سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

آماده باش صددرصدی آتش نشانی اهواز در چهارشنبه آخر سال

آتش نشانی اهواز
شناسهٔ خبر: 3578634 -
اهواز - مدیر روابط عمومی آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: با نزدیک شدن چهارشنبه آخر سال این سازمان همانند سایر دستگاههای مرتبط، خود را برای شبی خاص (شبی شاد اما بی‌خطر) آماده سازد.

مقصود حق‌شناس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چهارشنبه سوری شبی است که می‌توان با رعایت نکاتی ساده و آسان آنرا به شبی خاطره ساز، به یاد ماندنی و مفرح تبدیل ساخت یا با بی‌تدبیری، عدم کنترل رفتار‌های تکانشی و غیر معقول آن را به شبی سیاه و دردآور برای خود و سایرین مبدل کرد. استفاده از مواد محترقه از جمله ترقه و فشفشه همواره احتمال انفجار این مواد را در شرایط و حالات پیش بینی نشده فراهم می‌سازد. آلودگی شدید صوتی، استرس و تشنج‌های روحی، خسارات مالی فراوان، نقض حقوق شهروندان و صدمات بیشمار جانی و در برخی از موارد فوت افراد، ره آورد برگزاری غیر متعارف و غیر اصولی این مراسم است.

وی افزود: بالا‌ترین آمار آسیب دیدگان را افراد تماشاچی و عبوری و بیشترین اعضا صدمه دیده را دست، صورت و چشم اشخاص شامل می‌شود. از والدین استدعا داریم با در نظر گرفتن تجربیات دردآور دیگران، فرزندان خود را از خطرات مواد محترقه و پر خطر انفجاری آگاه ساخته و سهم بسزائی در کاهش وقوع حوادث ایفا کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز عنوان کرد: آنچه این روز‌ها به عنوان ترقه و مواد محترقه و انفجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد نوعا به صورت ترکیبی از مواد شیمیایی پر خطر است. این مواد به قدری حساس هستند که حتی در اثر جابجایی و حمل و نقل و یا وارد شدن ضربه و رسیدن حرارت اندک به آن‌ها عمل کرده و منفجر می‌شوند و‌گاه نیز بدون رسیدن حرارت و یا وارد شدن ضربه در اثر فعل و انفعالات شیمایی و یا حتی در مجاورت ارتعاش هوا و یا قرار گرفتن در محدوده یک فرکانسی خاص خودبخود فعال شده و منفجر می‌شوند. در هر صورت در اثر انفجار این مواد، انرژی زیاد به طور ناگهانی آزاد شده و در اثر پرتاب ذرات و انرژی‌‌ رها شده علاوه بر ایجاد حریق و صدای مهیب، خسارات جانی و مالی نیز به بار می‌آورند.

حق‌شناس تصریح کرد: در صورت انفجار در محیط بسته اثر تخریبی این مواد فوق العاده زیاد خواهد بود به نحوی که ۲۵۰ گرم از این مواد می‌تواند یک خانه با وسعت ۷۰ متر مربع را کاملا تخریب و ویران کرده و شیشه‌های ساختمان‌ها را تا شعاع ۲۵۰ متری بشکند. بسیار دیده شده است که این مواد در داخل کمد یا در زیر زمین نگهداری شده و بدون دخالت انسان در اثر شرایط مساعد خودبخود منفجر شده‌اند لذا به نوجوانان توصیه می‌شود اکیدا از تهیه و یا استفاده از این مواد خودداری کنند.

وی بیان کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز به منظور کاهش حوادث در روز چهارشنبه آخر سال تمهیداتی را اندیشیده است، از جمله آماده باش صد در صدی کلیه نیروهای ایستگاه‌های عملیاتی از روز ۲۵ تا ۲۷ اسفند ماه سال جاری، به کارگیری از نیروهای عملیاتی و ستادی خارج از شیفت کاری و در حال استراحت، تجهیز تمام خودروهای اداری به کپسول اطفاء حریق و استفاده در گشت شهری، استقرار ۱۵ دستگاه خودروی اطفاء حریق و استقرار چهار خودرو مجهز به سیستم جدید اطفاء حریق (روت فایر) در نقاط حادثه خیز.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: استقرار ۶ تیم موتور سوار دو نفره مجهز به سیستم اطفاء حریق پرتابل AFT در نقاط پرتردد و دارای گره‌های ترافیکی، تعامل و همکاری با دستگاه‌های انتظامی و امدادی، تعامل و همکاری با سایتهای خبری، جراید و صدا و سیما برای تهیه ویژه برنامه‌های هشداری، چاپ و نصب ۶۰ عدد بنر توصیه و هشدار ایمنی در نقاط پر ازدحام و پر تجمع و درب ایستگاه‌های عملیاتی سازمان، چاپ و توزیع پنج هزار برگ بروشو توصیه و هشدار ایمنی در نقاط پرتردد و پر ازدحام، مدارس و اماکن عمومی و ارسال گسترده پیامک در فضای مجازی با محتوای توصیه‌های چهارشنبه سوری از دیگر اقدامات این سازمان است.

حق‌شناس ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به سال نو، شور و اشتیاق مردم برای خرید و آماده شدن برای استقبال از نوروز و میهمانان نوروزی، موجب افزایش چشمگیر ترددهای درون شهری و ازدحام جمعیت در هسته مرکزی شهر شده که به رغم تدابیر ترافیکی اتخاذ شده به دلیل نبود توان خیابانهای اصلی و فرعی مرکز شهر در روان سازی ترافیک ایام منتهی به نوروز موجب بروز گره‌های ترافیکی در این نقاط از شهر شده است. لذا به منظور آمادگی هرچه بیشتر در مواجه با حوادث احتمالی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با توکل به خدا و تکیه بر تجربیات سازنده و مفید سالهای پیشین خود در یک اقدام پیشگیرانه با خرید و افزایش تعداد سیستم‌های اطفاء حریق با تکنولوژی جدید (دستگاه اطفاء حریق روت فایر) که علاوه بر کارائی بسیار بالا امکان قدرت مانور خوبی را برای استفاده کننده، فراهم می‌سازد گام موثری در قابلیت اجرائی عملیاتی برداشته است.

وی اظهار کرد: تیم کار‌شناسان سازمان آتش نشانی اهواز با جانمایی مکانهایی در (ورودی خیابان سلمان فارسی)، (تقاطع سلمان فارسی - شریعتی)، (شریعتی- طالقانی) و میدان شهداء اقدام به استقرار تیمهای اطفاء حریق واکنش سریع کرده که آمادگی و سرعت عمل مجموعه عملیاتی سازمان آتش نشانی اهواز را در مواجه با حوادث دو چندان می‌سازد.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز، از شهروندان تقاضاکرد در صورت بروز هرگونه حادثه ضمن حفظ خونسردی خود، همزمان با دور شدن از محل حادثه مراتب را سریعا به سامانه ۱۲۵ ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز اطلاع داده و مسیر تردد خودرو‌ها را برای رسیدن وسایل نقلیه امدادی باز نگه دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد