سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

سرلشکر محسن رضایی:

سعودی‌ها از سکوت و خویشتنداری ایران بترسند/ عربستان به تجاوزگری‌ها ادامه دهد به‌‌شدت تنبیه خواهد شد

شناسه خبر: 1027807 سرویس: سیاسی
محسن رضایی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به سعودی‌ها هشدار می‌دهیم، از سکوت و خویشتنداری ایران بترسند و در صورتی‌ که عربستان به این تجاوزگری‌ها ادامه دهد به‌شدت تنبیه خواهد شد.

به گزارش گروه احزاب خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی اینستاگرامی با اشاره به جنایت‌ها و تجاوزگری‌های عربستان در سال‌های اخیر، به آنان هشدار داد خویشتنداری ایران همیشگی نیست.

 در پست اینستاگرامی رضایی آمده است:

عربستان از سکوت ایران بترسد

در دو سال اخیر، رژیم آل سعود دیوانه‌وار به  تجاوزگری‌هایی در منطقه دست زده است، میلیون‌ها نفر را آواره و ده‌ها هزار نفر را کشته و زخمی کرده است.

اخیراً وزیر امور خارجه عربستان، کشور عراق را تهدید نموده است که نیروهای خود را از طریق بصره به سوریه خواهد برد! یعنی همزمان به عراق و سوریه تجاوز کند و خود را به مرزهای ایران برساند!

هرچند ما دشمن اصلی خود را آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانیم، اما به سعودی‌ها هشدار می‌دهیم؛ از سکوت و خویشتنداری ایران بترسد و در صورتی‌ که عربستان به این تجاوزگری‌ها ادامه دهد به‌شدت تنبیه خواهد شد.

حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور شد

خبرگزاری فارس: حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور شد

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری دادستان کل کشور شد.

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، براساس اعلام یک منبع آگاه حجت الاسلام محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری کشور از سوی رئیس قوه قضاییه به عنوان دادستان کل کشور انتخاب شده است.پیش از این حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور بود که با توجه به انتصاب وی به تولیت آستان قدس رضوی از این سمت کناره‌گیری کرد.

روزنامه سعودی: ایران خطر اول امروز است نه اسرائیل

خبرگزاری فارس: روزنامه سعودی: ایران خطر اول امروز است نه اسرائیل

روزنامه‌ای سعودی نوشت: کسانی که گمان می‌کنند، در ابتدا باید با اسرائیل مقابله کنیم و خطر آن مقدم بر ایران است، در توهم به سر می‌برند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حجم جنگ رسانه‌ای عربستان علیه ایران این روزها در اوج خود قرار دارد تا جایی که یک روزنامه سعودی در یادداشتی، دشمن نخست دنیای عرب و عربستان را به جای رژیم صهیونیستی، ایران اعلام کرد.

روزنامه سعودی الجزیره، به قلم «محمد آل شیخ» در یادداشتی می‌نویسد: لازم است تا بدون تعارف، پاسخ کسانی که می‌گویند اسرائیل دشمن اول ماست و ایران در این قضیه در کنار اعراب است را بدهیم.وی در همان ابتدا تأکید می‌کند: بله، اسرائیل برای عربِ شمال همچون مصر، تهدیدکننده امنیت و ثبات آن است؛ اما به نسبت عربستان و کشورهای خلیج [فارس] ایران است نه اسرائیل که تهدید اصلی محسوب می‌شود و ایران قضیه فلسطین و آزادی‌اش را بهانه‌ای برای نفوذ به عمق جهان عرب قرار داده است.

آل شیخ می‌افزاید: بله قضیه فلسطین و آزادی قدس از اسرائیل، اولین دغدغه تاریخی اعراب است؛ اما در حال حاضر و در سایه اهداف ایران، دشمن فارسی مقدم بر اسرائیل و مقابله با آن ضروری‌تر از مقابله با اسرائیل است.

وی سپس برای توجیه ادعای خود می‌نویسد: در زمانی که صدام کویت را اشغال کرد، در آن زمان اولویت ما آزادی کویت و مبارزه با صدام و نه مبارزه با اسرائیل بود. در حال حاضر نیز مسأله ما با ایران مسأله خطر موجودیت است و ما در این قبال مسامحه نمی‌کنیم.

«محمد آل شیخ» ادامه می دهد: مردم کشورهای لبنان، مصر و فلسطین باید این را بخوبی بفهمند. گمان نمی‌کنم کسی در کشورهای خلیج [فارس] باشد و دشمنی با اسرائیل را مقدم بر ایران بداند.

مردم لبنان و سوریه اگر این توقع را از ما دارند که خطر اسرائیل را مقدم بر ایران بدانیم، باید بگویم که آن‌ها در توهم به سر می‌برند؛ من مستقیما به آن‌ها می‌گویم که هر شخصی که در کشورهای خلیج [فارس] بگوید خطر اسرائیل مهم‌تر از ایران است، به کشورش و امنیت آن خیانت کرده است.

آزادی پول‌های بلوکه شده هم کمک چندانی به اقتصاد ایران نمی‌کند/ هیچ بانک اروپایی از ترس آمریکا انتقال پول‌ها را آغاز نکرده است

خبرگزاری فارس: آزادی پول‌های بلوکه شده هم کمک چندانی به اقتصاد ایران نمی‌کند/ هیچ بانک اروپایی از ترس آمریکا انتقال پول‌ها را آغاز نکرده است

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی ضمن اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی نوشت با وجود آنکه مقرر شد اموال بلوکه شده ایران آزاد شود، هنوز هیچ بانکی انتقال اموال را آغاز نکرده است.

    

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به مساله پول‌های بلوکه شده ایران اشاره کرده و نوشت، گرچه توافق هسته‌ای روی کاغذ به آزاد شدن بیش از 100 میلیارد دلار از اموال ایران منجر می‌شود اما این مبلغ جبران کسری سالیانه حاصل از کاهش قیمت نفت را هم نمی‌کند.

به نوشته بلومبرگ، پیش‌بینی دولت ایران از درآمد نفت طی سال آتی 23 میلیارد دلار است که این مبلغ در مقایسه با اوج درآمد نفت ایران در سال 2011 که 100 میلیارد دلار بود، به مراتب کمتر است. بنابراین حتی آزاد شدن 100 میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران، تنها می‌تواند برای یکسال این کشور را به شرایط پیش از تحریم بازگرداند.

در ادامه گزارش آمده است، دولت آمریکا آماری از اموال بلوکه شده ایران ارائه داده است که براساس آن حدود 50 تا 55 میلیون دلار به ایران بازگردانده می‌شود چراکه بخش زیادی از ارقامی که تیتر می‌شوند تعهد ایران یا بدهی خارجی هستند.

بلومبرگ افزود، روحانی سعی دارد مبلغ را تا جایی که می‌شود بزرگ جلوه دهد. یکی از مشاوران حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته بود که دولت به مبلغ 100 میلیارد دلار دست یافته است اما اگر هم این خبر درست باشد، هنوز بانکی برای انتقال این مبلغ به ایران آغاز به کار نکرده است بنابراین عملا هیچ مبلغی به ایران منتقل نشده است.

نویسنده بلومبرگ همچنین نوشت، در حال حاضر آنچه در تهران دیده می‌شود، حس خستگی فزاینده‌ای است که به دلیل عدم مشاهده تغییرات محسوس، در میان مردم وجود دارد. در نشستی که از سوی بانک مرکزی ایران و شرکت حقوقی «اُپن ایران» برگزار شد همه سوال‌ها به این ختم شد که چه زمانی بانک‌های اصلی انگلیسی، آلمانی و فرانسوی انتقال پول به ایران را آغاز می‌کنند تا معاهدات ایران با کشورهای بزرگ اروپایی که طی ماه‌های اخیر به امضا رسیدند، آغاز به کار کنند.

در این گزارش آمده است، بانک‌های آمریکایی به دلیل تحریم‌های پیش از هسته‌ای که همچنان بر قوت خود باقیست، نمی‌توانند پول‌های ایران را آزاد کنند. هیچ کدام از بانک‌های بزرگ اروپایی هم از ترس جریمه آمریکا،‌ جرات حرکت در این راستا را ندارند. دلیل این مساله این است که امکان شکسته شدن توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها وجود دارد یا حتی ممکن است آمریکا برای شرکت‌هایی که از تحریم‌های ایران سود می‌برند، رویکردی تندرو در قبال پرداخت پول به ایران اتخاد کند.

بلومبرگ با نقل قول از «پیتر میر» یک بانکدار سابق و رئیس اجرایی انجمن خاورمیانه –که یک انجمن تجاری در انگلیس است – نوشت که پرداخت پول به ایران 6 ماه زمان نیاز دارد. وی ضمن اشاره به توافقاتی که بسیاری از بانک‌های اروپایی مجبور به امضای آن با وزارت دادگستری آمریکا هستند گفت که در این میان برخی بانک‌های خصوصی ایران مانند بانک خاورمیانه و بانک ملت تمهیداتی را برای ارتباط با موسسات کوچک‌تر اروپایی در نظر گرفته‌اند اما این تنها به انتقال بخش کوچکی از پول‌های بلوکه شده ایران می‌انجامد.

بلومبرگ افزود، ‌آنچه بیش از مسایل باقی مانده مربوط به تحریم‌ها جالب بود این است که قیمت ارزان نفت ممکن است دولت ایران را مجبور کند به مالیات روی آورد تا برنامه‌های خود برای سرمایه‌گذاری را اجرایی کند. مدیران اجرایی شرکت‌های ایرانی امیدوارند که ماموران مالیاتی به بررسی دقیق‌تر فاکتور‌ها پرداخته و جلوی دور زدن سیستم مالیاتی را بگیرند.

بلومبرگ در ادامه نوشت، ‌چندی پیش حسن روحانی خواست شرکت‌هایی که متعلق به سپاه پاسداران و موسسات خیریه مذهبی هستند از حالت معاف از مالیات خارج شوند. البته این امر به راحتی مقرر نخواهد شد.

عربستانی‌ها خواهان لغو امتیاز میزبانی ایران در بسکتبال شدند

شیطنت سعودی‌ها از فوتبال به بسکتبال رسید/ ادعای فراوان از سوی جایگاه صفر!

خبرگزاری فارس: شیطنت سعودی‌ها از فوتبال به بسکتبال رسید/ ادعای فراوان از سوی جایگاه صفر!

اتحادیه بسکتبال عرب به سردمداری عربستان خواستار گرفتن میزبانی مسابقات قهرمانی زیر 18 سال آسیا از ایران شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، اتحادیه بسکتبال کشورهای حوزه خلیج فارس جلسه‌ای را برای گرفتن برخی میزبانی‌ها از بسکتبال ایران با شیخ صعود آل ثانی،‌رئیس کنفدراسیون آسیا و هاکوپ خاجیریان دبیرکل این کنفدراسیون برگزار کردند و خواستار بودند که مسابقات قهرمانی زیر 18 سال آسیا از ایران گرفته شود.

با توجه به اینکه میزبانی 3 تورنمت زیر 18 سال آسیا چلنج کاپ آسیا و باشگاه‌های آسیا به ایران داده شده است اتحادیه کشورهای خلیج فارس از کنفدراسیون آسیا زمانی را درخواست کرد تا جلسه‌ای را برای بررسی این موضوع تشکیل دهد.

روزنامه عکاظ عربستان در این باره نوشت:‌ در صورتی که کنفدراسیون بسکتبال آسیا به برگزاری این مسابقات به میزبانی ایران تاکید کند برخی از کشورهای عضو اتحادیه خلیج فارس از حضور در این رقابت‌ها انصراف خواهد داد.

عربستانی‌ها که در فوتبال نیز حاشیه‌هایی را برای میزبانی ایران ایجاد کرده‌اند خواستار این هستند که میزبانی ایران در مسابقات 18 سال آسیا گرفته شود.

محمدبن عبدالشکور اسلام رئیس فدراسیون بسکتبال عربستان رسما از کمیته اجرایی درخواست کرد تا جلسه‌ای را با مسئولان کنفدراسیون بسکتبال آسیا برای گرفتن برخی از میزبانی‌ها از ایران برگزار کند تا حداقل مسابقات زیر 18 سال در کشور دیگری برگزار شود.

وی افزود: تمام کشورهای عضو اتحادیه خلیج فارس توانایی میزبانی این رقابت‌ها را دارند. از کنفدراسیون بسکتبال آسیا خواستاریم که 3 میزبانی را یک جا به ایران ندهد. حتی شنیده شده در صورتی که چین در یکی از مسابقات آینده نتواند میزبانی کند آن هم به ایران داده می‌شود که درست نیست.

رئس فدراسیون عربستان تاکید کرده است، میزبانی‌های داده شده به ایران به دستور هاکپو خاجیریان بوده است.

به گزارش فارس، عربستانی‌ها در حالی این شیطنت‌ها را آغاز کرده‌اند که در بسکتبال آسیا حرفی برای گفتن ندارند.

انتقاد روسیه و چین از رویکرد سازمان ملل

احمد شهید: با وجود برخی پیشرفت‌ها، ایران به نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد/نماینده ایران: گزارش‌های احمد شهید «نامتوازن و غیرمنصفانه» است

خبرگزاری فارس: احمد شهید: با وجود برخی پیشرفت‌ها، ایران به نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد/نماینده ایران: گزارش‌های احمد شهید «نامتوازن و غیرمنصفانه» است

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران امروز (دوشنبه) باردیگر کشورمان را به نقض حقوق بشر متهم کرد، اما در عین حال گفت در برخی موارد پیشرفت‌هایی شده است.

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، روز دوشنبه بار دیگر ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد.

وی که در سی و یکمین نشست رسمی شورای حقوق بشر صحبت می‌کرد، در گزارش خود، مدعی نقض حقوق و سانسور رسانه‌ها، اعدام‌های غیرقانونی، بازداشت‌های خودسرانه و نقض حقوق اقلیت‌ها متهم کرد.

شهید با این حال از برخی اقدامات صورت گرفته از سوی ایران، از جمله تلاش برای اصلاح برخی قوانین تمجید کرد و گفت‌ پیشرفت‌هایی در زمینه حقوق بشر صورت گرفته است.

قرار است شورای حقوق بشر در نشست این دوره در مورد تمدید یا عدم تمدید حکم مأموریت احمد شهید تصمیم‌گیری کند. اتحادیه اروپا و آمریکا پیش از این از تمدید مأموریت وی حمایت کرده‌اند.

تهران: گزارش‌های شهید «نامتوازن و غیرمنصفانه» است

در ادامه عضو هیئت نمایندگی ایران در نشست به صحبت پرداخت و از ادعاهای مطرح شده از سوی احمد شهید انتقاد کرد و گزارش او را «نامتوازن و غیرمنصفانه» خواند.

وی گفت: «به عنوان یک عضو سازمان ملل، معتقدیم که پیشبرد حقوق بشر باید متکی بر احترام به تفاوت فرهنگ‌ها و سنت‌های کشورها و بدون تلاش برای تحمیل کردن شرایط بر کشورها باشد.»

او ادامه داد: «معتقدیم که اراده مردم، پایه اصلی مشروعیت حکومت‌هاست. از ابتدای انقلاب اسلامی، بیش از 30 انتخابات در جمهوری اسلامی برگزار شده است، که تازه‌ترین آن‌ها، یعنی انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، با مشارکت بیش از 60درصدی برگزار شد.»

وی افزود: «بر اساس اصول شورای حقوق بشر، برخورد با کشورها نباید گزینشی و سیاسی باشد و گزارش‌ها نیز باید بی‌طرفانه و حرفه‌ای باشد، اما متاسفانه گزارشگر سازمان ملل این اصل را نادیده می‌گیرد.»

نماینده ایران ادامه داد: «با وجود آنکه پاسخ‌های دقیقی به گزارشگر سازمان ملل ارائه کرده‌ایم، موارد اندکی از آن‌ها در گزارش وی منعکس شده و این گزارش غیرمتوازن و غیربی‌طرفانه است.»

وی افزود: «با توجه به پیشرفت‌های قابل توجه صورت گرفته در زمینه حقوق بشر در ایران، بسیاری از کشورها خواستار پایان مأموریت گزارشگر ویژه هستند.»

انتقاد چندین کشور از رویکرد سیاسی‌کاری در گزارش‌های احمد شهید

در نشست امروز شورای حقوق بشر، نمایندگان چندین کشور از جمله روسیه، چین، سوریه، کوبا، ونزوئلا، عراق و چند کشور دیگر از رویکرد سیاسی شورای حقوق بشر و احمد شهید در قبال ایران، انتقاد کردند.

نماینده سوریه در این نشست با «سیاسی» خواندن فشارهای حقوق بشری به ایران، گفت ایران بارها در کشور خود انتخابات‌هایی دموکراتیک برگزار کرده و تاکنون پیشرفت‌های قابل توجهی هم در زمینه حقوق بشر داشته است.

نماینده روسیه در نشست هم با بیان اینکه پیشرفت وضعیت حقوق بشر در ایران نادیده گرفته شده، گفت نحوه برخورد با مسئله حقوق بشر، گزینشی بوده است. وی گفت باید برای ارتقا وضعیت حقوق بشر، به جای تکیه برای تلاش برای انزوا کشورها، به تعامل با آن‌ها روی آورد. 

نماینده روسیه گفت رویکرد سیاسی و تقابلی، موجب بی‌اعتبار شدن شورای حقوق بشر می‌شود.

نماینده ونزوئلا در نشست گفت: ایران تاکنون همکاری خوبی با گزارشگر حقوق بشر داشته و این همکاری موفقیت آمیز نیز بوده است. نادیده گرفتن این همکاری‌ها، اعتبار سیستم حقوق بشر سازمان ملل را زیر سوال می‌برد. باید رویکردی سازنده و به دور از جانبداری داشت. 

در ادامه این نشست، نمایندگان کشورهای غربی از جمله اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا به انتقاد از ایران پرداخته و خواستار همکاری بیشتر تهران شدند.

نماینده رژیم صهیونیستی در شورای حقوق بشر هم ضمن «تبریک» به احمد شهید به دلیل انتشار گزارش اخیرش علیه ایران، از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد. وی تهران را به نقض حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها و برخورد با «جامعه بهائیان» متهم کرد و گفت تل‌آویو از این وضعیت «عمیقا نگران است.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد