سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

امضای قرارداد خرید «سوخو 30» از روسیه تا پایان 2016

برخی اخبار از نهایی شدن قرارداد فروش جنگنده‌های پیشرفته سوخو30 روسیه به ایران تا پایان سال جاری میلادی حکایت دارد.
به گزارش مشرق، چهارم شهریورماه سال گذشته در جریان برپایی نمایشگاه هوافضای ماکس در مسکو خبری درباره توافقات اولیه ایران و روسیه برای خرید جنگنده‌های سوخو30 منتشر شد.در جریان یکی از این رایزنی‌ها، سورنا ستاری معاون رئیس‌جمهور کشورمان که برای حضور در نمایشگاه ماکس به مسکو سفر کرده بود، با ولادیمیر پوتین دیدار و در این باره نیز گفتگوهایی انجام داده بود.
ستاری در گفتگویی به بیان جزئیات دیگری نیز پرداخت و گفت که به همراه رئیس جمهور روسیه به مدت 3 ساعت و نیم از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کرده و در جریان اجرای نمایش هوایی جنگنده‌ها نیز حضور داشته است.
وی همچنین تایید کرد که گفتگوهایی درخصوص جنگنده سوخو 30 نیز صورت گرفته اما اخبار بیشتری در این خصوص اعلام نکرد.
اینها اولین گمانه‌زنی‌ها درباره خرید جنگنده‌های جدید روسی توسط ایران بود.
برخی مقامات دیگر نیز تلویحا این اخبار را تایید کرده و البته از بیان جزئیات آْن خودداری می‌کردند.

* واشنگتن مانع فروش سوخو-٣٠ روسیه به ایران مى شود

روز گذشته کمیته روابط خارجی مجلس مجلس سنای آمریکا، نشست استماعی با موضوع «اقدمات اخیر ایران و اجرای برجام» برگزار کرد و تام شانون، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز مهمان این نشست بود. وی در این نشست، ضمن اشاره به موضوع فروش جنگنده‌های سوخو30 روسیه به ایران، آن را ناقض قطعنامه سازمان ملل خواند و گفت که واشنگتن از مسیر شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع فروش این هواپیماها به ایران خواهد شد.

* مسکو: فروش سوخو-30 به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت نیست

این اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا بلافاصله با واکنش مسکو مواجه شد و وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که مسکو فروش جنگنده و تانک (T-90) به ایران را خلاف قطعنامه شورای امنیت نمی‌داند.

امضای قرارداد خرید «سوخو 30» از روسیه تا پایان 2016

به نوشته خبرگزاری اینترفکس، وزارت خارجه روسیه همچنین تأکید کرده است که مسکو برای فروش این جنگ‌افزارها نیازی به مجوز شورای امنیت نداشته و درخواست چنین مجوزی هم نخواهد کرد. لازم به ذکر است که بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 را تائید کرد، برخی محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران تا 5 سال ادامه یافته است اما مسکو می‌گوید این محدودیت‌ها قرارداد تسلیحاتی این کشور با تهران را مانع نمی‌شود.

* آمریکا حق دخالت ندارد

رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه نیز در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما، به اظهارات روزگذشته آمریکایی‌ها واکنش نشان داد و گفت: خرید جنگنده سوخو30 و تانک T-90 در راستای مسائل دفاعی-امنیتی بوده و هیچ کشوری از جمله آمریکا حق دخالت ندارد.

* امضای قرارداد فروش سوخو30 تا پایان سال 2016

در جدیدترین اخبار راجع به ماجرای سوخوهای روسیه، بخش خبری ساعت 9 صبح امروز شبکه یک سیما از امضای قرارداد فروش فلانکرها میان ایران و روسیه تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.گزارش خبری سیما که در آن به ویژگی‌های جنگنده سوخو30 (نوع SM) پرداخته شد، به گونه‌ای بود که به نظر می‌رسد ماجرای فروش این نوع از جنگنده‌های روس به ایران به مراحل جدی خود نزدیک شده است.
جنگنده بمب‌افکن Su-30 با معرف فلانکر سی (Flanker-C) یکی از محصولات شرکت سوخو روسیه، در حقیقت نمونه پیشرفته‌تر جنگنده Su-27 است که علاوه بر برتری هوایی، توانایی درگیری با اهداف زمینی و همچنین حمل طیف وسیعی از تسلیحات مختلف را داراست.سوخو ٣٠ در حال حاضر علاوه بر نیروی هوایی روسیه، در کشورهای چین، الجزایر، آنگولا، مالزی، ونزوئلا، اندونزی، اوگاندا، قزاقستان و ویتنام فعال بوده و در کشور هند نیز تحت لیسانس تولید می‌شود ضمن آنکه دولت چین طرح J-16 خود را بر مبنای آن توسعه داده است.
از ویژگی های این جنگنده میتوان به بُرد بالا، مداومت پروازی و مانور پذیری فوق العاده آن اشاره کرد. منبع: فارس
معاون جان کری:
معاون وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در یک نشست استماع گفت که دولت کشورش از کانال شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع فروش جنگنده‌های روسی سوخو - 30 به ایران خواهد شد.
به گزارش مشرق، کمیته روابط خارجی مجلس مجلس سنا روز سه‌شنبه نشست استماعی با موضوع «اقدمات اخیر ایران و اجرای برجام» برگزار کرد. تام شانون، معاون وزیر خارجه آمریکا مهمان این نشست استماع بود.

سناتور «باب کورکر»، رئیس‌ کمیته روابط خارجی سنا در آغاز این نشست از رویکرد دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در مسائل مختلف در قبال ایران انتقاد کرد.
وی دولت آمریکا را به اتخاذ مواضع ضد و نقیض در واکنش به آزمایش‌های موشکی اخیر ایران متهم کرد و مدعی شد مقامات کابینه اوباما ابتدا این اقدامات ایران را «نقض» قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته‌اند اما در ادامه تغییر لحن داده و آنها را «مغایر با قانون» توصیف کرده‌اند.
کورکر در ادامه جنجال‌های روزهای گذشته درباره موضوع امکان اجازه به ایران برای استفاده از دلار در مبادلات خارجی را پیش کشید و گفت گمانه‌زنی‌های زیادی در این رابطه مطرح شده است. رئیس کمیته روابط خارجی سنا علی‌رغم این گفت در تماسی که دیروز با «آدام زوبین»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا داشته، اطمینان یافته که دولت آمریکا در صدد انجام چنین کاری نیست، اما جان کری، در مصاحبه صبح امروز، باز به گونه‌ای عمل کرده که آن اطمینان از بین رفته است.
کورکر همچنین از «توماس شانون»، معاون وزیر خارجه آمریکا خواست درباره اینکه آیا دولت آمریکا آماده تحریم ایران در زمینه مسائل غیرهسته‌ای است، توضیح دهد.
شانون، در پاسخ به اظهارات کورکر گفت: «در حالی که از پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ایش دلگرم شده‌ایم، من به شما اطمینان خاطر می‌دهم که دولت همانند شما درباره اقدامات ایران در حوزه‌های خارج از موضوع هسته‌ای نگران است.»
تام شانون در ادامه این نشست، فروش هواپیمای سوخو 30 روسیه به ایران را نقض قطعنامه سازمان ملل خواند و گفت که واشنگتن از مسیر شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع فروش این هواپیماها به ایران خواهد شد.
این مقام آمریکایى همچنین گفت دولت اوباما آمادگى دارد قانون تحریمهاى ایران را، که زیربناى تحریم‌هاى یکجانبه واشنگتن علیه تهران است، مشروط بر عدم تداخل با برجام، تمدید کند.

شانون، سیاست‌های ایران در منطقه را در ضد منافع آمریکا دانست و درباره مقابله با آنها به سناتورها اطمینان  وی گفت: «حمایت ایران از گروه‌هایی مانند حزب‌الله، کمک‌رسانی به رژیم اسد در سوریه و برنامه موشکی این کشور در تضاد با منافع آمریکا قرار دارند و تهدیدهای بنیادینی علیه منطقه و فراتر از آن هستند.»
تام شانون علی‌رغم این گفت که ایران اکنون به پروتکل الحاقی آژانس متعهد شده و آژانس اقدامات شفافیت‌ساز متعددی برای نظارت بر برجام، تدوین کرده است.

وی گفت: «به لطف برجام، ایران اکنون تحت نظارت جامع‌ترین نظام اقدامات شفافیت‌سازی که تا کنون از طریق مذاکره برای نظارت بر یک برنامه هسته‌ای به دست آمده، قرار گرفته است.» شانون با بیان اینکه برجام «اختلافات عمیق» آمریکا با ایران را حل نمی‌کند، گفت: «ما درباره فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران، هشیار هستیم.»
او سپس با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و اقدامات‌ ثبات‌زدا گفت: «به همین دلیل است که ما تحریم‌های مرتبط با اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه و حمایت این کشور از تروریسم را حفظ کرده‌ایم و قاطعانه به اجرای دستور اجرایی شماره 13224 که به ما اجازه هدف قرار دادن تروریست‌ها و حامیان آنها را می‌دهد، ادامه می‌دهیم.»
وی در ادامه آزمایش‌های موشک‌های بالیستیک ایران و حقوق بشر را دیگر چالش‌های واشنگتن با ایران عنوان کرد.
شانون با بیان اینکه اجرای برجام ضمانت خواهد کرد که ایران قادر به ساخت کلاهک‌های هسته‌ای برای استفاده در موشک نخواهد بود گفت: «ما به استفاده از تمامی ابزارهای یکجانبه و چندجانبه، از جمله تحریم‌ها برای مهار برنامه موشک‌های بالیستیک ایران، ادامه خواهیم داد.»
وی درباره حقوق بشر هم مدعی شد که ایران با محدود کردن آزادی‌های مدنی از جمله تجمعات صلح‌آمیز، آزادی بیان و مذهب، حقوق اساسی شهروندانش را نقض می‌کند.

معاون وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد دولت آمریکا از ابزارهای متنوع برای افزایش آگاهی درباره موارد نقض حقوق بشر ادامه خواهد داد. شانون تأکید کرد برجام سیاست‌های واشنگتن در این زمینه را تغییر نداده است. وی با بیان اینکه تحریم‌های حقوق بشری مشمول تخفیف‌های تحریمی آمریکا نمی‌شوند، گفت واشنگتن اجرای آنها را دامه خواهد داد.
 شانون بعد ار این اظهارات به سوال کورکر درباره اینکه آیا دولت آمریکا قصد انجام اقداماتی برای صدور مجوز استفاده ایران از دلار در مبادلات خارجی دارد یا خیر، پاسخ داد.

شانون گفت: «شایعات و گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر اینکه آمریکا در حال انجام گام‌های مقدماتی برای صدور مجوز استفاده از دلار یا اجازه دسترسی به نظام مالی آمریکا با چرخش 180 درجه‌ای است، صحیح نیستند.»کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا در ادامه، شانون را در موضوع آزمایش‌های موشکی به چالش کشید و پرسید که آیا دولتمردان آمریکایی، همانند نمایندگان کنگره با وضع تحریم به بهانه انجام این آزمایش‌ها موافق هستند یا خیر؟ کورکر، اضافه کرد قانونگذاران کنگره، بر اساس آنچه برجام برای آنها توضیح داده شده این اقدامات ایران را نقض برجام می‌دانند.
شانون در پاسخ گفت: «همان‌طور که گفتم ما، کماکان کاملاً و قاطعانه، مخالف برنامه موشکی ایران هستیم و معتقدیم که ما هم به صورت یکجانبه و به صورت چندجانبه ابزارهای لازم برای مقابله با این برنامه برخوردار هستیم.»  منبع: فارس
تحلیل‌گر آمریکایی:
آمریکایی‌ها آمدن ایران پای میز مذاکره را نشانه ضعف تهران دیدند؛ در واقع توافق هسته‌ای، رهبران آمریکا را گستاخ‌تر کرد؛ واشنگتن با بهانه‌تراشی و محکوم کردن توان موشکی ایران، پروژه تضعیف جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند.
گروه جنگ نرم مشرق- پایگاه خبری تحلیلی «نیو ایسترن آتلوک» (New Eastern Outlook) در جدیدترین مقاله خود به قلم "کالب ماپین"، به کارشکنی آشکار آمریکا و متحدانش در فضای پسا برجام در مقابل صداقت و تعهد ایران پرداخت.
وی در این مقاله به پس از توافق هسته‌ای ایران با 1+5 و اجرایی شدن برجام اشاره کرده که فریادهای شادی و رضایت از گوشه‌های مختلف جهان و همچنین بعضی طیف‌های سیاسی ایران بلند شد و به آن سوی قضیه در آمریکا پرداخته که جمهوری‌خواهان در حالی که از شکست در لغو برجام عصبانی بودند، با دعوت نتانیاهو مراتب دهن‌کجی خود به سیاست‌های اوباما و برجام را نشان دادند و از ایران هسته‌ای آینده به عنوان «بانی روز قیامت» یاد کردند.
برجام، آمریکا را گستاخ‌ترکرده است/ حمله واشنگتن به دوستان ایران /// در حال ویرایش
پایگاه خبری تحلیلی «نیو ایسترن آتلوک» به کارشکنی آشکار آمریکا و متحدانش در فضای پسا برجام در مقابل صداقت و تعهد ایران پرداخت

شیطنت در قبال توان موشکی ایران

در ابتدای این مقاله آمده است که: «امضای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران، کارشکنی‌هایی از سوی آمریکا و متحدانش در سرتاسر دنیا را به دنبال داشت. برجام حاصل شد و آمریکا با بهانه‌تراشی شروع به محکوم کردن سامانه موشکی ایران کرد. ایران هم اعلام نمود که این سامانه موشکی صرفا جنبه دفاعی دارد. این در حالی است که دشمن اصلی ایران در منطقه یعنی اسراییل (رژیم صهیونیستی)، بارها بطور ناگهانی به دیگر کشورهای منطقه حمله و تجاوز کرده است که از آن دست می‌توان به 5 مورد حمله به لبنان و حمله به عراق در سال 1981 اشاره کرد. ایران به خوبی می‌داند که هر آینه احتمال حمله از سوی اسراییل و آمریکا به سمت این کشور هست و به همین دلیل بنابر بیانیه‌های سپاه پاسداران، در حال حاضر جهت عملیات دفاع از حریم خود، 80 هزار موشک آماده برای هدف قرار دادن تل‌آویو و حیفا در صورت حمله اسراییل در اختیار دارد. رسانه‌های آمریکایی هم به نحو خوبی و با توسل بر تبلیغات، "حق دفاع ایران از خود" را به مردم جهان به مثابه یک تهدید معرفی کرده‌اند. با اینکه ایران به پیمان بازداری هسته‌ای عمل کرده و حتی برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای خود را تقریبا رها کرده، اما آمریکا و اسراییل تا ایران را کاملا خوار و بی‌دفاع نبینند، دست‌برار نیستند».

برجام، آمریکا را گستاخ‌ترکرده است/ حمله واشنگتن به دوستان ایران /// در حال ویرایش
با اینکه ایران به پیمان بازداری هسته‌ای عمل کرده و حتی برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای خود را تقریبا رها کرده، اما آمریکا و اسراییل تا ایران را کاملا خوار و بی‌دفاع نبینند، دست‌برار نیستند

اتهام‌زنی به ایران برای حملات یازده سپتامبر

پایگاه خبری تحلیلی «نیو ایسترن آتلوک» ادامه داد: «سوم مارس امسال بود که قاضی «جورج دانیلز» ایران را متهم ردیف اول حادثه یازده سپتامبر خواند و این کشور را به پرداخت 10 میلیارد و 500 میلیون دلار جریمه محکوم کرد که از این رقم 7 میلیون دلار به خانواده‌های کشته‌شدگان برج‌های دوقلو و 3 میلیارد و 500 میلیون دلار به شرکت‌هایی که بیمه‌کننده برج‌های مربوطه بودند، اختصاص دارد. این در حالی است که 28 صفحه از گزارش کمیسیون یازده سپتامبر، به دلیل اینکه مدارک موجود از حضور مستقیم عربستان در حمله تروریستی آن روز حکایت داشت، همچنان محرمانه باقی مانده و حتی بازداشت‌شدگان پرونده نظیر «ذکریوس موسوی» بارها اذعان کرده‌اند که به دستور عربستان این عملیات انجام شد. اما قاضی مذکور با ادله عجیب و بدون ارائه حتی یک مدرک مدعی است که عوامل آن حمله تروریستی، یک سال از قبل از اقدام خود با دولت ایران دیدار کردند.
این اقدامات آمریکا و قاضی آمریکایی علیه ایران، یک توهین به این کشور است؛ هم‌اکنون هزاران نیروی سپاه پاسداران جان خود را برای مبارزه علیه داعش و القاعده در سوریه فدا می‌کنند. بن لادن و آل‌سعود حامی وی و جریان‌های جهادی و سلفی پیوسته مورد نفرت ایران بوده‌اند و آنها نیز پیوسته ایرانیان را مرتد می‌دانند. آل‌سعود معتقد است که مذهب شیعه‌، زاده توطئه یهودیان برای تضعیف پادشاهی عربستان است و این تفکر دروغین و سمی را به دیگر متحدانش در منطقه سرایت داده است.
رسانه‌های عربستان، مدام از خطر تشکیل هلال شیعی سخن می‌گویند و وهابی و تندروها را برای جنگ در داخل سوریه ترغیب می‌کنند. از نگاه بیمار و توطئه‌ساز سعودی‌ها، علوی‌های حزب بعث سوریه، ایران، حزب الله، جنبش دموکراسی در بحرین، و کمیته‌های مردمی یمن شیعیانی هستند که دست به دست هم در حال شکل دادن امپراتوری شیعه هستند. این در حالی است که علوی‌های سوریه از حیث اعتقادی فاصله و تفاوت زیادی با شیعیان 12 امامی ایران دارند؛ و یا جنبش دموکراسی بحرین، صرفا یک حرکت مردمی است بر علیه پادشاهی مستبد این کشور؛ و کمیته‌های خلق یمن هم نه تنها شامل شیعیان زیدی می‌شوند که چپ‌گراهای سکولار و حتی حامیان علی عبدالله صالح حاکم سنی پیشین را در بر می‌گیرد. حال دیگر بگذریم از اینکه رژیم سعودی با حمایت آمریکا، القاعده، و داعش در حال مبارزه با این چیزی که ائتلاف خطرناک شیعی می‌خواند است».
برجام، آمریکا را گستاخ‌ترکرده است/ حمله واشنگتن به دوستان ایران /// در حال ویرایش
معرفی ایران به عنوان متهم ردیف اول حادثه یازده سپتامبر یک توهین به این کشور است؛ هم‌اکنون هزاران نیروی سپاه پاسداران جان خود را برای مبارزه علیه داعش و القاعده در سوریه فدا می‌کنند.

منشا کارشکنی آمریکا علیه ایران
"کالب ماپین" سپس به نقش ««کمیته روابط خارجی» در تعیین سیاست‌های آمریکا در پس از برجام می‌پردازد: «کارشکنی‌های آمریکا حتی پس از امضای برجام علیه ایران، از «کمیته روابط خارجی» (CFR) که مغز متفکر سازمان CIA است، آب می‌خورد. در این کمیته، اساتید برجسته دانشگاه به همراه متخصصان کارکشته سیاست خارجه، پشت درهای بسته با عوامل و مهره‌های دولتی، مقامات ارشد نظامی، و نمایندگان مهم کنگره به گفتگو می‌نشینند. بودجه چندین میلیارد دلاری این کمیته توسط بنیاد راکفلر، شرکت فورد، و شرکت‌های بزرگ نفتی همچون «اکزون موبیل» تامین می‌شود. اعضای کمیته روابط خارجی، حرکات بعدی آمریکا را تعیین می‌کند و CIA‌ و پنتاگون در دستور کار قرار می‌دهند.

مقاله‌ای تحت عنوان «زمان برخورد با ایران: سیاست در قبال ایران پس از توافق» اخیرا از سوی این کمیته چاپ شد که انگیزه‌ها و روش‌های حمله لفظی علیه ایران توسط سران آمریکایی را تبیین کرد. از نظر نویسندگان مقاله، ایران یک دولت متعارف با برآورد عملی منافع ملی نیست، بلکه یک نظام انقلابی است. طبق نظر نویسندگان مذکور، سرانجام انقلاب 57 سقوط خواهد کرد و البته تا آن زمان صلحی بین آمریکا و ایران برقرار نخواهد شد.
سیاست‌های معطوف به براندازی نظام ایران همه در جهت منزوی کردن حکومت است. در همین راستا، کمیته مذکور خواستار ائتلاف کشورهای حوزه خلیج فارس بر علیه ایران شده و معتقد است از هر گونه کمک نظامی به این کشورها پیرامون ایران در صورت برخورد دو طرف با یکدیگر، نباید دریغ کرد. سیاست آمریکا بر حمایت از ملک‌نشین‌های عرب که با شرکت‌های نفتی این کشور تجارت عظیم دارند و به دنبال سامانه‌های دفاعی مانند «گنبد آهنین» اسراییل هستند، قرار دارد».

حمله به دوستان ایران

مقاله مذکور در انتها به گستاخ‌تر شدن آمریکا در پس از برجام با حمله به متحدان منطقه‌ای ایران نوشت: «صحبت از تضعیف ایران از طریق حمله به متحدان این کشور همچون سوریه، یمن، و لبنان است، چرا که حمایت ایران از آنها، هر آینه خطر بزرگتری را برای آمریکا و اهدافش در بر دارد. یکی دیگر از وجوه وحشت آمریکا از ایران، این است که این کشور پتانسیل بالایی برای الهام‌بخشی به کشورهای ذلیل منطقه برای بیرون آمدن از پوسته ذلت به طرف کسب استقلال و هویت است.
اصلا جای تعجب نیست که پس از توافق هسته‌ای، عربستان آیت‌الله نمر که اعتراض مسالمت‌آمیز در جهت تحق دموکراسی را داشت، اعدام کرد؛ و یا ارتش نیجریه به دستور آمریکا، هزاران نفر ر را به همراه خانواده شیخ «زکزاکی» کشت و وی را به ناحق بازداشت کرد. اعمالی که پس از توافق هسته‌ای از سوی آمریکا و شرکایش صورت گرفت، حقیقتا آب سردی بود بر آتش گرم دل کسانی که صلح بین‌المللی را می‌خواستند. آمریکا، باید به خاطر کوتاه آمدن ایران از خیلی از مسائل به این کشور دلداری می‌داد، اما به جای آن شروع به حمله لفظی به ایران کرد. اشکال آمریکایی‌ها این است که آمدن ایران پای میز مذاکره را نشانه ضعف ایران دیدند نه فرصتی برای یک آغاز جدید؛ توافق هسته‌ای، رهبران آمریکا را گستاخ‌تر کرد. حقیقتا آمریکا همچون یک کوسه که در پی بوی خون می‌دود، به دنبال آن است که دندان‌های تیزش را در کالبد صلح‌آمیز کشوری که سرشار از ثروت نفت  و بر استقلال سیاسی و اقتصادی خود استوار است، فرو کند».

*درباره نویسنده مقاله

«کالب ماپین» فعال و تحلیل‌گر سیاسی مقیم نیویورک و فارغ‌التحصیل دانشگاه «بالدوین والاس» و از فعالان «جنبش تسخیر وال استریت» است.
طبق آمار گمرک‌ ایران:
در سال 1394 برای اولین‌بار در چند دهه اخیر، کالاهای چینی بیش از یک چهارم کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند تا اقتصاد ایران بیشتر از قبل، چینی شود.
اتکای ایران به واردات از چین رکورد زد +نمودار
گروه اقتصادی مشرق-در سال 1394 برای اولین بار در چند دهه اخیر، کالاهای چینی بیش از یک چهارم کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند تا اقتصاد ایران بیشتر از قبل، چینی شود.
بر اساس آمار اعلام‌شده گمرک، در سال گذشته 41.5 میلیارد دلار کالای خارجی به کشور وارد شد که بیش از 25 درصد آنها چینی بود.
ارزش کالاهای چینی وارداتی به کشور در سال گذشته 10.4 میلیارد دلار بود، بدین ترتیب 25.2 درصد از مجموع واردات کشورمان را اجناس چینی به خود اختصاص دادند.
سهم 25.2 درصدی چینی‌ها از واردات ایران در سال گذشته، آماری بی‌سابقه در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود و در هیچ سالی چینی‌ها نتوانسته بودند تا این سطح، بازار ایران را تسخیر کنند.

گمرک‌: اتکای ایران به واردات از چین به بالاترین سطح تاریخ رسید

در دوره 8 ساله دولت‌های نهم و دهم، به طور میانگین کالاهای چینی 9.4 درصد از کل واردات کالا به کشور را تصاحب کردند اما با تغییر دولت در سال 1392، روند واردات اجناس چینی شتاب فراوانی پیدا کرد به طوری که در سال 92 سهم چینی‌ها از واردات ایران به 19.7 درصد و در سال 93 به 23.8 درصد و نهایتا در سال گذشته به 25.2 درصد افزایش یافت.
رشد چشمگیر وابستگی وارداتی به اجناس چینی در دولت یازدهم کاملا با شعارها و سخنان مقامات ارشد این دولت در تناقض است.اکنون برخلاف مواضع دولتی‌ها، تقریبا از هر 4 کالایی که به ایران وارد می‌شود، یکی از آنها چینی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد