سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

کشف محوطه تاریخی «بیت شمع» پس از خاکبرداری

مدیر کل راه آهن جنوب گفت که این اداره در تخریب محوطه تاریخی "بیت شمع" که اسفند 94 صورت گرفته هیچ‌ گونه دخالتی نداشته است.

عبدالکریم درویش‌زاده اظهار کرد: محوطه بیت شمع محوطه شناخته شده نبود و توسط مالک در اختیار پیمانکار راه آهن قرار گرفته است.

وی با بیان این که مالک خاک محوطه را به پیمانکار فروخته است توضیح داد: این محوطه در حریم راه آهن نیست و تقریبا 140 کیلومتر با راه آهن جنوب فاصله دارد.

مدیر کل راه آهن جنوب گفت: در حین عملیات خاک‌برداری تکه‌های سفال پیدا شد که بلافاصله بعد از متوجه شدن عملیات متوقف شد.

درویش‌زاده تاکید کرد: راه‌آهن جنوب هیچ گونه دخالتی در این تخریب نداشته و به محض اطلاع از این موضوع عملیات توسط پیمانکار متوقف شد.

محوطه باستانی سه هکتاری بیت شمع در روستای جعاوله در منطقه بامدژ اهواز واقع شده است. این محوطه آثاری از دوره‌های متعدد پیش از تاریخ تا دوره اسلامی را در خود جای داده است.
همچنین معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: در محوطه تاریخی "بیت شمع" خاکبرداری‌هایی انجام و آثاری نمایان شد اما بلافاصله کار متوقف شد و اداره راه‌آهن جنوب هیچ گونه دخالتی در آن نداشته است.

عاطفه رشنویی اظهار کرد: محوطه "بیت شمع" محوطه‌ای است که به تازگی کشف شده و کد شناسایی در استان خوزستان نداشته است.

او با بیان این که سراسر استان خوزستان دارای محوطه‌های تاریخی است اضافه کرد: این محوطه تاریخی بعد از خاک‌برداری کشف شده است.

رشنویی گفت: پس از این که این اتفاق افتاد شکایت‌هایی از سوی میراث فرهنگی علیه مالک و راه‌آهن صورت گرفت که مشخص شد راه آهن این کار را انجام نداده و مالک با ادعای این که نمی‌دانسته این محوطه تاریخی است اقدام به خاک‌برداری کرده است. با این همه، در حین خاک‌برداری یگان حفاظت مطلع می‌شود و عملیات را متوقف می‌کند.

وی افزود: هم‌اکنون محوطه آزاد و وسعت آن حدودا 10 هکتار است که قسمتی از آن اراضی ملی و قسمتی اراضی خصوصی است و در برنامه عرصه و حریم، بررسی و شناسایی میراث فرهنگی در سال 95 قرار دارد. 
 معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان بیان کرد: بررسی‌های اولیه عیلامی بودن این محوطه را نشان می‌دهد اما باید لایه‌های دیگر این محوطه بررسی شود.

منبع: ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد