سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بررسی تصادفات نوروزی خوزستان

کاهش تصادفات نوروزی درخوزستان/ واژگونی بیشترین عامل فوت

تصادف
شناسهٔ خبر: 3593790 -
اهواز ـ جاده‌های خوزستان در حالی تعطیلات نوروزی را سپری کردند که تصادفات و فوتی‌های ناشی از آن با کاهش بود و البته واژگونی بیشتر عامل تصادفات فوتی اعلام شد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در ایام نوروز امسال به گفته مسئولان امر در ستاد مسافران نوروزی خوزستان ۱۴ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۸۳۲ نفر از استان بازدید داشته و سه میلیون و ۷۳۱ هزار و ۷۹ نفر نیز اقامت داشتند.

خوزستان با برخورداری از پنج هزار و ۱۵۰ کیلومتر جاده ارتباطی و ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی از نظر طول راه ها رتبه پنجم کشور را داراست. این استان همچنین دارای پنج هزار و ۴۱ کیلومتر راه اصلی و فرعی است که ۶ درصد کل راه های کشور را شامل می شود و جایگاه استان در این شاخص رتبه ششم است.

استان خوزستان با دارا بودن پایانه های مرزی و بنادر بزرگ و کوچک مسیر تردد انواع وسایط نقلیه سنگین است که توسط این وسایط، انواع کالاها به داخل و خارج از کشور هدایت می شوند. این استان بیش از ۱۵هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی است. این استان اهمیت راهبردی در حمل و نقل کالا و مسافر در کشور دارد.

طول راه های خوزستان شش هزار و ۳۲۳، طول آزادراه ها ۱۶۰، طول بزرگراه ها یک هزار و ۱۵، راه های اصلی دو هزار و ۷۶۲ و راه های فرعی دو هزار و ۳۲۹ کیلومتر است.

تردد ۶ میلیون وسیله در استان

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در ایام نوروز امسال تردد بیش از ۶ میلیون وسیله نقلیه در محورهای دارای دستگاه های تردد شمار به ثبت رسیده است.مسعود مصدقی افزود: این میزان تردد توسط دستگاه تردد شمار فعال در محورهای مواصلاتی استان استخراج شده است.

وی عنوان کرد: بیشترین تردد به ترتیب در محورهای اندیمشک - اهواز، اهواز – سه راهی کوپال و همچنین ماهشهر- بندر امام خمینی بوده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خوزستان خبر داد: این میزان تردد در سطح استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته و البته تعداد دستگاه های تردد شمار نیز از ۲۶ دستگاه به ۵۶ دستگاه رسیده است.مصدقی در ارتباط با زمان اوج تردد گفت: در این ایام ساعت ۱۹ تا ۲۰ روز ۱۳ فروردین ماه در محور اندیمشک - اهواز زمان اوج تردد در استان بود.

کاهش تصادفات

رئیس پلیس راه خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امسال از ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین سال جاری کل تصادفات خوزستان در مجموع ۱۳۳ فقره بود که نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش داشتیم. سال گذشته در مدت زمانی مشابه ۱۴۲ فقره تصادف در استان داشتیم.

سرهنگ رضا دولتشاهی افزود: از ۲۵ اسفند ۹۳ تا ۱۴ فروردین سال گذشته ۳۲ نفر فوتی در تصادفات استان داشتیم که امسال در مدت مشابه تعداد افراد فوت شده به ۱۰ نفر کاهش پیدا کرده و ۶۹ درصد کاهش در این زمینه داشتیم.وی تصریح کرد: از ۲۵ اسفند سال ۹۳ تا ۱۴ فروردین سال گذشته ۲۰ فقره تصادف منجر به فوتی داشتیم که امسال در مدت مشابه این تعداد به هفت فقره رسیده و ۶۵ درصد کاهش داشتیم.

کاهش تصادفات جرحی

رئیس پلیس راه خوزستان بیان می کند: از ۲۵ اسفند سال ۹۳ تا ۱۴ فروردین سال گذشته ۴۹ فقره تصادف جرحی داشتیم که در مدت مشابه امسال به ۵۶ فقره افزایش پیدا کرده است. در این بخش نیز استان شاهد ۱۴ درصد افزایش بوده است.

دولتشاهی عنوان کرد: از ۲۵ اسفند سال ۹۳ تا ۱۴ فروردین سال گذشته، ۷۴ نفر در تصادفات مختلف استان مجروح شدند که این تعداد در مدت مشابه امسال به ۷۷ نفر افزایش پیدا کرد. در این زمینه نیز چهار درصد افزایش داشتیم.وی ادامه داد: از ۲۵ اسفند سال ۹۳ تا ۱۴ فروردین سال گذشته تصادفات خسارتی استان ۷۳ مورد بود که در مدت مشابه امسال به ۷۰ مورد کاهش پیدا کرد. در این زمینه نیز چهار درصد کاهش داشتیم.رئیس پلیس راه خوزستان یادآور شد: هر چند که محور هفتکل به سمت باغملک، ایذه و دهدز جزو نقاط حادثه خیز استان هستند ولی امسال کاهش تصادفات را در این محور شاهد بودیم چون هم یک سری کارها انجام شده و هم اینکه مردم بیشتر رعایت می کنند. البته با توجه به نعمت بارندگی و کوهستانی بودن این محور تعداد گشت های محسوس و نامحسوس را افزایش دادیم.

واژگونی بیشترین عامل تصادفات

دولتشاهی اضافه کرد: بیش از ۴۰ درصد تصادفات امسال در ایام نوروز استان خوزستان ناشی از واژگونی خودورها بود. این واژگونی های نیز معمولا به دلیل توجه نداشتن به جلو، رعایت نکردن سرعت مطمئنه، خستگی و خواب آلودگی اتفاق می افتد. در حقیقت بیشتر نه به وضعیت جاده بلکه به عامل انسانی بستگی دارد.

وی تصریح کرد: معمولا جاده های خوزستان کفی، بیابانی، یکنواخت و خسته کننده است و راننده ها خسته می شوند. البته متأسفانه با وجود توصیه های مکرر پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر رانندگی نکردن بیشتر از دو ساعت در این جاده و استراحت داشتن قبل از رانندگی و مابین دو ساعت ها باز هم رانندگان رعایت نمی کنند.

رئیس پلیس راه خوزستان خبر داد: امسال بیشترین تصادفات از ساعت ۱۴ تا ۱۸ و دو بامداد تا ۶ صبح به وقوع پیوسته اند. این ساعات در وقت های خستگی افراد است و برخی رانندگان با بهانه هایی مانند اینکه کمی دیگر به مقصد می رسیم، برای خود و حتی دیگران مشکل ساز می شوند.

دولتشاهی اظهار کرد: امسال رعایت نکردن سرعت مطمئنه، خستگی و خواب آلودگی، تجاوز به چپ، توجه نداشتن به جلو و خستگی از جمله دلایل عمده تصادفات مختلف بود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بیشترین تصادفات در آزادراه ها و بزرگراه ها رخ داده است، بیان کرد: امسال بیشترین تصادفات در محور امیدیه به دیلم، رامهرمز به رامشیر و اهواز به اندیمشک و همچنین محور آبادان که اتوبان است، رخ داد.رئیس پلیس راه خوزستان گفت: محور ماهشهر به هندیجان و بعد دیلم نیز جزو نقاط حادثه خیز استان بود که راه و شهرسازی خوزستان ۱۰ کیلومتر آن را اتوبان کرده و امسال به زیر بار ترافیک رفت. مابقی کار این پروژه نیز در حال انجام بوده و خوشبختانه اکنون حادثه ها در این محور کاهش پیدا کرده ولی باز هم مشکل داریم.

دولتشاهی با اشاره به اینکه راه و شهرسازی خوزستان بر اساس اولویت در حال انجام پروژه های مختلف بهسازی و نوسازی راه های استان است، تصریح کرد: در محور هفتکل نیز که یکی از نقاط حادثه خیز استان است نیز کارهایی در حال انجام بوده و مقرر شده تا حدودا ۱۰ کیلومتر آن را اتوبان کرده و از طریق کمربندی از این شهر رد کنند.

حادثه خیز بودن محور ایذه

وی با اشاره به اینکه محور ایذه نیز یکی از نقاط حادثه خیز خوزستان است، افزود: در محور رامهرمز به بهبهان نیز به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز مشکل حادی داریم رو داریم و متاسفانه تصادفات زیادی در این محور رخ می دهد. شاید خیلی از تصادفات این محور نیز ربطی به مسافران نوروزی نداشته و اکثر ترددها بومی است.

رئیس پلیس راه خوزستان عنوان کرد: دو راهی لالی به مسجدسلیمان، محور اندیکا و ملاثانی به شوشتر نیز جزو نقاط حساس استان هستند. البته همه بر اساس اولویت بندی در دستور کار راه و شهرسازی قرار گرفته است.دولتشاهی بیان کرد: اولویت اصلی پلیس راه استان همان محور هفتکل و رامهرمز به بهبهان است چون خروجی محسوب می شوند ولی ترددها از دوراهی لالی به مسجدسلیمان بیشتر بومی است و اکثرا از وضعیت آن باخبر هستند.

وی تأکید کرد: البته محور هندیجان به دیلم هم جزو اولویت های پلیس راه استان است چون واقعا حجم زیادی از ترددها را در این محور شاهد هستیم.

افزایش ۴۲ درصدی تردد

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: از ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۴ فرودین امسال نسبت به مدت مشابه دوره قبل شاهد افزایش ۴۲ درصدی تردد در استان بوده ایم.

دولتشاهی تصریح کرد: برای ایام اجرای طرح به ویژه در مقاطع ابتدای سال و روزهای پایانی تعطیلات به تمامی نیروهای راهور و همچنین پلیس راه اعلام آماده باش کردیم. همچنین بیش از ۲۰۰ تیم محسوس، نامحسوس و پاس پیاده در نقاط حادثه خیز مستقر کردیم.

وی اضافه کرد: با توجه به دستور استاندار و همچنین همکاری ادارات دولتی مختلف و شرکت نفت، ملی حفاری و راه و شهرسازی از خودروهای آنها نیز برای گشت نامحسوس استفاده کردیم.

رئیس پلیس راه خوزستان خبر داد: امسال یک هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو در استان توقیف شد که بیشترین علل توقیف مربوط به تخلفات حادثه خیز است. تخلفات باید همزمان انجام شود تا خودرو را توقیف کنیم یعنی انجام دو تخلف همزمان و یا اینکه حرکات آزمایشی، سبقت غیرمجاز، خلافی های بالای یک میلیون تومان، خودروی افراد بدون گواهینامه و یا گواهینامه با بیش از ۳۰ نمره منفی باعث توقیف خودرو می شود.

۹۸ هزار خودرو اعمال قانون شدند

دولتشاهی اظهار کرد: در ایام اجرای طرح امسال بیش از ۹۸ هزار خودرو اعمال قانون و جریمه شده اند. تقریبا حدود ۳۵۰ دستگاه موتورسیکلت نیز به دلایل مختلف مثل نداشتن گواهینامه و انجام حرکات نمایشی توقیف شدند.

وی با اشاره به اینکه همه جریمه ها به خزانه دولت واریز می شود، عنوان کرد: از ۲۰ اسفند سال گذشته ۴۱ مورد از جرائم مختلف رانندگی مثل سرعت غیرمجاز افزایش ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی تعرفه داشتند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر خوزستان بیان کرد: پلیس راه خوزستان در ۶ ماه اول سال گذشته مقام اول کشور را کسب کرده و اعداد و ارقام حوادث مختلف در سال ۹۳ و۹۴ در حوزه راه نشان دهنده تحقق کارهای تیمی استان است که البته هنوز هم باید بیشتر کار کنیم.

کاهش کشته ها

احمد سیاحی ادامه داد: در سال ۹۳ تعداد کشته ها ۲۰۷ نفر و سال گذشته نیز به ۱۷۷ نفر کاهش پیدا کرد، این آمار کاهش ۱۵ درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات را نشان می دهد.

وی یادآور شد: از ۲۵ اسفند سال ۹۳ تا ۱۴ فروردین سال ۹۴ تعداد تلفات تصادفات درون شهری ۲۱ نفر بوده که در مدت مشابه امسال به ۱۲ نفر کاهش پیدا کرده است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان عنوان کرد: امسال به دلیل شرایط جوی مناسب حجم مسافران نوروزی در استان افزایش پیدا کرده و با وجود این رونق سفر به استان بسیاری از اعداد و ارقام قابل قبول هستند.سیاحی تاکید کرد: از ۲۵ اسفند سال ۹۳ تا ۱۴ فروردین سال گذشته ۳۲ نفر کشته در محورهای برون شهری داشتیم که امسال به ۱۰ نفر کاهش پیدا کرده است. هرچند مرگ حتی یک نفر هم نگران کننده است و باید تلاش و جدیت بیشتری داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در ایام نوروز امسال ۱۴ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۸۳۲ نفر از استان خوزستان بازدید و سه میلیون و ۷۳۱هزار و ۷۹ نفر هم اقامت داشتند.

بررسی مقایسه‌ای وضعیت تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی استان .....

بازه زمانی

۲۵ اسفندماه ۹۴ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۵

۲۵ اسفندماه ۹۳ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۴

تعداد تصادفات جاده‌ای

۱۳۳

۱۴۲

تعداد کشته‌شدگان

۱۰

۳۲

تعداد مجروحان

۷۷

۷۴

محورهای پرحادثه

محور هفتکل به سمت باغملک، ایذه و دهدز

محور هفتکل به سمت باغملک، ایذه و دهدز

دلیل عمده تصادفات

واژگونی خودورها

واژگونی خودورها

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد