سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

از توقیف بارهای صادراتی ایران تا قاچاق سیمان سفید به عراق

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سیمان اهواز از توقیف حدود 25 روزه 200 تا 250 تریلی حامل سیمان ایرانی در مرز عراق خبرداد.

 صادق سواعدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با بیان اینکه حدود 25 روز است که 200 تا 250 کامیون عراقی در مرز عراق نزدیک به پایانه چذابه توقیف شده‌اند، اظهار کرد: دولت عراق از تخلیه بار این کامیون‌ها و تحویل بار به واردکنندگان جلوگیری می‌کند. وی افزود: دولت عراق علت توقیف کامیون‌های سیمان را جعلی بودن و منقضی شدن مجوزهای ترخیص عنوان می‌کند و ادعا دارد که در میان مجوزهای ترخیص این محموله‌ها مجوز جعلی و تقلبی وجود دارد و از تاریخ انقضای این مجوزها گذشته است. 

سواعدی تصریح کرد: کشور عراق برخی مجوزهای ترخیص سیمان که برای شرکت‌های استثماری این کشور صادر شده‌اند را جعلی و تقلبی می‌داند و با توجه به اینکه ارزش ترخیص سیمان برای این شرکت‌ها بسیار کم و حدود 10 تا 12 دلار است، خسارت جبران ناپذیری به صادرکنندگان سیمان در خوزستان وارد شده است. وی خاطرنشان کرد: با احتساب اینکه هر تریلی حامل 40 تن سیمان است و اکنون بیش از 8000 تن سیمان در مرز عراق توقیف شده است که موجب واردشدن ضرر و زیان دوسویه به صادرکنندگان ایرانی و واردکنندگان عراقی شده است. 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سیمان اهواز با اشاره به اینکه گمرک عراق اقدام به بازگرداندن برخی از کامیون‌های توقیف‌شده به ایران کرده است بر مقصر نبودن کشور ایران در بروز این اتفاق تاکید و عنوان کرد: توقیف محموله‌های سیمان در مرز عراق علاوه بر اتلاف هزینه و زمان موجب رکود بازار داخلی سیمان در استان می‌شود. 

سواعدی افزود: با بازگشت محموله‌های توقیفی به استان تعادل بازار داخلی متزلزل شده و با مازاد عرضه و به تبع آن کاهش شدید قیمت‌ها مواجه خواهیم شد که ممکن است ورشکستگی صادرکنندگان را به دنبال داشته باشد. 

وی با اشاره به قاچاق سیمان سفید به کشور عراق گفت: متاسفانه سیمان سفید که ارزش ترخیص بالایی نسبت به گچ سفید دارد، به کشور عراق قاچاق می‌شود که این مساله موجب تحریک دولتمردان عراقی و ممنوعیت واردات سیمان سفید از سوی این کشور شده است. 

سواعدی با بیان اینکه سیمان سفید با گچ سفید استتار و به عراق قاچاق می‌شود، اظهار کرد: گمرک ایران در بروز این اتفاق مقصر است و نظارت ضعیف گمرک بر محموله‌های قاچاقی سیمان سفید موجب ممنوع شدن صادرات این نوع از سیمان از سوی کشور عراق شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سیمان اهواز بیان کرد: مجوز ترخیص سیمان برای شرکت‌های استثماری مجوزهایی هستند که برای پروژه‌های خاص دولتی و نیمه دولتی در عراق صادر می‌شوند و ارزش ترخیص آن حدود 10 تا 12 دلار است که از ارزش ترخیص برای افراد حقیقی و بازرگانان بسیار کمتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد