سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

انتقاد شدید اوباما از متحدان واشنگتن؛

اوباما: عربستان باید بیاموزد که سهم ایران را در نظر بگیرد

در شرایطی که طی ماه‌های اخیر، عربستان سعودی بیش از هر زمان دیگری به تحرکات و اقدامات ضد ایرانی خود در سطح منطقه شدت بخشیده و تلاش داشته متحدان غربی خود، به ویژه آمریکا را نیز به این روند تقابلی با ایران بکشاند، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه‌ای، انتقاداتی کم سابقه از این رویکرد عربستان مطرح کرده است.

کد خبر: ۵۷۴۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷ - 10 March 2016
اوباما: عربستان باید بیاموزد که سهم ایران را در نظر بگیرددر شرایطی که طی ماه‌های اخیر، عربستان سعودی بیش از هر زمان دیگری به تحرکات و اقدامات ضد ایرانی خود در سطح منطقه شدت بخشیده و تلاش داشته متحدان غربی خود، به ویژه آمریکا را نیز به این روند تقابلی با ایران بکشاند، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه‌ای، انتقاداتی کم سابقه از این رویکرد عربستان مطرح کرده است.

به گزارش «تابناک»، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ با مجله «آتلانتیک» گفته است: آمریکا در منطقه خلیج فارس و همچنین در اروپا، «متحدان فرصت طلب و راحت طلبی» دارد که می‌خواهند آمریکا را به درگیری‌هایی بکشانند که ارتباطی با منافع آمریکا ندارد.

وی در این زمینه به طور خاص به عربستان سعودی و سیاست‌های این کشور علیه ایران اشاره کرده و گفته است که عربستان سعودی باید بیاموزد تا در منطقه سهمی به ایران بدهد.

رئیس جمهور آمریکا در این مصاحبه اظهار داشته: «باید به دوستانمان و همچنین به طرف ایرانی بگوییم که آن‌ها باید راه مؤثری برای تقسیم منطقه و ایجاد نوعی صلح سرد بیابند». وی افزود: رویکردی که بخواهد همه حق را به کشورهای عربی بدهد، ایران را منشأ همه مشکلات معرفی و در همه حال در مقابل ایران از کشورهای متحدان سنتی آمریکا در منطقه خلیج فارس حمایت کند، به معنی تداوم اختلافات فرقه‌ای در منطقه است.

باراک اوباما گفت: متحدان آمریکا در منطقه‌ خلیج فارس به تنهایی توانایی پیروزی در این تنش‌ها را ندارند و این بدان معناست که آمریکا باید برای ایجاد توازن قوا در منطقه، نیروی نظامی خود را به کار گیرد. این در حالی است که به گفته وی، به کارگیری نیروی نظامی در منطقه نه به نفع آمریکاست و نه خاورمیانه.

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: این عقیده که موضع گیری‌های تند و سرسختی نشان دادن درباره یک کشور، لزوماً به پیشبرد اهداف آمریکا در ارتباط با آن کشور منجر می‌شود، با واقعیت روابط بین الملل در پنج دهه اخیر نمی‌خواند.

اوباما با اشاره به موضوع تسخیر سفارت آمریکا در تهران نیز گفت: هم اکنون این باور میان بعضی جمهوری‌خواهان شکل گرفته که ایران گروگان‌ها را به دلیل سرسخت به نظر رسیدن رونالد ریگان آزاد کرد؛ حال آنکه در عمل، مذاکراتی طولانی برای آزادی دیپلمات‌ها با ایران در جریان بود و ایران به دلیل مشکل شدیدی که با جیمی کار‌تر داشت، صبر کرد تا دوره ریاست جمهوری او تمام شود و سپس گروگان‌ها را آزاد کرد.

این اظهارات را باید یکی از تند‌ترین انتقادات رئیس جمهور آمریکا از متحدان این کشور در منطقه خاورمیانه و به ویژه عربستان سعودی دانست؛ به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد اوباما سعی دارد این پیام را به سعودی‌ها انتقال دهد که واشنگتن تمایلی به درگیر شدن در ماجراجویی‌های بی‌دلیلی که عربستان علیه ایران ایجاد می‌کند، ندارد.

دور جدید مذاکرات ژنو به تجزیه سوریه منجر خواهد شد؟

دور جدید مذاکرات بین المللی صلح سوریه در حالی قرار است بار دیگر در ژنو برگزار شود که همچنان چشم انداز دستیابی طرفین به توافق بر سر اصلی ترین موضوعات، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این میان، مطرح شدن طرح‌هایی جهت تقسیم سوریه به ایالت‌های فدرال که از سوی قدرت‌های خارجی مطرح شده، خطر حرکت به سمت تجزیه این کشور را به همراه دارد.

کد خبر: ۵۷۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳ - 11 March 2016
دور جدید مذاکرات ژنو به تجزیه سوریه منجر خواهد شد؟دور جدید مذاکرات بین المللی صلح سوریه در حالی قرار است بار دیگر در ژنو برگزار شود که همچنان چشم انداز دستیابی طرفین به توافق بر سر اصلی ترین موضوعات، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این میان، مطرح شدن طرح‌هایی جهت تقسیم سوریه به ایالت‌های فدرال که از سوی قدرت‌های خارجی مطرح شده، خطر حرکت به سمت تجزیه این کشور را به همراه دارد.

به گزارش «تابناک»، در تازه‌ترین مبحث درباره موضوع برقراری فدرالیسم در سوریه و تقسیم این کشور به ایالت‌های فدرال، خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی به نقل از دیپلمات‌های غربی می‌نویسد، قدرت‌های بزرگ قصد دارند در دور جدید مذاکرات صلح، درباره این موضوع به مذاکرات بپردازند تا ـ به زعم آن‌ها ـ ضمن حفظ تمامیت ارضی سوریه، ثبات در این کشور برقرار شود.

در همین راستا، استفان دی می‌ستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در آستانه دیدار با نمایندگان دولت و معارضین سوریه گفته، یکی از ایده‌هایی که به طور جدی مورد توجه قرار دارد، همین موضوع تقسیم سوریه به بخش‌های فدرالی است.

یک دیپلمات شورای امنیت سازمان ملل که نخواسته نامش فاش شود، در این زمینه گفته به جز روسیه – که پیش از این علناً از احتمال فدرالی شدن سوریه سخن گفته بود – برخی دیگر از قدرت‌های بزرگ نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده و دیدگاه‌های خود را درباره این موضوع به دی می‌ستورا انتقال داده‌اند. به گفته این دیپلمات، برخی از این طرح‌ها مشتمل بر «یک مرکز بسیار ضعیف و میزان زیادی خودمختاری برای مناطق مختلف» است. یک دیپلمات دیگر نیز در گفت‌و‌گو با رویترز این موضوع را تأیید کرده است.

در این میان، نکته جالب اینجاست که بر خلاف دیگر طرح‌های مطرح از سوی کشورهای خارجی، این بار نه تنها دولت سوریه، بلکه معارضین نیز با تقسیم سوریه به بخش‌های فدرالی مخالف هستند و این مخالفت را ابراز کرده‌اند. ریاض حجاب، هماهنگ کننده ارشد معارضین، چند روز پیش و در پی مطرح شدن موضوع فدرالیسم از سوی روسیه، اظهار داشت: «هر گونه اشاره‌ به این موضوع فدرالیسم و یا هر چیز دیگر که می‌تواند نمایانگر مسیر تجزیه سوریه باشد، به هیچ وجه پذیرفته نیست. ما توافق داریم که در آینده سوریه، دولتی غیرتمرکزگرا در سوریه وجود داشته باشد؛ اما نه هیچ شکلی از فدرالیسم و یا تجزیه».

با وجود این، به نظر می‌رسد، قدرت‌های جهانی برای مطرح کردن این موضوع در دور جدید مذاکرات صلح، جدی هستند. دی می‌ستورا دیروز در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «الجزیره» اظهار داشت: «همه سوری‌ها، تجزیه سوریه را رد کرده‌اند [اما] موضوع فدرالیسم می‌تواند در مذاکرات مورد بحث قرار بگیرد».

در جبهه مقابل معارضین، یعنی دولت سوریه، هرچند به تازگی موضع گیری درباره این موضوع مطرح نشده، ولی بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، ماه سپتامبر گذشته در مصاحبه‌ای اظهار داشت، وقوع هرگونه تغییر در سوریه باید نتیجه گفت‌و‌گوهای سوری و همچنین برگزاری همه پرسی باشد. به عبارت دیگر، وی تغییراتی از این دست را به نظر و دیدگاه مردم کشورش منوط دانسته است.

در این میان، به نظر می‌رسد تنها گروه موثر در سوریه ـ که از ایده فدرالیسم کم و بیش حمایت می‌کند ـ کردهای این کشور هستند. صالح مسلم، یکی از رهبران ارشد حزب کردی سوریه (PYD) در این زمینه به رویترز می‌گوید: «مهم نیست اسمش را چه چیزی بگذارید. ما بار‌ها و بار‌ها گفته‌ایم که خواستار یک سوریه غیرمتمرکز هستیم؛ می‌خواهید نامش را تقسیمات اداری بگذارید، می‌خواهید فدرالیسم بگذارید؛ هر چیزی ممکن است».

گفتنی است، دور جدید مذاکرات صلح سوریه قرار است تا ۲۴ مارس ادامه پیدا کند. پس از آن، یک هفته یا ده روز وقفه ایجاد خواهد شد و انتظار می‌رود مذاکرات دوباره از سر گرفته شود.

به هر ترتیب، آن گونه که به نظر می‌رسد، در تنها موضوعی که گروه‌های اصلی درگیر در سوریه، یعنی دولت و معارضین بر سر آن اتفاق نظر دارند، یعنی حفظ وحدت و یکپارچگی سوریه و جلوگیری از حرکت این کشور به سمت سوریه، قدرت‌های جهانی رویکرد دیگری در پیش گرفته و با توجه به دستور کارهای مدنظر خود، تلاش دارند بحث فدرالیسم را به عنوان الگوی غالب جا بیندازند.

گفتنی است، در شرایطی که هنوز بخش اعظمی از جغرافیای سوریه تحت کنترل گروه تروریستی داعش قرار دارد و در دیگر مناطق نیز درگیری میان ارتش و معارضین مسلح ادامه دارد، حرکت به سمت نظام فدرالیستی چیزی به جز سست شدن بیش از پیش قدرت دولت مرکزی و در ‌‌نهایت، جدا شدن مناطقی که بتوانند حداقلی از قدرت لازم را برای استقلال به دست بیاورند، به همراه نخواهد داشت.

بازخوانی رفتارهای روسیه در سوریه

کد خبر: ۵۷۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳ - 12 March 2016
احمد وخشیته در «دیدبان روسیه» نوشت:

بدون شک اگر تحلیلگری در حوزه بین الملل به بررسی فراوانی موضوعاتی که در میان رسانه های دیداری و شنیداری داخلی و خارجی طی سال جاری منتشر شده است بپردازد با درخشش بحران سوریه مواجه خواهد شد و اگر کلیدواژه ها را مورد بررسی قرار دهد با کلمه داعش رو به رو می شود.

سال 1394 با فراز و نشیب های خود در عرصه بین الملل و به ویژه منطقه غرب آسیا رو به پایان است؛ سالی که اگرچه شروع آن با به نتیجه رسیدن طولانی ترین مذاکرات تاریخ شیرین بود، اما با گره خوردن در مذاکرات سوریه و ادامه جنایات انسانی و بحران سیاسی تا پای جنگ میان برخی کشورها در منطقه پیش رفت.

فدراسیون روسیه اگرچه دیگر همچون دوران شوروی یکی از قدرت های بزرگ جهانی به حساب نمی آید، اما  یکی از بازیگران مهم منطقه ای و فرا منطقه ای است و در طول سال های گذشته تلاش می کرد با کارت ایران در موضوع هسته ای به خوبی بازی کند و امتیازاتی کسب نماید؛ اما پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران و برقراری گفتگوهای مستقیم با آمریکا، از نقش روس ها کاسته شد به گونه ای که تحلیل های گوناگونی از رویکردهای مسکو پس از گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا در مذاکرات لوزان و وین وجود دارد؛ اما آنچه مسلم است مسکو پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران تلاش کرد نقش محوری در سوریه پیدا کند و کم رنگی نقش خود در مذاکرات لوزان و وین را در حل بحران سوریه جبران نماید.  از همین رو مقامات روسی دیدارهایی با گروه های مخالف بشار اسد داشتند و تلاش کردند تا ارتباط خود با عربستان سعودی را نیز گسترش دهند. یادداشت پیش رو به بازخوانی و بررسی عملکرد فدراسیون روسیه در سوریه طی سال 94 می پردازد.

*** عصر جدید همکاری های روسیه و عربستان سعودی

پس از امضای توافق میان ایران و 1+5 کمی موازنه قدرت در منطقه به سمت جا به جایی پیش رفت تا آنجا که شاهزاده "محمد بن سلمان" وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان 27 خرداد در پاسخ به دعوت دولت روسیه به سنت پترزبورگ سفر کرد تا عربستان سعودی و روسیه پس از مدت ها بر سر یک میز بنشینند. کرملین که به واسطه اشغال کریمه با تحریم های بین المللی مواجه شده بود، می توانست از منابع مالی آل سعود بهره چشمگیری ببرد و در مقابل ریاض که پس از سوریه، اکنون به باتلاق یمن ورود پیدا کرده بود نیز می توانست از ظرفیت های دیپلماتیک روس ها بهره جوید. در این دیدار مسکو تلاش کرد تا پنجره ای برای نقش میانجی گری خود در سوریه با طرف عربی بگشاید و خود را محور گفتگوها قرار دهد.

*** سفر رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به ریاض

پس از دیدار وزیر دفاع عربستان با رئیس جمهور روسیه، برخی منابع خبری از سفر ژنرال "علی مملوک" رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به ریاض خبر دادند که به موجب آن، وی با "محمد بن سلمان" جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی دیدار و گفتگو کرده است.

این سفر اگرچه توسط هیچ کدام از مقامات دو کشور تائید یا حتی تکذیب نشد، اما مسکو در صدد بود به نقش خود در حل بحران سوریه در رسانه ها اشاره کند.

*** مثلث های دیپلماتیک در غرب آسیا 

دوشنبه 12 مرداد مثلث روسی-آمریکایی-عربی تشکیل شد و دوحه میزبان "سرگئی لاوروف" ، "جان کری" و "عادل الجبیر" وزیران خارجه روسیه، آمریکا و سعودی بود؛ نشست سه جانبه ای که به گفته اسپوتنیک، سوریه و افراطی گرایی داعش در منطقه موضوع گفتگوی طرف ها بوده است. نکته مورد توجه در این گفتگوها آنجاست که ترکیه به عنوان هم پیمان عربستان در نبرد با بشار در این نشست حضور نداشت.تنها یک روز بعد مثلث روسی-ایرانی-سوری در ایران شکل گرفت و تهران میزبان "میخائیل باگدانوف" معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و آفریقا و "ولید المعلم" وزیر خارجه سوریه بود. در پایان این نشست "حسین امیرعبدالهیان" از تغییر استراتژیک در نگاه بازیگران منطقه ای در قبال سوریه خبر داد.

در این برهه به نظر می رسد اگرچه در چهار سال گذشته بسیاری از بازیگران خارجی توسل به جنگ را راهکار سوریه می دانستند، اما اکنون بخش عمده ای از بازیگران توسل و تمرکز بر راه حل سیاسی را مناسب ترین روش برای حل بحران عنوان می کنند. همچنین در این مذاکرات دو نکته حائز اهمیت بود؛ نخست آنکه روسیه که تلاش می کند محور گفتگو و منجی سوریه باشد در هر دو محور گفتگوها حضور دارد و نکته دیگر اینکه پس از چهار سال تمامی طرفین در تقابل با دشمنی واحد قرار گرفته اند که همه آنها را تهدید می کند و در مورد لزوم شکست داعش به توافق رسیده اند؛ اما مسئله اساسی آنجاست که در مورد چگونگی مقابله توافقی حاصل نمی شود.

*** آمریکا و روسیه چه بخواهند و چه نخواهند باید در سوریه همکاری کنند

مسکو داعش را خطری جدی در برابر خود می داند؛ از همین رو ترجیح می دهد حاکمیت موجود در دمشق را تقویت کند تا با افراط گرایی در خارج سرزمین شورویایی  به جای آنکه در قفقاز و آسیای میانه ؛ از این رو علی رغم عواقب و خطرات، به گسترش نقش نظامی خود در سوریه می پردازد. مردم روسیه هنوز شکست ارتش کشورشان را در افغانستان فراموش نکرده اند و تبعات آن را به خاطر دارند، اما مهمتر از مدیریت این موضوع، عواقب رو در رویی با آمریکا و متحدانش در سوریه است.

*** سوریه؛ علت آشتی پوتین با اوباما

اگرچه طی سال های گذشته تفاوت در منافع سبب شد روابط مسکو ـ واشنگتن تیره شود و این تیرگی تا بدان جا پیش رفت که روسای جمهور آنها به مدت دو سال با یکدیگر دیدار نداشته باشند، اما روس ها بازی جدیدی را پیش گرفتند؛ بازی که در راستای استراتژی و منافع ملی آنها در خاورمیانه است. موضوعی که "دمیتری ترنین" چند هفته پیش از اجلاس سالانه سازمان ملل در یادداشتی در نشنال اینترست به آن اشاره کرده بود و حضور نظامی روسیه در سوریه را بهانه ای دانست که از طریق آن پوتین درصدد است با همتای آمریکایی خود مذاکره کند. رئیس جمهور روسیه برای اولین بار برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد تا پس از دو سال دستان همتای آمریکایی خود را بار دیگر بفشارد و از مبارزه با داعش در سوریه سخن بگوید.

آمریکا و روسیه که بیش از چهار سال و نیم درباره موضوع سوریه با یکدیگر اختلاف داشتند، حال به یکباره در رابطه با مشارکت روسیه در عملیات نظامی علیه داعش به گفتگو و مذاکره می نشینند. اگرچه مشخص نیست به موجب این مذاکره چه امتیازهایی داده و گرفته شده است که روسیه تنها دو روز پس از این گفتگو حملات هوایی خود به داعش را آغاز کرد؛ حملات هوایی که به ادعای مخالفان، نه تنها داعش بلکه تمامی نیروهای مخالف دولت بشار اسد هدف قرار گرفته اند.

*** پاسخ داعش به حملات هوایی کرملین:

کمتر از دو ماه از آغاز حملات هوایی روسیه به مواضع داعش، بشار اسد سفری یک روزه به مسکو انجام داد و با همتای روس خود دیدار و گفتگو داشت که نوعی قدرت نمایی روس ها در تامین امنیت برای سفر رئیس جمهور سوریه بود. اما چند روزی از این اقتدار بیشتر نگذشته بودکه هواپیمای مسافربری «ایرباس آی۳۲۱» روسیه که از شرم الشیخ مصر به مقصد سنت پترزبورگ باند فرودگاه را ترک کرده بود، تنها پس از ۲۳ دقیقه پرواز در آسمان صحرای سینا منفجر شد و همه ۲۲۴ سرنشین آن کشته شدند (9 آبان). پس از این رویداد، داعش در صفحات اجتماعی خود فیلم انفجار هواپیما در آسمان را منتشر کرد و نوشت: "سرنگون کردن این هواپیما، آغازی برای این است که روسیه بهای دشمنی خود علیه مسلمانان به صورت کلی و به ویژه داعش را بپردازد؛ به ویژه پس از کشتارهای دسته جمعی که در دوما، حلب و الباب سوریه رقم زده است."

*** چشم انداز حضور روس ها در آسمان سوریه:

سوریه برای هر یک از طرفین گفتگوها فرصت ها و چالش هایی را در پیش دارد؛ روس ها در ابتدا به دنبال تحکیم حکومت بشار نبودند و خط قرمز آنها تنها حفظ پایگاه نظامیشان در طرطوس بود، اما قوت گرفتن داعش و تبدیل آن به عنوان خطری بالقوه در خارج نزدیک و حتی داخل مرزهای فدراسیون روسیه نگاه کرملین به بحران سوریه را تحت شعاع قرار داد؛ از همین پس از حوادث تروریستی پاریس روس ها بر شدت حملات خود افزودند.

روس ها که تلاش هایشان در تابستان برای حل بحران سوریه از طریق گفتگو و مذاکره با محوریت کرملین به نتیجه نرسیده بود، تصمیم گرفتند از ابزار نظامی بهره ببرند و به گونه ای برق آسا به بهانه حمله به مواضع داعش و النصره، دیگر گروه های مخالف را نیز هدف قرار دهند و حاکمیت بشار را تثبیت کنند تا اینبار از موضعی بالاتر با کشورهای مقابل خود به مذاکره بنشینند. اما گمان نمی کردند آنکارا زمین بازی شان را بر هم زند و نه تنها جنگنده نظامی روس ها را مورد هدف قرار دهد بلکه آنها را محکوم به نقض حریم هوایی ترکیه نیز کند و درصدد باشد روسیه را در تقابل با ناتو قرار دهد. اما علی رغم حملات هوایی و مانورهای روسیه در آسمان سوریه طی ماه های اخیر، این ابزار نیز نتوانست خواسته های روسیه را فراهم سازد و این روزها سخن از آتش بس به گوش می رسد؛ پرچم سفیدی که نمی توان مدعی بود خواسته روسیه است و برای آنها به منزله پیروزی می باشد.

 *** نتیجه گیری: 

پشتیبانی کرملین از حاکمیت سوریه در آغاز بحران (سال 2012) به منزله حفظ پایگاه نظامی این کشور در سوریه بود و خط قرمزهایی متفاوت از ایران برای حمایت از بشار اسد داشت، اما با گذر زمان و کوچ مسلمانان افراطی روسیه به سوریه و پیوستن آنها به داعش استراتژی مسکو تغییر کرد و امنیت خود را در تقویت شخص بشار اسد دانست و از این رو منافع راهبردی نزدیک تری با ایران پیدا کرد. اما از سوی دیگر باید توجه داشت که دشمن ایران در منطقه (اسرائیل) دوست روسیه به شمار می آید که این موضوع نیز بر پیچیده تر شدن معادلات می افزاید. بدون شک روس ها به این موضوع می اندیشند که اگر بحران سوریه پایان یابد،  مسلمانان افراطی که با کوله باری از تجربه جنگ به سوی خانه های خود در آسیای مرکزی و قفقاز باز می گردند به چه میزان تهدیدی برای امنیت فدراسیون روسیه به شمار می آیند.

تهدید وزیر خارجه عربستان به لشکرکشی به سوریه؛

الجبیر: عراق نباید جلوی ورود نیروهای ما به سوریه را بگیرد

دور جدید مذاکرات بین المللی صلح سوریه در حال آغاز است؛ اما با وجود این، مواضع تهاجمی عربستان سعودی علیه سوریه همچنان ادامه داشته و هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. در این شرایط و در حالی که روابط عربستان با عراق نیز به دلیل اختلاف نظر بر سر حزب الله تیره شده، وزیر خارجه سعودی تهدیدات تندی را علیه سوریه و عراق مطرح کرده است.

کد خبر: ۵۷۴۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ - 12 March 2016
الجبیر: عراق نباید جلوی ورود نیروهای ما به سوریه را بگیرددور جدید مذاکرات بین المللی صلح سوریه در حال آغاز است؛ اما با وجود این، مواضع تهاجمی عربستان سعودی علیه سوریه همچنان ادامه داشته و هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. در این شرایط و در حالی که روابط عربستان با عراق نیز به دلیل اختلاف نظر بر سر حزب الله تیره شده، وزیر خارجه سعودی تهدیدات تندی را علیه سوریه و عراق مطرح کرده است.

به گزارش «تابناک»، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، با طرح این ادعا که ایالات متحده اجازه اعزام نیروهای عربسان به سوریه از طریق عراق را صادر کرده، تهدید نموده که ارتش سعودی هر نیرویی را که بخواهد در این مسیر مقابلش قرار بگیرد، از میان برخواهد داشت؛ حتی اگر این نیرو، ارتش عراق باشد.

پایگاه خبری «اسکای پرس» ضمن انتشار این خبر می‌نویسد، عادل الجبیر در ادامه ادعا‌ها و تهدیدات خود اظهار داشته: «تلاش ایران برای توقف عملیات نظامی برای به دست گرفتن کنترل استان انبار، مدرکی کافی برای اثبات این است که ایران سعی دارد از داعش که خود آن را ایجاد کرده، حمایت نماید».

وزیر خارجه سعودی تأکید کرده که کشورش به حیدر العبادی، نخست وزیر عراق هشدار داده، اگر مانع ورود نیروهای سعودی شود، ارتش عربستان با نیروهای ارتش عراق درگیر خواهد شد. وی همچنین هشدار داده که العبادی باید مراقب باشد به سرنوشت یمن دچار نشود، چون مانند یمن ـ که حوثی‌ها علیه اهل سنت فشار وارد می‌کردند ـ این اتفاق در عراق نیز در بغداد و دیاله در حال رخ دادن است.

گفتنی است، این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که روز گذشته و در جریان جلسه وزرای خارجه اتحادیه عرب نیز تقابل عربستان سعودی و عراق آشکار شد. در جلسه مذکور که برای «تروریست» خواندن حزب الله لبنان تشکیل شده بود، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، در سخنرانی خود به شدت از حزب الله حمایت و از دادن رأی مثبت به طرح مورد نظر عربستان خودداری کرد. همین امر باعث شد، هیأت سعودی در هنگام سخنرانی وی، جلسه را ترک کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد