سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

نگذارید «رقه» هم مانند بقیه سوریه به دست ایران بیفتد!
نگذارید «رقه» هم مانند بقیه سوریه به دست ایران بیفتد!پس از بازپس گیری شهر تاریخی و باستانی پالمیرا (تدمر) و مناطق اطراف آن توسط ارتش سوریه، نیروهای این کشور هم اکنون در منطقه الطیبه در جنوب رقه در حال جنگ با داعش و بیرون راندن کامل این گروه تروریستی از استان حمص در جنوب رقه هستند. 

به گزارش «تابناک»، به نظر می رسد پس از آزادسازی منطقه الطیبه در جنوب رقه، باید منتظر عملیات گسترده ارتش سوریه در رقه، یعنی پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش باشیم. این مسأله ای است که برخی کشورهای منطقه را ـ که به چیزی غیر از سقوط بشار اسد نمی اندیشند ـ به مانند پیشروی های ارتش سوریه در حلب، نگران کرده است.

در همین راستا، جمال خشوجی، تحلیلگر وابسته به پادشاهی سعودی در مطلبی با نام «رقابت در رقه» که در سایت شبکه خبری «العربیه» منتشر کرده، خواهان مداخله مستقیم عربستان سعودی و ترکیه برای تسلط بر رقه شده است.
در این مطلب آمده است: عربستان و ترکیه فرصت های زیادی را یکی پس از دیگری در سوریه از دست داده اند و نمی خواهند هزینه سنگینی برای مداخله در سوریه پرداخت کنند؛ اما وقت آن رسیده که این دو کشور از هر فرصت برای تسلط و به دست گرفتن رقه استفاده کنند.
در همین حال، ایران با متحدان خود یعنی روسیه و حزب الله در حال بحث بر سر آزادسازی و کنترل رقه به عنوان مرحله بعد از آزادسازی پالمیرا است. لذا عربستان و ترکیه و متحدان آن ها، باید بدون هیچ گونه درنگ و بهانه و پیش از اقدام ایران و متحدانش، به سمت رقه و تصرف این شهر حرکت کنند.
مشکل اصلی عربستان و ترکیه برای مداخله در سوریه ابهام ایالات متحده و عدم پشتیبانی باراک اوباما است. آمریکا مشغول اجرای توافق هسته ای با ایران است؛ توافقی که ایران را به جامعه بین المللی بازگردانده و آمریکا معتقد است با این توافق جهان امن تر شده و هم اکنون آمریکا به ایران به عنوان کشوری میانه رو و صلح طلب می نگرد.
قصد واقعی واشنگتن چیست و چرا باراک اوباما پنجاه برنامه ای را که ما برای سرنگونی بشار اسد ارائه دادیم، رد کرد؟
عربستان سعودی و ترکیه قادر به درک آنچه بین ایالات متحده و روسیه اتفاق افتاده نیستند. آن ها به دنبال منافع و امنیت خود هستند و عربستان سعودی و ترکیه نیز باید در همین راستا گام بردارند و زمینه های نفوذ و مداخله مؤثرتر خود در سوریه را فراهم کنند. لذا مداخله در رقه به بهانه مبارزه با داعش فرصتی است که می تواند فرصت های از دست رفته عربستان و ترکیه را جبران کند.این تحلیلگر عربستانی مدعی است، عربستان سعودی همانطور که بدون پشتیبانی ایالات متحده توانست در یمن مداخله کند، می تواند در سوریه هم این کار را بکند.
اما  به نظر می رسد این تحلیلگر وابسته به دربار سعودی، از واقعیت های جنگ سوریه بی اطلاع است. صحنه نبرد در سوریه بسیار پیچیده تر و مخاطره آمیزتر از مداخله در یمن از سوی سعودی هاست. سوریه میدانی است که ایران و نیروهای مقاومت در آن دست برتر را دارند و بدون شک هر گونه مداخله عربستان سعودی در این میدان می تواند هزینه ها و تلفات سنگینی را بر آن ها تحمیل کند.شاید به همین دلیل بوده که به گفته همین تحلیلگر سعودی، آمریکایی ها پنجاه طرح برای سرنگونی اسد را رد کردند؛ طرح هایی که قطعاً شامل مداخله مستقیم نظامی هم می شد، ولی به دلیل حضور مؤثر ایران، روسیه و حزب الله در سوریه، به نتیجه ای نرسید و عقیم ماندند.
عربستان، پاداش سفر نخست وزیر هند را داد!
عربستان، پاداش سفر نخست وزیر هند را داد!اوایل وقت صبح امروز، خبر آتش سوزی گسترده در معبدی در هند که به جان باختن ده ها تن منجر شد، به سرخط خبرهای مطبوعات و رسانه های مختلف راه یافت. در این میان، هرچند رسانه های رسمی هند و همچنین بیشتر رسانه های غربی سعی دارند این موضوع را واقعه ای عادی و غیرعمدی معرفی کنند، برخی اخبار و گزارش ها از دست داشتن عوامل وهابی وابسته به عربستان سعودی در این ماجرا حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، پلیس هند اعلام کرده، بیش از 80 تن در اثر آتش سوزی در معبد «پوتینگال» شهر پراوور هند جان باخته‌اند و بیش از ۲۰۰ نفر هم دچار جراحات ناشی از سوختگی شده‌اند.

گفته می شود، حال بسیاری از مجروحان این حادثه وخیم بوده و آن ها در شرایط بحرانی هستند.
«بی بی سی» می نویسد، آتش اواسط بعداز ظهر روز شنبه (نهم آوریل) آغاز شد؛ هنگامی که جرقه ناشی از یک ترقه حریق و انفجار در خرمن مواد محترقه و فشفشه‌هایی به راه انداخت. این معبد بنا داشت در پایان فستیوالی که امروز برگزار کرد، مراسم آتش بازی راه بیندازد. مدتی پس از شعله‌ور شدن آتش، ساختمان معبد فرو ریخت و منجر به مرگ شمار بسیاری از حاضران شد.

عربستان، پاداش سفر نخست وزیر هند را داد!

هرچند این خط خبری در میان رسانه های مختلف محلی هند و همچنین رسانه های غربی دیده می شود و اخبار رسمی، سعی در ارتباط دادن این آتش سوزی به برگزاری مراسم آتش بازی در معبد مذکور دارد، همزمان اعلام شده که مقامات ایالتی، دستور تحقیقات درباره علت شکل گیری این واقعه را آغاز کرده اند؛ امری که نشان می دهد هنوز درباره دلایل آن، اتفاق نظر وجود ندارد.در این میان، برخی شنیده ها حاکی از آن است که آتش سوزی در معبد مذکور، در واقع نه یک واقعه تصادفی، بلکه اقدامی برنامه ریزی شده بوده که در راستای ایجاد اختلاف میان مسلمانان و هندوها صورت می گیرد و پشت پرده این واقعه نیز ـ مطابق اغلب موارد مشابه ـ عوامل وهابی وابسته به عربستان سعودی قرار دارند.
بر این اساس، برنامه ریزی برای آتش زدن معبد، آن هم درست در زمان اوج شلوغی و برگزاری مراسم، پس از آن صورت گرفت که اخیراً مقامات محلی به دلایل امنیتی از برگزاری مراسم نماز یک امام جماعت وهابی افراطی در آن ایالت جلوگیری کردند. در پی این واقعه، عوامل وهابی وابسته به امام جماعت مذکور با اشاره خود وی، برنامه ریزی برای «انتقام» گرفتن را آغاز کردند.
اما نکته اینجاست که این اقدام تنها یک هفته پس از آن صورت می گیرد که نارندرا مودی، نخست وزیر هند، برای دیدار و گفت و گو با مقامات سعودی به عربستان سفر کرد؛ سفری که هم رسانه های هندی و هم رسانه های منطقه به آن پرداخته و آن را نشانه ای روشن از تمایل هند به تغییر جهت سیاست منطقه ای خود و تمرکز بیشتر بر عربستان، به جای ایران، ارزیابی کردند.
اکنون با بروز این واقعه، چنین به نظر می رسد که دیدار مودی از عربستان نه تنها تأثیری در بهبود وضعیت کشورش از جنبه های مختلف نداشته، بلکه حتی نتوانسته جلوی تهدید امنیتی برآمده از وهابیت را که از طریق مفتیان و امامان جماعت وهابی در کشورهای مختلف اشاعه پیدا می کند، بگیرد.
«باج» سلمان به سیسی برای کشاندن مصر به تقابل با ایران
«باج» سلمان به سیسی برای کشاندن مصر به تقابل با ایرانسفر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی به مصر و توافقات و قراردادهای حاصل شده در این سفر، طی یکی دو روز اخیر به شدت در مرکز توجه مطبوعات و رسانه های مختلف قرار گرفته است. در این میان، یکی از موضوعات مهم و قابل توجه، امتیازاتی است که سعودی ها در ازای اعطای آن ها به قاهره، از مقامات مصری در مقابل ایران خواستارند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «وال استریت ژورنال» در مطلبی به موضوع سفر اخیر پادشاه عربستان سعودی به مصر پرداخته و با اشاره به توافقات اقتصادی قابل توجه صورت گرفته در این سفر، یکی از اهداف اصلی آن را درخواست از مصر برای موضع گیری در مقابل ایران دانسته است.
این روزنامه اشاره می کند، یکی از مهمترین توافقات سلمان با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، همکاری عربستان به منظور ساخت پلی جهت اتصال صحرای سینا به عربستان بود؛ پروژه ای که قرار است سعودی ها وظیفه تأمین مالی آن را بر عهده بگیرند.
این پل، یادآور طرحی است که در سال 2005 و در زمان ریاست جمهوری حسنی مبارک میان دو کشور مطرح شد؛ اما به دلیل ملاحظات زیست محیطی و آسیبی که می توانست به دریای سیاه وارد آورد و همچنین به واسطه نگرانی های امنیتی، کنار گذاشته شد. شمال صحرای سینا، هم اینک محل فعالیت گروه های افراط گرایی است که به گروه تروریستی داعش وابسته هستند.
هزینه اجرایی شدن این پروژه، بین 3 تا 4 میلیارد دلار برآورده شده است. ایده اولیه، بهبود وضعیت اقتصادی مصر از طریق تجارت و گردشگری و همچنین باز کردن راهی جدید برای رفتن زائران مصری به حج اعلام شده بود.
گفتنی است، به جز این پروژه، در جریان دیدار سلمان از مصر، دو طرف درباره شماری از دیگر پروژه ها نیز به توافق رسیدند که شامل حمایت مالی عربستان از بخش های انرژی و کشاورزی مصر و همچنین توسعه منطقه سیناست. گزارش ها حاکی از آن است که ارزش مجموع این پروژه ها بالغ بر 20 میلیار دلار است.
از سال 2013 که السیسی توانست با کودتا قدرت را در مصر به دست بگیرد، عربستان سعودی کمک های مالی زیادی در اختیار قاهره قرار داده است. به عقیده وال استریت ژورنال، هدف اصلی از این کمک ها، اتخاذ یک سیاست خارجی تهاجمی تر از سوی مصر، به ویژه در مقابل ایران است.
عربستان سعودی اصولاً از موضوع کمک های مالی به عنوان ابزاری برای یافتن متحد استفاده می کند؛ اما عکس این ماجرا نیز با همان اهداف صادق است؛ به عنوان مثال، در ماه فوریه، سعودی ها کمک مالی 3 میلیارد دلاری که برای ارتش لبنان در نظر گرفته بودند، به بهانه نفوذ حزب الله در دولت این کشور، به حال تعلیق درآوردند.
سعود التمامی، استاد دانشگاه ملک سعود در ریاض می گوید، عربستان، پروژه های توسعه ای را به عنوان ابزاری جهت نزدیک کردن رهبران و همچنین مردم مصر به خود مورد توجه قرار می دهد. به گفته وی، ریاض تلاش دارد سیاست منطقه ای مصر را به ویژه در رابطه با ایران، به سمت خود متمایل سازد.
التمامی ضمن بیان این مطالب می افزاید: «مصر باید پیامی به ایران بفرستد و بگوید ما در کنار عربستان سعودی ایستاده ایم و جهت عرب، یکپارچه و متحد است».
همزمان خبرگزاری «رویترز» نیز با انتشار مطلبی درباره سفر سلمان به مصر، به نقل از یک تاجر سعودی می نویسد، عربستان دیگر «پول مفت» در اختیار مصر قرار نخواهد داد. هرچند رویترز، معنای این اظهارات را تمرکز عربستان بر پروژه های سرمایه گذاری در مصر، به جای اعطای کمک های بلاعوض به این کشور می داند، به طور کلی می توان این اظهارات را به معنای انتظارات سیاسی سعودی ها از مصر در موضوع ایران در نظر گرفت؛ هرچند، هنوز مشخص نیست که انتظارات سعودی ها در عرصه عمل تا چه حد برآورده خواهد شد.
اختلاف میان ایران و روسیه استراتژی جدید پسابرجامی امریکایی ها؟!
سیاست های روسیه در قبال ایران از دیرباز همواره مورد اعتماد صد درصدی مردم ایران نبوده، زیرا حافظه تاریخی مردم ایران در مورد روسیه، پر از فراز و نشیب هاست که گاه حتی تمامیت مرزی این مرز و بوم را مورد تهاجم قرار داده است.

به گزارش «تابناک»، در دوران اخیر در مذاکرات هسته ای و همچنین برخی قراردادهای اقتصادی و نظامی این نگرش شک آلود به روس ها ادامه داشته که البته در برخی موارد نیز این شک ها به واقعیت انجامیده است و روس ها به تعهدات خود کامل عمل نکرده اند؛ نمونه آن تحویل سیستم دفاعی اس 300 و همچنین برخی بدقولی ها در اتمام پروژه نیروگاه بوشهر از این قبیل موارد است.

با این حال، پس از اجرای برجام و تغییر در وضعیت منطقه از جمله تحولات در سوریه و یمن، همکاری های اقتصادی و نظامی ایران و روسیه به شدت افزایش پیدا کرده است. از این روی، برخی تحلیلگران این افزایش روابط را تفسیر به شرکای راهبردی ایران و روسیه می کنند.

موضوعی که آقای ظریف، وزیرامورخارجه کشورمان نیز در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری تاس به آن اشاره می کند و بیان می دارد که روابط ایران با هیچ کشوری نمی تواند مانع گسترش روابط راهبردی ایران و روسیه شود.

در واقع دو موضوع اساسی در دوران اخیر به شدت به مواضع ایران و روسیه گره زده است که همکاری این دو کشور می تواند، معادلات منطقه ای و بین المللی در این موضوعات را تغییر دهد.

بحران سوریه و دفاع ایران و روسیه از مواضع دولت فعلی سوریه و همچنین ائتلاف ضد تروریست ها، ایران و روسیه را بسیار به هم نزدیک کرده است، به گونه ای که یک ضلع بازی در جریان بحران سوریه، ایران و روسیه هستند. در واقع جبهه مقاومت در مقابل غرب و ائتلاف عربی برای تغییر دولت در سوریه و همچنین گروه های تروریستی، دو کشور ایران و روسیه هستند.

موضوع دیگری که در این شرایط پسابرجامی ایران، نیاز به همکاری و حمایت روس ها دارد، موضوع موشک و قطعنامه2231 شورای امنیت سازمان ملل است. امریکایی ها و غربی ها به شدت تمایل دارند که بتوانند در بعد موشکی ایران را مهار کنند و در این راستا نیازمند حمایت شورای امنیت از این اقدام هستند. تنها سد موجود در این باره نیز روسیه است که در صورتی که بتوانند این کشور را همراه خود کنند، می توانند در این باره فشارهایی را به ایران بیاورند.

بنابراین به نظر می رسد استراتژی جدید امریکایی در مواجهه با موضوع ایران، استفاده از حربه اختلاف میان ایران و روسیه است، زیرا اگر امریکایی ها بتوانند در حلقه مقاومت ایران و روسیه خلل و اختلافی ایجاد کنند، خواهند توانست در همه موضوعات منطقه ای و بین المللی دست برتر را به دست گیرند.

نمونه این تلاش امریکایی را می توان در خبرپراکنی درباره موضوعات مورد توافق ایران و روسیه بیان داشت. در روزهای اخیر، بارها منابع آگاه امریکایی بیان می کنند که امریکا و روسیه بر سر آینده سوریه و یا بشار اسد به توافق رسیده اند. یا اینکه در جدیدترین اقدام سه دیپلمات غربی در گفت و گو با بلومبرگ مدعی شده اند که امریکا و روسیه در حال تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه هستند و آن را عزم جدی دو کشور برای پایان بحران پنج ساله سوریه قلمداد کرده اند.

این در حالی است که بارها روس ها این گونه خبرپراکنی امریکایی ها را دروغ نامیده اند؛ بنابراین به نظر می رسد که امریکایی ها برای اینکه بتوانند خللی در روابط راهبردی ایران و روسیه ایجاد کنند، درصدد هستند از طریق دروغ های رسانه ای پیرامون موضوعات مشترک ایران و روسیه این اتحاد را فرو بریزند.

در واقع امریکایی ها با درک موضوع عدم اعتماد تاریخی ایرانی ها به روس ها، سعی می کنند از این موضوع استفاده کرده و برنامه ها و سیاست های خود را از این طریق تسهیل کنند. این در حالی است که ایران باید با چشمان باز با رصد تحولات و عدم اعتماد کامل به همه بازیگران بین المللی، مواظب هر گونه تلاش امریکایی ها برای تغییر محاسباتی ایران باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد