سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

در چهارشنبه‌سوری آتش نسوزانیم

در شب چهارشنبه آخر سال و برگزاری رسم چهارشنبه سوری میتوان با رعایت نکاتی ساده و آسان این رسم را به شبی خاطرهساز، به یادماندنی و مفرح تبدیل ساخت یا با بیتدبیری و عدم کنترل رفتارهای تکانشی و غیر معقول آن را به شبی سیاه و دردآور برای خود و سایرین مبدل کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، چهارشنبهسوری، این آیین کهن، امروزه شکلی دیگر به خود گرفته و تبدیل به میدان نبرد شده است و هر ساله نیز این شب تلفات و مصدومیت‌های زیادی را به یادگار می‌گذارد.

چهارشنبه آخر سال، سالها است که به بستر وقوع حوادثی تلخ تبدیل شده و رفتارهای آمیخته به هرجومرج، این آیین مهربانی را تحریف کرده‌ است.

به دنبال آن، آداب زیبا و معنادار چهارشنبهسوری جای خود را به انفجارهای مهیب و آزار دهنده‌ای داده که طی سال‌های اخیر در آغاز سال نو، اشک را جایگزین شادی برخی خانواده‌ها می‌کند و حتی عابران و افرادی که دستی در آن ندارند هم از پیامدهای مخرب آن در امان نیستند.

استفاده از مواد محترقه از جمله ترقه و فشفشه همواره احتمال انفجار این مواد را در شرایط و حالات پیشبینی نشده فراهم میسازد. آلودگی صوتی، استرس و تشنجهای روحی، خسارات مالی، نقض حقوق شهروندان و صدمات بیشمار جانی و در برخی از موارد فوت افراد، رهآورد برگزاری غیرمتعارف و غیراصولی این مراسم است.

هر سال بالاترین آمار آسیبدیدگان را افراد تماشاچی و عبوری و بیشترین اعضا صدمه دیده را دست، صورت و چشم اشخاص شامل میشود.

پس بیاییم با در نظر گرفتن تجربه سال‌های گذشته، با اطلاع‌رسانی در زمینه خطر مواد آتش‌‌زا و پرخطر انفجاری، سهمی در کاهش وقوع حوادث داشته باشیم.

امیر نجفی، مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در این زمینه در گفتوگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: آنچه این روزها به عنوان ترقه و مواد محترقه و انفجاری مورد استفاده قرار میگیرد نوعاً به صورت ترکیبی از مواد شیمیایی پر خطر است.

وی افزود: این مواد به قدری حساس هستند که حتی در اثر جابجایی، حملونقل، ضربه و رسیدن حرارت اندک به آنها، عمل کرده و منفجر میشوند و گاه نیز بدون رسیدن حرارت و یا وارد شدن ضربه، در اثر فعل و انفعالات شیمایی و یا حتی ارتعاش هوا و یا قرار گرفتن در یک محدوده فرکانسی خاص، خودبخود فعال شده و منفجر میشوند.

نجفی بیان کرد: در هر صورت در اثر انفجار این مواد، انرژی زیاد به طور ناگهانی آزاد میشود و در اثر پرتاب ذرات و انرژی رهاشده، علاوه بر ایجاد حریق و صدای مهیب، خسارات جانی و مالی نیز به بار می آورند.

او تصریح کرد: در صورت انفجار در محیط بسته اثر تخریبی این مواد فوقالعاده زیاد خواهد بود به نحوی که 250 گرم از این مواد میتواند یک خانه با وسعت 70 متر مربع را کاملاً تخریب و ویران کند و شیشههای ساختمانها را تا شعاع 250 متری بشکند.

مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: بسیار دیده شده است که این مواد در داخل کمد یا در زیرزمین نگهداری شده و بدون دخالت انسان در اثر شرایط مساعدخودبخود منفجر شدهاند؛ بنابراین به نوجوانان توصیه میکنیم اکیداً از تهیه و یا استفاده از این مواد خودداری نمایند.

وی در ادامه از تمهیدات ویژه سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز جهت برگزاری ایمن مراسم چهارشنبه آخر سال خبر داد و عنوان کرد: از 25 تا 27 اسفندماه آمادهباش صد درصدی کلیه نیروهای ایستگاه‌های عملیاتی را خواهیم داشت.

نجفی افزود: به کارگیری نیروهای عملیاتی و ستادی خارج از شیفت کاری، تجهیز خودروهای اداری به کپسول اطفا حریق و استفاده در گشت شهری، استقرار خودروهای اطفا حریق در نقاط پرخطر و حادثه‌خیز، استقرار خودروهای مجهز به سیستم جدید اطفا حریق (روت فایر) در نقاط حادثه‌خیز و استقرار تیم‌های موتورسوار دو نفره مجهز به سیستم اطفا حریق در نقاط پرتردد و دارای گره‌های ترافیکی از تمهیدات در نظر گرفته شده برای شب چهارشنبه‌سوری در اهواز است.

مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: تعامل و همکاری با دستگاه‌های انتظامی و امدادی، تعامل و همکاری با سایتهای خبری، جراید و صداوسیما جهت تهیه ویژه برنامههای هشداری و ارسال گسترده پیامک در فضای مجازی با محتوای توصیه‌های چهارشنبه سوری از دیگر تمهیدات این سازمان جهت برگزاری ایمن چهارشنبهسوری است.

وی با اشاره به نزدیک شدن به سال نو و شور و اشتیاق مردم برای خرید و آماده شدن جهت استقبال از نوروز و میهمانان نوروزی، بیان کرد: این موضوع موجب افزایش چشمگیر ترددهای درون شهری و ازدحام جمعیت در هسته مرکزی شهر شدهاست و علیرغم تدابیر ترافیکی اتخاذشده، بدلیل عدم توان خیابانهای اصلی و فرعی مرکز شهر در روانسازی ترافیک ایام منتهی به نوروز موجب بروز گرههای ترافیکی در این نقاط از شهر گردیده است.

مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز ادامه داد: به منظور آمادگی هرچه بیشتر در مواجه با حوادث احتمالی، این سازمان با توکل به خدا و تکیه بر تجربیات سازنده و مفید سالهای پیشین خود در یک اقدام پیشگیرانه با خرید و افزایش تعداد سیستمهای اطفاء حریق با تکنولوژی جدید (دستگاه اطفاء حریق روتفایر) که علاوه بر کارایی بسیار بالا امکان قدرت مانور خوبی را برای استفادهکننده فراهم میسازد گام موثری در قابلیت اجرائی عملیاتی برداشته است.

وی اضافه کرد: در این زمینه همچنین تیم کارشناسان سازمان آتشنشانی اهواز با جانمایی مکانهایی در ورودی خیابان سلمان فارسی، تقاطع سلمان فارسی – شریعتی، شریعتی _ طالقانی و میدان شهدا اقدام به استقرار تیمهای اطفا حریق واکنش سریع کرده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد