سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

وزارت خارجه آمریکا:
وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با محمدجوادظریف، نگرانی واشنکتن از آزمایش موشکی اخیر در ایران را به وی منتقل کرد.
به گزارش مشرق، به نقل از شبکه خبری  المیادین، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با محمدجوادظریف، وزیر خارجه ایران نگرانی واشنکتن از آزمایش موشکی اخیر را به وی منتقل کرده است.

 
منبع: تسنیم

چرا آخرین گزارش آژانس درباره ایران مختصر بود

پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور روز چهارشنبه در گزارشی به ذکر دلایل مختصر بودن آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران در مقایسه با گزارش‌های قبلی پرداخته است.
به گزارش مشرق، پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور روز چهارشنبه در گزارشی به ذکر دلایل مختصر بودن آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران در مقایسه با گزارش‌های قبلی پرداخته است.

در روزهای گذشته مقام‌های آمریکایی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست جزئیات بیشتر درباره برنامه هسته‌ای ایران کرده‌اند.

در واقع، این نهاد نظارتی سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش فصلی خود، بر خلاف گزارش‌های قبلی، بسیاری از جزئیات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران را شرح نداده و عمدتاً به ارائه توضیحات درباره روند اجرای برجام بسنده کرده است.

با این حال، به نوشته المانیتور، این مطلب به معنای آن نیست که امضاکنندگان برجام از تخلفات احتمالی هر یک از طرفین در اجرای این توافق هسته‌ای مطلع نخواهند شد. یکی از وظیفه‌های کمیسیون مشترک، ضمانت دسترسی به موقع به اطلاعات لازم درباره تخلفات احتمالی در اجرای این توافق است.

یک مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال المانیتور مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا به تمامی اطلاعات مورد نیازش دست پیدا می‌کند اینطور جواب داد: «آیا ما چیزی که نیاز داریم را به دست می‌آوریم؟ پاسخ این است که قطعاً بله.»

علاوه بر گزارش‌های فصلی آژانس، دولت‌های ذی‌نفع هر یک به گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی خودشان هم دسترسی دارند.

کارشناسان می‌گویند هم لحن و هم طول و تفصیل گزارش‌های آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران تغییر کرده و این نهاد نظارتی سازمان ملل، نگاهش را از دیدن ایران به عنوان مجرم به پیگیری اجرای توافق هسته‌ای تغییر داده است.
منبع: فارس

اردوغان به دنبال معامله ارزان

مطبوعات آلمان با اشاره به موضع آنکارادرباره بحران آوارگان نوشتند: "رجب طیب دوغان" رییس جمهوری ترکیه از اوضاع دشوار اروپا برای تحقق برنامه های خود و افزایش فشار بر مخالفانش بهره برداری می کند.به گزارش مشرق، به نوشته مطبوعات آلمانی ترکیه وارد "معامله ارزان" به حساب صدها هزار آواره سوری شده است.
روزنامه "سایتونگ الگماینه" که در شهر"مینتس" منتشر می شود، درخصوص موضع ترکیه درباره سرنوشت آوارگان سوری نوشت: این معامله ارزان به حساب صدها هزار آواره انجام شده که در واقع سوخت اصلی گفت وگو و داد وستد هستند و هر کسی آنان را بگیرد در نهایت زیان خواهد کرد. 
گزارش مزبور می افزاید، ترکیه می تواند با این برگه بازی کند، چون کشورعبور آوارگان بوده و کلیدهای بحران و امکان سیطره بر آن را دارد و اتحادیه اروپا قادر به گفت وگو نبوده و آلمان به عنوان قوی ترین کشوراتحادیه اروپا سیاست انزوا را در پیش گرفته است.
روزنامه "تاگس اشپیگل" نیز در گزارشی نسبت به خطرات بازی ترکیه درخصوص آوارگان در بلند مدت هشدار داد و نوشت: ترکیه درباره اروپا معتقد است که با دستانش، بدنش را قطعه قطعه می کند.
مطبوعات آلمان نوشتند که بحران آوارگان تا ابد ادامه پیدا نخواهد کرد و ترکیه روزی نیازمند هم پیمانانی خواهد بود که در موقعیت های سخت در کنارش باشند، مثلا وقتی با روسیه درباره سوریه تنش افزایش یابد یا وقتی درگیری در منطقه پس از رفع تحریم ها علیه ایران به خاطر توافق اتمی گسترش پیدا کندد، خاورمیانه منطقه ای است که همواره دچار تنش و منازعات است، پس انسان همواره نیازمند هم پیمانان قوی است.   
منبع: العالم

ارسال پیام هشدار به حزب‌الله از کشوری ثالث

یک مقام ارشد نظامی رژیم اسرائیل مدعی شده است در صورت حمله نیروهای مقاومت حزب‌الله به اسرائیل ، لبنان را به 300 سال قبل برمی‌گرداند.
به گزارش مشرق، یک مقام ارشد نظامی رژیم اسرائیل در گفت‌گو با وبگاه خبری عربستانی «ایلاف» مدعی شده است در صورت حمله نیروهای مقاومت حزب‌الله به اسرائیل ، لبنان را به 300 سال قبل برمی‌گرداند.بر اساس این گزارش، یک مقام نظامی ارشد ارتش رژیم اسرائیل دوشنبه هفته جاری در گفت‌‌وگو با وبگاه عربستانی ایلاف مدعی شد که ارتش اسرائیل قادر است در صورت حمله حزب‌الله به اسرائیل، لبنان را به سیصد سال قبل برگرداند و همچنین تمامی زیر ساخت‌های باریکه غزه را نیز نابود سازد.
این مقام ارشد نظامی صهیونیستی در ادامه گفت‌و‌گو با «ماجد حلبی» خبرنگار وبگاه ایلاف با اشاره به سخنان اخیر «سید حسن نصرالله» دبی کل نیروهای مقاومت حزب‌الله و تهدید اخیر وی در زمینه حمله به تاسیسات تولید مواد شیمیایی گفت، اسرائیل آماده چنین مواجهه‌ای است .
فرمانده ارشد اسرائیل گفت: «حزب‌الله و رهبر آن به خوبی از واکنش اسرائیل آگاه هستند و نباید چنین ماجراجویی صورت گیرد.»
وی مدعی شد که از طریق کشوری ثالث برای حزب‌الله پیامی ارسال کرده و هشدار داده است  که قبل از حمله به اسرائیل فکر عواقب تاسف بار آن نیز باشد.
منبع: فارس

برنامه موشکی ایران تازه‌ترین هدف اندیشکده‌های آمریکا 

   

آمریکا برای کاهش قدرت دفاعی جمهوری اسلامی، به دنبال اجرای راهبرد فشار بر مردم ایران با تحریم‌های جدید و عملیات روانی است که با استفاده درست از ادبیات تهاجمی و برگزاری رزمایش‌های موشکی، زمینه شکست این راهبرد فراهم می‌شود.
گروه جنگ نرم مشرق- آخرین مرحله از رزمایش موشکی اقتدار ولایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز برگزار شد و انواع موشک‌های بالستیک دوربرد، میان برد و کوتاه برد در مناطق گوناگونی از پهنه ایران با موفقیت پرتاب شد. این رزمایش در دوران پسابرجام در حالی برگزار گردید که آمریکایی‌ها به بهانه داشتن صنعت موشکی، ایران را مورد تحریم‌های جداگانه‌ای نسبت به موضوع‌های هسته‌ای، حقوق بشر و تروریسم قرار داده‌اند.

موشک‌های ایران یکی از دغدغه‌های اصلی آمریکایی‌ها در چند سال اخیر محسوب می‌شود و به غیر مراکز و مقام‌های سیاسی و تصمیم‌گیر، بسیاری از اندیشکده‌ها و مراکز تصمیم‌ساز آمریکا به ارزیابی ابعاد مختلف صنایع موشکی ایران پرداخته‌اند که در جدیدترین نمونه آن می‌توان به گزارش اخیر مرکز تحقیقات کنگره آمریکا اشاره کرد.

برنامه موشکی ایران هدف جدید اندیشکده‌های آمریکا + تصاویر /// در حال ویرایش
بسیاری از اندیشکده‌ها و مراکز تصمیم‌ساز آمریکا به ارزیابی ابعاد مختلف صنایع موشکی ایران پرداخته‌اند و نسبت به خطر آن برای آمریکا هشدار داده‌اند.

این گزارش که تحت عنوان «موشک‌های ایران، کره‌شمالی، سوریه و همکاری هسته‌ای» منتشر شده، به ارزیابی توان موشکی ایران و کره شمالی پرداخته و مدعی شد که این دو کشور در حال همکاری هسته‌ای و موشکی (بالستیک) با یکدیگر هستند. این مرکز در گزارش خود آورده که « همکاری تکنولوژیک موشک‌های بالستیک بین ایران و کره‌شمالی مشخص و معنادار است و کنگره آمریکا تاکنون جلسات متعدد استماع را به برنامه موشکی و هسته‌ای این دو کشور اختصاص داده و سازمان ملل طبق قطعنامه‌های مختلف، کشورهایی که این دو کشور را از لحاظ سلاح‌های کشتار جمعی تامین کرده‌اند، تحریم نموده است.»

این مرکز تحقیقاتی با ادعای اینکه برجام موجب شد که فعالیت سلاح هسته‌ای ایران متوقف شود، افزود: «ایران در نوامبر 2013 در پی توافقات چند جانبه اقدام به محدود کردن برخی از برنامه‌های هسته‌ای خود جهت کاهش نگرانی‌های بین‌المللی کرد و طبق اسناد جامعه‌ اطلاعاتی آمریکا، اکنون برنامه سلاح هسته‌ای خود را متوقف کرده است. اما طبق ادعای همین جامعه اطلاعاتی، ایران هم اکنون دارای بزرگ‌ترین زرادخانه موشک‌های بالستیک غرب آسیا (خاورمیانه) است. موشک‌های بالستیک ایران توانایی حملات کشتار جمعی را دارند و با توجه به پیشرفت این کشور در زمینه هوا و فضا، می‌توان شاهد تولید موشک‌های دور برد قاره‌پیما (ICBM) توسط آن بود. ایران، دارای قریب به یکصد فروند پرتابگر موشک کوتاه‌برد (SRBM) که توان بارگیری مجدد را دارد و همچنین قریب به 50 سیلوی پرتابگر موشک بالستیک میان‌برد (MRBM) دارد که می‌تواند اهداف را در سرتاسر غرب آسیا (خاورمیانه) و حوزه جنوبی ناتو مورد هدف قرار دهد».


مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در گزارش اخیر خود ایران را به همکاری موشکی و حتی ساخت سلاح هسته‌ای با کره‌شمالی متهم می‌کند.

این گزارش تاریخچه‌ای از همکاری موشکی ایران و کره‌شمالی اعلام و در آن مدعی می‌شود همکاری ایران با کره شمالی از دهه 1980 میلادی با خرید موشک‌های اسکاد A توسط ایران آغاز و تا کنون ادامه داشته است. این گزارش با استناد به صحبت‌های فرمانده سپاه پاسداران در سال 2006 مبنی بر خودکفایی در تولید موشک و سوخت آن مدعی می‌شود: «با اینکه ایران در تولید و ساخت موشک‌های بالستیک ادعا دارد، اما جزییات اصلی ساخت این موشک‌ها را از کره‌شمالی تهیه می‌کند و طبق گزارش کلاپر -رییس سازمان اطلاعات ملی و رییس جامعه اطلاعاتی آمریکا- در 11 فوریه 2014، برخی از ناظران بین‌المللی معتقدند که بدون مساعدت کره‌شمالی، ایران قادر نخواهد بود که موشک‌های همتایان ایرانی اسکاد B و اسکاد C (شهاب 1 و شهاب 2) را تولید کند.»

مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در انتهای این قسمت از گزارش به مصاحبه «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا در آوریل 2015 اشاره می‌کند که وی سخن از توان همکاری ایران و کره‌‌شمالی برای تولید سلاح هسته‌ای سخن به میان آورد و کلاپر هم در گزارش فوریه 2012 خود به سنا، از صادر کردن تجهیزات ساخت موشک بالستیک از سوی کره شمالی به ایران و سوریه سخن گفته است. این مرکز در انتها با خطرناک نشان دادن ایران در گزارش خود نوشت: « اما نکته‌ای که در مورد ایران وجود دارد، این است که فعلا می‌توان ایران را از نظر هسته‌ای خیلی خطرناک دید و طبق گزارش نوامبر 2007 سازمان اطلاعات ملی، این کشور در سال 2003 برنامه سلاح هسته‌ای خود را متوقف کرد، اما تهران گزینه روی آوردن دوباره به ساخت سلاح را برای خود باز گذشته و هر آینه احتمال بازگشت به آن سمت را دارد.»


آمریکا به دنبال از بین بردن سه برگ برنده ایران: تاسیسات هسته‌ای، برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای

ایران پس از انقلاب اسلامی به دلایل سیاست‌های حمایت از مظلومان جهان و قبول نکردن سرسپردگی آمریکا، مغضوب این کشور قرار گرفت؛ نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد و آمریکا در این ایام تمام توان خود را برای محدود کردن ایران در حوزه‌های مختلف قدرت انجام داده و هنوز سیاست مهار ایران را دنبال می‌کند.

ایران نیز در این ایام به توانمندسازی خود پرداخته و اکنون به یکی از قدرت‌های مهم منطقه و حتی در موضوع‌های خاصی به قدرت تاثیرگذاری در سطح جهان تبدیل شده است؛ از این رو آمریکایی‌ها برای کاهش قدرت جمهوری اسلامی به سراغ سه پروژه اصلی ایران یعنی تاسیسات هسته‌ای، برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای (محور مقاومت) که در واقع برگ برنده ایران در بازی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود، رفته تا بتواند این سه مصداق از موئلفه‌های قدرت ایران را کاهش و در صورت امکان نابود سازد.

آمریکا در گذشته نیز استراتژی محدودسازی و در نهایت نابودسازی قدرت نظامی برخی کشورها را جهت سقوط نظام آنها پیاده کرده که می‌توان به دو نمونه آن یعنی عراق و لیبی اشاره کرد؛ آمریکا در قبال عراق و لیبی، به دنبال خالی کردن دست آنها از انواع تسلیحات نظامی استراتژیک بود تا در صورت جنگ یا حمله نظامی، قابلیت دفاعی این کشورها تا حد زیادی کاهش یافته و هزینه های نبرد نیز به همان نسبت کاهش پیدا کند. سیاستی که در قبال ایران نیز در حال پیگیری است و محدود کردن توان دفاعی کشور، یکی از اهداف استراتژیک دولت‌های گوناگون آمریکا بوده است.

برنامه موشکی ایران هدف جدید اندیشکده‌های آمریکا + تصاویر /// در حال ویرایش
محدود کردن توان دفاعی کشور، یکی از اهداف استراتژیک دولت‌های گوناگون آمریکا بوده است.

پس از اینکه سرعت پیشرفت هسته‌ای ایران کاهش پیدا کرده، اکنون نوبت پروژه موشکی ایران است؛ آمریکایی‌ها در زمان مذاکرات هسته‌ای با جدیت موضوع موشکی را نیز به جلسات مذاکره می‌کشاندند اما هربار با مقاومت مذاکره‌کنندگان ایرانی روبرو شدند.


در سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا آن دسته از تحریم‌هایی که در مورد تولید موشک‌های بالستیک ایران معین گردیده، به تاریخ 17 ژانویه 2016 آمده است.

در کنار اصرار مقامات واشنگتن، حجمه تبلیغاتی بسیاری توسط مراکز مطالعاتی پژوهشی و اندیشکده‌های آمریکایی در رابطه با خطر موشکی ایران صورت گرفت و این مراکز تصمیم‌ساز به دنبال به اولویت رساندن محدودیت و نابودی صنایع موشکی ایران پس از تاسیسات هسته‌ای برای مقامات مختلف آمریکا در دولت، کنگره و سنا هستند؛ دلیل تحریم‌های جدید ایران بلافاصله بعد از اجرای برجام نیز همین موضوع است. میزان کیفیت و کمیت تبلیفات منفی و تحریک‌سازی نسبت به برنامه موشکی ایران توسط اندیشکده‌‌ها و مراکز مطالعاتی پژوهشی آمریکا زیاد است و برای آشنایی با عملیات روانی آنها، به چند نمونه از این گزارشات در زیر اشاره شده است:



استراتژی آمریکا: تبدیل ایران به شیر بی یال و دم و کوپال

آمریکا در حالی که توانست برخی محدودیت‌های هسته‌ای را بر ایران تحمیل کند، اکنون در طول زمان، فشار به جمهوری اسلامی را با تحریم‌های جدید و عملیات روانی در سطح جهانی بیشتر خواهد کرد تا ایران نشستن دوباره پشت میز مذاکره را قبول کند اما این بار دستور مذاکرات خلع سلاح موشکی و کاهش قدرت دفاعی ایران خواهد بود.

استراتژی اصلی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی، ساختن یک شیر بی یال و دم و کوپال از ایران در بلندمدت است تا بتواند یکی از اصلی‌ترین موانع برای توسعه سیاست‌های امپریالیستی خود در منطقه را از سر راه بردارد؛ در این رابطه مسئولان دولتی و نظامی ایران باید از دادن هرگونه آدرس غلط به خارج از ایران خودداری کرده و با استفاده از ادبیات تهاجمی نسبت به لفاظی آمریکایی‌ها و همچنین برگزاری رزمایش‌های موشکی مانند رزمایش اخیر، زمینه را برای شکست استراتژی آمریکا فراهم کنند.

الجبیر: محال است که اسد بر سر کار باقی بماند

وزیر خارجه عربستان با این ادعا که بحران با ایران به علت سیاست‌های طائفی این کشور است، بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد.
به گزارش مشرق، «عادل الجبیر» وزیرخارجه عربستان سعودی، پس از نشست شورای همکاری خلیج فارس، در برابر خبرنگاران گفت: بحران با ایران به علت سیاست‌های طائفه‌گری و حمایت از تررویسم است و ما برای حل بحران با این کشور نیازی به واسطه نداریم و ایران می‌تواند با توقف مشی کنونی خود، بحران با عربستان را خاتمه بدهد و در این صورت می‌توان بهترین روابط را با ایران بنا نهاد.

الجبیر د رمورد سوریه نیز گفت: موضع ما در قبال برکناری بشار اسد ثابت است و محال است که او به سمت خود در سوریه ادامه بدهد.

وی در این باره افزود: در طی هفته‌های آتی، جدیت دولت سوریه و هم پیمانانش برای ما روشن می‌شود.

وزیر خارجه یمن با بیان اینکه آتش‌بس در یمن برای ورود کمک‌های بشردوستانه ضروری است، اعلام کرد که از تلاش‌های «ایراهیم ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، برای رسیدن به یک توافق یمنی-یمنی حمایت می‌کنیم.

وی در مورد حزب‌الله لبنان نیز گفت: در راستای جلوگیری از سوء استفاده حزب‌الله از کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] اقدام می‌کنیم و اقداماتی که در راستای تروریستی خواندن حزب‌الله انجام داده‌ایم بر تروریستی بودن فراد و شرکت‌هایی که با حزب الله در ارتباط هستند نیز شامل می‌شود تا با آن‌ها همکاری نشود و پایشان به کشورهای شورای همکاری باز نشود.
منبع: فارس
انتقاد مک کین از سکوت واشنگتن در برابر آزمایش موشکی ایران
سناتور جمهوری خواه آمریکایی سکوت دولت اوباما در برابر آزمایش موشکی ایران را «شرام آور» نامید.
به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا کاخ سفید را به خاطر عدم واکنش شدید در مقابل آزمایش موشک بالستیک ایران مورد حمله قرار داد.

مک کین خطاب به اوباما و همکارانش در کاخ سفید گفت: عدم واکنش نسبت به آزمایش های اخیر ایران در شلیک موشک بالستیک شرم آور است.

وی گفت: در موضوع ملوانان آمریکایی نیز کاخ سفید نسبت به ایران مسالمت نشان داد و هیچ واکنش محکومیت از سوی دولت اوباما صادر نشد.

مک کین با اشاره به اقدامات سالهای اخیر ایران درباره آزمایش موشک های بالستیک خود با انواع مسافت ها افزود: به نظر می رسد کاخ سفید نمی خواهد جوابی به این اقدامات نشان دهد.

کاخ سفید در بیانیه ای گفته است آزمایش های موشک بالستیک ایران را زیر نظر دارد و قرار است این آزمایشات را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کند.

شورای امنیت سازمان ملل طبق قانونی در ماه جولای سال گذشته میلادی ایران را از هرگونه آزمایش موشک بالستیک منع کرده بود.
منبع: مهر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد