سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نمایندگان مجلس خوزستان در انتظار خانه تکانی/چالش در لیستهای سیاسی

صندوق رأی
شناسهٔ خبر: 3560920 -
اهواز – انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شرایطی در خوزستان در حال برگزاری است که لیست‌های جریان‌های سیاسی دچار چالش شده‌اند ولی مستقل‌ها با برنامه و مقتدر در حال فعالیت هستند.

خبرگزاری مهر-گروه استانها: در آستانه رسیدن به روز سرنوشت ساز هفتم اسفندماه یعنی روز انتخابات مجلس شورای اسلامی، مردم خوزستان در حال انتخاب نهایی گزینه های خود برای رای دادن هستند ولی آنچه احتمال دارد این است که این بار، هم فهرست نمایندگان خوزستان همانند دوره قبل شاهد خانه تکانی باشد.

در انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی تنها چهار نماینده از مجموع ۱۸ نماینده خوزستان در مجس هشتم به مجلس نهم هم راه یافتند و ۱۴ نفر دیگر مورد اعتماد مردم قرار نگرفتند. در آن دوره تنها سید شریف حسینی و ناصر سودانی نمایندگان اهواز، سید محمد سادات ابراهیمی نماینده شوشتر و سید حسین دهدشتی نماینده آبادان موفق به کسب دوباره رای مردم حوزه انتخابیه خود شدند و در آن دوره مردم به چهره های جدید روی خوش نشان دادند.

تا به امروز سه نماینده مجلس نهم از خوزستان به نام های اسماعیل جلیلی از مسجدسلیمان، عبدالله تمیمی از شادگان و محمدسعید انصاری از آبادان با نظر شورای نگهبان موفق به حضور در رقابت های انتخاباتی مجلس دهم نشده اند و تا به این اینجای کار سه تغییر نسبت به دوره قبل قطعی است.

با اینهمه پیش بینی سخت است و رقابت ها بسیار شدید شده است و نمی توان با قاطعیت فردی را چهره پر رای تر انتخابات در یکی از حوزه های انتخابیه در استان خوزستان معرفی کرد. حتی گمانه زنی ها از حالا این است که انتخابات در خوزستان در اغلب حوزه ها به دور دوم می کشد چون پراکندگی در آرا بسیار بالا است.

نظرسازی به جای نظرسنجی

در این میان برخی پایگاه خبری اقدام به برگزاری نظرسنجی های آنلاین کرده اند که اختلاف فاحشی در میان هر کدام از آنها در خصوص درصد محبوبیت نامزدها وجود دارد و به نظر می رسد چندان نمی توان روی این نظرسنجی ها حساب باز کرد ضمن اینکه اغلب پایگاه خبری طیف خاصی از مخاطبان را جذب کرده اند و آنها هم علایق مشخصی در رای دادن دارند. در این میان برخی ها رو به نظرسازی به جای نظرسنجی و افکارسازی به جای افکارسنجی آورده اند و اطلاعات بسیار غلط به مخاطبان خود می دهند.

روگردانی مردم از لیست های سیاسی

روز انتخاب در حالی به سرعت در حال رسیدن به نقطه پایانی است که لیست های سیاسی در خوزستان به شدت با تشتت و سردرگمی مواجه شده اند و بسیاری از دو طیف شاخص یعنی اصلاح طلب و اصولگرا حتی موفق به تکمیل لیست خود برای همه حوزه های انتخابیه هم نشدند و به نظر می رسد نمی توان جریان سیاسی خاصی را پیروز انتخابات در خوزستان دانست به خصوص اینکه افرادی از میان اصولگرایان و اصلاح طلبان با شعار مستقل بودن وارد صحنه شده اند که به نظر می رسد امکان کسب صندلی های بهارستان را دارند.

اصلاح طلبان با چهره های ناشناس

اصلاح طلبان در خوزستان این بار با چهره هایی کاملا «ناشناس برای مردم» وارد میدان شده اند. آنها برای بستن لیست نهایی خود با حواشی فراوانی مواجه شدند به گونه ای که در اهواز علاوه بر اینکه با چهره هایی کاملا ناشناس برای مردم وارد عرصه شده اند. با این اوصاف به نظر می رسد لیست اصلاح طلبان در اهواز با اقبال عمومی مواجه نشود به خصوص اینکه رقبای قدرتمندی مثل یکی از معاونان سابق رئیس جمهور و نمایندگان ادوار اهواز در صحنه حاضر هستند.

اصلاح طلبان تاکنون برای ۶ حوزه انتخابیه در خوزستان فردی را در لیست خود قرار نداده اند که این امر باعث می شود از هم اکنون با قاطعیت اعلام کرد که اگر قرار است اصلاح طلبان برای یک سوم کرسی های خوزستان اصلا نماینده ای را معرفی نکنند، امید چندانی به موفقیت آنها نمی توان داشت به خصوص اینکه آنها در برخی حوزه های انتخابیه افرادی را در لیست خود قرار داده اند که اصلا نمی توان روی آنها اسم «اصلاح طلب» را گذاشت و حتی در صورت نماینده شدن چندان با مشی سیاسی اصلاح طلبان همراه نخواهند بود. در حوزه ماهشهر هم  آنها «علی دژمان» را به عنوان گزینه اصلی انتخاب کردند که در این حوزه اعتراض هایی ایجاد شد و ممکن است فرد دیگری جایگزین علی دژمان شود.

همایون یوسفی، علی ساری و جواد کاظم نسب الباجی(اهواز)، سید رسول موسوی(شوش)، سیدحسین دهدشتی، غلامرضا فیروزی و فریده حمیدی(آبادان)، علی دژمان(ماهشهر)، شمس الله بهمئی (رامهرمز)، محمدرضا ضرغامی(بهبهان)، صالح سواریان زاده(خرمشهر)، و هاشم خنیفری (شادگان) لیست مورد حمایت اصلاح طلبان را تشکیل می دهند.

تنها سه نفر در لیست اصلاح طلبان سابقه نمایندگی مجلس را دارند

اصلاح طلبان تاکنون در حوزه های انتخابیه شوشتر، دزفول، اندیمشک، ایذه، دشت آزادگان و مسجدسلیمان هیچ نامزدی را معرفی نکرده اند. در میان اصلاح طلبان و در حوزه انتخابیه آبادان نام یک زن نیز دیده می شود. همچنین در لیست اصلاح طلبان تنها نام سه فرد به نام های سید رسول موسوی، سید حسین دهدشتی و شمس الله بهمئی وجود دارد که سابقه نمایندگی مردم را دارند. سید رسول موسوی که از شوش مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفته است سابقه چند دوره نمایندگی مردم اهواز را در کارنامه دارد و برای اولین بار از شوش نامزد انتخابات شده است.

شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان متشکل از ۵۰ نفر از اعضای اصلاح طلب است که مهرماه امسال طی انتخابات معرفی شدند. نمایندگانی از انجمن اسلامی معلمان، حزب کارگزاران سازندگی، انجمن مهندسان، انجمن فارغ التحصیلان، حزب اسلامی کار، اصلاح طلبان عرب و حزب اعتماد ملی، به عنوان اعضای هیات رئیسه شورای هماهنگی اصلاح طلبان خوزستان انتخاب شدند.

اصولگرایان با چهره هایی شناخته شده تر

در اردوگاه اصولگرایان، هر چند چهره های شاخصی برای معرفی به عنوان لیست ائتلاف اصولگرایان در لیست خود داشتند ولی به علت تعلل بیش از حد در معرفی لیست خود با مشکلاتی برای اقبال عمومی مواجه شده اند هر چند وجود برخی چهره های شاخص در میان اصولگرایان، کف ترازو در خوزستان را به سود آنها تغییر داده است.

شبیب جویجری، سیدشکرخدا موسوی و ناصر سودانی، (اهواز)، غلامرضا شرفی و سید محمد مولوی(آبادان)، سیدهادی طباطبایی (ایذه و باغملک)، قاسم ساعدی (دشت ازادگان)، سید راضی نوری(شوش)، حبیب آقاجری(ماهشهر)، ورناصری(مسجدسلیمان)، حجت الاسلام مجید ناصری نژاد(شادگان) و فریدون حسنوند(اندیمشک) لیست ائتلاف اصولگرایان در خوزستان را تشکیل می دهد که در این میان برای آبادان با سه نماینده در مجلس تنها دو گزینه معرفی شده اند که هر دوی آنها تاکنون سابقه نمایندگی ندارند. همچنین اصولگرایان برای حوزه های انتخابیه دزفول، شوشتر، خرمشهر، بهبهان و رامهرمز هیچ نامزدی را مورد حمایت قرار نداده اند.

مستقل ها با چهره هایی شاخص

در این دوره ظاهرا باید مستقل ها را رقیبی جدی برای لیست های سیاسی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دانست زیرا در همه حوزه های انتخابیه افراد شناخته شده ای در عرصه رقابت ها حضور دارند که برای نمونه در اهواز سید شریف حسینی نماینده فعلی اهواز و عضو هیئت رئیسه مجلس و سید احمد موسوی معاون سابق رئیس جمهور، رئیس سابق سازمان حج و زیارت و نماینده سه دوره اهواز در مجلس به صورت مستقل وارد عرصه شده است.

اغلب مستقل ها عقیده دارند که حضور در لیست های سیاسی باعث می شود آنها مطیع حزب خود باشند و از مشکلات حوزه ها انتخابیه خود غافل می شوند. این حرف البته با استقبال مردم نیز مواجه شده است.

حامیان دولت نیز در این دوره در خوزستان تا به امروز لیستی ارائه نکرده اند و به نظر می رسد آنها از لیست اصلاح طلبان، حمایت کنند.

لیست قومی و طایفه ای هم هستند

لیست های قومی و طایفه ای این بار نیز در حوزه های انتخابیه خوزستان وجود دارد و آنها در کنار لیست های سیاسی، ارائه می شود. در اهواز و آبادان لیست ها قومی هستند و در شهرهای دیگر رقابت بین طوایف و عشایر است و هر کدام از آنها قصد دارد یکی از فرزندان خود را به مجلس بفرستد که به نظر می رسد این نوع لیست ها خطری برای توسعه در خوزستان هستند چرا که در آنها اصلح بودن و شایستگی در ردیف بعدی گزینه های انتخاب فردی که قرار است در برگه رای نوشته شود، قرار دارند.

بانوان هر چند این بار حضور بیشتری در میان افراد حاضر در عرصه رقابت های انتخاباتی دارند ولی تنها در حوزه آبادان و در لیست اصلاح طلبان فرصت عرض اندام در میان لیست های سیاسی و قومی را به خود اختصاص داده اند و به نظر می رسد این بار نیز امید  چندانی نیست که یکی از بانوان روی صندولی سبز بهارستان از حوزه های انتخابیه خوزستان تکیه بزند.

نکته جالب در این میان این است که تاکنون هیچ بانویی به نمایندگی از حوزه های انتخابیه خوزستان وارد مجلس شورای اسلامی نشده است این در حالی است که رای آنها بسیار تعیین کننده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد