سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

ایران و دیدنی های باشکوه آن از نگاه سی ان ان

ایران کشوری کهن است که به لطف تاریخ طولانی و تنوع جغرافیایی یکی از بهترین نقاط گردشگری است، اما به دلایلی جایگاه مناسبی در صنعت گردشگری جهان ندارد. به تازگی با تغییراتی که در داخل ایران صورت گرفته، سیل گردشگران خارجی به سمت این کشور روانه شده است. با ما همراه باشید تا با جذاب‌ترین نقاط دیدنی ایران از دید گردشگران خارجی آشنا شوید.
 

عمارت عالی‌قاپو در اصفهان

عالی قاپو

این کاخ ۶ طبقه در گوشه غربی میدان نقش‌جهان واقع شده و به دروازه بزرگ مشهور است

این عمارت زیبا در گوشه غربی میدان نقش‌جهان اصفهان واقع شده است. نام این کاخ ۶ طبقه به معنای «ورودی بزرگ» است. عمارت عالی قاپو در طول پادشاهی شاه عباس اول و در قرن شانزدهم الی هفدهم میلادی (از ۹۷۸ هجری قمری الی ۱۰۳۸ ه‍جری قمری) ساخته شده است. شاه عباس اول یا شاه عباس بزرگ، پادشاه مقتدر ایرانی بود که توانست برای اولین بار پس از ورود اسلام به ایران، این کشور را در حد مرزهای قدیمی خود یکپارچه کند. عمارت عالی‌قاپو شامل یک تالار موسیقی به رنگ قرمز است و به خاطر وجود تزیینات روی دیوار و معماری خاص خود، پژواک صدای خوبی وجود دارد. به همین دلیل به این سالن تالار موسیقی می‌گویند.

گنجی در این باره می‌گوید:

تزیینات منحصربه‌فرد گچ و سبک معماری خاص باعث شد تصاویر سقف این بنا را با سایر افراد به اشتراک بگذارم. سعی کردم تا جایی که می‌توانم بهترین عکس را بگیرم. درست در وسط تالار موسیقی ایستادم و با استفاده از یک لنز واید (زاویه عریض) عکسی از بالای سرم گرفتم. این بنا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

 

ارگ کریم‌خان در شیراز

ارگ کریم خان

قلعه کریم‌خان در قرن هجدهم ساخته شده و در مرکز شیراز واقع شده است. گنجی در مورد این بنا می‌گوید: «معماری منحصربه‌فرد، نور و الگوی به کار رفته در حمام ایرانی، همه و همه در نگاه اول توجه فرد را به خود جلب می‌کند»

ارگ کریم‌خان در طول سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی (۱۱۵۴ و ۱۱۵۵ هجری شمسی) ساخته شده است و در مرکز شیراز قرار دارد. در داخل آن، یک بخش مسکونی، حمام‌ها و حیاطی پر از درخت مرکبات وجود دارد. در بیرون این ارگ زیبا، دیوارهایی به سبک ایرانی قرار گرفته که با نقاشی‌ها و مینیاتورهای زیبا تزیین شده است.

گنجی در مورد این بنای زیبا می‌گوید:

معماری منحصربه‌فرد، نور و روشنایی موجود در آن و الگوهای به کار رفته که معمولا در بیشتر حمام‌های ایرانی به کار می‌رود، توجه بازدیدکنندگان را در همان نگاه اول به خود جلب می‌کند.

 

برج آزادی در تهران

برج آزادی

برج آزادی در سال ۱۹۷۱ میلادی (۱۳۴۹ شمسی) برای یادبود جشن‌ها، مدرن شدن ایران و به عنوان یک نماد ملی برای این کشور ساخته شد.

برج آزادی در سال ۱۹۷۱ میلادی (۱۳۴۹ هجری شمسی) ساخته شده است. این برج نشانه و نماد پایتخت ایران یعنی تهران است و حتی بعد از ساخت برج‌های بزرگ دیگری در این شهر مانند برج میلاد که در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۷ هجری شمسی) ساخته شد، هنوز هم محبوبیت خودش را حفظ کرده است. این برج توسط معماری جوان به نام «حسین امانت» به عنوان نمادی برای مدرن شدن ایران و تبدیل شدن به یک نماد ملی با الهام از عناصر و ویژگی‌های معماری ایرانی در ادوار مختلف تاریخی، ساخته شد.

گنجی در مورد برج آزادی چنین می‌گوید:

من این برج را به خاطر معماری منحصربه‌فردش دوست دارم. همیشه سعی می‌کردم مواردی را انتخاب کنم که نمادین هستند تا بتوانم شکوه و عظمت آن‌ها را با عکس‌هایم به تصویر بکشم. فکر می‌کنم برج آزادی بهترین نمونه‌ای بود که در شهر تهران می‌توانستم انتخاب کنم. به همین منظور از لنز «فیش آی» (Fish Eye معروف به چشم ماهی که تصاویر را کشیده ثبت می‌کند) برای گرفتن عکس از برج استفاده کردم که تأثیر بی‌نظیری داشت و حضور ابرها نیز در زیباتر شدن تصویر به من کمک زیادی کرد.


 

چشمه‌های آب‌معدنی باداب سورت

چشمه های باداب سورت

این چشمه‌های طبیعی آب معدنی در شمال ایران واقع شده و آب آن سرشار از نمک و سولفور است. گنجی در این مورد می‌گوید: «این دریاچه زیبا انعکاس آسمان را در خود به خوبی نمایش می‌دهد و همین امر زیبایی و جذابیت بی‌نظیری به آن می‌بخشد»

این چشمه‌های آب معدنی  در شمال ایران واقع شده است. چشمه باداب سورت در نزدیکی روستای «ارست» (اورست) قرار گرفته است و آب طبیعی آن سرشار از «سولفور» و «نمک» است. گنجی در مورد سفرش به این ناحیه و چشمه موجود در آن می‌گوید:

انعکاس آسمان در چشمه باعث اضافه شدن زیبایی و جذابیت آن شده است. هرچند متاسفانه اخیراً به دلیل بی‌ملاحظگی برخی از گردشگران در ورود به حوضچه‌ها یا آوردن ماشین به ویژه ماشین‌های سنگین ویژه آفرود تا نزدیکی چشم‌ها، حال و روز مناسبی ندارد و از زیبایی آن کاسته شده است، ولی هنوز هم می‌توان آن را یکی از زیباترین نقاط دیدنی ایران دانست.

 

خانه بروجردی‌ها در کاشان

خانه بروجردی ها

این خانه متعلق به یک تاجر فرش در کاشان و مربوط به قرن نوزدهم میلادی است. امروزه از این بنا به عنوان دفتر اداره میراث فرهنگی شهر کاشان استفاده می‌شود

این خانه در قرن نوزدهم میلادی (۱۲۹۲ هجری قمری) ساخته شده و متعلق به یک تاجر فرش بوده است. امروزه بخشی از این بنا به عنوان دفتر سازمان میراث فرهنگی شهر کاشان به کار گرفته می‌شود. اما برای بازدید به روی عموم هم باز است. گنجی در مورد این خانه می‌گوید:

این خانه به خاطر وجود تزیینات ساخته شده از گچ و نقاشی‌های زیبای بسیار زیادی که دارد، شهرت یافته است. نقاشی‌هایی که درون این خانه مشاهده می‌کنید، نتیجه هنر یکی از معروف‌ترین نقاش‌های ایرانی و به طور حتم معروف‌ترین نقاش قرن نوزدهم میلادی (قرن سیزدهم و چهاردهم هجری شمسی) در ایران یعنی «کمال الملک» است.

 

کارگاه فرش‌بافی در شیراز

گارکاه فرش

فرش‌بافی یکی از قدیمی‌ترین و با اهمیت‌ترین صنایع در ایران است

فرش‌بافی یکی از قدیمی‌ترین و با اهمیت‌ترین صنایع‌دستی در ایران است. این فرش‌ها به خاطر کیفیت و طرح‌های بی‌نظیرشان در سراسر جهان مشهور به نام «فرش‌های ایرانی» یا «فرش فارسی» است. عکس‌هایی که توسط گنجی از یک کارگاه ‌ترمیم فرش در شهر شیراز گرفته شده، گواه همین مسئله است. گنجی در این مورد معتقد است:

سعی کردم روح زندگی که در این کارگاه و در بین کارگران آن جریان دارد را به تصویر بکشم. هر فرشی که برای ترمیم به این کارگاه آورده می‌شود روح مجزا و داستان‌های بسیاری برای بازگو کردن دارد.

 

عمارت باغ دولت آباد در یزد

باغ دولت آباد

«باغ دولت آباد متعلق به قرن هجدهم میلادی بوده و از طراحی سنتی ایرانی پیروی می‌کند. این باغ یک بادگیر منحصربه‌فرد و متمایز دارد. بادگیرها برای فراهم کردن تهویه هوای طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند»

عمارت باغ دولت آباد یزد متعلق به قرن هجدهم میلادی (قرن یازدهم شمسی) است و طراحی سنتی ایرانی را دنبال می‌کند و به ۲ بخش تقسیم شده است. بخش بیرونی آن شامل باغ‌ها و فضاهای زیبایی است که می‌توان از داخل آن را مشاهده کرد. بخش درونی آن نیز نشان دهنده مفهوم و تعریف معماری ایرانی از حریم خانواده است. این بنا بادگیرهای بی‌نظیر و متمایزی دارد که بلندترین بادگیر جهان با ارتفاع ۳۳٫۸ متر در این بنا قرار دارد. بادگیر یک قسمت برجی شکل در پشت‌بام منازل است که در قدیم برای و تهویه مطبوع طبیعی در مناطق بیابانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. گنجی در این باره می‌گوید:

تزیینات متقارن به کار رفته و شیشه‌های رنگی در این عمارت استثنایی هستند. اما چیزی که در واقعیت توجه مرا به خودش جلب کرد بادگیرهایی که در آن وجود دارد. استخری در وسط ساختمان قرار گرفته که گذر جریان باد از روی آن باعث شده است با استفاده از خنکی آب هوای محیط نیز خنک‌تر شود. این بنا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

 

عمارت بادگیر در کاخ گلستان تهران

بادگیر کاخ گلستان

«گنجی در مورد این مکان می‌گوید: تزیینات منحصربه‌فرد این بنا همچون شیشه‌ها، آینه‌ها و ستون‌های بلند استثنایی هستند»

این بنا در مجموعه کاخ گلستان قرار دارد و در مربوط به قرن نوزدهم میلادی (قرن دوازدهم شمسی) ساخته شده است و مکانی برای تاج‌گذاری ششمین پادشاه سلسله قاجار یعنی مظفرالدین شاه در سال ۱۸۹۶ میلادی (۱۲۷۴ هجری شمسی) بود. گنجی در مورد این بنا می‌گوید:

تزیینات منحصربه‌فرد این ساختمان مانند شیشه‌ها، آینه‌ها و ستون‌های بلند زیبایی این بنا را بسیار استثنایی کرده است. این بنا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.


 

باغ ارم در شیراز

باغ ارم شیراز

«باغ ارم شهرت و اهمیت خود را به خاطر وجود گیاهان نادر و منحصربه‌فرد در باغ گیاه‌شناسی به دست آورده است. گنجی در مورد این باغ زیبا و بی‌نظیر چنین می‌گوید: زمانی که در باغ قدم می‌زدم، اولین چیزی که توجه مرا به خود جلب کرد، انرژی مثبتی بود که از فضای اطراف سبز و رنگی به انسان منتقل می‌شد»

یکی از مشهورترین باغ‌ها در ایران، باغ ارم شیراز است. این زمین و ساختمان‌های درون آن در اواسط قرن سیزدهم میلادی (قرن هفتم شمسی) ساخته شده اما ۶۰۰ سال بعد دوباره بازسازی و مرمت شده است. اهمیت و شهرت باغ ارم به خاطر وجود باغ گیاه‌شناسی آن است که زیر نظر دانشگاه قدیمی و معروف «شیراز» میزبان انواع گیاهان منحصربه‌فرد و نادر دنیا است. گنجی در مورد این باغ می‌گوید:

زمانی که وارد باغ شدم، اولین چیزی که توجه مرا به خود جلب کرد انرژی مثبتی بود که به خاطر وجود زیاد رنگ سبز و محیط رنگی آن به فرد منتقل می‌شد. اینجا تنها گیاهان نیستند که خودنمایی می‌کنند. خود ساختمان نیز به خاطر به کارگیری رنگ‌ها، الگوهای متنوع و معماری بی‌نظیر و منحصربه‌فردش بسیار جذاب است. شاید یکی از جالب‌ترین موارد در این باغ وجود دریاچه کوچکی است که درخت‌های باغ را آبیاری می‌کند. سعی کردم راهی برای عکاسی از بنای عمارت، درخت‌های اطراف آن و انعکاس آن‌ها در آب پیدا کنم. برای اینکه نور و رنگ مناظر را بهبود ببخشم سعی کردم تصاویر خود را به هنگام غروب خورشید ثبت کنم همچنین باید یادآوری کنم این بنا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

 

خانه فروغ الملک در شیراز

خانه فروغ الملک

«خانه فروغ الملک در دوران قاجار ساخته شده و یک ساختمان ۳ طبقه است. امروزه از این بنا به عنوان موزه استفاده می‌شود»

این خانه برای فروغ الملک قاجاری یکی از شاهزادگان قاجار ساخته شد و یک ساختمان ۳ طبقه است که هم اکنون میزبان موزه هنر معاصر شیراز است.

 

انجمن شاعران در شیراز

انجمن شاعران شیراز

«انجمن شاعران شیراز جایی است که هر کسی می‌تواند روی دیوارهای آن شعرهای خود یا شعر قدیمی موردعلاقه‌اش را آویزان کند. اینجا مکانی برای نوشیدن چای و کشیدن قلیان است»

شیراز مهد شعر ایران و خانه شهر شاعران بزرگ و مشهوری همچون حافظ و سعدی است. گنجی در مورد انجمن شاعران در شیراز چنین می‌گوید:

این عکس نشان دهنده ساختمانی است که هر کسی می‌تواند روی دیوارهای آن شعرهای خود یا شعر قدیمی موردعلاقه‌اش را آویزان کند. اینجا مکانی برای نوشیدن چای و کشیدن قلیان است. زمانی که وارد این مکان می‌شوید، خواندن شعرهای مختلف با دست خط‌های متفاوت برای شما بسیار جالب خواهد بود.

 

مسجد جامع در یزد

مسجد جامع یزد

«گنجی در مورد این بنا می‌گوید: زمانی که وارد این مسجد می‌شود توسط آثار هنری جالب موجود در سقف بسیار شگفت‌زده خواهید شد. این آثار هنری تمام توجه مرا به خود جلب کرد و زمانی که این نما را دیدم از آن عکس گرفتم»

گفته می‌شود که این مسجد به خاطر وجود کتیبه و سبک معماری خاصش متعلق به قرن پانزدهم تا شانزدهم میلادی (قرن هشتم و نهم شمسی) یا به عبارتی دیگر مربوط به دوره تیموری است؛ اما ساختمان اصلی قدمت بیش از این را دارد. برخی معتقدند که این بنا روی آتشکده‌های باستانی ساخته شده است. گنجی در این باره می‌گوید:

زمانی که وارد مسجد شدم، به خاطر وجود آثار هنری زیبا و جذاب در سقف آن شگفت‌زده شدم. این آثار در نگاه اول توجه مرا به خود جلب کرد و زمانی که این منظره را دیدم شروع به عکاسی کردم. گنبد این مسجد دارای الگوهای اسلیمی شگفت‌انگیز و ۴ پنجره سقفی است که اشکال هندسی زیبایی را نشان می‌دهد. آیات قرآن که در سراسر گنبد نوشته شده است، به شکوه و زیبایی این مسجد بی‌نظیر می‌افزاید. باید این موضوع را هم اشاره کرد که‌ای بنا با داشتن مناره‌هایی به طول ۸۶ متر بلندترین مناره را در بین مساجد مذهب شیعه دارد.

 

حمام کردشت در جلفا

حمام کرد دشت

«این حمام در شهر جلفا واقع شده و در اصل توسط خانواده سلطنتی سلسله صفویه مورد استفاده قرار می‌گرفت اما بعدها برای استفاده عموم باز شد»

این حمام در شهرستان شمال غربی ایران یعنی «جلفا» و در استان آذربایجان شرقی واقع شده است و در ابتدا توسط خانواده سلطنتی سلسله صفویه در ول قرن شانزدهم تا هجدهم میلادی (قرن نهم و دهم شمسی) مورد استفاده قرار می‌گرفت. بعدها این حمام برای استفاده عموم باز شد. گنجی در مورد آن می‌گوید:

این عکس نشان دهنده یک بنای تاریخی به نام «سربینه» است و در داخل خود چند بخش مجزا مانند یک هشتی، حوض‌خانه و گرمابه دارد.

 

دریاچه نمک مرنجاب در نزدیکی کاشان

دریاچه نمک مرنجاب

«این دریاچه نمک نزدیک کویر مرنجاب در شمال استان اصفهان واقع شده است. این دریاچه در حقیقت یک دریاچه خشک است و تنها در اثر باران یا برف زیاد پر از آب می‌شود»

دریاچه نمک در نزدیکی کویر مرنجاب و در استان اصفهان واقع شده است. اینجا واقعاً یک دریاچه خشک است که تنها پس از باران شدید یا برف، آب درون آن جمع می‌شود. گنجی درباره این مکان می گوید:

قبل از اینکه بتوانم این تصویر پانامورایی را بگیرم و سه‌پایه‌ام را تنظیم کنم، کمی در کنار دریاچه راه رفتم.

 

ماسه نوردی مرنجاب در نزدیکی کاشان

تپه های شنی مرنجاب

«گنجی در مورد این مکان می‌گوید: این عکس در یک روز معمولی گرفته شده و نشان دهنده یک کویر با تپه‌های شنی روان است. جایی که دارای شن‌های سفید و خشکی است که زیر نور آفتاب می‌درخشد»

این تصویر در یک روز معمولی گرفته شده و نشان‌دهنده یک کویر با تپه‌های شن روان است. جایی گرم و خشک با ماسه‌های درخشان سفید در زیر نور آفتاب که برای غرق شد در زیبایی‌های یک کویر کاملاً مناسب است.

 

برف مرنجاب در نزدیکی کاشان

برف در مرنجاب

«گنجی در این باره می‌گوید: این تصویر نشان دهنده نمای جذابی از یک کویر است که با برف پوشیده شده و خودنمایی می‌کند. بعد از چند ساعت رانندگی در طول جاده‌های پوشیده شده از برف و لغزنده، به کویر رسیدیم. سعی کردم از این لحظه ناب و در غروب خورشید عکسی بگیرم»

شاید کمتر کسی باور کند در کنار یک دریاچه نمک و کویری با شن های روان می توان آثاری از برف پیدا کرد اما گنجی در مورد این ناحیه می‌گوید:

این عکس نمای شگفت‌انگیزی از یک بیابان را به تصویر می‌کشد که با برف پوشیده شده است. زمانی که بارش برف را در سایر نقاط ایران مشاهده کردم، در مورد بارش برف در این ناحیه بسیار کنجکاو شدم. بعد از چند ساعت رانندگی در جاده‌های پوشیده از برف و لغزنده، به این کویر زیبا رسیدم و از یک لحظه نادر و زیبا در غروب خورشید عکس گرفتم.

 

مسجد نصیر الملک در شیراز

مسجد نصرالملک

«این مسجد هم یکی از گنجینه‌های دوران قاجار است و اتاق‌های شرقی و غربی دارد. در پاییز و زمستان زمانی که نور خورشید از طریق شیشه‌ها وارد اتاق می‌شود، نور زیبایی کل اتاق را می‌پوشاند»

یکی دیگر از گنج‌های دوران قاجار، مسجد نصیر الملک است که دارای اتاق‌های شرقی و غربی است. اتاق شرقی یک محراب کاشی‌کاری در کنار ۱۲ ستون و پنجره‌های رنگارنگ است که تصاویر شگفت‌انگیز آن را در بیشتر کتاب‌ها و وب‌سایت گردشگری مربوط به ایران را می‌توانید پیدا کنید. در زمستان و پاییز زمانی که نور خورشید از درون شیشه‌های رنگی به درون بنا می‌تابد، اتاق‌ها با نور زیبا و رنگارنگی تزئین می‌شود. گنجی درباره مسجد نصیر الملک  می گوید:

من کارهای رنگ‌آمیزی شیشه‌ای بسیاری را در ساختمان‌های معماری دیده‌ام اما این مورد استثنا است. از سپیده‌دم، مسجد با نورها و رنگ‌های مختلفی پر می‌شود و روی فرش‌های ایرانی می‌تابد. کاشی‌های سقف و دیوارها نیز دارای الگوها و رنگ‌های زیبایی هستند. جای تعجب و شگفتی است که چگونه معمار توانسته است چنین ترکیب زیبایی ایجاد کند. من از این مسجد در یک صبح زیبای زمستانی دیدن کردم و منتظر نوری بودم که به آرامی از سمت چپ به سمت راست مسجد حرکت کرده و سپس در مرکز مسجد خودنمایی می‌کند. در چنین شرایطی عکس من کاملاً متقارن بود.

 

کاخ نیاوران در تهران

کاخ نیاوران

«طی یک دهه قبل از وقوع انقلاب اسلامی، این کاخ به عنوان یک خانه مسکونی برای خانواده شاه به کار می‌رفت و جایی بود که از مهمانان خارجی پذیرایی می‌شد»

طی  یک دهه قبل از وقوع انقلاب اسلامی، این کاخ به عنوان یک خانه مسکونی برای خانواده شاه به کار می‌رفت و جایی بود که از مهمانان خارجی پذیرایی می‌شد. این مجموعه در اصل در دوره قاجار ساخته شده اما کاخ اصلی به دستور محمدرضا شاه پهلوی آخرین شاه ایران ساخته شده است.

 

کاخ اردشیر بابکان در جنوب شیراز

کاخ اردشیر بابکان

«حاکم ایرانی قرن سوم میلادی اردشیر بابکان (بنیان‌گذار امپراتوری ساسانی) این بنا را برای خودش ساخته است»

حاکم ایرانی قرن سوم میلادی (معادلی در تقویم شمسی ندارد) یعنی اردشیر بابکان، بنیان‌گذار امپراتوری ساسانی این کاخ را ساخته است. در جلوی این کاخ دریاچه‌ای است که آب مجموعه را تأمین می‌کند. برخی معتقدند که ساختمان به خاطر خشک شدن دریاچه خالی از سکنه شده است.

 

محوطه تاریخی پاسارگاد در شمال شیراز

پاسارگاد

«اینجا یک بنای تاریخی بسیار مهم است زیرا متعلق به یکی از مشهورترین پادشاهان ایرانی است. راه شیری تنها در برخی از شب‌های تابستان قابل مشاهده است که در آن آسمان صاف است و ماه وجود ندارد»

پاسارگاد پایتخت کوروش هخامنشی بزرگ در حدود ۵۵۰ سال قبل از میلاد بوده و در ۱۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر شیراز واقع شده است. این مجموعه به خاطر بنای باغی مانده از قدیم‌ترین باغ ایران و از همه مهم‌تر مقبره کوروش مشهور و شناخته شده است اما می‌توان گفت که در آن بناهای دیگری به نام زندان سلیمان، کاخ پاسارگاد و ارگ نیز وجود دارد. این بنا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. گنجی در مورد این بنا می‌گوید:

اینجا یک بنای تاریخی بسیار مهم محسوب می‌شود زیرا متعلق به یکی از مشهورترین پادشاهان ایرانی است. به همین خاطر، من همیشه دوست داشتم اینجا را در یک شب پرستاره و جذاب به تصویر بکشم و جاودانه کنم. راه شیری تنها در برخی از شب‌های تابستان قابل‌مشاهده است که در آن آسمان صاف است و ماه وجود ندارد. معمولاً، هیچ کس حق ورود شبانه به محوطه باستانی پاسارگاد را ندارد؛ بنابراین علاوه بر یافتن زمان و موقعیت عالی باید اجازه عکس گرفتن را نیز از مسئولان مربوطه دریافت می‌کردم.

 

 

محموطه کاخ سلطنتی کوروش در شهر باستانی پاسارگاد

مجموعه تاریخی پاسارگاد

«گنجی در مورد این بنا می‌گوید: زمانی که این عکس را می‌گرفتم، چند دقیقه روی زمین دراز کشیدم و به آسمان خیره شدم. تصور کردم که هزاران سال پیش و در زمان پادشاهی کوروش بزرگ هستم»

این تصویر باقی‌مانده بنایی معروف به «مقبره کمبوجیه» یکی از پادشاه های امپراتوری پارس را به تصویر می‌کشد که بسیار خیرکننده است. در اطراف آن کاخ سلطنتی با باغ‌های بزرگی احاطه شده است. گنجی در مورد این بنامی‌گوید:

زمانی که این عکس را می‌گرفتم، چند دقیقه روی زمین دراز کشیدم  و به آسمان خیره شدم. تصور کردم که هزاران سال پیش و در زمان پادشاهی کوروش بزرگ هستم. کوروش بزرگ موسس بزرگ‌ترین امپراتوری در تمام دوران تاریخ بلند ایران بوده است. این بنا نیز به مانند محوطه اصلی خود یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

 

آرامگاه کوروش بزرگ در شهر باستانی پاسارگاد

آرامگاه کوروش

«این آرامگاه متشکل از یک اتاق با سقف شیب‌دار ساخته شده در ۷ ردیف سنگی است. در ۳۳۶ سال قبل از میلاد، زمانی که اسکندر کبیر به ایران حمله کرد، پاسارگاد تخریب و کل خزانه کاخ‌ها و آرامگاه کوروش غارت شد»

 آرامگاه یکی از معروف‌ترین حکمرانان ایرانی، متشکل از یک اتاق با سقف شیب‌دار ساخته شده در ۷ ردیف سنگی است. در ۳۳۶ سال قبل از میلاد، زمانی که اسکندر کبیر به ایران حمله کرد، پاسارگاد تخریب شد و کل خزانه کاخ‌ها و آرامگاه کوروش غارت شد. این بنا نیز به مانند محوطه اصلی خود یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

 

تخت جمشید در شمال شرقی شیراز

تخت جمشید

«گنجی درباره این بنا می‌گوید من همیشه این مجموعه تاریخی را دوست داشتم زیرا یادآور یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های بزرگ ایران است و بخشی از هویت تاریخی ایرانیان محسوب می‌شود»

 «تخمت جمشید» که با نام «پرسپولیس» به معنی «شهر پارسی» در سطح جهان شناخته شده است ولی نام اصلی آن «پارسه» است یکی از مهم‌ترین شهرها در طول امپراتوری پارس بود که در طی حمله اسکندر کبیر و در ۳۳۰ سال قبل از میلاد تخریب شد. گنجی در مورد تخت جمشید چنین می‌گوید:

من همیشه این مجموعه تاریخی را دوست داشتم زیرا یادآور یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های کهن ایران است و بخشی از هویت تاریخی ایرانیان محسوب می‌شود. این بنا نیز یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. هنگامی که شما از طریق «دروازه ملل» عبور می‌کنید و وارد «پرسپولیس» باستان می‌شوید، بهتر است تنها به یک چیز فکر کنید. اینجا دقیقاً همان جایی است که بیشتر پادشاهان و امپراتوری‌های بزرگ در آن پا گذاشته‌اند. این مکان پیوند باورنکردنی با تاریخ و گذشته این ملت دارد. درست مانند پاسارگاد عکس گرفتن به تلاش بیشتری نیاز دارد زیرا اجازه گرفتن برای ورود در شب بسیار دشوار است.

 

مسجد امام در اصفهان

مسجد امام اصفهان

«سقف این مسجد مانند هیچ کدام از مسجدهای دیگر نیست. اینجا یکی از نفیس‌ترین آثار معماری محسوب می‌شود که صرف‌نظر کردن از آن بسیار دشوار است»

 این مسجد در قسمت جنوبی میدان امام یا همان میدان نقش‌جهان اصفهان واقع شده و متعلق به دوران صفوی است. این مسجد به فرمان شاه عباس اول ساخته شده است. این بنای زیبا و چشم‌نواز، گنبد بزرگی به ارتفاع ۵۷ متر دارد و مناره‌های بلندی در خود جای داده است. گنجی در مورد این مسجد می‌گوید:

سقف این مسجد مانند هیچ کدام از مسجدهای دیگر نیست. اینجا یکی از نفیس‌ترین نمونه‌های آثار معماری محسوب می‌شود که صرف‌نظر کردن از آن بسیار دشوار خواهد بود. زمانی که وارد این بنا شدم، در وسط ساختمان ایستادم و از یک لنز واید (پهن) برای عکس‌برداری استفاده کردم. در نهایت توانستم تصویری با تقارن عالی بگیرم و تمامی قسمت‌های سقف را به تصور بکشم. این بنا نیز به مانند محوطه اصلی خود یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. 

 

مسجد شیخ لطف‌الله در اصفهان

مسجد شیخ لطف الله

«یکی دیگر از موارد برجسته در میدان امام یا میدان نقش‌جهان، مسجد شیخ لطف‌الله است که در طول پادشاهی شاه عباس اول صفوی ساخته شده است»

 یکی دیگر از موارد برجسته در میدان امام یا میدان نقش‌جهان اصفهان، مسجد شیخ لطف‌الله است که در طول پادشاهی شاه عباس اول ساخته شده است. این بنای تاریخی زیبا با موزاییک‌های بسیاری پر شده است. این شاهکار هنری توسط معماری به نام شیخ بهایی ساخته شده است. شیخ بهایی کسی است که با خوشنویسان معروف و هنرمندان دوره خود همکاری نزدیکی داشته است. این بنا یک زاویه ۴۵ درجه‌ای دارد و به نمازگزاران اجازه می‌دهد به سمت مکه باشند. اینجا تنها مسجد در ایران است که حیاط ندارد و مانند محوطه اصلی خود یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

 

بقعه و خانقاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در اردبیل

بقعه شیخ صفی

«این بقعه نیز یکی از گنج‌های دوران صفوی است. این مکان شهرت خود را از طریق ساخت یک آرامگاه برای جد شاه اسماعیل اول (مؤسس سلسله صفوی) یعنی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به دست آورده است»

این بقعه نیز یکی از گنج‌های دوران صفوی به حساب می‌آید. مؤسس و اولین پادشاه صفوی شاه اسماعیل اول آن را برای ادای احترام و عنوان آرامگاه برای جد خود یعنی شیخ صفی­الدین اردبیلی ساخته است که معماری آن بسیار شگفت‌انگیز است و پایه‌گذار معماری به کار رفته در بناهای بعدی صفوی مانند عمارت عالی‌قاپو در اصفهان است. این بنا نیز به مانند محوطه اصلی خود یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این عکس نشان دهنده گنبد ساختمانی عظیم آن به همراه طاقچه‌های زیبا است که دربرگیرنده جام و شیشه‌هایی اهدایی از جانب امپراتورهای مختلف چین است. این بنا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

 

سی و سه پل (پل الله‌وردی خان) در اصفهان

سی و سه پل

«این ساختار و بنای باشکوه تحت فرمان شاه عباس اول صفوی ساخته شده که نام و شهرت خود را از گذرگاه‌های سرپوشیده که در سراسر عرض آب رودخانه زاینده‌رود کشیده شده، گرفته است»

این ساختار و بنای باشکوه تحت فرمان شاه عباس اول صفوی ساخته شده که نام و شهرت خود را از گذرگاه‌های سرپوشیده که در سراسر عرض رودخانه کشیده شده، گرفته است. اینجا محبوب‌ترین مکان برای پیاده‌روی در کنار رودخانه معروف زاینده‌رود است.

 

حمام سلطان امیر احمد در کاشان

حمام سطان امیراحمد

«گنجی درباره این عکس می گوید: برای عکاسی از این حمام، چند بار به آنجا رفتم و روی سکوهای آن نشستم. سعی کردم زمانی را برای عکاسی انتخاب کنم که نور مصنوعی وجود نداشته باشد و تنها منبع نوری آن از سوراخ‌های موجود در سقف باشد»

این حمام ترکیبی از معماری دوران قاجار و سلجوقی است. حمام سلطان امیر احمد به خاطر وجود تزیینات گچی شگفت‌آور و زیبا که با سنگ آهک و ساروج ساخته شده، مشهور گشته است. ساروج از ابتکارهای معماران ایرانی در دوران بسیار کهن است. برای ساختن آن اول خاک رس و آهک را به نسبت شش و چهار مخلوط می‌کنند و گلی سفت می‌سازند و ۲ روز آن را ورز می‌دهند. بعد، قسمتی از خاکستر کوره‌های حمام را با مقداری مواد الیافی لوئی (تخم و پرزهای نوعی نی) به آن اضافه می‌کنند و مخلوط تازه را با چوب‌هایی به قطر ۱۰ سانتیمتر می‌کوبند تا به خوبی باهم ترکیب شوند که نتیجه یک ماده بسیار مقام و کاربردی در امر ساخت و ساز خواهد بود. گنجی در باره عکاسی از این بنا می‌گوید:

برای عکاسی این حمام، من چندین بار به آنجا رفتم و برای چند ساعت روی سکوهای آن نشستم. سعی کردن زمانی را برای عکاسی انتخاب کنم که نور مصنوعی وجود نداشته باشد و تنها منبع نور از سوراخ‌های موجود در سقف تأمین شود. یکی از حقایق جالبی که در مورد این حمام کشف کردم، منبع حرارتی حمام بود. منبع حرارتی و گرمایشی حمام تنها از طریق یک شعله کوچک که توسط کانال‌های کوچک زیر آن منتقل می‌شود، در طول تاریخ تأمین شده است.

 

کلیسای تادئوس مقدس در نزدیکی ماکو

قره کلیسا

«گنجی درباره این عکس می گوید: به خاطر اهمیت این بنا برای افراد غیر مسلمان در ایران، همیشه دوست داشتم عکسی با ارزش از وضعیت آن بگیرم و به مجموعه تصاویر تاریخی خود اضافه کنم»

این بنا همچنین به عنوان «قره کلیسا» نیز شناخته شده است. دلیل نام‌گذاری آن نیز به خاطر سنگ‌های سیاهی است که در ساخت آن به کار رفته است. این بنای تاریخی در شمال غربی ایران یادگاری از سال‌های اولیه مسیحیت در این منطقه است و یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان محسوب می‌شود که به همراه چند کلیسای قدیمی دیگر از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. اینجا یک مکان زیارتی برای بیشتر افراد ارمنی بوده و روی آرامگاه مبلغ مسیحی «تادئوس مقدس» (جود مقدس) ساخته شده و آن را به عنوان یک صومعه حفظ کرده‌اند. گنجی در مورد این بنا می‌گوید:

به خاطر اهمیت این بنا برای افراد غیر مسلمان در ایران، همیشه دوست داشتم عکسی با ارزش آر وضعیت آن بگیرم و به مجموعه تصاویر تاریخی خود اضافه کنم. پس از اخذ مجوزهای لازم برای عکاسی در شب، توانستم یک تصویر پانامورایی در یک شب سرد زمستانی از این بنای زیبا بگیر که به غیر از اتاق نگهبانی کوچک هیچ نوری در این تصویر نیست.

 

خانه طباطبایی‌ها در کاشان

خانه طباطبایی ها

«این بنا در دوران قاجار و برای تاجر معروف کاشانی ساخته شد. این ساختمان بخش‌های تزیین شده متعددی با انواع مختلفی از هنرها و آثار معماری همچون شیشه‌های رنگی و گچ دارد»

این بنا در دوران قاجار و برای تاجر معروف کاشانی ساخته شده است. این ساختمان بخش‌های تزیین شده متعددی با انواع مختلفی از هنرها و آثار معماری همچون شیشه‌های رنگی و گچ تزئین شده است.

 

تیمچه بازار سنتی در کاشان

تیمچه بازار کاشان

«این تصویر نشان دهنده سقف زیبا و منحصربه‌فرد این بنا است. گنجی در مورد این کاروانسرا می‌گوید: بیشتر قسمت‌های این کاروانسرا به فروش فرش و سایر آثار هنری اختصاص دارد؛ اما به جرات می‌توان گفت که یکی از جذاب‌ترین نماهای این بنا، سقف آن است. در زیر سقف یک حوضچه بزرگ قرار دارد که من برای گرفتن این عکس مجبور بودم روی آن بایستم»

این کاروانسرای کوچک در بازار کاشان واقع شده و شامل فضاهای مسقف کوچکی است که به طور عمده برای فروش فرش و سایر محصولات لوکس در دوره قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این تصویر نشان دهنده سقف زیبا و منحصربه‌فرد این بنا است. گنجی در مورد این کاروانسرا می‌گوید:

بیشتر قسمت‌های این کاروانسرا به فروش فرش و سایر آثار هنری اختصاص دارد؛ اما به جرات می‌توان گفت که یکی از جذاب‌ترین نماهای این بنا، سقف آن است. در زیر سقف یک حوضچه بزرگ قرار دارد که من برای گرفتن این عکس مجبور بودم روی آن بایستم.

 

آرامگاه حافظ در شیراز

آرامگاه حافظ

«برخلاف ظاهر این تصویر، اینجا همیشه شلوغ است. ازدحام جمعیت در اواخر بعدازظهر و شب بیشتر می‌شود. اینجا یک مکان محبوب برای شاعران و علاقه‌مندان به شعر است. گروه‌های مختلف افراد همچون جمع‌های دوستانه و زوج‌های جوان برای خواندن شعرهای عاشقانه حافظ در این مکان گرد هم جمع می‌شوند»

 بنای اولیه آرامگاه مربوط به قرن ۱۴ میلادی (قرن هشتم شمسی) و متعلق به شاعر مشهور ایرانی یعنی حافظ است که در طول سال‌ها تغییرات زیادی کرده و بارها بازسازی شده است. موارد زیادی توسط معماری فرانسوی به نام «آندره گدار» (Andre Godard) و باستان‌شناس ایرانی «علی سامی» در این مقبره اضافه شده است. گنجی در مورد این آرامگاه می‌گوید:

برخلاف ظاهر این تصویر، اینجا همیشه شلوغ است. ازدحام جمعیت در اواخر بعدازظهر و شب بیشتر می‌شود. اینجا یک مکان محبوب برای شاعران و علاقه‌مندان به شعر است. گروه‌های مختلف افراد همچون جمع‌های دوستانه و زوج‌های جوان برای خواندن شعرهای عاشقانه حافظ در این مکان گرد هم جمع می‌شوند. من از لنز «فیش آی» (معروف به چشم ماهی که تصاویر کشیده ثبت می‌کند) برای گرفتن این عکس در روزی استفاده کردم که ۲ تیم محبوب ایرانی با هم مسابقه فوتبال داشتند. بیشتر افراد در منزل خود مشغول تماشای مسابقه بودند بنابراین بسیار آرام و ساکت بود.

 

حمام وکیل در شیراز

حمام وکیل

« گنجی درباره این عکس می گوید: تقارن شگفت‌انگیز این معماری و تزئینات سنگ آهک آن، این حمام را به یک مکان بی‌نظیر تبدیل کرده است. برای اینکه بتوانم این تصویر پانامورایی را بگیرم، باید از مسئولان اجازه ایستادن در وسط حمام عمیق را می‌گرفتم»

این بنای متعلق به قرن هجدهم میلادی (قرن یازدهم شمسی) و مربوط به دوران زندیه بوده و داخل آن با نقاشی‌هایی از اساطیر ایرانی تزئین شده است. از این بنا نه تنها به عنوان حمام استفاده می‌شد بلکه مرکزی برای گردهمایی اجتماعی مردم نیز بوده است. مردم دور حوض آن، که به طور متقارن بوده و در مرکز واقع شده است، جمع می‌شدند. گنجی در مورد این حمام می‌گوید:

تقارن شگفت‌انگیز این معماری و تزئینات سنگ آهک آن، این حمام را به یک مکان بی‌نظیر تبدیل کرده است. برای اینکه بتوانم این تصویر پانامورایی را بگیرم، باید از مسئولان اجازه ایستادن در وسط حمام عمیق را می‌گرفتم.

 

مسجد وکیل در شیراز

مسجد وکیل

«گنجی می‌گوید: من این مسجد را به خاطر استفاده از ستون‌های بسیار در معماری آن خیلی دوست دارم. زمانی که وارد آن می‌شوید، تکرار این ستون‌ها باعث می‌شود فضای موجود بزرگ‌تر و زیباتر دیده شود. وجود چنین ستون‌هایی حس وجود فضاهای بسیار را در فرد ایجاد خواهد کرد. سعی کردم در عکس خودم این تکرار را به بهترین وجه نمایش دهم»

این مسجد نیز یکی دیگر از ساختمان‌های دوران زندیه است. اینجا یکی از زیباترین و مشهورترین مساجد در ایران است که با سرامیک‌های رنگی تزیین شده است. گنجی در مورد این مسجد چنین می‌گوید:

من این مسجد را به خاطر استفاده از ستون‌های بسیار در ساختمان آن خیلی دوست دارم. زمانی که وارد آن می‌شوید، تکرار این ستون‌ها باعث می‌شود فضای موجود بزرگ‌تر و زیباتر دیده شود. وجود چنین ستون‌هایی حس وجود فضاهای بسیار را در فرد ایجاد خواهد کرد. سعی کردم در عکس خودم این تکرار را به بهترین وجه نمایش دهم.

 

کلیسای وانک در اصفهان

کلیسای وانک

«گنجی می‌گوید: من با دیدن رنگ‌های طلایی سقف و نقاشی‌های بی‌نظیر و منحصربه‌فرد آن شگفت‌زده شدم. دوربینم را روی زمین گذاشتم و آن را به سمت بالا کج کردم. با استفاده از لنز واید (پهن) این تصویر را گرفتم»

این کلیسا در قرن هفدهم میلادی (قرن دهم شمسی) توسط مهاجران ارمنی ساخته شده است. تزیینات این کلیسا شامل نقاشی‌های ظریف آبی و طلاکاری در سقف است که داستان پیدایش و خلقت انسان را به سبک کاملاً ایرانی به تصویر می‌کشد به نحوی که این نقاشی‌ها را در هیچ کلیسای دیگر در جهان نخواهید دید. این کلیسا هنوز هم توسط ارمنی‌های اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای بازدید از عموم باز است. گنجی در مورد این کلیسا می‌گوید:

من با دیدن رنگ‌های طلایی سقف و نقاشی‌های بی‌نظیر و منحصربه‌فرد آن شگفت‌زده شدم. دوربینم را روی زمین گذاشتم و آن را به سمت بالا کج کردم. با استفاده از لنز واید (پهن) این تصویر را گرفتم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد