سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

دکتر حسین چوبین درگذشت

دکتر حسین چوبین، استاد بازنشسته زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهواز، سه‌شنبه (11 اسفند 94) در تهران دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ دکتر چوبین متولد 1314 در نجف اشرف بود. وی کارشناسی علوم اسلامی و زبان عربی در دانشکده فقه در نجف اشرف که قبل از حاکمیت بعثی‌ها زیر نظر علمای نجف اداره می‌شد و وابسته به دانشگاه بغداد بود دریافت کرد.

او همچنین کارشناسی ارشد را در رشته فرهنگ عربی و علوم قرآنی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و دکترای زبان و ادبیات عرب را از دانشگاه آزاد اسلامی تهران دریافت کرد.

چوبین در طول هشت سال دفاع مقدس با رادیو اهواز و رادیو دزفول همکاری ممتدی داشته و خاطرات او از جنگ به دو زبان فارسی و عربی به همراه شعرهایش در مجله بیان جهاد دانشگاهی خوزستان به چاپ رسیده است.

وی در زمینه دعبل‌شناسی تحقیقات وسیعی انجام داده و قصاید فراوانی به زبان عربی و فارسی در ستایش دعبل خزاعی سروده و در سال 1368 شمسی ریاست کنگره بین‌المللی دعبل را در اهواز به عهده داشت.

از وی تاکنون مقالات و کتاب‌های فراوانی به چاپپ رسیده که در این میان می‌توان به کتاب‌های دعبل شاعرامام رضا(ع)، پژوهشی در بارة تواشیح، ألفیة الافراح، دیوان الامین(شعر عربی) و شاعران شهید از قرن اوّل تا قرن ششم هجری قمری اشاره کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ درگذشت دکتر حسین چوبین را به جامعه دانشگاهی کشور و استان، خانواده و کلیه دوستان و آشنایان وی تسلیت می‌گوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد