سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نامگذاری ‌سال آینده به عنوان رعایت الزامات محیط زیست

معاون عمرانی استاندار خوزستان با تاکید بر توجه به الزامات محیط زیست تکلیفی و قانونی، خاطرنشان‌کرد: امیدواریم که شاهد نامگذاری سال ‌آینده به عنوان رعایت الزامات محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری باشیم.

به گزارش خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، احمد سیاحی در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی گردوغبار که امروز، 12 اسفندماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: باید عنوان گردوخاک بیشتر مدنظر باشد زیرا حس مردم خوزستان نسبت به این پدیده بیشتر به خاک است و این اعتقاد قلبی ما در خوزستان است؛ قرار بود کنفرانس گردوغبار در مرکز برگزار شود اما با توجه به شرایط استان و به درخواست و اصرار استاندار در اهواز برگزار شده است.

گردوخاک وجود دارد و با شعار حل نمی‌شود

وی افزود: مشکلات گردوخاک وجود دارد و با شعار حل نمی‌شود؛ در سفر اخیر خانم ابتکار به خوزستان مطرح شد که گردوخاک دیگر مشکلی ایجاد نمی‌کند و ضرورتی برای مطرح کردن آن وجود ندارد، این در حالی است که به دلیل بارش باران تاحدودی گردوخاک کاهش یافته است و از این جهت از مطرح‌کردن این مباحث احساس نگرانی کردیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان این‌که وظیفه دولت ارائه خدمت به مردم است، تصریح کرد: ارائه خدمات محقق نمی‌شود مگر آن‌که رونق اقتصادی وجود داشته باشد، اما باید فعالیت اقتصادی همراه با صیانت و حفظ محیط زیست باشد؛ نباید این‌گونه باشد که خوزستان با احتساب نفت رتبه اول اقتصاد کشور و بدون نفت در رتبه چهارم باشد اما موضوعات زیست‌محیطی آن نگران‌کننده باشد که مردم واقعیت‌های آن را به‌طور ملموس مشاهده می‌کنند.

سیاحی با تأکید بر لزوم صیانت از محیط‌زیست خوزستان گفت: این یک تکلیف دینی، اخلاقی، ملی و قانونی است. بر اساس ماده 50 قانون اساسی هرگونه تخریب و صدمه‌زدن به محیط‌زیست از سوی هر دستگاهی ممنوع و جرم است؛ نمی‌توان در خوزستان علی‌رغم رونق بالای اقتصادی، شاهد گله‌مندی مردم از بخش‌های مختلف در خصوص وضعیت محیط زیست باشیم.

وی با بیان این‌که وضعیت محیط زیست خوزستان با سایر استان‌ها متفاوت است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود، عنوان کرد: مشکل محیط‌زیست در استان اصفهان مربوط به تالاب گاوخونی می‌شود که با کمبود آب مواجه است، در مرکز کشور آلودگی هوا وجود دارد، استان سیستان و بلوچستان با کمبود آب تالاب هامون و گردوخاک درگیر است. در استان آذربایجان دریاچه ارومیه دارای مشکل است اما در خوزستان همه این مشکلات و یک بسته کامل از مشکلات زیست‌محیطی وجود دارد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: ورود فاضلاب‌های صنعتی و شهری به رودخانه‌ها که آب شرب مردم از آن‌ها تامین می‌شود، تأسیساتی که در رودخانه‌ها ایجاد شده است و عدم تأمین حق‌آبه‌های تالاب‌ها که آن‌ها را به کانون‌های ریزگرد تبدیل کرده، آتش زدن مزارع نیشکر و خاکستر ناشی از آن و صنایع‌جانبی نیشکر که مردم از بوی نامطبوع ناراضی هستند، از جمله مشکلات محیط زیستی در خوزستان است؛ به همین دلیل باید به خوزستان با یک نگاه خاص رسیدگی شود.

سیاحی با بیان این‌که مسأله ریزگردها تبدیل به یک ابربحران شده است، گفت: یکی از مشکلات زیست محیطی جدی گردوخاک است که از سیل و زلزله نیز شدیدتر است. زلزله یا سیل گرچه صدمات بسیاری دارد اما در خصوص ریزگردها با پدیده‌ای مواجه هستیم که راه حلی برای آن وجود ندارد یا این‌که همه الزامات مربوط به آن در اختیار ما نیست.

وی ادامه داد: وضعیت گردوغبار به نحوی نگران‌کننده است که در هفته گذشته سه روز تعطیلی به دلیل این پدیده در خوزستان داشتیم و این تعطیلی‌ها خسارت‌های بسیاری را به دنبال دارد. گردوخاک به سلامت و  اقتصاد ضربه می‌زند و موجب خروج نخبگان از استان می‌شود و تمام این موارد زیان ناشی از این پدیده است. باید به دنبال به راهکار کوتاه‌مدت و میان‌مدت باشیم و بدانیم برای مقابله با این پدیده چگونه باید اقدام کرد. خوزستان استانی ملی است و باید به آن نگاه ملی شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان این‌که تاکنون متوجه نشدیم که چه تعداد کانون گردوخاک در استان وجود دارد، گفت: در اعداد و ارقامی که در خصوص کانون‌های گردوخاک به ما ارائه می‌شود، تفاوت وجود دارد. در جلسه‌ای در وزارت کشور و در حضور وزیر کشور، آماری از سوی وزارت نیرو ارایه شد که طبق آن 8 درصد کانون‌های گردوخاک در ایران، 2 درصد در اردن، 9 درصد در عربستان، 16 درصد سوریه و 65 درصد در عراق است و یا به عبارتی دیگر 92 درصد کانون‌های تولید گردوخاک در خارج از کشور است.

سیاحی ادامه داد: همچنین طبق مطالعاتی که سازمان هواشناسی که بین سال‌های 2005 تا 2014 انجام شده 84.2 درصد گردوخاک دارای منشا خارجی، 9.5 درصد دارای منشا داخلی و 6.3 درصد منشا مشترک دارد. تاکنون اقدامات بسیاری در خصوص مقابله با ریزگردها انجام شده و 17 هزار و 309 هکتار از اراضی استان مالچ‌پاشی، نهال‌کاری و یا نگه‌داری شده است. منابع طبیعی نیز در حدود 14 هزار هکتار کار را انجام می‌دهد اما با تمام اقدامات انجام شده هنوز در ابتدای کار هستیم. باید کانون‌ها به صورت دقیق شناسایی و همراه با روش پوشش معرفی شوند تا بتوان آن را پوشش داد و عملیاتی کرد.

وی با بیان این‌که ارزیابی فرایند مشارکت با کشورهای منطقه در مقابله با گردوخاک باید مدنظر قرار بگیرد، عنوان کرد: استفاده‌ از یافته‌های علمی و پژوهشی ملی و بین‌المللی باید از اهداف این کنفرانس باشد و خروجی آن به صورتی باشد که بدانیم در دنیا چگونه با این پدیده‌ها مقابله ‌شود؛ تأمین آب برای اراضی و تالاب‌ها، مشارکت NGOها، اقدامات کوتاه‌مدت، تعامل با کشورها خارجی و استفاده از ظرفیت‌های سازمان بین‌المللی، از جمله مواردی است که می‌توان برای مقابله با این پدیده مدنظر قرار بگیرد. همچنین تشکیل کمیته راهبری مشکلات محیط زیست خوزستان از مطالبات جدی ما است. استفاده حداکثری از صندوق ملی محیط زیست می‌تواند برای حل مشکلات زیست محیطی تاثیر گذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: اهرم‌های بین‌المللی و معاهدات بین‌المللی وجود دارد که ما از امضاکنندگان آن هستیم و می‌توانیم از آن استفاده کنیم. رییس جمهور قرار است که به کشور عراق سفر کند. باید همکاری خوبی با کشور عراق وجود داشته باشد. شاید به این نتیحه برسیم که برخی عملیات مقابله با ریزگردها را از کانون‌های موثر و دارای اولویت در عراق انجام دهیم و همانند اربعین‌حسینی با تعامل کشور عراق در بحث مقابله با کانون‌های ریزگردها هم بتوانیم خوب عمل کنیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با تاکید بر توجه به الزامات محیط زیست تکلیفی قانونی، خاطرنشان‌کرد: امیدواریم که شاهد نامگذاری سال آینده به عنوان رعایت الزامات محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری باشیم که و این امید وجود دارد هیات دولت این پیشنهاد را مطرح کند، زیرا یاد گرفته‌ایم که با حکم رهبری با جان و دل کار کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد