سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

شهر جهانی شوش دراولین سال حضورمهمانان نوروزی/انتظارات برآورده نشد

شوش دانیال
شناسهٔ خبر: 3590763 -
شوش - شوش پس از ثبت جهانی، امسال اولین نوروز جهانی بودن را پشت سر گذاشت که با نارضایتی برخی مسافران نوروزی مواجه بود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- قاسم منصور آل کثیر: با ثبت جهانی شوش در فهرست میراث جهانی، انتظارات مردم بویژه مسافران نوروزی از این شهر بسیار بالا رفت. کمبود محل اسکان و امکانات اولیه در این شهر بسیاری را ناراضی کرده بود. شوش با داشتن دو اثر ثبت جهانی و همچنین مرقد پیامبر دانیال و شاعر امام رضا دعبل خزاعی دارای جاذبه های گردشگری تاریخی و مذهبی برجسته ای است که به نسبت این ظرفیت ها، امکانات مناسبی برای گردشگران ندارد. قرار گرفتن شوش در اتوبان ترانزیتی جنوب به مرکز و عبور خط راه آهن و وجود مراکز دیدنی، تاریخی و طبیعی سبب شده که شوش به عنوان قطب مهم گردشگری در استان مطرح باشد.

انتظار بیش از این بود

احمد یکی از مسافران نوروزی است که دو روز را در شوش سپری کرد. وی در خصوص وضعیت امکانات شوش به خبرنگار مهر می گوید: اولین بار است که به شوش سفر می کنیم و از مکان های مختلف این شهرستان دیدن کردیم اما انتظار داشتیم که حداقل مکان های خوبی برای استقرار مسافران باشد. حتی یک هتل یا مسافرخانه مناسب در این شهر ندیدیم و یک شب را در دزفول گذراندیم.

وی افزود: یک شب نیز در پارک ویندی بودیم که امکانات مناسبی نداشت، برای پارک خودرو پول می گرفتند اما می گفتند امنیت خودرو با ما نیست .

علی یکی دیگر از مهمانان نوروزی است. جاذبه های شوش او را برای سفر به این شهر ترغیب کرد. علی در این خصوص می گوید: به رغم جاذبه های تاریخی همچون زیگورات و قلعه شوش از طبیعت اطراف رود کرخه و همچنین یادمان شهدای فتح المبین این شهرستان نیز دیدن کردم و واقعا وجود این همه جاذبه در یک شهرستان جای خرسندی است. تصمیم دارم سال آینده نیز به شوش سفر کنم و امیدوارم برای رفاه ما مسافران امکانات بهتری در نظر گرفته شود.

وی گفت: متاسفانه بروشوری که به ما در شوش دادند مربوط به پارسال بود. یعنی از سال گذشته تا کنون هیچ پیشرفت یا توسعه ای در این شهرستان نبوده که بروشور جدید چاپ نشده است؟
 
اولویت پارک بانی با موتورسیکلت است

برای شنیدن پاسخ سئوالات مسافران سراغ برخی مسئولان محلی رفتیم. مسعود رشنو عضو شورای شهر شوش در خصوص پارک بان های اطراف پارک میراث فرهنگی می گوید: اطراف ویندی پارک در مصوبه پارک بان نیست.  

شهروندان شوشی به رغم پرداخت عوارض و مالیات ساخت و ساز به شهرداری برای پارکینگ اما باید برای پارک در خیابان‌ها نیز پول پرداخت کنند.

شهرداری شوش طی سال های اخیر همزمان با ورود مهمانان نوروزی اقدام به راه اندازی کارت پارک می کند که با انتقاد بسیاری از مهمانان نوروزی و شهروندان شوشی مواجه شده است.

عضو شورای شهر شوش در این باره به خبرنگار مهر توضیح می دهد: به درخواست شهرداری مصوبه ای برای راه اندازی طرح پارک بان در شورای شهر شوش تائید شد.

رشنو افزود: در این طرح خیابان های اطراف ویندی پارک در نظر گرفته نشده اند و اولویت فقط با موتورسیکلت ها، سپس پارک خودروها در مقابل برخی ادارات است.

رشنو گفت: دریافت پول های بیش از مقدار در نظر گرفته شده از شهروندان خلاف است و باید پیگیری شود.

مسئولان شهر شوش آمار دقیقی از کمبود جای پارک در شهر را اعلام نکردند. همچنین طبق قانون شهرداری ها با دریافت عوارض از منازل، موظف هستند پارکینگ های طبقاتی در شهر راه اندازی کنند.

فرماندار شوش نیز پیش از آغاز تعطیلات نوروزی در جلسه ای بر خط کشی جاده ها، نصب علائم راهنمایی، انجام گشت های راهداری و همچنین شناسایی نقاط حادثه خیز و رفع آنها در ایام نوروز تاکید کرد.

اما بسیاری از موانع یا سرعت گیرها از سمت دزفول و اندیمشک به شهر شوش رنگ آمیزی نشده بودند. همچنین مسیر شوش به بیشه زارهای کرخه ۶۰ متری نیز فاقد هر گونه علائم راهنمایی و رانندگی بود که طی روزهای نوروز منجر به تصادف و مرگ یک جوان شد. همچنین دو چراغ راهنما در نقاط کلیدی شهر نیز از کار افتاده بودند که تا کنون تعمیر و اصلاح نشده. این چراغ قرمزها دقیقا در مسیر تردد اتوبوس های راهیان نور هستند.

گردشگران ۳۸ کشور از یادمان شهدا بازدید کردند

با این حال سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولی‌عصر(عج) استان خوزستان در منطقه عملیاتی فتح‌المبین در شوش خوزستان اظهار کرد: گردشگرانی از کشورهای آمریکا کانادا، آفریقا، کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله عراق، لبنان، هند، پاکستان، گرجستان، ترکیه، کویت، سوریه، فلسطین و اردن در مناطق عملیاتی خوزستان دیده شدند.
 
وی گفت: این گردشگران از یادمان‌های شلمچه، طلائیه، دهلاویه، هویزه، فتح‌المبین فکه، چذابه، اروند کنار، پاسگاه زید، پادگان دو کوهه و مسجد جامع خرمشهر دیدن کردند.

مسافران رضایت نسبی دارند

ولی تیموری مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور نیز در حاشیه بازدید از شوش به خبرنگار مهر گفت: همکاران ما، نوروز بانان بی نوروز هستند که در قسمت ستاد سفرهای نوروزی در حال خدمت هستند. از نزدیک برای چندمین بار از کانون های گردشگری شوش بازدید کردم و آشنا شدم و چیزی که برای من قابل تحسین است همراهی مقامات محلی با مردم بود و باعث شد تمام گردشگران با خاطره خوب و رضایت نسبی بالا ، شهر را ترک کنند و انتظار می رود در سال آینده دو برابر این مسافران را ببینیم.

تیموری یادآور شد: رضایت بالای گردشگران نوروزی آینده خوبی را برای توسعه منطقه برای ما ترسیم می کند که با حمایت و دلسوزی بیش از پیش مسئولان محلی و همکاری جمعی مردم می توان به اهداف و آمال مورد نظرمان برسیم. گردشگری داخلی ما مبنای توسعه بین المللی است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان خوزستان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در بیشتر شهرهای استان مانند شوش، شوشتر و دزفول بازارچه های صنایع دستی دایر شده است. همچنین به منظور نزدیک کردن گردشگران به صنایع دستی استان خوزستان دو غرفه صنایع دستی را در هتل پارس برپا کردیم.

محمدعلی خلیلی افزود: شوش دارای جاذبه های گردشگری بسیار مناسبی است که می توان از این ظرفیت ها بهترین بهره را برد.

خلیلی گفت: گردشگری یک حوزه فرابخشی است و نیاز به تعاون و هماهنگی دارد. با توجه به ورود مسافران نوروز در محدوده زمانی ۲۰ روزه نیاز به هماهنگی همه دستگاه های محلی است. شوش هم با توجه به سابقه تاریخی دارای تنوع اقلیمی و جاذبه ها و فولکلور خاص و دارای ظرفیت های داخلی و بین المللی است.
 
در خصوص اسکان مهمانان نوروزی نیز شهردار شوش اخیرا اعلام کرد که ستاد اسکان مسافران نوروزی شهرداری شوش از ۲۹ اسفند ماه ۹۴ فعالیت کاری خود را آغاز کرده است.

یوسف زمانی اصل افزود: امسال همچون سال های گذشته بوستان های میراث(ویندی)، شهرداری، ساحل، مهارت و بوعلی در سطح شهر به عنوان محل اسکان مسافران نوروزی تعیین شدند.

وی گفت: بیشتر مسافران که از استان های مختلف کشور به شوش سفر کرده اند در بوستان های میراث، شهرداری، مهارت و بوعلی ساکن شده اند.

شهردار شوش، سامانه روشنایی پارک ها، تجهیز آبخوری ها، پاکسازی و نظافت ویژه سرویس بهداشتی و رنگ آمیزی مبلمان پارک ها و وسایل بازی و ورزشی را از جمله اقدامات شهرداری در راستای آماده سازی پارک های سطح شهر اعلام کرد.

شهر شوش با همه ظرفیت های گردشگری، کاستی هایی دارد که مسئولان محلی در خصوص ارتقای وضعیت این شهرستان وعده هایی دادند که مردم انتظار عملی شدن این وعده ها را دارند. با همه این توضیحات مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور می گوید مسافران رضایت نسبی دارند اما باید وضعیت را از این بهتر کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد