سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت امور خارجه آمریکا در اقدامی خصمانه علیه کشورمان هشدار تازه‌ای درباره سفر به ایران صادر کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: از آنجایی که خطرات دستگیری و بازداشت شهروندان آمریکایی به ویژه شهروندان دارای تابعیت دوگانه در ایران همچنان بالا است، شهروندان آمریکایی باید از سفر به این کشور پرهیز کنند.

این بیانیه جدید که روی پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفته است، جایگزین بیانیه‌ای می‌شود که 29 ژانویه سال 2016 درخصوص هشدار به شهروندان آمریکایی برای سفر به ایران صادر شده بود.

وزارت خارجه آمریکا همچنین در بیانیه خود خاطرنشان کرده که اداره هوانوردی فدرال نیز به هواپیماهای مسافربری آمریکا درباره پرواز بر فراز حریم هوایی ایران هشدار داده است.

در این بیانیه ادعا شده است: باوجود دست‌یابی آمریکا و ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران، این کشور آزار، دستگیری و بازداشت شهروندان آمریکایی، به ویژه شهروندان دارای تابعیت دو گانه را ادامه داده است و عناصر متعددی در ایران همچنان در برابر آمریکا موضع خصمانه دارند.

وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داده است: دولت هیچ روابط دیپلماتیک و کنسولی با جمهوری اسلامی ایران ندارد و بنابراین نمی‌تواند به شهروندان آمریکایی در ایران خدمات کنسولی معمول را ارائه دهد و از آن‌ها محافظت کند.

واشنگتن در بخش دیگری از این بیانیه، دولت ایران را به سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی متهم کرده است.

منبع: ایسنا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شب گذشته، رئیس جمهور سوریه ولادیمیر پوتین، در قالب اقدامی ناگهانی، دستور خروج بخش عمده ای از نیروهای روسی را از سوریه اعلام کرد و این تصمیم از صبح امروز یعنی سه شنبه در حال عملیاتی شدن است. در این میان، آنچه اهمیت این اقدام را دوچندان می کند، چگونگی تأثیر آن بر روند مذاکرات صلح سوریه است.

به گزارش انتخاب، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری  روسیه دوشنبه شب گفت، از روز سه شنبه خروج بخش عمده ای از نظامیان روس از سوریه آغاز می شود. با این حال، وی بشار اسد را مطمئن کرده است که روسیه همچنان در کنار وی برای مبارزه با تروریسم باقی خواهد ماند. دلیل این اقدام از سوی مقامات سیاسی روسیه این گونه اعلام شد که مأموریت نیروهای نظامی روسیه در سوریه محقق شده است و لذا بخش عمده ای از نیروهای روسی از خاک سوریه خارج می شوند.

از سوی دیگر، بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در این رابطه در صفحه فیسبوک خود نوشت: دولت سوریه تأکید می کند که تصمیم روسیه مبنی بر خروج بخشی از نیروهاش با هماهنگی کامل دولت سوریه صورت گرفت. بشار اسد اضافه کرد، از زمان آغاز همکاری روسیه با دولت سوریه، ما از سوی غرب با اتهام های فراوانی در مورد اینکه در حال قتل عام مردم بی گناه هستیم، مواجه شدیم. اما زمان نشان داد که همه آن اتهامات از حقیقت فاصله دارد و دولت روسیه و سوریه، همه تلاش خود را برای شکست تروریست ها به کار بستند.

سوای آنچه آمد، اکنون موضوعی که به نظر مهم و قابل بررسی است، آنکه این رویداد بر مذاکرات صلح سوریه که هم اکنون در ژنو در حال انجام است، چه اثری بر جای خواهد گذاشت؟

پایگاه خبری شبکه «بی بی سی» در این رابطه مدعی شد، این اقدام روسیه سبب خواهد شد تا نمایندگان دولت بشار اسد در جریان مذاکرات تحت فشار قرار گیرند و تن به خواسته های بیشتری از سوی مخالفان بدهند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز این موضوع را در راستای همکاری و اشتراک نظر کاخ سفید و کرملین توصیف کرد و نوشت، این اقدام روسیه نشان از آن دارد که روسیه و آمریکا برای حل بحران سیاسی سوریه، تلاش دارند تا این موضوع از طریق فرایند راه حل های سیاسی پایان بگیرد و در حال حاضر باید یک انتقال سیاسی در سوریه، جای جنگ و درگیری را بگیرد.

در همین رابطه، «گاردین» افزود: دی میستورا نماینده سازمان ملل با بیان اینکه تمام عمر بیش از 3میلیون کودک سوری ـ که زیر 5 سال دارند ـ با جنگ سوریه و تاریخ مذاکرات همراه بوده است، تأکید دارد، باید این مذاکرات از طریق سیاسی به نتیجه برسد، وگرنه پرونده را به شورای امنیت ارجاع می دهد.

خبرگزاری «رویترز» نیز با پرداختن به آثار احتمالی این اقدام بر مذاکرات صلح سوریه نوشت: نماینده سازمان ملل متحد تأکید دارد، هیچ طرح دومی در رابطه با حل بحران سوریه قابل قبول نیست و این موضوع باید از طریق فرایند سه مرحله ای مذاکرات صلح به یک نقشه راه روشن برسد.

این خبرگزاری با توجه به تصمیم اخیر روسیه این گونه تحلیل کرد که مذاکرات فعلی صلح سوریه که در جریان است، اولین مذاکراتی است که در شرایط مناسب تری نسبت به گذشته برگزار می شود. اقدام روسیه مبنی بر خروج نیروهایش از سوریه و طرح آتش بس که توسط دولت فعلی سوریه نیز پذیرفته شده است، نشان از اجماع جهانی برای خروج از بحران از طریق راه حل سیاسی دارد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه نیز در این رابطه مصاحبه ای با جیمز جورج جاتراس، تحلیلگر سابق سیاست خارجی سنای امریکا ترتیب داد و از قول این تحلیلگر آمریکایی نوشت: تصمیم اخیر رئیس جمهور روسیه شرایط را برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در سوریه فراهم می کند. این تحلیلگر آمریکایی همچنین تأکید کرده است، نباید این واقعیت را فراموش کرد که حضور نظامی روسیه در سوریه سبب شد تا تروریست ها از موضع هجومی به یک موضع تدافعی تغییر حالت دهند و این مهم شرایط را برای به نتیجه رسیدن راه حل سیاسی بهتر کرده است. جاتراس همچنین معتقد است، حالا همه توجهات به مذاکرات صلح سوریه جلب خواهد شد و امید زیادی برای توفیق آن وجود دارد.

شبکه خبری «CNN» نیز از قول والراشتاین، وزیر امور خارجه آلمان به این موضوع پرداخت و نوشت، در جریان مذاکرات صلح سوریه نیاز بود تا به دولت بشار اسد فشار وارد شود و تصمیم اخیر روسیه در رابطه با خروج نیروهای نظامی از سوریه، این مهم را به بهترین وجه محقق می کند.

والراشتاین اضافه کرده است: خروج نیروهای نظامی روسیه، بشار اسد را در فشار قرار خواهد داد و در نهایت مذاکرات صلح سوریه را به سمت یک فرایند انتقال سیاسی صلح آمیز خواهد برد.

پایگاه خبری «یو اس ای تودی» نیز از قول جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد، برای ما ارزیابی کامل این حرکت روسیه دشوار است و نمی دانیم چه تأثیری روی روند مذاکرات دارد. ما نیاز به زمان داریم تا نیت دقیق روسیه از این اقدام مشخص شود.

منبع: تابناک

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه تصمیم روسیه برای خارج کردن نیروهای نظامی اساسی خود از سوریه را غیرمنتظره و تعجب آور دانست و گفت که دستگاه امنیتی اسرائیل هیچ اطلاعاتی از قبل درباره این موضوع نداشت.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، گادی ایزنکوک رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل در کمیته ورابط خارجی و امنیت پارلمان این رژیم گفت: تل آویو از اعلام روسیه برای خارج کردن نیروهایش از سوریه متعجب شد. دستگاه امنیتی اسرائیل از قبل هیچ اطلاعاتی درباره این امر نداشت.

 روزنامه صهیونیستی معاریو به نقل از رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل نوشت: برخلاف تصمیم چند ماه پیش روسیه برای دخالت موثر در سوریه که واحد اطلاعات نظامی اسرائیل از قبل نشانه هایی آن را دریافت کرده بود، تصمیم روسیه برای کاهش نیروهایش در سوریه غیرمنتظره بود.

 او افزود: پیش بینی می شود که خروج روسیه به طور تدریجی انجام شود و روسیه دو پایگاه هوایی و دریایی خود در سوریه را حفظ کند تا اینکه ترتیب و میزان نیروهای آنها کاهش یابد؛ اما نه بطور مطلق.

 آیزنکوت گفت: باید در این مرحله درنک و تامل کرد تا بفهمیم که روند امور در عرصه سوریه با خروج نیروهای روسیه از منطقه به کدام سمت و سو حرکت خواهد کرد.

 وی تصریح کرد: دخالت روسیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه را تقویت کرد و وی را قادر ساخت که از موضع قدرت در مذاکرات ژنو حضور یابد.

منبع: تسنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کمیته دفاع مجلس علیای پارلمان روسیه برآورد کرده که حدود 1000 پرسنل نظامی روسیه در دو پایگاه این کشور در سوریه باقی خواهند ماند.

به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویکتور اوزرف، رئیس کمیته دفاع مجلس علیای پارلمان روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت: برآورد می‌کنم که حدود 1000 پرسنل نظامی روسیه در دو پایگاه این کشور در سوریه باقی خواهند ماند.

وی افزود: روسیه حداقل به دو گردان و یا به طور کلی به 800 نیرو برای حفاظت از این دو پایگاه نیاز دارد. این نیروها به انجام عملیات‌های شناسایی هوایی ادامه خواهند داد. در نتیجه به حضور تعدادی خلبان و خدمه هواپیما نیاز است و کارشناسان نظامی که به ارتش سوریه نیز مشورت می‌دهند، در این دو پایگاه باقی خواهند ماند.

این برآورد پس از آن صورت گرفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد تعدادی از هواپیماها و نیروهای روسیه از سوریه خارج خواهند شد.

روسیه افشا نکرده که چه تعداد سرباز مستقر در سوریه دارد؛ جاییکه در آن یک تاسیسات دریایی و همچنین یک پایگاه هوایی را حفظ خواهد کرد اما برآوردهای آمریکا حاکی از آن است که تعداد پرسنل نظامی روسیه بین 3000 تا 6000 تن است.

وزارت دفاع روسیه همچنین از حفظ سامانه موشکی اس 400 و دیگر تجهیزات دفاع هوایی خود در سوریه خبر داد.

معاون وزیر دفاع روسیه نیز گفت که بمباران موضاع تروریست‌ها در سوریه ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

ظریف دربار خروج ارتش روسیه از سوریه گفت: در هر حال ما باید منتظر باشیم و نتیجه آن را ببینیم.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با وزیر امور خارجه استرالیا درباره تصمیم روسیه برای خارج کردن بخشی از نیروهای خود از سوریه گفت این واقعیت که روسیه اعلام کرد بخشی از نیروهایش را از سوریه عقب می کشد، نشان می دهد که آنها نیاز قریب الوقوع برای استفاده از نیروی نظامی برای حفظ آتش بس نمی بینند. این به ذات خود باید نشانه مثبتی باشد.

به گزارش انتخاب، وی افزود: در هر حال ما باید منتظر باشیم و نتیجه آن را ببینیم. البته پیامی که جامعه بین المللی به داعش داده است و باید به داعش و دیگر سازمانهای تندرو بدهد، این است که نبرد ما علیه آنها بی امان است و ما این نبرد را متوقف نمی کنیم.

ظریف گفت: من معتقدم کل جامعه بین المللی در این مسئله با یکدیگر متحد است. به نظر من کسی نباید داعش یا دیگر سازمانهای تندرو را به عنوان اهرمی حتی برای اهداف سیاسی موقتی در نظر بگیرد. من امیدوارم این پیام در همه کشورهای منطقه بازتاب داشته باشد به ویژه که ما مرتب موارد بیشتری از کشتار و تروریسم را در منطقه خود شاهدیم که داعش آنها را انجام می دهد.  

  وزیر خارجه استرالیا نیز گفت : ما از این تصمیم استقبال می کنیم. امیدواریم این تصمیم به معنای این باشد که آتش بس ادامه پیدا کند و بازتاب این دیدگاه روسیه باشد که آتش بس پایدار بماند. البته آقای ظریف بیشتر از من و از نزدیک در گفتگوها با روسیه شرکت دارند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایسنا نوشت: شبکه 24 تلویزیون روسیه اعلام کرد که وزیر خارجه آمریکا در دیدار اخیرش با ولیعهد عربستان در ریاض پیامی از کاخ سفید به همراه داشته مبنی بر این که واشنگتن حاضر است در مقابل دریافت نفت از نظام پادشاهی عربستان حمایت کند.

این شبکه روسی گزارش داد، جان کری، وزیر خارجه آمریکا به نمایندگی از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با محمد بن نایف، ولیعهد عربستان گفته است: می‌توانم به شما تضمین دهم که سربازان ما از پادشاهی عربستان حفاظت خواهند کرد اما برای ناکام کردن طرح‌های ایران، باید بازار را با نفت ارزان غرق کنیم.

کری افزود: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای احیای جسدی مرده (اتحاد جماهیر شوروی) تلاش می‌کند و ما برای قانع کردن شریکانمان و پنتاگون برای تدوین یک استراتژی جدید و استقرار هواپیمابرها در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تلاش خواهیم کرد و به همین دلیل من معتقدم که جای نگرانی وجود ندارد.

شبکه 24 تلویزیون روسیه اعلام کرد اطلاعاتی از جزئیات این نشست مشترک به دست آورده است که نشان می‌دهد عربستان نسبت به سیاست‌های آمریکا در منطقه احساس شکست می‌کند به نحوی که ولیعهد سعودی در این دیدار به کری گفته است: "سیاست‌های شما این برداشت‌های بد را برای ما برجای گذاشته است که نظام آمریکا به آسانی می‌تواند تاریخی از دوستی را رها کند به همین دلیل ما به دنبال تقویت رابطه خود با انگلیس یا اسرائیل هستیم."

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طی حدود پنج سالی که از آغاز بحران سوریه و بروز جنگ داخلی در این کشور می گذرد، جنبش حماس به واسطه نوع موضع گیری هایش در قبال این بحران، به طور روزافزون از ایران و محور مقاومت فاصله گرفته است. اظهارات جدید رئیس دفتر سیاسی این جنبش درباره ایران و حزب الله، حکایت از آن دارد که اکنون اعضای این جنبش ابایی از علنی کردن این موضوع نیز ندارند.

به گزارش انتخاب، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، در مصاحبه ای با شبکه خبری «فرانس 24» درباره وضعیت فلسطین و مقاومت مردمی اظهاراتی را مطرح کرده است. اما نکته برجسته و جالب توجه اظهارت وی، اتخاذ لحنی کم و بیش مصالحه جویانه درباره رژیم اسرائیل و علنی کردن اختلافات جنبش متبوعش با جمهوری اسلامی ایران است.

مشعل در بخشی از این مصاحبه، با اشاره به اینکه حماس قصد جنگ با رژیم اسرائیل را ندارد، از این گلایه کرده که با این وجود، صهیونیست ها به دشمنی خود با فلسطینی ها ادامه داده و نوار غزه را محاصره کرده اند. به گفته وی، رژیم اسرائیل هر از چند گاه، اقدام به تهدید مردم غزه به جنگ می کند و همچنین سیاست شهرک سازی و یهودی سازی قدس را ادامه می دهد. 

در بخشی دیگر از این گفت و گو، رئیس دفتر سیاسی حماس در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه فرانسوی مبنی بر اینکه آیا ایران هنوز هم حامی اصلی حماس محسوب می شود یا خیر، تأکید کرده که هرچند رابطه این جنبش با ایران هرگز قطع نشده، اما امروز دیگر نمی توان گفت که ایران حامی اصلی حماس است. 

وی در این زمینه اظهار داشته: «تردیدی وجود ندارد که موضع حماس [در قبال سوریه]، خشم نظام سوریه را برانگیخت. همچنین ایران نیز از دست حماس خشمگین شد. این مسئله بر حمایتش از ما تاثیر گذاشت و این حمایت کاهش یافت. اما این به معنای قطع رابطه با ایران نیست». 

مشعل در ادامه تصریح کرده: «اخیراً هیئتی [از حماس] به تهران رفت تا این ارتباط باقی بماند. اما نمی‌توانم در پاسخ سوال شما بگویم که ایران حامی اصلی ماست. خیر؛ ما از طرف‌های متعدد رسمی و مردمی در دنیا حمایت می‌شویم. ما امروز تلاش می‌کنیم که منافع حمایتی از خود را متنوع کنیم. این از گذشته، سیاست ما بوده است. ایران در گذشته حامی اصلی بود، اما امروز حمایت هایی که از ما می شود، متفاوت شده و تلاش می‌کنیم آن را متنوع کنیم». 

یکی دیگر از نکات جالب این مصاحبه، دیدگاه مقام ارشد جنبش حماس، درباره حزب الله لبنان است؛ یعنی سازمانی است که زمانی حماس در کنار آن، مدعی بود که بخشی از محور مقاومت در منطقه را تشکیل می دهد. مشعل در پاسخ به سوال خبرنگار «فرانس 24» که پرسید نظرش درباره قرار داده شدن حزب الله لبنان از سوی اتحادیه عرب در لیست تروریستی چیست، تنها پاسخ داد: «نظری ندارم»!

این اظهارات بیانگر آن است که جنبش حماس، این روزها تحت تأثیر مجموعه وقایع منطقه ای و بین المللی، در حال فاصله گرفتن هرچه بیشتر از ایران و نزدیک شدن به دیگر طرف های خارجی است و در همین راستا، تلاش دارد وجهه خود را از یک گروه مقاومت در مقابل اشغالگری صهیونیست ها، به یک سازمان صرفاً «سیاسی» که مطابق قواعد و اصول متداول مورد پذیرش غرب رفتار می کند، تبدیل نماید. البته این تلاشی است که می توان گفت از چند سال پیش و به موازات فاصله گرفتن روزافزون مواضع این جنبش از ایران و محور مقاومت آغاز شده بود.

جایی که مشعل به صراحت درباره منابع متعدد حمایتی از حماس صحبت کرده و می گوید «ما از طرف‌های متعدد رسمی و مردمی در دنیا حمایت می‌شویم»، در حقیقت تلاش دارد چنین القا کند که به واسطه تغییر نقش و نوع بازیگری این جنبش در فلسطین و کلیت منطقه، اکنون جامعه بین المللی دید متفاوتی نسبت به آن دارد. با این وجود، تردیدی نیست که منظور اصلی مشعل از این منابع متفاوت حمایتی، دولت های عربی همسو با آل سعود و مخالف ایران است که همواره تلاش داشته اند مقاومت فلسطین را به سوی خود جهت دهی کنند.

می توان گفت دقیقاً با هدف به دست آوردن دل همین کشورهای عربی است که مشعل از ابراز نظر درباره «تروریستی» خواندن حزب الله خودداری کرده و اینطور به صراحت، تمامی همکاری ها و مساعدت های حزب الله در نبردهای مکرر با صهیونیست ها را به فراموشی می سپارد. با این حال، آنچه مشعل از آن غافل است، این است که همین کشورهای عربی که امروز حزب الله را تروریستی می خوانند، در پشت پرده مشغول عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل هستند و فردا در صورت انجام کوچکترین اقدام مخالف با میلشان از سوی حماس، این جنبش را نیز تروریستی خواهند نامید. 

منبع: تابناک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه جوان نوشت:شنیده‌ها حاکی از آن است که عطاءالله مهاجرانی - وزیر ارشاد دولت اصلاحات- قول‌های مساعد و محکمی را از جانب برخی مسئولان و افراد تأثیرگذار داخلی برای بازگشت بی‌سروصدا به کشور دریافت کرده است.

 بر همین اساس، اقدامات چند ماهه اخیر وی؛ نظیر خاتمه کار سایت جرس و بستن حساب‌های کاربری شبکه‌های مجازی از جمله فیس‌بوک، توئیتر، پلاس و کانال تلگرام آن از سوی برخی تحلیلگران، به عنوان زمینه‌سازی برای دستیابی به این هدف ارزیابی شده است. 

روس ها در سوریه به دنبال حفظ حکومت بشار اسد، حفظ‌ تمامیت ارضی سوریه و عدم تجزیه این کشور بودند. در کنارش به منظور سرکوب نیرو های تروریستی وارد عرصه میدانی شدند. در نهایت هم به نظر می رسد عملکرد روسیه در سوریه در جهت خواست های ایران هم بوده است. در واقع حفظ دولت بشار اسد و تضعیف تروریست‌ها در نهایت فرایندی را ایجاد می کند که به نفع انتقال مسالمت آمیز قدرت و ایجاد یک روند سیاسی متعادل در سوریه است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چرا پوتین فرمان خروج نیروهای روسیه از سوریه را صادر کرد؟

یک کارشناس مسائل روسیه معتقد است که روس ها به دنبال آن است که همه نیرو های درگیر با اسد را  به پای میز مذاکره بکشانند و به نفع اسد امتیازات بیشتری از آنان بگیرند.

جهانگیر کرمی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و کارشناس مسائل روسیه در گفتگو با «انتخاب» در مورد دستور ولادیمیر پوتین مبنی برای خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه اظهار داشت: روسیه از ابتدا برای ایجاد توازن قوا در سوریه دخالت کرد. در واقع روس ها می خواستند به نوعی توازن قوا را به نفع بشار اسد تغییر دهند. در نهایت هم به دنبال این هستند که همه نیرو های درگیر با اسد را  به  پای میز مذاکره بکشانند و به نفع اسد امتیازات بیشتری از آنان بگیرند. تا حدی هم الان به این اهداف خودش رسیده است.
کرمی با اشاره به اهداف رسمی که روسیه در سوریه داشته است گفت: مسکو از ابتدا اعلام کرده بود که  برای دفاع از حاکمیت ملی دولت قانونی اسد و تمامیت ارضی کشور سوریه وارد ماجرا می شود. در کنار این موارد، روس ها مدعی بودند که  به منظور مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه خصوصا سوریه وارد مبارزه با تروریست ها داشته اند. از طرف دیگر روس ها برخلاف کشور های غربی مدعی اند که با هماهنگی های قانونی با دولت بشازر اسد وارد این کشور شده اند.
وی افزود: اما در کنار همه این ها باید این موضوع مهم را هم در نظر داشت که روسیه می خواهد از این فرصت برای اجرای یک نقش مهم بین المللی برای خود استفاده کند.  روسیه با استفاده از  نیروی نظامی  جایگاه خودش را در منطقه و جهان تثبیت کرده است. 
کرمی با اشاره به ضرورت مبارزه روسیه با تروریست ها  گفت: البته روسیه یک هدف دیگر هم داشت، این که با تروریست هایی که از قفقاز و خود روسیه آمده اند مبارزه کند. چون بیم آن می رود بعدها دوباره به روسیه و مناطق نزدیک به آن برگردند و برای این کشور ایجاد بحران کنند. پس روسیه یک هدف دیگر هم برای دخالت مستقیم نظامی در سوریه داشت. 
وی با اشاره به این که روس ها به این تحلیل رسید اند که بخش های مهمی از اهدافشان محقق شده است گفت: روسیه با دخالت نظامی خود ضربه مهمی به تروریست‌ها زد و امنیت داخلی خودش را هم در فراتر از مرزهایش تامین کرد . از طرف دیگر یکی از مهترین متحدان منطقه ای اش یعنی بشار اسد را هم تثبیت کرد. در چنین شرایطی به نظر می رسد ان ها به اهداف خود رسیده اند. روسیه نقش بین المللی خود را ایفا کرده و در میان افکار عمومی خود هم موفق به نظر می رسد.
این استاد دانشگاه با اشاره به این نکته که مذاکرات صلح سوریه و ایجاد ثبات در این کشور خواست روس ها هم است گفت:  روس ها البته تمام نیرو های خود را از سوریه خارج نمی کنند. تنها بخشی از نیرو های خود را خارج خواهند کرد.  آن ها با این کار خود می خواهند شرایطی را فراهم کنند که  سوریه به یک ثبات نسبی برسد و در نهایت مذاکرات صلح به نتیجه ای برسد.  در واقع روسیه از مذاکرات حمایت کرده است.  و هدف روس ها هم این است که این مذاکرات به یک سرانجامی برسد.
کرمی در پایان گفت: روس ها در سوریه به دنبال حفظ حکومت بشار اسد، حفظ‌ تمامیت ارضی سوریه و عدم تجزیه این کشور بودند. در کنارش به منظور سرکوب نیرو های تروریستی وارد عرصه میدانی شدند.  در نهایت هم به نظر می رسد  عملکرد  روسیه در سوریه در جهت  خواست های  ایران هم بوده است. در واقع حفظ دولت بشار اسد و  تضعیف تروریست‌ها در نهایت فرایندی را ایجاد می کند که به نفع انتقال مسالمت آمیز قدرت و ایجاد یک روند سیاسی متعادل در سوریه است. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد