سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مذاکره ایران و عراق برای لایروبی آبراه اروند

اهواز - ایرنا - مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت که برای لایروبی آبراه اروند و ساخت سد، مذاکراتی از سوی این سازمان با استاندار بصره انجام شده است.

اسماعیل زمانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:با توجه به وجود 63 شناور مغروقه به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در آبراه اروند که از این مجموع، 13 شناور مغروقه در محدوده عراق، 15 شناور در وسط آبراه و مابقی در محدوده سرزمینی ایران قرار دارد.
زمانی تصریح کرد:سال گذشته با مشارکت سازمان بنادر و دریانوردی اعتباری تامین شد و اعتبار ویژه ای نیز در بودجه سال 95 کشور برای شناورسازی مغروقه های آبراه اروند پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه مشکلی برای لایروبی آبراه اروند وجود ندارد، گفت:برای لایروبی آبراه اروند با مقامات محلی استان بصره مذاکره شده است و مقامات آن کشور برای مذاکره با دولت مرکزی خود در راستای لایروبی، پاکسازی و جلوگیری از بالا رفتن شوری آب این آبراه توجیه هستند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد:کم بودن ورود آب شیرین از حوزه رودخانه های دجله، فرات و کارون به رودخانه اروند و نفوذ آب دریا، باعث بالا رفتن شوری آب رودخانه اروند شده و این موضوع، باعث از بین رفتن اراضی کشاورزی حاشیه این رودخانه شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:شوری آب دریا تا نزدیکی بصره پیشروی کرده به شیوه ای که آب آشامیدنی مردم عراق نیز شور شده است، در حالی که در جنگ تحمیلی ما توانستیم کانال ژیان را از رودخانه کارون به بهمنشیر را احداث کنیم و مقداری از مشکلات کشاورزی حوزه بهمنشیر مرتفع شد.
زمانی احداث دو پروژه سد حبس آب شیرین بر روی رودخانه بهمنشیر را از اقدامات اجرایی سازمان منطقه آزاد خواند و گفت: در حال حاضر یک سد حبس آب شیرین بر رودخانه بهمشیر در حال اجرا است و ساخت دو سد دیگر نیز از برنامه های آتی این سازمان است.
زمانی تاکید کرد:طرح مشترک بین ایران و عراق برای ساخت سد حبس آب شیرین بر رودخانه اروند در دهانه اروند با ارسال نامه ای به استاندار بصره و نخست وزیر عراق انجام شده و طرف عراقی نیز با این پیشنهاد موافقت کرده اند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت سد حبس آب شیرین را 500 تا 600میلیون دلار عنوان کرد و گفت:پروژه احداث سد حبس اب شیرین، پروژه بزرگی است و شرکت های بزرگ بین المللی در این طرح فراخوان می شوند.
زمانی با بیان اینکه طراحی و مطالعات این سد در حال انجام است، گفت:این سد به صورت متحرک برای عبور کشتی های با تناژ بالا طراحی شده است.
7100/6125 /1596

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد