سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 روزنامه فرصت امروز در گزارشی درباره تکمیل طرح توسعه فرودگاه امام با منطقه آزاد شدن آن نوشت:
اگر خارج شدن از عرصه رقابت صنعت هوایی کشوری که پنجمین ناوگان هواپیمایی جهان را در اختیار داشت، برای بسیاری از رقبای منطقه‌ای فرصتی جدی به وجود آورد. تا آنها بتوانند عقب‌ماندگی‌های خود را جبران کنند و حدفاصل باقی‌ماندن چند دهه‌ای تحریم‌ها، پیشرفتی جدی را تجربه کنند، حالا اوضاع طوری تغییر کرده که ایران به بازپس‌گیری جایگاه تاریخی خود می‌اندیشد. موقعیت جغرافیایی خاص ایران باعث شده در طول تاریخ مرزهای این کشور اصلی‌ترین راه ارتباطی برای اتصال شرق به غرب جهان باشد و جاده تاریخی ابریشم نشان از اهمیت ایران در این مسیر تجاری دارد، اهمیتی که در دوران مدرن نیز با بدل شدن کشور به قطب ترانزیتی منطقه در حوزه‌های جاده‌ای و دریایی خود را نشان می‌دهد.

برنامه‌ریزی گسترده وزارت راه برای احیای این نقش تاریخی با لغو تحریم‌ها سرعت بسیاری گرفته اما در کنار تلاش برای بازگشت به گذشته، به رسیدن نقاطی جدید نیز تکیه دارد که صنعت هواپیمایی کشور اصلی‌ترین قطب آن به حساب می‌آید. این رویکرد جدید با بهبود اوضاع ناوگان کشور آغاز شد و با نهایی شدن قرارداد خرید 118 ایرباس گامی نو را شروع کرد که می‌تواند با توسعه امکانات زیرساختی تکمیل شود. فرودگاه‌های ایران که در طول سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌ها روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند حالا دومین سنگر هواپیمایی کشور به حساب می‌آیند که در صف جهانی شدن قرار گرفته‌اند.

در این میان فرودگاه‌های کوچک کشور نیاز خود را با هواپیماهای کم ظرفیت تامین خواهند کرد و فرودگاه بزرگ امام خمینی در اندیشه بدل شدن به قطب منطقه‌ای و هاب پروازی خاورمیانه است. این فرودگاه که از یک سو حرکت به سمت افزایش توان مسافرگیری را آغاز کرده و بناست در گام نخست با سه ترمینال جدید به 45 میلیون مسافر در سال برسد و از سوی دیگر مقدمات شهر فرودگاهی با منطقه‌ آزاد تجاری، بازارهای اقتصادی و هتل‌های چندگانه را پشت سر می‌گذارد در صورت رسیدن منابع مالی لازم می‌تواند نام ایران را در کنار کشورهایی مانند امارات و قطر در صف کشورهای پروازهای کانکشن (چند مقصدی) قرار دهد، اتفاقی که از چند هفته قبل و با مذاکرات جدی با سرمایه‌گذاران خارجی آغاز شد (با اعلام شدن منطقه آزاد تجاری در چهارم اسفند) به‌زودی قراردادش با شرکت‌ پستی DHL امضا می‌شود، رسما ایران را به احیای جایگاه خود در حمل‌و‌نقل بین‌المللی نزدیک می‌کند.

تبدیل شدن به هاب فرودگاهی منطقه شدنی است

یک کارشناس صنعت هواپیمایی معتقد است در شرایط امروز جایگاه هوایی کشورها در صورتی تضمین می‌شود که در همه عرصه‌ها ساختاری نوین و حساب شده ایجاد شده باشد و در این بین قطعا رساندن ظرفیت فرودگاه‌های ایران به آنچه در فضای بین‌المللی اهمیت دارد، امری غیر‌قابل انکار خواهد بود. 

محمد بشارتی عنوان کرد: تحریم‌های سال‌های گذشته باعث شده فرودگا‌‌ه‌های ایران نیز در کنار دیگر بخش‌ها مشکلات زیادی را تحمل کنند و از طلب‌های معوق‌شان گرفته تا محدودیت برای جذب سرمایه‌گذار خارجی همه دست به دست هم دادند تا امکانات ایران در این حوزه بسیار مهم ارتقای چندانی پیدا نکند. وی ادامه داد: حالا که تحریم‌ها کنار رفته‌اند و ایران دوباره مذاکراتی را از سر گرفته که نتیجه آن ورود قدرتمند سرمایه‌گذاران به آسمان ایران است، قطعا فرودگاه‌ها نیز باید به‌عنوان یک اولویت سرمایه‌گذاری مطرح شده، جایگاه خود را تجدید کنند.

به اعتقاد بشارتی، با توجه به جایگاه خاص جغرافیایی ایران که همواره کشورمان را به‌عنوان اصلی‌ترین امکان برای اتصال شرق و غرب به یکدیگر مطرح کرده، از نظر بالقوه فرودگاه‌های ایران توانی بسیار بالا برای اتصال پروزاهای کانکشن به یکدیگر دارند و اگر ما بتوانیم اوضاع داخلی خود را درست کنیم، قطعا برای شرکت‌های خارجی نیز صرفه اقتصادی بر این خواهد بود که مسیر کوتاه ایران را انتخاب کنند تا با صرف هزینه‌های زیاد راهی کشورهای عربی شوند. چگونگی عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی و نقش‌آفرینی نیروهای داخلی در آینده فرودگاهی کشور نیز موضوع دیگری است که صاحب‌نظران حوزه روی آن تاکید بسیاری دارند.

علیرضا بحیرایی، کارشناس صنعت هواپیمایی در گفت‌وگو با «فرصت امروز» تاکید کرد: در ظرفیت گسترده ایران که پس از لغو تحریم‌ها قابل دسترسی خواهد بود شکی وجود ندارد و در این بین برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی کشور و وارد کردن مناطق اقتصادی و آزاد به آنها گامی مهم در این عرصه خواهد بود اما چگونگی معامله با طرف‌های خارجی و در نظر گرفتن توان داخلی نیز بسیار مهم است.

به گفته وی، در حال حاضر تعداد زیادی از متخصصان و نیروهای با تجربه عرصه هوایی در کشور هستند که به دلیل مشکلات سال‌های گذشته یا بیکار شده‌اند یا از استعدادشان استفاده زیادی نشده است. حالا که با لغو تحریم‌ها امکان گسترده شدن دوباره طرح‌‌های توسعه‌ای به وجود آمده و در کنار تجهیز ناوگان، توسعه فرودگاهی نیز مطرح است، باید تلاش کنیم استفاده از نیروهای متخصص کشور را به حداکثر برسانیم و با رشد آموزش، برخی از فناوری‌های نوین را بومی کنیم.

پیگیری طرح ساخت باند دوم فرودگاه امام، تاسیس منطقه آزاد تجاری، مدیریت هتل فرودگاهی و ساخت ترمینال‌های مسافرتی جدید که همگی با مشاوره یا مشارکت سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی در دستور کار قرار گرفته، فرودگاه امام را از نظر امکانات در صف فرودگاه‌های مهم منطقه قرار داده و بهبود روابط سیاسی ایران با کشورهای اروپایی نیز مقدمات دیپلماتیک کار را فراهم کرده تا ایران باردیگر به‌عنوان قطب صنعت هوایی منطقه شناخته شود، جایگاهی که برای مدتی طولانی از دسترس خارج بود و حال با رفتن تحریم‌ها بار دیگر به گزینه‌ای جدی بدل شده است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان لغو کمک مالی خود به ارتش لبنان و نیروهای امنیت داخلی این کشور را که میزان آن حدود چهار میلیارد دلار است، اعلام کرد.

به گزارش انتخاب، به نوشته روزنامه رأی الیوم، عربستان اعلام کرده که با توجه به هماهنگ نبودن روابط عربستان و لبنان به ویژه به دلیل مواضع حزب الله و موضع دولت این کشور که حمله به سفارت ریاض در تهران را محکوم نکرده بود، کمک مالی خود به ارتش لبنان و نیروهای امنیت داخلی این کشور را که میزان آن حدود چهار میلیارد دلار است، قطع کرده است.

تمام سلام، نخست وزیر لبنان از تصمیم عربستان برای توقف کمک مالی خود ابراز تأسف کرد و گفت: من امیدوارم که عربستان در موضع خود بازنگری کند.

در همین راستا حزب الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم عربستان برای توقف کمک‌های مالی خود به ارتش و نیروهای امنیتی به هیچ وجه کسی را در لبنان غافلگیر نکرد. مسئولان دولت و وزارتخانه‌ها و نهاد نظامی لبنان کاملا اطلاع داشتند که این تصمیم از مدت‌ها پیش و به ویژه از دوره پادشاهی جدید در عربستان اتخاذ شده است و ما بارها درباره این مساله در رسانه‌های محلی و جهانی صحبت‌هایی را شنیده‌ایم.

در این بیانیه آمده است: جهان و لبنانی‌ها همگی می‌دانند که عربستان از بحران مالی خفقان آوری به دلیل هزینه‌های زیاد این کشور در جنگش علیه یمن و به دلیل توطئه کاهش قیمت نفت در بازار جهانی که خود عربستان پشت آن قرار دارد،‌ رنج می‌برد. این بحران مالی موجب اتخاذ اقدامات بی‌سابقه در داخل ریاض و و لغو بسیاری از قراردادها و توافقنامه‌ها از جمله توقف حمایت مالی از ارتش لبنان شده است.

حزب الله اعلام کرد: اینکه حزب الله را به دلیل مواضع سیاسی و رسانه‌ای‌اش در حمایت از یمن، مردم مظلوم بحرین همچنین وزارت خارجه لبنان و دیگر مردمی که با آتش تروریسم عربستان می‌سوزند، می‌دانند نتیجه این تلاش‌ها ناکامی است و هیچ کسی را فریب نمی‌دهد.

در این بیانیه آمده است: کذب و دورویی که در اتهامات باطل دیده می‌شود هرگز موجب این نمی‌شود که حقیقتی را که لبنانی‌ها می‌دانند پوشیده بماند و هرگز موجب تغییر موضع ثابت سیاسی حزب الله نسبت به تحولات منطقه نخواهد شد. تصمیم عربستان بار دیگر دروغ بودن ادعاهایش در مبارزه با تروریسم را برملا کرد و نشان داد که موضع واقعی عربستان نظارت بر تروریسم و مسلح کردن تروریست‌ها و ایجاد فتنه و مشکلات در جهان عرب و اسلام است.

منبع: ایسنا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور رئیس جمهور ترکیه گفت: اگر آمریکا حزب "اتحادیه دموکراتیک سوریه" را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام نکند، ممکن است پایگاه هوایی اینجرلیک به روی نیروی هوایی آمریکا بسته شود.

به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری ترند، شرف مالکوچ، مشاور رئیس جمهوری ترکیه گفت: بدون اعلام رسمی حزب "اتحاد دموکراتیک سوریه " به عنوان یک سازمان "تروریستی" توسط آمریکا، واشنگتن به طور غیر مستقیم فعالیت‌های این حزب را تایید می‌کند.

مالکوچ افزود: در واقعیت آمریکا دوست و شریک ترکیه است و باید حزب اتحاد دموکراتیک متعلق به کردهای سوریه را به عنوان یک سازمان "تروریستی" اعلام کند.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اخیرا اعلام کرد که آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا حزب اتحاد دموکراتیک متحد این کشور است یا ترکیه، آمریکا باید یکی را انتخاب کند.

این در حالی است که مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که این حزب سوری را یک سازمان "تروریستی" نمی‌دانند.

همچنین استفان لندمن، تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: آنها (مقامات ترکیه) جرأت نمی‌کنند فراتر از یک نارضایتی کوچک،علیه واشنگتن عصبانی شوند. در همین راستا مطمئن باشید توافق پایگاه هوایی اینجرلیک را لغو نخواهند کرد.

وی ادامه داد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری و احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه بلوف می‌زنند زیرا بدون حمایت آمریکا رویای بسیار خطرناک ترکیه مبنی بر ایجاد امپراطوری عثمانی جدید دود می‌شود.

منبع: ایسنا

«سمیر مقبل» وزیر دفاع لبنان، در پی توقف کمک مالی عربستان به ارتش این کشور، ابراز امیدواری کرد که مسأله هدیه تسلیحاتی ایران به ارتش لبنان، بار دیگر به جریان بیفتد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان سعودی امروز (جمعه) اعلام کرد که کمک مالی 3 میلیارد دلاری خود به لبنان را به دلیل مواضع ناهمسوی این کشور در رابطه با سیاست‌های عربستان، متوقف کرده است.

به گزارش «انتخاب»، «سمیر مقبل» وزیر دفاع لبنان در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین، با بیان اینکه از مدت‌ها پیش نسبت به این تصمیم عربستان آگاه بوده است، ابراز امیدواری کرده که بار دیگر مسدله هدیه نظامی ایران به ارتش لبنان به جریان بیفتد. وی تأکید کرد که ارتش لبنان، توانایی مبارزه با تروریسم را دارد.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 7 مهر 1393 با «تمام سلام» نخست وزیر لبنان دیدار و از عزم تهران برای تقدیم هدیه نظامی به ارتش لبنان خبر داد. پس از آن سمیر مقبل وزیر دفاع لبنان به ایران آمد تا در جریان جزئیات این هدیه نظامی قرار گیرد.

طبق پیشنهاد ایران، قرار بود تا مهماتی از قبیل تیربار دوشکا، مهمات دوشکا، توپ 120 میلیمتری، مهمات توپ 120 میلیمتری، توپ و مهمات توپ 60 میلیمتری، .موشک انداز ضد زره تاو، موشک تاو، گلوله توپ 155 میلیمتری، دور بین دید در شب، گلوله تانک «تی‌ 55» و مهمات تانک «تی 55» و مهمات تانک «تی‌ 62» در اختیار ارتش لبنان قرار گیرد.

در آن زمان این پیشنهاد ایران، در حالی که کمک 3 میلیارد دلاری عربستان به بهانه‌های مختلف به ارتش لبنان داده نمی‌شد، با مخالفت و واکنش شدید عربستان و غرب به خصوص پامریکا مواجه شد و سرانجام کابینه لبنان تحت فشار این کشورها، هدیه ایران را نپذیرفتند.

منبع: فارس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک گروه شبه‌نظامی کرد مسوولیت حمله به نظامیان ارتش ترکیه در آنکارا که 28 قربانی برجای گذاشت را بر عهده گرفت. این گروه تهدید کرد که به حملات جدید علیه مناطق گردشگری دست خواهد زد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه "شاهین‌های آزادی کردستان" وابسته حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) گفته که حمله مذکور به تلافی عملیات‌های ارتش ترکیه در مناطق کردنشین جنوب‌شرقی صورت گرفته و هشدار داد که گردشگران خارجی به ترکیه وارد نشوند.

در بیانیه این گروه آمده است: حمله انتحاری 17 فوریه به دست یک مبارز فدایی در مسیر کاروان نظامی "جمهوری فاشیست ترکیه" در آنکارا انجام شد.

حمله چهارشنبه گذشته در قلب آنکارا که با خودروی بمبگذاری‌شده انجام شد در نزدیکی نهادهای مهم دولتی از جمله مقر ارتش و پارلمان ترکیه رخ داد. این خونبارترین حمله به ارتش ترکیه در سال‌های اخیر بوده است.

آنکارا تاکید دارد که یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) عامل این حمله هستند؛ با این حال این ادعاها با تردید آمریکا به عنوان اصلی‌ترین متحد ناتو روبرو شده است. دو گروه مذکور نیز اتهام‌های مطرح شده را نمی‌پذیرند.

گروه شبه‌نظامی "شاهین‌های آزادی کردستان" همچنین به "تخریب" توریسم در ترکیه تهدید کرده است. در بیانیه آنها آمده است: ما به گردشگران خارجی هشدار می‌دهیم که به مناطق توریستی سفر نکنند. ما مسوول اینکه چه کسی در مناطق هدف کشته می‌شود، نیستیم.

این گروه کوچک چندان شناخته شده نیست و طی ماه‌های اخیر و پس از آنکه مسوولیت انفجار در فرودگاه صبیحه گوکچن در 23 دسامبر را بر عهده گرفت، نامش بر سر زبان‌ها افتاد. آن حمله یک کشته بر جای گذاشت و به چندین هواپیما خسارت وارد کرد.

منبع: ایسنا

یکی از رهبران حزب کارگران کردستان ترکیه ( پ.ک.ک) دولت ترکیه را به تشدید درگیری ها در بهار آینده تهدید و اعلام کرد که این گروه ترکیه ای عملیات بزرگی علیه ارتش این کشور سازماندهی خواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جمیل بایک در گفت وگو با سایت «فرات» وابسته به پ ک ک ، ترکیه را تهدید کرد که با آغاز فصل بهار دامنه جنگ ها با ارتش ترکیه گسترش خواهد یافت.

به گزارش «انتخاب»، بایک با عنوان این مطلب که آنچه امروز تحت عنوان درگیری روی می دهد، تنها توسط برخی از حامیان پ.ک.ک است، گفت با آغاز فصل بهار، نیروهای ما دامنه نبرد را در کوهستان های ترکیه گسترش خواهند داد و عملیات بزرگی را علیه نظامیان ترکیه سازماندهی خواهند کرد.

این رهبر پ.ک.ک همچنین گفت: همه می دانند که چه کسی جنگ را شروع کرده است و ما آغاز کننده این نبردها در ترکیه نبوده ایم، بلکه نیروهای ما تنها از خود دفاع کرده اند.

وی در ارتباط با حملات تروریستی آنکارا نیز گفته که هنوز نمی دانیم چه کسی یا کسانی پشت این انفجار هستند، اما بعید نیست این اقدام واکنشی به کشتار کردها در جنوب شرقی ترکیه باشد. 

جمیل بایک اضافه کرد : دولت ترکیه حق ندارد بپرسد چرا این انفجار روی داده است، چرا که دولت در مناطق کردنشین سرگرم نسل کشی است.

دولت ترکیه حزب کارگران کردستان ترکیه را یک سازمان تروریستی به شمار می آورد و در پی انتخابات سال گذشته پارلمانی ترکیه به پروسه صلح با این گروه خاتمه و حملات گسترده ای را در جنوب شرق ترکیه و نیز ارتفاعات کردستان عراق علیه مواضع این گروه ترتیب داد. 

پ ک ک ، در بستر ناامنی های 5 ساله در سوریه، توانست با پیوستن به صفوف نیروهایی که علیه داعش در جنگ بودند، بویژه کردهای سوریه، صاحب سازمان نظامی قوی تر شود و حوزه نفوذ خود را در بخش هایی از شمال و شرق سوریه و نیز شمال عراق مانند سنجار و کرکوک که قبلا راهی به آن نداشت، گسترش دهد.

برخی کارشناسان معتقدند، دولت های سعودی و ترکیه با حمایت های گسترده از گروه های تروریستی در سوریه و سماجت برای سرنگونی بشار اسد، بحران امنیتی این کشور را تشدید کردند و با هرج و مرج ایجاد شده، زمینه های قدرتمند شدن پ ک ک نیز فراهم شد.

برخی ناظران منطقه ای نیز با استناد به برخی مدارک که در اختیار دارند، گفته اند که آمریکایی ها هم اکنون از شاخه سوریه ای پ ک ک حمایت می کنند و به نوعی واشنگتن نیز به تسلیح این گروه شورشی ترکیه اقدام کرده است.

منبع: ایرنا

رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که خطر وقوع جنگ بین ترکیه و روسیه وجود دارد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش العربیه، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که خطر وقوع جنگ بین ترکیه و روسیه وجود دارد و لازم است تا در راستای کاهش تنش گام برداریم.

وی همچنین گفت که دخالت ترکیه در سوریه نگرانیها درباره تشدید جنگ سوریه را موجب شده است.

منبع: فارس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد