سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مدیریت موفق قاچاقچیان مواد مخدر بر بازار!

تورم به مواد مخدر نرسید
می گویند از یک نخ سیگار در عالم رفاقت آغاز می شود. شاید هم از سر غم و اندوه و گاهی هم از سر بی خیالی و دلخوشی زیاد! گاهی هم امتحان های سخت پایان ترم، بهانه به دست تنبل ها می دهد برای مبتلا شدن به درد بی درمانش.
مدیریت موفق قاچاقچیان مواد مخدر بر بازار!/ قیمت شیشه و کراک از سال 85 تا امروز چقدر تغییر کرد؟/ مواد مخدر با چه قیمتی در دسترس است؟
سرویس اقتصادی فردا: می گویند از یک نخ سیگار در عالم رفاقت آغاز می شود. شاید هم از سر غم و اندوه و گاهی هم از سر بی خیالی و دلخوشی زیاد!  گاهی هم امتحان های سخت پایان  ترم،  بهانه به دست تنبل ها می دهد برای مبتلا شدن به درد بی درمانش. در هر حال آغاز از هر کجا باشد پایان آن مشخص نیست.  هر چند شروع آن آسان است و می گویند: "اصلا نمی فهمی چه شد! " اما یا با مرگ به پایان می رسد و یا با درد و رنج و سختی کنار گذاشته می شود.

صحبت از اعتیاد است. همان بلای خانمان سوزی که همواره تابو بوده هست و گاهی آنقدر پنهان می شود که کار برای ترک آن مشکل و مشکل تر می شود. همان دردی که قاچاقچیان مواد مخدر برای سود خود  و پر پول کردن جیب ها، در جان جوان و پیر می اندازند و ککشان هم نمی گزد.

گرانی به موارد مخدر نمی رسد؟

مواد مخدری که با تورم پیش نرفت و قیمت آن آنقدر گران نشد که از دسترس عموم خارج شود و لااقل برای گرانی اش عده ای دور آن را خط بکشند. درواقع می توان گفت، با نگاهی به تغییرات قیمت موادمخدر و مقایسه آن با سطح عمومی قیمت‌ها، به نظر می‌رسد قاچاقچیان در اداره بازارشان از سایر اصناف موفق‌تر عمل کردند و توانسته اند همچنام مشتری مدار عمل کنند تا تعداد معتادین ریزش نکند و بازار کارشان کساد نشود!

در حالی که یک کیلو هندوانه سال 1386 قیمتی برابر 253تومان داشته، درزمستان  سال 1394 قیمت آن به هزارو200تومان هم رسیده است! یک کیلو مرغ در تابستان سال 86 قیمتی برابر دوهزارو13تومان داشته که حالا به شش هزار و 100تومان رسیده است ، بنزین سهمیه ای از 100 تومان در سال 86 برای هر لیتر به 1000 تومان رسیده است  و... 

به این ترتیب می توان گفت، اکثر اقلام و کالاهای مصرفی رشدی اینچنینی آن هم بر اساس آمارهای رسمی داشتند، اما به عنوان مثال کراک  به عنوان یک مخدر صنعتی پر مصرف ، در این بازار که همه چیز هر روز در ان گران می شود، طی 12 سال گذشته هیچ تغییر قیمتی نداشته است و کماکان مانند سال 1383 هر گرم از آن 15هزارتومان قیمت دارد!  البته  یک معتاد به این مخدر کشنده به خبرنگار فردا گفته که در حال حاضر کراک گرمی 20 تا 25 هزارتومان بسته به نوع جنس در بازار تهران یافت می شود و کمتر از آن نیست،  اما در هر حال تغییر قیمت 5 تا 10 هزار تومانی طی این همه سال به نوبه خود بی نظیر است!!!

قیمت شیشه نیز به عنوان یک مخدر صنعتی پرمصرف میان جوانان بسیار پایین است و طی 10 سال گذشته تغییر چندانی نداشته و حتی برخی سال ها ارزان تر هم شده است.در حال حاضر بنا بر گزارش میدانی خبرنگار فردا، قیمت شیشه صوتی 5 تا 7 هزار تومان بر حسب مرغوبیت است! 10 سال قبل هم شیشه به نرخ 4 تا 5 هزار تومان به فروش می رفته که جای بسی تعجب دارد.
 
وقتی همه چیز گران شد جز دخانیات! 

از سوی دیگراز ابتدای سال 94، با وجود اینکه نرخ کالاهای اساسی به استناد آمارهای بانک مرکزی با افزایش  قیمت مواجه شده و قیمت برنج، گوشت قرمز، قند و شکر و چای و یا سایر اقلام مورد نیاز خانوارها از جمله لبنیات، تخم مرغ، حبوب، میوه‌ و سبزی‌ و غیره در یکسال اخیر روندی افزایشی داشته اند، اما از بین ۱۲ گروهی که به عنوان گروه های اصلی بانک مرکزی برای محاسبه نرخ تورم آنها را لحاظ می کند،  تنها یک گروه دخانیات با کاهش قیمت در یکسال اخیر همراه شده! و باقی نرخ‌ها روندی صعودی داشته اند.

شاخص نرخ تورم در حالی روند کاهنده داشته است که آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که در یکسال گذشته نرخ لبنیات ۴.۷ درصد، تخم مرغ ۲۵.۷ درصد، برنج ۹ درصد، حبوب ۵ درصد، میوه‌های تازه ۶۹ درصد، سبزی‌های تازه ۸.۲ درصد، گوشت قرمز ۷.۳ درصد، قند و شکر ۴.۵ درصد و چای ۸.۲ درصد رشد کرده است.

بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی که در آن قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها، پوشاک، مسکن، آب، برق و گاز، بهداشت و درمان، تحصیل و غیره را محاسبه کرده است، نرخ گروه های خوراکی ها و آشامیدنی ها ۱۴.۹ درصد، پوشاک و کفش ۱۴.۸ درصد، مسکن، آب، برق و گاز و سایر و سایر سوخت ها ۱۴.۵ درصد، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه ۸.۴ درصد، بهداشت و درمان ۳۳.۲ درصد(با وجود وعده ها)، حمل و نقل ۲۱.۸ درصد، ارتباطات ۱۱.۵ درصد، تفریح و امور فرهنگی ۲۴.۲ درصد، تحصیل ۱۰.۷ درصد، رستوران و هتل ۱۹.۴ درصد و کالاها و خدمات متفرقه ۱۴.۷ درصد در یکسال اخیر رشد داشته اند.

با این حال دخانیات که به زعم بسیاری قدم اول برای اعتیاد به مخدرهای خانه برانداز است، نه تنها گران نشده بلکه در یک سال اخیر کاهش قیمت نیز داشته است!

مواد مخدر سالانه چقدر گردش مالی دارد؟

به تازگی نیز، رئیس کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص گفته: 90 درصد اقتصاد موادمخدر کثیف و بر مبنای پولشویی است، این درحالی است که بر اساس برآورد اجمالی این اقتصاد سالانه معادل 1600 تا دو هزار میلیارد دلار چرخش مالی در دنیا دارد. 

به گزارش ایسنا، علی هاشمی در نشست «سیاست‌های جایگزین در قبال موادمخدر» از سلسله نشست‌های موسسه تحقیقات علوم جزایی و جرم‌شناسی ضمن بیان آنکه مخدر پدیده‌ای جهانی بوده و تنها مختص جامعه ایرانی نیست، تاکید کرده: در حال حاضر مواد مخدر جزو چهار بحران اول دنیاست و همچنین جزو چهار اقتصاد بزرگ دنیا در کنار صنعت توریسم، نفت و تجارت اسلحه قرار گرفته است.

او در ادامه عنوان کرده: طبق تحقیق ستاد در سال 1383، میزان خسارت اقتصادی وارد شده به کشور از سوی مواد مخدر 12 میلیارد دلار بوده است؛ بدین‌ترتیب سالانه 45 هزار میلیارد تومان از اقتصاد کشور به واسطه این پدیده از بین می‌رود.

هاشمی ادامه داده: جاذبه مصرف مواد مخدر در کنار جاذبه‌های اقتصادی همچنان پرقدرت در کشور پابرجاست و نتوانسته‌ایم با وجود تمامی تلاش‌ها، تقدیم شهدا و اقدامات دیگر، این دو جاذبه را از این حوزه بگیریم که البته نیازمند رویکردهای جایگزین مردم‌نهاد در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نظیر تقویت سرمایه اجتماعی، اعتماد، همدلی، مسئولیت اجتماعی و... هستیم.

با این حال هنوز هم راه های قاچاق مواد مخدر بسیار است.از خیس کردن پیرهن و لباس  و پاشیدن هروئین روی آن که بعد از خشک شدن قابل رویت نیست و با تکاندن ساده برداشت می شود تا قورت دادن کیسه های مواد مخدر که هیچ راهی برای فهمیدن آن در حال حاضر وجود ندارد. بازار آزمایشگاه ها  و به قول معرف آشپزخانه های زیر زمینی ساخت مواد مخدر صنعتی نیز داغ است. مواد مخدری که خیلی بیشتر از مواد مخدر سنتی اعتیاد زا و آسیب رسان هستند و هنوز هم راه چاره ای در این خصوص اندیشیده نشده است غافل از اینکه خیلی زود دیر می شود!
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد