسد از مقام خود در سوریه کنار رود، احتمال بیشتری دارد سوریه بتواند به شکل بهتری به منافع روسیه در منطقه کمک کند. برای همین روسیه این را روشن کرده که "پیوند ناگسستنی" با بشار اسد ندارد.
در همین حال، نقش ایران در جنگ داخلی سوریه بیشتر بر آن تمرکز دارد که به تداوم حکومت اسد کمک کند. نفوذ ایران در سوریه وابستگی بسیاری به روابطش با اسد دارد که برای حمایت های ایران در طول جنگ داخلی سوریه به تهران مدیون است. همچنین ایران همزمان اقدام به آموزش و مسلح سازی بیش از صد هزار شبه نظامی محلی تحت عنوان نیروهای دفاع ملی کرده است.همچنین سخن بسیاری از فرصت های اقتصادی همکاری ایران و روسیه در سایه برداشته شدن تحریم ها علیه ایران گفته شده است. گقته می شود قرار است روسیه میلیاردها دلار تسلیحات به ایران بفروشد. اما منافع مشترک نظامی و اقتصادی محدودیت هایی دارد؛ هر چند روسیه در گذشته تانک و تسلیحات متعارف دیگری را به ایران فروخته است، به نظر می آید چندان مشتاق به فروش سیستم های تسلیحاتی پیشرفته تر به ایران نباشد. برای مثال، از زمان بسته شدن قرارداد اس 300، مسکو همچنان تهران را معطل خود نگه داشته است. آخرین مورد آن به شایعاتی بر می گردد که بار دیگر تحویل اس 300 به ایران به تعویق افتاده، زیرا اسرائیل شواهدی به روسیه ارائه کرد که ایران به حزب الله تسلیحات پیچیده روسی تحویل داده است. چه این یک بهانه از سوی کرملین باشد یا واقعا درست بود، یا اصلا گمانه زنی بی اساس باشد، روشن است که روسیه در تحویل اس 300 بازهم خلف وعده کرده است. نزدیک به ده سال تاخیر در انجام تعهدات باعث زیر سوال بردن تمایل واقعی روسیه به تحویل این سیستم ها به ایران شده است. هیچ نشانه روشنی از انگیزه واقعی روسیه برای این تاخیرها دیده نشده، اما به نظر می رسد روسیه نگران است به همسایه جنوبی خود اجازه دستیابی به این سیستم بسیار پیچیده را دهد.
سوای محدودیت های نظامی-سیاسی در روابط اقتصادی ایران و روسیه، از جهاتی منافع اقتصادی اصلی آن ها در رقابت باهم قرار می گیرد. برای مثال، در زمینه نفت و گاز آن ها در حفظ و به دست آوردن سهم خود در بازار رقابت شدیدی دارند. از زمان امضای برجام ایران کاملا روشن ساخته قصد بازپس گیری سهم خود از بازار را دارد. با فرض آنکه ایران صاحب سهم خود از بازار نفت اروپا پیش از 2012 شود، سهم روسیه 10 درصد کم می شود. به طور مشابه، در مورد گاز طبیعی ایران قراردادی با عراق و سوریه امضا کرده تا خط لوله ای گاز از میدان های خلیج فارس به شهر بندری تارطوس سوریه ساخته شود؛ آخر بازی برای روسیه آن است که این گاز از آنجا به اروپا فرستاده شود. روس ها علاقه چندانی به رقابت در بازار گاز طبیعی ندارند.مساله انرژی برای کرملین به دو دلیل بسیار مهم است. اولین و مهمترین دلیل آن است که اقتصاد روسیه وابسته به منابع نفت و گاز آن می باشد (در سال 2013، 50 درصد بودجه فدرال را تشکیل می داد). همچنین قیمت نفت مساله مهمی برای پوتین است، که بر سوبسید و یارانه برای کسب وفاداری و حمایت تکیه دارد. در حال حاضر که قیمت نفت پایین است، روس ها بی صبرانه نیازمند بالا رفتن دوباره آن هستند. اما برای ایرانی ها هم منطقی به نظر نمی رسد که تولید خود را ثابت نگه دارند. در نتیجه ایران نه تنها در این میدان با روسیه رقابت کرده که به آن ضربه نیز وارد می کند. دلیل دوم که در سیاست خارجی روسیه به کرات دیده شده استفاده از سهم 30 درصدی خود از بازار انرژی اروپا برای اهرم فشار است. هرچند مسکو به طور بالقوه می تواند با توسعه بازار انرژی خود در کشورهایی مانند چین ضررهای مالی خود را جبران کند، اما جایگزینی اهرم فشار دیگری بر اروپا برای آن ها بسیار سخت خواهد بود.

از زمان آغاز رخدادهای موسوم به بهار عربی در 2010، هر شش کشور عضو شورای همکاری خلیح فارس بیش از هر چیز درگیر بقای رژیم خود بوده اند که رابطه تنگاتنگی با شیوه اعمال نفوذ در بیرون مرزهایشان داشته است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: از زمان آغاز رخدادهای موسوم به بهار عربی در 2010، هر شش کشور عضو شورای همکاری خلیح فارس بیش از هر چیز درگیر بقای رژیم خود بوده اند که رابطه تنگاتنگی با شیوه اعمال نفوذ در بیرون مرزهایشان داشته است. 

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این نشریه آورده است: اعمال قدرت در خارج از مرزها توسط عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت و تا حد کمتری عمان به دلیل اجماع اعضای شورای خلیج فارس نبوده و ریشه در چالش های داخلی آن ها در کشورهای خود دارد. در نتیجه آن ها طرح های متناقضی را در اکثر کشورهای عربی همچون لیبی، مصر، یمن و سوریه اجرا کردند.عربستان و امارات مصمم بوده اند از برخاستن جنبش اخوان المسلمین در شمال آفریقا جلوگیری کنند، اما تا همین اواخر قطر به شکل فعال در حال حمایت آن ها بود. در سوریه تقریبا همه کشورهای عضو شورا، جز عمان، به حمایت از به اصطلاح «شورشیان میانه رو» پرداختند. دستورکار توسعه فرقه گرایی در عربستان و بحرین، با سرمایه گذاری بر ترسیم تصویری از توطئه چینی شیعیان ایران علیه خود و هیاهو علیه تهران، در کویت و عمان طرفدار چندانی ندارد.
وقتی کشورهای شورای خلیج فارس بخواهند در خارج مرزهای خود اعمال قدرت کنند، ذهن شهروندانشان را از احساسات ملی گرایانه افراطی پر می کنند، که در زمان آشفتگی اوضاع منطقه، بی ثباتی سیاسی و مشکلات اقتصادی اهرم مهمی شمرده می شود.
احساسات ملی گرایانه آرام قدیمی که با تشکیل شورای همکاری خلیج فارس تقویت شده بودند، در حال تبدیل به یک روند ملی گرایی افراطی با تمرکز بر نظامی گری است– به ویژه در کشورهای عربستان و امارات که هر دو سعی دارند نشان دهند در حال نبرد نیابتی با ایران هستند که به حیاط خلوتشان در یمن هم کشیده شده است. در هر دو کشور اعضای خاندان سلطنتی هدایت نیروهای نظامی را به عهده داشته و در تمام نهادهای نظامی در همه سطوح حاضر هستند. در نتیجه به مخاطبان خود این طور نشان می دهند که آن ها هم آماده کشته شدن برای میهن خود هستند. بحرین هم راهی جز دنبال کردن آن ها ندارد، زیرا ثبات سیاست های داخلی شکننده اش با ترسیم این روایت شکل گرفته که ایران با تحریک مردم شیعه بحرین می خواهد ثبات این کشور پادشاهی کوچک را از بین ببرد. بعلاوه، مداخله کشورهای خلیج فارس در سوریه و یمن با عنوان قاطعیت  در برابر ایران به تصویر کشیده است.
در کشورهای حوزه خلیج فارس امیرها و شیخ های حاکم به شکلی ترسیم می شوند که انگار آماده مرگ برای سرزمین پدری خود هستند، درست مثل مخاطبان عادیشان. در این ملی گرایی افراطی نظامی، خاندان سلطنتی و مردم عادی به شکل گمراه کننده ای  برابر می شوند، و در نتیجه به ویژه در زمان کاهش رفاه و منابع به حکومت ها کمک می کند طبقات اجتماعی و نابرابری های قدیمی را بپوشانند. ایجاد ملی گرایی افراطی به شکل معجزه آوری می تواند افراد را به یک شکل واحد در آورد و به طور موقت تکه های چندپاره اجتماعی آن را به یک جامعه واحد خیالی تبدیل کند. 

اهداف متناقض کشورهای عرب شورای خلیج فارس آثار مخربی بر جوامع محلی آن ها دارد. این امر باعث افزایش شکاف میان اسلام گراها و غیراسلام گراها شده، نهادهای نظامی را از نهادهای مردمی قوی تر کرده و باعث ایجاد وابستگی به منابع اعضای شورا شده است و در نتیجه رابطه حامی-مشتری تازه ای در نتیجه کمک به رژیم های خاصی ایجاد کرده است. این اهداف متناقض به هر طریق منجر به شکل گیری شبه نظامیان اسلام گرا در تمام منطقه شد. توسعه طلبی اخیر شورای همکاری تا کنون گواهی از تاثیری مثبت و پایدار در بحرین و قاهره در جهت ایجاد دولت های مردمی نداشته است؛ سوریه و یمن که جای خود دارند. مداخلات نظامی اخیر کشورهای شورا تاثیر فاجعه باری در سطح حقوق بشری داشته است. یمن و سوریه هر دو نمونه های بارزی از ناکارآمدی سیاست تهاجمی نظامی و بی ثباتی حاصل از آن می باشد که به نظر می آید مسبب تنش ها، درگیری ها و مرگ بسیاری از مردم عادی در آینده خواهد شد. مداخلات برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نتایج متعددی در پی داشته که همه آن ها به بقای رژیمشان، هر چند در کوتاه مدت، کمک کرده است.

تا زمانی که این کشورها منابع کافی برای تامین نیازهای مالی و نظامی این مداخلات را داشته باشند، می توانند نارضایتی های داخلی را کنترل کنند و از آشوب های منطقه جان سالم به در ببرند. اما در پی سقوط شدید قیمت نفت رشد اقتصادی این کشورها با مشکلات بسیار مواجه شده است و باید دید آیا این می تواند در نهایت مداخلات خود در کشورهای عربی را کاهش دهند. پرسش مهم تر این است که این کاهش قیمت چه تاثیری در خود این کشورها خواهد داشت. وقتی یک کشور حوزه خلیج فارس، به ویژه عربستان، نتواند در چشم افراطیون سلفی به عنوان رهبر نبردهای فرقه گرایانه و حامی سنی ها دیده شود، می تواند با کاهش حمایت های کنونی سلفی ها از سیاست های داخلی کشور خود روبرو شود. 
آیا این می تواند میل به جهادگرایی در کشورهای دیگر در میانه درگیری های منطقه ای را همچنان حفظ کند؟ به احتمال بسیار بله. آیا ممکن است هنگامی که سلفی ها احساس کنند دولت هایشان از حمایت از حفظ منافع سنی ها دست کشیده اند، به جای بسنده کردن به طومار نوشتن در کشور خود برای اعتراض دست به ترور داخلی ببرند؟ اگر یک درس از تاریخ روابط عربستان و القاعده گرفته باشیم، احتمالا آن است که سلفی ها دقیقا همان کار را خواهند کرد.ترجمه: محمد صفری
با گذشت یک سال از توافق هسته ای رهبران کشورهای عربی همچنان نزد آمریکا گلایه می کنند که ایران به آزمایش های موشکی خود ادامه داده، به یمن سلاح می فرستد و فعالیت خود در سوریه را افزایش داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیویورک تایمز نوشت: با گذشت یک سال از توافق هسته ای رهبران کشورهای عربی همچنان نزد آمریکا گلایه می کنند که ایران به آزمایش های موشکی خود ادامه داده، به یمن سلاح می فرستد و فعالیت خود در سوریه را افزایش داده است. 
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این نشریه آمریکایی آورده است: جان کری روز گذشته برای ملاقات با رهبران کشورهای عرب منطقه وارد منامه در بحرین شد. هدف از این ملاقات اطمینان بخشی به کشورهای عربی در زمینه برنامه های جدید دفاع موشکی و سایبری از آن ها برابر ایران می باشد. اما دیپلمات های کشورهای عربی به ویژه وزیر خارجه امارات از افزایش قدرت ایران به شدت عصبانی بوده و ایران را از همیشه خطرناک تر توصیف کرده اند.
اما به نظر کری ایران بدون سوخت هسته ای و توانایی تولید بیشتر قدرت تهدید بسیار کمتری دارد و چالش اصلی را دست یابی به سلاح هسته ای عنوان کرد.
از سوی دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در این ملاقات نگرانی خود را از این موضوع ابراز کردند که با وجود رفع تهدید هسته ای فعالیت های ایران همه جا بیشتر شده است.وزیر خارجه بحرین، شیخ خالد بن احمد الخلیفه، در کنفرانس مشترک خبری با کری گفت: برنامه موشکی ایران با حمایت کامل رهبران آن به سرعت در حال پیش رفتن است، و می بینیم مداخلات توسعه طلبانه ایران همچنان بدون کاهش ادامه دارد.

کری در مورد شرایط پس از توافق هسته ای گفت: کسی انتظار نداشت چالش های دیگری که می دانیم وجود دارند ناگهان از بین می روند. 
جان کری که برای فراهم سازی مقدمات ملاقات اوباما از عربستان در ماه جاری با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس گفتگو می کرد، در پاسخ نگرانی های آن ها گفت آمریکا به برداشتن تحریم های اقتصادی علیه ایران مطابق توافق انجام شده ادامه می دهد، اما تحریم های جدیدی برای مقابله با آزمایش های موشکی ایران اعمال خواهد کرد که در شورای امنیت در حال بررسی است.دیپلمات ها نسبت به توانایی آمریکا برای قانع کردن شورای امنیت تردید دارند. همین حالا روسیه اعلام کرده شاید آزمایش های موشکی روح قطعنامه 2231 که پس از توافق ایران صادر شده را نقض کرده باشد، اما آن ها همچنان می توانند در چارچوب معنای دقیق کلمات این قطعنامه به فعالیت خود ادامه دهند.

در واقع هم در قطعنامه های گذشته که ایران مرتبا نادیده می گرفت آمده بود: ایران نمی تواند هیچ فعالیتی مربوط به موشک های بالستیک داشته باشد. اما قطعنامه جدید که مذاکرات بر سر واژگان آن همزمان با به انجام رسیدن توافق هسته ای انجام شد رویکرد ضعیف تری را نشان می دهد. در این قطعنامه از ایران خواسته شده هیچ فعالیتی در زمینه موشک های بالستیکی که قادر به حمل تسلیحات هسته ای می باشد انجام ندهند.مقامات ایران معتقدند زبان این قطعنامه غیرالزام آور است. آن ها همچنین اعتراضات خود را از این موضوع افزایش داده اند که شاهد مزایای برداشته شدن تحریم ها نیستند.
اما سوای جزئیات آزمایش های موشکی ایران، نارضایتی های اساسی میان واشنگتن و شرکای عربیش شکل گرفته که به سمت بی اعتمادی می رود. سعودی ها از خواندن مصاحبه اوباما با آتلانتیک بسیار شوکه و عصبانی شدند که در آن عربستان و دیگر کشورهای کوچک عربی متحد آن "مفت خور" هستند. هرچند این باور در میان دیپلمات های آمریکایی چیز تازه ای نبود، اما حتی کارکنان دفتر آقای کری هم از شنیدن آن از زبان رئیس جمهور آمریکا بهت زده شدند.
اوباما گفته بود عربستان و متحدان عربش باید راه موثری پیدا کنند تا منطقه را میان خود تقسیم کنند و به نوعی صلح سرد برسند. او این تفکر را که آمریکا باید همیشه در کنار عربستان باشد را رد کرد و گفت: این یعنی ما باید وارد منازعات آن ها شویم و از قدرت نظامی خود استفاده کنیم تا به آن ها پایان دهیم – و این نه در جهت منافع آمریکا است و نه خاورمیانه.دونالد ترامپ از این هم فراتر رفته و در مصاحبه با نیویورک تایمز عربستان را تهدید کرده اگر همکاری بیشتری در جنگ با داعش نداشته باشد، نفت آن را تحریم می کند. هرچند دیپلمات های عرب در این گفتگوها گفتند تفاوت سخنرانی های انتخاباتی و سیاست را درک می کنند، اما اضافه کردند نظرات آقای ترامپ باعث شده نسبت به آینده روابط امنیتی تردید پیدا کنند.با این همه شواهد چندانی در دست نیست که کشورهای عربی به دنبال توافق جدی برای رفع کاستی های دفاعی خود باشند. یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریک پیش از سفر کری اذعان کرده بود که با وجود همه گفتگوها برای ساخت سیستم دفاع موشکی منطقه ای، همچنان هیچ توافقی بر سر معماری این سیستم و محل قرارگیری رادارها و باطری های موشکی آن صورت نگرفته است.
گفتگوهای دیگری نیز در زمینه دفاع سایبری انجام گرفت، اما هیچ استراتژی کلی برای مقابله با حملات سایبری ایران به دست نیامد. فرمانده واحد سایبری آمریکا هفته گذشته در میان نمایندگان سنا گفت حملات سایبری ایران به آمریکا از زمان توافق هسته ای بسیار کم شده است، اما این حملات در منطقه به طور مرتب ادامه دارد.
گروه های داعشی با از دست دادن زمین های تحت تصرف خود در شمال عراق، چاه های مسموم و مزارع سوخته را از خود برجا می گذارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
داعش چگونه سیاست زمین سوخته را اجرا می کند؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ فارین پالسی نوشت: گروه های داعشی با از دست دادن زمین های تحت تصرف خود در شمال عراق، چاه های مسموم و مزارع سوخته را از خود برجا می گذارند. 

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این نشریه آورده است: در سال 2014 و از لحظه ای که جنگجویان داعش به شهر موصل یورش بردند و پس از آن تا عمق مناطق کردنشین عراق نفوذ کردند، جنگل های ارشمند منطقه الدبس برای شهروندانش بیش از آنکه موهبت باشد موجب مصیبتشان شد.

این روستا که در تپه های شمال شرقی مرکز بخش کردنشین عراق، اربیل قرار دارد، زمانی محل گردش و تفریح بود. حالا شاخ و برگ انبوه آن توسط جهادی ها برای حمله به شهرشان استفاده می شود. فرماندهان نیروهای پیشمرگه محلی نگران بودند دشمنشان تاکتیک هایی که در مناطق دیگر به کار برده را تکرار کرده و درختان را به آتش بکشند تا با ایجاد دود روی اهدافشان حملات هوایی را بی فایده کنند. 
مدافعان این شهر درست پیش بینی کرده بودند – تروریست ها در نهایت از این جنگل به عنوان سلاح استفاده کردند. اما استراتژی آن ها متفاوت از آن بود که نیروهای پیشمرگه تصور می کردند: به جای استفاده از پوشش شاخ و برگ برای پیشروی نظامی، نظامین داعش از آن به عنوان بخشی از استراتژی زمین سوخته استفاده کردند تا زندگی در این منطقه را برای ساکنانش ناممکن کنند.
در یک روز ابری در اوایل ژانویه 2015 دسته ای از گرازهای وحشی وحشت زده از میان بازار میوه روستا گذشتند و لحظاتی بعد بود که بوی چوب سوخته به مشام رسید. سربازان کرد به درون جنگل هجوم بردند تا در جاهایی که آتش هنوز منتشر نشده و در میان انبوه درختان بلوط به دنبال سربازان دشمن بگردند. پس از یافتن جسد دو سرباز داعشی، زنجیره انسانی ایجاد کردند تا سطل های آی را از رود زاب برای خاموش کردن آتش برسانند.
اما دیگر دیر شده بود. شعله هایی که در هفت نقطه مختلف بر پا شده بود، ذخایر گونی های یونجه و ردیف کندوهای زنبور عسل را در به آتش کشید و حریق وسیعی شکل گرفت. چمن به سرعت می سوخت و با خود گله های در حال چرا و اسطبل های پر از ماشین آلات باارزش کشاورزی را به آتش می کشید. تا زمانی که سربازان کمکی از جبهه های جنگی مناطق نزدیک به نیروهای پیشمرگه ملحق شوند، اکثر دومین دشت جنگلی بزرگ عراق به آخرین تلفات نبرد با داعش تبدیل شده بود.

13 سال درگیری و جنگ گاه و بیگاه در عراق طبیعت آن را به نابودی کشانده است. استان های مرکز کشاورزی نینوا و کرکوک با اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 دچار آشوب شد. حتی در دهه 1980 و هنگامی که صدام حسین کشاورزان را به زور مجبور به شرکت در عملیات نظامی علیه ایران کرد، زمین داران گزینه ای جز کنار آمدن با شرایط بی ثبات جنگ نداشتند.برای کشاورزانی که همچنان با مشکلات گذشته دست و پنجه نرم می کنند، وارد شدن ضربه آخر توسط داعش می تواند آن ها را بیش از پیش در بدبختی فرو ببرد – و احتمالا به معنای به صدا در آمدن ناقوس مرگ کشاورزی در بخش های بزرگی از این کشور باشد.
دست کم یک میلیون هکتار زمین قابل کشت با ورود داعش و استراتژی های فاجعه بارش غیرقابل استفاده شده است. غارت های سازمان یافته داعشی ها اکثر لوازم مورد نیاز برای کشت دوباره را از کشاورزان ربوده است. در اقدامی بی سابقه، برخی از عراقی ها شاهد آن بودند که زمین هایشان بی هیچ دلیل نظامی توسط دشمنانشان به هنگام عقب نشینی به آتش کشیده شد. 
فرهاد هماد عمر، شیخ یزیدی که با آغاز نسل کشی این گروه قومی-مذهبی باستانی در آگوست 2014 از مزرعه خود در پایین کوه سنجار به اردوگاه پناهجویان در قله کوه رانده شد، می گوید: با زندگی در این منطقه، قبلا هم شاهد آشوب بوده ایم. اما هیچ وقت در گذشته ندیدیم کسی به عمد زمین هایمان را به آتش بکشد. هیچ وقت کسی تلاش نکرد تمام اسباب امرار معاشمان را نابود کند. هیچ وقت با همچین حیواناتی روبرو نشده بودیم. 
مقامات کشاورزی عراقی از آنچه رخ داده بسیار مبهوت شده اند و هنوز نتوانسته اند ارزیابی دقیقی از تمام خسارات وارده داشته باشند، که بخشی از علت آن قرار داشتن اکثر بهترین زمین های عراق در دستان داعش است.
مهدی مبارک، رئیس اداره کشاورزی کرکوک در هنگام گفت و گویمان در دفترش با عصبانیت دست هایش را به هوا می برد و می گوید: اینجا 250هزار هکتار زمین زراعی است، و داعش همچنان 40هزار هکتار آن را در دست دارد.
اما حتی بدون آمار دقیق هم بزرگی میزان نابودی به بار نشسته در مناطقه تازه آزاد شده از داعش قابل مشاهده است.عمر، کشاورزی ایزدی اهل سنجار با ناامیدی از آینده کشاورزی در عراق می گوید: اجداد ما کشاورزی را اختراع کردند. واقعا شرم آور است که در اینجا نابود شود.
ترجمه: محمد صفری
انتقاد شدید هافینگتن پست از سیاست های کاخ سفید:
ایران تاریخی بیش از 2500 ساله دارد و ناگفته روشن است که سیاست مداران و به ویژه مقامات ارشد آن از هوشمندترین و زیرک ترین سیاست مداران جهان هستند. آن ها از 1000 مایل دورتر می توانند بوی ترس را بشنوند و می دانند چه طور از آن بهره ببرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هافینگتن پست نوشت:در حال حاضر، رفتارهای تحریک آمیز آشکار ایران به سطح بی سابقه ای رسیده که از شلیک موشک های بالستیک در روز روشن تا حمایت نظامی و مالی علنی از بشار اسد و تشویق شبه نظامیان شیعه به شرکت در جنگ را فرا می گیرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این نشریه آورده است: اما ایران بیشتر از این می خواهد. اخیرا خبرگزاری فارس به نقل از سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آمریکا هشدار داده بود از خط قرمزهای ایران دور بماند – که یکی از آن ها موشک های بالستیک ایران است. همچنین خبرگزاری ایسنا هم از سردار امیرعلی حاجی زاده نقل کرده است: «دلیل اینکه ما موشک هایمان را با برد 2000 کیلومتر طراحی کردیم این است که بتوانیم دشمن خود رژیم سهیونیستی را از فاصله امنی مورد هدف قرار دهیم». ایران موشک های بالستیک با برد کوتاه و متوسط خود را افزایش داده و در حال حاضر دارای بزرگترین ذخایر موشک های بالستیک در خاورمیانه است.
اما واکنش اوباما به این تهدیدها و افزایش استفاده ایران از قدرت سخت چیست؟ آیا سیاست های رضایت جویانه بیشتری را در پیش می گیرد و به تصمیم گیران ایران تعظیم کرده و پاداش بیشتری تقدیم می کند؟
یک قانون ساده می گوید اگر به کسی برای قانون شکنی جایزه بدهید، این رفتار او را تشویق کرده و باعث می شوید در نهایت برای همه آدم های اطراف آن فرد خطرناک شوند. همچنین اگر به کسی ضعف نشان دهید، مثلا به شاگردتان نمره بالاتری بدهید تا او هم در پایان سال در فرم رضایت از شما به خوبی یاد کند، آن ها از رفتارتان سوءاستفاده می کنند، یا همان طور که در یک ضرب المثل فارسی می گویند؛ تا جا دارد شما را می دوشند.
و این دقیقا کاری است که ایران دارد انجام می دهد و اوباما هم آن را تشویق می کند. تصمیم گیران ایران به این واقعیت آگاه شده اند که ایستادگی برابر کاخ سفید کاملا نتیجه می دهد، و ترساندن اوباما از کناره گیری ایران از توافق هسته ای، یا تهدید به اینکه گفته ای از اوباما یا وضع قانونی در آمریکا نقض توافق هسته ای است، باعث می شود اوباما امتیازات بیشتری به ایران بدهد. 
این یک قانون پایه ای در سیاست ایران است. امتیاز دادن برابر با ضعف است. وقتی کسی به شما ضعف نشان دهد، شما باید به سرعت امتیازات بیشتری بگیرید تا آنجا که دیگر چیزی نماند.ر اینجا زنجیره ای از وقایع را نقل می کنیم که می توانند به سادگی به ما کمک کنند بفهمیم چه طور رابطه آمریکا با ایران به اینجا رسید، و اوباما و کاخ سفید چه واکنشی در برابر تحرکات اخیر ایران و تهدیدات علیه آمریکا، اسرائیل و کشورهای منطقه خواهد داشت.
وقتی مذاکرات هسته ای شروع شد اوباما شرایط مورد نظرش را گفت، ایران هم در یک سخنرانی آتشین مواضع آمریکا را کوبید. واکنش اوباما افزایش تعداد سانتریفیوژهایی که ایران می توانست حفظ کند و دادن توانایی بیشتر در غنی سازی اورانیوم بود. همچنین اوباما موافقت کرد مواردی مانند موشک های بالستیک، حقوق بشر یا سرنوشت آمریکایی های زندانی در ایران را در مذاکرات وارد نکند.
پس از آن رهبری معظم ایران در یک سخنرانی با تاکتیکی هوشمندانه آمریکا را تهدید کرد اگر شروط خاصی اجرا نشود، ایران از مذاکرات خارج می شود. واکنش اوباما آن بود که سریعا به ایران اجازه دهد، حتی پیش از پایان دوره 10 ساله عمل به تعهدات، تمام تحریم ها از آن برداشته شود. با وجود قرار گرفتن برخی تحریم های تسلیحاتی در مذاکرات، اوباما عملا به ایران چراغ سبز نشان داد تا پس از یک دوره 10 ساله کشوری هسته ای شود که بتواند در هر سطحی که بخواهد اورانیوم خود را غنی سازی کند، هر تعداد سانتریفیوژ می خواهد در حال چرخیدن داشته باشد، و بی هیچ محدودیتی هر سلاحی که می خواهد بخرد.
همانطور که در ضرب المثل فارسی گفته می شود، ایران تا می توانست آمریکا را دوشید. ایران موشک های بالستیک خود را در نقض قطعنامه 2231 شلیک کرد. اوباما واکنشی نشان نداد. ایران چند بار دیگر هم موشک های بالستیک خود را آزمایش کرد. اوباما در یک بیانیه مصنوعی از ایران انتقاد کرد. پس از آن رهبری معظم ایران در سخنرانی نوروزی خود به سختی آمریکا و شیطان بزرگ را مورد انتقاد قرار داد، و تهدید کرد در صورت عدم تغییر رفتار خصمانه آمریکا از توافق هسته ای کنار خواهد رفت.
آنگاه اوباما برای کسب رضایت رهبران ایران به سرعت از موضع بیانیه قبلی خود عقب نشینی کرد و حتی آنچه به کنگره قول داده بود را زیر پا گذاشت. دولت اوباما در حال فراهم کردن مقدمات دسترسی ایران به سیستم بانکی و مالی آمریکا است، و تا همین حالا هم تحریم هایی را از ایران برداشته که به برنامه هسته ای ارتباطی نداشتند، بلکه به موشک های بالستیک، تروریسم و نقض حقوق بشر مربوط بودند. همچنین ایران از فهرست کشورهای ممنوع برای سفر برداشته شد.
ایران تاریخی بیش از 2500 ساله دارد و ناگفته روشن است که سیاست مداران و به ویژه مقامات ارشد آن از هوشمندترین و زیرک ترین سیاست مداران جهان هستند. آن ها از 1000 مایل دورتر می توانند بوی ترس را بشنوند و می دانند چه طور از آن بهره ببرند. همچنین به روشنی می توان دید ضعف اوباما در از دست دادن مهمترین دستاورد سیاست خارجیش (توافق هسته ای) است، و این باعث شده ایران تهدید کرده و از قدرت سخت استفاده کند و به عنوان پلیس منطقه عمل کند، و همچنین منجر به سیاست پاداش بدون تنبیه برابر ایران شده است. به نظر می رسد اوباما توجه اصلی خود را روی کسب دستاوردهای مصنوعی به نام خود، همچون توافق هسته ای با ایران یا ملاقات از کوبا قرار داده است. اما شکی نیست این به اصطلاح دستاوردهای او به زودی در تاریخ به فراموشی سپرده می شود. 
وزیر خارجه کشورمان در مورد اظهارات جان کری که ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرده بود، گفت: این سخنان نیز آن‌قدر بی‌اساس است که دنیا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پاسخ ظریف به کری: در حوزه دفاعی برجامی در کار نیست/ این قسمت از اظهارات ایشان در حدی بی‌اساس بود که وزارت خارجه آمریکا نیز آن را تکذیب کرد

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: در حوزه دفاعی برجامی در کار نیست.
به گزارش انتخاب، محمدجواد ظریف در نشست خبری با همتای خود از استونی در پاسخ به سوالی درارتباط با اظهارات اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا در ارتباط با فعالیت‌های موشکی و دفاعی ایران و اینکه وی گفته بود قدم بعدی در راستای برجام محدود کردن فعالیت‌های دفاعی و موشکی ایران است، اظهار کرد: این قسمت از اظهارات ایشان در حدی بی‌اساس بود که وزارت خارجه آمریکا نیز آن را تکذیب کرد و ادعا کردند که چنین اظهاراتی بیان نشده است.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: آقای جان کری و وزارت خارجه آمریکا می‌دانند که بحث موشکی و توانمندی دفاعی ایران مورد مذاکره نیست و دولت آمریکا اگر واقعاً به دنبال این مباحث است باید فروش سلاح خود را که در کشتار مردم بی‌دفاع یمن از آن استفاده می‌شود یا توسط رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان به کار می‌رود، متوقف کند و فروش سلاح خود را کاهش دهد.
ظریف با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند بحث دفاعی ایران مورد مذاکره و مورد معامله نیست و در حوزه دفاعی برجامی در کار نیست، ادامه داد: موضوع فعالیت‌های موشکی ایران یک موضوع جداگانه از برجام است و خود وزارت خارجه آمریکا نیز این موضوع را رسماً اعلام کرده است.
وزیر خارجه کشورمان در مورد بخش دیگری از اظهارات جان کری که ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرده بود، گفت: این سخنان نیز آن‌قدر بی‌اساس است که دنیا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه تروریسم و افراطی‌گری به عنوان خطر اصلی کشورهای منطقه و بعضاً جهان را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: این موضوع زائیده حضور و اشغالگری عراق توسط ایالات متحده است. این خطری است که ما قبل از حمله آمریکا به عراق پیش‌بینی کرده بودیم و آن را اعلام کرده بودیم و گفته بودیم که اشغال عراق باعث افراطی‌گری و تروریسم در منطقه می‌شود.
ین دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود در این کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه امروز مردم عراق، سوریه و منطقه آثار شوم سیاست تهاجمی و خطرناک ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش را مشاهده می‌کنند، گفت: امروز خطر داعش و افراطی‌گری توسط برخی که فقط به منافع کوتاه‌مدت خود نگاه می‌کنند و حتی نگران منافع درازمدت خود نیستند، دامن زده می‌شود.
ظریف تصریح کرد: آقای کری باید از متحدان خود سوال کند که نفت داعش را چه کسانی می‌خرند؟ اسلحه داعش از کجا آمده و آثار عتیقه سوریه و عراق که توسط داعش ربوده شده است به کجا فروخته می‌شود؟
ظریف تاکید کرد که مقامات آمریکایی به جای مطرح کردن این ادعاها و سخنان نخ‌نما باید جدی‌تر به مسائل منطقه نگاه کنند و بیش از این خود را درگیر اینگونه سیاست‌ها و ادعاها نکنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد