سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع آگاه گفتند پوتین از روحانی خواست برای دریافت موشک های اس ٣٠٠ درنگ و موضع روسیه را درک کند. اما محافل ایرانی نگران هستند پوتین تحت فشار اسرائیل و آمریکا از اجرای قرارداد امتناع کند به ویژه این که مسکو اکنون با آمریکا در بسیاری از زمینه منافع مشترک دارد.
به گزارش انتخاب، سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه که دیروز سفر غیر منتظره ای به تهران داشت به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران "پیام ویژه" ولادیمیر پوتین همتای روسی اش را درباره روابط دو جانبه، تسلیم کرد. منابع آگاه گفتند پوتین از روحانی خواست برای دریافت موشک های اس ٣٠٠ درنگ و موضع روسیه را درک کند. اما محافل ایرانی نگران هستند پوتین تحت فشار اسرائیل و آمریکا از اجرای قرارداد امتناع کند به ویژه این که مسکو اکنون با آمریکا در بسیاری از زمینه منافع مشترک دارد.
"روحانی از شایگو در دیدارشان شرحی را از آخرین تحولات در خصوص ثبات منطقه و مذاکرات مربوط به آتش بس در سوریه دریافت کرده است" و افزود روحانی بر این مسئله تأکید کرد که "بحران سوریه تنها از طریق مذاکره سیاسی واحترام به حقوق ملت سوریه که تصمیم گیرنده اصلی و نهایی درباره آینده کشور خود هستند، قابل حل است." رئیس جمهور ایران موضع کشورش را درباره "تحولات مربوط به درگیری ها در سوریه و راه های پایان دادن به آن" تشریح کرد.
شایگو بلافاصله پس از ورود به تهران با ژنرال حسین دهقان، همتای ایرانی خود دیدار کرد و آن ها مذکرات خود را که سه شنبه گذشته در سفر اخیر دهقان به مسکو انجام داده بودند تکمیل کردند. موضوع این گفتگوها درباره تلاش ایران برای خرید سامانه پیشرفته موشکی "اس ٣٠٠" و جنگنده های "سوخو ٣٠" بود. به گزارش خبرگزاری "فارس" دهقان و شایگو درباره "اجرای توافقنامه های دفاعی" ایران و روسیه و مسائل دو جانبه و راه های تقویت همکاری میان دو کشور بحث و گفتگو کردند.
قرار بود موشک های "اس ٣٠٠" پنجشنبه گذشته به مقصد تهران بارگیری شود اما وزارت دفاع روسیه به ناگهان به تأخیر افتادن اجرای توافق را اعلام کرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت: "سخن گفتن از تحویل این سامانه موشکی به تهران هنوز زود است" و به "نکات حل نشده از جمله مشکل پرداخت بهای قرارداد که هنوز به صورت نهایی پرداخت نشده" اشاره کرد. در مقابل رسانه های ایرانی تأخیر اجرای قرارداد را اینگونه توجیه کردند که تهران خواستار تحویل نسل جدیدی از این موشک ها است. اما منابع آگاه به روزنامه "الحیات" اطلاع دادند دو طرف درباره تسویه مسائل مالی مربوط به قرارداد پیشین از جمله جریمه ای که بر مسکو تحمیل شده است، توافق نکرده اند.منبع: ایرنا
کری: در صورت شکست توافق آتش‌بس، امکان تجزیه سوریه وجود دارد
وزیر خارجه آمریکا در نشستی که روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی مجلس سنا برگزار شد تهدید کرد در صورت شکست توافق مسکو و واشنگتن برای ایجاد آتش‌بس در سوریه، امکان تجزیه این کشور وجود دارد.
 به گزارش مشرق، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست استماع در کمیته روابط خارجی مجلس سنا درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و همچنین توافق آتش‌بس در سوریه به طور مفصل اظهارنظر کرد.

«کری» در این نشست با تکرار ادعاها درباره ایران گفت توافق هسته‌ای مسیرهای دست‌یابی این کشور به سلاح‌های اتمی را بسته است.
او گفت: «به دلیل وجود بازرسی‌هایی که ایران با آنها موافقت کرده است، تهدید ایران مسلح به سلاح هسته‌ای کاهش یافته و متحدان ما امن‌تر هستند، همان‌طور که خود ما امن‌تر هستیم.»
وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «و اگر در این مورد شک دارید، متن صحبت‌های ژنرال ایزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل را بخوانید که اخیراض در کنفرانسی در اسرائیل گفت که در حال حاضر، به خاطر وجود این توافق، دیگر از جانب ایران تهدید هسته‌ای علیه موجودیت اسرائیل وجود ندارد.»جان کری، اضافه کرد دولت آمریکا در ماه‌های پیش رو، رایزنی‌های نزدیک با کنگره برای نظارت بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و همچنین اتحاد با متحدانش در برابر «اقدامات و سیاست‌های ثبات‌زدای ایران» را ادامه خواهد داد.وزیر خارجه آمریکا در ادامه اضافه کرد: «تا اندازه‌ای به دلیل چالش‌های ناشی از ایران و سایر تهدیدها، ما وارد همکاری‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی با اسرائیل، در سطحی بی‌سابقه شده‌ایم.»وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد کشورش به کمک به رژیم صهیونیستی برای مقابله با چالش‌های امنیتی و حفظ برتری نظامی در منطقه کمک خواهد کرد. کری ادامه داد: «ما هر روز با اسرائیل برای وضع تحریم‌ها و جلوگیری از دست‌یابی سازمان‌های تروریستی مانند حماس و حزب‌الله به منابع مالی و سلاح همکاری می‌کنیم.»کری تصریح کرد: «از سال 2009، ما بیش از 23 میلیارد دلار در قالب کمک نظامی خارجی به اسرائیل کمک کرده‌ایم.»
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره میزان پولی که ایران در نتیجه اجرای برجام به آن دست خواهد یافت گفت این رقم کمتر از 50 میلیارد دلار خواهد بود.
پیش از این مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بودند که رقم کل آزاد شده برای ایران، پس از اجرای برجام، 100 میلیارد دلار خواهد بود که بیش از نیمی از این رقم صرف بدهی‌های ایران خواهد شد. وی در بخش دیگری از اظهارتش گفت که دست‌یابی به توافق سوریه بدون همکاری روسیه امکان‌پذیر نبوده است.
جان کری گفت که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه باید تصمیم‌های مهمی درباره دوره انتقالی در سوریه بگیرد. او گفت: «اسد باید تصمیم‌هایی واقعی درباره تشکیل دولت انتقالی بگیرد.»وی تصریح کرد در روزهای آینده بار دیگر با مقامات روسیه و سایر کشورها برای تعیین مدالیته «توقف خصومت‌ها» در ژنو دیدار خواهد کرد.
جان کری، در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که واشنگتن به روسیه و ایران گوشزد کرده که پایان دادن به جنگ در سوریا با ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت امکان‌پذیر نخواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوال یک سناتور خاطرنشان کرد که  فرایند انتقال سیاسی در سوریه، در صورت پابرجا ماندن توافق آتش‌بس، ظرف چند ماه آینده محقق خواهد شد.
کری گفت: «اگر این فرایند زیاد طول بکشد، مردم خواهند گفت این نمایشی مضحک است و (مذاکرات) را ترک خواهند کرد.»
وزیر خارجه آمریکا، همچنین در این نشست چندین بار بر اینکه شرط پایان دادن به جنگ در سوریه کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور از قدرت است، تأکید کرد.
«کری» با اشاره به حملات هوایی روسیه علیه گروه‌های تروریستی در سوریه گفت که روس‌ها ممکن است قادر به تصرف حلب هم بشوند، اما تجربه نشان داده نگاه داشتن سرزمین‌های تصرف‌شده در جنگ 5 ساله سوریه، کاری دشوار است.
او با بیان اینکه افزایش بمباران‌های هوایی روسیه قادر به پایان دادن به جنگ در این کشور نخواهد بود، گفت که دولت آمریکا در حال انجام رایزنی‌های لازم برای تعیین طرح جایگزین (پلان بی) برای حالت عدم پایبندی روسیه به توافق آتش‌بس است.
جان کری گفت: «بحث‌های قابل ملاحظه‌ای در حال حاضر درباره پلان B، در صورت عدم موفقیت ما در میز (مذاکرات) در جریان است.»
وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «فکر می‌کنم رئیس‌جمهور پوتین اینقدر باهوش هست که بفهمد اگر فقط برای مدت معینی در آنجا بنشیند، آن افرادی که از معارضان حمایت کرده‌اند، سلاح‌های متفاوت و بیشتری خواهند رساند و آنها (معارضان) این جنگ را ادامه خواهند داد.» جان کری، در ادامه تهدید کرد در صورت عدم تحقق طرح آتش‌بس و یا دولت انتقالی در ماه‌های آینده امکان تجزیه سوریه وجود دارد. او گفت: «اگر برای مدت بیشتر، دست روی دست بگذاریم، ممکن است برای یکپارچه نگاه داشتن سوریه، خیلی دیر باشد.»
او از روسیه خواست در صورت عدم پایبندی به آتش‌بس در سوریه، امکان تجزیه این کشور را در محاسباتش در نظر بگیرد. کری گفت: «این، _جنگ) می‌تواند صورت بسیار زشت‌تری به خودش بگیرد و روسیه باید در آنجا بنشیند و اینها را هم در نظر بگیرد.»
سناتور «ران پال»، در بخشی از این کنفرانس خبری در پاسخ به جان کری که گفته بود معارضان قبول نمی‌کنند که بشار اسد در انتخابات سوریه کاندید شود گفت: «بالاخره معارضان باید برخی شرایط را قبول کنند، هر چه باشد الان بشار اسد دست برتر را در درگیری‌های سوریه دارد و معارضان نمی‌توانند هیچ چیز را قبول نکنند.»
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ مدعی شد معارضان، امتیازهای زیادی در مذاکرات واگذار کرده‌اند و آنها به اینکه بشار اسد بتواند کشور را متحد کرده و به جنگ پایان بدهد، اعتماد ندارند. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا درباره عدم حضور بشار اسد در انتخابات سوریه گفت: «چهار کلمه می‌تواند این جنگ را تمام کند: من کاندید نخواهم شد.»منبع: فارس

هشدار علیه ناوهای هواپیمابر آمریکا/ایران، روسیه و چین فن‌آوری دریایی آمریکا را به چالش کشیده‌اند

گزارش ویژه اندیشکده آمریکایی حکایت از پایان برتری مطلق نیروی دریایی آمریکا در جهان با ظهور کشورهای ایران، روسیه و چین و سرمایه‌گذاری آن‌ها بر سامانه‌های دفاعی و تهاجمی دارد.

خبرگزاری فارس: هشدار  علیه ناوهای هواپیمابر آمریکا/ایران، روسیه و چین فن‌آوری دریایی آمریکا را به چالش کشیده‌اند                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اندیشکده آمریکایی «امنیت آمریکای نوین» در گزارشی به نام «هشدار قرمز برای نیروی دریایی آمریکا» نوشت: برتری تمام عیار نیروی دریایی آمریکا به ویژه ناوهای هواپیمابر آن در برابر رقبایی چون روسیه، چین و ایران به پایان رسیده است.

بر اساس این گزارش، برتری بلامنازع نیروی دریایی آمریکا در جهان در حال خاتمه است زیرا کشورهایی چون چین، روسیه و ایران درحال توسعه سامانه‌های دفاعی هستند.

در این گزارش آمده است: ایجاد راهبردهایی با نام  منطقه عدم دسترسی» یا «دسترسی ممنوع» از سوی نیروهای دشمن تهدید رو به رشدی برابر ناوهای هواپیمابر آمریکا محسوب می‌شوند و در حالی‌که نیروی دریایی آمریکا از آزادی عمل خود در اقیانوس‌های جهان بهره‌مند می‌شود، اما روزهای بدون چالش و برتری بلامنازع در حال خاتمه هستند.

اندیشکده امنیت آمریکای نوشت: برخی کشورها چون چین، روسیه و ایران در سال‌های اخیر در ایجاد مناطق دسترس ممنوع با قابلیت‌هایی چون سامانه دفاع هوایی پیشرفته، موشک‌های بالستیک و کروز ضدکشتی، زیردریایی و ناوهای هواپیمابر سرمایه گذاری کرده‌اند. قابلیت‌هایی که در سال‌های آتی متعدد می‌شوند.

در بخش دیگر گزارش یاد شده با توصیه بر آمریکا آمده است: آمریکا باید به بررسی ارتباط بین بخش هوایی و ناوهای خود پرداخته و گزینه‌های نوین خلاقانه را برای عملیات آینده فراهم آورد. در این گزارش ضمن اشاره به وجود موشک‌های سطح به هوای چین موسوم به «HQ-9» در نزدیکی سواحل مصنوعی این کشور علیه ناوهای هواپیمابر آمریکا، بر سرمایه گذاری واشنگتن بر زیر دریایی‌ها و پهپادهای دور پرواز قابل نشست و برخاست بر ناوهای هواپیمابر اشاره شده است.

امارات سفر اتباع خود به لبنان را منع کرد
 
منابع رسانه ای اعلام کردند که امارات متحده عربی نیز به تبعیت از عربستان، شهروندان خود را از سفر به لبنان منع کرد.
به گزارش جهان، مهر به نقل از العهد خبرداد: امارات متحده عربی سفر شهروندان خود به لبنان را منع کرد و همچنین شمار کارمندان خود در مراکز دیپلماتیک واقع در بیروت را کاهش داد. پیش از امارات، وزارت خارجه عربستان نیز از شهروندان خود درخواست کرد تا به لبنان سفر نکنند و سعودی های مقیم لبنان نیز این کشور را ترک کنند.
  گفتنی است در پی خشم ریاض از مواضع بر حق لبنان در اتحادیه عرب، آل سعود اقدام به توقف حمایت مالی خود از ارتش لبنان کرد و پس از آن روابط میان ریاض و بیروت رو به سردی گذاشت.معمولا در موضوعات منطقه ای، امارات بلافاصله پس از ریاض اقدام به موضع گیری در تبعیت از عربستان می کند.
احتمال جنگ ترکیه و روسیه افزایش یافت/ هشدار اولاند و بن بست اردوغان
بخش خارجی الف، 2 اسفند 94
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۴
کرملین دیروز اعلام کرد که تداوم حملات ترکیه به سوریه از نظر مسکو پذیرفتنی نیست و فرانسوا اولاند نیز هشدار داده که خطر بروز جنگ میان روسیه و ترکیه وجود دارد.

به گزارش الف، انفجار چهارشنبه شب در آنکارا که به کشته شدن ۲۸ نفر و زخمی شدن بیش از ۶۱ نفر منجر شد فرصت جدیدی برای اردوغان و دولت ترکیه برای دخالت در سوریه باز کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه بعد از وقوع انفجارها، عامل آن را کردهای سوریه معرفی کردند اما شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک معروف به یگان های مدافع خلق(The People's Protection Units (YPG)) این اتهامات را رد کرده و عنوان داشتند در تاریخ خود سابقه بمبگذاری این‌چنینی نداشته اند.ترکیه بعد از این اتفاق با هدف انتقام گیری، جلوگیری از پیشروی و ممانعت از تشکیل اقلیم خودمختار کردی، حملات موشکی به مناطق شمالی سوریه را در دستور کار قرار داد. بر این اساس خبرگزاری ها از شلیک حداقل ۵ موشک از داخل خاک ترکیه به مواضع کردها خبر داده اند. جنگنده های ترکیه نیز مواضع پ.ک.ک در شمال عراق را بمباران کردند.به نظر می رسد ترکیه تلاش می کند تا با مداخله مستقیم نظامی در سوریه ورق را به نفع خود برگرداند و آمریکا را مجبور به قطع کمک های خود به کردها کند.

اردوغان و بحران سوریه
بحران سوریه با پیشروی های جدید ارتش به مرحله حساس و سرنوشت سازی رسیده است. پیشروی هایی که موجب می شود در آینده ای نزدیک راه نفوذ تروریست ها از ترکیه به سوریه بسته شود و همچنین فتح شهر مهم حلب را برای نیروهای دولتی آسان تر گرداند. به عبارتی بهتر با مداخله روسیه در بحران سوریه و با کمک های مستشاری ایران و نیروهای حزب الله، در چند ماه اخیر پیروزی های راهبردی بسیار مهمی بدست آمد به گونه ای که توازن و تعادل درگیرها در سوریه بعد از چند سال بهم بخورد و چشم انداز پایان جنگ با ماندگاری بشار اسد به واقعیت نزدیک تر شود.
بدون شک یکی از بازندگان بزرگ تحولات جدید، ریاض و آنکارا هستند. در این راستا برقراری روابط نزدیک عربستان و ترکیه بعد از مسکوت گذاشتن اختلافات درباره اخوان المسلیمن، تلاش آنکارا برای عادی سازی روابط با مصر و رژیم صهیونیستی نشان دهنده عزم این کشورها برای کاستن از مسائل و مشکلات جانبی و متمرکز شدن بر بحران سوریه و جلوگیری از پیروزی های محور مقاومت بود.
همچنین بعد از تغییرات جدید در عرصه میدانی، ترکیه و عربستان به معارضان فشار وارد کردند تا مذاکرات ژنو را نیمه کاره رها کنند و سپس تلاش هایی مبنی بر ارسال نیروی زمینی از سوی ریاض و آنکارا صورت گرفت که به نظر می رسد با عدم حمایت کشورهای غربی علی الخصوص آمریکا تا کنون محقق نشده است.
اما در این بین در صورت شکست تروریست ها، دولت ترکیه بدلیل همسایگی با سوریه هزینه فراوانی را برای دخالت های خود خواهد پرداخت. در واقع وضعیت بوجود آمده جدید در میدان نبرد؛ یعنی تقویت موقعیت بشار اسد و گسترش قلمرو کردهای داخل سوریه، آنکارا را در شرایط بغرنجی قرار داده است. به گونه ای که آنها بعد از سرمایه گذاری برای سرنگونی بشار، اکنون با تشکیل یک منطقه به رهبری کردها در نزدیکی مرزهای خود ممکن است مواجه شوند که بدون شک تنش های داخلی ترکیه را می تواند بیش از پیش تشدید کند.به همین دلیل است که رجب طیب اردوغان و باراک اوباما، روز جمعه در گفتگوی تلفنی که ۸۰ دقیقه به طول انجامیده بر سر بحران سوریه و مساله کردها گفتگو کردند. اردوغان پیش از این آمریکا را متهم کرده بود که اسلحه در اختیار ی.‌پ.‌گ قرار داده اما وزارت خارجه آمریکا ضمن رد این ادعا گفته بود مستقیما به گروه‌های کرد داخل سوریه کمک تسلیحاتی نکرده است.در تحولی دیگر مسکو مخالفت جدی خود را با مداخله نظامی ترکیه عنوان کرد و کاخ ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که تداوم حملات ترکیه به سوریه پذیرفتنی نیست. در همین راستا فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز هشدار داده که خطر بروز جنگ میان روسیه و ترکیه بر سر سوریه وجود دارد. اولاند در مصاحبه با یک رادیو فرانسوی گفته است که با حضور بیشتر ترکیه در بحران سوریه خطر چنین جنگی وجود دارد.
گفتنی است ترکیه در ماه‌های گذشته شاهد انفجارها و حملات مرگباری در خاک خود بوده است که حاصل سیاست توسعه طلبانه و تهاجمی حزب عدالت و توسعه و دخالت ترکیه در بحران سوریه و مسلح کردن معارضین و تروریست ها بوده است اما با ادامه سیاست خارجی فعلی، احتمال این که آنکارا با شکست های بیشتری مواجه شود به شدت افزایش می یابد. به خصوص این که تلاش ترکیه برای مداخله ناتو به نفع خود در جنگ احتمالی نیز با واکنش منفی اعضای این اتحادیه مواجه شده است. همچنین رافائل داریو رامیرز نماینده ونزوئلا و رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره عواقب دخالت های مستقیم ترکیه در مناطق شمالی سوریه هشدار داده و گفته اقدامات ترکیه به وخیم ترشدن اوضاع و شدت یافتن بحران سوریه منجر خواهد شد.
چند نکته در مورد معامله ایران و ایر باس
بخش تعاملی الف - علی امیری

در مورد معامله چند ده میلیارد دلاری ایران و ایر باس در چند روز گذشته صحبت از این است که ما پولی‌ در مورد این هواپیما‌ها ندادیم و این هوپیما‌ها ارزانتر از خرید نقدی است فقط چند نکته:

۱- در کشورهای پیشرفته وقتی‌ شما بتوانید خرید نقدی کنید، در بیشتر موارد، شرکت‌های سازنده هواپیما، حاضر هستند تا ۲۰ درصد نرخ کاتالوگ هواپیما، به شما تخفیف بدهند ولی‌ وقتی‌ بخواهید از آن ها قرض کنید و با اعتبار آن ها لیز کنید، تا ۲۰ درصد گرانتر (بابت هزینه بانکی‌ لیز، بیمه‌، هزینه اداری) از نرخ کاتالوگ به شما می دهند به اضافه سود بسیار زیاد برای مبلغ لیزینگ (یعنی‌ ۴۰ تا ۵۰ درصد گرانتر از خرید نقدی با وجود این نکته که سود حساب های پول نقد دلاری حالا زیر یک درصد است)...

۲- در این مورد، کاملا مشخص است که یک تقسیم بازار بین فرانسه و آمریکا روی داده، به این معنی‌ که فرانسه ۳ سال پیش با این شرط اخلاقی با آمریکا وارد تحریم ایران شد، که اگر در پایان این تحریم و رسیدن تحریم به نتیجه (پایان برنامه هسته ای ایران)، همه چیز باید به جای قبل باز گردد و بوئینگ آمریکا یا شرکت‌های ماشین سازی آمریکا و حتی ژاپن، جای ایر باس یا پژو فرانسه یا رنو را نگیرند و همه چیز بازار ایران به روز قبل از تحریم بر گردد. حال آمریکا به قول خود به فرانسه عمل کرده و بوئینگ حتی حاضر نشد نماینده خود را به ایران بفرستند و حتی مک دونالد دیگر ایران را از لیست خود خارج کرده....

خوب طبیعی‌ است که فرانسه می داند ایران چاره یی ندارد تا با ایر باس مذاکره کند و چون انحصار خود است، هر جور می‌خواهد با ایران حساب می‌کند و شاید تا ۲۰ درصد گرانتر از بازارها یی باشد که بوئینگ هم با او رقابت می‌کند!

۳-لیز این هوپیما‌ها ۱۵ ساله است. در قانون لیز، اصولا هیچ مالکیتی انتقال نمی‌یابد و فقط بعد از ۱۵ سال شما این حق را دارید که بقیه پول (که همیشه از نوع دست دوم ۱۵ ساله در بازار بیشتر است) از فروشنده بخرید.

۴- به دلیل اینکه مالکیت با شرکت اجاره‌ دهنده است، شما را ملزم به خرید بیمه‌‌های گران از خود او و یا شرکت‌های گران معرفی‌ شده توسط او، سرویس های دوره یی بسیار گران و فقط از خود او و بسیاری هزینه‌های بسیار سنگین دیگر می‌کند.

۵- چنین اجاره یی، هیچ چیز را برای رفع تحریم ثابت نمی کند، چون شرکت فروشنده، شروط سنگینی‌ برای استفاده از آن ( از جمله مسافت طی شده و مقاصد و منظور از استفاده) برای شما می گزارد. مثلا اگر فردا قانون تحریم گذاردند که هوا‌پیما‌های این شرکت نباید در سوریه یا لبنان به زمین بنشینید، شما نمی توا‌نید بگویید نه! و یا اگر تحریم بازگشت، قطعاً باید هواپیما را بر گردانید و یا اجازه فرود در هیچ کجا خارج ایران نخواهد داشت و باید به دنبال قاضی و دادگاه و جریمه باشید!

۶- در انتها دوستان میگن خوب ما که پول ندادیم، آنها می‌آیند ما بلیط می‌فروشیم و پول آن ها را از بلیط می‌آوریم. این فرض درست است به شرطی که ریال ایران ارز بین المللی‌ بود، ولی‌ آن ها ریال ایران را نمی‌پذیرند پس برای گرفتن پول خود دلار نفتی‌ در خواست می کنند، همه آن ها این جور هستند، پژو، رنو، شرکت‌های نفتی‌.. و... آنزمان است که کشور در باتلاق وام های خارجی‌ گرفتار خواهد شد و همین کیفیت زندگی‌ ایرانیان نیز از بین خواهد رفت، در ثانی‌، مثلأ ایرانیان زیادی از آمریکا و کانادا به ایران سفر می کنند که چه بهتر پول خود را مستقیم برای خرید پرواز مستقیم هما به نیویورک یا تورنتو خرج کنند، اما وقتی‌ ایران هنوز با هر دو کشور رابطه ندارد و سفارت آن ها باز نیست و حداقل تا چند سال آینده هم هیچ چشم اندازی برای این عادی شدن روابط وجود ندارد، هرگز به ایران اجازه پرواز مستقیم به آمریکای شمالی نخواهند داد و احتمالاً ایرباس‌های بسیار گران ۳۸۰ که اصولا برای مسافت های بالای ۱۲ هزار کیلومتر صرفه اقتصادی دارند را برای پرواز تهران، مشهد، و حداکثر تهران بغداد و یا دمشق مورد استفاده قرار خواهیم داد. به هر حال، اگر قرار بود که همه کشورها به راحتی‌ بگن لیز و چون ما پول نمیدهیم مثل یونان با لیز و وام خارجی‌، می‌شدند، ژاپن و آلمان!

البته دوستان به حق می‌گویند، خوب، پس دولت باید چه می کرد؟ جواب ساده است، تا قبل از اینکه رابطه ایران با آمریکا، غرب و.... حتی عرب‌ها عادی نشده، هرگونه معاملات این چنینی فقط آتش زدن به اموال ایران برای چند ده سال است. دولت آقای روحانی باید با صلابت و شجاعت، به سوی حل همه مسائل ایران با این کشورها برود و تا آنزمان، عدم معامله این چنینی بسیار بهتر از معاملات یک طرفه و قاجاری است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد