سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

از هر 6 ایرانی یک نفر به سکته مغزی دچار می شود

  

دبیرعلمی بیست وهفتمین کنگره علمی فیزیوتراپی ایران گفت: شایع ترین بیماری مغز و اعصاب که منجر به اختلال در حرکت می شود، سکته مغزی است که سومین عامل مرگ و میر در جوامع و از جمله ایران است به طوری که از هرشش ایرانی یک نفر در طول عمر خود دچار آن می شود.

به گزارش ایرنا از انجمن فیزیوتراپی ایران، دکتر ایرج عبدالهی افزود: سکته مغزی پس از بیماریهای قلب و عروق و سرطانها، سومین عامل مرگ و میر در جوامع به شمار می رود.

وی اظهار کرد: سکته مغزی علاوه بر آمار بالای مرگ و میر، یکی از مهمترین علل بروز ناتوانی حرکتی بویژه در افراد میانسال و سالمند است.

وی گفت: سکته مغزی منجر به ضعف یا فلج یک سمت بدن می شود و پس از درمان های اولیه و تثبیت علائم حیاتی ، توانبخشی به منظور غلبه بر اختلال حرکتی جزء مهمترین درمان هااست که هر چه سریع تر باید برای بیمار شروع شود و فیزیوتراپی در این میان جایگاه ویژه ای دارد.

دانشیار و مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: تاکید اصلی در فیزیوتراپی این بیماران بر تمرینات عملکردی مانند حفظ تعادل در وضعیت نشسته و ایستاده، راه رفتن و عملکرد دست با استفاده از سمت مبتلا است. 

عبدالهی افزود:همچنین کنترل قوام عضلات و در صورت نیاز تقویت یا تسهیل عضلات مبتلا از مبانی درمان فیزیوتراپی این بیماران است که البته در مراحل اولیه می توان از برخی عوامل فیزیکی مانند عوامل گرمایی و تحریک الکتریکی عملکردی و بیوفیدبک استفاده کرد .

وی ادامه داد: تمرینات این بیماران باید در کلینیک آغاز و در منزل توسط بیمار و به کمک خانواده پیگیری شود چرا که اثر بخشی این تمرینات در گرو تکرار زیاد آنها است و استفاده از وسایل کمکی مانند عصا ، واکر ، بریس و ... در حد ضرورت و با تشخیص فیزیوتراپیست و نیز تغییرات لازم در محیط زندگی و کار از دیگر توصیه ها جهت کنترل مشکلات حرکتی این بیماران است .

وی با اشاره به شعار بیست و هفتمین کنگره علمی فیزیوتراپی ایران با عنوان 'حرکت برای زندگی 'افزود: محورهای مورد بحث در این کنگره شامل اختلالات کنترل حرکت ، توانبخشی کودکان دارای مشکلات حرکتی ، توانبخشی دست ، فیزیوتراپی بدنبال سکته مغزی ، درمانهای دستی و عوامل فیزیکی است و جایگاه فیزیوتراپی در تیم توانبخشی و نظام سلامت از تاکیدات ویژه این کنگره خواهد بود. 

عبدالهی اظهار کرد :با افزایش میانگین طول عمر در جوامع، بیماریها از سمت بیماریهای عفونی به سمت بیماریهای ناتوان کننده متمایل شده است و در این میان فیزیوتراپی به عنوان یکی از مهمترین رشته های مرتبط با حرکت و ناتوانی اهمیتی روزافزون پیدا کرده است و با توجه به گسترش حوزه های مرتبط با فیزیوتراپی در برخی کشورها ، مقطع پایه فیزیوتراپی به دکترای حرفه ای ارتقا یافته است.

بیست و هفتمین کنگره علمی فیزیوتراپی ایران طی از 15 تا 17 اردیبهشت ماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.این کنگره که به همت انجمن فیزیوتراپی ایران و با همیاری دانشکده های توانبخشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور برگزار می شود تازه های فیزیوتراپی در قالب سخنرانی ، پوستر ، میزگرد و کارگاههای آموزشی توسط متخصصان فیزیوتراپی و رشته های مرتبط ارایه خواهد شد .
منبع: ایرنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد