سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

مقام آمریکایی: برای تحریم ایران قادر به هر کاری هستیم

خبرگزاری فارس: مقام آمریکایی: برای تحریم ایران قادر به هر کاری هستیم

یکی از مقام‌های آمریکا گفت دولت این کشور با توجه به قوانین موجود، قادر به هر کار لازم برای تحریم ایران خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک مقام دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه ضمن درخواست از نمایندگان مخالف برجام در کنگره برای عدم تمدید یک قانون ضد ایرانی در حال انقضا، گفته واشنگتن با توجه به قوانین جاری این کشور قادر خواهد بود هر کار لازم برای تحریم ایران، به بهانه انجام اقدامات غیرمرتبط با برجام را انجام بدهد.

نمایندگان کنگره در ماه های گذشته گفته اند قصد دارند «قانون تحریم های ایران» که سال 2016 منقضی می شود را تمدید کنند. باراک اوباما گفته در حال حاضر این اقدام را ضروری نمی بیند و هر گونه اقدام احتمالی در این راستا را به موجب اختیاراتش، «وتو» خواهد کرد.

یک مقام ارشد دولت اوباما روز یکشنبه در گفت و گو با رسانه حامی رژیم صهیونیستی، JTA، گفت: «تمدید قانون تحریم ایران در این مقطع زمانی، با توجه به اینکه تا دسامبر 2016 منقضی نمی شود، ضروری نیست.»

وی اضافه کرد: «تمرکز ما در حال حاضر بر ضمانت پایبندی ایران به اجرای برجام است.»

این مقام آمریکایی به نوشته JTA به قانون های دیگری اشاره کرد که می توانند تحریم ها علیه ایران را بازگردانند و یا این کشور را به دلایل انجام فعالیت های غیر مرتبط با برجام، مانند آزمایش های موشکی اخیر تنبیه می کنند.

این مقام آمریکایی گفت: ما با قانون موجود، «قادر به انجام هر کاری که لازم باشد (برای تحریم ایران) هستیم.»

ایران و گروه موسوم به 1+5 تیرماه سال جاری به توافقی برای پایان دادن به یک دهه بحران بر سر برنامه هسته ای ایران رسیدند که قرار بود ضمن ایجاد محدودیت در بخش هایی از این برنامه، تحریم های ضد ایرانی مرتبط با برنامه هسته ای ایران را کاهش دهد.

ایران به گواه آژانس بی المللی انرژی اتمی که نهاد ناظر بر اجرای برجام است تا کنون به تمامی تعهداتش پایبند بوده است. علی رغم این، در هم تنیدگی تحریم های اولیه و ثانویه آمریکا مشکلاتی را برای پایبندی گروه 1+5 به تعهداتش ایجاد کرده است. 

ریاض و تهران به فکر پایان دادن به تنش‌ها هستند

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران تلاش دارد اوضاع را به گونه‌ای مدیریت کند که گفت‌وگوهای جدی و سازنده‌ای با عربستان سعودی صورت بگیرد.
به گزارش مشرق، گفته می شود مذاکراتی سری میان ایران و عربستان در جریان است تا اختلاف ها میان دو کشور حل شوند و از شدت تنش های حاکم در روابطشان کاسته شود. این شایعه نیز مطرح است که این گفت وگوها با میانجی گری عمانی ها در جریان است. البته هنوز هیچ منبع رسمی ای این شایعات را تایید نکرده است. اما نرمشی که در لحن هر دو طرف در روزهای اخیر شاهدیم نشان می دهد که ایران و عربستان در تلاشند تا ضمن کاهش از تنش موجود در روابطشان به طور جدی اختلافات میان خود را حل کنند. 

در همین رابطه روزنامه لبنانی النهار می نویسد: کشور سلطنتی عمان مشهور به میزبانی گفت وگوهای سری امریکا و ایران است که منجر به توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران با غرب شد، امروز نیز گفت وگوهای مشابهی میان تهران و ریاض بر سر پرونده های پیچیده ای که سابقه آن به اول انقلاب جمهوری اسلامی ایران باز می گردد، آغاز شده است. البته این گفت وگوی ایرانی – عربستانی که گفته می شود سری است معلوم نیست چه کسی میزبان آن است و معلوم نیست نتیجه آن چه خواهد بود. اما نشانه های مفیدی که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جریان سفر اخیرش به پاکستان نشان داد و اظهاراتی که عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان بیان کرد، همچنین اخباری که یک مقام عالی رتبه ایرانی به اطلاع محمد صالح صدقیان، نماینده روزنامه الحیات در تهران داده است، نشان می دهد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه تلاش دارد اوضاع را به گونه ای مدیریت کند که گفت وگوهای جدی و سازنده ای با عربستان سعودی صورت بگیرد.

النهار سپس می نویسد: هنوز مشخص نیست که این تلاش ها در کنفرانس کشورهای اسلامی در استانبول که دو هفته دیگر با حضور ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برگزار خواهد شد و در آن هر دو مقام در یک جایگاه حضور خواهند یافت، بازتاب خواهد داشت و بر مضمون اظهارات و سخنرانی های آنها در این اجلاس تاثیر خواهد گذاشت یا خیر؟

این روزنامه لبنانیی نزدیک به جریان 14 مارس همچنین می نویسد: باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در ماه های اخیر در کاخ سفید بارها گفته است که توافق هسته ای با ایران دستاوردی تاریخی است، اگر چه بسیاری بر سر تاریخی بودن آن بحث و جدل دارند، بسیاری هم معتقدند که اهمیت توافق ریاض و تهران در صورتی که نور امیدی در تحقق آن بدرخشد، دست کمی از دستاورد توافق هسته ای با ایران نخواهد داشت. در عین حال می تواند تحولی تاریخی در روابط جهان عرب با ایران به طور کل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایران به طور خاص ایجاد کند و همچنین می تواند سیر تحولات در منطقه و جهان را به طور کامل تغییر دهد.

النهار تاکید می کند، البته نباید بیش از اندازه خوش بین بود و همانند کبک سر در برف فرو برد و توجهی به تحولاتی که پیرامون ما می افتد، نکرد. واقعیت این است که کشتی گفت وگوهای ایران و عربستان در دریای پرتلاطمی افتاده که هر لحظه ممکن است در این دریا غرق شود. دریایی که سرشار از پرونده های اختلافی میان دو کشور است.


منبه: دیپلماسی ایرانی

کارتر: آمریکا و متحدانش با نفوذ ایران مقابله می‌کنند

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد نیروهای آمریکا با نفوذ نامطلوب ایران علیه دوستان و متحدان آمریکا در منطقه مقابله می کنند.

به گزارش مشرق و به نقل از آسوشیتدپرس، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا با حضور در دانشگاه آمریکایی ام آی تی سخنانی درباره حضور نظامیان این کشور در سراسر جهان ایراد کرد.

در این سخنان کارتر ادعا کرد هدف حضور نظامیان آمریکایی در کشورهای مختلف، مقابله با تهدیدها علیه این کشور از جمله ایران است.

وی گفت نظامیان آمریکایی در مناطق مختلف جهان در مقابل نفوذ ایران مقابله می کنند. کارتر به حضور نظامی آمریکا در سوریه اشاره کرد. بر این اساس احتمالاً منظور وزیر دفاع آمریکا حضور نیروهای ایرانی در سوریه بوده است.

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد نیروهای آمریکا با نفوذ نامطلوب ایران علیه دوستان و متحدان این کشور در منطقه مقابله می کنند.

وی در جمع اعضای دانشگاه آمریکایی افزود: نیروهای آمریکایی با متحدان خود در سراسر جهان با تروریست ها و به خصوص گروه تروریستی داعش مبارزه و هدف حضور آمریکا و ناتو برای تضعیف داعش است.

وزیر دفاع آمریکا به سلاح های پیشرفته ارتش این کشور نیز اشاره کرد که با استفاده از فن آوری های جدید ساخته می شوند.

منبع: مهر

چرا زخم کهنه قره‌باغ سر باز کرد؟

ناقوس جنگ بار دیگر در منطقه به صدا در آمده است. ارمنستان و جمهوری آذربایجان در یک قدمی جنگی بزرگ قرار گرفته اند...
به گزارش مشرق،‌ دکترعلیرضا رضاخواه در روزنامه خراسان نوشت: ناقوس جنگ بار دیگر در منطقه به صدا در آمده است. ارمنستان و جمهوری آذربایجان در یک قدمی جنگی بزرگ قرار گرفته اند. علی رغم این که روز گذشته وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد، این کشور تصمیم گرفته به صورت یکجانبه تمامی اقدامات خشونت‌آمیز در منطقه قره‌باغ را متوقف کند اما رسانه ها از تداوم درگیری ها در این منطقه خبر می دهند. از سوی دیگر سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان با غیر واقعی خواندن آتش بس اعلام شده از طرف باکو آن را یک "تله اطلاعاتی"خوانده است. گزارش ها از کشته شدن دهها نفر در جریان درگیری‌های سنگین بین نیروهای دو کشور خبر می دهند.
ارمنستان شمار کشته های خود را 18 نفر و جمهوری آذربایجان 12نفر برآورد کرده اند. این شدیدترین درگیری مرزی بین دو طرف در سال‌های اخیر است. شاهدان عینی می‌گویند ارمنستان ستونی از تانک‌های خود را روانه منطقه مورد مناقشه کرده و از مردم منطقه خواسته است سلاح به دست گرفته و راهی مرز شوند. کارشناسان سیاسی بر این عقیده هستند که تحرکات و درگیری های اخیر در جبهه های جنگ که می تواند کاتالیزوری برای شروع جنگ جدید قره باغ در نظر گرفته شود، از طرف نیروهای مشخصی به صورت هدف مند شعله ور می شود. اما چه کسی و با چه هدفی این درگیری ها را شعله ور می‌سازد؟ پاسخ به این سوال بسته به سطح تحلیل موضوع می تواند متفاوت باشد.
سطح داخلی و بحران مشروعیت
در سطح داخلی بایستی عنوان کرد که آذربایجان و ارمنستان به عنوان دو کشور جدا شده از شوروی سابق همواره بر سر یک منطقه با یکدیگر در مناقشه قرار داشتند. منطقه قره‌باغ هرچند به صورت نظری در خاک آذربایجان است اما اکثریت این منطقه را ارمنی‌ها تشکیل می‌دهند. قره‌باغ در سال ١٩٩١ اعلام استقلال کرد که همین موضوع به ناگاه تبدیل به یک جنگ سه ساله خونین میان آذربایجان و ارمنستان شد.
این جنگ حدود ٣5 هزار کشته برجای گذاشت و صدها هزار نفر را نیز آواره کرد. در طول سال‌های جنگ کشورهای ایران و روسیه تلاش فراوانی برای آتش بس انجام دادند و در نهایت روسیه توانست با میانجیگری، یک وضعیت نه صلح نه جنگ را به وجود بیاورد و جنگ را متوقف کند.
در طول سال‌های بعد خشونت‌های گاه به گاه میان دو طرف به وجود آمد اما درگیری‌ها چندان جدی نمی‌شد. امنیت قره‌باغ در اختیار شبه نظامیان ارمنی قره باغی قرار دارد که اگرچه ارمنستان آنها را به هیچ عنوان در ارتباط با ارتش خود نمی‌داند اما آذربایجان آنها را نیروی ارتش ارمنستان می‌داند.
در این سطح تحلیل علت اصلی  بحران همان اختلاف تاریخی  و ارضی درباره منطقه قره باغ است که در یک فضای ملی گرایانه از سوی هر دو طرف دنبال می شود. به عبارتی، رویکرد ناسیونالیستی به این مسئله و رفتار مبتنی بر انگیزه های ملی گرایانه و فشار گروه های داخلی در هر دو جامعه به علاوه تلاش هر دو طرف برای حفظ مشروعیت سیاسی، می تواند از عوامل شعله ور شدن بحران و اختلاف بین دو کشور باشد.
سطح منطقه ای و تقابل مسکو- آنکارا
در سطح منطقه ای آنچه درگیری ها در منطقه قره باغ را مورد توجه قرار داده، موضع گیری های روسیه و ترکیه است. گرچه پوتین خواستار آتش بس فوری شده اما برخی کارشناسان بر این عقیده اند که آتش درگیری ها از سوی کرملین زده شده است. به باور این افراد، قره باغ میدان درگیری ترکیه و روسیه است. بر اساس این گمانه  روسیه با ایجاد تنش خواهان ضربه پذیری دولت های پیرامونی در شرایط متشنج بین المللی و امکان انتقال این ضربات به دولت مرکزی _ ترکیه _ است.
بر اساس گمانه زنی های ارائه شده در این سطح تحلیل، در مقطع کنونی به دلیل همراهی باکو با آنکارا پس از سقوط جنگنده روس توسط ترکیه و سفر اخیر الهام علی اف به ترکیه متعاقب به تاخیر افتادن دیدار اردوغان از باکو در پی انفجارهای اخیر درآنکارا و مناطق کردنشین ، مسکو با قرارگرفتن در پشت صحنه این درگیری ها  قصد تذکر به باکو را دارد تا در شرایط تنش میان روسیه و ترکیه به سوی ترکیه نرود.
لازم به ذکراست که پس از تحریم ترکیه توسط روسیه، باکو امکان استفاده از مسیر زمینی و دریایی خود را برای تریلرهای ترکیه ای جهت رسیدن به آسیای مرکزی تسهیل کرده بود که این امر نیز موجب ناخرسندی کرملین شده بود. البته در این سطح تحلیل، عکس این گمانه نیز قابل طرح است و آن این که ترکیه با چنین اقداماتی درصدد ضربه به دولت مرکزی _ کرملین _ باشد. در این گمانه با توجه به شکست سیاست های آنکارا در سوریه به دلیل حضور موثر روس ها در میدان عملیاتی، ترکیه تلاش می‌کند تا با باز کردن یک جبهه جدید در همسایگی روسیه فشارها بر همپیمانان خود در سوریه را کاهش دهد.
سطح بین الملل
سطح تحلیل سوم سطح بین الملل است که در آن به رقابت میان مسکو و واشنگتن می توان اشاره کرد. به تازگی  رئیس جمهور آذربایجان پس از چندسال برای شرکت در نشست امنیت هسته ای به آمریکا دعوت شده و با مقامات آمریکایی دیدار نموده است. همزمان خبرگزاری ها از قصد واشنگتن برای اعزام یک تیپ زرهی جدید به شرق اروپا برای مقابله با مسکو خبر داده اند. علاوه بر این خبرگزاری روسی اسپوتنیک از  یک کودتای نافرجام در ارمنستان خبر داده است.
مجموع تحولات صورت گرفته بیانگر یک کشمکش جدید میان مسکو و واشنگتن است. تجربه ای شبیه آن چه در اوکراین اتفاق افتاد. گمانه های مطرح در این سطح تحلیل، حاکی از آن است که، تحرکات بلوک غرب در ارمنستان و آذربایجان باعث نگرانی مسکو شده است، لذا روسیه، که درمجموع ازهمگرایی آذربایجان با غرب خشنود نیست، بخش مهمی از توان هوایی خود را از سوریه خارج نموده و آماده یک رویارویی جدید در مرزهای خود است. مناقشه اخیر در قره باغ آغاز این رویارویی است.
داعش و فراتحلیل مناقشه قره باغ
فارغ از تمام گمانه زنی های مطرح شده درباره پشت پرده درگیری های اخیر در قره باغ بایستی هشدار داد که با توجه به ژئو پلتیک حوزه تنش، مسلما گسترش ناامنی در این منطقه می تواند در درازمدت پیامدهای منفی برای همه بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای به دنبال داشته باشد. یکی از این تبعات ایجاد بستری مناسب برای توسعه تروریسم، به ویژه داعش در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی است. تجربه اخیر درباره گسترش گروه های افراطی و رادیکال نشان می دهد که این گروه ها در مناطقی که خلاء امنیتی شکل گرفته و سطح تنش و درگیری ها در آنجا بالا رفته امکان ظهور و بروز بیشتری دارند.
لذا بازگشت به درگیری و تنش در منطقه قفقاز با توجه به رشد افراط گرایی و رادیکالیسم و فعالیت گروه هایی همچون داعش در منطقه خاورمیانه می تواند زمینه فعالیت و جذب نیرو برای آنها را فراهم کند؛ به گونه‌ای که ما امروز شاهد هستیم که نیروهای افراط گرا و رادیکال برای حفظ و بقای خود از تاکتیک جابجایی سیال در مناطق جغرافیایی ناامن بهره می گیرند. لذا بایستی از تاریخ درس گرفت و توجه داشت که جاه طلبی های داخلی، منطقه ای و بین المللی می تواند همچون گذشته به فاجعه ای غیر قابل کنترل منجر شود.
نقش ترکیه در منازعه جدید آذربایجان و قره باغ
"دیوید بابایان" سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری خودخوانده "قره باغ" گفت که ترکیه در زمینه گسترش منازعه در منطقه نقش دارد.
به گزارش مشرق، حبیب فوعانی در مطلبی در روسیا الیوم به نقل از مطبوعات آذربایجان تأکید کرد، سفر "الهام علی اف" رییس جمهور آذربایجان در روز 25 اسفند ماه 1395 ( 15 مارس 2016 ) به ترکیه بدون شک از مهمترین رویدادهای این ماه بود.

پایگاه اینترنتی آذربایجانی "1 نیوز" گزارش داد: این سفر روح تازه ای در شعار علی اف درباره "امت واحد و دو کشور" دمید.

این مساله پس از منازعه بر سر منطقه "ناگورنو قره باغ" که "روسیه" حاکمیت حقوقی "باکو" بر آن را به رسمیت می شناسد، قابل پیش بینی بود گرچه وقوع تیراندازی ها پراکنده همواره اتفاق افتاده است.

ترکیه در تلاش به منظور دامن زدن به این منازعه 30 ساله میان آذربایجان و ارمنستان است که در آن زمان منطقه ناگورنو قره باغ جدایی خود را از آذربایجان اعلام کرد.

هیئت های ترکیه در ماههای اخیر راهی باکو شدند، همچنین سلطان بزرگ ( اردوغان) اگر عملیات تروریستی مستمر در شهرهای ترکیه نبود قصد آمدن به آذربایجان را داشت.

آذربایجان مدتی قبل از همسایگان خود و همچنین رژیم صهیونیستی سلاح می خرید و آن را در انتظار ساعت صفر انبار می کرد.

اردوغان جنون خود بزرگ بینی دارد و این مساله در صحنه رفتار سیاسی اش در سال 1998 میلادی آشکار بود.

وی گفته بود، مساجد ما پادگان های ماست، گنبد های ما کلاه خود ماست، گلدسته های ما نیزه های ماست، نماز گزاران ما، سربازان ما هستند، این ارتش مقدس از دین ما حفاظت می کند.

سیاست وی آن بود که "خداوند، شریک نمی پذیرد، حکومت شریک قبول نمی کند پس همه باید این را به خوبی بدانند.

اینگونه بود که کاخ جدید ریاست جمهوری با هزینه 600 میلیون دلاری با مساحت 200 هزار متر مربع ساخته شد که نگهبانان آن یونیفورم جنگی ارتش امپراطوری عثمانی را به تن دارند. 

سلطان جدید عثمانی وقتی دستور سرنگون ساختن جنگنده روسیه در3 آذر ماه 1394 ( 24 نوامبر 2015 ) را داد، نمی دانست این حماقت باعث کاهش نفوذش در سوریه و بسته شدن مرز هوایی سوریه با پیشرفته ترین سامانه پدافند ضد هوایی روسی به نام "اس - 400" در برابر هواپیماهای جنگی خواهد شد.

شاید اردوغان می خواهد با دامن زدن به منازعه مسلحانه در حیات خلوت روسیه ( منازعه قره باغ) از مسکو انتقام بگیرد، این موضوع به ویژه به خاطر وجود پایگاه نظامی در ارمنستان بسیار خطرناک است چه اینکه این کشور عضو سازمان معاهده امنیت گروهی است.

همچنین این امکان وجود دارد که منازعه مزبور باعث جذب جنگجوهای کشورهای مستقل مشترک المنافع به ویژه اوکراینی ها شود.

"سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه به منظور خاموش کردن آتش تنش میان آذربایجان و ارمنستان با همتایانش در این دو کشور تماس گرفت.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز اقدامی مشابه با دو همتای آذربایجانی و ارمنستانی خود انجام داد.  

"سیمون بگداساروف" مدیر مرکز پژوهش های خاورمیانه و آسیای میانه گفت: ارتش آذربایجان بر خلاف دفعه های گذشته منتظر رویدادهای غافلگیر کننده زیادی است، این مساله باعث شده سران این کشور به حمله ای شبیه درگیری با رژیم صهیونبستی در سال 2006 دست نزنند.

قرار است تماس هایی فوری میان کرملین با الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان و "سرج سرکیسیان" رییس جمهور ارمنستان در این منطقه حساس از دنیا و مقابله با تلاش به منظور انتقال منازعه سوریه و شرق اوکراین به آن انجام شود.

پیشتر گزارش ها از کشته شدن دهها نفر در جریان درگیری‌های سنگین بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ خبر داده بود که از روز گذشته شنبه ۲ آوریل (۱۴ فروردین) آغاز شد. اما ارمنستان شمار کشته های خود را ۱۸ نفر و جمهوری آذربایجان ۱۲نفر برآورد کرده است.

قره‌باغ اعلام استقلال کرده، اما هیچ کشوری در دنیا استقلال آن را به رسمیت نشناخته است. منطقه قره‌باغ از طرف جامعه جهانی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما تحت تسلط ارمنی‌های ساکن این منطقه است.
منبع: العالم
0.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد